📣 قابل توجه طلاب و اساتید محترم مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
فردا (چهارشنبه) ۴ مهرماه، تمامی دروس مدرس فقهی تعطیل است.
... أَيْنَ المُعَدُّ لِقَطْعِ دابِرِ الظَّلَمَةِ؟ أَيْنَ المُرْتَجى لإِزالَةِ الجَوْرِ وَالعُدْوانِ؟
💭 حقارت دنیا
هـارون الرشید سـالـي بـه حج آمده بود و از اسب پياده شد و مدتي پياده رفت تا خسته شد و به ستوني تـكـيـه كـرد، آنگاه به ابوالعتاهيه گفت: ما را از اين ستون حركت بده، اينجا بود كه ابوالعتاهيه اشعاري را سرود:
هب الدنيا تواتيكا
اليس الموت ياتيكا
الا يا طالب الدنيا
دع الدنيا لشانيكا
وما تصنع بالدنيا
وظل الميل يكفيكا
فرض كن كه تمام دنيا به تو رو آورد، آيا مرگ به سراغ تو نمي آيد؟
اي طالب دنيا! دنيا را رها كن و براي دشمنانت بگذار.
چه نيازي به دنيا داري در حالي كه سايه يك ستون براي تو كافي است.
📚مروج الذهب؛ ج۳؛ ص۴۵۰
#داستانک
@madras_emb
#الگوهای_طلبگی
💠 شناخت وظیفه و فهم اولویتها
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
آسید عبدالله خرسان - از اعضای بعثه ما - نزد آقای خویی بود و برخی شبها نیز در خدمت ایشان بود. او نقل میکرد: موقع سحر که میشد، آقای خویی به ما میگفت: شما به تهجّد بپردازید، ولی خود ایشان [به] تهجّد نمیپرداخت و میگفت: من باید جواب استفتائات را بنویسم.
📚جرعهای از دریا؛ ج۴؛ ص۶۴۱
#تفقه
@madras_emb
💠 تجارت و تحصیل علم
❖ مرحوم محمد تقی مجلسی "رضواناللهعلیه" در ذیل روایات وجوب کسب رزق و تجارت (کار کردن)، پیرامون کار کردن برای طالبان علم چنین میفرماید:
👈 طلب علم در این زمان بر خلاف زمان رسول خدا صلیاللهعلیهوآله و ائمه علیهمالسلام، در بیشتر مواقع قابل جمع با تجارت نیست؛ چرا که مقدمات علمی افزایش یافته است. (برای آموختن یک دانش، نیاز به آموختن مقدمات بیشتری نسبت به قبل است، به جهت پیشرفت و گسترش علوم)
● و [شاید] بشود گفت که دانشجویان و طلاب، تجارتشان در زبانشان است برای انجام تکالیفی که [در مسیر تحصیل] به آنها محول شده است. یا آنکه توکل بر خدای تعالی -که بزرگترین راه کسب رزق است- [تجارتشان میباشد]. و یا دعا کردن (خواندن ادعیه رزق در کنار تحصیل علم) که کلید رزق و روزی است برای آنها که راه دیگری برایشان مقدور نیست (مثلا زمان کافی برای کار کردن ندارند).
ما دعا را آزمودهایم و مجرّب است؛ به آن عمل کرده [و میکنیم].
● آنجا که شیخ کلینی [رحمهالله] از امام صادق علیهالسلام نقل کرده که فرمودند:
گروهی از مردم روزیشان در شمشیر است (نظامیان و مرزداران)؛ دستهای دیگر رزقشان در تجارت است؛ و دستهای نیز رزقشان در زبانشان قرار داده شده.[۱]
ظاهرا منظور از گروه سوم، شاعران و طلاب (دانش پژوهان) و مثل اینهاست.
● و همچنین از اسماعیلبنسهل نقل کرده که گفت: نامهای برای امام باقر علیهالسلام نوشتم که: بدهی سنگینی دارم... حضرت فرمودند:
بسیار استغفار کن و زبانت را به قرائت سورهٔ «انا انزلناه...» تَر نگهدار! [۲]
و دعاهای جلب رزق و روزی بسیارند...
.......................................
۱. الکافي، ج۵، ص۳۱۴
۲. الکافي، ج۵، ص۳۱۷
📚 روضة المتقین، ج۶، ص۴۴۶
@madras_emb
🔆 فوت و فن تجارت
✍️ وقتی خداوند روزی تو را در کاری قرار داده؛ آنرا تغییر مده
1️⃣ و رَوَى إِسْحَاقُ بْنُ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام قَالَ شَكَا رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صلیاللهعلیهوآله الْحُرْفَةَ فَقَالَ انْظُرْ بُيُوعاً فَاشْتَرِهَا ثُمَّ بِعْهَا فَمَا رَبِحْتَ فِيهِ فَالْزَمْهُ.[۱]
مردی به پیامبر از بیبرکتی و کمرزقی شکایت کرد؛ حضرت فرمودند: بازار رو رصد کن و چیزی بخر، بعد آن را بفروش؛ وقتی از آن سود کردی، به آن بچسب و رهایش نکن.
2️⃣ قالَ الصَّادِقُ علیهالسلام لِبَشِيرٍ النَّبَّالِ: إِذَا رُزِقْتَ مِنْ شَيْءٍ فَالْزَمْه.[۲]
امام صادق علیهالسلام فرمودند: وقتی رزقی به واسطه چیزی به تو رسید به آن چیز (کسب و کار) ملزم شو.
مرحوم محمدتقی مجلسی در ذیل این حدیث می فرماید: «و لا تتحول منه إلى غيره فإن الله تعالى رزقك من هذا الباب». (روضة المتقين؛ ج۶؛ ص۴۶۶)
👈 یعنی آن شغل رو برای شغل دیگری رها نکن، چرا که خدا روزی تو رو در این راه قرار داده است.
....................................
۱. من لا يحضره الفقيه؛ ج۳؛ ص۱۶۹
۲. همان
@madras_emb
💠 علت دفع بلا از اهل قم
امام کاظم علیهالسلام فرمود:
قم آشیانه آل محمد علیهمالسلام است، و مأوای و جای شیعت ایشان، اما جمعی از جوانان ایشان به معصیت پدران خویش و استخفاف و سخره داشتن ایشان به پیران و بزرگترینان خود، زود باشد که هلاک شوند، مع هذا که حق -عزّ و علا- بلا از ایشان دفع کرده است؛ به سبب برائت و بیزار شدن ایشان از دشمنان.
📚 کتاب تاریخ قم (تالیف ۳۷۸ق)؛ ص۹۸
@madras_emb
🏴 إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا صَلَوَاتُكَعَلَيْهِوَآلِهِ وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعِنَّا عَلَى ذَلِكَ بِفَتْحٍ تُعَجِّلُهِ وَ بِضُرٍّ تَكْشِفُهُ وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ وَ سُلْطَانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَ رَحْمَةٍ مِنْكَ تُجَلِّلُنَاهَا وَ عَافِيَةٍ مِنْكَ تُلْبِسُنَاهَا بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
@madras_emb
📣 قابل توجه طلاب و اساتید محترم مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
فردا (یکشنبه) ۸ مهرماه، تمامی دروس مدرس فقهی تعطیل است.
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
▪️پیام تسلیت دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی در پی فاجعهٔ لبنان و شهادت دبیر کل حزب الله
بسم الله الرحمن الرحیم
﴿وَسَیعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُونَ﴾
جنایت بزرگ رژیم سفاک و متجاوز، در به خاک و خون کشیدن تعداد زیادی از مردم مظلوم و بیپناه لبنان و به شهادت رساندن دبیر کل محترم حزب الله جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای سید حسن نصرالله و جمعی از فرماندهان (رحمة الله علیهم) بسیار اسفناک است.
آن شخصیت مبارز و پرتلاش سالیان زیادی از عمر خویش را در راه آزادی و مقابله با رژیم منحوس و دستگیری و حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده گذراند.
ضمن عرض تسلیت این مصیبت دردناک، از خداوند متعال مسألت داریم در ظل عنایت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جامعه مؤمنین را از شر اشرار و دسیسههای معاندین اسلام عزیز در امان بدارد و نصرت و عزت را برای مسلمین مقدر فرماید.
۲۴ ربیع الأول ۱۴۴۶
دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی
@zanjani_net
#تسلیم
💠 وقتی امضای امام پایان کار باشد
✍️ امام صادق علیهالسلام بعد از وفات عبدالله بن ابی یعفور در نامهای به مفضل بن عمر فرمودند:
عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ الْعُبَيْدِيُّ، قَالَ: كَتَبَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام إِلَى الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ الْجُعْفِيِّ حِينَ مَضَى عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَبِي يَعْفُورٍ، يَا مُفَضَّلُ ... فَوِلَادَتِي مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مَا كَانَ فِي عَصْرِنَا أَحَدٌ أَطْوَعَ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِإِمَامِهِ مِنْهُ، فَمَا زَالَ كَذَلِكَ حَتَّى قَبَضَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ بِرَحْمَتِهِ وَ صَيَّرَهُ إِلَى جَنَّتِهِ، مُسَاكِناً فِيهَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلیاللهعلیهوآله وَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیهالسلام أَنْزَلَهُ اللَّهُ بَيْنَ الْمَسْكَنَيْنِ مَسْكَنِ مُحَمَّدٍ وَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیهماالسلام وَ إِنْ كَانَتِ الْمَسَاكِنُ وَاحِدَةً وَ الدَّرَجَاتُ وَاحِدَةً! فَزَادَهُ اللَّهُ رِضًى مِنْ عِنْدِهِ وَ مَغْفِرَةً مِنْ فَضْلِهِ بِرِضَايَ عَنْهُ.
📚رجال الكشي؛ ص۲۴۸
● ... به جدم رسول خدا صلیاللهعلیهوآله سوگند؛ در روزگار ما کسی مطیع تر نسبت به خدا و رسولش و امامش از ابن ابی یعفور نبود.
● و همیشه به این منوال بود تا اینکه خداوند، او را با رحمت خود، به سوی خود میراند.
● و به سوی بهشت خود در کنار رسول خدا و امیرالمومنین علیهماالسلام، میان خانه پیامبر و امیرالمومنین علیهماالسلام سکونت داد و اگر چه خانهها و مقامها یکی بود.
● خداوند به خاطر رضایت و خشنودی من، هر چه بیشتر از جانب خود از او راضی باشد و از فضل خود بر وی ببخشد.
#توقیعات
#رجال
@madras_emb
💠 آفت آسایش
❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری:
● از روایات استفاده میشود اصحاب امام باقر علیهالسلام بهتر از اصحاب امام صادق علیهالسلام بودهاند. حتّی اصحابی که زمان هر دو امام را درک کردهاند در زمان امام باقر علیهالسلام وضعیت بهتری داشتهاند.
● در روایتی از امام صادق علیهالسلام وارد شده است که اصحاب پدرم از اصحاب من بهتر بودند. راوی عرض میکند ما اصحاب پدر شما هم بودهایم. حضرت میفرماید شما در آن زمان بهتر از الآن بودید.[۱]
● در زمان امام باقر علیهالسلام هنوز شیعه به آن معنی رسمیت نیافته بود، و خفقان بنی امیّه همچنان شدید بود. زمان امام صادق علیهالسلام مقارن با اواخر دوره بنی امیه و اوایل دوره بنی عباس بود، و آزادی عمل برای شیعیان در این دوران بیشتر بود.
👈 وقتی مقداری آزادی عمل ایجاد میشود، سستی بیشتری نسبت به شریعت ایجاد میشود، و آن دینی که با سختیها و شداید به دست آمده و به نسلهای بعد منتقل گشته، به آسانی رها میشود و به گونهای رفتار میشود که باعث ریختن آبروی ائمّه میشود.
...................................
۱. رجال الكشي؛ ص۳۵۰؛ «عَنْ بُرَيْدٍ الْعِجْلِيِّ، قَالَ: كُنْتُ أَنَا وَ أَبُو الصَّبَّاحِ الْكِنَانِيُّ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام فَقَالَ: كَانَ أَصْحَابُ أَبِي وَ اللَّهِ خَيْراً مِنْكُمْ، كَانَ أَصْحَابُ أَبِي وَرَقاً لَا شَوْكَ فِيهِ وَ أَنْتُمُ الْيَوْمَ شَوْكٌ لَا وَرَقَ فِيهِ، فَقَالَ أَبُو الصَّبَّاحِ الْكِنَانِيُّ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَنَحْنُ أَصْحَابُ أَبِيكَ! قَالَ: كُنْتُمْ يَوْمَئِذٍ خَيْراً مِنْكُمُ الْيَوْمَ».
🔺درس خارج فقه؛ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
@madras_emb