فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرسمان
🌗 علم غیب امام، حجت فقهی بر ایشان است؟
🎙آیتالله عبدالله جوادی آملی
🔸علم غیب امامان علیهمالسلام، حجت فقهی بر ایشان نیست. اگر حوزه این را تبیین میکرد ما آن خسارتها را نمیدادیم.
علم امام در بخشهای فقهی حجت نیست. اگر علم اصول این کار را میکرد، ما مشكل شهید جاوید و آن غائلهها و آن تشکیلات فراوان را نداشتیم. اینها هم طلبههای فاضل بودند، و گفتند: چه جور میشود امام بداند و عمداً زن و بچهاش را به کشتن بدهد؟!
🔹اگر در علم اصول ثابت میشد که علم غیب ممّا لا ريب فيه است، برای تبیین علم غيب اهل بیت یک روایت و دو روایت و صد روایت نیست؛ یک حادثه و دو حادثه و صد حادثه نیست؛ ولی علم غیب بالاتر از این است که در سند فقهی قرار بگیرد.
🔸آنها [امثال نویسنده شهید جاوید] ناچار شدند بگویند که مگر میشود کسی علم داشته باشد او را میکشند زن و بچهاش را به اسارت میبرند؛ زن و بچهاش را میبرد؟! لذا معاذ الله میگفتند: سیّدالشهداء نمیدانست در کوفه چه میگذرد...
🔹از بس مراجع، مخصوصاً سيدنا الاستاد علامه طباطبایی رضوان الله علیه گفتند و اینها را توجیه کردند؛ کم کم آنهایی که نسخههای اصلی شهید جاوید نزدشان است میدانند حداکثر اصلاحی که کردند به جای اینکه بگوید حسین بن علی نمیدانست گفت مکه خبر نداشت، کوفه خبر نداشت؛ یعنی مسلم و حسین (سلام الله علیهما) را به مکه و کوفه تبدیل کردند!
اگر حوزه این کار را میکرد ما آن خسارتها را نمیدادیم.
📚 درس خارج تفسیر قرآن کریم ۱۳۹۵/۰۱/۳۰.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
♨️برنامه زنده امشب #ثریا
🔴 بخش اول؛ ابهامات و سوالات حادثه تلخ معدن طزره
🔹برای پیشگیری از اتفاقات مشابه و دفاع از حقوق کارگران مظلوم معادن چه باید کرد؟
🔹همراه با پخش گزارش میدانی #ثریا از حادثه معدن طزره
🔰با حضور:
🔹رضا محتشمیپور
▫️معاون امور معادن وزارت صمت (تلفنی)
🔹رضا بسطامی
▫️رئیس سازمان نظام مهندسی معدن (تلفنی)
🔹کوثر دولتخواه
▫️مسئول هستهی معدن بسیج دانشجویی استان سمنان و پیگیر حقوق کارگران معدن
🔴 بخش دوم؛ چرا در عدالت عقبیم؟
🔺نقد و بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه و نسبت آن با تحقق عدالت و کاهش فاصلهی طبقاتی
🔹 آیا هشدارهای رهبر انقلاب در خصوص عقبماندگی در عدالت منجر به تغییر رویکرد برنامه هفتم شده است؟
🔰باحضور:
🔹 حجتالاسلام محسن قنبریان
▫️استاد حوزه و دانشگاه
🔹 حمیدرضا مقصودی
▫️معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه
🕰 امشب؛ یکشنبه ۱۹شهریور ماه | ساعت ۲۳:۱۵
📺 شبکه یک سیما
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
♻️ مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت خارجه از طریق اداره تاریخ شفاهی و مطالعات تاریخی فراخوان هفتمین کنفرانس خود با عنوان تاریخ روابط خارجی ایران، صد سال چند جانبهگرایی در تاریخ و روابط خارجی ایران را منتشر کرد.
📚 محورهای این کنفرانس عبارتند از:
«سوابق حضور ایران در مذاکرات چند جانبه پیش از تاسیس جامعه ملل»،
«ایران و جامعه ملل»،
«ایران و سازمان ملل متحد»،
«عضویت ایران در نهادها و سازمانهای بینالمللی»،
«ابتکارات ایرانی در سازمانهای بینالمللی»،
«تاثیر حضور ایران در سازمانهای بینالمللی بر روابط دو جانبه و ساختار وزارت خارجه»
و «نقش سازمانهای بینالمللی در روابط خارجی ایران».
📆 تاریخ برگزاری هفتمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران 26 دیماه 1402 است و محققان، پژوهشگران، استادان و دانشجویان باید چکیده مقالات خود را تا 30 مهر بفرستند و اصل مقاله را تا 30 آذر به دفتر دبیرخانه کنفرانس ارسال کنند.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰 انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهراء (سلاماللهعلیها) برگزار میکند.
🔆نشست تخصصی:
«بازنمایی از حضور اجتماعی زنان در همایش اربعین با الگوگیری از زنان عاشورایی»
❇️ استاد محترم: سرکار خانم لیلا همایون فرد (پژوهشگر و عضو انجمن علمی پژوهشی معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها)
🕕 زمان: دوشنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ الی ۱۱
(برگزاری به صورت حضوری و مجازی)
🌐 لینک حضور مجازی:
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
📖 رونمایی از کتاب «فقه حکومتی و ولایت فقیه»
✔️نشست رونمایی و معرفی کتاب «فقه حکومتی و ولایت فقیه» نوشته آیتالله محمد امامی کاشانی و جمعی از اساتید مدرسهعالی شهید مطهری از ساعت ۱۰ روز دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار میشود.
در این نشست محمد بهرامی خوشکار و محمد رسایی از نویسندگان این کتاب و مهدی توکلی و مهدی حاجیان حضور دارند. علاقهمندان برای حضور در این نشست میتوانند در روز و ساعت تعیین شده به سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران واقع در خیابان انقلاب اسلامی، خیابان فلسطین و شهید برادران مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۸۰، طبقه منهای یک مراجعه کنند.
🖥 پخش تلویزیون اینترنتی KETAB.TV
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
ریشه در آب.pdf
357.9K
🌗 ريشه در آب
🎤| در مصاحبه با دكتر محمود گلزاري عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي
🔻ما معتقديم كه مجموعه دروس معارف اسلامي بايد در عين آنكه هر كدام يك هدف مختص به خودشان را داشته باشد و نيز در مجموع همهشان يك هدف مشترك را دنبال ميكنند و آن هدف مشترك از نظر ما «ايجاد تحول در نگرش و اعتقادات» افراد كه اين امر دست يافتني است، البته در آيندة دور يا نزديك در رفتار است آنها بروز پيدا كند. اين تحول منظور اصلي اين دروس در معاونت ميباشد. اين بحثها را به عنوان تأثيرگذاري ميشناسيم و در نشريه معارف مقالاتي نيز به همين عنوان معرفي ميشود حتي اگر درس ريشهها هم گفته ميشود از اين درس نميخواهيم صرفاً يك سري حوادث سياسي را توصيف كنيم، بلكه ميخواهيم از مجموع اينها در دانشجو تحول ايجاد كنيم. البته اين ايجاد تحول در گرايشهايي مثل اخلاق خيلي واضحتر و عينيتر است و بلكه ميشود روي آن متمركز شد و بحث كرد، اما قطعاً در گرايشهاي ديگر هم بايد اين تحول باشد قطعات مختلفي كه ما از آن به عنوان پازل ياد ميكنيم بايد كنار هم چيده شود تا مجموع آنها تشكيل دهنده چيزي به نام «انسان كامل» شود. اكنون سئوال ما از حضرت عالي اين است كه از نظر شما اگر بخواهيم با اين فرصت اندك ـ يعني با همين چهارده جلسه ـ به اين هدف دست يابيم چه بايد بكنيم؟!
🔸 ابتدائاً در خصوص چند نكته بايد با همديگر به توافق برسيم، يكي اينكه روانشناسان ميگويند بين يادگيري و تغيير عملكرد فاصله است؛
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 48.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💠 پژوهشکده زن و خانواده واحد تهران برگزار مینماید:
📣 نشست تخصصى " تجربه زنان در پیادهروی اربعین"
🔻 با ارائه علمی :
🔹دکتر محمدتقی کرمی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
🔸دکتر فریبا علاسوند عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
🔹دکتر محمدرضا پویافر عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین
🔸دبير جلسه: دكتر منصوره سادات مرتضوى
🔰 + همراه با رونمایی اثر جدید پژوهشکده به قلم دكتر كرمى با عنوان "جای پای زینب سلام الله علیها: پدیدارشناسی پیادهروی زنان ایرانی در اربعین"
📆 دوشنبه 20 شهریور
⏰ ساعت 13:30 الی 16
📍 تهران-خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان ولیعصر(عج) و برادران مظفر- پلاک - ۹۰۷- خانه اندیشهورزان
🌐لينك ثبت نام حضور در نشست:
http://register.wrc.ir/view.php?id=56547
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣 فراخوان چهارمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی
🔹چهارمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی با هدف حمایت از تولید علم و انتشار آثار مؤثر در توسعه علمی کشور و طبق وظایف مصرّح در اساسنامه، امسال با افزوده شدن بخش ترجمه برگزار میشود.
🔸انتخاب کتابهای برگزیده در سال 1402 محدود به آثار منتشرشده شامل تالیفی و ترجمه در سال 1401 و در رشتههای دانشگاهی اعم از علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم پزشکی، علوم کشاورزی و دامی، هنر و معماری است.
🔹آثار باید مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشند، از محتوای مناسب علمی و نوآوری در ارائه موضوع برخوردار باشند، به شیوه نگارش، ترجمه، ویرایش علمی، ادبی و صوری متن توجه شود و کیفیت حروفنگاری، صفحهآرایی، گرافیکی، رسمالخط، کیفیت چاپ و صحافی و طرح جلد نیز اهمیت دارد.
✅ اساتید، پدیدآورندگان و ناشران آثار دانشگاهی میتوانند از ۱۸ شهریور تا ۵ مهرماه نسخهای از کتابهای خود را به دبیرخانه کتاب برگزیده دانشگاهی تحویل دهند.
🔸چهارمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی همزمان با پنجمین جشنواره نشر دانشگاهی همزمان با سیویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار میشود.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
مشاوره دانشجویی 2.pdf
257K
#اختصاصی
#آیین_استادی
🌗مشاوره دانشجويي و رسالت استادان (قسمت دوم)
✍️ مدیریت امور اساتيد
🔻 مشاوره دانشجويى و اصول آن
هدف اوليه دانشگاه، ايجاد محيطى است كه در آن دانشجويان و اساتيد بتوانند به كشف، بررسى انتقادى، حفظ، حراست و انتقال علم، تفكر و ارزشهايى بپردازند كه به بقاى انسان و بهبود كيفيت زندگى كمك مىكند.
✅ دانشگاه سه هدف را دنبال مىكند:
🔸1. تأمين حداكثر فرصت براى دانشجويان براى يادگيرى ميراث گذشتگان، به دست آوردن تجربه و استفاده از توانايىهاى ذهنى و خلاقانه خويش و رشد خويشتن به عنوان شهروند علاقمند و مسئول.
🔹2. تأمين اطلاعات عينى و روشهاى خلاق براى حل مشكلات جامعه و تصميمگيرى صحيح.
🔸3. توسعه مرزهاى دانش از طريق تحقيق. 1
دانشگاه يك مجموعه عظيم علمى و فرهنگى است كه اهداف متعالى دارد و با تنوع استعدادها، علايق، نگرشها، بينشها و ارزشها رو به روست و رشتههاى مختلف تحصيلى در آن تدريس مىشود و داراى مشاغل مختلف آموزشى، تحقيقاتى و ادارى است.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 47.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 جامعه و تاریخ ایران، حکومت دینی، براندازی
✍ کورش هادیان/دکترای تاریخ ایران، پژوهشگر و مدرس دانشگاه
پاییز ۱۴۰۱ و در اوج حوادث و بحرانی که بخشهایی از جامعه و حکومت را تحت تأثیر قرار داده بود، برخی دانشجویان این پرسش را در کلاس مطرح میکردند که:
آیا اینطور که در رسانهها و فضای مجازی و بخشهایی از جامعه گفته میشود، جمهوری اسلامی در همین یکی دو ماهه سرنگون خواهد شد؟
این دوستان خیلی علاقه داشتند در این باره نظر صریحی از من بشنوند و البته شاید مایل بودند پاسخی که من به این پرسش میدهم، تأییدکنندهی تصویرهای ذهنی آنان باشد که اغلب ساخته و پرداختهی رسانهها بود.
اما پاسخی که من به این دوستان دادم نه صریح بود و نه ساده و ساندویچی و نه عوامپسند.
آنها را به تاریخ ارجاع دادم و خواستم که بروند و چند کتاب تاریخی بخوانند و بدانند که تنها عامل اثرگذار و تعیینکننده در تحولات جامعهی ایران، فضای مجازی و چند رسانه یا فعال رسانهای داخلی یا خارجی نیست و قضیه پیچیدهتر از این حرفهاست.
راهنمایی و توضیح بیشتری خواستند.
گفتم یکی از ویژگیهای جامعه و تاریخ ایران، غلبهی روحیهی دینداریست.
گفتم در تاریخ ایران، حکومتی که ضد دین باشد و دوام آورده باشد، نداشتهایم.
گفتم حکومتی که رنگ و بوی دینی بیشتری داشته، ماندگاری بیشتری هم داشته. نمونه: ساسانیان و صفویه
وقتی از تاریخ سخن میگوییم، بحث بر سر خوب و بد و ارزشگذاری و خواسته و گرایش شخصی نیست.
ممکن است امروز من دیدگاهی مخالف دین و مذهب و اعتقادات داشته باشم اما نمیتوانم و نباید غلبهی ویژگی دینداری را بر بخش قابل توجهی از تاریخ و جامعهی ایران در طول هزاران سال نادیده بگیرم و متأثر از تمایلات شخصی، تاریخ را بهگونهای دیگر روایت کنم.
اینکه تأکید داریم گویندگان و نویسندگان و رسانهها پیوست و پشتوانهی تاریخی معتبر برای دیدگاه خود داشته باشند، از اینروست که آنچه عرضه میکنند اگر مبتنی بر پشتوانهی تاریخی نباشد، مخاطب را دچار توهّم کرده و در ذهن او تصویری بیپایه ایجاد میکند و چه بسا همین تصویر ساختگی، مبنای تحلیل و کنش سیاسی و اجتماعی اشخاص قرار گیرد و هزینههای مادی و معنوی و حیثیتی جبرانناپذیری به آنان تحمیل کند.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دبیرخانه هدایت و حمایت از پایان نامه ها و رسائل علوم انسانی ،با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، از پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری در حوزه علوم انسانی حمایت می نماید.
🔻علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به نشانی WWW.DHRP.IR مراجعه فرمایند.
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔موانع تفکر در فرایند الگوی پیشرفت بر اساس آموزه های قرآن
👤ارائه دهنده:
🔹دکتر سید علی نقی ایازی
🔹عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
👥شورای داوران:
🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا
🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری
🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید رضا مؤدب
👥کمیته ناقدان:
🔹حجت السلام و المسلمین استاد حسین الهی نژاد
🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد داوری
🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر جعفر شاه نظری
🔹دکتر ابوالفضل خوش منش
📑 دبیر علمی: دکتر رجبعلی اسفندیار
📝 ناظر جلسه: دکتر محسن موشی وند
📅 زمان: چهارشنبه 1402/06/29
⏰ ساعت 9 الی 12
🏢مکان: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی
🌐لینک ورود به جلسه: Dte.bz/danaee
📁مجری: پژوهشکده اسلام تمدنی، مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
✅ رویداد تخصصی حجاب از نگاه علم "نگرشی چند رشته ای"
🔴برگزارکننده: آکادمی اخلاقپژوهی روشمند، انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و دفتر هماندیشی استادان دانشگاه با همکاری انجمن ها و مراکز علمی و فرهنگی
☑️ مزایا: بهرهمندی از ایدههای ۱۳۰ استاد داخلی و خارجی/ اعطای گواهینامه معتبر دانشگاهی
📅زمان: ۲۸ شهریور تا ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۲
👈 آیدی ثبت نام: @Ethics_academy (پیامرسان ايتا، بله و تلگرام)
📌جزئیات رويداد: https://eitaa.com/ethicssbu/1035
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی» ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
💠درباره مناطق «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی»
❇️سابقهی خاطرهی ما از این منطقهی شما بیش از نیم قرن است.
🌟اوّلین حرکت آشکاری که خود این حقیر در مقابلهی با دستگاه طاغوت انجام دادم، با همراهی این دو مرکز مهم، یعنی بیرجند و زاهدان، انجام گرفت.
❎ منطقه سیستان و بلوچستان، منطقهی انقلاب است، منطقهی شهید دادن است، منطقهی حرکت در راه خدا است.
🔺هم شهید وحدت داریم
🔺هم شهید دفاع مقدّس داریم
🔺هم شهید در راه امنیّت داریم
☑️مسئولان قدر این مردم را باید بدانند و باید خدمت کنند.
🚆مسئلهی خطّ آهن خیلی مهم است؛
👈اینکه شمال و جنوبِ شرق کشور با خطّ آهن متّصل بشود،
✔️هم برای استان و استانهای در بین راه اهمّیّت دارد
✔️هم برای اصل کشور اهمّیّت دارد
💧مسئلهی آب زابل خیلی اهمّیّت دارد.
✅ همهی راهها باید پیموده شود برای اینکه حقّ مردم در مورد آب تأمین بشود.
⭕️اگر دولتها به آن مصوّباتی که در اوایل دههی ۸۰ که بنده آمدم بلوچستان و تصمیمگیری شد، عمل میکردند، امروز چهرهی استان فرق میکرد.
♦️امروز بحمدالله مشغولند، تلاش میکنند.
✔️انشاءالله که این امید به نتیجه برسد.
💠درباره تحولات بزرگ دنیا و لزوم مراقبت ملتها و مسئولین
👈وقتی در دنیا تحوّلات بزرگ به وجود میآید یا آغاز میشود، ملّتها و مسئولین کشورها موظّفند مراقبت خودشان را چند برابر کنند.
✅اگر این مراقبت انجام گرفت، سر ملّتها کلاه نخواهد رفت و ناچار نخواهند شد که به راهی ضدّ منافع خودشان حرکت کنند.
❎اگر این مراقبت انجام نگرفت و غفلت شد، ضربههای بلندمدّتی به ملّتها وارد خواهد شد.
دو مثال:
1️⃣غفلت ملتها و مسئولین کشورها در دوران آغاز حرکت استعمار از اروپا در قرن هجدهم
⬆️نتیجه: گرفتاری به استعمارِ دو سه قرنیِ یک منطقهی عظیمی از دنیا
2️⃣بلایی که انگلیس، فرانسه و ایتالیا، عمدتاً بعد از جنگ جهانی اوّل و اندکی بعد از جنگ جهانی دوّم، بر سر منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا آوردند
⬆️نتیجه: منطقهی ما اقلّاً صد سال از کاروان تمدّن و کاروان پیشرفت عقب افتاد.
💢خطوط اصلی تحوّل بزرگ در دنیا چند چیز است:
1️⃣ضعیف شدن قدرتهای استکباری دنیا؛
📌قدرت استکباری آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی ضعیف شده است
⭕️ضعف در شاخصهایی مثل:
🔻اقتصاد
🔻مسئلهی امکان دخالت در دولتها
🔻توانایی تغییر دادن دولتها و کشورها
2️⃣برآمدن قدرتهای جدید منطقهای و جهانی
♦️اینکه میگوییم دشمن دارد ضعیف میشود معنایش این نیست که نمیتواند مکر کند
❌مشغول نقشهکشیاند. باید غافل نشویم.
🔎معلومات اطّلاعاتی ما به ما میگوید که دولت آمریکا در آمریکا یک مجموعهای را درست کرده است که اسم این مجموعه «گروه بحران» است.
🔖به این نتیجه رسیدهاند که در ایران چند نقطهی بحرانساز وجود دارد که باید آنها را تحریک کرد:
📌اختلافات قومی
📌تفاوتهای مذهبی
📌مسئلهی جنسیّت و مسئلهی زن
⭕️تا اینها بحران درست کند و از طریق بحران بتوانند به کشور عزیز ما ضربه وارد کنند؛
🔺این برنامهی آمریکا است،
👈و «شتر در خواب بیند پنبهدانه»!
💡حواسمان باید جمع باشد، بدانیم چه کار میکنیم، بدانیم چه میگوییم؛ حرفی که میزنیم در جهت نقشهی دشمن نباشد، جدول دشمن را کامل نکند.
🚨دشمن دو نقطهی اساسی را هدف گرفته: یکی وحدت ملّی، یکی امنیّت ملّی.
🔘وحدت یعنی در مسائل اساسی کشور، آنجایی که پای منافع ملّت در میان است،
♦️اختلافات مذهبی، اختلافات سیاسی، اختلافات گروهی، اختلافات قومی باید به کنار گذاشته بشود.
✅آنجایی که یک جهتگیری مشخّصی هست، این وحدت مهم است.
❌آن کسانی که امنیّت ملّی را تهدید میکنند دشمن ملّتند، برای دشمن کار میکنند؛ چه خودشان بفهمند، چه نفهمند.
🌟بنده به بیداری ملّت عزیزمان خیلی خوشبین و امیدوار هستم، به خاطر:
✨تجربهی چهل و چند ساله
✨آنچه انسان در جوانهای این کشور میبیند:
🔹وفاداریها
🔸محبّتها
🔹اخلاصهایی که نشان داده میشود
🔸حضورهای خوب [مثل] این اربعین
💠تشکر از میهماننوازی ملت عراق در قضیه اربعین
❇️لازم میدانم از ملّت عراق به خاطر پذیرایی و میهماننوازی ارزشمندشان در این قضیّهی اربعین تشکّر کنم
⬅️از مسئولین عراقی [هم] همین طور
⬅️بخصوص از حشدالشّعبی
⬅️از نیروهای انتظامی عراق
⬅️از دولت عراق که توانستند امنیّت را برقرار کنند
🙏از نیروی انتظامی خودمان هم صمیمانه تشکّر میکنم.
♦️قدر این نیروهای فداکار، این جوانان خوب را در بخشهای مختلف بایستی بدانیم
🍀پروردگارا به حقّ محمّد و آل محمّد برکات و رحمت خودت را بر ملّت ایران و بر مردم این دو استان نازل بفرما.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗علوم انسانی اسلامی؛ از توهمورزی تا واقعیت
تلخیص یک گفتگو
☑️حجتالاسلام و المسلمین رضا غلامی، رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی در دفاع از اندیشه اسلامیسازی علوم انسانی تصریح کرد: نه تنها گرایش به ایدئولوژیک شدن علم وجود ندارد، بلکه مخالف آن هستم.
☑️شجاعیزند در نقد علم دینی بیان کرد: علم دینی نه ضرورت دارد و نه امکان؛ دینی کردن علوم نه تنها هیچ کمکی به هیچ کدام نمیکند بلکه به هر دو آسیب میزند.
🎤حجتالاسلام غلامی: آنچه تاکنون در باب علم دینی و علم انسانی و اجتماعی دینی گفته شده از نظر علمی در یک سطح قابل دفاع نیست و برخی اندیشهها در باب علم دینی ناشی از فهم نادرست دین یا علم است و نه تنها برای آنها وجاهت علمی قائل نیستم بلکه آنها را به حال جامعه اسلامی مضر میدانم.
🔸اگر مسلمانها بر اساس نتایج علمی دین خودشان به صورت مشترک یک تصور خوب و سعادتبخش از زندگی اجتماعی داشته باشند و بخواهند شرایطی به وجود بیاورند که این تصور را عینیت ببخشند کمک به شکلدهی علومی که به این هدف کمک کند یک حق اجتماعی برای آنها محسوب میشود این در حالی است که اسلام، متفاوت با بعضی از ادیان دیگر متناسب با تعریفی که از سعادت دارد، برنامه کلانی هم برای انسان و جامعه ارائه کرده است و به اجرای آن اصرار دارد.
🔹در اینکه اسلام برای سوق دادن زندگی به مقاصد سعادتبخش خطوط کلی ارائه داده اختلاف چندانی نیست و اگر کسی بگوید علوم انسانی نباید با این خطوط کلی بیگانه باشد، انتظار نادرستی نیست. از طرفی در قرن چهار تا شش هجری شاهد شکلگیری یک تمدن اسلامی هستیم که تأثیرپذیری آن از اندیشه اسلامی قابل انکار نیست. اگر امروز کسانی بگویند میخواهیم با آزاد کردن ظرفیت جامعه اسلامی به احیای آن تمدن کمک کنیم، سخن غیر منطقی گفته نشده است و چنانکه گفته شود بدون علوم انسانی که مسیر را برای احیا فراهم میکند، نمیشود این کار را عملی کرد، این سخن هم غیر منطقی نیست و میشود از آن دفاع کرد.
🎤علیرضا شجاعیزند، منتقد علوم انسانی اسلامی: جریان دینیسازی علم اختصاص به ما ندارد و از سالها قبل در دنیای مسیحیت یا میان اهل سنت این موضوع مطرح بود.
🔸 دینیسازی علم در دنیای مسیحیت تبیین دیگری دارد چون ماجرای آنها از منازعه بین علم و دین شروع میشود پس خیلی خوشایند ما نباشد خود را با آنها همخانه کنیم. حتی در دنیای اهل سنت اگر این موضوع مطرح بوده است زمینه و علل دیگری دارد متفاوت از ما چون نقشی که آنها برای عقل قائل هستند متمایز با جریان شیعی است پس ما نباید خود را در یک سنگر ببینیم. لذا از همین آغاز روشن کنیم بنیاد مدعای ما کاملاً متفاوت از کسانی است که ممکن است در ظاهر با ما همسو باشند.
کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
بررسی احسان و محسنین.pdf
441.8K
#اختصاصی
#بر_بال_قلم
🌗بررسي مفهوم «احسان» و «محسنين» در قرآن كريم
✍️دكتر علي اصغر تجري
🔻چكيده:
واژه «احسان» از ريشه «حُسن» به معناي زيبايي و نيكي ميباشد كه در قرآن در سه معنا به كار رفته است: 1ـ تفضّل و نيكي به ديگران، 2ـ انجام و سر و سامان دادن به امور و كارها به وجه نيكو و كامل، 3ـ انجام اعمال و رفتار صالح. احسان در اين كاربرد تقريباً مترادف با تقوا و پرهيزكاري است.
از بررسي موارد كاربرد واژه «محسن» و مشتقاتش در قرآن، استفاده ميشود كه اين واژه داراي دو معني و كاربرد است: 1ـ نيكي و خير رساننده به ديگران، 2ـ انجامدهندة اعمال و رفتارهاي صالح و نيك. مقام محسنان در اين كاربرد از برخي مقامات متقيان برتر است، و به طور كلي اين واژه در اين معني و كاربرد خود بيشتر به كساني اطلاق شده كه از ايماني راسخ و ثبات قدم در راه ايمان و انجام تكاليف الهي برخوردار بودهاند.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 48.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
شما هم دعوتید
به اختتامیه دومین رویداد بین المللی
🟥 #ملت_امام_حسین علیه السلام
با حضور اساتید، فضلای حوزوی و دانشگاهی و فعالان فرهنگی و رسانهای کشور با اهدای جوایز به برگزیدگان
🕢 سه شنبه 21 شهریور، ساعت 19:30
📍قم - چهار راه شهدا - ساختمان ستاد دفتر تبلیغات اسلامی - طبقه چهارم
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
مشاوره دانشجویی 3.pdf
409.6K
#اختصاصی
#آیین_استادی
🌗مشاوره دانشجويي و رسالت استادان (قسمت دوم)
✍️ مدیریت امور اساتيد
🔻روش مشاوره و راهنمايي:
مشاوره يكى از مهمترين و تخصصىترين خدمات راهنمايى است. مشاور بايد براى كمك به مراجعهكننده در جريان مشاوره از روشهاى خاصى استفاده كند. در انتخاب روش مشاوره عوامل متعددى از جمله شخصيت مشاور، نگرش او نسبت به ماهيت انسان، نوع مشكل، خصوصيات مراجعهكننده و امكانات محيطى دخالت دارند. روشهاى مشاوره از نظر ميزان فعاليت مراجعهكننده، مشاور و چگونگى روابط بين آنها، به سه نوع «مستقيم»، «غيرمستقيم» و «انتخابى» تقسيم مىشود.
🔸الف) روش مستقيم:
اين شيوه به «روش متمركز بر مشاور» موسوم است كه مشاور، گرداننده آن است. مشاور سعى مىكند كه از طريق جمع آورى اطلاعات، تجزيه و تحليل آنها و كشف مشكل، اقدام به ارايه راه حل و رفع مشكل مراجعهكننده نمايد.
نقش مشاور در اين روش مانند نقش پزشك است كه در پى تشخيص و كشف علت بيمارى و درمان آن مىباشد. در روش مستقيم، مشاور معلومات و تجارب تخصصى اش را به عنوان منبع يارى دهندهاى، در راه اتخاذ تصميم عاقلانه، تقديم افراد مىكند.
♻️ مراحل و مشخصات روش مستقيم به شرح زير است:
🔹 1ـايجاد رابطه حسنه با مراجعهكننده؛ 2ـ بيان مشكل از طرف مراجعه كننده؛
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 48.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
از برهوت تا ملکوت.pdf
257.2K
#اختصاصی
#چاشنی_های_معارفی
🌗 از برهوت تا ملكوت
«الف. ف. اميدوار»
عازم سفري در كوير بودم، كويري خشك و برهوت، شتري رهوار و چابك، توشهاي آماده و كامل، مقدار زيادي آب و خوراك و... همه چيز مهيا و خيالم كاملاً راحت بود؛ مسير را نيز دقيق ميشناختم، بارها رفته بودم و با راه آشنا بودم. بدون هيچ دغدغهاي به راه افتادم. چند ساعتي بود كه در راه بودم؛ نزديك ظهر بود و آفتاب از بالا بر فرق سر ميتابيد، براي قضاي حاجت از شتر پياده گشته و به همان نزديكي رفتم و پس از زمان كوتاهي هنگاميكه بازگشتم با كمال تعجب و ناباوري متوجه غيبت شتر گشتم. كاملاً بهتزده و هراسان شدم، به خوبي ميدانستم كه اگر شتر را نيابم بيترديد در اندك زماني در اثر گرما و تشنگي و در زير اين آفتاب سوزان هلاك خواهم شد. هر چه به اطراف نگريستم اثري از شتر نيافتم و چون تلاش زيادي براي يافتن او كرده بودم بسيار تشنه و خسته گشته و توان خود را از دست داده بودم. به آسمان نگريستم به آن اميد كه شايد تكه ابري در آسمان يافت شده و در ساية آن از فشار اين آفتاب سوزان در امان بمانم ولي تا آنجا كه چشم كار ميكرد ابري در آسمان ديده نميشد.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 49.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 منتشر شد:
ششمین شماره میکرومجله «اخفاپژوهی» (تخصصی اخلاق فناوری اطلاعات)
پرونده این شماره: «اخلاق لایک کردن در فضای مجازی»
▪️قبل از لایک کردن از خود بپرسیم
▪️معرفی موضوعاتی برای پژوهش درباره اخلاق لایک
▪️چگونه لایک ها فریب مان می دهند؟
✅ هر ۴ صفحه را مطالعه کنید
دکتر حسینعلی رحمتی
16 شهریور 1402
آرشیو شماره های گذشته #مجله_اخفاپژوهی (با كيفيت بالاتر):
http://harahmati.ir/akhfamag
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
✅ سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) با نزدیک به چهل سال ارائه خدمت به دانشگاهیان و فرهیختگان، در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید برگزار میکند:
🌗 نمایشگاه کتاب «سمت»
🔹 زمان: ۲۰ شهریور لغایت ۳۰ مهر ۱۴۰۲
🔹 علاقمندان با مراجعه به سایت
Esale.samt.ac.ir
میتوانند کتابهای خود را با تخفیف ۱۵٪ تهیه نمایند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نقد_حال
#شیعه_شناخت
🌗 به تشیع اصولی بازگردیم!
✍️دکتر حسن#انصاری (دانشگاه پرینستون)
🔹تشیع از روزگار نخست از یک نقطه نظر همواره دو بعد و یا دو نوع دیدگاه را تجربه کرده است: یکی بعد و جنبه حماسی و عاطفی است و دیگری جنبه عقلانی و نظری. هر دو نیز گاه مکمل هم بوده اند و زمینه رشد تشیع را از نقطه نظر تاریخی فراهم کرده اند و در جای خود هر يک به نيکی به تشيع خدمت کرده اند.
🔸همانند هر مذهب و دیانتی همواره جنبه های عاطفی و حتی گاه خرافی و عامه پسند مانند حاشیه ای بر دور هسته عقلانی و نظری مذهب و گاه با رشد قارچ گونه شکل می گیرد که از یک نقطه نظر طبیعی است و اتفاقاً موجب می شود که هسته درونی از دسترس دخالت های غیر علمی عامه عاطفه گرا و گاه حتی خرافه پسند خارج باشد. بنابراین وجود جنبه های خرافی در هر مذهبی به معنای غیبت جنبه های نظری نیست. مشکل از آنجا آغاز می شود که نسبت و سنگینی هر یک از این دو جنبه از شکل طبیعی و تاریخی خود خارج شود.
🔹هرچه هست در طول تاریخ تشیع و به ویژه در برخی بزنگاه های تاریخی وزن جنبه های عاطفی به دلائل مختلف سنگینتر شده و از مرز و اندازه طبیعی و منطقی خود خارج شده است. طبیعی است که اگر هسته درونی و عقلانی به درستی واکنش نشان ندهد و یا به تجدید بنای نظری خود همت نکند پوسته های عاطفی و گاه خرافی محدوده و کارکرد هسته عقلانی را به مخاطره می اندازند و گاه تلاش می شود جای پوسته با هسته عوض شود و یا هسته عقلانی در صدد تبریر و بومی سازی زائده های پوسته ای برآید.
🔸هسته مرکزی و عقلانی تشیع را در طول تاریخ چندین شخصیت مهم به طور خاص نمایندگی کرده اند: شیخ مفید و شریف مرتضی و خواجه نصیر و علامه حلی و بسیاری دیگر و از جمله مرحوم آقای مطهری.
🔹عبد الجلیل قزوینی از خط اعتدالی تشیع به عنوان شیعه اصولی یاد می کند. شیعه اصولی خط اعتدالی تشیع در برابر گرایش های غلات و مفوضه و اخباریان بوده است. غلات و مفوضه و اخباریان معمولاً درصدد برجسته کردن خارج از سنت جنبه های عاطفی و پوسته های تشیع بوده اند. هسته تشیع را باید در میراث تشیع اصولی جستجو کرد.
🔸تشیع اصولی آنطور که عبد الجلیل قزوینی در کتاب نقض معرفی می کند قائل به:
✔️ تحریف و بروز نقص و زیادت در قرآن نیست.
✔️با خط غلات و مفوضه مخالف است.
✔️با وجود اعتقاد به نص بر امامت و انتقاد از منطق سقیفه اما مخالف بی احترامی به صحابه و همسران پیامبر اعظم است.
✔️در اندیشه های کلامی منظری توحیدی و ضد جبرگرایانه دارد.
✔️در نقل احادیث جانب نقدهای اصولی را رعایت می کند و مشی اخباری ندارد.
✔️به اجتهادات فقهی مذاهب دیگر با وجود آنکه انتقاد فقهی دارد اما احترام می گذارد و آن را در چارچوب اختلاف فقها می بیند.
اینها بخشی از مواردی است که عبد الجلیل قزوینی به عنوان نشانه های شیعه اصولیه نام برده است.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir