eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
95 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از انتشارات آل‌احمد
📖 منتشر شد: همگام با اربعین تا ظهور ▫️کتاب همگام با اربعین تا ظهور اثر حضرت آیت‌الله یزدان‌پناه و با تدوین و نگارش حجت‌الاسلام مهدی صداقت چاپ شد. ▫️این کتاب که دربرگیرنده دو اثر از آیت‌الله یزدان‌پناه در موضوع اربعین است، به همت مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و توسط انتشارات آل‌احمد علیهم‌السلام در آستانه اربعین حسینی به چاپ رسیده است. ▫️چاپ اول این اثر با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و در ۱۲۰ صفحه با قیمت ۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود. 📚 عرضه این کتاب در فروشگاه اینترنتی انتشارات آل احمد با ده درصد تخفیف آغاز شد؛ https://Al-Ahmad.ir 📱برای سهولت در دسترسی به آثار و داشتن تجربه خریدی راحت می‌توانید از برنامه کاربردی انتشارات آل احمد، نسخه اندروید استفاده نمایید. 📃 انتشارات آل احمد @al_ahmad
📚 کتاب یه جای کار ایراد داره 🖌نویسنده: خدیجه بابایی 🪴 داستان از زبان یک کلاف نخ کاموایی روایت می‌شود که دوست دارد کلاه گرمابخشی باشد، برای دخترک فقیری که جلوی مغازه‌ی کاموا فروشی گل می‌فروشد. این کلاف، هر کاری به ذهنش می‌رسد انجام می‌دهد تا تبدیل به کلاه شود و هر بار شکست می‌خورد تا اینکه به دست پیرزن مهربانی بافته می‌شود. در نتیجه‌ی داستان به این نکته اشاره می‌شود که هر چیزی راهی دارد و هر کاری، کاردانی. کنایه از این که برای راه یافتن به موفقیت باید از مسیر درست این راه را طی کرد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هفتاد و سوم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن فصل اول 🔶 بدان اى عزيز كه عظمت هر كلام و کتابی: 📌یا به عظمت متکلّم و كاتب آن است؛ 📌یا به عظمت مرسل اليه و حامل آن است؛ 📌یا به عظمت حافظ ونگهبان آن است؛ 📌یا به عظمت شارح و مبيّن آن است؛ 📌و یا به عظمت وقت ارسال و کیفیت آن است. 1⃣ اما عظمت متکلم و منشی و صاحب آن: 🔸پس آن، عظيم مطلق است که جمیع عظمت های مُتصَوّره در ملك و ملكوت و تمام قدرتهای نازل در غیب و شهادت رشحه اى از تجليّات عظمت فعل آن ذات مقدس است و حق تعالى با تجلی و عظمت برای احدى ممکن نيست تجلی كند و پس از هزاران حجب و سرادقات تجلى کند چنانچه در حديث است: " إنَّ للّهِ سبعينَ ألف حجاب من نورٍ و ظُلمةٍ لو كُشِفَت لأحرّقَت سبحات وجههِ دونَهُ : 2⃣ و امّا عظمت آن به واسطه محتویات و مقاصد و مطالب آن (است). 3⃣ و اما عظمت رسول وحی و واسطه ایصال: 🔸پس آن جبرئیل امين و روح اعظم است که پس از خروج رسول اکرم صلی الله علیه و آله از جُلبابِ بشریت و توجه دادن شطرِ قلب را به حضرت جبروت، متّصل به آن روح اعظم شود. ✔️ آن(جبرئیل) یکی از ارکان اربعه دار تحقّق بلکه اعظم ارکان و اشرف انواع آن است. چه که آن ذات شريف نورانی، ملک موکّلِ علم و حکمت و صاحب ارزاق معنويه و أطعمه روحانیه است و از کتاب خدا و احاديث شريفه تعظيم جبرئیل و تقدّم او بر دیگر ملائکه استفاده شود. 📚آداب الصلوة| صفحه ٢٠٢ و٢٠٣ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴 به رهبری حسین علیه‌السلام
✅ بنیه آدم این گونه است که ملک و شیطان ادراک می کند لذا دو درخت در او هست یک درخت طوبی و یک درخت زقوم درخت زقوم عبارت از آن چیزی است که با هوای نفس دریافت کند، با خود باشد و آنچه را که با هوای نفس، که مخالف فرمان خدا است، دریافت کرده است. کم کم که فرمان خدا آمد همین درخت زقوم درخت طوبی می شود. ✅ ملاصدرا می فرماید ما هفت در جهنم داریم که همان حواس پنجگانه به علاوه وهم و خیال است که تا زمانی که توحید نیامده هفت در جهنم است اما زمانی که توحید احدی صمدی آمد همه این درها، در بهشت می شود و درخت زقوم، درخت طوبی می شود.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت سوم 🔹 مگر همه لذّت ها مثل هم نیستند؟ ❌خیر! لذت هر چیزی به حسب آن متفاوت می‌شود. ⬅️ یعنی یک چیز برای یک قوه می تواند لذّت باشد، ⬅️برای قوّه دیگر الم بشود؛ یک قوّه برایش خوش است. قوّۀ دیگر درد می‌کشد. ☑️ مثلاً از یک جهت دارد به نامحرم نگاه می‌کند، ⬅️به لحاظ لذّت حسی، به قول خودش لذّت می‌برد، ⬅️ اما از منظَر دیگر، می‌بیند این کار،ذموجب می شود دلْ از ناحیۀ شیطان تیر خورده و اوضاع قلبش به هم بخورد. از یک طرف درد می‌کشد، از طرف دیگر لذّت. ✅ این، همان جنگ نفس امّاره و فطرت است؛ نفس امّاره این وَر می‌کِشد ازش لذّت می‌برد؛ فطرت از طرف دیگر لذّت می‌برد. 🔸فطرت، از اینکه بخواهد خیانت و خلاف نکند، لذّت می‌برد، احساس پیروزی و خوشی می‌کند، 🔸 نفس امّاره از اینکهاین سویی و خاکی است و کارهای خودش را می کند، لذّت می‌برد. 🗂 جلسه ششم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 كشش و كوشش 💥محور اصلی تعليم كتاب و حكمت و تزكيه و تهذيب كه برنامه رسمی پيام آوران الهي است ⬅️ گوهر ذات انسان است كه موجودی است مجرّد. ✔️ از اين جهت نه مذكر است و نه مؤنث چنانچه در مباحث كتاب به طور مبسوط بيان شد. و آنچه بين زن و مرد فرق است _گذشته از ساختار بدن كه ابزار روح مجرّد انساني است_ برخی از شؤون نفس مجرد می‌باشد و آن اين كه: ✔️ روحِ مجرّد مرد، بعضی از اوصاف و بينش‌ها و گرايش‌های خاص دارد كه با تجرّد نفس او سازگار است. ✔️ و روح مجرّد زن نيز برخی از اوصاف مخصوص دارد كه آن هم با تجرّد نفس انسانی منافات ندارد. 🔸و اگر وظايف مشترك زن و مرد بررسی شود معلوم خواهد شد كه خطوط جامعِ تعليم و تزكيه كه مهم‌ترين رسالت انبيا عليهم السلام است در آنها حضور دارد. 🔹و اگر به وظايف خاص هر كدام از دو صنف مزبور نگاه شود، معلوم خواهد شد، وظايف اختصاصی هر كدام نيز به منزله شرح همان متن جامع و مشترك است و هرگز مبائن با متن مشترك نمی‌باشد. ✅ غرض آن كه اگر برخی از اوصاف در زن جلوه بيشتری دارد مانند عاطفه، نه مباين با تجرّد روح او است و نه منافی با هدف مشترك و نه موجب كاهش جنبه عقلی و علمی او است. 💫 در مدار اصلی زندگی خانوادگی و پيوند نكاح، هم زن درصدد جذب وِداد و گرايش دل مرد است و هم مرد در تلاش برای جذب قلب زن می‌باشد. ❗️ و هرگز رابطه جذبه و كوشش نابرابر نيست تا زن درصدد شكار قلب مرد باشد و مرد در پی شكار جسم زن. ✖️ مگر پيوندهای ناروا که بيرون از ساحتِ مقدس زنی است كه تجرّد روح او چون مرد، مدار بحث است.
🏴 به رهبری حسین علیه‌السلام
🔰 دنیا، محتاج امام حسین علیه السلام ▪️ما امروز احتیاج داریم که حسین‌ بن‌ علی را به دنیا بشناسانیم؛ دنیای دچار ظلم و فساد و دنائت و لئامت، محتاج معرفت آزادگی حسینی و حرّیت حسینی است. ▪️امروز مردم دنیا، جوان‌های دنیا، ملّت‌های بی‌غرض، برای یک چنین حقیقتی دل‌هایشان می‌تپد؛ ▪️ [اگر] امام حسین (علیه‌السّلام) به دنیا معرّفی بشود، اسلام معرّفی شده است، قرآن معرّفی شده است. ▪️امروز با صدها وسیله علیه اسلام و علیه معارف اسلامی تبلیغ می‌شود؛ در مقابل این حرکت خصمانه‌ی جبهه‌ی کفر و استکبار، حرکت معرفت حسینی می‌تواند یک‌تنه سینه سپر کند، بِایستد و حقیقت اسلام را، حقیقت قرآن را به دنیا معرّفی کند. ▪️ منطق حسین‌بن‌علی‌ (علیهما ‌السّلام): ➖ منطق دفاع از حق است. ➖ منطق ایستادگی در مقابل ظلم و طغیان و گمراهی و استکبار است. ✔️این منطقِ امام حسین است؛ ▪️ امروز دنیا به این منطق نیازمند است؛ امروز دنیا شاهد حاکمیّت کفر و استکبار و حاکمیّت فساد است، دنیا شاهد حاکمیّت ظلم است؛ این پیام امام حسین، پیام نجات دنیا است؛ ▪️حرکت عظیم اربعین این پیام را در دنیا منتشر می‌کند و به فضل الهی و به حول و قوّه‌ی الهی و به توفیق الهی، این حرکت بایستی روزبه‌‌روز تقویت بشود. ۱۳۹۸/۶/۲۷
🔰قسمت صد و هفتاد و چهارم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن فصل اول 🔶 بدان اى عزيز كه عظمت هر كلام و کتابی: 📌یا به عظمت متکلّم و كاتب آن است؛ 📌یا به عظمت مرسل اليه و حامل آن است؛ 📌یا به عظمت حافظ ونگهبان آن است؛ 📌یا به عظمت شارح و مبيّن آن است؛ 📌و یا به عظمت وقت ارسال و کیفیت آن است. 4⃣ اما عظمت مرسلٌ إليه و محتمل آن: 🔸قلب تقیّ نقیّ احمدی احدی جمعی محمدی است که حق تعالی به جمیع شئون ذاتيه و صفاتیه و اسمائیه و افعالیه بر آن تجلّی نموده؛ دارای ختم نبوت و ولایت مطلقه است. ✅ أكرم بریّه و اعظم خليقه و خلاصه کون و جوهره وجود و عصاره دار تحقق و صاحب برزخیّت کبری و خلافت عظمی است. 5⃣ و اما حافظ و نگهبان آن: 🔸ذات مقدّس حق جلّ جلاله است چنانچه فرماید در کریمه مبارکه: "إنّا نَحنُ نَزَّلنا الذِّکرَ و إنّا لهُ لَحافِظون" 6⃣ و اما شارح و مبیِّن آن: 🔸ذوات مطهره معصومین از رسول خدا تا حجت عصر عجلَّ الله فرجه که مفاتیح وجود و مخازن کبریا و معادن حکمت و وحی و اصول معارف و عوارض و صاحبان مقام جمع و تفصیلند. 7⃣ و اما وقت وحی: 🔸ليلة القدر است كه أعظم ليالی و خیرٌ من ألف شهر و نوراني ترين ازمنه و فی الحقيقه وقت وصول ولی مطلق و رسول ختمی صلی الله علیه و آله و سلم است. 📚آداب الصلوة| صفحه٢٠٣ و٢٠٤
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت چهارم 🔹 موقع انفاق، فطرت -آن مُدرِک عقلی- از این انفاق لذّت می برد. امّا از یک جهت دیگر، اینکه این سو است می گوید: این را خودت می خوردی! چرا ازش گذشتی؟! ✅ از این را تعبیر می کنند به اختلافِ به حسبِ اختلاف قوا، به حسب اشیاء، شرّ و خیر و لذّت و ألم، تغییر می کند ⬅️ می تواند به حسب یکی لذّت باشد، به حسب دیگری الم. ✅ تمام آنچه که در شریعت می گوید گناه است -گناهانی که لذّت بخش است- از یک جهت، نفس امّاره دارد لذّت می برد، از یک جهت شریعت می گوید انجام نده. ❓آن جهت چیست؟ آن فطرتی است که برایش ضربه می زند. ⬅️ پس آنچه پیش شهوت خیر است مثل خوراکِ ملائم و پوشاک مناسب است ⬅️ و آنچه پیش غضب خیر است مانند پیروزی و چیرگی است ⬅️و آنچه پیش عقل خیر است چیز دیگر است. هر قوّه ای برای خود خیر و شرّی دارد. ❓ خیر شهوت در چیست؟ ☑️در لباسِ خوب پوشیدن، در خوراکِ خوب خوردن. (شهوت به معنای عام یعنی مطلقِ اشتها؛ در قرآن هم شهوت، به معنای مطلق آمده) ❓ خیر غضب در چیست؟ بنده خدایی که غضب می کند، همین که می رود یک مُشت می زند، احساس پیروزی می کند. به خاطر غلبه ای که می کند احساس لذت می کند. ❓در غضب چه چیزی معیارِ لذّت بردن است؟ ملائمِ غضب چیست؟ غلبه، چیرگی، بتواند فائق شود و ضربه بزند، ❓در عقل چیست؟ عقل، لذّت ویژۀ خودش را دارد. لذا یک چیز گاهی می تواند به حسب شهوت، لذّت باشد، امّا به حسب عقل، الم باشد. 🗂 جلسه ششم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab