eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
95 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ چرا شهید به وجه الله نظر می کند؟ به خاطر این است که این دنیا و آخرت خودش را، اگر آدم عارفی باشد کف دست گذاشته و تقدیم می کند، ⬅️ چون تقدیم می کند این است که نظر به وجه الله می کند و می شود شاهد. ✅ شهید یعنی شاهد خداوند تبارک و تعالی. معنای شهید این نیست که فقط در میدان جنگ کشته شود، پس بنابراین شهادت یعنی شاهد خداوند باشد مثل حضرت امیر، آن وقتی که در عالم طبیعت بود آن وقت هم شاهد خداوند تبارک و تعالی بود.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت اول 🔹لذّت چیست؟ ✅ادراک و نیل به وصول چیزی که نزد ادراک کننده، کمال و خیر به نظر می‌رسد، از آن جهت که کمال و خیر است. 🔸و ألم و درد چیست؟ ✅ادراک و نیل به وصول چیزی که نزد ادراک کننده، آسیب زا (زیان آور) و شرّ است. خیر و شرّ نسبت به اشیاء، مختلف می‌شوند. ❓ما در شی‌ای که هیچ شعوری ندارد، لذّت داریم؟ خیر، در کسی که اصلاً ادراک ندارد، لذّت معنایی ندارد. ❓لذّت کجاست؟ وقتی ادراکی باشد، لذّتی هم به دنبالش می‌آید ⬅️ بلکه خودِ لذّت، یک نوع ادراک ویژه است. ☑️ مثلاً اگر سنگی را تکّه کنید، احساس درد می‌کند؟ خیر و درد در آن معنا ندارد. ☑️دست را تکّه کنند چه می.شود؟ درد [دارد]. حیوان، دستش را تکّه کنیم چه می‌شود؟ درد [دارد] یعنی لذّت، فقط در موجوداتِ دارایِ شعور مطرح است. ❓چه نوع ادراکی است؟ ☑️ من تصوّرِ حلوا خوردن را بکنم، تصوّرِ یک شیرینی در درونِ کام بکنم، کامم شیرین می‌شود؟ تصور کردن یک نوع ادراک است. ادراکِ حصولی، یک نوع ادراک است، ❌ امّا در ادراک حصولی لذّت و ألم نیست؛ من تصوّرِ دندان دردِ دیروز را می‌کنم، دیروز درد داشت، امّا امروز درد ندارد. تصورش را بکنم. الان درد ندارم و احساس درد نمی کنم. تصوّرِ درد، درد نیست. ❓پس، کِی لذّت و الم مطرح می‌شود؟ موقعی که ادراک باشد؛ ❌امّا نه ادراکِ حصولی. بلکه ادراک حضوری. ادراکی که در آن خودِ حلوا را رویِ زبان گذاشتم و این احساس را دارم، نه فکرِ حلوا کردن. 🗂 جلسه ششم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نکاتی از دفتر علامه ▪️ قسمت دوازدهم 🍃برادرم وقت چندان نمانده است ابدت را درياب! 🔸 به قول جناب خواجه حافظ: 🌱صد ملك دل به نيم نظر مى‌توان خريد 🌱خوبان در اين معامله تقصير مى‌كنند 🔸 از سيد كائنات صلى الله عليه و آله روايت شده است كه «من أخلص لله اربعين يوما فجر الله ينابيع الحكمة من قلبه على لسانه؛ 🍃 يعنى هركس چهل روز به اخلاص براى خدا باشد خداوند چشمه هاى حكمت را از دلش بر زبانش جارى گرداند. 🔸 و ثقة الاسلام كلينى رضوان الله تعالى عليه در جامع كافى از ابى جعفر امام محمد باقر عليه السلام روايت كرده است كه: «ما أخلص عبد الايمان بالله اربعين يوما او قال ما أجمل عبد ذكر الله اربعين يوما الا زهده الله فى الدنيا و بصره دائها و دوائها و أثبت الحكمة فى قلبه و انطق بها لسانه»؛ 🍃 يعنى امام عليه السلام فرمود: هيچ بنده اى ايمان به خدا را در چهل روز خالص نگردانيده است يا اينكه فرمود هيچ بنده اى ذكر خدا را در چهل روز نيكو نگردانيده است مگر اينكه خداوند وى را از دنيا بيزارى دهد و به درد و دوايش بينايى و حكمت را در دلش ثابت گرداند و زبانش را بدان ناطق. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
‼️تا ۱۸ مرداد تــــمـــــدیـــــد شــــد‼️ 📣 پـــذیـــرش دوره هـــای مـــجـــازی مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات تـــا ۱۸ مـــرداد مــاه 📅تـــمدید شـــد 🔅مزایا: 🔸بهرمندی‌ از اساتید برجسته‌ فلسفه‌وعرفان 🔹پایش‌مستمر‌ومنظم‌پیشرفت‌علمی 🔸اعطای گواهینامه معتبر توسط موسسه نفحات و دانشگاه تهران 📚۱. دوره‌هــای‌عـــمـــومـــی: 🔸دوره مــنــطـق‌وفـلسفـه‌اســلامی 🔹دوره علم‌النفس‌وحکمت‌عملی 🔸دوره مقامات عارفان 🔹دوره عرفان اسلامـی 🔸دوره مــعـارف الـهـی۱ 📚۲. دوره‌های‌نیمه‌تخصصی‌وتخصصی: 🔹دوره بدایةالحکمه 🔸دوره نهایةالحکمه 🔹دوره تکمیلی نهایه 📔لینک‌دفترچه‌راهنما: 📌https://B2n.ir/Coursemanual 🔗لـــیـــنـــک‌ثـــبـــت‌نــــام: 📌 https://lms.nafahat-eri.ir 📲پــاســـخ‌بــه‌سـوالات: 🆔@Amuzeshe_Nafahat_admin 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات 📌https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 تحقق حقوق زن در خانه و اجتماع 💫لازم است توجه شود كه براي تحقق عيني حقوق زن در خانواده و در جامعه، اجتماع چند عنصر محوري، ضروري می‌باشد. ✅اول: اثبات اصل حق و شؤون آن با دليل عقلي يا نقلي معتبر كه هر كدام طبق تحقيق اصول فقه حجّت خواهد بود، و تدوين آن به صورت مواد و تبصره هاي حقوقي و تصويب آن در محافل رسمي قانونگذاري. ✅دوم: در صورتي كه عمل به آن حقوقِ ثابت شده مزاحم حق شوهر است با توافق طرفين در متن عقدِ نكاح يا عقدِ مشروعِ لازمِ ديگر و يا طي يك تعهد ابتدايي و مستقل بنا بر لزوم وفا به شروط ابتدايي و عدم احتياج طرح آن در ضمن عقد لازم ديگر، و نيز با رعايت اهمّ و مهمّ از لحاظ صلاح جامعه يا خانواده، محدوده آنها به طور واضح تبيين شود. ✅سوم: ضمانت اجراي حقوقِ مشترك و مختصِ زن و مرد بدون تضييع، تثبيت شود، چون حقوقي كه ضامن اجرا ندارد، رفته رفته از ديوان خاطره ها رخت برمي‌بندد و همان عادت جامعه و فرهنگ مردم، منبع تدوين حقوق تلقي مي شود، لذا جريان اجراي حقوق كه عامل احياي عيني آن در متن زندگي است نبايد مورد غفلت قرار گيرد، زيرا احياي علمي حقوق زن در كتاب هاي ديني و حقوقي و نيز تعليم آنها در حوزه هاي درسي، ثمري جز حيات لفظي يا ذهني آنها نخواهد داشت، و چنين روش نكوهيده اي مرضي خداوند كه اصلي ترين تعيين كننده حقوق بندگان خويش است نخواهد بود. از اين جهت چاره اي جز هماهنگي قوه مقنّنه و قوه مجريه از يك سو و نظارت و قضا و داوري صحيح و به موقع قوه قضائيّه از سوي ديگر نمي باشد، وگرنه تئوري محض، جامعه را ايده آل نمي كند. ادامه دارد...
🔰 اطلاعیه 📝 دوستان و همراهان گرامی در راستای ترویج فلسفه و تولید محتوای حکمی به زبان روان و ساده برای مخاطب عام، بنا را بر معرفی آثار خوب در این زمینه گذاشتیم، تا باب آشنایی با این مدل کارها برای عزیزان باز شود. در همین راستا، ابتدا به معرفی کتاب برای مخاطب سنین ابتدایی می‌پردازیم. انشاءالله به توفیق الهی، هر هفته یک اثر معرفی می‌شود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📚 کتاب وقتش نیست 🖌نویسنده: فاطمه صالحی 🌿 داستان این کتاب در مورد یک بچه کانگورو هست، که اصرار دارد زودتر از روند رشدش، کارهای بزرگ‌تر‌ها را تجربه کند. زودتر از کیسه‌ی مخصوصش خارج شود، راه برود، بپرد و.... در مسیر این تجربه زودهنگام، متحمل رنج و سختی‌هایی می‌شود. در نهایت متوجه می‌شود که اگر امروز کاری را که باید انجام ندهد، فردا کاری که دوست دارد را نمی‌تواند انجام بدهد. کنایه از مسیر رشد انسان که باید خود را برای دوران پس از این دنیا آماده سازد و کم کم رشد کند و توانایی‌هایی به دست بیاورد تا در آخرت کمال لازم را داشته باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هفتاد و دوم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن فصل اول 🔶 یكى از آداب مهم قرائت كتاب الهي كه عارف و عامی در آن شركت دارند و از آن نتایج حسنه حاصل شود و موجب نورانيت قلب و حيات باطن شود : 💫 تعظيم است؛ 👈 و آن موقوف به فهم عظمت و بزرگی و جلالت و كبريای آن(قرآن) است . ♦️فهم عظمت هر چیز به فهم حقیقت آن است و حقيقت قرآن شريف الهى قبل از تنزّل به منازل خلقیه، از شئون ذاتيه و حقایق علميه در حضرت واحديت است. ❌ واين حقيقت براى أحدى حاصل نشود به علوم رسميه و نه به معارف قلبيه و نه بكاشفه غيبيه. ✔️ مگر مكاشفه تامّه الهيه براى ذات مبارك نبي ختمى صلى الله عليه وآله وسلم در محفل انس قاب قوسين بلكه در خلوتگاه سرّ مقام او أدنى. ✅ و دست آمال عائله بشريه از آن كوتاه است مگر خُلّص ازاولياءالله كه 📍 به حسب انوار معنويه و حقايق الهيه با روحانيت آن ذات مقدس مشترك؛ 📍و به واسطه تبعيت تامّه، فانى در آن حضرت شدند؛ 📍كه علوم مكاشفه را بالوراثة از آن حضرت تلقى كنند؛ 📍و حقيقت قرآن به همان نورانيت و كمال كه در قلب مبارك آن حضرت تجلی كند به قلوب آن ها منعكس شود؛ و آن قرآن بی تحريف و تغيير است. ✳️ سايرين نتوانند اخذ اين حقيقت كنند مگر با تنزُّل از مقامِ غيب به موطِن شهادت و تَطوُّر به اطوار ملكيه و تَكسّى بكسوه الفاظ وحروف دنياويه و اين يكى از معانى تحريف است . 👈 عدد مراتب تحريف مطابق با عدد بطون قرآن است. 📚آداب الصلوة| صفحه ٢٠٠ و ٢٠١
🏴 نور هدایت حسین علیه السلام ▪️حسین (علیه‌السّلام) متعلّق به انسانیّت است؛ ▪️ما شیعیان افتخار می‌کنیم که پیرو امام حسین هستیم، امّا امام حسین فقط متعلّق به ما نیست؛ مذاهب اسلامی، شیعه و سنّی، همه زیر پرچم امام حسین هستند. ▪️در این راه‌پیمایی عظیم حتّی کسانی که متدیّن به اسلام هم نیستند شرکت میکنند و این رشته ادامه خواهد داشت ان‌شاء‌الله؛ ▪️ این یک آیت عظمایی است که خدای متعال دارد نشان می‌دهد.» ۱۳۹۸/۰۶/۲۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت دوم 🔹لذّتْ ادراک ویژه است؛ ادراک نِیلی است. ☑️ یعنی به این شیرینی نائل بشوم؛ باید یک نوع ادراک حضوری باشد. ❓ادراک حضوری چیست؟ خودِ آن معلومی که مُتِعَلَّقِ علم من است، پیش من حاضر باشد، نه تصورِ او. لذّت، ادراک و نیل است، نائل شدن است. ✅ باید خودِ آن شیء را بچشید. پس ادراک مطرح است، امّا نه هر ادراکی. ❓چه نوع ادراکی؟ ادراکی که خودِ آن متَعلَّقی که از او باید لذّت ببریم، خودش پیش ما حاصل شود. ❓ادراک حضوری، شرطش چیست؟ باید آن شیء، نزد عالِم حاضر باشد ⬅️ یعنی خود آن شیءای که ازش لذّت می بریم خودش واصل بشود لذّت ادراک و نیل به وصول چیزی است که نزد ادراک کننده باید خیر و کمال باشد؛ ◀️ احساس خیر کند ◀️ نسبت به آن احساس خوشی داشته باشد ◀️برداشتش این باشد که این خیر است و کمال است. اگر بداند برایش مضرّ است می گوید، نه. ⬅️ یعنی به تعبیری، همین تبدیل می شود به الم. ✅ باید نزد او کمال و خیر باشد. 🗂 جلسه ششم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴 به رهبری حسین علیه‌السلام
🔰 نکاتی از دفتر علامه ▪️ قسمت سیزدهم 🍃دوست من! نخست ذكر، انس آورد و سپس انس، موجب ذكر مى‌شود. 🔸 با سوره مباركه اخلاص كه نسبت رب است بيشتر مأنوس باش. 🔹 سوره با قدرِ قدر به ولايت راهنمايى مى‌كند. 🔸سوره يس قلب قرآن است. 🔹آيه نور، نور مى‌دهد. 🔸آيه سخره، رفع وساوس نفسانى مى‌كند و هفتاد بار آن در كافى منصوص است و آن از «ان ربكم الله الذى تا قريب من المحسنين» است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab