#الهی_نامه
الهی!
چهل و سه سال از من بگذشت، نمی دانم چهل و سه آن عمر کردهام یا نه؟
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#انسان_و_وسوسه_شیطان
❓ شبهه❓
⁉️ اگر همه اسماء را وجود مبارك انسان كامل فرا گرفت، پس چرا از نيرنگ و وسوسه در امان نماند و چرا اين مطلب را ياد نگرفت و از شيطنت شيطان بیخبر ماند؟
✔️ پاسخ سؤال اين است كه اين، لازمِ اعم است، يعني اگر كسي از وسوسه اي در امان نباشد و نيرنگ در او اثر كند، اين امر،
🔸 گاهي در اثر جهل به مسأله است.
🔸 و گاهي در اثر نسيان مسأله، و آنچه كه در جريان حضرت آدم ـ سلام اللَّه عليه ـ بيان میشود به عنوان #نسيان_عهد است.
✨«ولقد عهدنا الي آدم من قبل فنسي ولم نجد له عزماً»(سوره طه/115)
و به يقين پيش از اين با آدم پيمان بستيم پس فراموش كرد و براي او عزمي نيافتيم.
☘وگرنه ذات اقدس اله به صراحت فرمود:
✨«فقلنا يا آدم انّ هذا عدوّ لك ولزوجك فلا يخرجنّكما من الجنّة فتشقي»(سوره طه/117)
پس گفتيم اي آدم اين شيطان براي تو و همسرت دشمن است، زنهار تا شما را از بهشت بيرون نكند تا تيره بخت گردي.
✔️وسوسه شيطان جزو مرحله نازله آن اسماء است.
#آيت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آينه_جلال_و_جمال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#نکات_ناب
✔️ریشهها را خود ما در دلمان میگذاریم.
▪️گاهی ریشه ظلمت میکاریم.
▫️و گاه، ریشه نورانیت.
🌪هر چه به ظلمت میکشد، اصلش هم از ظلمت است. اگر میبینید به سمت ظلمت میروید، بدانید ریشهای از ظلمت در خود دارید.
#استاد_يزدان_پناه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
🔰قسمت هفتاد🔰
🔹تربیت قوه خیال ۵
🌴عدهای گمان كردند:
✨نبىّ ختمى و رسول هاشمى صلّى اللّه عليه و آله دعوتش داراى دو جنبه است:
🔸دنيائى و آخرتى
▪️اين را:
➖مايه سرافرازی صاحب شريعت
➖و كمال نبوّت
فرض كردهاند.
🔴 از ديانت بىخبر و از دعوت و مقصد نبوّت عارى و برى هستند.
🌴 دعوت به دنيا از مقصد انبياء عظام به كلّى خارج،
و حسّ شهوت و غضب و شيطان باطن و ظاهر
براى دعوت به دنيا كفايت مى كنند.
و محتاج به بعث رسل نيست.
اداره شهوت و غضب قرآن و نبىّ لازم ندارد.
🔶 بلكه انبياء مردم را از دنيا باز دارند.
🔸 تقييد اطلاق شهوت و غضب كنند.
🔸 تحديد موارد منافع نمايند.
⛔️ غافل گمان كند دعوت به دنيا کنند .
#حضرت_امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهی!
شکرت که این کودک را در سایه اقبال بزرگان، واسطه فیض گردانیدی!
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 اولین برنامه سخنرانی حضرت استاد یزدانپناه در دهه اول ماه محرم
🔷 صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین
همزمان با فرارسیدن ماه عزاداری سید و سالار شهیدان، امام حسین علیهالسلام، مجلس روضه و سخنرانی استاد یزدانپناه در حسینیه رضوان شهرستان آمل با رعایت تمامی دستورالعملهای بهداشتی برگزار میگردد.
🏷 زمان:
از پنج شنبه ۳۰ مرداد، ساعت ۲۱:۵۰
به مدت ۱۰ شب
📱پخش مراسم در فضای مجازی:
اینستاگرام
instagram.com/hosseinieh_rezvan_1358
هیئت آنلاین
http://heyatonline.ir/heyat/109
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 دومین برنامه سخنرانی حضرت استاد یزدانپناه در دهه اول ماه محرم
🔷 صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین
همزمان با فرارسیدن ماه عزاداری سید و سالار شهیدان، امام حسین علیهالسلام، مجلس روضه و سخنرانی استاد یزدانپناه در مسجد چهارده معصوم شهرستان آمل با رعایت تمامی دستورالعملهای بهداشتی برگزار میگردد.
🏷 زمان:
از پنج شنبه ۳۰ مرداد، ساعت ۲۲:۳۵
به مدت ۱۰ شب
📱پخش مراسم در فضای مجازی:
اینستاگرام
instagram.com/Ashoura8
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
#جایگاه_بانوان
🔰 قسمت بیست و سوم🔰
🕊فکر رشد زنان از لحاظ معنوی و اخلاقی، بایستی یک فکر رایج در میان خود زنان باشد.
🕊خود بانوان باید بیشتر به این مسأله بیندیشند.
🕊خود آنها به
🔹معارف
🔸به معلومات
🔹به مطالعه
🔸و به مسائل اساسی زندگی رو کنند.
❌همان تربیت غلط غربی موجب شد که در دوران حکومت طاغوت در این کشور، زنان به آرایش، تجملات، زینتهای بیخودی، تبرج و خودنمایی تمایل پیدا کنند، که این هم از نشانههای #مردسالاری است.
⚫️یکی از نشانههای مردسالاری غربیها همین است که زن را برای مرد میخواهند؛ لذا میگویند زن آرایش کند، تا مرد التذاذ ببرد!
🔺این مردسالاری است.🔺
✖️این آزادی زن نیست.
✔️این در حقیقت آزادی مرد است. میخواهند مرد آزاد باشد، حتی برای التذاذ بصری؛ لذا زن را به کشف حجاب و آرایش و تبرج در مقابل مرد تشویق میکنند!
⚠️البته این خودخواهی را بسیاری از مردان در جوامعی که از دین خدا بهرهمند نبودند، از دورانهای قدیم هم داشتند، امروز هم دارند؛
♨️غربیها هم مظهر اعلای این بودند.
💠پس، این مسأله که زن به سمت
➖معرفت
➖علم
➖مطالعه
➖آگاهی
➖کسب معلومات و معارف حرکت کند ⬅️باید در میان خود بانوان خیلی جدی گرفته شود و به آن اهمیت بدهند.
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#نکات_ناب
🍃خدا در درون ماست و با ما فاصلهای ندارد.
🍂اینکه متوجه نمیشویم به این علت است که مشغول دنیا و کثرات هستیم.
#استاد_يزدان_پناه
#عرفان_در_وادی_عمل
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#سفره_الهی
«وَ أَنِيبُوا إِلى رَبِّكُمْ وَ أَسْلِمُوا لَهُ»
به سوى پروردگارتان باز گردید و تسلیم او باشید...
🔅زمر/۳۹
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهی!
شکرت که دوستانت را دوست دارم و دشمنانت را دشمن.
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
✨ این که خداوند در قرآن می فرماید:
🔅 «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا» (احزاب۷۲)
✅ منظور از امانت توحید احدی صمدی است، چون توحید احدی صمدی بی نهایت است.
💎 پس باید یک بنیه ای باشد که بتواند این بی نهایت را حکایت کند و لیل او شود ⬅️ یعنی قابل او شود که بتواند آن را ظاهر کند.
🔸این قابلیت را هیچ یک از موجودات ندارند و فقط انسان این بنیه را دارد.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسنزاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهی! شکرت که از دوستان دشمنانت و از دشمنان دوستانت نیستم!
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#طینت_پاک
🔰 قسمت هفتاد و ششم 🔰
🔸در قسمت قبل، دو مرحله نفس اماره را معرفی کردیم:
1⃣یک دسته که کاملا تابع هوای نفس بودند.
2⃣یک دسته هم مقداری این طرف، مقداری آن طرف هستند.
💎جناب مولانا در مورد دسته دوم مثالی میزند که جوانی به کوهستان رفته است. بالای کوه، که زمستان بود، دید یک اژدهایی است، ترسید و کمی کنار کشید ولی بعد دید اژدها تکان نمیخورد. فکر کرد که شاید اژدها یخ زده بود. بعد رفت جلو دید خبری نیست و این اژدها یخ زده است. اژدهای یخ زده را گرفت و همراه خودش به خانه آورد.
🔥خانه گرم بود، آهسته آهسته، یخها آب شد، این اژدها بلند شد و جوان را خورد.
🌴مولانا بلافاصله از این نتیجه میگیرد که:
نفس اژدرهاست کی مرده است
از غم بی آلتی افسرده است
یعنی اول کار:
🔸مثلاً میگوییم من اصلا حرص و طمع ندارم، ولی وقتش بشود خودش را نشان میدهد.
🔹یا میگوییم من شهوت یا حسد یا انانیت ندارم! ولی وقتش، خودش را نشان میدهد.
⬅️یعنی تحت آن بروق مطامع، خودش را نشان میدهد.
⚠️لذا شریعت به تکرار میگوید مواظب باشید و اصلاً به نفس اماره میدان ندهید و نگذارید شرایط برایش فراهم شود.
3⃣دسته سوم افرادی هستند که میل دارند و میبینند مثلاً این شهوت یا حرص در دل آمده است ولی با آن مقابله میکنند و نمیگذارند تبدیل به گناه شود.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهی!
شکرت که به دیدار حُسن جمالت عاشقم و به گفتار ذکر جمیلت شائق.
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#نکات_ناب
🍃 فکر لطیف، نوع نگاه انسان را تغییر میدهد.
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#گام_های_سلوک
🌱به مجنون كسى گفت كاى نيك پى
🌱چه بودت كه ديگر نيايى بحى
🌱مگر در سرت شور ليلى نماند
🌱خيالت دگر گشت و ميلى نماند
🌱چو بشنيد بيچاره بگريست زار
🌱که ای خواجه دستم ز دامن بدار.
🌱مرا خود دلى دردمند است و ريش
🌱تو نيزم مزن بر سر ريش نيش
🌱نه دورى دليل صبورى بود
🌱كه بسيار دورى ضرورى بود
🌱بگفت اى وفادار فرخنده خوى
🌱پيامى كه دارى به ليلى بگوى
🌱بگفتا مبر نام من پيش دوست
🌱كه حيف است نام من آنجا كه اوست
آقاى عزيز! يكى از بزرگان اهل تميز گفته است:
🌳اگر عرش و آنچه را كه در بر دارد صد هزار هزار برابر آن در
گوشهاى از گوشههاى دل عارف بالله نهاده شود، بدان احساس نمىكند.
ديگرى گفتهاست:
🌳اين بزرگ مرد از
گنجايش دل خويش بدانچه يافته است سخن مىگويد، نه آنچنانكه گنجايش دل است.
آنگاه خود در گنجايش دل عارف بالله سخن گفتهاست كه اين زمان بگذار تا وقت دگر.
🌴نه اين است كه خاتم صلى الله عليه و آله فرمود:
«لى مع الله وقت لا يسعنى فيه ملك مقرب و لا نبى مرسل؛ يعنى
مرا با خداوند وقتى است كه در آن وقت هيچ ملك مقرب و هيچ پيغمبر مرسل نمىگنجد و از اين پيغمبران مرسل يكى
خود آن حضرت است.
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهی!
سگ گله و حائط و صید، حرمت امانت را داشته باشند و حسن ظلوم و جهول با امانت تو خیانت کند!
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#فیض_الهی_و_مراتب_انسانی
☘آيا تعليم اسماء ويژه انسانهای اسوه و نمونه است، يا مربوط به هر انسانی است؟
✔️البته چون «اسماء» جمع محلی به الف و لام است همه حقايق و معارف را دربر دارد. حال اگر كسی بتواند بر همان ميثاقی كه بسته است، درست بايستد، و بر اساس الهامی كه دريافت كرده است، متعهد باشد، و بر مبنای فطرتی كه با آن فطرت خلق شده است، استوار باشد، و در پی مراقبت و محاسبت، معصوم كامل شود، اين چنين شخصی به همه اسماء بار مییابد.
✔️و اگر چنانچه به هيچ يك از اين امور ياد شده در هيچ مرحله دست نيابد و مصداق اين آيه باشد كه میفرمايد:
«فهي كالحجارة أو أشدُّ قسوةً» (بقره /74)
جان او چون سنگ يا سخت تر است.
اين چنين شخصی هيچ بهرهای از اسماء ندارد.
#آيت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آينه_جلال_و_جمال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهی!
شکرت که صاحب منصب بیزوالم.
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ما_ملت_امام_حسینیم
🍃الهی أنا الفقير في غناي فكيف لا أكون فقيرا في فقري...
خدای من! من در توانمندیم محتاج تو هستم، پس چگونه در فقرم محتاج تو نباشم...
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت شانزدهم🔰
🌾هویت و شخصیت مستقل برای اجتماع در اسلام 🌾
🔸 آنچه در قسمت های پیش بیان داشتیم، ملاك اهتمام اسلام به شان اجتماع است،
اهتمامى كه تا كنون نديده و ابدا نيز نخواهيم ديد كه نظيرش در يكى از اديان و سنن ملتهاى متمدن يافت شود.
🔸علت اين شدت اهتمام هم روشن است:
براى اينكه وقتى تربيت و رشد اخلاق و غرائز در يك فرد انسان (كه ريشه و مبدأ تشكيل اجتماع است) مؤثر واقع می شود كه جو جامعه با آن تربيت معارضه نكند
و گرنه از آن جايى كه گفتيم قدرت نيروى جامعه، فرد را در خود مستهلك می كند،
اگر اخلاق و غرائز جامعه با اين تربيت ضديت كند :
✔️يا تربيت ما اصلا مؤثر واقع نمی شود
✔️و يا آن قدر ناچيز است كه قابل قياس و اندازه گيرى نيست.
🔸به همين جهت است كه اسلام مهمترين احكام و شرايع خود از قبيل :
✔️حج
✔️جهاد
✔️نماز
✔️انفاق
و خلاصه تقواى دينى را بر اساس اجتماع قرار داد،
🔸و علاوه بر اينكه قواى حكومت اسلامى را حافظ و مراقب تمامى شعائر دينى و حدود آن كرده،
🔸و علاوه بر اين كه فريضه دعوت به خير و امر به معروف و نهى از تمامى منكرات را بر عموم واجب نموده،
🔹براى حفظ وحدت اجتماعى هدف مشتركى براى جامعه اعلام نموده،
و معلوم است که کل جامعه هیچ گاه بی نیاز از هدف مشترک نیست.
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab