🔰قسمت صد و شصت و دوم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب دوم: در قیام
فصل اول: در آداب قیام
🔶 فی عدّة الدّاعی:《... کانَت فاطمةُ علیها السلام تَنهَجُ فی الصّلوةِ مِن خیفةِ الله》
🔹فاطمه علیها السلام در نماز از ترس خدا، نفسش به شماره می افتاد.
✳️ قدری تفکّر کن در حالات علی بن الحسین و مناجات آن بزرگوار با حضرت حق و دعاهای لطیف آن سرور که کیفیت آداب عبودیت را به بندگان خدا تعلیم میکند.
❌ من نمیگویم مناجات آن بزرگواران برای تعلیم عباد است؛ زیرا که این کلام بیمغز باطلی است که صادر شده از جهل به مقام ربوبیّت و معارف اهل بیت.
🔹 خوف و خشیتِ آن ها از همه کس بیشتر بوده و عظمت و جلال حق در قلب آن ها از هر کسی بیشتر تجلّی نموده.
✅ لکن می گویم باید بندگانِ خدا از آن ها کیفیتِ عبودیت و سلوک الی الله را تعلّم کنند.
🔶 وَ لَعَمْرُ الحَبيب، که جناب علیّ بن الحسین از بزرگترین نعمت هایی است که ذات مقدّس حق بر بندگانِ خود به وجودش منّت گزارده و آن سرور را از عالم قرب و قدس نازل فرموده برای فهماندن طرق عبودیت به بندگان خود.
📌《وَلَتُسئَلُنَّ یَومَئِذٍ عَنِ النَّعيم》
⁉️ و اگر از ما سوال شود که قدر این نعمت را چرا ندانستید؟ و استفاده از این بزرگوار چرا نکردید؟ جوابی نداریم جز آنکه سر خجلت به پسش افکنیم و به نارِ پشیمانی و تاسُّف بسوزیم و در آن وقت پشیمانی نتیجه ندارد.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلاة| صفحه ۱۶۳ تا ۱۶۵
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 حدیث ملک داعی
مراد از ریسمان چیست؟ رابطه خدا و بنده
✔️ چنگ به ریسمان، رسیدن به خداست.
#ماه_رجب
#ملک_داعی
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
1_1476053369.mp3
3.1M
🏴 عظمت زینب کبری سلام الله علیها
▪️ ارزش و عظمت زینب کبری بهخاطر موضع و حرکت عظیم انسانى و اسلامى او بر اساس تکلیف الهى است.
#رهبر_معظم_انقلاب
#وفات_حضرت_زینب
#الگوی_زن_امروز
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی
🖌یادداشت هفتم
🔹گاهی انسان از نظر عقلی به رشدی میرسد، عقلش گواهی میدهد که عزّت و کرامتم را میخواهم حفظ کنم، باید این گونه هم عمل کنم. هیچ اشکالی ندارد.
امّا یک وقت فکر میکند من عجب کسی شدم! ⬅️ اینها توهّمات است.
◀️این به من اینجوری گفت.
◀️من اینجوری گفتم.
◀️این دشمنیهایی که می سازد.
⚠️ اکثر دشمنیها توهّمات است که ما با آن درگیر هستیم.
☑️در صحنۀ خانوادگی، در صحنۀ زن و شوهری، در خیلی جاها اکثرش امور وهمی است که واقعیّت ندارد ولی تمام زندگی با آن گره خورده است؛
❌ و نباید باشد.
دومین مطلبی که بوعلی می گوید این است:
گاهی کسی که یک نوع ریاست و موقعیّت اجتماعی دارد، در یک جمع، دست به غذا نمیبرد ⬅️ چون احساس میکند کسر شأن است.
❓مگر غذا لذّت ندارد؟
دارد اما می خواهد موقعیّت و جاه و مقامش را حفظ کند.
⬅️ یعنی به خاطر اینکه موقعیّت اجتماعیش حفظ شود این شکلی عمل نمی کند.
معمولاً کسانی که موقعیّتهای اجتماعی دارند، بعضی چیزها را کسر شأن میدانند؛
☑️ بعضی از پادشاهان نوع راه رفتنشان یک شکل خاصّی است، حتّی غذا هم به شکل خاصّی میخورند؛
استاد حسن زاده این مثال را گفتند:
☑️ شخصی دارای حَشَم و افراد بود و اهل شراب هم بود.
یکدفعه از آن حال مستی در آمد دید با وضع فجیعی پیش اطرافیانش هست ⬅️ از همان جا عهد کرد که دیگر شراب نخورد.
یعنی لذّت شراب را به خاطر لذّت جاه و موقعیّت کنار گذاشت.
✅ این نشان میدهد لذت وهمی برتر از حسی است.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه پنجم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شرح مختصر زیارت رجبیه
▪️قسمت اول
🔹زیارتی است از ناحیه امام زمان (عج)، که عنوان زیارت رجبیّه داده میشود.
⬅️و توسط نائب خاص امام زمان
«محمد بن عثمان بن سعید» توقیعی از ناحیه حضرت امام زمان رسیده است.
یعنی از ناحیه خودِ امام زمان به وسیله نائبِ امام زمان گفتند در ماه رجب این را بخوانید. محتوای این دعا بسیار عالی است:
🔸 "اللّهمّ انّی أسئلک بمعانی جمیع یدعوک به ولاة أمرِک"
خدایا تو را میخوانم به همه آنچه وُلاةِ امر و صاحبان امرِ تو دعا میکنند و از تو طلب میکنند، من آن را می خواهم.
🔸 "وُلاة أمر":
یعنی اولیای الهی
⬅️ که مجرای فیض هستند
⬅️ و امر تو را به عنوان قطب عالم تدبیر میکنند
⬅️و به عالم می رسانند؛
☑️ مثلِ امام زمان که ما می گوییم شبهای قدر، تمام نامههای اعمال را دستِ ایشان میدهند.
❓ولاة امر چه کسانی هستند؟
🔸 "المَأمونون عَلی سِرِّک"
این ها بر سرّ تو آگاه هستند و امینِ سرِّ تو هستند؛ یعنی از آن اسرار الهی.
❓اسرار الهی چیست؟ اسماء حسنی
✅این ها آن مراحلِ عالی سلوک است.
🔸 "المُستَبشِرون بأمرِک"
شادمان هستند به امر تو؛ یعنی راضیِ به قضاء هستند و قضای الهی را همراهی میکنند.
🔸 "الواصِفون بقُدرَتِک"
که خودِ حجّت خدا، وُلاة أمر، واصفِ قدرتِ خدا هستند.
🔸 "المُعلِنون لعظمتک"
اینها عظمت خدا را اعلان میکنند و با قوّتهایی که دارند نشان میدهند؛
ادامه دارد...
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
🗂 جلسه بیست و هفتم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شرح مختصر زیارت رجبیه
▪️ قسمت دوم
🔹 "اسئلک بما نطقَ فیهِم مِن مَشیّتِک"
آنچه که در مورد ولاة امرت مقرّر کردی، برای من هم قرار بده؛
❓ولاة أمر چگونه هستند؟
🔅 "فجعلتَهُم مَعادنَ لِکَلِماتکَ"
☑️ تمامِ کلمات را جمع کنی، بالا ببری، میشود معدن کلمات.
❓آن معدن کلمات کجاست؟
در عالمِ اسماء.
یعنی این ولاة امر، آن عالم اسماء را در خود پیاده کردند؛
بالاتر از عقل اوّل و روح أعظم، صُقع ربوبی است و تشعشعات اسمائی، معدنِ کلمات است.
🔅 "و أرکانَ لتوحیدک و ایاتِک و مقاماتک"
ولاة امر را ارکانِ آیات و ارکان مقاماتت قرار دادی؛
☑️ارکان مقامات یعنی ارکان اسماء.
❓مقامات حق چیست؟
همان اسماء حق، که در ادامه آمده که
اسماء حق همه جا را پر کرده است و هیچ جا خالی از اسماء نیست.
❓ارکان، بنیاد، پایه، اصلِ همۀ اسماء همین اولیای الهی هستند.
❓اولیای الهی کجا هستند؟
به صقع ربوبی رسیده اند.
☑️چون به فنا رسیده اند.
"در خانه به کدخدای مانَد همه چیز"،
همه چیزش شبیهِ صاحبِ خانه بشود یعنی⬅️ خدا دارای اسماء حسناست، این ها هم شدند معدن کلمات؛
❓مقامات حق چیست؟
"الّتی لا تعطیلَ لها فی کلّ مکانٍ"
هیچ جایی از این ارکان، از این مقامات و اسماء خالی نیست.
در دعای کمیل می گوییم:
"باسمائک الّتی ملأت أرکانَ کلَّ شیء"،
مَلأت یعنی همه را پر کرده است.
تمامِ این مقامات و ارکانِ این مقامات، همین اولیای الهی، وُلاة امر و حجج الهی هستند.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
🗂جلسه بیست و هفتم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شرح مختصر زیارت رجبیه
▪️ قسمت سوم
🔹 "یَعرِفُک بها مَن عَرَفَک"
هر کس که تو را بشناسد ⬅️
اسماء حسنی و آن مقامات تو را میشناسد.
بعد تعبیر میفرماید:
"لا فرقَ بینک و بینها"
بین تو و بین این ارکانِ مقامات هیچ فرقی نیست؛
یعنی این ها توانستند آن را در خودشان پیاده کنند.
❓پس چه فرقی دارد؟
"الّا انّهم عِبادُک و خلقک"
از یک طرف فرق نیست: چون به فنا رسیدند.
از یک طرف در عین فنا، خدایی میشود.
❌خدا که نمیشود!
"الّا انّهم عبادک و خلقک"
و بعد از اینها میخواهد یاد کند.
☑️پس این ها به جایی میرسند که تمامِ مقامات حق و ارکان مقامات حق را اینها پر می کنند.
یعنی اینها شبیه خدا میشوند!
"فتقها و رتقها بیدک، بدؤها مِنک و عودها إلیک"
⬅️تمام این ارکان الهی همه به دست توست.
⬅️فتق و رتقش به دست توست.
⬅️آغاز و انتهایش به دست توست.
❓این ها که هستند؟
"أعضادٌ"
بازوان حضرت حق هستند.
"و أشهادٌ"
گواهان عالم هستند.
"و مُناةٌ"
حامیان حضرت حق هستند.
"و أذوادٌ"
مدافعان حضرت حق هستند.
"و حفظة"
حافظانِ حق و سرّ حق هستند.
"و رُوّادٌ"
مبلّغان حضرت حق هستند⬅️یعنی به مقام فنا میرسند.
مثلِ خدا میشوند⬅️ لذا می شوند بازوی خدا.
☑️از این جهت حجج الهی به مقام قطبیّت میرسند.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
🗂جلسه بیست و هفتم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
استاد یزدانپناه _قرب وریدی.mp3
21.93M
🎙 استاد یزدان پناه
🔹 موضوع: قرب وریدی حضرت حق
🕌 سخنرانی استاد در جمع هیأت زوار الزهراء سلام الله علیها
https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰 تاثیر اندیشه های بنیادین بر سبک زندگی نوین
▪️ قسمت هفتم: ایدهآلیسم ارزش شناختی، نتیجه سوم سوبژکتیویسم
🔸 معنای ایدهآلیسم
ایدهآلیسم، یعنی وقتی گفتید اندیشه من، محور قرار میگیرد، تمام واقعیت اشیاء، تابع من است و به طریق اولی، ارزشها هم تابع من است.
❗️ این بشر است که تعیین ارزش میکند.
🔹 آثار ایدهآلیسم در جوانها و نوجوانها
🔻 و آثار این امر را در نگاه جوانها و نوجوانهایمان، در اثر انس با فضای مجازی، میبینیم که تا در موضوعی مخالفتی با آنها میکنیم، میگویند اگر از نظر شما غلط است، از نظر ما درست است.
#تاثیر_اندیشه_های_بنیادین
ادامه در پست بعد 👇👇👇
🟤 شما میبینید برخی بازیها به صراحت فلسفه اخلاق عقلانی را زیر سؤال میبرد.
⁉️ و این معنا اشباع میشود که چه دلیلی دارد پایبند به ارزشهای اخلاقی باشم. وقتی جان خودم به خطر میافتد، چرا باید برای دیگری فداکاری کنم ؟!
❓چرا باید منافع خود را فدای منافع دیگران کنم ؟!
❗️با اینکه شاید این بازی دارای قسمتهای زیادی نباشد اما بنیانهای فلسفه اخلاق ما را به چالش میکشد!
✖️ لذا میبینیم که ارزشهای اخلاقی کاملاً تابع ذهن میشود.
❌ وقتی تصور میشود که واقعیت اخلاقی صرفنظر از فهم من وجود ندارد، حتما به نسبیت اخلاقی منتهی میشود.
هنگامیکه ورای ارزشهای اخلاقی واقعیتی لحاظ نشد، فردی میگوید من صداقت را دوست دارم و دیگری میگوید دوست ندارم.
🔚 به این ترتیب، معنی ندارد فردی برای دیگران جان خود را ایثار کرده و شهید شود. امام حسین (ع) شهید ارزشهای اخلاقی و شهید دفاع از اخلاق است.
❗️اما کسی میگوید به همان دلیل که جنگیدن و دعوا کردن بر سرِ رنگ لباس عقلانی نیست، کار کسی هم که به خاطر اخلاق رفته جنگ کرده عقلانی نیست، چون واقعیتی صرفنظر از فهم افراد وجود ندارد. به همین ترتیب، در مورد دیگر ارزشها و ضدارزشهای اخلاقی هم میتوان تصور نمود.
✅ اینها، پایههای سبک زندگی غربی است.
✖️ نسبیت اخلاقی، ارزششناختیهای گرایشی و غیره، که همه ریشه در سوبژکتیویسمی دارد و افراد با نتایج آن زندگی میکنند، بدون آنکه از مبانیاش اطلاع داشته باشند.
🔻چقدر شما در تلویزیون، سینما و جاهای دیگر میشنوید که: قضاوت نکن!
زود قضاوت کردن، قبل از بررسی قضاوت کردن، ناپسند است. در حوزههایی که تخصص در آنها ندارم اگر تجسس کنم بد است، ولی وقتی ارزشهای اخلاقی دارم که براساس آنها قضاوت میکنم، آیا باز هم کار بدی است؟
⬅️ این، همان نسبیگرایی اخلاقی است که میگوید هیچ انسانی حق ندارد رفتارهای دیگران را براساس مبانی اخلاقی خودش قضاوت کند.
🔴 ما داریم در نسبیت اخلاق زندگی میکنیم، بدون اینکه اسم آن را شنیده باشیم. بعد به آن، بار معنایی میدهیم و میگوییم تعصب!
______________________
🎙استاد عبدالله محمدی
🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام
#تاثیر_اندیشه_های_بنیادین
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
✅ ملک داعی در شب های ماه رجب در آسمان هفتم منصوب می شود که به حقیقت دعوت می کند.
✅ یکی از مراقبات ماه رجب توجه به ملک داعی هست.⬅️ یعنی آدم باید به غذای آدمی توجه کند.
✅ ملک داعی به حقیقت یعنی توحید احدی صمدی دعوت می کند.
✅ ملک داعی یعنی آنی که حقیقت را می فهمد و به حقیقت دعوت می کند.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
فلسفه معنوی.mp3
10.68M
🔰 فلسفه معنوی
🎙 استاد یزدان پناه
🔹 حضرت استاد یزدان پناه در جمع برخی دانشجویان خواهر دانشگاه امام صادق علیه السلام، به موضوع مهم تقسیم سه گانه فلسفه های موجود پرداختند.
این سه گانه عبارتست از:
1. فلسفه های معنوی
2. فلسفه های الحادی
3. فلسفه های خنثی
🔸 پس از اشاره به این تقسیم، ایشان فلسفه اسلامی را از زمره فلسفه های معنوی دانسته و به تبیین مولفه های معنویت در فلسفه اسلامی پرداختند.
#استاد_یزدان_پناه
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_معنوی
https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی
🖌یادداشت هشتم
🔹انسان کریم و بخشنده که اهل انفاق هست گاهی چیزی را که خودش هم نیاز دارد یا دوست دارد، به دیگری میدهد.
☑️مثلاً غذایی
☑️یک مالی که دوست دارد.
و در این مسئله شتاب میکند ⬅️ در واقع خوشش میآیدکه این کار را بکند.
❌دنبال این نیست که این غذا یا مال را برای خودش نگه دارد.
❓چرا اینجوری کرد؟
❓مگر غذا لذیذ نیست؟
❓چرا دیگری را ترجیح داد؟
چون او یک لذّتی میبرد که باعث شده این لذّت را کنار گذاشته است.
❓کدام لذّت است؟
✅لذّت انفاق. در دل انفاق یک نوع به دست آوردن دل هست.
✅ به دیگری اکرامی میکند که او را از تنگنا در میآورد، ⬅️ اینکه شخصی را از تنگنا در می آورد، احساسِ راحتی میکند.
❓این مثالی که بوعلی آورد واقعاً در جامعه وجود دارد؟
⬅️ ما بعضی مواقع میبینیم شخص، خود نیاز دارد اما به دیگری میدهد؛
🔅"وَ يُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَة" [ حشر/ ۹]؛
دیگران را بر خودشان ترجیح میدهند ولو اینکه خود نیاز دارند.
این کارشان دلیلی دارد. لذّت برتری که اینجا هست. اگر به من بگویید میگویم لذّت عقلی است؛ عقل عملی است. "لذّت عقل عملی"، لذّت حکمت عملی.
بوعلی هیچ اسمی نبُرد.
◀️ عقل می فهمد و از اینکه مردم در راحتی هستند احساس خوشی می کند.
وقتی کسی در عذاب است ما در زحمت هستیم.
❓این عذاب عقلیاست؟
❓این عذاب عقلی را چگونه باید ردّ کرد؟
با لذّت عقلی.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه پنجم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴شهادت امام موسی کاظم علیه السلام بر همه دوستداران آن امام همام، تسلیت باد.
🏴قال الراهب: مفاتيح الجنة من ذهب أو فضة؟
🏴قال الامام موسی الکاظم علیه السلام: مفتاح الجنة، لسان العبد «لا إله إلاّ اللّه»
🏴راهب از امام موسی کاظم علیه السلام پرسید: کلیدهای بهشت از طلا هستند یا نقره؟
🏴امام فرمود: کلید بهشت، زبانِ «لا اله الا الله» گوی بنده است.
📚بحارالانوار، ج۴۸، ص۱۰۵
#شهادت_امام_موسی_کاظم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
«اللّـهُمَّ اِنّي اَساَلُكَ بِالتَّجَلِي الاَعْظَمِ....
اَللّـهُمَّ اِنّي قَصَدْتُكَ بِحاجَتي، وَاعْتَمَدْتُ عَلَيْكَ بِمَسْأَلَتي، وَتَوَجَّهْتُ اِلَيْكَ بِاَئِمَّتي وَسادَتي، اَللّـهُمَّ انْفَعْنا بِحُبِّهِم، وَاَوْرِدْنا مَوْرِدَهُمْ، وَارْزُقْنا مُرافَقَتَهُمْ، وَاَدْخِلْنَا الْجَنَّةَ في زُمْرَتِهِمْ، بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ»
اسعدالله ایامکم🌸
#مبعث
🔰 اساس رسالت
🌷ما ارسلناک الا رحمة للعالمین.🌷
🌴اساس رسالت بر رحمت است
🌴وجود خاتم رحمت است.
🌴شیوهی خاتم نیز شیوهی رحمتی است.
🌴هرچند رسالت، وظیفه پیامبر است ولی با دلسوزی برای دیگران همراه است.
به عنوان مثال: وقتی اسیری را در بند از کنار پیامبر عبور میدادند، حضرت میخندد.
اسیر میگوید من را در بند کردی و چون تشفی خاطر پیدا کردی، احساس رضایت میکنی؟
حضرت میفرماید نه، من از این میخندم که باید با غل و زنجیر شما را به بهشت ببرم.
🍃یعنی به هیچ عنوان در کاری که پیامبر انجام میدهد، تشفی خاطر مطرح نیست. پیامبر اکرم به این فکر نمیکند که چون با من میجنگد باید حسابش را برسم و اگر پیروز شد بگوید من بر دشمنم پیروز شدم.
🍃 بلکه تمام خوشحالی پیامبر این است که حتی از طریق غل و زنجیر هم که شده انسانها را به راه راست هدایت کند و به سمت بهشت ببرد.
✔️روحیه خاتمیت این است که تمام هدفش، هدایت بشریت باشد.
❗️در قرآن هیچ گاه تشفی خاطر به پیامبر خاتم نسبت داده نشده است. غیظ قلوب المومنین آمده است اما حضرت خاتم هیچ غیظی ندارد.
🕊انبیا میدانند که هر چه پیش آمده خیر و کمال است. به همین خاطر با خیال آسوده به مسئله نگاه میکنند.
اساس دین و رسالت، باید هدایت و رحمت باشد. در نبی و رسول باید چنین رحمتی باشد.
و ما هم به عنوان رهروان این راه و هملباس رسول الله باید بنای برخورد با مردم را بر رحمت بگذاریم و تشفی خاطر را از دل بیرون کنیم.
اگر منبر میرویم، مسائل شخصی را مطرح نکنیم. حتی یک کلمه هم نباید از خطیب شنیده شود که خبر از تعفن باطنی او بدهد. هدف فقط باید هدایت مردم باشد حتی به بدیهای مردم هم نباید کاری داشت.
🔸بسم الله الرحمن الرحیم که پیشانی قرآن است با رحمان و رحیم همراه است؛ یعنی قرآن خودش را با رحمان و رحیم معرفی میکند تا به انسان آرامش ببخشد.
🔸خداوند نیز خود را با رحمتی وسعت کل شیء، معرفی مینماید.
🌳حقیقت حضرت رسول برای ما قابل شناسایی نیست. فقط میدانیم حضرت علی که خود بینظیر است، میگوید انا عبد من عبید محمد (ص)، غلامی از غلامان رسول الله هستم.
🌳اگر هیچی نبود و فقط همین یک تمجید از حضرت ختمی بود برای ما کافی بود.
ما در مورد پیامبر چه باید بگوییم؟
#استاد_یزدان_پناه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از استاد یزدانپناه
مبعث رسول الله ص.mp3
2.39M
🎧 ویژه مبعث رسول الله ص
▫️در ابتدای بیستمین جلسه سلوک اجتماعی، به مناسبت مبعث پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم، حضرت استاد یزدانپناه به ارائه نکاتی پیرامون بعثت حضرت رسول صلیاللهعلیهوآلهوسلم پرداختند؛
- با بعثت فتح باب به سوی بشر شد.
- انقلاب اسلامی یکی از شعلههای بعثت حضرت رسول ص است.
- بعثت آرزوی کل انبیاء است.
- شب بعثت شب زیارتی امیرالمؤمنین علیهالسلام است چراکه باب رسولالله، علی مرتضی است.
- امیرالمؤمنین علیهالسلام امشب دستافشانی میکنند. خوشایند رسولالله این است که از باب امیرالمؤمنین خدمتشان برسیم.
- سعی کنیم در این شب و روز مستقیما یا از طریق امیرالمؤمنین، به حضرت رسول وصل شویم و ارتباطی پیدا کنیم.
#مبعث
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
@ostad_yazdanpanah
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی
🖌یادداشت نهم
🔹بعضی میگویند تمام خوشیهایی که در ناحیه بدن داریم در حدِّ اوّلیّه، لذّت حیوانی است.
❗️ولی اگر عقل عملی بر سر این لذّت حیوانی در بیاید می شود "انسانی".
یعنی این لذّتِ حیوانی و نفس امّاره، تحت حیطۀ فطرت در بیاید، حتّی غذا خوردن، انسانی میشود!
⬅️ عقل حکم بکند، نه لذّت حسی.
☑️ مثلاً من غذا باید بخورم، توان داشته باشم، که عبادت کنم، کار کنم،
عقل می آید ما را می کشاند به این لذّت حسی⬅️ اشکال ندارد.
❌لذا دین یکی از کارهایی که کرده [این است] که لذّت حسی را حذف نکرده است.
✅ لذّت حسی را تحت حیطه عقل و فطرت درآورد ⬅️ هر جایی که منافی عقل است می گوید نه؛
نه اینکه بگوید اصلاً لذّت حسی نه؛ این غلط است
❗️بعضی ها خیال می کنند اصلاً لذّت حسی نباید باشد!
❓لذّت حسی در جایش[باید باشد] اما چه کسی باشد که قضاوت کند؟
❓ خود حس و نفس امّاره بیاید قضاوت کند؟
❓ یا فطرت بیاید قضاوت کند؟
⬅️ لذا شریعت تمام این لذّت ها را برای همه شان محدوده می گذارد مثلاً
حلال باشد بخور
حرام باشد نخور ولو لذیذترین غذا باشد.
❓چرا این را میگوید؟
چیزی اینجا هست؛ یعنی بحث فقط در مورد لذّت حسی نیست؛
عقل می گوید این حرام است و خلاف.
▫️ مال مردم می خوری،
▫️تعدّی می کنی به حقِّ دیگران.
امّا اگر:
مالِ حلال است
و به فکر دیگران هم بودی؟
⬅️ [پس] تو هم میخواهی بخوری، بخور، اشکالی ندارد؛ تو هم قوّت پیدا بکن.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه پنجم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهی!
رجب بگذشت و ما از خود نگذشتیم؛
تو از ما بگذر!
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 عن الحسین علیه السلام:
«اَيّهَا النّاسُ! إِنّ اللّهَ جَلّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلاّ لِيَعْرِفُوهُ، فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَا سِوَاهُ».
امام حسين (ع) فرمود: «اى مردم! خداوند بندگان را آفريد تا او را بشناسند، آنگاه كه او را شناختند، پرستش كنند و آنگاه كه او را پرستيدند، از پرستش غير او بى نياز شوند».
📚بحار الانوار، ج ۵ ص ۳۱۲ ح۱.
🍃🌸 میلاد امام حسین علیه السلام مبارک🌸🍃
#ماه_شعبان
#میلاد_امام_حسین علیه السلام
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
⚖️ میـــزان الحکـمـة
🖇 «منطق» و «فلسفه» و «کلام» رو بهم پیوسته و ساده تجربه کنید
📣 اگـــر به دنبال خواندن فلسفه و کلام به شیوه منطقی هستید👇
📣 اگــــر به دنبال یادگرفتن مهارت قیـاس سازی منطقــی هستید 👇
ما رو اینجا دنبال کنید👇
https://eitaa.com/mizan_alhekmah/2454
هدایت شده از مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🌿🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌿
🌸 هر مخلوقی در فصل شکوفاییاش، نیاز بیشتری به غذا دارد.
🌸 به همین خاطر، در بهار که فصل شکوفایی گیاهان است، نیاز به غذای نباتی افزایش مییابد.
🌸 از این روی، گیاهان به آب و نور و هر چه که غذایشان است، احتیاج بیشتری پیدا میکنند.
🌸 در حالیکه در پاییز و زمستان که فصل فسردگی و ایستایی گیاهان است، نیاز به غذا در آنها کمتر است.
🌸 آدمی نیز اینگونه است. انسان دو فصل شکوفایی آدمیت دارد:
1⃣ رجب و شعبان و رمضان
2⃣ذیقعده و ذیحجه و محرم
🌸 آدم در این دو فصل شکوفایی، نیازش به غذای حقیقیاش که توحید است، بیشتر است.
🌸 چرا که زمینه رشد و شکوفایی آدمیتِ آدم در این ایام بیشتر فراهم است.
🌸 لذا در این ایام دستورات بیشتری از سوی شریعت وارد شده، تا در این بستر آماده، آدمیت ما رشد بیشتری داشته باشد.
#استاد_امامی
#از_شاگردان_خاص_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab