🔰قسمت صد و هفتاد و هشتم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن
فصل چهارم
🔶 یکی دیگر از آداب مهمه(قرآن):
👈رفع موانع استفاده است و این حجابها بسیار است که ما به بعضی از آن اشاره نمائیم.
1⃣ یکی از حجابهای بزرگ حجاب خودبینی است که شخص متعلم، خود را به واسطه این حجاب مستغنی بیند و نیازمند به استفاده نداند؛
❌ این از شاهکارهای مهم شیطان است که همیشه کمالات موهومی را بر انسان جلوه دهد و انسان را به آنچه که دارد راضی و قانع کند.
‼️حتی فیلسوف و حکیم و عارفِ اصطلاحی را محبوس کند در حجاب غلیظ اصطلاحات و مفاهیم و امثال آن.
2⃣ یکی دیگر از حجب، حجاب آراء فاسده و مسالک و مذاهب باطله است.
که این
📍گاهی از سوء استعداد خود شخص است؛
📍و اغلب از تبعیّت و تقلید پیدا شود.
✔️مثلا اگر اعتقاد فاسدی به مجرد استماع از پدر و مادر یا بعضی از جَهَلِه از اهل منبر در دل ما راسخ شده باشد این عقیده حاجب شود مابین ما و آيات شريفه الهیه.
🔷 رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلّم بخ حسب روایت کافی شريف فرموده: " إنّما العِلمُ ثلاثَةٌ آيةٌ مُحكَمَةٌ و فَريضَةٌ عادِلَةٌ و سُنَّةٌ قائِمَةٌ "قرآن شريف حامل اين علوم است.
🖌اگر ما از قرآن این علوم را فرا گرفتیم آنرا مهجور نگذاشتیم؛
🖌اگر دعوت های قرآن را پذیرفتیم؛ اگر ما از مواعظ خدایتعالی و مواعظ انبیاء وحكماء موعظت گرفتیم قرآن رامهجور نگذاشتیم ؛
❌و الّا غور در صورت ظاهر قرآن نیز اخلاد الی الارض است و از وساوس شیطان است.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلوة| صفحه ۲۱۵ تا ۲۲۰
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت هفتم
🔹خیر چیست؟
هر چیزی که موردِ گزینش و طلب قرار می گیرد،
مطلوبش هست، مطلوب وجودی [و] کشش وجودی⬅️ یعنی دوست دارد به او برسد.
❓لذّت چیست؟
ادراکِ حضوری امر ملایم است.
❓امر ملایم چیست؟
آن است که گوارایِ مدرِک باشد، مطلوبش باشد.
❓مطلوب یعنی چه؟
یعنی خیرش باشد.
لذا احساسِ خوشی، با این تحلیل ها می شود احساسِ امر خیر⬅️ ادراک کننده احساسِ خیر و خوبی و گوارایی کند.
▫️ درمورد ألم باید بگوییم برای مدرِک سخت و ناگوار و تلخ و نامطلوب باشد.
❓گوارا نزدِ مدرِک یا گوارا به طور مطلق؟
درست است گوارا اصلش به لحاظ کشش وجودی و یک ارتباط وجودی دارد،
✅نفس الامر هم باید مثلاً خیر باشد،
ولی تا مدرِک احساس نکند که نمی شود.
✅پس باید نزد مدرِک خیر باشد
❓نزد مدرک یعنی در گمانش؟
خیر "گمان" منظور نیست.
⬅️ بلکه مدرک به لحاظِ وجودی احساسِ خوشی کند.
✅نزدِ مدرک به لحاظ وجودی خوش و گوارا باشد.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه هشتم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔰 پیامبر محبت
وجود مبارك رسول اكرم صلي الله عليه وآله گرچه معلم كتاب و حكمت است (یوتی الکتاب و الحکمه) اما اين تعليم، لقب عام است كه همه رهبران الهی دارای آن لقب میباشند.
💎 لقب اختصاصی آن حضرت كه نمايانگر رشته تخصصی اوست، همانا محبت است.
✔️ او حبيب اللّه است و
✔️امتش امت حبيب اللّه
✔️و اگر گفته شد حبيب اللَّه تدريس میكند، يعنی درس محبت میدهد.
🔹 او معلم محبت و پيامبر محبت است...
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سهگانۀ ولایت، شهادت، امید
(در بیان آیتالله یزدانپناه)
🔸شیعه سه اندیشه ممتاز دارد که محرک اصلی حرکتِ شیعیان در تاریخ است؛ یکی ولایت است، دیگری شهادت و سومی امید است.
🔹این را در سه امام میتوان دید:
1⃣ اولی در حضرت امیر علیهالسلام و در فرزندان آن حضرت.
2⃣ دومی یعنی شهادت در امام حسین علیهالسلام
3⃣ سومی که امید باشد در قیام حضرت حجت عج و آینده نورانی و مملوّ از رحمت الهی.
🔻این سه، بنیان معنای ولایت پذیری، شهادت طلبی(شهادت پذیری با همه آثارش)، و امیدواری به قیام حضرت حجت ع است. همیشه شیعه با این سه عنصر نفس می کشد. در این بین ولایتپذیری محور است، شهادتطلبی محرک است، و امید همواره توجه به غایت و هدف است.
🔹کسی که منطق احدی الحسنین و منطق شهادت فی الله را پذیرفت، اساسا کسی که اندیشه شهادت دارد فعل و کنشش به اتمام نمیرسد. به علاوه هر جا مظلومی در خطر و ظلم باشد او حضور مییابد و در این حضور مرز نمیشناسد و این بیمرزی از جهت عمق کار است. کسی که می خواهد شهید فی الله بشود پایانی تصور نمیکند، می داند هنوز خیلی کار دارد، قد و قامتش اخلاص و کنش اجتماعیاش بی پایان میشود.
🔻حضرت امام ره نیز کار را برای خدا انجام داد و چون برای خدا کار کرد، کارش نامتناهی شد. بدینسان اخلاص میتواند موجب توحد اجتماعی شود و اساسا اخلاص است که کرانههای کنش فردی و اجتماعی را برمیدارد و آن را به امری بینهایت بدل میکند.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
هدایت شده از آرشیوکانال
🔰 مبغوض ترین حلال
▪️ قسمت دوم
📍 اهتمام اسلام به اصول خانواده و تحذير آن از طلاق، با بررسی احكام و شرايط و حدود آن كاملاً معلوم میشود.
❌ مثلاً يكی از شرايط صحت طلاق، حضور دو فرد عادل است كه اگر دو شاهد مزبور عادل نبودند طلاق باطل است؛ گرچه طلاق دهنده به حكم يا موضوع آگاه نبوده باشد.
به طوری كه اگر بعد از اجرای طلاق، معلوم شود كه يكی از آن دو نفر اصلاً عادل نبود يا در ظرف استماع طلاق و حضور در جلسه آن عادل نبوده است، طلاق باطل خواهد بود.
جريان اشتراط صحت طلاق به عدالت شاهد، نظير اشتراط صحت نماز جماعت به عدالت امام جماعت نيست؛ زيرا در آنجا احراز عدالت شرط است نه خود عدالت، لذا كشف خلاف در آنجا راه ندارد.
يعنی اگر بعداً معلوم شود كه امام جماعت عادل نبود، شرط صحت اقتدا كه احراز عدالت است از بين نرفته بود بلكه عدالت كه شرط نبود مفقود بود، يعنی آنچه شرط بود، محقق شد و آنچه محقق نشد، شرط نبود برخلاف اعتبار عدالت در شاهدان صحنه طلاق كه خود عدالت شرط مي باشد نه احراز آن.
و چون شرايط صحت طلاق زياد و تحصيل آن آسان نيست، لذا قهراً طلاق در اسلام به سهولت محقق نمیشود و برای اهتمام ديگر به جريان طلاق رواياتی از اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام رسيده است كه اگر ولايت امور مسلمين به دست ما باشد ما حتماً آنها را با شمشير وادار میكنيم كه در طلاق همه شرايط صحت آن را رعايت كنند.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
💠 برگزاری مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جاری مدرسه علمیه باقرین علیهما السلام 💠
✨ با حضور استاد ارجمند حجت السلام والمسلمین امینی نژاد زید عزه
📍این مراسم روز دوشنبه ۲ مهر ماه در مدرسه باقرین علیهماالسلام برگزار شد.
📢 در حاشیه مراسم
قند و نباتها کنار مادران عزیزشون🌸
افتتاحیه ۱۴۰۳قرآن مداحی استاد امینی نژاد.mp3
35.69M
🎙 بیانات جناب استاد امینی نژاد در افتتاحیه