#آداب_منتظران
💠 ختم قرآن و هدیه به امام زمان
در روایتی على بن مغيرة گويد: به امام کاظم علیه السّلام عرض كردم: پدر من از جدّ شما پرسيده از ختم قرآن در هر شب، و جدّ شما فرموده بودند: هر شب ختم کن، و به او عرض كرده بود: در ماه رمضان چطور؟ فرموده بود: بله در ماه رمضان؛ و پدرم چنين بود كه چهل بار قرآن را در ماه رمضان ختم میكرد و من نيز پس از پدرم (به همين اندازه) ختم ميكنم گاهى بيشتر و گاهى كمتر، به اندازه فراغت و شغلم و به اندازه نشاط و كسالت، و چون روز عيد فطر شود يك ختم آن را هديه به رسول اکرم صلی الله علیه و آله میكنم، [و يكى را هديه به امير المؤمنين عليه السّلام] و يكى را هديه به حضرت فاطمه عليهاالسّلام، و همچنين براى هر يك از ائمه علیهمالسّلام تا برسد به شما كه براى هر يك، يك ختم را هديه میکنم، و تا بهحال چنين كردهام، براى من در برابر اين عمل چه پاداشى هست؟ حضرت فرمودند:
پاداش تو اين است كه روز قيامت با ايشان باشى، گفتم: اللَّه اكبر! اين است پاداش من؟ تا سه بار فرمودند: آرى. (الکافی؛ ج٢؛ ص۶١٨)
🔹 آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
در رابطه با این روایت نکته مهم این است که علی بن مغیره ختم قرآن را به امام وقت خویش هدیه میکند در حالیکه امامش زنده میباشد، و عمل او مورد تایید و تقریر امام علیهالسلام میشود. از همین روی خواندن قرآن و اهداء ثواب آن به وجود مقدّس امام زمان عجّل الله فرجه الشریف، یکی از آداب منتظران در زمان غیبت ذکر شده است.
البّته لازم به ذکر است که براساس روایات مأثور از اهل بیت علیهم السّلام، تلاوت قرآن باید همراه با تدبّر و تأمل در آیات باشد. برخی از اصحاب مانند ابوبصیر که در ماه رمضان در یک شب ختم قرآن داشتند را امام صادق علیهالسّلام نهی فرمودند و ابوبصیر را به تأمل در آیات قرآن فرا خواندند. (الکافی؛ ج۲؛ ص۶١٧)
@madras_emb
سخنرانی 7.mp3
1.24M
💠 وقتی پشت صحنهها کشف شود
🔹 برگرفته از جلسات "خدا در معارف اهل بیت علیهم السلام" ؛ جلسه هفتم؛ دوشنبه ۲۸ اسفند
🎙استاد حجة الاسلام و المسلمین سیدمحمدتقی موسوی
▫️عَنِ الْحَسَنِ بْنِ سَعِيدٍ اللَّخْمِيِّ قَالَ: وُلِدَ لِرَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا جَارِيَةٌ فَدَخَلَ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام فَرَآهُ مُتَسَخِّطاً فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام أَ رَأَيْتَ لَوْ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَوْحَى إِلَيْكَ أَنْ أَخْتَارُ لَكَ أَوْ تَخْتَارُ لِنَفْسِكَ مَا كُنْتَ تَقُولُ؟ قَالَ: كُنْتُ أَقُولُ يَا رَبِّ تَخْتَارُ لِي قَالَ فَإِنَّ اللَّهَ قَدِ اخْتَارَ لَكَ.
قَالَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ الْغُلَامَ الَّذِي قَتَلَهُ الْعَالِمُ الَّذِي كَانَ مَعَ مُوسَى ع وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- فَأَرَدْنا أَنْ يُبْدِلَهُما رَبُّهُما خَيْراً مِنْهُ زَكاةً وَ أَقْرَبَ رُحْماً أَبْدَلَهُمَا اللَّهُ بِهِ جَارِيَةً وَلَدَتْ سَبْعِينَ نَبِيّاً. (📚 الكافي؛ ج۶ ؛ ص۶)
@madras_emb
230323_1007.mp3
13.49M
💠 #جلسه_علمی
📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد #شبیری
📆 پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
📌جلسه اول
@madras_emb
💢 الغاء خصوصیت و تنقیح مناط
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
این دو با هم فرق دارند.
● الغاء خصوصیت در جائی است که اگر جملهای گفتند، به حسب متفاهم عرفی مثال فهمیده شود، گاهی با تناسب حکم و موضوع مثال فهمیده میشود. مثلا در جمله: «رجل شکّ بین الثلاث و الاربع» رجل را عرف مثال میفهمد یعنی مکلف این کار را بکند، اما در جهاد یا امور سخت که به حسب ارتکازات عرفیه بین زن و مرد فرق است، آنجا مثال نمیفهمد، تناسب حکم و موضوع دخالت دارد.
● اما تنقیح مناط
اگر کسی احکام مختلف شرع مقدس را اطلاع داشته باشد مثلا از ۲۰ یا ۳۰ حکم قاعده ای مانند «من اتلف مال الغیر فهو له ضامن» را اصطیاد می کند، که این در روایتی نیست بلکه یک تکه در یک روایت و تکه دیگر در روایت دیگری گفته شده است که از ملاحظه مجموع استفاده میشود که اتلاف مال غیر ضمان میآورد.
پس تنقیح مناط به متخصص فن و مطلع به مبانی مختلف شرع مربوط میشود.
📚کتاب الصوم؛ ج۱؛ ص۶۳
@madras_emb
سید جواد جلسه دوم.mp3
25.73M
💠 #جلسه_علمی
📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد #شبیری
📆 جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳
📌جلسه دوم
@madras_emb
سید جواد جلسه سوم.mp3
27.25M
💠 #جلسه_علمی
📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد #شبیری
📆 شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
📌جلسه سوم
@madras_emb
💠 ۲۷ ماه مبارک رمضان، سالروز وفات إحیاگر تشیع علوی، شیخ الاسلام علامه مجلسی "قدّس سرّه"
❖ مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی:
در کتاب "بحارالأنوار" بقدرى آموزش عقايد وجود دارد، كه با وجود آنها از رفتن به در خانه ديگران بىنياز مىباشيم!
📚 شرح حدیث عرض دین حضرت عبدالعظیم حسنی، ص۲۳
@madras_emb
💠 باب الائمه
❖ روزی صاحب جواهر الكلام در مجلس درس خود فرمود :
دیشب در خواب دیدم در مجلس بزرگی وارد شدم که در آن جمعی از علمای بزرگ بودند. دربانی جلوی در بود. اجازه خواستم و وارد شدم. دیدم بسیاری از علمای پیشین و پسین حاضر بودند و علامه مجلسی در صدر مجلس نشسته بود. با تعجب از دربان پرسیدم که با وجود آن همه عالم نامدار، چرا علامه مجلسی صدرنشین مجلس است؟
پاسخم داد: چون او نزد ائمه به باب الأئمة معروف است، زیرا او در میان شیعیان سنت چاووش را برای زائران برقرار کرده است.
شاید منظور از چاووش انبوه تألیفات او باشد و منظور از زائران کسانی باشند که بخواهند به حریم آستان ائمه معصومین علیهمالسلام نائل شوند.
📚 جرعه ای از دریا، ج۲، ص۴۲۴
@madras_emb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 علّامۀ مجلسی و جریان انحرافی متصوفه
🔺از بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی «مدّ ظلّه»
(بهمناسبت ۲۷رمضان المبارک، سالروز وفات علامه محمد باقر مجلسی (رضوان الله علیه) م۱۱۱۰ق]
@zanjani_net
k2_attachments_ketab-aaref-va-soofi.pdf
9.82M
#معرفی_کتاب
📙 عارف و صوفی چه میگویند
🔹مولف: آیت الله حاج میرزا جواد آقا تهرانی رضوان الله تعالی
@madras_emb
سید جواد جلسه چهارم.MP3
27.92M
💠 #جلسه_علمی
📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد #شبیری
📆 یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
📌جلسه چهارم
@madras_emb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 فداک یا رسول الله صلیاللهعلیهوآله
@madras_emb
سید جواد جلسه پنجم.MP3
36.28M
💠 #جلسه_علمی
📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد #شبیری
📆 دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
📌جلسه پنجم
@madras_emb
🔆 رعایت حق در سیره پیامبر صلواتاللهعلیهوعلیآله
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ، عَنْ أَبِیهِ ؛ وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِیلَ، عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ، عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ، عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ عَمَّارٍ: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّهِ علیه السلام، قَالَ: «أَتَی النَّبِیَّ صلی الله علیه و آله رَجُلاَنِ: رَجُلٌ مِنَ الاْءَنْصَارِ، وَ رَجُلٌ مِنْ ثَقِیفٍ، فَقَالَ الثَّقَفِیُّ: یَا رَسُولَ اللّهِ، حَاجَتِی، فَقَالَ: سَبَقَکَ أَخُوکَ الاْءَنْصَارِیُّ، فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللّهِ، إِنِّی عَلی ظَهْرِ سَفَرٍ، وَ إِنِّی عَجْلاَنُ، وَ قَالَ الاْءَنْصَارِیُّ: إِنِّی قَدْ أَذِنْتُ لَهُ، فَقَالَ: إِنْ شِئْتَ سَأَلْتَنِی، وَ إِنْ شِئْتَ نَبَّأْتُکَ؟ فَقَالَ: نَبِّئْنِی یَا رَسُولَ اللّهِ.
فَقَالَ: جِئْتَ تَسْأَلُنِی عَنِ الصَّلاَةِ، وَ عَنِ الْوُضُوءِ، وَ عَنِ السُّجُودِ.
فَقَالَ الرَّجُلُ: إِی وَ الَّذِی بَعَثَکَ بِالْحَقِّ.
فَقَالَ: أَسْبِغِ الْوُضُوءَ، وَ امْلاَءْ یَدَیْکَ مِنْ رُکْبَتَیْکَ، وَ عَفِّرْ جَبِینَکَ فِی التُّرَابِ، وَ صَلِّ صَلاَةَ مُوَدِّعٍ....
📚الکافی؛ باب فضل الحجّ و العمرة و ثوابهما؛ ج۸، ص۲۰۴
مردی از بنی ثقیف و مردی از انصار نزد پیامبر آمدند. مرد ثقفی عرض کرد: ای رسول خدا، حاجتی دارم. رسول خدا فرمودند: برادر انصاری ات پیش از تو خواهان پاسخ به حاجتش است. سپس مرد ثقفی گفت: ای پیامبر خدا! من آماده سفرم و عجله دارم. آن مردی که از انصار بود گفت: من اجازه دادم. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: اگر میخواهی سؤالت را بپرس و در غیر این صورت من آغاز کنم. مرد ثقفی گفت: شما بگویید. پیامبر فرمود: نزد من آمده ای تا درباره نماز و رکوع و سجود و وضو سؤال کنی. آن شخص ثقفی گفت: قسم به خدایی که تو را به حق به پیامبری مبعوث کرده است، بله همین طور است. پیامبر فرمود: به کمال وضویت را بگیر، و زانوهایت را با دستانت بگیر [رکوع کن] و پیشانی ات را به خاک بمال و نماز وداع کننده را بخوان...
حدیث ادامه دارد...
@madras_emb
سید جواد جلسه ششم.mp3
30.11M
💠 #جلسه_علمی
📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد #شبیری
📆 سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
📌جلسه ششم
@madras_emb
باسمه تعالی
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین گرامی در ماه ضیافت الهی،
به اطلاع میرساند، قابلیت رؤیت هلال ماه شوالالمکرّم با چشم عادی، در غروب روز سه شنبه 1403/1/21 برای آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی «مد ظله» احراز گردید و لذا فردا چهارشنبه، عید سعید فطر است.
ضمن شکرگزاری بر نعمت ماه مبارک رمضان، این عید سعید را به همه پیروان راستین پیامبر رحمت حضرت خاتمالانبیاء (صلّی الله علیه واله) تبریک گفته، اعتلای روزافزون مکتب اهلبیت علیهمالسلام و رفع مشکلات مادی و معنوی جامعه اسلامی را از خداوند تبارک و تعالی مسألت داریم.
دفتر آیتالله العظمی شبیری زنجانی مد ظله
@zanjani_net
آقا نیامدی رمضان هم تمام شد ....
اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه فِي هذِهِ السّاعَةِ وَفِي كُلِّ ساعةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلِيلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فِيْها طَوِيلاً.
@madras_emb
🔆 نماز شب عید
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْهَمْدَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ قَالَ حَدَّثَنَا سَخْتَوَيْهُ بْنُ شَبِيبٍ اَلْبَاهِلِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَاصِمٌ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ سُلَيْمَانَ اَلتَّيْمِيِّ عَنْ أَبِي عُثْمَانَ اَلنَّهْدِيِّ عَنْ سَلْمَانَ اَلْفَارِسِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّىاَللَّهُعَلَيْهِوَآلِهِ:
مَا مِنْ عَبْدٍ يُصَلِّي لَيْلَةَ اَلْعِيدِ سِتَّ رَكَعَاتٍ إِلاَّ شُفِّعَ فِي أَهْلِ بَيْتِهِ كُلِّهِمْ وَ إِنْ كَانُوا قَدْ وَجَبَتْ لَهُمُ اَلنَّارُ.
قَالُوا فَلِمَ ذَاكَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ؟ قَالَ:
لِأَنَّ اَلْمُحْسِنَ لاَ يَحْتَاجُ إِلَى اَلشَّفَاعَةِ إِنَّمَا اَلشَّفَاعَةُ لِكُلِّ هَالِكٍ وَ قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحُسَيْنِ يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ.
📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ ج۱؛ ص۷۶
@madras_emb
🔆 ملاک کثرت عمل نیست
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام فَذَكَرْنَا الْأَعْمَالَ فَقُلْتُ أَنَا مَا أَضْعَفَ عَمَلِي فَقَالَ مَهْ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ ثُمَّ قَالَ لِي إِنَّ قَلِيلَ الْعَمَلِ مَعَ التَّقْوَى خَيْرٌ مِنْ كَثِيرِ الْعَمَلِ بِلَا تَقْوَى قُلْتُ كَيْفَ يَكُونُ كَثِيرٌ بِلَا تَقْوَى قَالَ نَعَمْ مِثْلُ الرَّجُلِ يُطْعِمُ طَعَامَهُ وَ يَرْفُقُ جِيرَانَهُ وَ يُوَطِّئُ رَحْلَهُ فَإِذَا ارْتَفَعَ لَهُ الْبَابُ مِنَ الْحَرَامِ دَخَلَ فِيهِ فَهَذَا الْعَمَلُ بِلَا تَقْوَى وَ يَكُونُ الْآخَرُ لَيْسَ عِنْدَهُ فَإِذَا ارْتَفَعَ لَهُ الْبَابُ مِنَ الْحَرَامِ لَمْ يَدْخُلْ فِيهِ.
📚 الكافي؛ ج۲؛ ص۷۶
مفضل بن عمر گويد: خدمت امام صادق عليه السّلام بودم كه موضوع اعمال مطرح شد، من گفتم: عمل من چه اندازه كم و ضعيف است؟!
حضرت فرمودند: خاموش باش، از خدا آمرزش بخواه، آنگاه فرمودند: عمل كم با تقوا بهتر از عمل بسيار بى تقوا است.
عرض كردم: چگونه عمل بسيار، بى تقوا ميباشد؟
حضرت فرمودند: آرى مانند مردي كه از غذاى خود به مردم ميخوراند و با همسايگانش مهربانى ميكند و در خانه اش باز است، ولى چون درى از حرام بنظرش رسد بدان درآيد، اينست عمل بدون تقوى، و ديگرى هست كه اينها را ندارد، ولى چون در حرامى بنظرش رسد، بدان وارد نشود.
@madras_emb
🔆 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلیاللهعلیهوآله: یا أباذَر النَّظَرُ إِلَی وَجْهِ الْعَالِمِ خَیرٌ لَک مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ
❇️ جلسه آیت الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله»
امشب (۲۳ فروردین) ساعت ۲۱ در دفتر معظم له برگزار میشود و طلاب عزیز می توانند در این جلسه شرکت فرمایند.
📍خیابان بهار؛ کوچه ۶؛ پلاک ۲۵
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
به فضل الهی و در ذیل عنایات حضرات معصومین "علیهمالسلام"
شروع دروس مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام از روز شنبه، ۲۵ فروردین میباشد.
🔆 لزوم چهره درهم کشیدن در برخورد با گناه
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ دُرُسْتَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیالسلام قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بَعَثَ مَلَكَيْنِ إِلَى أَهْلِ مَدِينَةٍ لِيَقْلِبَاهَا عَلَى أَهْلِهَا فَلَمَّا انْتَهَيَا إِلَى الْمَدِينَةِ وَجَدَا رَجُلًا يَدْعُو اللَّهَ وَ يَتَضَرَّعُ فَقَالَ أَحَدُ الْمَلَكَيْنِ لِصَاحِبِهِ أَ مَا تَرَى هَذَا الدَّاعِيَ فَقَالَ قَدْ رَأَيْتُهُ وَ لَكِنْ أَمْضِي لِمَا أَمَرَ بِهِ رَبِّي فَقَالَ لَا وَ لَكِنْ لَا أُحْدِثُ شَيْئاً حَتَّى أُرَاجِعَ رَبِّي فَعَادَ إِلَى اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَقَالَ يَا رَبِّ إِنِّي انْتَهَيْتُ إِلَى الْمَدِينَةِ فَوَجَدْتُ عَبْدَكَ فُلَاناً يَدْعُوكَ وَ يَتَضَرَّعُ إِلَيْكَ فَقَالَ امْضِ بِمَا أَمَرْتُكَ بِهِ فَإِنَّ ذَا رَجُلٌ لَمْ يَتَمَعَّرْ وَجْهُهُ غَيْظاً لِي قَطُّ.
📚الكافي؛ ج۵؛ ص۵۸
امام صادق علیهالسلام فرمودند: خداوند دو فرشته را براى اهالى شهرى فرستادند كه شهر را بر اهالى آن واژگون نمايند.
همين كه به شهر رسيدند مردى را يافتند كه با خدا مناجات و زارى مىکرد.
يكى از فرشتهها به ديگرى گفت: آيا نمىبينى اين مرد را، كه چگونه خدا را مىخواند؟
آن ديگرى گفت: بلى او را ديدم، ولى آنچه را كه پروردگارم دستور داده است انجام مىدهم. (اوّلى) گفت: وليكن من كارى انجام نمىدهم تا نزد پروردگارم باز گردم، چون بازگشت گفت: پروردگارا! موقعى كه به شهر رسيدم، بندهات فلانى را ديدم كه تو را مىخواند و به درگاه تو زارى مىكرد.
خداوند فرمودند: آنچه را كه به تو دستور دادم اجرا كن، زیرا که او مردى است كه هيچگاه صورت خود را براى من (در مقابل گناهان و منكرات جامعه) بر نگرداند و اظهار خشم نكرد.
#حدیث
@madras_emb
📆 تقویم شیعه
🌼 به بهانه ایام به درک واصل شدن متوکّل عباسی لعنةاللهعلیه
او مردی خبیث السیره بود و چنانچه امیر المؤمنین علیهالسلام فرمودند: کافر ترین آل عباس بود. (۱)
عمرو بن فرج را والی مدینه و مکّه کرد، و او به مردم دستور داده بود که کسی به آل ابی طالب علیه السلام احسان نکند، و اگر کسی کوچکترین احسانی کند سخت عقوبت خواهد شد، به حدی کار بر علویّین تنگ شده بود که لباس های زنان علویّه کهنه و پاره شده بود و پیراهن سالمی را برای نماز به نوبت می پوشیدند، و نخ ریسی می کردند، تا متوکّل به درک واصل شد. (۲)
او چندین بار قبر مبارک حضرت سیّد الشهداء علیه السلام را خراب کرد، ولی دوباره بنا شد. متوکّل در راه زیارت آن حضرت دست قطع می کرد و زوّار را می کشت. تا جایی که تعداد کشتگان را ۷۰ هزار نفر نقل کرده اند. (۳)
❌ عجیب آنکه محی الدین ابن عربی؛ متوکل و معاویه را از اقطاب میداند.
او در این باره میگوید:
«قطب که او را غوث گویند، محل نظر حق تعالی است و آن در هر زمان یک شخص است که از مقربین است و سرور جماعت زمان خود می باشد از آنها کسی است که هم خلافت ظاهری را دارد و هم خلافت باطنی مانند: ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن، معاویة بن یزید و عمر بن عبدالعزیز ومتوکل عباسی.» (۴)
--------------------
۱. عاشرهم أكفرهم؛ مناقب آل ابی طالب علیهمالسلام: ج۲، ص۲۷۶. بحار الأنوار؛ ج۴۲؛ ص۳۲۲.
۲. الکنی و الألقاب؛ ج۳، ص۱۴۴. مقاتل الطالبین؛ ص۳۹۶.
۳. رساله ی فیروزیّه، میرزا عبد الله افندی رَحِمَهُ الله.
۴. الفتوحات المکیه؛ ج۲ ؛ص۶
@madras_emb