eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
102 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 نشست مدرسه علمیه رفیعه المصطفی با استاد یزدان‌پناه ▪️ امروز بعد از نماز ظهر و عصر https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی 🔰 در شمار برترین شاگردهای آیت‌الله بروجردی، مشاور آیت‌الله گلپایگانی و امینِ امام خمینی ▪️حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذه‌ی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار میرفتند. ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ 💻 @Khamenei_ir https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و نوزدهم 🔰 💫امام رضا ( علیه السلام) ➖ پس از آن که چيزهايى كه از آنها ظاهر شود بيان فرمودند. و راه اعتبار و استفاده را براى اهلش باز نمودند و اهل معارف را به اسرار آن آشنا فرمودند: 🌴به اين كه آنچه محل ظهور عبوديّت است 🔹در محضر مبارك حقّ بايد طاهر و پاكيزه باشد. 🔹 و اعضاء و جوارح ظاهريّه كه حظّ ناقصى از آن معانى دارند. ⚫️ بى طهارت لايق مقام نيستند. 🔻با آنكه خضوع از صفات وجه بالحقيقه نيست. 🔻و سؤال و رغبت و رهبت و تبتّل و استقبال، هيچ يك از شئون اعضاى حسّيّه نيستند. ✳️ ولى چون اين اعضاء مظاهر آنها است تطهير آنها لازم آمد. ✅پس، تطهير قلب كه محل حقيقى عبوديّت و مركز واقعى اين معانى است تطهيرش لازم‏تر است، و بدون تطهير آن اگر با هفت دريا اعضاء صوريّه را شست و شو نمايند، تطهير نشود 🔸و لياقت مقام پيدا نكند، بلكه شيطان را در آن تصرّف باشد 🔸و از درگاه عزّت مطرود گردد را براى اهلش باز نمودند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
Untitled Session 8_mixdown.mp3
8.09M
🔰 برنامه روحی در ماه رجب 🔰 🌱 در ماه رجب و شعبان و رمضان، برنامه‌های روحی باید بیشتر شود. 🕊 طلبگی فقط، کار علمی نیست. باید با عبادت، با عالم بالا مناسبت پیدا کرد. ملاصدرا نیز به دلیل مناسبت پیدا کردن، توانست بسیاری از مسائل علمی را ارتقا دهد است. 🕊 ماه رجب، چون ماه خدا است، در مسائل عبادی حساب ویژه‌ای دارد. عباداتی که توصیه می‌شود: 🔹حداقل روزی یک جز قرآن 🔹حداقل زیارت امین الله همراه با تامل 🔹حداقل یک نماز با تأنی بیشتر 🔹دعاهایی که در این ماه وارد شده 🔹زیارتی که از ناحیه مقدسه وارد شده 🌱 ما فقط برای درس خواندن به دنیا نیامده‌ایم. ✖️طلبه بدون کار علمی، احساس پوچی می‌کند. ❗️اما ❌ بدون کار روحی، احساس تناقض می‌کند. 🌱 ماه رجب، ماه ولایت هم هست و با ولایت باید ارتباط ویژه برقرار کرد. 🕊 عمر در حال گذر است تا جوانی هست باید برای باز شدن در عالم بالا تلاش کرد. ✨ اگر در باز شد: 🔸 بسیاری از اسرار،خوب فهمیده می‌شود. 🔸 احساس شادمانی و نشاط، احساس معرفت و علم،احساس عالم ربانی شدن حاصل می‌شود. 🗂 جلسه ۳۰۶ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ لقاء الله عبارت از آخر آدم است‌. ✅ لقاء خداوند تبارک و تعالی لقاء «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» است آن نور سموات و ارض که جان سموات و الارض است و آن ها را روشن کرده است. ✅ وقتی رحمت بی نهایت خداوند تبارک و تعالی را مشاهده کردیم این لقاء الله است ⬅️ و این کمال آدمی است ⬅️ این کمال کمال است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و چهل و هفتم🔰 از تمام چیزهایی که باید رعایت کنیم به ریاضت، تعبیر می‌شود. 🔹ریاضت چه کار می‌کند؟ آن نفسی که از گلشنِ قدس بود، آهسته آهسته از نفس امّاره و بدن و دنیا و شیطان جدا می‌کند. ریاضت ها دو نوع است: ◀️ یک دسته سلبی است؛ سلبی به تعبیری یعنی با قیود جنگیدن؛ ◀️ ولی یک دسته اثباتی است؛ تقویت پیدا کردن، قوت و غذای نفس شدن. ❓قوت و غذای نفس چیست؟ ایمان و عمل صالح. 🌱 توبه جز ریاضت است. 🌱بعد از توبه إنابة هم جز ریاضت است. 🌱بعدش مثلاً خوف و حُزن و ... هم جز ریاضت است. یکی از ویژگی های انسان این است که تا ریاضت می کشد: 1️⃣هم از این سو می‌بُرد. 2️⃣هم قوَّتِ بر آن سو پیدا می‌کند. تا این اتفاق افتاد به سرعت جذبِ ملکوت و گلشن قدس می‌شود. ✅به این جذب عشق می‌گویند. پس بعد از ریاضت به عشق می‌رسیم. 🔸 انسانی که ریاضت می‌کشد کم کم می‌بیند آن سو برایش جذاب شده و تشنه آن سو و بلکه شیفته می‌شود. وقتی به اوج شیفتگی رسید، این را عشق می‌گویند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 گذر از حال به مقام ابن‌عربی می‌گوید: صاحبان حال حرف می‌زنند و نکته‌هایی می‌گویند. ممکن است از حرف‌هایی که می‌زنند خوشتان هم بیاید؛ ولی تا صاحب استقامت و مقام نشوند، به جایی نمی‌رسند. باید آن‌قدر ادامه داد تا ملکه جان شود. درست مانند خطّاط‌شدن. اگر کسی بخواهد خطاط شود، با یک بار خوب‌نوشتن خطاط نمی‌شود. باید آن‌قدر بنویسد تا خوب‌نوشتن برایش ملکه شود. اگر یک بار خوب بنویسد و تمرین را رها کند، دفعه بعد باید دوباره از اول شروع کند و با این وضعیت خطاط نمی‌شود. 🗂 جلسه ۱۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
💠 تفاوت زن و مرد در اسلام 🔹در اصل کمال و معنویت و تقرب الی الله فرقی بین زن و مرد نیست. توجه به آیاتِ ✨"مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً" ✨و "إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ ..." نشان می‌دهد که دین اسلام تفاوتی بين زن و مرد نگذاشته و برای زن شان اجتماعی بی‌سابقه‌ای قایل شده است. جایگاه حقوقی زن در اسلام بسیار بالاست. 🔹عباراتی در متون دینی که بنظر می رسد زن را پایین تر دانسته‌اند تثبیت نشده‌اند. مثل حدیث ناقص العقل. چرا که در نظام وجود، فاطمه سلام‌الله‌علیها کفو علی علیه‌السلام است. به طور کلی، بعد احساسی زن، قوی‌تر است. اگر چه از حیث عقلانی هم می تواند مانند مریم میرزاخانی بزرگترین ریاضیدان شود، اما در شاکله وجودی زن، در مسائل معنوی، عاطفی قوی‌تر از مسائل عقلانی سنگین محض و خشک است. ↩️ نکته مهم این است که: 🔸 شاکله وجودی زن به لحاظ زن بودن جمالی است. 🔹 و شاکله وجودی مرد، جلالی است. 🔸 و شاکله وجودی خانواده، کمالی است. ⬅️ کمال، جمع جمال و جلال، است. 🕊 بنابراین خانواده از دو بال تشکیل شده و لطف خداست که برای هر یک از زن و مرد شاکله ویژه‌ای در نظر گرفته شده است و این نقص نیست، تنوع در آفرینش است و مجموعش، کمال است. ⚡️مانند دو جریان مخالف الکتریسته که باید باشد تا برق تولید شود. 🔵 نشست حضرت استاد با مدرسه رفیعه المصطفی علیه‌السلام به 💧بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e
🔰 معرفی‌نامه علامه طباطبایی ره 🔴 تدريس علم هيأت در قم یک وقتى جناب استاد علامه طباطبائى به اينجانب فرمودند در اوائل كه از تبريز به قم آمدم شرح چغمينى را تدريس مى‌كردم. راقم (علامه حسن زاده) گويد: شرح چغمينى از كتب هيأت است. مولف آن محمود بن محمد بن عمر چغمينى مؤلف قانونچه در طب است و شارح آن قاضى زاده رومى است. شارح از راصدين رصدخانه سمرقند است و در عمل زيج الغ بيكى سهمى بسزا دارد. اين كتاب در ترتيب تدريسى و كلاسيكى فن هيأت از متوسطات است. 🔴 نصب دائره هنديه در مدرسه حجتيه قم به عمل علامه طباطبائى: اينجانب در دوشنبه بیست و پنج جمادی الاولی سنه 1383 ه . ق برابر با بیست و دو مهر 1342 ه . ش به قصد اقامت در قم، از تهران مهاجرت كرده است. در همان اوان، محصلين مدرسه حجتيه قم برايم حكايت كردند كه در يك گوشه حوض مدرسه نامبرده جناب علامه طباطبائى، دائره هنديه براى تعيين سمت قبله و تشخيص خط نصف النهار كه زوال ظهر از آن در هر روز معلوم مى‌گردد به افق قم، كار گذاشته اند كه متأسفانه در حفظ آن كوتاهى شد و چنان اثر علمى عملى ضايع گشت! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 روح، تمام حقيقت انسان ☘ در قرآن كريم روح را مجرد دانسته و می‌گويد: انسان كه می‌ميرد ذات اقدس اله تمام روح را توفّی می‌كند. و اگر انسان، بدن را از دست بدهد، باز تمام حقيقت او محفوظ می‌باشد، و 🔸 نتيجه اين سخن آن است كه: بدن عين ذات، جزو ذات و لازمه ذات نيست، بلكه ابزار ذات است. گرچه انسان چه در دنيا، يا در برزخ و يا قيامت، بدن مناسب با آن عالم را دارد، اما در هر سه مرحله، بدن ابزار كار است. 🔸 دليل اين سخن آيات شهادت است، در آيات شهادت می‌فرمايد: گمان نكنيد شهيدانی كه بدن خود را از دست می‌دهند، مرده اند، بلكه اينها حقيقتاً زنده اند ـ با اين كه از بدن هيچ نمانده باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
# ابعاد_اجتماعی_اسلام 🔰قسمت هفتاد و نهم🔰 🔸بیان شد که اگر در بعضى از موارد بطلان حكمى از احكام ثابت مى‏ شود، باعث آن نيست كه بطور كلى بگوئيم هيچ حكم كلى از احكام علوم و معارف كليت ندارد. نه؛ اين كليت باطل است. ⬅️و حاصل آن كه اين نظريه شامل قضاياى كلى نظرى و پاره‏ اى از آراى كلى عملى نمی‌شود. 🔸و نیز بیان شد كه در باطل بودن اين نظريه كافى است كه خود نظريه را شاهد بياوريم و نظريه اين بود:" بطور كلى هيچ حكمى از احكام علوم و عقايد كليت ندارد". 🔹در پاسخ مى‏‌گویيم: همين جمله كه در داخل پرانتز قرار دارد آيا كلى است يا استثنا بردار است؟ ▪️اگر كلى است پس در دنيا يك حكم كلى وجود دارد و آن حكم داخل پرانتز است و در نتيجه حكم كلى داخل پرانتز باطل است. ▪️و اگر كليت ندارد، و استثنا بر مى‏ دارد، پس چرا مى‏ گوئيد (بطور كلى هيچ حكمى ...) ⬅️ پس در هر دو حال حكم كلى داخل پرانتز باطل است. 🔹 به عبارت ديگر: اگر اين حكم (كه هر رأى و اعتقادى بايد روزى دگرگون بشود) كليت دارد، بايد خود اين عبارت داخل پرانتز هم روزى دگرگون گردد. يعنى به اين صورت در آيد: 🔻بعضى از آراء و عقايد نبايد در روزى از روزها دگرگون شود.🔺 📚 ترجمه المیزان، ج ۴، ص ۱۸۹. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab