eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
92 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 دعای چهاردهم صحیفه سجادیه ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، خواندن سوره فتح، دعای چهاردهم صحیفه سجادیه و دعای توسل را برای موفقیت جبهه مقاومت توصیه کردند. 🔹️رسانه KHAMENEI.IR به همین مناسبت متن دعای چهاردهم صحیفه سجادیه را منتشر میکند. 🔍 مشروح این توصیه‌ها را از اینجا بخوانید: khl.ink/f/58343
🔰قسمت صد و هشتاد و پنجم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن مصباح دوم: آداب قرائت در خصوص نماز فصل اول 🔶 خدای تعالی " آداب عبودیت در قرائت " را به چهار رکن قائم فرموده: 1⃣ رکن اول تذکر است؛ که باید ✨ در بسم الله الرّحمن الّرحیم حاصل شود؛ ✨و عبدِ سالک تمام دارِ تحقق را به نظرِ اسمی که فنای در مسمّی است نظر کند؛ ✨و قلب را عادت دهد که در همه ذرات ممکنات حق جو و حق خواه باشد. 🖌کسی که خود را به قرائت آيات و اسماء الهيه از کتاب تکوین و تدوین الهی عادت داد؛⬅️ کم کم قلب او صورت ذکری و آیه ای به خود گیرد و باطنِ ذات، محقق به ذکر الله و اسم الله و آیت الله شود. 💠 چنانچه ذکر به رسول اکرم و علی بن ابی طالب صلوات الله عليهما و آلهما و اسماء حسنی به ائمه هدی و آیة الله نيز به آن بزرگواران تفسير و تطبیق شده‌. ✅ مقام ذکر از مقامات عالیه بزرگی است و برای اهل معرفت و جذبه الهیه و اصحاب محبت وعشق، آیه شریفه الهیه که می فرماید: " فَاذكروني أذكُركم" كفايت می کند. 📌و خدای تعالی به موسی می فرماید یا موسی" أنا جَليسُ مَن ذَكرني" 📌و در روایت کافی رسول خدا می فرماید " مَن أكثَرَ ذِكرَ اللهِ أحَبَّهُ" 📌در وسایل، سند به حضرت صادق رساند که فرمود: " قالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ 🔹یا بنَ آدم أذکُرنی فِی نَفسِک أذکُرکَ فِی نَفسی 🔹یابنَ آدم أذکُرنی في خلاء أذکُرکَ فی خلاء 🔹يابنَ آدم أذكُرنی فی ملاءِ أذكُركَ في ملاءٍ خَيرٍ مِن مَلاءِکَ" 📚آداب الصلوة| صفحه ۲۳۸ تا ۲۴۰
✅ اگر آدم صدقه را یکدفعه ندهد بهتر است و بهتر است روزانه و به تدریج بدهد و خاصیت آن بیشتر است ⬅️ چون ارتباط آدم با خداوند تبارک و تعالی بیشتر و مداوم است مثلا اگر می خواهد صد تومان صدقه بدهد اگر یک دفعه بدهد با این که طی صد روز بدهد با هم در آثار تفاوت دارد 🔸و فرقش این است که هر روز به خداوند تبارک و تعالی توجه دارد چون وقتی یک روزه صد تومن داد یک بار به خدا توجه دارد اما وقتی طی صد روز صدقه می دهد صد روز به خداوند تبارک و تعالی توجه دارد.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
جهاد بی منت.mp3
3.03M
🏴 جهاد بی‌منت 🎙 برشی از بیانات استاد گرامی حجت الاسلام والمسلمین سید احمد غفاری در مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شبهه نقص زنان ◼️ قسمت پنجم: علت نکوهش جنگ جمل در خطبه ۱۴ نيز كه همين گروه را مذمت می‌كند، سرزمين بصره را مورد نكوهش قرار می‌دهد و می‌فرمايد: موقعيت جغرافيايی سرزمين شما بد است، از آسمان دور و به آب نزديك است و... . 🔸 پيروان شتر را مذمت كردن و نزديك به آب بودن نه برای آن است كه شتر بد است و يا در ساحل دريا قرار گرفتن بد است؛ ↩️بلكه برای آن است كه راكب و ساكن آن، در اين صحنه، بد رفتار نموده است. وگرنه وجود مبارك پيغمبر صلي الله عليه و آله نيز شتر سوار شد و در جريان مهاجرت، از مكه به مدينه آمد و هنگامی كه وارد مدينه شد فرمود: «خلّوا سبيلها فاِنّها مأمورة» (بحارالانوار، ج۱۹، ص۱۰۸) اهل مدينه از روی علاقه و اشتياق شتر پيامبر را به سوی منطقه و خانه خود هدايت می‌كردند و پيامبر صلي الله عليه وآله برای آن كه هيچ كس آزرده نشود فرمود: كاری به شتر نداشته باشيد، اين شتر مأموريت خدايی دارد. هر جا كه خود اين شتر ايستاد و زانو زد و خوابيد من همانجا پياده می‌شوم و شتر آمد در منزل ابوايوب كه در رديف مستمندترين مردم مدينه بود ايستاد. ✔️ پس به دنبال شتر رفتن يا سوار شتر شدن يا بر اساس حركت شتر كار كردن، به خودی خود مذمتی ندارد. بايد توجه كرد راكبش چه كسی و در چه قضيه و قصه اي است؟ ❓آيا اگر خود حضرت امير ـ سلام اللَّه عليه ـ يا حضرت صديقه طاهره ـ سلام اللَّه عليها ـ سوار شتر يا اسب يا بغله شوند و عده‌ای به دنبال ايشان حركت كنند می‌توان گفت كه پيروان شتر مذمومند يا پيروان اسب و بغله مذمومند؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها۱۴۰۳-۹-۵.mp3
31.29M
⚫️ ویژه‌برنامه شهادت صدیقه طاهره 🎙با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رضا کریمی 📆 دوشنبه ۱۴۰۳/۹/۵ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🕌 مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
«گفتم: «محسن جان! دیر میای بچه‌ها نگرانتن». لبخندی زد و حرف از صمیم قلبش بیرون آمد؛ حرفی که زبانم را قفل زد. غیرتمند گفت: «هرچی من بیشتر کار کنم، نتانیاهو کمتر خواب راحت به چشمش میاد؛ پس اجازه بده بیشتر کار کنم».  معنای این حرفش را زمانی فهمیدم که شهید شد؛ وقتی که نتانیاهو توئیت زد و برای یهودی‌ها شنبه خوبی را آرزو کرد. از شنبه آرام در اسرائیل گفت؛ از شنبه بعد از محسن فخری‌زاده». ... 📜(خاطرات همسر شهید) 📆 هفتم آذر سالگرد شهادت دانشمند هسته ای شهید محسن فخری زاده 🌱برای شادی روحشان صلوات
✅ آدم عبارت از آنی است که کامل است یعنی کل کمال را پیدا کرده است. ✅ اگر خواستیم کل کمال را دارا شویم باید قیامت کبری را ادراک کنیم ✅ قیامت کبری عبارت از توحید احدی صمدی است. اگر به «لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱللَّٰهُ» توجه کردیم این قیامت کبری است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت چهاردهم 🔹انسان هر کاری می کند «خوب و بد» مطرح است؛ حتّی آنجایی که تابع نفس امّاره می شود، او دارد تصمیم می گیرد [و] می گوید این کار خوب است، انجام می دهد. خوب و بد [را] تشخیص می دهد. ❓پس عقل عملی کارش چیست؟ تشخیص خوب و بد. ❓در حیوان چیست؟ فقط قوّۀ محرّکه هست⬅️ و قوّۀ محرّکه باعث شهوت و غضب بود؛ ❌اصلاً کاری به اینکه بررسی بکند ندارد. این بررسی برای انسان است. انسان که می آید این کارها را می کند، آن را که تشخیص داد، می گوید: خوب، جمیل، زیبا؛ و آن را هم که کار بد است می گوید: بد، زشت، قبیح. ❓خیرِ عقل عملی چیست؟ آن کار زیباست؛ آن کار خیر است؛ آن کار خوب است؛ ❓یعنی چی؟ یعنی عمل صالح؛ ❌نه کار بد، نه کار قبیح؛ خیرش در این است که کار خوب را انجام دهد؛ عقل از کار بد رنج می برد. عقل عملی می گوید: ▫️من خوب و بد تشخیص می دهم، ▫️باید و نباید دارم، ⬅️تکلیف برایش معنا پیدا می کند ⬅️عذاب و عِقاب معنا دارد، ما لفظ زیبا را ▫️گاهی در فضای زیباشناختی به کار می بریم، ▫️گاهی در فضای اخلاقی و ارزشی به کار می بریم. ✅الان بحث ما زیبایِ ارزشی-اخلاقی است. یعنی خوب و بدِ عمل، نه خوب و بد یک منظره یا یک نقّاشی. اگر آنجا صحبت می کنیم، باید بگوییم خوب و زیبای زیباشناختی است، ❓اینجا چیست؟ ارزش شناختی. زیباییِ به لحاظِ عمل، به لحاظِ فعل. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
خدای سر صحنه دنیا.mp3
1.71M
🔰 بندگی در صحنه دنیا ▪️ شاخص شخصیتی فاطمه زهرا سلام الله علیها 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین رضا کریمی ۱۴۰۳ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🕌 مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🖤 روایت فاطمه سلام الله علیها
📚 کتاب قهرمان به شکل خودم 🖊 نویسنده: کلر ژوبرت ▪️حاج قاسم سلیمانی شاید بزرگ‌ترین قهرمانی باشد که نسل کودکان امروز ایران او را از نزدیک درک کرده‌اند. قهرمانی که بچه‌ها دوستش دارند و به او افتخار می‌کنند. ▪️ خانم «کلر ژوبرت»، نویسندۀ مسلمان فرانسوی، در جدیدترین اثر خود قرار است بچه‌ها را با راز و رمز قهرمان شدن آشنا کند؛ همان راز و رمزی که شهید قاسم سلیمانی را از دل یکی از کوچک‌ترین روستاهای کرمان به یکی از کامل‌ترین سرداران جهان اسلام تبدیل کرد. ▪️کتاب حاضر که بخشی از «مجموعۀ سه جلدی کودک و حاج قاسم» است، قهرمان شدن را با محوریت زندگی سردار سلیمانی به کودکان یاد می‌دهد. این کتاب به همت خانه هم‌بازی تولید شده و توسط انتشارات راه‌یار به چاپ رسیده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هشتاد و پنجم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن مصباح دوم: آداب قرائت در خصوص نماز فصل اول 🔶 خدای تعالی آداب عبودیت در قرائت را به چهار رکن قائم فرموده: 2⃣ رکن دوم تحمید است؛ و آن در قول "الحَمدُ للّهِ رَبِّ العالَمین" حاصل شود‌. چون مصلی به مقام ذکر متحقق شد و همه ذرّات کائنات را اسماء الهيه ديد و به چشم استقلال به موجودات عوالم غيب و شهود نگریست؛ ⬅️ مرتبه تحمید برای او دست دهد و دل او اعتراف کند که : 🌱 جمیع محامد از مختصات ذات احدی(است) 🌱 و دیگر موجودات را در آن شرکت نیست زیرا که از خود کمالی ندارند تا حمد و ثنائی برای آن ها واقع شود. 3⃣ رکن سوم تعظيم است؛ و آن در "الرّحمن الّرحیم" حاصل شود. ✅ چون عبدِ سالک إلی الله در رکن تحمید 📍مَحمِدت را به حق تعالی منحصر کرد؛ 📍و از کثرات وجودیه سلبِ کمال و تحمید نمود؛ 👈 به افق وحدت نزدیک شود و چشم کثرت بینی او کم کم کور شود و صورتِ رحمانیت که بسط وجود و رحیمیت که بسطِ کمال وجود است بر قلب او تجلّی کند. ⬅️ پس عظمت حق در قلب او جایگزین شود و این حال چون تکمین یافت به رکن چهارم منتقل شود. 4⃣ (رکن چهارم) مقام تقدیس است؛ که حقيقت تمجید است. بعبارت دیگر تفویض امر الي الله است و آن: 🔸رؤيت مقام مالكيت و قاهريت حق؛ 🔸و فرو ريختن غبار کثرت؛ 🔸و شکستن بتهای کعبه دل؛ 🔸و ظهور مالک بیت قلب؛ 🔸و تصرف نمودن آن را (قلب را توسط مالک آن) بی مزاحم شیطانی است. 📚آداب الصلوة| صفحه ۲۴۰ و۲۴۱
خانواده خرج ولی خدا.mp3
1.54M
🖤 خرج ولی خدا شدن ▪️ شاخص شخصیتی فاطمه زهرا سلام الله علیها 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین رضا کریمی ۱۴۰۳ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🕌 مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ کمال آدمی ملاقات خداوند تبارک و تعالی است و کسی که خداوند را ملاقات کرد مصداق بارز آن سیدالشهداء است. 🔶 البته بنیه آدمی یعنی همه آدم ها این استعداد را دارا هستند که این کمال را پیدا کنند. ✅ این کمال برای همه بنی آدم است و این چیزی نیست که به کسی اختصاص داشته باشند. ⬅️به اشخاص که این کمال را دارا شدند نبی و ولی می گویند و تنها کسی که کل این کمال را دارا شد خاتم الانبیا حضرت محمد صل الله علیه و آله و سلم است. 🌟کمال بی نهایت عبارت از توحید احدی صمدی که آدم آن را باید ملاقات کند تا به قیامت کبری برسد.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مکتب سلوکی علامه حسن زاده ▪️ قسمت سیزدهم: سنت معقول، فقه معارف (فقه اکبر) به جز اهل جذبه، بسیاری از کسانی که کار معنوی می‌کنند، در راه مانده‌اند و حتی عمق قرآن که نقشه راه است را نمی‌دانند؛ چون تصویر درست ندارند. همان‌گونه که فقیه در فقه مسائل را حل می‌کند، در توحید هم باید مسائل را حل کرد. ✔️ سنت معقول ما متصدی این امر است. 🗂 جلسه ۳۴۷ عرفان در وادی عمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شبهه نقص زنان ◼️ قسمت ششم: توهّم تفكر معتزلی در اين خطبه، نكته‌ای وجود دارد كه ابن ابی الحديد از آن، تفكر اعتزالی را استنباط می‌كند. 🔸 چون معتزله معتقدند: ايمان، تنها اعتقاد نيست بلكه عمل هم، در متن ايمان سهيم است. 🔸 لذا می‌گويد: اگر كسی اقرار به خدا و پيامبر صلی الله عليه وآله داشته باشد، ولی عمل نكند، مؤمن نيست. ▪️زيرا حضرت فرموده است كه چون زن در ايام عادت از نماز و روزه محروم است پس، از ايمان محروم است؛ به دليل اين كه عمل جزو ايمان است. ❌ غافل اين كه، اين دليل به عكس پندار معتزله است. ⬅️ آنان می‌گويند: اگر كسی عمل نكند مؤمن نيست. ⬅️ حضرت می‌فرمايد اينها در حالی كه عمل ندارند، مؤمنند منتها ايمانشان كم است: «النّساء نواقص الايمان» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📚کتاب: سوال موموکی 🖊نام نویسنده: کلر ژوبرت ▪️سوال موموکی، ماجرای اصلی داستان موش کوری است که دوست دارد خدا را ببیند. ▪️این قصه جذاب به قلم نویسنده مسلمان فرانسوی، کلر‌ژوبرت، نگاشته شده و پس از یک تصویرگری دلنشین و ظریف، توسط نشر فرهنگ اسلامی، به دستان لطیف همه کودکانی می رسد که سوالات زیادی برای پرسیدن درباره پروردگار جهان دارند. ▪️در بخشی از اثر برای بچه‌ها می‌خوانید: «سرش را از خاک بیرون آورد و با چشم‌های ضعیفش به اطراف نگاه کرد. موموکی پرسید: «تو خرگوشی؟ به من می‌گویی خدا چه شکلی است؟» خرگوش به موموکی نزدیک‌تر شد و گفت:«آخه من از کجا بدانم؟ من هم تا حالا خدا را ندیده‌ام، شاید به این خاطر که کمی تار می‌بینم، می‌خواهی برویم از آفتاب‌پرست بپرسیم؟ او حتماً خیلی خوب می‌بیند که این‌قدر تند و تیز شکار می‌کند!» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 فلسفه حجاب ▪️قسمت سوم: شرح آیه ۳۱ سوره نور ✨ آیه ۳۱ « وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَايُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ.... لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ ۚ...» ✨ ترجمه آیه و به زنان با ايمان بگو: «ديدگان خود را [از هر نامحرمى‌] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعاً از آن پيداست... تا آنچه از زينتشان نهفته مى‌دارند معلوم گردد...» 🏷فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه دوم؛ رمضان ۱۴۴۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰شرح آیه 🌿 تفسیر «لایبدین... لیعلم ما یخفین» 🔴 دستور به حجاب ابتدای آیه می‌فرماید « لایبدین: آشکار نکنید»، انتهای آیه می‌فرماید « لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ: پنهان کنید» 👈 👌بحث ابداء و اختفاء است؛ 👌 آشکار نکردن و پنهان کردن است؛ 👌یعنی باید پنهان بماند؛ 👌یعنی این محدوده را نامحرم نبیند؛ ⬅️ این تعبیر یعنی یک نوع پوشش. همین که می‌گوید آشکار نکنند؛ ↩️یعنی این زینت باید مستور بماند؛ ↩️یعنی نامحرم نبیند؛ ⬅️ این یعنی یک نوع پوشش. ✔️ این مرزی است که قرار داده شده. 🏷فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه دوم؛ رمضان ۱۴۴۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 موضوعات مهم کانال مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام 🔵 هشتک بر اساس موضوعات : از علامه حسن زاده : از آیت‌الله جوادی‌آملی : علامه طباطبایی : علامه طباطبایی : علامه طباطبایی : امام خمینی ره : رهبر معظم انقلاب : رهبر معظم انقلاب : رهبر معظم انقلاب : استاد امامی : استاد یزدان‌پناه : استاد یزدان‌پناه 🔴 هشتک‌های مناسبتی ✅ لازم به ذکر است پست های کانال تولیدی بوده و حاصل تلاش‌های پیوسته خواهران مدرسه از سال ۹۷ تا کنون است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ ما یک جان اعلی داریم که توحید احدی صمدی است ✅ و یک جان اسفل داریم که همان علوم است ✅ و محسوسات عبارت از ملک هستند 🌟که وقتی توحید آمد همه این ها جان دار و منوّر می شوند.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت پانزدهم 🔹این عقلی که به عنوان عقل عملی می گوییم چگونه عمل می کند؟ جناب بوعلی می گوید این عقل عملی گاهی می آید از حکمت عملی استفاده می کند، ❓حکمت عملی چه بود؟ جزءِ عقل نظری [بود]، قواعد کلی. گاهی از او استفاده می کند. آن، معمولاً همه اش قواعد حق است. ❓قواعد حق یعنی چه؟ یعنی دیگر انسانی و دونِ انسانی ندارد [و] همه باید انجام بدهند. ✅آنچه به نجابت، کرامت، شرافت مرتبط می شود، این ها مالِ حکمت عملی است. می گوید ▫️شرافت ام به من اجازه نمی دهد، ▫️کرامت ام به من اجازه نمی دهد. ⬅️حکمت عملی یعنی آن قواعد کلّیِ در باب عمل که خلافِ نجابت است، ☑️کسی به تو خیری برساند ولی تو بخواهی پاسخ بد بدهی. این قاعدۀ کلی را داریم به هر کسی [می گوییم]. ❓چرا داریم این قواعد کلی را می دهیم؟ قواعد کلی مال حکمت عملی است. ❌مال عقل عملی نیست؛ مال عقل نظری. ذات انسان به لحاظ روح خداوندی، کریم است، شریف است، نجیب است. ❗️این خیلی مهّم است! ⬅️هر چه با کرامت می سازد، خیر است؛ ⬅️هرچه با کرامت و نجابت و شرافت نمی سازد، شرّ است. یعنی در ذاتِ انسان خوابیده است و آن جنود عقل و جهل، آن هفتاد و پنج سپاه، زیر سر همین بحث است. آنجا که می گوید، تواضع جزء جنود عقل است، رأفت جزء جنود عقل است، به این خاطر است⬅️ یعنی نجابت، شرافت، کرامت؛ این هایی که مالِ انسان است. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️ قسمت چهاردهم: سنت معقول، شرح ذکر 🌱سنت معقول ما شرح ذکر است؛ 🌱بلکه حتی شرح تبیینیِ ناب از سلوک است. 🌱چیستی، چگونگی و هدف سلوک در سنت معقول تبیین می‌شود. ✔️ این سنت را باید خواند. 🗂 جلسه ۳۴۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab