#رابعه_شامیه
❓اين غذا با تسبيح پخته شده است. بايد ديد كه منظور از اين جمله چيست؟
🔹آيا منظور اين است كه به هنگام آشپزی تسبيح میگفته است ـ نظير سخنی كه درباره بعضي از مراجع تقليد آمده است كه مادرش میگفته: او را شير نداده ام مگر به نام خدا ـ يعنی هنگام پختن غذا سبحان اللَّه میگفتم.
🔹و يا اين كه منظور اين است كه اين غذا با تسبيح درست شده و ايجاد شده است، و اصولاً، آيا غذا با تسبيح درست میشود؟ يعنی اگر كسی «سبحان اللَّه» بگويد غذا حاضر میشود. (مثل غذای بهشتیان)
شايد منظورش اين نباشد كه من وقتی به آشپزخانه میرفتم، تسبيح بر زبانم جاری بود و در حال طبخ غذا «سبحان اللَّه» میگفتم، بلكه منظورش اين باشد كه اين غذا با تسبيح رسيده است.
پس زن میتواند يك چنين مقامی داشته باشد، و به چنين مقامی دسترسی پيدا كند.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت شصت و نهم🔰
سخن حول یک توهم بود و آن این که:
🔺حقيقت دين و غرض اصلى آن تنها اقامه عدالت در اجتماع است🔺
(و مسائل عبادتى، فروعات آن غرض است
و تنها علامتى است براى اينكه معلوم شود كسى كه مثلا نماز مى خواند متدين به دين هست، هر چند نماز خواندنش ناشى از عقيده به خدا و به فرض عبوديت خدا نباشد.)
با اينكه بطلان اين سخن نیاز به هيچ استدلالى ندارد و كسى كه در كتاب خدا و سنت پيشوايان دين و مخصوصا سيره رسول خدا (ص) دقت كند براى واقف شدن به بطلان اين توهم، نيازمند مئون هاى ديگر و زحمت استدلال نمى شود، با اين حال مى گوئيم اين توهم، لوازمى دارد كه هيچ آشناى به معارف دين، ملتزم به آن نمى شود:
🔸اول آنکه: مستلزم اسقاط توحيد از مجموعه نواميس دينى است،
يعنى گوينده اين سخن، اعتقاد به توحيد را لازم نمى داند،
🔸دوم آنكه: فضائل اخلاقى را نيز از آن مجموعه ساقط مى كند،
🔸و سوم آن که: هدف نهايى دين را كه همانا كلمه توحيد است به يك هدف پست ارجاع مى دهد، يعنى مى گويد:
دين جز براى اين نيامده كه مردم متمدن شوند، يعنى بهتر بخورند و بهتر از ساير لذائذ متمتع شوند، با اينكه قبلا روشن كرديم كه اين دو هدف ربطى به هم ندارند، یعنی:
✔️نه برگشت توحيد به تمدن است
✔️و نه برگشت تمدن به توحيد
✔️نه در اصلش
✔️و نه در فروعات و ثمراتش.
📚 ترجمه المیزان . جلد ۴. صفحه ۱۸۳
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
🔰قسمت صد و دوازدهم 🔰
🌴با آنكه با آنچه انسان به حق تعالى توجه میكند و آنچه كه از عوالم خلقيّه لايق نظر به كبرياى عظمت و جلال است قلب است.
⚫️ و ديگر جوارح و اعضاء را از آن حظّ و نصيبى نيست.
🔹مع ذلك طهارت صوريّه و نظافت ظاهريّه را نيز اهمال ننمودهاند:
✴️ صورت طهارت را براى صورت انسان مقرر فرمودند.
✳️ و باطن آن را براى باطن او.
💫و از آن كه تزكيه قلب را در اين حديث شريف از فوائد وضوء قرار داده،
✅ معلوم شود كه براى وضوء باطنى است
كه به آن تزكيه باطن شود.
🔸و نيز رابطه ما بين ظاهر و باطن و شهادت و غيب معلوم شود.
🔸و نيز استفاده شود كه طهور ظاهرى و وضوء صورى از عبادات است و اطاعت ربّ است.
🔸و از اين جهت طهور ظاهر موجب طهور باطن گردد.
🔸و از طهارت صورى، تزكيه فؤاد حاصل شود.
❇️ بالجمله، سالك إلى اللّه بايد در وقت وضوء متوجّه شود به اينكه مىخواهد متوجّه محضر مقدّس حضرت كبريا شود.
⚫️ و با اين احوال قلوب كه او را است، لياقت محضر ندارد، بلكه شايد مطرود از درگاه عزّ ربوبيت شود.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#تمدن_نوين_اسلامی
🔰 سی و پنجم
تمدن نوین اسلامی دو بخش دارد: بخش ابزاری و بخش اساسی و حقیقی
♦️بخش حقیقی، آن چیزهایی است كه متن زندگی ما را تشكیل میدهد؛ كه همان سبك زندگی است كه عرض كردیم.
🇮🇷این، بخش حقیقی و اصلی تمدن است؛ مثل:
🔸مسئلهی خانواده، سبك ازدواج، نوع مسكن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراك، نوع آشپزی، تفریحات، مسئلهی خط، مسئلهی زبان، مسئلهی كسب و كار
🔸رفتار ما در محل كار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانهای كه در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهای ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛
🇮🇷این ها آن بخشهای اصلی تمدن است، كه متن زندگی انسان است.
♦️🔸تمدن نوین اسلامی - آن چیزی كه ما میخواهیم عرضه كنیم - در بخش اصلی، از این چیزها تشكیل میشود؛
🇮🇷اینها متن زندگی است؛ این همان چیزی است كه در اصطلاح اسلامی به آن میگویند:
💠 عقل معاش. عقل معاش، فقط به معنای پول در آوردن و پول خرج كردن نیست، كه چگونه پول در بیاوریم، چگونه پول خرج كنیم؛ نه، همهی این عرصهی وسیعی كه گفته شد، جزو عقل معاش است.
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
💠 انبیاء علیهم السلام آن آخر و قیامت و حقیقت را که عبارت از توحید باشد پیدا کرده اند،
✅ این ها شفیع توحید اند لذا شفاعتشان شفاعت آخرتی است.
🔆 در زیارت جامعه می خوانیم: " وَ شُفَعاءُ دارِ الْبَقاءِ" ⬅️ یعنی آدم را از دار فانی به دار باقی می برند.
✅ همه موجودات در دار فانی هستند الا آدم که می تواند از ازل تا ابد در دار باقی باشد. این خصوصیت مال آدم است، چون بنیه آدمی این گونه است.
✅ این بینه در انبیا علیهم السلام شکوفا شد و به دار باقی رفتند.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#طینت_پاک
🔰قسمت صد و سی و هشتم🔰
🔹یکی از اساتید جامعه شناسی در سفر حجی میخواست، حج را به لحاظ جامعه شناسی بررسی کند، در عین حال چون مسلمان بود، خواست حجش را انجام دهد.
◀️ حین به جا آوردن حج، در لحظهای که همه همهمه کنان داشتن میرفتند و جمعیت به همین صورت موج میزد، همه دائم درباره ی خدا صحبت میکردند،
( در این شرایط، معمولاً وهم به تصرف قلب در میآید)
🔅 ایشان یک لحظه دید به خداوند سبحان وصل شده است.
◀️ بعدها میآمد سر کلاس گریه میکرد و دربارۀ این صحنه توضیح میداد.
دوستی میگفت او رفت حج را شکار کند، حج او را شکار کرده است.
✅ خاصیّت این نوع دستورات دینی این است اگر انسان گاهی ادامه بدهد، یکدفعه میبیند حال خوشی دست میدهد.
🔸 این اعمال، معمولاً در دین هست و دستورات فراوانی در دین آمده است.
و تلطیفهای ویژه ای را پدید میآورد.
◀️ مخصوصاً سعی کرده است این اعمال را با اذکار ویژه ای همراه کند که انسان آهسته آهسته به خداوند وصل شود.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 احساس درد
▪️اگر ما یک درد ظاهری داشته باشیم مثل سر درد، دندان درد، ما را بیچاره میکند تا آن را درمان کنیم.
❗️ اما گاهی، این همه دردهای درونی داریم و اصلا حس نمیکنیم.
❌این حسدها
❌کینهها
❌عجبها
❌انانیتها
چرا اصلا احساس نمیکنیم؟!
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#رابعه_بصريه_عدويه
از رابعه عدويه نيز كلماتی آموزنده، در اين زمينه رسيده است. در تاريخ آوردهاند كه او بسيار اشك میريخت، همين كه سخن از آتش به ميان میآمد مدهوش میشد و میگفت:
«استغفارنا يحتاج الي استغفار»
ما از استغفارمان بايد استغفار كنيم.
✔️ اين همان معرفت بلندی است كه سالار شهيدان ـ صلوات اللَّه عليه ـ در دعای عرفه عرضه میدارد:
الهي مَن كانت محاسنه مساوي فكيف لا تكون مساويه مساوي
كسی كه اشكی میريزد و استغفاری میكند و خيال میكند كار مهمّی كردهاست، اينها «محاسنه مساوي» است، حسنه او سيّئه است، چه رسد به سيئه او.
اين بانو هم میگويد كه:
استغفار ما خود محتاج استغفار ديگری است.
زيرا همين استغفار نيز مشوب و ناخالص میباشد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
1_638589298.m4a
1.59M
🔰 باز نشر
🌹 به یاد شهید سرافراز، محسن فخری زاده 🌹
۷ آذر، نخستین سالگرد شهادت دانشمند هستهای، شهید فخریزاده را گرامی میداریم.
#شهید_محسن_فخری_زاده
#دانشمند_هسته_ای
#استاد_یزدان_پناه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تبریک
حجتالاسلام والمسلمین استاد منصوری، مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام، قرار گرفتن حضرتعالی را در لیست هفت برگزیده حوزوی بنیاد البرز (نوبل ایرانی) تبریک میگوید. از خداوند منان، توفیقات روزافزونتان را میطلبیم.
▪️ لازم به ذکر است حجتالاسلام والمسلمین استاد منصوری از اساتید دوره تخصصی مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام هستند.
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه
📢 7 نفر از اعضای جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه های علمیه (معرفی شده از سوی مراکز نخبگانی) #برنده_نوبل_ایرانی شدند.
✳️در همایش ملی نخبگان، پنجاه و هشتمین سال جایزه #بنیاد_البرز در سال 1399 حجج اسلام
_ سعید حسنی
_ مهدی منصوری حبیب آبادی
_ کمیل قنبرزاده
_ رضا لکزایی
_ مهدی عبداللهی
و سرکار خانم ها
_ بهجتپور
_ حسینزاده
مفتخر به کسب جایزه نوبل ایرانی شدند.
✅دفتر جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه های علمیه این موفقیت علمی را به این عزیزان تبریک و دوام توفیقات شان را از خداوند متعال مسئلت دارد.
⚠️لازم به ذکر است این نفرات با از سوی مرکز امورنخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه به این بنیاد البرز معرفی شدند و دفتر جامعه نخبگانی مرکز خدمات هیچ نقشی در انتخاب و معرفی ندارد.
#جایزه_البرز
#برگزیده
#جامعه_نخبگانی
#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت هفتادم🔰
🌀حريت در اسلام به چه معنا است؟
🔸كلمه حريت به آن معنايى كه مردم از آن در ذهن دارند، عمر و دورانش بر سر زبانها، بيش از چند قرن نيست.
و چه بسا اين كلمه را نهضت تمدنى اروپا كه سه، چهار قرن قبل اتفاق افتاد بر سر زبان ها انداخت.
🔸ولى عمرِ معناى آن بسيار طولانى است،
يعنى بشر از قديم ترين اعصارش خواهان آن بوده.
و به عنوان يكى از آرزوهايش در ذهنش جولان داده.
🔸ريشه طبيعى و تكوينى اين معنا، جهاز حريت است و آن عبارت است از :
✔️اراده اى كه او را بر عمل وامی دارد.
چون اراده حالتى است درونى كه اگر باطل شود حس و شعور آدمى باطل مى شود و معلوم است كه باطل شدن حس و شعور به بطلان انسانيت منتهى مىگردد.
🔹نکته اینجاست که:
انسان موجودى است اجتماعى و طبيعتش او را به سوى زندگى گروهى سوق مى دهد.
🔸و لازمه اين سوق دادن اين است كه يك انسان اراده اش را داخل در اراده همه و فعلش را داخل در فعل همه كند.
🔸و باز لازمه آن اين است كه در برابر قانونى كه اراده ها را تعديل مى كند و براى اعمال مرز و حد درست مى كند، خاضع گردد.
لذا بايد بگوئيم:
🔺همان طبيعتى كه آزادى در اراده و عمل را به او داد، دوباره همان طبيعت بعينه ارادهاش و عملش را محدود و آن آزادى را كه در اول به او داده بود مقيد نمود.🔻
از سوى ديگر:
🔸 اين محدوديتها كه از ناحيه قوانين آمد به خاطر اختلافى كه در قانون گذاران بود مختلف گرديد.
📚 ترجمه المیزان .جلد ۴. صفحه ۱۸۴.
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab