eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.5هزار دنبال‌کننده
993 عکس
95 ویدیو
126 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه‌السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
دعای ابراهیمی.mp3
16.98M
🚩 مراسم عصر روز عرفه 📖 قرائت دعای عرفه | بخش اول 🎙حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ محسن ابراهیمی 🗓 یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
دعای قاسممی.mp3
16.04M
🚩 مراسم عصر روز عرفه 📖 قرائت دعای عرفه | بخش دوم 🎙حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ علیرضا قاسمی 🗓 یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
☀️ از کرامات حضرت هادی علیه‌السلام 💠 نعمت‌های فراموش شده عَنْ أَبِي هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ: أَصَابَتْنِي ضِيقَةٌ شَدِيدَةٌ فَصِرْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهماالسلام فَأَذِنَ لِي فَلَمَّا جَلَسْتُ قَالَ يَا أَبَا هَاشِمٍ أَيُّ نِعَمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْكَ تُرِيدُ أَنْ تُؤَدِّيَ شُكْرَهَا قَالَ أَبُو هَاشِمٍ فَوَجَمْتُ فَلَمْ أَدْرِ مَا أَقُولُ لَهُ فَابْتَدَأَ ع فَقَالَ رَزَقَكَ الْإِيمَانَ فَحَرَّمَ بِهِ بَدَنَكَ عَلَى النَّارِ وَ رَزَقَكَ الْعَافِيَةَ فَأَعَانَتْكَ عَلَى الطَّاعَةِ وَ رَزَقَكَ الْقُنُوعَ فَصَانَكَ عَنِ التَّبَذُّلِ يَا أَبَا هَاشِمٍ إِنَّمَا ابْتَدَأْتُكَ بِهَذَا لِأَنِّي ظَنَنْتُ أَنَّكَ تُرِيدُ أَنْ تَشْكُوَ إِلَيَّ مَنْ فَعَلَ بِكَ هَذَا وَ قَدْ أَمَرْتُ لَكَ بِمِائَةِ دِينَارٍ فَخُذْهَا. 📚 الأمالي (للصدوق)؛ ص۴۱۲ ابوهاشم جعفری گوید: وقتی فقر و فاقه بر من شدت کرد خدمت حضرت امام علی نقی علیه السلام شرفیاب شدم پس مرا اذن داد پس چون نشستم فرمود: ابوهاشم! کدام نعمتهای خدا را که به تو عطا کرده می‏توانی ادا و شکر آن کنی؟ ابوهاشم گفت ندانستم چه جواب گویم پس خود آن حضرت ابتدا کرد فرمود: - ایمان را روزی تو کرد پس حرام کرد به سبب آن بدن تو را بر آتش - و روزی کرد تو را عافیت تا اعانت کرد تو را بر طاعت - و روزی کرد تو را قناعت پس حفظ کرد تو را از ریختن آبرویت. ای ابوهاشم! من ابتدا کردم تو را به این کلمات به جهت آنکه گمان کردم که تو اراده کرده‏ ای که شکایت کنی نزد من از آنکه با تو این همه انعام کرده و امر کردم که صد دینار زر سرخ به تو دهند بگیر آن را. @madras_emb
25.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹برهان خلافت بلافصل امیرالمومنین علیه‌السلام 🔹 آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی @madras_emb
🔆 امام هادی علیه‌السلام و تبیین وظیفه در دوران غیبت ... عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي اَلْحَسَنِ صَاحِبِ اَلْعَسْكَرِ عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَمُ أَسْأَلُهُ عَنِ اَلْفَرَجِ فَكَتَبَ إِلَيَّ إِذَا غَابَ صَاحِبُكُمْ عَنْ دَارِ اَلظَّالِمِينَ فَتَوَقَّعُوا اَلْفَرَجَ . 📚 کمال الدین؛ ج۲؛ ص۲۸۰ علی بن مهزیار نامه‌ای به امام هادی علیه‌السلام نوشته و درباره فرج سوال کرد، حضرت در پاسخ او مرقوم فرمودند: هنگامی که امام شما از بین ظالمین غائب گردد، منتظر فرج باشید. @madras_emb
🌤 انتظار فرج انتظار فرج یکی از ارکان اساسی دین و ایمان است که پیشوایان معصوم علیهم‌السلام بر آن تاکید فراوان کرده‌اند. واژه انتظار مفهوم وسیعی دارد و مطالب گوناگونی به ما گوشزد می‌نماید، مانند: ✔️ فراموش نکردن امام زمان علیه‌السلام و ظهور دولت حقّه به دست آن حضرت ✔️ امید به فرج و مایوس نشدن از آن به جهت طولانی شدن ایام غیبت ✔️ مهیا شدن و تحصیل آمادگی برای نصرت و یاری حضرت ✔️ چون و چرا نکردن، رضا به قضا و تسلیم حکمت پروردگار بودن ✔️ اطاعت و تسلیم دستورات حضرات معصومین ✔️ عجله نداشتن 📙 برگرفته از کتاب «واجبنا في عصر الغيبة» @madras_emb
بِسْمِ الله الرَّحْمَٰن الرَّحيمِ 📣 اسامی ممتازین حضور و غیاب در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ 🔹پایه ۷ 1. آقای احسان بروجردی 2. آقای احمد رحمتی 3. آقای محمدصادق حسین زاده 4. آقای امیر جعفری 5. آقای سیدمحمدجواد رحمانی 6. آقای مهدی شیاسی 7. آقای سیدحسین موسوی 8. آقای محمد صادق عطا آقایی 9. آقای محمدرضا علوی نسب 10. آقای علی زواره 11. آقای سیدعلی حسینی فر 12. آقای محمدهادی بهمئی 13. آقای محمدحسن عمادی 14. آقای سیدجواد رحمانی 🔹پایه ۸ 1. آقای سیدحسین احمدی 2. آقای محمد نبی نژاد 3. آقای محمدحسین توکلی 4. آقای علیرضا رحیم پور 🔹پایه ۹ 1. آقای مصطفی نقدی 2. آقای علیرضا بارانی 3. آقای مهدی باقری 🔹پایه ۱۰ 1. آقای محمد مهدی پورحیدری 2. آقای هاشم نجفی اردبیلی 3. آقای محمدعلی ابن الدین حمیدی 4. آقای سیدمهدی طباطبایی 5. آقای علی دمساز 6. آقای محمد علی اصلانی 7. آقای سیدمحمدصادق فاطمی 🎁 ممتازین گرامی، جهت دریافت عیدی عید سعید غدیر خم،صبح‌ها از ساعت ۹ تا ۱۲ به مدرس فقهی مراجعه فرمایید.
🔆 کرامت امام هادی علیه السلام و روزه روز غدیر اسحاق بن عبداللَّه علوی عریضی گوید: «اخْتَلَفَ أَبِي وَ عُمُومَتِي فِي الْأَرْبَعَةِ الْأَيَّامِ الَّتِي تُصَامُ فِي السَّنَةِ»؛ اختلاف شد مابین پدرم و عموهایم در میان چهار روزی که مستحب است روزه گرفتن آن در سال، پس سوار شدند و رفتند خدمت حضرت علی نقی علیه‌السلام و در آن هنگام آن حضرت در صریا مقیم بود پیش از آنکه به سرّ من رأی رود. پس از آنکه ایشان خدمت آن جناب رسیدند آن حضرت فرمودند: «جِئْتُمْ تَسْأَلُونَنِي عَنِ الْأَيَّامِ الَّتِي تُصَامُ فِي السَّنَةِ؟» آمده ‏اید که از من سؤال کنید از ایامی که در سال روزه‏اش مستحب است؟ گفتند: بلی! ما نیامدیم مگر برای تعیین این مطلب. حضرت فرمودند: آن چهار روز یکی هفدهم ربیع ‏الأول است و آن روزی است که روزی خدا صلی اللَّه علیه و آله و سلم در آن متولد شده، و دیگر روز بیست و هفتم رجب است و آن روزی است که مبعوث شده در آن روز رسول خدا صلی‌اللَّه‌علیه‌وآله‌وسلم، و سوم روز بیست و پنجم ذی‏‌القعده است و آن روزی است که در آن روز زمین پهن شده است، و چهارم «وَ الْيَوْمُ الثَّامِنَ عَشَرَ مِنْ ذِي الْحِجَّةِ وَ هُوَ يَوْمُ الْغَدِير» روز هیجدهم ذی‏حجه است و آن روز غدیر است. 📚 الخرائج و الجرائح؛ ج‏۲؛ ص۷۵۹ @madras_emb
💠 حسین بن سعید اهوازی از بزرگان اصحاب حضرت هادی علیه‌السلام ● حسین بن سعید الأهوازی ثقه جلیل‏ القدر. از راویان حضرت رضا و حضرت جواد و هادی علیهم السلام است. ● اصلش از کوفه است لکن با برادرش به اهواز منتقل شد پس از آن در قم سکنی گزید. ● سی کتاب تألیف کرده و برادرش حسن پنجاه کتاب تصنیف کرده و این سی کتاب در میان اصحاب معروف است. ● حسن بن سعید همان است که رسانید علی بن مهزیار و اسحاق بن ابراهیم خضینی را به خدمت حضرت امام رضا علیه ‌السلام و بعد از آن علی بن ریان را به خدمت آن حضرت رسانید و سبب هدایت این سه نفر و باعث معرفت ایشان به مذهب حق، او بود. @madras_emb
💠 کتب حسین بن سعید اولین جوامع حدیثی شیعه(۱) ❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری: ● حسین بن سعید ۳۰ کتاب در ابواب مختلف فقه تالیف نموده است. ساختار اصلی تبویب فقهی ما بر اساس کتب حسین بن سعید است. ● ساختار کتاب کافی نیز متاثّر از کتب حسین بن سعید است. باب‌بندی کتب حسین بن سعید اهمیّت زیای دارد که در بخش‌های مختلف (کتاب‌های مختلف) کافی اثرگذار بوده است. ● کتب حسین بن سعید دارای محوریّت خاصی بوده است. به عنوان مثال، در شرح حال محمّد بن اورمه آمده است: «له كتب مثل كتب الحسين بن سعيد». یعنی مصنّفین در تالیف کتاب به کتب حسین به سعید نظر داشته‌اند و بر اساس کتب او تالیف می‌نمودند. ● در مورد علی بن مهزیار نقل شده است که او کتب حسین بن سعید را اخذ نموده و سپس در برخی از کتب او روایات زیادی اضافه کرده و در برخی دیگر، موارد اندکی اضافه نموده است. پس از کتب حسین بن سعید، کتبی مثل کتب علی بن مهزیار تالیف شده است که این موارد، آغاز حرکت تالیف جوامع حدیثی است. ● کتب حسین بن سعید و علی بن مهزیار آرام آرام تمامی نقلیات حدیثی را به نقل از کتب متوجّه می‌کند. ● پیش از زمان حسین بن سعید، شواهد روشنی مبنی بر نقل از کتب وجود ندارد، ولی کتب تالیف‌شده پس از زمان حسین بن سعید، ناظر به کتبی مثل کتاب حسین بن سعید و علی بن مهزیار است. به عنوان مثال، ما منابع شیخ طوسی در تهذیب را به طور کامل استخراج نمودیم. در این استخراج تحقیقات زیادی در طی حدود ۲۰ سال انجام گرفت. مهم‌ترین منابع شیخ در تهذیب، کافی و کتب حسین بن سعید است. از کتب تالیف‌شده پیش از زمان حسین بن سعید به ندرت در این کتاب نقل شده که آنها هم منابع چندان‌ مهمی نیستند. به عنوان مثال، نقلیاتی از مسائل علی بن جعفر و کتب ابن محبوب و نوادر محمد بن ابی‌عمیر در برخی مواضع تهذیب ذکر شده است. منابع تهذیب نوعا مربوط به زمان حسین بن سعید به بعد است. ...................................... ۱. کتب اولیّه روایی که تالیف شده، برخی از اصول است و برخی دیگر، از جوامع حدیثی است. جوامع خود دو دسته است: جوامع اولیه و ثانویه. 🔺درس خارج فقه؛ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ @madras_emb