eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
99 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
💠نمونه‌هایی از تکلم خدا با انسان 🔰 قسمت سوم 🔰 نمونه ديگری كه در اين مورد آمده است جملات اميرالمؤمنين عليه السلام در دعای كميل است كه می‌فرمايد: برخی از اسرار درونی انسان را فرشتگان نمی‌فهمند و با اين كه ذات اقدس اله فرشتگان را مأمور ضبط اعمال انسان كرده است، اما آن خاطرات دقيق، به قدری رقيقند كه فرشته توان آن را ندارد كه حجاب نوری را خرق كند، و بِدَرَد و آن راز نهانی نهانخانه او را بفهمد. 🌱«و الشاهد لما خفي عنهم و برحمتك أخفيته و بفضلك سترته» (دعای کمیل) بار الها! تو خود شاهدی بر آنچه از آنان پنهان است و خود به خاطر رحمتت پنهان نموده و به سبب تفضلت پرده پوشيدی. ☘ بدين خاطر بعضی از كارهای ما را ذات اقدس اله مستقيماً به عهده می‌گیرد. اين كه می‌فرمايد: «ونكتب ما قدّموا وآثارهم؛ می‌نويسيم هر چه پيش فرستاده‌اند و اثر گذاشته‌اند.» (يس/۱۲) ❗️اين سخن كه اگر فرشته‌ها مأمور ضبط و ثبت عقايد، نيات، خاطرات، اقوال و اعمال انسان هستند، پس بايد از نشئه علمی وسيع و عميقی برخوردار باشند، مطلبی صحيح است ⏪ اما در بحث‌های جهان‌بينی، نبايد افراد گروه خاص معيار قرار گيرد. ✔️سخن در اشخاص نيست، سخن در است. 🔷وقتی امر داير می‌شود بين مقام انسانيت و مقام فرشته، آنجا معلوم می‌شود كه مقام انسانيت می‌تواند آن چنان اوج بگيرد كه فرشته‌ها از برخی از زوايای كار او بی‌خبر باشند. 🔶لذا ذات اقدس اله فرشته‌ها را به بسياری از اوصاف می‌ستايد و می‌فرمايد: این‌ها ➖رقيب‌اند. ➖عتيداند. ➖قعيداند. ➖كريم‌اند. ➖حفيظ‌اند. ➖چيزی از اين‌ها فوت نمی‌شود. ➖چيزی را اضافه نمی‌كنند. ➖چيزی را كم نمی‌كنند. ➖منزه از افراط و مبرّای از تفريط‌اند. 🔻 اما در عين حال بعضی از چيزها را هم اجازه نمی‌دهيم كه فرشتگان بفهمند، زيرا: «و ما منّا الّا له مقام معلوم؛ و هيچ يك از ما ـ فرشتگان ـ نيست مگر اين كه براي او مقام و مرتبه‌ای معين است.» (صافات/۱۶۴) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! عمری اهل شهری را به سوی تو خواندم که اگر خودم عامل یک صد هزارم آنچه گفتمی بودمی، از ملک برتر شدمی. ولی «یا مَن أظهَرَ الجمیل و سَتَر القبیح» یک شهر به حسن، حُسن ظن دارند و حسن به تو. وی را در رستاخیز رسوا مکن و از چشم آنان دورش بدار؛ که از روی همه‌شان شرمسار است! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت چهاردهم🔰 🌾هویت و شخصیت مستقل برای اجتماع در اسلام🌾 🔸قرآن درباره معصيت امتها فرموده: ☘وَ هَمَّتْ كُلُّ أُمَّةٍ بِرَسُولِهِمْ، لِيَأْخُذُوهُ وَ جادَلُوا بِالْباطِلِ لِيُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ فَأَخَذْتُهُمْ فَكَيْفَ كانَ عِقابِ. هر امتى در صدد بر آمد تا رسول خود را دستگير كنند و با باطل عليه حق مجادله كردند تا شايد به وسيله آن، حق را از بين ببرند، درنتيجه من آنها را به عذاب خود گرفتم و چه عقابى بود كه بر سرشان آوردم.☘ *۵ غافر* 🔸و نيز در باره خلاف كارى امت فرموده: ☘وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ فَإِذا جاءَ رَسُولُهُمْ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ. براى هر امتى رسولى است، پس همين كه رسولشان آمد، در بينشان به قسط داورى شد. ☘ *۴۷ یونس* و از همين جا است كه می بينیم قرآن همان عنايتى را كه به داستان اشخاص دارد، به داستان و تاريخ امتها نيز دارد بلكه اعتنايش به تواريخ امتها بيشتر است، براى اينكه در عصر نزول قرآن آنچه از تاريخ بر سر زبانها بود تنها احوال پادشاهان و رؤساى امتها بود و ناقلين تاريخ هيچ در صدد ضبط احوال امتها و تواريخ جوامع نبودند، شرح حال جوامع تنها بعد از نزول قرآن باب شد، آن هم بعضى از مورخين مانند مسعودى و ابن خلدون متعرض آن شدند، تا آنكه تحول فكرى اخير در تاريخ‏ نگارى پديدار شد، و به جاى پرداختن به شرح حال اشخاص، به شرح حال امتها پرداختند، و بطورى كه می گويند اولين كسى كه اين روش را باب كرد" اگوست كنت فرانسوى" متوفى در سال 1857 ميلادى بوده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
شکسته_دلی.mp3
5.04M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🍃«انا عند منکسره قلوبهم»🍃 🥀شکسته دلی و حضور خدا🥀 1⃣شرم ناشی از خطا 2⃣حزن و آه مظلوم 3⃣بهترین حزن، حزن ناشی از نرسیدن به خدا https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت چهارم🔰 🍂پس از آن امام عليه السلام فرمود: در منى نماز گذاردى و رمى جمره كردى و حلق رأس (سر تراشيدن) را انجام دادى و فديه (قربانى) خود را ذبح كردى و در مسجد خيف نماز خواندى و به مكه بازگشتى و طواف افاضه بجاى آوردى؟ شبلى: آرى امام عليه السلام: آنگاه به منى رسيدى و رمى جمره‌ها كردى آيا نيت كردى كه به مطلب خود رسيدى و هرگونه حاجت تو برآورده شده است؟ شبلى: نه! امام عليه السلام: آنگاه سر تراشيدى آيا نيت كردى كه از پليدی‌ها پاك شدى و از هر گناه و بد عاقبتى كه بنى آدم را است به‌در آمدى مثل آن روزى شدى كه از مادر متولد شدى؟ شبلى: نه! امام عليه السلام: آنگاه كه در مسجد خيف نماز خواندى آيا نيت كردى كه نترسى مگر از خدا و اميدوار نباشى مگر به رحمت او؟ شبلى: نه! امام عليه السلام: آنگاه كه قربانى خود را ذبح كردى آيا نيت كردى كه طمع را سر بريدى و به ابراهيم عليه السلام به ذبح فرزندش اقتدا كردى؟ شبلى: نه! امام عليه السلام: آنگاه كه به مكه بازگشت كردى و طواف افاضه بجاى آوردى آيا نيت كردى كه افاضه (كوچ كردن) به رحمت خدا كردى و به طاعت او بازگشت كردى و به سوى او تقرب جستى؟ شبلى: نه! امام عليه السلام فرمود: به منى نرسيدى و رمى جمره‌ها نكردى و حلق رأس انجام ندادى و قربانى ات را ذبح نكردى و در مسجد خيف نماز نگذاردى و طواف افاضه به‌جاى نياوردى و به‌‌سوى خداوند تقرب نجستى؛ چه اينكه تو حج نكردى! 🍃پس شبلى از تفريط حجش به ندبه و زارى افتاد و پيوسته آداب حج مى‌آموخت تا سال ديگر از روى معرفت و يقين حج بگذارد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
Audio_764400.mp3
3.02M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 📝توصیه علامه طباطبایی برای حضور قلب⏪ توجه وجودی 🗝احساس در برابر خدا قرار گرفتن https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
امام هادی (علیه السلام): «نحْنُ الْكَلِمَاتُ الَّتِي لَا تُدْرَكُ فَضَائِلُهَا وَ لَا تُسْتَقْصَى‏.» ما آن کلمات الهی هستیم که برتری‌هایشان ادراک نشده و به شماره نمی‌آید. 📚بحار الانوار، ج۱، ص۱۵۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت شصت و هشتم🔰 🔹تربیت قوه خیال ۳ 🌴متوقع نباشيد كه در اوّل امر بتوانيد در تمام نماز حفظ طاير خيال كنيد، ✖️البته اين امرى است نشدنى و محال 🔻شايد آنها كه مدّعى استحاله شدند اين توقّع را داشتند، ✳️ ولى اين امر بايد با كمال تدريج و تأنّى و صبر و توانى انجام بگيرد. 🔸ممكن است در ابتداى امر در عشر نماز يا كمتر آن حبس خيال شده حضور قلب حاصل شود، 🔸كم كم انسان اگر در فكر باشد و خود را محتاج به آن ببيند، نتيجه بيشتر حاصل كند 🔹 اندك اندك غلبه بر شيطان وهم و طاير خيال پيدا كند ✳️ كه در بيشتر نماز زمام اختيار آنها را در دست گيرد. 🔴 هيچ گاه نبايد انسان مأيوس شود، ❇️يأس سرچشمه همه سستيها و ناتوانى‏ ها است و برق اميد انسان را به كمال سعادت خويش مى رساند. https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰قسمت بیست و یکم🔰 🌴مهم‌ترین چیزی که بشر به آن احتیاج دارد، آرامش است. 🌴سعادت انسان در این است که از تلاطم و اضطراب روحی در امان و آرامش روحی داشته باشد. 🌴این را خانواده به انسان می‌دهد؛ 🔻هم به زن 🔺هم به مرد ✔️جمله‌ی بعدی بسیار جالب و زیباست. ✨می‌فرماید: «و جعل بینکم مودّة و رحمة» 🌴رابطه‌ی درست زن و مرد این است: 🔸مودّت و رحمت 🔹رابطه‌ی دوستی 🔸رابطه‌ی مهربانی 🔻هم یکدیگر را دوست بدارند و به هم عشق بورزند. 🔺و هم با یکدیگر مهربان باشند. ❌عشق ورزیدن همراه با خشونت مورد قبول نیست. ❌مهربانی بدون محبّت هم مورد قبول نیست. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab