فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شب_جمعه
آن ردا و آن عبا و آن عمامه بس نبود …
کهنه پیراهن مگر جزو غنایم میشود!؟
🌹صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَا عَبدِاللهِ الحُسَین
@madras_emb
🌤 انتظار فرج
● انتظار فرج یکی از ارکان دین و ایمان و عقیده است.
👈 اساساً ذکر این رکن در کنار توحید، نبوت، ولایت و ... در برابر زیدیه است که تقیه را قبول نداشتند و قائل به خروج بودهاند.
● امام صادق علیهالسلام فرمودند: به شما بگویم که شرط قبولی اعمال چیست؟ عرض کردند: آری. حضرت فرمودند:
۱. شهادت به یگانگی خدا
۲. شهادت به اینکه حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله بنده و پیامبر اوست
۳. پذیرفتن دستورات خداوند
۴. ولایت ما و برائت از دشمنان ما
۵. تسلیم اهلبیت علیهمالسلام بودن
۶. نگهداری خویش از محرمات
۷. سعی و کوشش در راه دین
۸. طمأنینه (آرامش قلبی و عدم اضطراب در فتنهها)
۹. انتظار قیام قائم آل محمد علیهمالسلام
📚الغیبة (للنعمانی)؛ ص۲۰۰
#آداب_منتظران
#مهدویت
#انتظار
#زیدیه
@madras_emb
مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
#اعتقادات 🔆 دین امام باقر علیهالسلام و اجداد طاهرینشان، که باید به آن پایبند بود عَنْ أَبِي الْجَ
🔆 اسلام خالص
... عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ قَالَ: سَأَلَ الْمَأْمُونُ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام أَنْ يَكْتُبَ لَهُ مَحْضَ الْإِسْلَامِ عَلَى سَبِيلِ الْإِيجَازِ وَ الِاخْتِصَارِ فَكَتَبَ علیه السلام لَهُ أَنَّ مَحْضَ الْإِسْلَامِ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَه ... وَ أَنَّ مِنْ دِينِهِمُ الْوَرَعَ وَ الْعِفَّةَ وَ الصِّدْقَ وَ الصَّلَاحَ وَ الِاسْتِقَامَةَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ أَدَاءَ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ طُولَ السُّجُودِ وَ صِيَامَ النَّهَارِ وَ قِيَامَ اللَّيْلِ وَ اجْتِنَابَ الْمَحَارِمِ وَ انْتِظَارَ الْفَرَجِ بِالصَّبْرِ وَ ...
📚عيون أخبار الرضا عليهالسلام؛ ج۲؛ ص۱۲۱
فضل بن شاذان گوید: مأمون از علىّ بن موسى عليهماالسّلام درخواست كرد كه اسلام خالص را بطور اجمال و خلاصه براى او بنويسد؛ امام عليهالسلام؛ در پاسخ او مرقوم فرمودند: دین خالص عبارتست از شهادت به یگانگی خداوند .... و همانا از دین امامان است: پرهیزگاری و پاکدامنی و راستگویی ...
👈 و انتظار فرج با صبر و بردباری و ...
#مهدویت
#انتظار
@madras_emb
📜 از وصایای علامه حلی به فخر المحققین؛ مهربانی با سادات
... و عليك بصلة الذرّيّة العلوية، فإنّ اللّٰه تعالى قد أكّد الوصيّة فيهم، و جعل مودّتهم أجر الرسالة و الإرشاد، فقال تعالى قُلْ لٰا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبىٰ.
و قال رسول اللّٰه صلّى اللّٰه عليه و آله: «إنّي شافع يوم القيامة لأربعة أصناف و لو جاءوا بذنوب أهل الدنيا: رجل نصر ذرّيّتي، و رجل بذل ماله لذرّيّتي عند المضيق، و رجل أحبّ ذرّيّتي باللسان و القلب، و رجل سعى في حوائج ذرّيّتي إذا طردوا أو شرّدوا»
📚 قواعد الأحكام؛ ج۳؛ ص۷۱۵
● علامه حلّی در آخر کتاب فقهی قواعد، وصایایی خطاب به فرزندش فخرالمحققین دارد، از جمله میفرماید:
● بر تو است که نسبت به ذرّیه پیامبر صلیاللهعلیهوآله صله و مهربانی کنی؛ زیرا خدا درباره آنان سفارش مؤکّد کرده و دوستی آنان را مزد رسالت قرار داده و فرموده: قُلْ لٰا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبىٰ.
● پیامبر صلیاللهعلیهوآله هم فرموده است: من در قیامت برای چهار دسته شفاعت میکنم هر چند مرتکب گناهان تمام مردم دنیا شده باشند:
۱. کسی که به فرزندان من کمک کند
۲. کسی که مالش را در سختی فرزندانم مصرف کند
۳. کسی که فرزندان مرا با زبان و قلب دوست داشته باشد
۴. کسی که در حوائج فرزندانم کوشا باشد هنگامی که به آوارگی مبتلا شوند.
#نصایح
@madras_emb
❌ عدم اثبات سیادت بواسطه شجرهنامه
● چنانچه از وجود شهرت به سیادت یک فرد و خاندانش - در محلی که آن خاندان را میشناسند- گمان قوی به سید بودن او حاصل شود، سیادت ثابت میگردد.
● با توجه به اینکه شجره نامه در قدیم جز برای معدودی از خانواده های مهم ثبت نمیشده است و اکثر شجره نامه ها یا ساختگی است یا اتصالش به زمان گذشته معلوم نیست، بودن یا نبودن شجره نامه هیچ تاثیری در اثبات سیادت ندارد.
📚احکام کاربردی؛ ص۱۴۷
#احکام
@madras_emb
💠 احترام به سادات
❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
حاج آقا مرتضی حائری، داماد آقای حجّت بود و به لحاظ سیادت همسرش، خیلی حال او را رعایت میکرد. وقتی به حرم حضرت رضا علیهالسلام مشرّف میشدند، حاج آقا مرتضی با علوّ مقام برای او زیارتنامه میخواند.
📚جرعهای از دریا؛ ج۳؛ ص۶۳۳
@madras_emb
💠 احترام به سادات
❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
● حاج شیخ مرتضی آشتیانی شخص اوّل تهران بود.
● به نظرم از آسیّد فرج الله فقیهی اصفهانی شنیدم: نماز حاج شیخ مرتضی به قدری شلوغ میشد که برای مأمومینی که دیر میآمدند، جا پیدا نمیشد. یکی از اشراف برای اینکه در نماز حاج شیخ مرتضی شرکت کند، به یکی از مأمومین پنج تومان داد تا جایش را به او بدهد. این قضیه مربوط به بیش از ۱۰۰ سال پیش است و در آن وقت پنج تومان مبلغ زیادی بود.
● حاج شیخ مرتضی مخالفی داشت که سیّد بود. آن سیّد برای اینکه مرحوم آشتیانی را از میدان به در کند، با مقدّماتی در بین مردم شایع کرد که وی با روسها در به توپ بستن حرم حضرت رضا علیه السلام همکاری و تبانی کرده است!
●این شایعه و تهمت بزرگ، وقتی در میان مردم منتشر شد، کار را به جایی رساند که حتّی یک نفر هم در نماز وی شرکت نمیکرد و فقط کسی که سجاده را میانداخت، همراه او میآمد. شرایط به گونهای شد که مرحوم آشتیانی نتوانست در تهران بماند و به مشهد رفت.
● وقتی آن سیّد موفّق شد به این شکل مرحوم آشتیانی را کنار بزند و میدان برای او خالی شد، متوجه شد که چه گناه بزرگی کرده و چه ضربهای به مرحوم آشتیانی زده است. لذا برای استحلال نزد او رفت. آشیخ مرتضی بزرگوارانه گفت: اگر به من وعده بدهی که نزد جدّت از من شفاعت کنی، حاضرم تو را ببخشم!
● وی در احترام به سادات بسیار عجیب بود. آقای حاج آقا رضا صدر میگفت: یادم هست وقتی کودک دو سه سالهای بودم، آقای آشتیانی مرا بغل میکرد و گاهی پای مرا به ریشش میکشید و تبرّک میجُست. وی مرد فوق العادهای بود.
📚جرعهای از دریا، ج۳، ص۴۳۳
@madras_emb
💠 عاقبت بخیری
"احنف بن قیس" یکی از مخاطبین نامه حضرت سیدالشهداء علیهالسلام به اشراف بصره و از یاران امیرالمومنین علیهالسلام است.
در جنگ جمل هم شرکت کرده به حضرت عرض میکند: اگر میخواهید با ۲۰۰ سرباز شما را یاری کنم و اگر میخواهید شش هزار نفر را از جنگیدن علیه شما بازدارم، حضرت پیشنهاد دوم را پذیرفتند.
احنف در جواب نامه امام حسین علیهالسلام به آیهای از قرآن اشاره نمود و اشاره کرد که فعلا زمان قیام نیست و به عراق نیا که تضعیف میشوی:
فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لا یَسْتَخِفَّنَّکَ الَّذِینَ لا یُوقِنُونَ. (روم؛ آیه ۶۰)
📚 ملهوف؛ ص۱۸
@madras_emb
مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
📜 نامه یک خطی برای همیشه تاریخ ✍ ... والسلام @madras_emb
#داستانک
💠 در حقارت و پستی دنیا
● واثـق عـبـاسـی نـهـمین خلیفه عباسی ونوه هارون الرشید است.
● احمد بن محمد واسـطی میگوید: در بیماری واثق من جز پرستاران واثق بودم، حالت بیهوشی به او دست داد وخـیـال كـردم از دنیا رفت، لذا من برخواستم و جلو واثق آمدم تا از حال او خبری بگیرم كه ناگاه چـشمان خود را باز كرد، آنچنان چشمهایش نافذ و با هیبت بود كه نزدیك بود بمیرم، همینطور به عقب برگشتم اما قبضه شمشیری كه به كمر بسته بودم به درب گیر كرد و من به زمین خوردم، مدتی گذشت تا واثق مُرد و من آمدم دهان و چشمهای او را بستم.
● مـامـوریـن آمـدنـد و فرش گرانبهایی كه زیر پای خلیفه بود، جمع كردند و به خزانه برگرداندند. احـمد بن ابی داوود قاضی به من گفت: ما به دنبال تعیین خلیفه و بیعت با او میرویم، تو هم اینجا باش تا جنازه او را دفن كنیم.
● احـمـد واسطی میگوید: همینطور كه بیرون اطاق نشسته بودم، ناگاه صدای ضعیفی را احـسـاس كـردم، داخـل اتاق شدم تا ببینم چه خبر است:
فاذا جرذ قد دخل من بستان هناك فاكل احـدی عـیـنـی الـواثق فقلت : لا اله الا اللّه هذه العین التی فتحهامن ساعهٔ فاندق سیفی هیبهٔ لها صارت طعمهٔ لدابهٔ ضعیفهٔ.
دیـدم چـندین موش از باغ آمدهاند و یكی از چشمان خلیفه را خوردهاند گفتم لا اله الا اللّه، این چشمی كه تا ساعتی قبل، آنچنان با هیبت بود كه بخاطر آن، بر زمین خوردم، اما بعد از لحظاتی غذای حیوان ضعیفی شد.
📚مرآة العقول؛ ج۶؛ ص۱۱۱
#تاریخ_رجال
#اخلاقیات
@madras_emb
#تقیه
💠 استراتژی ائمه علیهمالسلام برای حفظ شیعیان
❖ آیةالله شیخ محمدتقی شهیدی:
● یکی از مناشئ تقیه القای خلاف بین شیعه است تا فی الجمله در بعضی موارد بر یک نظری متحد نشوند تا نگاه اُمرا و خلفای عامه متوجّه آنها نباشد. بگویند که ما کاری به این ها نداریم، این ها خودشان اختلاف دارند و همین باعث از بین رفتن آنها میشود.
● صاحب حدائق میفرماید: «فصاروا صلواتاللهعليهم - محافظة على أنفسهم و شيعتهم - يخالفون بين الأحكام و ان لم يحضرهم أحد من أولئك الأنام، فتراهم يجيبون في المسألة الواحدة بأجوبة متعددة و ان لم يكن بها قائل من المخالفين، كما هو ظاهر لمن تتبع قصصهم و اخبارهم و تحدى سيرهم و آثارهم.»(۱)
● عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیهالسلام قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَجَابَنِي ثُمَّ جَاءَهُ رَجُلٌ فَسَأَلَهُ عَنْهَا فَأَجَابَهُ بِخِلَافِ مَا أَجَابَنِي ثُمَّ جَاءَ رَجُلٌ آخَرُ فَأَجَابَهُ بِخِلَافِ مَا أَجَابَنِي وَ أَجَابَ صَاحِبِي فَلَمَّا خَرَجَ الرَّجُلَانِ قُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ رَجُلَانِ مِنْ أَهْلِ الْعِرَاقِ مِنْ شِيعَتِكُمْ قَدِمَا يَسْأَلَانِ فَأَجَبْتَ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا بِغَيْرِ مَا أَجَبْتَ بِهِ صَاحِبَهُ فَقَالَ يَا زُرَارَةُ إِنَّ هَذَا خَيْرٌ لَنَا وَ أَبْقَى لَنَا وَ لَكُمْ وَ لَوِ اجْتَمَعْتُمْ عَلَى أَمْرٍ وَاحِدٍ لَصَدَّقَكُمُ النَّاسُ عَلَيْنَا وَ لَكَانَ أَقَلَّ لِبَقَائِنَا وَ بَقَائِكُمْ قَالَ ثُمَّ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام- شِيعَتُكُمْ لَوْ حَمَلْتُمُوهُمْ عَلَى الْأَسِنَّةِ أَوْ عَلَى النَّارِ لَمَضَوْا وَ هُمْ يَخْرُجُونَ مِنْ عِنْدِكُمْ مُخْتَلِفِينَ قَالَ فَأَجَابَنِي بِمِثْلِ جَوَابِ أَبِيهِ.(۲)
.............................
۱. الحدائق الناظرة؛ ج۱؛ ص۵
۲. الکافی؛ ج۱؛ ص۶۶
🔺درس خارج فقه؛ ۶ مرداد ۱۴۰۳
@madras_emb