eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
107 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
#طینت_پاک 🔰قسمت دویست و ششم🔰 🔹زیاد به بدن فشار نیاورید. زیاد در رفتارتان تغییرات شدید و ناگهانی حا
🌸 به توفیق الهی و تلاش‌های مستمر خواهر گرامی سرکار خانم هاشمیان پست جمعه‌ها که از جلسات لغت موران استاد یزدان‌پناه استخراج می‌شد، در ۲۰۶ قسمت به پایان رسید. 🌸 از این خواهر گرامی تشکر ویژه داریم که صبورانه نزدیک به ۵ سال در تهیه این محتوای ارزشمند، یاری‌رسان ما بودند. خداوند متعال توفیقاتشان را روزافزون نماید. 🔺 گفتنی است قسمت اول این پست، بهمن ۹۷ بارگذاری شده و علاقمندان می‌توانند از طریق آدرس زیر به آن، دسترسی پیدا کنند. 👇👇👇 https://eitaa.com/madresehbagherain/267 🔸ان شاء الله در ادامه، پست‌هایی از شرح نمط هشت اشارات حضرت استاد، ارائه می‌شود.
🔰 معرفی کتاب 🔸اشارات یکی از کتاب‌های فلسفی ابن سینا است. وی در نمط هشتم با عنوان البهجة و السّعادة، درباره لذات عقلی و سعادتمندی و عشق و ابتهاج بحث کرده است. 🔹از دیدگاه وی، عشق، علّت ایجاد و سرچشمه همه فیوضات است که فیض بخش به عالم امکان است. 🔸ابتهاج حق به ذاتش که از آن تعبیر به لذت می‌‏شود، اکمل ابتهاجات علی الاطلاق است. 🔹هرچه ادراک اَتمّ و خیریت مدرک اَشدّ باشد، عشق اَشدّ است و ادراک تام نمی‌‏شود مگر با وصول تام و این لذت تامّ و ابتهاج تامّ است. 🔰 به یاری خدا از این هفته، شرح این کتاب شریف را از بیان حضرت استاد یزدان‌پناه دنبال خواهیم کرد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت اول: معنای سعادت در عرف و قرآن 🔹لفظِ سعادت که در زبان عرفی است، در زبان شرعی منعکس شده و در زبان فلسفی نیز آمده، معنایی دارد. 🔻برای فهم معنای سعادت به قرآن رجوع می‌کنیم. قرآن کریم در آیه ۱۰۵ سوره هود تعبیری دارد: 🔅 "فمنهم شقی و سعید"؛ عدّه‌ای از آن‌ها شقاوت دارند و عدّه‌ای سعادت دارند. 🔸عدّه‌ای سعید می‌شوند و سعادت دارند. 🔸عدّه‌ای شقیّ می‌شوند و شقاوت دارند. 🔅 "الَّذينَ شَقُوا فَفِي النَّارِ"؛ کسانی که شقاوت دارند، در آتش قرار می‌گیرند. 🔅 "و امّا الذین سُعِدوا ففی الجنّة"؛ و آن‌هایی که سعادتمند شدند، در بهشت هستند. ⬅️ سعادتمند شد یعنی سعید شد. ✅ امّا سعادت را از ناحیه خدا گرفت؛ همان طور که مشخص شد لفظ "سعید" و "شقی" و "سعادت" در خود قرآن آمده و مباحثی را پیرامون سعادت پیش آورده است؛ 🔻 در زبان عرفی هم از سعادت سخن می‌گوییم: ☑️ "خوشا به حالش که سعادتمند است." ☑️ "سعادت دنیا و آخرت نصیب شما باشد." و مواردی که از عنوان سعادت استفاده می‌کنیم. ❓ سعادت به چه معنا است؟ 🔁 از همین کریمه به سرعت می شود فهمید سعادت در برابر شقاوت است. ما در فارسی "سعادت" را به" نیک‌بختی"، "خوش‌بختی" معنا می‌کنیم. و می‌خواهیم بگوییم که 🔽 ⬅️ حال خوشی دارد؛ ⬅️ وضع خوشی دارد؛ ⬅️ نیک‌بخت و خوش‌بخت شده است. 🗂 جلسه اول https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مناجات‌نامه ▪️قسمت چهارم 🌱آفريدگارا! 🌊 من جهان را درياى بيكرانى مى‌بينم و خودم را موجى از دريا وه چه دريايى و چه دريايى! وه چه موجى و چه موجى! اين‌همه افواج امواج چه مى‌كنند؟ مرا به زبان آنها آشنايى ده و مرا از من رهايى ده. خوشا آنان كه نه جهان مى‌بينند و نه امواج. 🌱آفريدگارا! جانم را بسوز و گداز بدار و زبانم را به راز و نياز https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مکتب سلوکی علامه حسن زاده ▪️ قسمت نهم: تاثیر علم در عمق‌بخشی به ذکر علامه حسن‌زاده می‌فرمود: در چهل سالگی وقتی خدمت علامه طباطبایی رفتیم، تشنگی آمد. از ایشان دستور خواستیم. ایشان به ما دستوری «لااله‌الاالله» دادند. بعد از ما پرسیدند کدام خدا؟ عرض کردم: خدایِ جُدا نَه. ایشان فرمودند: همین است. ✔️ یعنی، ابتدا باید بدانیم، بعد ادامه دهیم چرا که ذکر گفتن بدون عمق به راه غلط می‌رود. 🗂 جلسه ۳۴۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ارزش قدسی مهریه برای اين كه هويتِ انساني زن و مرد بهتر روشن گردد لازم است برخی از دستورهای آسمانی كه درباره تعيين صداق و تبيين كابين و مَهْر از صاحبِ وحی الهی رسيده است مورد دقّت قرار گيرد. 🔸 زيرا نه تنها اوّلين كابينی كه برای مبدأ نسل كنونی بشر يعنی نكاح آدم و حوا عليهما السلام معين شد ⬅️ آموزش احكام و حِكَم الهی بود. 🔻 چنانكه طبق حديثِ زراره، خداوند به حضرت آدم عليه السلام فرمود: «رضاي أن تعلّمها معالمَ ديني، فقال عليه السلام: ذلك لك يا رب؛ رضای من آن است كه معارف دين مرا به او بياموزی. آدم گفت: قبول كردم. » (جامع الاحادیث شیعه، جلد بیست و یک، صفحه ۲۰۶) 🔸 بلكه گاهی رسول گرامی اسلام صلی الله عليه وآله، صَداق برخی از اصحاب صدر اول اسلام را تعليم سوره‌ای از قرآن قرار می‌داد. 🔻 چنانكه طبق نقلِ حضرتِ امامِ باقر عليه السلام استفاده می‌شود. (همان، صفحه ۱۹۳ و ۱۹۴) ✔️ و اگر مهرالسنّه پانصد درهم قرار گرفت كه يك كالای مادّی است، ريشه اصلي آن يك امر قُدْسی و منزّهِ از مادّه و مدّت می‌باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاهم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه فصل سوم: در بعضی آداب شهادت به الوهیت و بیان ارتباط با اذان و نماز 🔶 اگر "ألِهَ" به معنی عبد باشد و مراد "مألوه" به معنای معبود باشد: ⬅️ پس سالک باید شهادت صوری به قصرِ معبودیت را به حق تعالی جَلَّت عظمته، منطبق کند به شهادت قلبی باطنی؛ ❌ و بداند که اگر در قلب، معبود دیگری باشد، در این شهادت منافق است. ✅ پس با هر ریاضتی است شهادت به ألوهيت را به قلب برساند و از كعبه دل، بت‌های بزرگ و کوچک را که به دست تصرّف شیطان و نفس امّاره تراشیده شده درهم شکند تا لایق حضور حضرت قدس گردد. ✔️ تا بت‌های حبّ دنیا و شئون دنیویه در کعبه دل است، سالک را راه به مقصد نیست. 🔶 و اگر مقصود از قصرِ ألوهيت، الوهیتِ فعلیه باشد _که عبارت أخرایِ تصرّف و تدبیر و تاثیر است _ پس چنین شود معنی شهادت: ♦️شهادت می‌دهم که مُتصرّفی در دارِ تحقق و موثّری در غیب و شهادت نیست جز ذات مقدّس حق جلّ و علا. ✳️ و اگر در قلب سالک اعتماد به موجودی از موجودات و اطمینان به احدی از آحاد باشد ⬅️ قلبش مُعلّل و شهادتش زور و مختلق است. 📚 آداب الصلاه| صفحه ۱۴۲ و ۱۴۳ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️ صهیونیست‌ها بدانند با قتل عام مردم غزه سیلی سنگین‌تری خواهند خورد.
روحی در «نَفَخْتُ فیهِ مِنْ روحی» ، همان لااِلٰهَ‌اِلَّا‌اللّه و بِسْمِ‌اللّهِ‌الرَّحْمٰنِ‌الرَّحیم است وقتی روح خداوند تبارک و تعالی در آدم آمد ، آدم زنده می‌شود و از خود بیرون می‌آید و دیگر هوای نفس در او نیست. بِسْمِ‌اللّهِ‌الرَّحْمٰنِ‌الرَّحیم روح همه‌ی دریافت‌ها و افعال او می‌شود و همه‌ی قوای عالم بر او ساجد می‌شوند. 📚أنهاراربعه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
6.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خداوند تبارک و تعالی مشافهتاً با حضرت خاتم صحبت فرمود، حضرت موسی هم همینطور. ❓ چرا حضرت موسی کلیم الله شد و مستقیماً با خدا صحبت فرمود بله منصب نبوّت به دیگری داده نمی‌شود خدا با ما هم حرف میزند ولی ما گوشمان نمی‌شنود و کر است. ای با همه در حدیث و گوشِ همه ، کر ای با همه در حضور و چشمِ همه ، کور 🌹🌹🌹🌹🌹