eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
327 ویدیو
593 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌗 بستۀ پیشنهادی به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی(ع) 🔵 راهبردهای امام حسن (ع) در مواجهه با ناهنجاری های سیاسی- اجتماعی زمان/ علیرضا واسعی ⚫️ زندگی و احوال امام حسن (ع) از تولد تا شهادت / رمضان محمدی 🔵سبک زندگی اقتصادی امام حسن (ع)/ نعمت الله صفری فروشانی و معصومه اخلاقی ⚫️ پژوهشی درباره تعداد حج‌های پیادۀ امام حسن مجتبی (ع)/ علی اکبر ذاکری 🔵 روش های گسترش اخبار ساختگی؛ بررسی موردی اخبار مطلاق بودن امام حسن(ع)/ حسین مرادی نسب و رسول قلیچ ⚫️ آیا امام حسن (ع) در صلح‌ با معاویه مبالغ بسیار زیادی را برای خود و برادرش طلب کرده بود؟/ برگرفته از کتاب حیات اقتصادی ائمه (ع) 🔵 پاسخ به شبهاتی درباره امام حسن مجتبی (ع)/ محمدهادی یوسفی غروی 📚 مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰 کارگاه آشنایی مقدماتی با فقه اجتماعی با سرفصل های؛ ▫️قرائت های فقه اجتماعی؛ حجت‌الاسلام دکتر ربانی ▫️مسائل فقه اجتماعی؛ حجت‌الاسلام دکتر غفاری‌فر ▫️روش شناسی فقه اجتماعی با رویکرد هنر؛ حجت‌الاسلام دکتر میرخندان ▫️رابطه فقه اجتماعی و علوم اجتماعی؛ حجت‌الاسلام دکتر آقاجانی ▫️منطق حاکم بر روابط اجتماعی از منظر فقه؛ حجت‌الاسلام دکتر خیری 💢جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام می توانید از طريق پیام به آیدی مجازی @mhd_p135 در تلگرام و بله و یا ایتا یا تماس با شماره 09307861971 اقدام نمایید. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 هفت مولفه دانشگاه‌ها برای پیشران شدن در تمدن‌سازی 🎤 دکتر حسنی‌آهنگر، رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) 🔸برای رسیدن به تمدن اسلامی باید دو کار واجب در کشور انجام شود: 1️⃣ شناسایی، جذب و تربیت انسان‌های تراز تمدنی، 2️⃣ تولید فکر، دانش و فناوری‌هایی است که باید برای حل نظام مسائل انقلاب اسلامی انجام شود. یعنی باید نظام مسائل نرم افزاری و سخت افزاری که مورد نیاز تحقق تمدن اسلامی است بر اساس تولید فکر، دانش و نظریه پردازی شکل بگیرد. 🔹حرکت اصلی برای جامه عمل پوشاندن به این دو کنش باید خروجی دانشگاه ها و مراکز علمی کشور باشد. 🔸 در واقع دانشگاه ها و مراکز علمی کشور موتور پیشران این دو کنش به شمار می‌روند و اگر قرار باشد موارد این بیانیه تحقق پیدا کند، حتما باید دانشگاه‌ها نقش پیشرانی خود را انجام دهند و برای این دو کار مهم برنامه داشته باشند. 🔹جهت رسیدن به تمدن نوین اسلامی، تمرکز بر دستورات و مواد قانونی برنامه توسعه هفتم لازم است و در تدوین برنامه هفتم توسعه به عنوان اولین برنامه پنج ساله‌ای که می‌خواهد برشی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بزند، باید نقش دانشگاه‌ها پررنگ تر دیده شود. 🔸به نظر من وضعیت فعلی دانشگاه‌های کشور با دانشگاهی که قرار است آن دو کار مهم را انجام دهند، فاصله دارد و اگر بخواهیم تصویر مطلوبی از دانشگاه‌های انقلاب اسلامی بر اساس منظومه فکری امامین انقلاب ترسیم کنیم این دانشگاه‌ها باید هفت مولفه و رکن اصلی داشته باشند: 1. «عنوان»، 2. «اساتید»، 3. «دانشجویان»، 4. «رشته، متن و محتوا»، 5. «فضا و محیط دانشگاه» هم به لحاظ کالبدی و هم به لحاظ زیرساختی و محتوایی، 6. «پژوهش و فناوری»، 7. «سازماندهی و تعاملات». 🔹برای تغییر حرکت دانشگاه‌ها تحولی اساسی لازم است و پیشران این تحول هم اساتید دانشگاه‌ها هستند زیرا که «اساتید» رکن اصلی آن در دانشگاه‌ها هستند و اگر بتوانیم استاد تراز انقلاب اسلامی را داشته باشیم، مطمئنا دستیابی به دانشگاه تراز اسلامی خیلی می‌تواند آسان‌تر باشد. کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 نسیم های رحمت در عصر جمعه 🔹امام موسی کاظم(ع): خداوند هر روز جمعه هزار نفخه رحمت به بعضی از بندگانش‌، ارزانی می دارد، هر کس‌ در عصر جمعه صد‌بار سوره قدر را بخواند‌ از این هزار رحمت بهرمند می شود. 📚امالی صدوق ، ص۶۰۶ 🔸️مرحوم آیت الله العظمی آقا رحیم ارباب(ره) می فرمود: من با آقای[آیت الله العظمی] سید جمال گلپایگانی مکاتبه دارم؛ اخیرا گفته است که در طول هفته هر عمل مستحبی را ترک کردی صد بار سوره قدر را در ترک مکن! 🔷🔶🔹🔸 اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ؛ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ؛ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ؛ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. 🌐کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 «اعتقاداتِ رضویِ» شیعه! 🎙دکتر مهدی غلامعلی 1️⃣ اگر احادیث شیعه را یک بدنه حساب کنیم که هر امامی در این بدنه نقش ویژه‌ای دارد؛ فقه شیعه، فقه جعفری است، که غالبا بر مبنای احادیث امام باقر(ع) و امام صادق‌(ع) است، و اعتقادات ما رضوی است چون بیشتر احادیث اعتقادی و کلامی ما از روایت شده است. 2️⃣ سن امام رضا(ع) ۵۵ سال است. ۲۰ سال دوره امامت ایشان(از سال ۱۸۳ تا ۲۰۳ ق) و ۳۵ سال به عنوان محدث و راوی و استاد حدیث بوده است. اتفاقی در دوران امامت حضرت رخ داد که غالب احادیث ایشان احادیث اعتقادی شد؛ و آن اینکه امام رضا(ع) در ۲ سال و ۵ ماهی که به مقام ولایت عهدی رسیدند، اصحاب رسانه در اختیار داشتند. کاتبانی از طرف خلیفه مامور نوشتن سخنان امام بودند. این امر باعث شد که احادیث امام رضا(ع) از سه امام بعدی(امام جواد، امام هادی و امام عسکری علیهم السلام) بیشتر باشد؛ با اینکه امامت آن سه امام همام بیشتر از ۵۰ سال بود. 3️⃣ کاتبان در دو برهه زمانی یعنی دوره امام علی و امام رضا(ع) از بقیه دوره‌ها بیشتر بودند لذا روایات زیادی از این دو امام علیهما‌السلام داریم؛ و صادقین علیهما‌السلام نیز چون شاگردان زیادی داشتند در نقش روات عمل کرده و روایات زیادی از آن بزرگواران نیز به ما رسیده است. 4️⃣ در زمان امام رضا(ع) دو رخداد مهم درون مذهبی و فرامذهبی رخ داد که بیشتر احادیث امام اعتقادی شد: ▫️ الف: ظهور فرقه واقفه؛ اتفاق اول که درون مذهبی است ظهور یک گروه منحرف به نام واقفه در بدنه شیعه بود که امامت امام رضا(ع) را انکار کردند. امام رضا علیه‌السلام ۲۰ سال با واقفه بحث و مبارزه کرد. ▫️ ب: گسترش گروه‌های علمی؛ اتفاق دوم که فرامذهبی بود گسترش گروه‌های علمی و کلامی بود. در دوران امام رضا(ع) نهضت ترجمه رخ داد و آثار باستانی زیادی از جمله آثار هند باستان، ایران باستان، اروپا و … ترجمه شده بود که نگاه آنها در مورد خدا و قیامت با نگاه و اعتقادات اسلام متفاوت بود، ... . 📚جایگاه و تأثیر امام رضا علیه‌السلام بر احادیث شیعه/ مهدی غلامعلی شیعه 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 بسته ویژه به‌مناسبت سالروز شهادت «عالم آل محمد»(ع) ✔️با آثار و گفتارهایی از صاحب‌نظران و اساتید حوزه و دانشگاه: ✔️🔘گفتگو: 💠 روشنگری مکتب رضوی علیه دیکتاتوری مأمونی/ علامه سیدجعفر مرتضی عاملی 💠 مناظرات امام رضا(ع)؛ سیره علمی و عملی یک امام/ یحیی یثربی 💠 هجرت تمدن ساز؛ گسترش علم در زمان امام رضا(ع) / محمد‌هادی همایون 💠 ایران تنها امید علویان/ محمدحسین رجبی دوانی 💠 مغفول بودن نقش امام رضا(ع) در فقه اهل بیت(ع)/ سیدمحمدعلی خادمی 💠 سبک و سلوک سیاسی امام رضا(ع)/ علی شفیعی 💠 مناظرات امام رضا(ع) ضابطه‌مند و عقلایی بود/ سیدجعفر مرتضی عاملی 💠کُتب کرامات و معجزات امام رضا(ع)، الگوی مناسبی برای سبک زندگی نیست/ مهدی غلامعلی ✔️🔘 یادداشت: ✍️ نسبت فقه و اخلاق در آموزه‌های امام رضا (ع)/ احمد پاکتچی ✍️ «فقه الرضا» را چه کسی نوشته است؟/ جواد زمانی ✍️ مبارزه از نزدیک‌ترین فاصله؛ تأملی بر سیره سیاسی امام رضا(ع)/ مهراب صادق‌نیا ✍️ این ولایتعهدی به شرط لا/ رسول جعفریان ✍️ فصلی که دوباره باید خواند/ نجم‌الدین طبسی ✍️ ولایت‌عهدی امام رضا(ع)؛ توطئه یا باور!/ سید علیرضا واسعی ✍️ فهم تمدنی سیره‌ی امام رضا علیه‌السلام/ محسن الویری ✍️ برکات بیشمار ثامن الحجج (ع) برای ایرانیان/ علی نصیری ✍️ تقریری بر عدم تقیه امام رضا(ع) در عصر خویش: مجید معارف ✍️ امام رضا(ع)، الگوی گفتگوی جهانی امروز؛ روش‌شناسی مناظرات ثامن الائمه/ حسن امینی‌فر ✍️ افق گشایی‌های فقهی_کلامی عالم آل محمد/ اکبر مرادخانی ✍️ اصول مناظره و آزاداندیشی در سیره امام رضا (ع)/ عباس مصلایی پور ✍️ شاهراه معرفت/ کاوه اسماعیلی ✍️ هدایت موحدانه/ سیده مژگان سخایی ✍️ توسعه تشیع، تعمیق دین/ مسلم شهابی ✍️امام رضا(ع)، سرمشقی برای زیستن در دایره جامعه/ مهدی هادی ✍️درس‌هایی برای کاهش مشکلات زندگی در «سیره امام رضا (ع)»/ محمدعلی مطلبی فشارکی ✍️ پنج برش از تمایزهای رفتاری امام رضا(ع)/ رضا نظرزاده ✍️ فرصت خاص توسعه تمدنی دیار کهن/ سیدحسین حُرّ ✍️ خانوادۀ متعالی در مکتب رضوی/ احسان صمدی ✍️ معرفی امام معرفی اسلام است/ محمدجواد اخگری ✍️ پنج دستور امام رضا(ع) برای سلوک عاشورایی/ سید محمدمهدی میرباقری ✍️امام رضا (ع) و الگوی گذار به عدالت جهانی موعود/ مجتبی الهی خراسانی ✔️🔘 گزارش: 🔻اصول و مبانی جهاد اقتصادی در سیرۀ رضوی/ آیت‌الله مکارم شیرازی 🔻بررسی کتاب «الحیاه السیاسیه للامام الرضا(ع)»/ محمدعلی مهدی‌راد 🔻کنشگری اجتماعی امام رضا(ع)/ احمد مبلغی 🔻امام رضا(ع)؛ زندگی و اقتصاد/ محمد حکیمی 🔻جایگاه عقل در روش تفسیری امام رضا(ع)/ علی نصیری 🔻روایات رضوی بستر مناسبی برای فقه مقارن/ محمود ملکی 🔻نقش امام رضا(ع) در ترمیم سازمان وکالت ائمه(ع)/ محمدرضا جباری 🔻واقع‌نگری و پرهیز از مباحث انتزاعی در مکتب فقهی امام رضا(ع)/ محمدعلی مهدی‌راد 🔻کارآمدی سیره امام رضا(ع) در فقه شیعی/ مهدی مردانی 🔻 «تمدّن رضوی» اسلام حداقلی را رد می‌کند/ موسی نجفی 🔻شیوه‌های حل مشکل الحدیث عیون اخبار الرضا(ع)/ یاسین پورعلی 🔻«ازدواج و تشکیل خانواده» در سیره رفتاری علی‌ ابن موسی الرضا(ع)/ رضا وطن دوست 🔻مناظرات رضوی در بستر عقلانیت دینی/ حسن حسینی‌یار 🔻 سنت پیامبر(ص) در نگاه امام رضا(ع)/ رحمان ستایش 🔻طبق روایات امام رضا (ع) معاویه جزء صحابه پیامبر(ص) نیست/ محمود ملکی 🔻سیره رفتاری امام رضا(ع)؛ گزاره‌هایی برای تمام بشریت/ ابوالقاسم علیدوست 📸 تصاویر برگزیده از حضور رهبر انقلاب، مراجع و علما در مراسم غبارروبی مضجع مطهر امام رضا(ع) 📽 فیلم/ گزیده‌ای از بیانات آیت‌الله خامنه‌ای در کنگره جهانی امام رضا(ع) در سال ۱۳۶۵ 📘 امام رضا(ع)؛ دیدگاه‌ها و نظرها/ معرفی ۳۱ مقاله علمی 📗سیره امام رضا(ع) در رویارویی با تعارض‌های خاندان علوی/ معرفی کتاب 📙«امام ‌رضا (ع) و مخالفان»؛ با تکیه بر مبانی، اصول و تعامل امام/ معرفی کتاب 📚 منبع: اجتهاد 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
نشریه اصلاحیه آرمان1.pdf
1.06M
پاسخگویی به شبهات ابتدای ترم با مطالعه بولتنی مختصر ✅ شبهات مهم در ارتباط با: 👈اغتشاشات 👈اخراج اساتید 👈 جریان ززآ، 👈حادثه شاهچراغ 👈بی‌حجابی اجباری ✅ بولتن برای همه گرایش‌های معارف تهیه شده نه فقط گرایش انقلاب. ✍ به قلم جمعی از شما استادان معارف 👈با توجه به حجم زیاد فعالیت رسانه‌ای دشمن در محیط های دانشجویی، مطالعه «بولتن آرمان» را قبل از شروع ترم جدید به استادان معارف موکدا توصیه می‌کنیم. مدیریت امور دروس معارف🌹 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌓 داستان ضامن آهو؛ حقیقت یا افسانه؟! ✍ دکتر احمد مهدوی دامغانی(ره) 🔸ضامن آهو، یکی از القابی است که در میان توده مردم به امام هشتم حضرت امام علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه نسبت داده شده است، و حتی برخی از محققان این لقب را برگرفته از داستان‌های گوناگونی می دانند که در کتب تاریخی نقل شده است که مشهورترین آن بدین صورت می باشد که: 🔹روزی صیادی در بیابان طوس آهویی را دنبال می کند. اتفاقاً امام رضا علیه السلام در آن نواحی تشریف فرما بودند و آهو به امام پناه می برد، امام حاضر می شود مبلغی را به آن شکارچی بپردازد تا او آهو را آزاد سازد ولی صیاد نمی پذیرد. در این هنگام آهو به زبان می آید و به امام عرض می کند که من دو بچه ی شیری دارم که گرسنه اند و چشم براهند و حالا شما ضمانت مرا نزد این ظالم بفرمائید که بروم و بچگانم را شیر بدهم و برگردم و خود را تسلیم صیاد کنم. امام هم ضمانت آهو را می کند و آهو می رود و به سرعت بر می گردد ، شکارچی که این وفای به عهد آهو را می بیند و وقتی می فهمد که ضامن آهو، امام علیه السلام می باشند، منقلب می شود و آهو را آزاد می کند. 🔸اما آنچه که در منابع روایی معتبر در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است داستانی متفاوت و در عین حال معقول و موجه می باشد که علامه مجلسی (ره) آن را از برکات قبر آن امام همام دانسته و از آن به عنوان "برکات رضویه" یاد کرده است. ایشان این داستان را از کتاب شریف « عیون اخبار الرضا » تألیف عالم و محدث بزرگ شیعه شیخ صدوق نقل کرده. 🔹بدین ترتیب که ابومنصور محمد بن عبدالرزاق طوسی که حاکم طوس بوده روایت کرده : « در روزگار جوانی نظر خوشی به طرفداران این مشهد نداشتم و در راه متعرض زائران می شدم و لباس ها و خرجی و نامه ها و حواله هایشان را به ستیزه می ستاندم روزی به شکار بیرون رفتم و یوزی را به دنبال آهویی روانه کردم، یوز هم چنان دنبال آهو می دوید تا به ناچار آهو را به پای دیواری پناهید و آهو ایستاد و یوز روبرویش ایستاد ولی به او نزدیک نمی شد هرچه کوشش کردیم که یوز به آهو نزدیک شود یوز نمی جست و از جای خود تکان نمی خورد ولی هر وقت که آهو از جای خود دور می شود یوز هم او را دنبال می کرد اما همین که به دیوار پناه می برد یوز باز می گشت تا آنکه آهو به سوراخ لانه مانندی در دیوار آن مزار داخل شد من وارد رباط ( تعبیر جالبی از مزار امام رضا علیه السلام در آن عصر) شدم و از ابی نصر مقری (خادم مزار) پرسیدم که آهویی که هم الان وارد رباط شد کجاست؟ او گفت: ندیدمش. آن وقت به همان جایی که آهو داخلش شده بود در آمدم و پشگل های آهو و رد پیشابش را دیدم ولی خود آهو را ندیدم .پس با خدای تعالی پیمانه بستم که از آن پس زائران را نیازارم و جز از راه خوبی و خوشی با آنان در نیایم و از آن پس هر گاه کار دشواری به من روی می آورد و گرفتاری پیدا می کردم بدین مشهد روی و پناه می آوردم... و هیچ گاه از خدای تبارک و تعالی در آن جا حاجتی نخواستم مگر آن که حق تعالی آن حاجت را برآورد ....» 🔹به هر صورت، ظاهراً اصل داستان و روایتی که سبب ملقب ساختن حضرت امام علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه به «ضامن آهو» شده است، باید همین داستان باشد؛ و به قراری که ملاحظه شد، داستان کاملاً واقعی؛ موجه و معقول به نظر می‌رسد و نه تنها منافاتی با ویژگی رئوف و مهربانی امام ع که در داستان معروف مورد نطر هست ندارد؛ بلکه موید کلیت آن نیز هست. 🔸نتیجه انکه اگر امام رضا ع نزد مردم ملقب به ضامن آهوست کاملا درست و صحیح است اما نه به دلیل آن داستان معروف صیاد؛ بلکه دلیل داستان دیگری است که اشاره شد. 📙برگرفته از کتاب: "چهار مقاله"، نوشته دکتر احمد مهدوی دامغانی؛ نشر امیر کبیر؛ 1385(با اندکی تلخیص و تغییر) 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 کلمات آدم می‌کشند! ▪️در زیارت (ع) می خوانیم: قتل اللَّهُ مَنْ قَتَلَک بِالأيدی وَ الالسُن خدا بكشد آنهایی که تو را با دست ها و زبانهايشان كشتند! ▫️قتل با زبان در کنار قتل با دست عجیب است! شاید بشود آن را با این دو روایت این گونه تفسیر کرد: 🔻 ۱. حضرت امیر(ع): كَم مِن دَمٍ سَفَكَهُ فَمٌ چه بسیار خون‌هایی که بخاطر سخن بر زمین ریخته شد.(غررالحكم، 6928) 🔻 ۲. زخم زبان زدن گاهی اثرش بر انسانها کمتر از زخم بر بدن نیست. امام صادق(ع): إِنَّ أَبْغَضَ خَلْقِ اللَّهِ عَبْدٌ اتَّقَى‏ النَّاسُ‏ لِسَانَه‏ مبغوض‌ترینِ افراد، آن کسی است که مردم از زبان او بترسند. (الکافی،ج۲ ص۳۲۳) ☑️این روزها که بازار حرّافی رونق دارد باید مراقبت کرد کلمات از قلم و لسان ما چگونه و در چه طریقی خرج می شود؛ حواسمان باشد کلمات آدم می‌کشند! 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
▪️در پی درگذشت حجت الاسلام محمدی ولدانی از مسئولین سابق دفاتر نهاد، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی پیام تسلیتی صادر کرد که متن آن به شرح ذیل است: بسمه تعالی ✍ با نهایت تالم و تاثر خبر فوت ناگهانی حجت الاسلام علی محمدی ولدانی را دریافت کردیم. مرحوم سالهای متمادی در دانشگاههای کشور به عنوان مسئول دفتر نهاد و مدرس گروه معارف توفیق خدمت داشت و در شب شهادت مولایمان امام رضا(ع) به لقاء الله پیوست. این ضایعه را خدمت خانواده محترم و همکاران ایشان در دانشگاه علوم پزشکی قم تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال علو درجات را برای ایشان و صبر جزیل را برای بازماندگان خواهانم. ✍ مصطفی رستمی 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
💠باز هم چاره علی بود و بس 🌸✨🌸✨ 🌹فرا رسیدن 🌙 ماه ربیع،بهار اهل بیت علیهم السلام و بخصوص شب اول ماه ربیع (لیلة المبیت)،شب ایثار و جانفشانی مولای متقیان امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام را به شما همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم.💝 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔷به اهتمامِ گروه «فلسفه اسلامی» مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود: 💢 پیش‌نشستِ بین‌المللی همایشِ «واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌روی آن» ⏰یکشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۲ 🔶با سخنرانی جمعی از برجسته‌ترین اساتیدِ داخلی و خارجی ❇️سخنران افتتاحیه: دکتر عسکر دیرباز (رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) ✅سخنرانان داخلی (پنل صبح): ✔️دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی (استاد ممتازِ فلسفه اسلامی) ✔️دکتر حسن عبدی (عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)) ✔️دکتر مهدی عبداللهی (مدیر گروه فلسفه علوم انسانی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) ✅سخنرانان خارجی (پنل بعد از ظهر): ✔️Dimitri Gutas (Yale University) ✔️Peter Adamson (Ludwig Maximilian University of Munich) ✔️Tommaso Alpina (Ludwig Maximilian University of Munich) 🌏صرفاً به صورتِ مجازی: https://www.skyroom.online/ch/irip/real 📎اطلاعات بیشتر در خصوصِ همایش:https://www.irip.ac.ir/fa/news/587 ••✦•┈┈┈••❅✾❅••┈┈┈•✦•• 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰 کارگاه آشنایی مقدماتی با فقه اجتماعی با سرفصل های؛ ▫️قرائت های فقه اجتماعی؛ حجت‌الاسلام دکتر ربانی ▫️مسائل فقه اجتماعی؛ حجت‌الاسلام دکتر غفاری‌فر ▫️روش شناسی فقه اجتماعی با رویکرد هنر؛ حجت‌الاسلام دکتر میرخندان ▫️رابطه فقه اجتماعی و علوم اجتماعی؛ حجت‌الاسلام دکتر آقاجانی ▫️منطق حاکم بر روابط اجتماعی از منظر فقه؛ حجت‌الاسلام دکتر خیری 💢جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام می توانید از طريق پیام به آیدی مجازی @mhd_p135 در تلگرام و بله و یا ایتا یا تماس با شماره 09307861971 اقدام نمایید. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 دیشب لیلة المبیت بود! 🔸دیشب لیلة المبیت بود. اولین شب ربیع الاول سال۱۳ بعثت، که منجر به هجرت پیامبر اکرم(ص) شد و آیه زیر نازل شد👇🏻 «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ» (البقره:۲۰۷) 🔹تمام مفسّران گفته ‏اند این آیه در شأن علی ّبن ابى طالب(ع) نازل شده است که در لیلة المبیت در بستر رسول خدا(ص) خوابید. این موضوع در حدّى از تواتر است که جُز کافر یا دیوانه آن‌را انکار نمی کند(۱) 🔸مشرکانِ مکّه، قرار گذاشتند از هر قبیله، یک نفر را براى کشتن پیامبر(ص) انتخاب کنند تا آن حضرت را دسته جمعى ازبین ببرند و بنى‌هاشم نتوانند به خونخواهى او قیام کنند؛ و با این عمل، از پذیرش دعوت توحیدی سر باز زنند و زیر بار حقیقت نروند! 🔹حضرت رسول اكرم(ص)، علی(ع) را طلبيدند، و فرمودند كه خداى من به من امر نموده است كه امشب هجرت كنم، آيا راضى هستى در بستر من بخوابى، تا كفار قريش تو را بجاى من گيرند، و از رفتن من اطلاع حاصل نكنند؟ علی(ع) عرض كرد: يا رسول الله! اگر من در جاى شما بخوابم جان شما بسلامت خواهد بود؟ فرمود: بلى، عرض كرد جان من فداى شما باد، خندان و شاد شد، و فوراً به سجده افتاد، و اين اولين سجده شكرى است كه در اسلام بجاى آورده شده است.(۲) 📚 📚 📚 📚 📚 ۱. ابن أبی الحدیدالمعتزلی.شرح نهج البلاغة. ۲. سید محمدحسین حسینی طهرانی. امام شناسى، ج‏۱، ص‏۱۲۰. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
مهندسی فرهنگی ..pdf
432.9K
🌗مهندسي فرهنگي؛ بايسته‌ها و راهبردها ✍️غلامحسين گرامي ✍️ميثم شريف اصفهاني 🔻 پيرو رهنمود‌هاي مقام معظم رهبري در چند سال اخير درباره ضرورت مهندسي فرهنگي، در ديدار با اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، شاهد شکل گيري فضاي جديدي در حوزه فرهنگ هستيم. درباره مهندسي فرهنگي و حدود و شرايط اين حوزه مقالات و سخنان زيادي در سالهاي اخير ارائه شده است. اين نوشتار درصدد نگاهي گذرا به مفاهيم اساسي اين حوزه و ارائه پيشنهادي جهت مدل فرهنگي جامعه اسلامي مي‌باشد. 🔸مفهوم شناسى مهندسي فرهنگي تعريف مهندسي فرهنگي و شناسايي ويژگي‌هاي اساسي آن نيازمند مجال گسترده‌‌اي است. اما به اختصار مي‌توان گفت: از آنجا كه مهندسي فرهنگي يك واژة مركب است بنابراين مانند ساير واژه‌هاي تركيبي بايد ابتدا هر واژه جداگانه مورد شناسايي قرار گيرد تا از تركيب دو واژه يك مفهوم روشن به دست آيد. 🔹مفهوم «مهندسي» مهندس معرب همان اندازه در فارسي است و به معناي اندازه گيرنده، تقدير كننده، محاسب،‌ شماره دار و... مي‌باشد. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 52. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 غرب چیست؟! شرق کجاست؟! ✍️ دکتر شهریار زرشناس ۱. از منظر طلوع و غروب حقیقت؛ [می‌توان] شرق را مشرق انوار و مطلع نور حقیقت دانست و «غرب» را معادل غروب حقیقت فرض کرد. این تعبیری عرفانی از شرق و غرب است و اساس تمثیل آن همانا طلوع و غروب خورشید در مشرق و مغرب است. ۲. شرق و غرب به تعبیر سهروردی در رساله «قصه غربت الغربیه» در مفهومی نزدیک به تعبیر عرفانی ای که در پیش آمد؛ شرق همان عالم معنا یا عالم ملکوت و حقایق ازلی است و غرب معادل ظلمتکده ماده و غربت سرایی است که روح ملکوتی در آن «غریب» و «زندانی» است. این تعبیر به معنای عرفانی تأویل شرق و غرب نزدیک و یادآور حکایت نیِ نیستان مولوی است و به یک اعتبار، روایتی دیگر از همان تعبیر اوّلی است و یا حداقل اینکه به آن بسیار نزدیک است. ۳. شرق و غرب وجودی انسان که تا حدود زیادی مایه های تعبیر عرفانی را با خود دارد و بر آن اساس، «شرق وجودی انسان» همان قرار گرفتن در ساحت فطرت متعالی و قُرب به حق و همزبانی و همخانگی آدمی در مکان راستین زندگی خود یعنی ساحت قُدس و جدایی انسان از حقیقت روحانی و معنوی خویش و گرفتاری در ساحت ازخودبیگانگی و غریبگی با خودِ متعالی خویش و حق حقیقت است. ۴. شرق و غرب جغرافیایی که معنایی مشخص دارد. ۵. شرق و غرب سیاسی که تعبیر رایج سال های جنگ سرد بوده است و در چارچوب آن «غرب» عبارت بود از اردوگاه کشورهای اروپای غربی و ژاپن و آمریکای شمالی که دارای رژیم های اقتصادی سیاسی سرمایه داری نیمه خصوصی لیبرال و سوسیال دموکراتیک بودند و در مقابل آن ها «شرق» عبارت بود از رژیم های سوسیالیستی اقماری موسوم به «بلوک شرق» و در رأس آن ها «رژیم سوسیالیستی شوروی» که پیروان ایدئولوژی سوسیالیسم مارکسیستی بودند. ۶. شرق و غرب تاریخی فرهنگی؛ در این معنا که با پیوند دارد و مراحلی در آن طی شده است (تفکر مبتنی بر عقل جزوی منقطع از وحی در یونان قدیم؛ عهد قرون وسطی که حاصل پیوند مابین میراث متافیزیک یونانی با مسیحیت مسخ شده شبه دینی بوده است؛ رنسانس و آغاز مدرنیته بر پایه عقل خودبنیاد نفسانیّت مدار استیلاجو)، بارزترین صفت غرب مدرن [مدرنیته]، بشرانگاری «خودبنیادی نفسانی» یا اومانیسم است. به معنای این است که تفکر وحیانی و قُدسی نادیده گرفته شود و ساحت نفسانی [ناسوتی] وجود آدمی مستقل از ساحت روحانی او اصالت یابد. 📚مبانی نظری غرب مدرن، شهریار زرشناس 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌗 موبوکراسی؛ داعیه‌داری اراذل و اوباش برای حکومت 1️⃣ موبوکراسی (Mobocracy) صورت از ریخت افتاده دموکراسی است که جماعتی قالتاق با استفاده از جهلِ سیاسی توده‌ها خود را به قدرت می‌رسانند. در نظام موبوکراسی از عامه مردم که فاقد آگاهی لازم سیاسی هستند، سوءاستفاده می‌شود. موبوکراسی نه حکومت خردمندان، نه حکومت افراد با فضیلت و نه انتخاب حاکمان توسط شهروندان آگاه بلکه به قدرت رسیدن اراذل و اوباش و غوغاسالارانی است که با تهییج و تحریک احساسات توده‌های بی‌شکل، صورت گرفته است. بی‌تعارف امروز از شرق تا غرب جهان، چندان با چیزی به نام دموکراسی مواجه نیستیم و هر آنچه هست بیشتر به موبوکراسی و غوغاسالاران رسانه‌ای می مانند که با سوء استفاده از ناآگاهی توده‌ها خود را به قدرت می‌رسانند. 2️⃣ 👆نمایی از اپوزیسیون به جان هم افتاده! سعید سکویی، مصی علینژاد و ... نمونه‌هایی از همان داعیه‌اران نظام موبوکراس هستند که با عرض پوزش گفتمان معمولی این جماعت را پس از شکست در به هرج و مرج کشاندن ایران عزیز، در فیلم بالا می‌بینیم. 😂 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
اداره فرهنگی تربیتی دانشگاه مجازی المصطفی برگزار می کند. *"دوره مسیر تربیت رسانه ای" * 🎙 با ارائه استاد علی خسروی 🔹 14 جلسه به صورت مجازی - 🔹 روزهای یک شنبه و چهارشنبه ساعت 14 - از شروع دوره 29 شهریور- ارائه گواهی معتبر لینک room.aou.ir/fa-cultural 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
مشاوره دانشجویی5.pdf
211.9K
🌗مشاوره دانشجويي و رسالت استادان(5) ✍️ مدیریت امور اساتيد شيوه ‏ها و فنون برخورد با دانشجو در حالات گوناگون: كيفيت بيان مسأله يا مشكل توسط مراجعه‏ كننده مى‏ تواند متناسب با اوضاع روحى و روانى و رفتارى مراجعه ‏كننده متفاوت باشد: تصريح به مشكل، كتمان‌سازى، مبهم‌گويى، سكوت. از اين رو با توجه به حالات مراجعه‏ كننده در كيفيت بيان مسأله و مشكل، شيوه‏ ها و فنون برخورد با اين‏گونه حالات نيز متفاوت خواهد بود كه در ذيل به طور مختصر بدان اشاره خواهد شد: 🔸الف) هنگامى كه مراجعه ‏كننده، مشكل خود را به صراحت بيان مى‏دارد: در اين صورت، مشاور موظف است بر اساس شيوه «هدايت‌كننده» با مراجعه ‏كننده برخورد نموده و جلسه را رهبرى نمايد. شاخص‏ هاى مهمى كه در اين شيوه مطرح هستند عبارتند از: تداوم، تكرار، رهنمود مجدد و گذرا. 🔸تداوم: يعنى اينكه مشاور، ادامه مطالب را از مراجعه‏ كننده درخواست نموده و او را در اين زمينه تشويق نمايد. 🔹تكرار: تكرار مطالب ارايه شده، توسط مشاور و انعكاس آن به مراجعه‏ كننده. 🔻رهنمود مجدد: برگشتن به موضوع اصلى و ارجاع موضوعات بعدى به فرصت ديگر. 🔻گذار: توضيح مطالب مراجعه ‏كننده و تبيين آن با وضوح بيشتر. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 50. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📗 کتاب: بر نامه فیلسوف ✍️متن و حواشی نامه استاد داوری اردکانی به دبیرخانه هم‌اندیشی علم دینی چاپ: ۱۴۰۲ ۸۴۴ ص نشر کتاب فردا، قم 🔶 معرفی کتاب برنامه فیلسوف در ده فصل است: پیشگفتار به جای مقدمه: یادداشت دکتر داوری بر کتاب برنامه فیلسوف فصل اول: مکاتبات دبیرخانه هم اندیشی با دکتر داوری فصل دوم: واکنش ها و اظهارنظر ها (1) فصل سوم: نشست ما و علوم انسانی فصل چهارم: واکنش ها و اظهارنظر ها (2) فصل پنجم: توضیحات دکتر داوری پیرامون حواشی نامه فصل ششم: مجادلات دوباره پا میگیرد فصل هفتم: جلسه پیش نشست همایش با دکتر داوری فصل هشتم: واکنش ها و اظهارنظر ها (3) فصل نهم: حضور استاد در هشتمین نشست هم اندیشی علم دینی فصل دهم: تصاویر ‌ ‌🔷 برشی از کتاب من کارم معلمی است. معلمی که شما از او دعوت کردید، من یک جوابی دادم. جواب هم در مخالفت نبود. کسانی که تفسیر در مخالفت کردند، درست تفسیر نکردند. آن چه که من میدانم این است که ما علائق مشترک داریم. در همین علائق مشترک، اختلاف نظر هم داریم، این را می دانم. از فحوای نوشته ها و گفته ها این را می فهمم. در عین این که گفتم وجوه مشترک داریم، گاهی هم دور هستیم. این دوری، تفاهم را مشکل می کند. مثلا شما همه تان به تمدن نوین اسلامی فکر میکنید؛ من هم همینطور. اشاره فرمودید، من پیش از انقلاب هم به این معانی کم و بیش فکر میکردم. اما شما اینقدر آن را نزدیک میدانید که میتوان گفت تقریبا ، محصل می دانید. من اینقدر دور میدانم که نمیدانم و اصلا فکر نمیکنم که چگونه باید به این ایده آل بزرگ رسید. من فقط امکانش را در نظر میگیرم، شما محقق می بینید. https://eitaa.com/maarefmags_ir
‌ ‌ 🌗 تذییلی بر "بر نامه فیلسوف" ✍🏻 استاد اصغر طاهرزاده 🔸 آری برادر! اگر می‌بینی در بقیه امور نیز زمین‌گیر هستیم، به جهت آن است که نمی‌توانیم با اهل تفکر حتی اگر غیر از آنچه ما فکر می‌کنیم؛ همراهی کنیم. 🔹 نگفتم همفکری کنیم، نه! نسبت به آنچه فکر است و اهل تفکر آن را با ما در میان می‌گذارند، چرا نباید همفکری کرد؟ جناب آقای دکتر داوری کسی است که نمی‌تواند فکر نکند، و به خوبی همانند هایدگر می‌داند «در این زمانه بهترین فکر آن است که بدانیم «فکر نمی‌کنیم». 🔸 و تا زمانی که ما در میدان تفکر حاضر نشویم، هر روز یا در تنهایی‌های خود سرگردانیم، یا در اجتماع خود به هم می‌پریم و حرف‌های همدیگر را نفی می‌کنیم و اساساً راهی را نمی‌شناسیم که در آن قدم بزنیم آن هم در زمانه‌ای که «زبان، خانه وجود شده است» و تنها خود را در کلمات بنیانیِ خود و دیگران می‌توانیم جستجو کنیم. 🔹 راستی! آیا جهانِ آنانی که فکر می‌کنند و می‌نویسند، جهانی نیست که ما در امروز و فردای خود نیازمند آن هستیم؟ گویا اگر تا دیروز با عقل تکنیکی، بشرِ جدید به دنبال آن بود که خود را در آینه فهمِ عمیق‌تر طبیعت جستجو کند، ولی گرفتار گشتل شد و آن آینه در مقابلش تیره گشت و نیهیلیسم حاصلِ آن شد؛ امروز عقلی به جای عقل تکنیکی به میان آمده است که انسان در هستی خود کلمات اصیلی را جستجو می کند و به ظهور می‌آورد تا جهان خود را در کلمات فاخر بیابد، 🔸 به همان معنایی که والاترین انسانِ تاریخ با «اقْرَأ» شروع شد و قرآن، راهی شد برای آن‌که در فضای ربّ اکرم، انسان «بگوید» نه آن‌که فقط قرآن بگوید، نه! مانند آن‌که آن مرد الهی در فضای ربّ اکرم گفت و گفتِ او قرآن شد؛ بگوید و بشر آخرالزمانی در این «گفتن» به نهایی‌ترین حضور برسد. 🔹 حرف بنده آن است: چرا ما خود را با آنچه نیستیم، پریشان می‌کنیم و به آنچه پیش آمده است نظر نمی‌کنیم که همان میدان حضور ما است نزد خودمان با به سخن در آوردن هستی مان؟ سخت‌گیری نسبت به خود، روح لطیف و پاکیزه انسان را که با خود می‌تواند به‌سر برد، منجمد می‌کند. 🔸 آیا جوانانی که در جهان گشوده خود، دیروزِ دینداری ما را تجربه کرده‌اند و نمی‌توانند آن باشند، و امروز و فردای بشر مدرن را نیز تجربه کرده‌اند و می‌فهمند و باز خود را در آنچه نیستند می‌یابند؛ جز به پس‌فردایی که همان پریروز است، نظر دارند؟ پس فردایی که باز با «گفتن» ولی گفتنِ پس فردایی شروع می‌شود و این یعنی ما راهی جز خانه‌ای جز «زبان» برای وجود خود نداریم. موفق باشید. منبع: وارَستِگی ‌ ‌🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📌 پایگاه تحلیلی عصر زنان با همکاری موسسه شناخت برگزار می‌کند: ♨️ جریان سلسله نشست‌های تخصصی عصر زنان ♨️موضوع: امنیت اجتماعی زنان با تاکید بر جامعه ایران ♨️نشست هفتم: ▫️زینب رستگارپناه ▫️مهدیه منافی ▪️دبیر نشست: الهه سادات شفیعی 🗓 زمان: دوشنبه، ۲۷ شهریور 🕰 ساعت ۱۰ تا ۱۲ ✅ پخش زنده نشست در کانال ایتای عصر زنان و بستر اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/shenakht/jariyan ✅ امکان حضور ویژه مخاطبین تخصصی، به تعداد محدود فراهم خواهد بود. برای ثبت‌نام و اعلام حضور به آیدی زیر مراجعه فرمایید: 🔹 @Khalilifar _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های علمی درآمدی به اخلاق قرآنی_فصل سوم (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند) ✅عنوان: اهدای عضو در پرتو اخلاق قرآنی ✔️دکتر منصور علی؛ مدرس ارشد مطالعات اسلامی دانشگاه کاردیف انگلستان 📅زمان: دوشنبه ۲۷ شهریور؛ساعت ۱۳:۳۰ 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2332569801 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir