eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
94 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️▪️▫️▪️▪️▫️▪️▪️▫️▪️▪️▫️▪️▪️▫️ 📚منظومه فکری(7) 📕عدالت و عدالت‌خواهی: 1️⃣از مهمترین ویژگیهای امام علی (ع) که در چشم بزرگانی چون امام خمینی(ره) و شهید مطهری (ره) جلوه کرده است، جامعیت ایشان است. 2️⃣امام علی (ع) به مظهریت عدالت مشهور شده است. 3️⃣عدالت را نیز مانند دیگر مفاهیم می‌توان در یک نگرش نظام وار بررسی کرد یا نگرشی جزیره وار، بریده از متن و زمینه. 4️⃣در نگرش منظومه وار، عدالت را باید به منزله ارزشی توحیدی لحاظ کرد که از ساحت فرد آغاز شده و به ساحت اجتماع می‌رسد. به عبارت دیگر تا عدالت در ساحت افراد محقق نشده باشد، نمی‌توان به عدالت اجتماعی رسید. 5️⃣در ساحت فرد استقامت در اعتقادات، اخلاق و شریعت مقومات عدالت هستند. 6️⃣بنابراین بدون تحقق عینی استقامت در باورها و رفتارهای فردی، تحقق عدالت اجتماعی ناممکن یا ناقص خواهد بود. 7️⃣در نگرش مادی، حتی کسانی که عدالت را به معنای تساوی نمی‌دانند، تعریف ناقصی از آن دارند. در این نگاه، عدالت اجتماعی بیش از آن نیست که گوسفندانی به شکل متساوی از چراگاه استفاده کنند. 📝زندگى حيوانى على السواء! يك علفى همه بخورند و على السواء با هم زندگى بكنند و.... به هم كار نداشته باشند، همه از يك آخورى بخورند (صحیفه امام ج3 ص222) 8️⃣مفاهیم عدالت اجتماعی، رفاه، نظم و ... که به ظاهر مربوط به حیات دنیوی است، در تفکر توحیدی و تفکر مادی تفاوت ماهوی دارند. تفاوت مکاتب مادی و الهی در این نیست که مکتب مادی فقط به دنیا توجه دارد و مکتب الهی، به همان مادیات، معنویات را نیز اضافه کرده است، بلکه تعریف عدالت و رفاه و نظم در آنها کاملا متباین است. در تفکر مادی رفاه و نظم برای راحتی بیشتر، تأمین حیوانیت انسان و ناظر به بعد مادی و بدنی اوست و در تفکر توحیدی بخشی از طرح کلی کمال انسان است که بدون بخشهای دیگر ناقص خواهد ماند. 📝اسلام انسانی می‌سازد عدالت خواه، عدالت پرور، صاحب اخلاق کریمه، صاحب معارف الهیه، که وقتی از اینجا رخت بربست و در عالم دیگر وارد شد، به صورت انسان باشد» (صحیفه امام، ج3، ص217) 9️⃣عدالت و رفاه نیز چون دیگر مفاهیم و نظریات، گسسته از نظام اعتقادی و مبانی نیستند. بی توجهی به مبانی و مفاهیم بنیادین حتی در اموری انضمامی مانند عدالت خواهی و رفع تبعیض، ناخواسته به جزءنگری در فهم دین و تفسیر مادی از عدالت اجتماعی منتهی می‌شود. https://eitaa.com/abmohammadi
⁉️▫️⁉️▫️⁉️▫️⁉️▫️⁉️ قسمت چهارم 🖌امروزه آزادی اروپایی، با آب و تاب تمام، پس از سیراب کردن مغرب زمین، به سراغ مشرقی‌ها آمده است. 🖌ابتدا به عنوان مهمان عزیز و بعد به عنوان صاحب‌خانه مقتدر در قاره ما استقرار یافت. 🖌اگر چه بساط اختناق افکار را برچید و صلای آزادی در داد و این، بهترین وسیله و مناسب‌ترین فرصت برای تدارک نعمت از دست رفته بود. 🖌 تا بتوانیم از نو، زیربنای یک زندگی نورانی از علم و عمل به هم آمیخته، را بنا بنهیم. 🖌 اما متاسفانه همین آزادی اروپایی که ما را از دست ستمکاران رهایی بخشید، خود به جای آن نشست و مغز متفکر ما شد! 🖌ما نفهمیدیم چه شد؟! به خود آمدیم و متوجه شدیم زمان «ما فرمودیم» گذشت و نباید به فرمان پادشاهان گذشته گوش داد، فقط باید آن چه اروپاییان می‌کنند، کرد و راهی که آن‌ها می‌روند، رفت! https://eitaa.com/madresehbagherain
بر اساس آموزه‌های بلند و غنی قرآن، هر انسانی که پای به عرصه وجود می گذارد، فطرتاً موحد بوده و قهراً خالق هستی را نیک می‌شناسد اما برخی مواقع علل و عوامل گوناگونی این فطرت توحیدی را به مخاطره می‌اندازند. به همین دلیل، خداوند با ارسال انبیا و رسل این زمینه را به وجود می آورد که در مواقع بروز خطر اعتقادی، راهنمای بشری می‌باشند. بعد از این رسالت به دوش امامان معصوم علیهم السلام و به دنبال آن به عهده علمای دین گذاشته شد. کتاب حاضر با عنوان «اسلام و انسان معاصر» پیرامون پاسخ به پرسش‌ها و شبهات گوناگون علمی، فلسفی، اخلاقی، دینی و ... به نگارش درآمده است. از امتیازات این کتاب، به روز بودن مطالب آن و استفاده از مباحث عقلی و نقلی است. https://eitaa.com/abmohammadi
#الهی_نامه الهی! حسن از حال مار غبطه می‌خورد که چون پیر شود چهل روز گرسنه بماند و تحمّل رنج گرسنگی کند، سپس به زمین فرو رود و چون بیرون آید، پوست افکنده و جوان شده باشد، که کلمه و روح ممسوح تو، مسیح علیه السلام به حواریون فرمود: «کونوا کالحَیَّة»؛ مار پیر از پوست به در آید و جوان شود! جوانی حسن بگذشت و آثار پیری در او نمودار شد و هنوز در حجاب‌ها گرفتار است. #علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 قسمت پانزدهم 🌴سالک بايد پس از سلوك علمى، خود را در سلك مؤمنين داخل كند و عظمت و جلال و بهاء و جمال حق _جلت عظمته_ را به قلب برساند تا قلب خاشع شود. 🌴و الاّ علم به تنهایی، خشوع نمی‌آورد. چنانچه در خودتان می‌بينيد كه با اعتقاد به مبدأ و معاد و اعتقاد به عظمت و جلال حقّ، قلب شما خاشع نيست. ✨و اما سخن خداى تعالى: «الَمْ يَاْنِ لِلَّذينَ آمَنوُا انْ تَخْشَعَ قُلوُبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّه وَ مانَزَلَ مِنَ الْحَق؛ آيا مؤمنان را آن زمان فرا نرسيده است كه دلهايشان براى ياد خدا و آنچه از حق نازل گشته خاشع گردد.»( حديد- 16) 🌴شايد ايمان صورى، كه همان اعتقاد بما جاء به النّبيّ صلّى اللّه عليه است، مقصود باشد، و الاّ ايمان حقيقى ملازم با يك مرتبه از خشوع است، يا آن كه خشوع در آيه شريفه خشوع به مراتب كامل باشد. 🌴چنانچه «عالِم» را گاهى اطلاق كنند بر كسى كه از حدّ علم به حدّ ايمان رسيده باشد، و محتمل است. ✨در آيه شريفه «انَّما يَخْشَى اللَّه مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماء؛ همانا از ميان بندگان خدا، دانشمندان از خداوند بيم و خشيت دارند.»( فاطر- 28) اشاره به آنها باشد. 🌴و در زبان كتاب و سنّت، علم و ايمان و اسلام، به مراتب مختلف اطلاق شده و بيان آنها از وظيفه اين اوراق خارج است. 🌴به طور کلی، سالك طريق آخرت- خصوصا با قدم معراج صلاتى- لازم است قلب خود را با نور علم و ايمان خاشع كند و هر اندازه که ممکن است اين رقيقه الهيّ و بارقه رحمانيّ را در قلب متمكّن نمايد، بلكه بتواند در تمام نماز حفظ اين حالت را بنمايد. https://eitaa.com/madresehbagherain
#الهی_نامه الهی! وای بر آن كه در شب قدر فرشته بر او فرود نیامده با دیو همدم و همنشین گردد! #علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷﷽ قسمت پانزدهم 🇮🇷امّت اسلامی با یک تلاش مجاهدانه و مجدّانه می‌تواند تمدّن اسلامیِ باب این دوران را طرّاحی کند، شالوده‌ریزی کند، به ثمر برساند و آن را در مقابل بشریّت قرار بدهد. 🇮🇷ما به زور، هیچ‌کس را به اسلام دعوت نمی‌کنیم؛ 🇮🇷ما به زور، هیچ کشوری را تحت سلطه‌ی دنیای اسلام قرار نمی‌دهیم؛ 🇮🇷ما مثل اروپایی‌ها عمل نمی‌کنیم؛ 🇮🇷ما مثل آمریکا عمل نمی‌کنیم. 🇮🇷اروپایی‌ها از یک جزیره در کنار اقیانوس اطلس تا اقیانوس هند رفتند، یک کشور عظیم مثل هند و همچنین چند کشور اطراف آن را به زور تصرّف کردند، غارت کردند و خودشان ثروتمند شدند و آنها را به خاک سیاه نشاندند؛ این‌جوری پیش رفتند. 🇮🇷امروز نیز همان کار را با روش‌های دیگر، با شیوه‌های دیگر دارند در دنیا انجام می‌دهند؛ با پول دیگران، با سرمایه‌ی دیگران، با ثروت دیگران، با محصول کار دیگران ⬅️ برای خودشان پیشرفت درست می‌کنند و ظاهر خودشان را آرایش می‌دهند؛ ✅البتّه باطنشان دارد خراب می‌شود؛ باطنشان دارد می‌پوسد؛ همان‌طور که عرض کردیم دارند پوک و پوک‌تر میشوند. 🇮🇷آنچه شما مسلمان‌ها به دست بیاورید، دشمنان شما را ناخشنود خواهد کرد؛ آنچه بر شما مصیبت وارد بشود، آنها را خرسند و خوشحال خواهد کرد؛ اِن تَمسَسکُم حَسَنَةٌ تَسُؤهُم وَ اِن تُصِبکُم سَیِّئَةٌ یَفرَحوا بِها؛(۱) این‌جوری هستند، این [کلام‌] قرآن است. 🇮🇷ما باید نگاهمان به آنها نباشد و به دست آنها، به لبخند آنها، به اخم آنها نگاه نکنیم؛ 🇮🇷راهمان را پیدا کنیم و حرکت کنیم و پیش برویم؛ این وظیفه‌ی ما و وظیفه‌ی همه در دنیای اسلام است.۱۳۹۴/۱۰/۰۸ https://eitaa.com/madresehbagherain
_نگاه_رهبری 🔍مى‌توان در مبانى موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّى را پيدا كرد كه اگر گسترش داده شود و تعميق گردد، جريان‌هاى بسيار فيّاضى را در خارج از محيط ذهنيّت به وجود مى آورد و تكليف جامعه و حكومت و اقتصاد را معيّن می‌كند. 🔍دنبال اين‌ها بگرديد، اين نقاط را مشخّص و رويشان كار كنيد؛ 🔖آن‌گاه يك دستگاه فلسفى درست كنيد. 🖇از وحدت وجود، از «بسيط الحقيقة كلّ الاشياء»، از مبانى ملّا صدرا- اگر نگوييم همه آن‌ها، از بسيارى از آن‌ها- می‌شود يك دستگاه فلسفىِ اجتماعى، سياسى و اقتصادى درست كرد؛ 🖇فضلًا از آن فلسفه‌هاى مضاف كه آقايان فرمودند: فلسفه اخلاق، فلسفه اقتصاد و .... ✅اين، يكى از كارهاى اساسى است. اين كار را هم هيچكس غير از شما نمی‌تواند بكند؛ شما [ فلاسفه ] بايد اين كار را انجام دهيد.»  🔸بيانات در ديدار گروهى از فلاسفه حوزه‌ علميه‌ قم 1382/10/29🔸 https://eitaa.com/madresehbagherain
#الهی_نامه الهی! تا كی عبدالهوی باشم، به عزّتت عبدالهو شدم! https://eitaa.com/madresehbagherain
🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳﷽ 🌸بهشت آدمی این است که جان پیدا کند. انسان وقتی آدم می‌شود که در او نفخ روح (۱) شده باشد. 🌸نفخ روح یعنی توحید. نفخ روح می‌شود یعنی افاضه توحید می‌شود. ✅خاصیت نفخ روح این است که خود موهوم را برمی دارد. ✨قرب حق نی بالا و پستی رفتن است قرب حق از حبس هستی رستن است (۲) 🌸قریب بشویم یعنی از خود بیرون بیاییم. عباداتی که پیامبران تشریع کردند برای این است که از خود بیرون بیاییم. همه مذاهب توحیدی برای این است که از حبس هستی بیرون بیاییم. 🌸یعنی شکوفا بشویم و آن چه در درون داریم ظاهر شود. 🌸در درون آدمی و نطفه آدمی، توحید است ⬅️ یعنی ولایت و نبوت است که ظاهر می شود. در این مرحله، انسان از حبس هستی بیرون می‌آید. 🌸لا اله الا الله یعنی از حبس هستی بیرون آمدن __ (۱)فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ ساجِدِينَ: پس هرگاه معتدل و استوارش ساختم و از روح خود در او دميدم، پس سجده‌كنان پيش او بيفتيد.(حجر/۲۹) #استاد_امامی #از_شاگردان_خاص_علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
#الهی_نامه الهی! یك عمر امروز را به فردا بردم، توفیقم ده كه حالِ فردا را به امروز آورم! #علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
❄️☀️❄️☀️❄️☀️❄️☀️❄️☀️❄️☀️ #طینت_پاک قسمت هفدهم 🔰 شواهد مادی نبودن نفس🔰 3⃣ «الصوفى وراء الكونَين و فوق العالمين». ⬅️ صوفی وراء و فوق عالم مادّه و عالم آخرت است. پس مادی نیست بلکه خدایی است. ✅ منظور از «صوفی» چیست؟ 🍀در تاریخ عرفان اسلامی، یکی از عناوینی که به عرفان می‌دادند ⬅️ تصوّف بود. 🍀به عارف نیز صوفی می‌گفتند. صوفی به معنای پشمینه‌پوش است. گاهی در تعبیرهای فارسی، عنوان پشمینه‌پوش آمده است که به همین معنا است. 🍀در رسالۀ قشیریّه آمده است که صوفی از صوف می‌آید. صوف یعنی پشم. از قرن سوّم به بعد لفظ صوفی برای عارف مستقرّ شد. 🍂بعدها در قرنِ هفتم به بعد کم‌کم این عرفان گاهی با چیزهایی آمیخته شد و آلودگی‌هایی به میان آمد. 🍂 تا جایی که به این افراد، در خانقاه‌ها با نذرهایی که برایشان می‌کردند، بسیار خوش می‌گذشت. 🍂 بعدها به دلیل این نقایص، از تعابیر دیگری استفاده شد. مثلاً تعبیرِ عرفان -از قرن هفتم در برابرِ تصوّف و عارف در برابر صوفی قرار گرفت. 🍀برای این‌که عارف‌نماها از عارفان جدا شوند. 🍀 لفظِ صوفی در عبارت فوق یعنی همان عارف، نه یعنی دراویشی که در کارشان، أنانیّت هست‌؛ خداخواهی که نیست، دنیاخواهی هست، دُکّان‌داری هست، برخی موقع‌ها شریعت را زیرِ پا می‌گذارند! این‌ها نه. این اصلاً عرفان نیست. ادامه دارد... #استاد_یزدان_پناه #لغت_موران https://eitaa.com/madresehbagherain
#الهی_نامه الهی! خوشا آن كه بر عهدش استوار است و همیشه محو دیدار است! #علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷﷽ #گام_های_سلوک 1⃣حضور حضرت حق: 🌱حضورى گر همى خواهى از او غايب مشو حافظ 🌱متى ما تلق من تهوى دع الدنيا و أمهلها 🍃حضور علائمی دارد ⬅️ رأس آنها «الادب مع الله» است: ✨«الذين يذكرون الله قياما و قعودا و على جنوبهم» 🌱از خدا جويیم توفيق ادب 🌱بى ادب محروم گشت از لطف رب(ملای رومی) 🍃در سوره النجم از اوصاف رسول الله صلى الله عليه و آله است كه «و ما ينطق عن الهوى ان هو الا وحى يوحى» 2⃣از آن بزرگوار بايد سرمشق گرفت كه ميزان قسط است «لقد كان لكم فى رسول الله أسوة حسنة» 3⃣زبان اگر يله و رها شود از مار گزنده‌تر است. در زيان زبان، داستان‌ها گفته‌اند. 4⃣هيچ موهبتى از نعمت ترك علايق دنيوى بزرگ‌تر نيست كه همه مفاسد به اين علاقه متعلق است: 🌱غلام همت آنم كه زير چرخ كبود 🌱ز هرچه رنگ تعلق پذيرد آزاد است #علامه_حسن_زاده #نامه_ها_و_برنامه_ها https://eitaa.com/madresehbagherain
animation.gif
668.5K
#الهی_نامه الهی! چه کسی شریك دارد تا تو را شریك باشد! #علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃 #مراتب_تجلی_حق قسمت هفدهم #رحامت_عامل_فطری_و_اجتماعی 🔸#نقش_زن نه تنها ايجاد رابطه رحامت بين اعضاي نسبي يك خانواده است، بلكه سهم آن در ايجاد پيوند رحمي بين وابستگان سببي نيز قابل انكار نيست. 🖊 زيرا در اسلام، وابستگان سببي همانند پيوستگان نسبي از رحامت خاص برخوردارند و قانون مصاهرت مقررات فراواني را به همراه دارد. #آيت_الله_جوادی_آملی #زن_در_آينه_جلال_و_جمال https://eitaa.com/madresehbagherain
❓❓❗️❓❓❗️❓❓❗️❓❓﷽ قسمت پنجم 📘 هزار سال بود که خاک ایران، حسد «بوعلی سینا» را در بر داشت و تالیفات فلسفی و طبی او در کتاب‌خانه‌های ما و نظریات علمی وی، ورد زبان ما بود و خبری نبود. 📗 هفتصد سال بود که کتاب‌های ریاضی «خواجه نصیرالدین طوسی» و خدمات فرهنگی ایشان، در مقابل چشمان ما بود و خبری نبود! 🔖اما به پیروی از یادبودهایی که اروپایی‌ها از دانشمندان خود نمودند، ما نیز برای آن‌، هزاره و برای این، هفتصدمین سال گرفتیم! 📕 بیش از سه قرن بود که مکتب فلسفی «صدرالمتالهین» در ایران دایر بود و نظریات فلسفی ایشان، مطرح و استفاده می‌شد. همچنین سال‌هاست که دانشگاه تهران تأسیس شده و با تشریفات خیره کننده‌ای به تدریس فلسفه می‌پردازد. اما 🎙هنگامی که چند سال پیش، یکی از مستشرقین در کنفرانس دانشگاهی، از «ملاصدرا» و مکتب فلسفیش، تقدیر و تمجید کرد، غوغای بی‌سابقه‌ای در مورد او به راه افتاد... ادامه دارد... https://eitaa.com/madresehbagherain
پرده برگیر که من یار توام! عاشقم عاشق رُخسار توام عشوه کُن، ناز نما، لب بگشا! جانِ من! عاشق گُفتار توام بر سر بستر من پا بگذار منِ دلْ‌سوخته بیمارِ توام با وصالت، ز دلم عُقده گشا جلوه‌ای کُن که گرفتار توام عاشقی سر به گریبانم من مستم و مُرده دیدار توام گر کُشی یا بنوازی،‌ای دوست! عاشقم، یارِ وفادار توام هر که بینیم خریدار تو است من، خریدارِ خریدارِ توام https://eitaa.com/madresehbagherain
#الهی_نامه الهی! سست‌تر از آن كه مست تو نیست، كیست! #علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
🍀🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷🍀 قسمت شانزدهم 🌴سالک طریق آخرت لازم است قلب خود را با نور علم و ایمان خاشع کند؛ این رقیقه الهی، بارقه رحمانی را در قلب _ به هر اندازه که ممکن است_ متمکن می‌نماید؛ بلکه می‌تواند در تمام نماز، این حالت را حفظ نماید. 🌴حالت تمكّن و استقرار در اوّل امر گرچه براى امثال ما قدرى مشكل است ولى با قدرى ممارست و ریاضت کشیدن قلب، امرى است بس ممكن. 🌴عزيزم، تحصيل كمال و زاد آخرت، طلب و جدّيّت می‌خواهد. 🌴هر چه مطلوب بزرگتر باشد، جدّيّت در راه آن، سزاوارتر است. 🌴البتّه معراج قرب الهى و مقام تقرّب جوار ربّ العز، با اين حال سستى و فتور و سهل انگارى دست نمی‌دهد. مردانه بايد قيام كرد تا به مطلوب رسيد. 🌴شما كه ايمان به آخرت داريد و آن نشئه را نسبت به اين نشئه قابل مقایسه نمی‌دانيد، چه در جانب سعادت و كمال يا در جانب شقاوت و وبال، چرا كه آن نشئه، عالم ابدى دائمى است كه موت و فنا ناپذير است، سعيدش در راحت و عزّت و نعمت هميشگی است: 🔸آن‌هم راحتى كه در اين عالم شبيه ندارد، 🔸عزّت و سلطنتى الهى كه در اين نشئه نظير ندارد، 🔸نعمت‌هايى كه در متخيّله كسى خطور ننموده است. 🌴 همچنین در جانب شقاوت آن، كه عذاب و نقمت و وبالش در اين عالم نظير و مثل ندارد. ✅راه وصول به سعادت، اطاعت ربّ العزّة است. 🌴در بين اطاعات و عبادات نیز هيچ يك به مرتبه نماز كه معجونى است جامع الهى كه متكفّل سعادت بشر است و قبولى آن موجب قبولى جميع اعمال است نمی‌باشد. ⬅️پس بايد: ✳️در طلب آن جدّيّت تامّ نماييد. ✳️از كوشش مضايقه نكنيد. ✳️در راه آن،تحمّل مشاقّ نماييد. با آن‌كه مشقّت هم ندارد. بلكه اگر مدتی مواظبت كنيد و انس قلبى حاصل شود⬅️ در همين عالم از مناجات با حق لذّت‌ها مى‌بريد كه با هيچ يك از لذّات اين عالم قابل مقایسه نيست. 🌴چنانچه از مطالعه احوال اهل مناجات با حق اين مطلب روشن شود. https://eitaa.com/madresehbagherain
بسم الله الرحمن الرحیم 🚫امام منهای امام🚫 🔷سالگرد رحلت امام خمینی(ره) بهانه مناسبی برای مرور دیدگاه‌های این ابرمرد تاریخ ساز است. کسی که با عظمتش تاریخ را به قبل و بعد خود تقسیم کرد. برای نخستین بار در دوران غیبت، تمدن مادی را از نگاه توحیدی هراساند و آنها را به تکاپو انداخت. 🔷شیطان برای از بین بردن هر حقیقت الهی، از راه جعل و تحریف آن وارد میشود. از اینرو وظیفه اصلی تمام علاقمندان مکتب توحیدی حضرت امام (ره) صیانت از آراء اصیل و مقابله با هر گونه تحریف، جزء نگری و مصادره افکار ایشان است. 🔷در سالهای اخیر زمزمه هایی از سوی برخی مخالفان حکمت اسلامی یا دیگر جریانهای فکری به گوش رسیده است که «انقلاب اسلامی محصول فقاهت امام است نه حکمت او» یا «امام خمینی در سالهای جوانی گرایش به فلسفه و عرفان داشت و در اواخر عمر از این رویکرد پشیمان بود» و ... 🔷برای سنجش این رویکرد برخی از تصریحات امام از آغاز نهضت تا روزهای آخر عمرشان را مرور میکنیم: ✏️امام خمینی(ره) در پاسخ به پرسش حسنین هیکل که از او پرسیده بود غیر از قرآن، کدام کتابها بیشترین تأثیر را بر شما داشتند، به سه کتاب اشاره کردند: «اسفار ملاصدرا در فلسفه، کافی در حدیث و جواهر در فقه »(صحیفه ج5، ص271) این سه کتاب نمادی از جامعیت تفکر ایشان است. امام به صراحت انقلاب اسلامی را بر این سه گانه استوار کرده است، هر توصیفی از انقلاب اسلامی که این سه را دربرنداشته باشد، تحریف امام (ره) و انقلاب است. ✏️امام (ره) در واپسین روزهای زندگی، نامه تاریخی خود به گورباچف را نگاشت. در آن نامه برای معرفی تمدن اسلامی و نشان دادن تفوق مبانی آن در برابر تفکر مادیگرا، بزرگان مارکسیسم را دعوت کرد با افکار فیلسوفان و عارفان شیعی آشنا شوند. «دستور دهید که صاحبان اینگونه علوم علاوه بر کتب فلاسفه غرب در این زمینه، به نوشته های فارابی و بوعلی سینا رحمه الله علیهما در حکمت مشاء مراجعه کنند ....و از اساتید بزرگ بخواهید تا به حکمت متعالیه صدرالمتألهین رضوان الله تعالی علیه و حشره الله مع النبییّن و الصالحین مراجعه نمایند تا معلوم گردد که حقیقت علم همانا وجودی است مجرد از ماده ...»(صحیفه امام ج21، ص223) آیا کسی که از حکمت پشیمان شده است، اینگونه مینویسد؟ ✏️مقام معظم رهبری که سالها در مکتب علمی و عملی امام شاگردی کرده و کمتر کسی امام را به دقت و جامعیت ایشان میشناسد در یکی از توصیفات خویش میگوید: امام رضوان الله علیه چکیده و زبده مکتب ملاصدراست، نه فقط در زمینه های فلسفی اش، در زمینه عرفانی هم همین جور است. (8/9/86، دیدار با فضلای حوزه علمیه قم) 🔷برای شناخت حقیقت بزرگی مانند امام، باید پیش فرضهای ذهنی و حب و بغضها را زدود تا امام را آنگونه که هست بشناسیم، نه آنگونه که دوست داریم؛ همانطور که حضرتش اسلام منهای روحانیت را با مضمونی شبیه اسلام منهای اسلام توصیف کرد، میتوان گفت امام منهای حکمت و عرفان، امام منهای امام است. https://eitaa.com/abmohammadi
🌙به پایان آمد این ماه و عبادت همچنان باقیست 🌙دوباره من تهی دستم ندامت همچنان باقیست 🌙اگر چه سفره ی ماه مبارک جمع می گردد 🌙در توبه ولی بازست ، اجابت همچنان باقیست https://eitaa.com/madresehbagherain
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 قسمت شانزدهم 🇮🇷یک روزی مردم اروپا با استفاده از دانش و فلسفه‌ی مسلمانان توانستند تمدّنی را برای خودشان شالوده‌ریزی کنند. 🇮🇷 البته این تمدّن تمدّن مادّی بود. از قرن شانزدهم و هفدهم میلادی اروپایی‌ها شروع کردند به شالوده‌ریزی یک تمدّن جدید، و چون مادّی بود از ابزارهای گوناگون بی‌محابا استفاده کردند؛ 🔸از طرفی‌ به سمت استعمار رفتند، به سمت مغلوب کردن ملّتها رفتند، به سمت غارت کردن ثروت ملّتها رفتند؛ 🔸از یک طرف هم خودشان را در درون تقویت کردند با علم و با فنّاوری و با تجربه، و این تمدّن را بر عالم بشریّت حاکم کردند. 🇮🇷این کاری است که اروپایی‌ها در طول چهار پنج قرن انجام دادند. این تمدّنی که آنها به دنیا عرضه کردند، جلوه‌های زیبایی از فنّاوری و سرعت و سهولت و ابزارهای زندگی را در اختیار مردم گذاشت. امّا ♦️خوشبختی انسان‌ها را تأمین نکرد، ♦️عدالت را برقرار نکرد، ♦️برعکس، بر فرق عدالت کوبید، ♦️ملّتهایی را اسیر کرد، ♦️ملّتهایی را فقیر کرد، ♦️ملّتهایی را تحقیر کرد؛ ♦️در درون خود نیز دچار تضادها شد، ♦️از لحاظ اخلاقی فاسد شدند، ♦️از لحاظ معنوی پوک و پوچ شدند. 🇮🇷امروز خود غربی‌ها به این معنا گواهی می‌دهند. یک سیاستمدار برجسته‌ی غربی به من گفت دنیای ما دنیای پوچ و پوکی است و این را حس می‌کنیم. 🇮🇷راست میگوید؛ این تمدّن ظاهر پُر زرق‌ و برقی داشت امّا باطن خطرناکی برای بشریّت داشت. 🇮🇷امروز تضادهای تمدّن غربی خود را دارد نشان می‌دهد؛ در آمریکا یک‌جور، در اروپا یک‌جور، در مناطق تحت سلطه‌ی اینها در سراسر دنیا هم یک‌جور. 🇮🇷امروز نوبت ما است. 🇮🇷امروز نوبت اسلام است. «وَ تِلکَ الاَیّامُ نُداوِلُها بَینَ النّاس» 🇮🇷امروز نوبت مسلمین است که با همّت خود، تمدّن نوین اسلامی را شالوده‌ریزی کنند. 🇮🇷همچنان‌که اروپایی‌ها آن‌روز از دانش مسلمین استفاده کردند، از تجربه‌ی مسلمین استفاده کردند، از فلسفه‌ی مسلمین استفاده کردند، ما هم امروز: 🔸از دانش جهان استفاده می‌کنیم، 🔸از ابزارهای موجود جهانی استفاده می‌کنیم برای برپا کردن تمدّن اسلامی، منتها با روح اسلامی و با روح معنویّت. ♦️🔸این وظیفه‌ی امروز ما است.🔸♦️ ۱۳۹۴/۱۰/۰۸ https://eitaa.com/madresehbagherain
📋گفتمان فلسفه‌ی اسلامی باید در دنیا گسترش یابد؛ ⬅️ این را هدف قرار دهید. 🚫امروز مطلقاً اینجور نیست، بلکه بعکس است. یعنی امروز در ایران مثلاً در محیطهای دانشگاهی و علمی ما، فلسفه‌ کانت به مراتب رائج‌تر و شناخته شده‌تر است از فلسفه‌ی بوعلی سینا. ❗️یعنی ابن‌سینای با این عظمت که همه‌ی تاریخ بشر، از هزار سال پیش به این طرف، با اسم او درگیر است، در مجامع دانشگاهی ما حکمت و فکر فلسفی‌اش شناخته شده نیست به آن اندازه‌ای که کتاب فکر فلسفىِ مثلاً کانت شناخته شده است. 🔰ما باید عکس این را عمل کنیم.🔰 📜یعنی باید هدف را این قرار بدهیم که تفکر فلسفه‌ی اسلامی - با همان مشخصاتی که دارد ◀️ 🔻در دنیا به عنوان گفتمان فلسفی شناخته شود. 🔻در دانشگاه‌ها رواج پیدا کند. 🔻متفکرین عالم از آنها مطلع باشند، روی آنها بحث کنند، نقد و انتقاد کنند، در مجلات علمی‌شان منعکس شود. 🔺این کار طبعاً متوقف به این است که شما کارهای بین‌المللی داشته باشید. ۱۳۹۱/۱۱/۲۳ https://eitaa.com/madresehbagherain