eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
103 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 نماز، گفتگوی وجودی 🌱نماز، گفتگوی وجودی ما با حضرت حق است. 🌱 در گفتگوی وجودی فقط به معنای اذکاری که در نماز گفته می‌شود، توجه نمی‌شود. 🌱 بلکه الفاظ، ابزاری برای نشان دادن احساس قلبی هستند. 🌱 مثل مادری که برای نشان دادن احساس قلبی به فرزندش، از الفاظ محبت آمیز استفاده می‌کند و هنگام تلفظ به معنای لفظ توجه نمی‌کند. 🗂جلسه ۶۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
۲۹ تیر ۱۴۰۱
🔰قسمت پنجاه و ششم 🇮🇷 وقتی مسیر حرکت کشور را و انقلاب را از نوزدهم دی تا امروز نگاه می‌کینم، [می‌بینیم] حدّاقل ده‌ها برابر -شاید بشود گفت صدها برابر؛ حالا من نمی‌خواهم الفاظ خیلی بزرگ به کار ببرم- ⬅️ ✔️ کشور ما قوام و استحکام و عمق و پختگی پیدا کرده ✔️ تجربه به دست آورده، مجهّز شده. 🔺ما آن روز مجهّز نبودیم، امروز خیلی مجهّزیم؛ 🔹هم مجهّز فکری 🔹هم مجهّز عملی 🔹هم مجهّز سیاسی 🔹هم مجهّز نظامی 🔵 بحمدالله بر خیلی از موانع غلبه پیدا کرده‌ایم. 🔴 هدف هم ایجاد تمدّن نوین اسلامی است؛ 🔚 این هدف نهایی ما است. ممکن است یک نسل به این هدف نرسد، امّا این راه ادامه خواهد داشت و ان‌شاء‌الله نسل‌های بعدی به این هدف خواهند رسید. ✔️ و باید غلبه کنیم بر دست‌اندازی‌هایی که سلطه‌گران در راه ما ایجاد می‌کنند و سیاست‌های خباثت‌آلودی که علیه کشورمان به وجود می‌آورند. ✅ مواضع ما در مقابل دولت آمریکا ناشی از این تفکّر است، ناشی از این استدلال و این فلسفه است.۱۳۹۹/۱۰/۱۹ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
۳۰ تیر ۱۴۰۱
✅ «يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ» (فرقان۷۰) یعنی وقتی توحید بیاید و آدم «هو» بشود همه این سیئاتی که بود تبدیل به حسنه می شود. ⬅️ یعنی وقتی نور آمد همه ناملائمات ملائم می‌شود.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
۳۱ تیر ۱۴۰۱
🔰قسمت اول ✨ «لا تيأسوا من روح الله» اهم مطالب در طليعه امر دو چيز است: 1⃣ يكى توحيد 2⃣ و ديگر معرفت نفس كه تواند مظهر اتم وى گردد. 1⃣ اما توحيد: 🔹 اين كه سالك با قدم معرفت به جايى رسد كه جمع بين تفرقه و جمع كند و تنزيه از تنزيه و تشبيه نمايد، همان طور كه كشاف حقايق. ✨ امام به حق ناطق حضرت جعفر صادق عليه السلام فرموده است: «الجمع بلا تفرقة زندقة و التفرقة بدون الجمع تعطيل و الجمع بينهما توحيد» و اين توحيد حقيقى اسلامى است و كلام وحى بدان ناطق است كه: 🌱 «هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن» 🌱 در بيان آن به تمثيلى اكتفاء مى‌كنيم خاك بر فرق من و تمثيل من: 🔹در عالم رؤيا آنچه كه مشاهده مى‌گردد همه از منشئات نفس است پس قائم به نفس و از شئون وى‌اند. 🔸 و چون نفس موجود حى مدرك عالم به ذات خود است، شئون او نيز با همه كثرتى كه دارند حى و مدركند. 🔹و در واقع يك حقيقت به نام نفس است كه به صور كثيره درآمده است و خود با اين كه همه است، فوق همه است. ❗️اين كثرت صور منافى با وحدت شخصيه نفس نيست بلكه هر چه صور بيشتر باشند دلالت بر قوت وحدت نفس مى‌كنند و نفس بر جميع اين صور كثيره قاهر است و همه آنها مقهور وى. 🔸پس نفس، هر يك از آنها است كه جز شئون نفس نيستند و هيچ‌يك از آنها نيست كه نفس در حد هيچ‌يك محدود نيست. ادامه در پست بعدی 👇👇👇
۱ مرداد ۱۴۰۱
🔹 پس نفس را با هر يك از اين منشئاتش جمع كردى. 🔹 و از هر يك تفرقه نمودى. 🔹و نيز نفس را فقط مجرد ندانستى كه از كثرت تنزيهش كنى. 🔹و او را در هيچ صورتى از صور كثرت مقيد نكرده‌اى تا قائل به تشبيه بوده باشى. 🔹بلكه او را از اين تنزيه و تشبيه تنزيه نمودى. ✔️ كثرات غير متناهى نظام هستى شئون ذاتيه حق تعالى اند و «من عرف نفسه فقد عرف ربه» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
۱ مرداد ۱۴۰۱
🔰قسمت صد و شصت و ششم🔰 🔹شیخ اشراق می‌گوید: عشق کاری می‌کند که آهسته آهسته حذف بشریّت رخ می‌دهد. ✅ عشق از عَشَقَة است. ✅ عشَقَة پیچکی است که به درخت می‌پیچد و بالا می‌رود. ⬅️ این درخت اینجاست. ⬅️ این پیچک هم کنار این درخت، ریشه در زمین دارد. ولی به درخت می‌پیچد. و آن را فشار می‌دهد. ◀️ تا جایی که هرچه آب و غذا و هر چه هست از او می‌گیرد. ◀️ و خودش را تقویت می‌کند. ◀️ درخت ضعیف شده و از بین می رود. ✳️ بدن ما، همان درخت است. ✳️ کنارِ این درخت، دانه‌ای کاشته شده است که همان عَشَقَة است؛ آن عشقه، حَبَةُ الْقَلْب است. ✅ حبَةُ الْقَلْب یعنی دانۀ قلب ما که آن پیچک است. قلب را به عنوان یک دانه در نظر می‌گیرد کنار این درختِ انسانی. 🌳 درخت انسانی منتصبُ الْقامَة است، یعنی مستقیم ایستاده است. 🔹قلب انسانی که از ملکوت است می‌آید دور این بدن می‌پیچد. و کار خودش را می‌کند. ✅وقتی در مسیر عِشق می‌خواهد به حق برسد ⬅️ ❎ حبة القلب در مسیر عشق، آنقدر به دور بدن می‌پیچد که بدن را حذف می‌کند. به این می گویند: 🔻 حذف بشریّت 🔺 🗂 جلسه بیست و سوم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
۲ مرداد ۱۴۰۱
🔰 ظرافت گرايش قلبی عظمتی كه آل عمران در قرآن يافتند ⬅️ از عبادت دو زن به دست آمد كه در محراب عبادت بودند. 🌱خداوند مسيح را در محراب به مريم داد و ملائكه در محراب با او سخن گفتند. 🌱 فرشتگان در مراكز علمی با زكريا حرف نزدند، بلكه در محراب با او تكلم كردند. ✨قرآن می‌فرمايد: «فنادته الملائكة وهو قائم يصلّي في المحراب؛ آل عمران /۳۹» پس ملائكه او را ندا دادند در حالی كه او ايستاده بود به نماز در محراب. 🌱محراب محل جنگ و نماز، جنگ بين عقل و جهل است. گاهی انسان می‌خواهد از شرّ علم، نجات پيدا كند و اين جنگ در نماز به ظهور می‌رسد. در نماز، انسان موفق مي شود كه از دانش بدون گرايش نجات پيدا كند. وقتي انسان از شرّ فهميدن نجات پيدا كرد و ادعای اعلميت نكرد، بعد اين فهم را مقدمه قرار می‌دهد و اين چنين اظهار می‌دارد: خدايا فهميدم كه تو مرا از خاك آفريدی تا مرا متواضع كنی نه اين كه خاك بر سرم بريزي. ✅ اصلاً فهم برای اين است كه انسان، پياده شود، نه برای آن كه در انسان داعيه ايجاد بشود. ✨اگر ذكر، زمام فكر را گرفت، همان «نورٌ يقذفه اللَّه في قلب من يشاء» نوری، كه خدا در قلب هر كه بخواهد می‌تاباند، می‌شود، ولی اگر معاذاللَّه ذكر نتوانست زمام فكر را بگيرد، همان تفاخر در علم و تكاثر در معلومات و همان مار و عقربی است كه به جان رخنه می‌كنند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
۴ مرداد ۱۴۰۱
🔰قسمت نود و چهارم🔰 🔸تمام آنچه گفته شد درباره رژيم اجتماعى اسلام در زمان حيات رسول خدا(ص) بود، و اما؛ بعد از رحلت آن جناب؛ مساله، مورد اختلاف واقع شد، يعنى: 📌 اهل تسنن گفتند: انتخاب خليفه، رسول خدا(ص) و زمامدار مسلمين با خود مسلمين است، ولى 📌شيعه يعنى پيروان على بن ابى طالب (ع) گفتند: خليفه رسول خدا (ص) از ناحيه خدا و شخص رسول الله(ص) تعيين شده و بر نام يك يك خلفا تنصيص شده است و عدد آنان دوازده امام است كه اسامی شان و دليل امامتشان بطور مفصل در كتب كلام آمده است. لكن به هر حال امر حكومت اسلامى بعد از رسول خدا(ص) و بعد از غيبت آخرين جانشين آن حضرت(ص) يعنى در مثل همين عصر حاضر، بدون هيچ اختلافى به دست مسلمين است، اما؛ 🔹با در نظر گرفتن معيارهايى كه قرآن كريم بيان نموده؛ و آن اين است كه: ✔️اولا: مسلمين بايد حاكمى براى خود تعيين كنند. ✔️ثانيا: آن حاكم بايد كسى باشد كه بتواند طبق سيره رسول الله(ص) حكومت نمايد و سيره آن جناب سيره رهبرى و امامت بود نه سيره سلطنت و امپراطورى. ✔️ثالثا: بايد احكام الهى را بدون هيچ كم و زياد حفظ نمايد. ✔️رابعا: در مواردى كه حكمى از احكام الهى نيست (از قبيل حوادثى كه در زمانهاى مختلف يا مكان هاى مختلف پيش مى‏ آيد)، با مشورت عقلاى قوم تصميم بگيرند. 🔹دليل بر همه اينها، آيات راجع به ولايت رسول خدا(ص) است، به اضافه این آيه شريفه كه مى‏ فرمايد: ☘ لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ.☘ 📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۱۹۶. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
۵ مرداد ۱۴۰۱
🔰حقیقت نماز 🌱 حقیقت نماز، مواجهه وجودی است. 🌱 اگر مواجهه وجودی است، گفتگوی با حضرت حق نیز باید وجودی باشد. 🗂جلسه ۶۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
۷ مرداد ۱۴۰۱
🔰 قسمت پنجاه و هفتم 🔴 یکی از تحوّل‌هایی که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود؛ ❗️مردم، دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی، حدّاکثر احوال شخصی می‌دانستند، فقط برای همین مسئله‌ی نماز و روزه و فرض کنید که وظایف مالی و ازدواج و طلاق؛ در همین حدود؛ دین را، وظیفه‌ی دین و مسئولیّت دین و رسالت دین را محدود به این چیزها می‌دانستند. 🔸 امام برای دین ⬅️ رسالت نظام‌سازی و تمدّن‌سازی و جامعه‌سازی و انسان‌سازی و مانند اینها تعریف کرد؛ ✔️مردم نگاهشان به دین به کلّی متحوّل شد. 🔴 یک تحوّل دیگر، تحوّل در نگاه به آینده بود. 🔹 در آن دورانی که نهضت شروع شد و امام وارد میدان شدند، با همه‌ی شعارهایی که حالا بعضی از احزاب و بعضی و از گروه‌ها و گروهک‌ها می‌دادند -که خیلی محدود و کوچک هم بودند- در نگاه مردم آینده‌ای دیده نمی‌شد. یعنی مردم یک افق و آینده‌ای در مقابل چشم نداشتند؛ ✔️ این تبدیل شد به ⬅️ ایجاد تمدّن نوین اسلامی. 🔹یعنی شما امروز به ملّت ایران نگاه کنید، این دست مبارک امام است که این حالت را به وجود آورده؛ 🔸 مردم دنبال این هستند که تمدّن نوین اسلامی را تشکیل بدهند و به وجود بیاورند؛ اتّحاد عظیم اسلامی را به وجود بیاورند، امّت اسلامی را تشکیل بدهند. نگاه عامّه‌ی مردم، توده‌ی مردم این است.۱۳۹۹/۰۳/۱۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
۷ مرداد ۱۴۰۱
✅ «لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم»، ✅ «بسم الله الرحمن الرحیم» و «لا اله الا هو»، ⬅️ هر که این ها را فهمید این عبارت از لباس تقوی است. ✅ لباس تقوی لباس پیغمبری و لباس قیامتی است و لباس حقیقت است. ✅ پیامبر این لباس را برای ما آورده است یعنی اول خودش به این لباس متلبس شد و بعد به ما عرضه کرد. ✅ لباس تقوی همان لباس توحید است. و وقتی متلبس به لباس توحید می شود که بفهمد نمود حقیقت است نه نمود زمین و آسمان. ⬅️ لباس است یعنی نه این که چیزی بپوشید بلکه یعنی جان او می شود.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
۷ مرداد ۱۴۰۱
🔰قسمت صد و شصت و هفتم🔰 🔹اگر عشق بیاید اولاً بدن را به حال عادی خودش نمی‌گذارد و از آن خیلی کار می‌کشد. ✅در مورد برخی از اصحاب امامانِ ما همچون ◀️ معروف ابن خربوذ ◀️ جمیل درّاج و ◀️ابن اَبی عُمیر این وجود دارد. 🔸 یکی از راویان می‌گفت من دیدم ابن ابو عمیر بعد از نماز صبح به سجده رفت تا ظهر سر بلند نکرد! ❓ وقتی از او پرسیدم این چه حالی هست تو داری؟ گفت تو هنوز جمیل درّاج را ندیدی! ❓ بعد می گفت اتفاقاً من وقتی به جمیل درّاج گفتم این چه حالی هست؟ گفت تو هنوز معروف خربوذ را ندیدی که چجوری هست! ✅این حالات، اثرهای ویژه دارد. ❓اثرهای ویژه یعنی چه؟ یعنی خیلی جذب عالم بالا می‌شود از بدن خیلی کار می کِشد! ما احوالی داریم به عنوان ناحیۀ خَلقی 🔸انسان به جایی می رسد که از عالم عقول و مفارقات و ملائکه مقرّب هم می گذرد و به خدا می رسد. ✅آنجا ناحیۀ حق حقّی هست. ازعقل اوّل، روح اعظم، جبرئیل و... تا به پایین همۀ این ها جهت خلقی است. 🔻باید از جهت خلقی بِالْکُل در آید🔺 ✅ این را میگویند حذف جهت بشریت ❓آن نور طامس که آمد چه کار می کند؟ 🔅کاری می کند می بیند جز حق نماند. خودش را گم می کند. 🗂 جلسه بیست و سوم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
۹ مرداد ۱۴۰۱