eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
339 ویدیو
595 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
بررسی احسان و محسنین.pdf
441.8K
🌗بررسي مفهوم «احسان» و «محسنين» در قرآن كريم ✍️دكتر علي اصغر تجري 🔻چكيده: واژه «احسان» از ريشه «حُسن» به معناي زيبايي و نيكي مي‌باشد كه در قرآن در سه معنا به كار رفته است: ‌1ـ تفضّل و نيكي به ديگران، 2ـ انجام و سر و سامان دادن به امور و كارها به وجه نيكو و كامل، 3ـ انجام اعمال و رفتار صالح. احسان در اين كاربرد تقريباً مترادف با تقوا و پرهيزكاري است. از بررسي موارد كاربرد واژه «محسن» و مشتقاتش در قرآن، استفاده مي‌شود كه اين واژه داراي دو معني و كاربرد است: 1ـ‌ نيكي و خير رساننده به ديگران، 2ـ انجام‌دهندة اعمال و رفتارهاي صالح و نيك. مقام محسنان در اين كاربرد از برخي مقامات متقيان برتر است، و به طور كلي اين واژه در اين معني و كاربرد خود بيشتر به كساني اطلاق شده كه از ايماني راسخ و ثبات قدم در راه ايمان و انجام تكاليف الهي برخوردار بوده‌اند. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 48. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
شما هم دعوتید به اختتامیه دومین رویداد بین المللی 🟥 علیه السلام با حضور اساتید، فضلای حوزوی و دانشگاهی و فعالان فرهنگی و رسانه‌ای کشور با اهدای جوایز به برگزیدگان 🕢 سه شنبه 21 شهریور، ساعت 19:30 📍قم - چهار راه شهدا - ساختمان ستاد دفتر تبلیغات اسلامی - طبقه چهارم 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
مشاوره دانشجویی 3.pdf
409.6K
🌗مشاوره دانشجويي و رسالت استادان (قسمت دوم) ✍️ مدیریت امور اساتيد 🔻روش مشاوره و راهنمايي: مشاوره يكى از مهم‏ترين و تخصصى‏ترين خدمات راهنمايى است. مشاور بايد براى كمك به مراجعه‏كننده در جريان مشاوره از روش‏هاى خاصى استفاده كند. در انتخاب روش مشاوره عوامل متعددى از جمله شخصيت مشاور، نگرش او نسبت به ماهيت انسان، نوع مشكل، خصوصيات مراجعه‏كننده و امكانات محيطى دخالت دارند. روش‏هاى مشاوره از نظر ميزان فعاليت مراجعه‏كننده، مشاور و چگونگى روابط بين آن‏ها، به سه نوع «مستقيم»، «غيرمستقيم» و «انتخابى» تقسيم مى‏شود. 🔸الف) روش مستقيم: اين شيوه به «روش متمركز بر مشاور» موسوم است كه مشاور، گرداننده آن است. مشاور سعى مى‏كند كه از طريق جمع آورى اطلاعات، تجزيه و تحليل آن‏ها و كشف مشكل، اقدام به ارايه راه حل و رفع مشكل مراجعه‏كننده نمايد. نقش مشاور در اين روش مانند نقش پزشك است كه در پى تشخيص و كشف علت بيمارى و درمان آن مى‏باشد. در روش مستقيم، مشاور معلومات و تجارب تخصصى اش را به عنوان منبع يارى دهنده‏اى، در راه اتخاذ تصميم عاقلانه، تقديم افراد مى‏كند. ♻️ مراحل و مشخصات روش مستقيم به شرح زير است: 🔹 1ـ‌ايجاد رابطه حسنه با مراجعه‏كننده؛ 2ـ بيان مشكل از طرف مراجعه ‏كننده؛ ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 48. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
از برهوت تا ملکوت.pdf
257.2K
🌗 از برهوت تا ملكوت «الف. ف. اميدوار» عازم سفري در كوير بودم، كويري خشك و ‌برهوت، شتري رهوار و چابك، توشه‌اي آماده و كامل، مقدار زيادي آب و خوراك و... همه چيز مهيا و خيالم كاملاً ‌راحت بود؛ مسير را نيز دقيق مي‌شناختم، ‌بارها رفته بودم و با راه آشنا بودم. بدون هيچ دغدغه‌اي به راه افتادم. چند ساعتي بود كه در راه بودم؛ نزديك ظهر بود و آفتاب از بالا بر فرق سر مي‌تابيد، براي قضاي حاجت از شتر پياده گشته و به همان نزديكي رفتم و پس از زمان كوتاهي هنگامي‌كه بازگشتم با كمال تعجب و ناباوري متوجه غيبت شتر گشتم. كاملاً بهت‌زده و هراسان شدم، به خوبي مي‌دانستم كه اگر شتر را نيابم بي‌ترديد در اندك زماني در اثر گرما و تشنگي و در زير اين آفتاب سوزان هلاك خواهم شد. هر چه به اطراف نگريستم اثري از شتر نيافتم و چون تلاش زيادي براي يافتن او كرده بودم بسيار تشنه و خسته گشته و توان خود را از دست داده بودم. به آسمان نگريستم به آن اميد كه شايد تكه ابري در آسمان يافت شده و در ساية آن از فشار اين آفتاب سوزان در امان بمانم ولي تا آنجا كه چشم كار مي‌كرد ابري در آسمان ديده نمي‌شد. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 49. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 منتشر شد: ششمین شماره میکرومجله «اخفاپژوهی» (تخصصی اخلاق فناوری اطلاعات) پرونده این شماره: «اخلاق لایک کردن در فضای مجازی» ▪️قبل از لایک کردن از خود بپرسیم ▪️معرفی موضوعاتی برای پژوهش درباره اخلاق لایک ▪️چگونه لایک ها فریب مان می دهند؟ ✅ هر ۴ صفحه را مطالعه کنید دکتر حسینعلی رحمتی 16 شهریور 1402 آرشیو شماره های گذشته (با كيفيت بالاتر): http://harahmati.ir/akhfamag 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
✅ سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) با نزدیک به چهل سال ارائه خدمت به دانشگاهیان و فرهیختگان، در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید برگزار می‌کند: 🌗 نمایشگاه کتاب «سمت» 🔹 زمان: ۲۰ شهریور لغایت ۳۰ مهر ۱۴۰۲ 🔹 علاقمندان با مراجعه به سایت Esale.samt.ac.ir می‌توانند کتابهای خود را با تخفیف ۱۵٪ تهیه نمایند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 به تشیع اصولی بازگردیم! ✍️دکتر حسن (دانشگاه پرینستون) 🔹تشیع از روزگار نخست از یک نقطه نظر همواره دو بعد و یا دو نوع دیدگاه را تجربه کرده است: یکی بعد و جنبه حماسی و عاطفی است و دیگری جنبه عقلانی و نظری. هر دو نیز گاه مکمل هم بوده اند و زمینه رشد تشیع را از نقطه نظر تاریخی فراهم کرده اند و در جای خود هر يک به نيکی به تشيع خدمت کرده اند. 🔸همانند هر مذهب و دیانتی همواره جنبه های عاطفی و حتی گاه خرافی و عامه پسند مانند حاشیه ای بر دور هسته عقلانی و نظری مذهب و گاه با رشد قارچ گونه شکل می گیرد که از یک نقطه نظر طبیعی است و اتفاقاً موجب می شود که هسته درونی از دسترس دخالت های غیر علمی عامه عاطفه گرا و گاه حتی خرافه پسند خارج باشد. بنابراین وجود جنبه های خرافی در هر مذهبی به معنای غیبت جنبه های نظری نیست. مشکل از آنجا آغاز می شود که نسبت و سنگینی هر یک از این دو جنبه از شکل طبیعی و تاریخی خود خارج شود. 🔹هرچه هست در طول تاریخ تشیع و به ویژه در برخی بزنگاه های تاریخی وزن جنبه های عاطفی به دلائل مختلف سنگینتر شده و از مرز و اندازه طبیعی و منطقی خود خارج شده است. طبیعی است که اگر هسته درونی و عقلانی به درستی واکنش نشان ندهد و یا به تجدید بنای نظری خود همت نکند پوسته های عاطفی و گاه خرافی محدوده و کارکرد هسته عقلانی را به مخاطره می اندازند و گاه تلاش می شود جای پوسته با هسته عوض شود و یا هسته عقلانی در صدد تبریر و بومی سازی زائده های پوسته ای برآید. 🔸هسته مرکزی و عقلانی تشیع را در طول تاریخ چندین شخصیت مهم به طور خاص نمایندگی کرده اند: شیخ مفید و شریف مرتضی و خواجه نصیر و علامه حلی و بسیاری دیگر و از جمله مرحوم آقای مطهری. 🔹عبد الجلیل قزوینی از خط اعتدالی تشیع به عنوان شیعه اصولی یاد می کند. شیعه اصولی خط اعتدالی تشیع در برابر گرایش های غلات و مفوضه و اخباریان بوده است. غلات و مفوضه و اخباریان معمولاً درصدد برجسته کردن خارج از سنت جنبه های عاطفی و پوسته های تشیع بوده اند. هسته تشیع را باید در میراث تشیع اصولی جستجو کرد. 🔸تشیع اصولی آنطور که عبد الجلیل قزوینی در کتاب نقض معرفی می کند قائل به: ✔️ تحریف و بروز نقص و زیادت در قرآن نیست. ✔️با خط غلات و مفوضه مخالف است. ✔️با وجود اعتقاد به نص بر امامت و انتقاد از منطق سقیفه اما مخالف بی احترامی به صحابه و همسران پیامبر اعظم است. ✔️در اندیشه های کلامی منظری توحیدی و ضد جبرگرایانه دارد. ✔️در نقل احادیث جانب نقدهای اصولی را رعایت می کند و مشی اخباری ندارد. ✔️به اجتهادات فقهی مذاهب دیگر با وجود آنکه انتقاد فقهی دارد اما احترام می گذارد و آن را در چارچوب اختلاف فقها می بیند. اینها بخشی از مواردی است که عبد الجلیل قزوینی به عنوان نشانه های شیعه اصولیه نام برده است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔴 آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند، انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و دفتر هم‌اندیشی استادان دانشگاه با همکاری انجمن ها و مراکز علمی و فرهنگی برگزار می کند: 🌗 رویداد تخصصی حجاب از نگاه علم؛ "نگرشی چند‌ رشته ای" ☑️ بهره‌مندی از ایده‌های ۱۳۰ استاد داخلی و خارجی/ اعطای گواهینامه معتبر دانشگاهی ➕با حضور اعضای هیات علمی روانشناسی و جامعه شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 📅زمان: ۲۸ شهریور تا ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۲ 👈 آی‌دی ثبت نام: @Ethics_academy (پیام‌رسان ايتا، بله و تلگرام) 📌جزئیات رويداد: https://eitaa.com/ethicssbu/1035 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir