eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
92 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰قسمت صد و هفتاد و نهم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن فصل چهارم 3⃣ یکی دیگر از حجب که مانع از استفاده از این صحيفه نورانیه است: 👈 اعتقاد به آن است که جز آن چه مفسّرین نوشته یا فهمیده اند کسی را حق استفاده از قرآن شريف نیست! ❗️و تفکر و تدبّر در آيات شريفه را با تفسير رأی که ممنوع است؛ اشتباه نموده اند. ❌و به واسطه این عقیده باطله قرآن شريف را از جميع فنونِ استفاده، عاری نموده و آن را بکلّی مهجور نموده اند. ✔️ مظنون است که تفسير به رأی، راجع به آيات احکام باشد که دست آراء و عقول از آن کوتاه است و به صرف تعبّد و انقیاد از خازنان وحی و مهابط ملائكة الله بايد اخذ كرد. . 🔸 اینکه در بعضی روایات شريفه است که : 🔻"لَیسَ شیءٌ أبْعَدَ مِنْ عُقولِ الرِّجالِ مِنْ تَفسيرِ القُرآنِ" 🔻وهم چنین :" دين اللهِ لا يُصابُ بالعُقول" 👈مقصود از دین الله، احکام تعبّدیه دین است و الّا بابِ اثبات صانع و توحيد و تقدیس و اثبات معاد و نبوت و بلکه مطلق معارف، حقِّ طلقِ عقول و از مختصات آن است. 🖌 مثلا اگر کسی از 📍کیفیت مذاکرات حضرت موسی با خضر 📍و کیفیت معاشرت آنها 📍و شدِّ رحالِ حضرت موسی با آن عظمت مقام نبوّت برای بدست آوردن علمی که پیش او نبوده 📍و کیفیت عرض حاجت خود به حضرت خضر 📍و کیفیت جواب خضر 📍و عذر خواهی های حضرت موسی بزرگی ⬅️ مقام علم و آداب سلوک متعلّم با معلّم را که شاید بیست ادب در آن هست استفاده کند؛ این چه ربط به تفسير دارد؟ تا تفسیر به رأی باشد. 📚آداب الصلاة| صفحه ۲۲۰ تا ۲۲۲
✅ وقتی من به خداوند تبارک و تعالی می گویم « الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ‌» و در مقابل او ایستاده ام باید بفهمم و حواسم هم در « الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ‌» باشد. ⬅️ یعنی من نه کار به دنیا دارم نه کار به آخرت دارم. 🔺 پس اول معنی این ها را یک مختصر یاد می گیرم بعد توجه خودم را جمع می کنم.⬅️ کم کم بعد از مدتی که یک هفت هشت سال طول می کشد، اگر آدم در راه باشد، آن وقت نمازش را می تواند خوب بخواند و نمازش نماز خوبی باشد، نماز معراجی باشد ✅ و اگر انسان تمام عمرش هم کوشش بکند که نماز خوبی بخواند همان برایش خوب است و همان آدم را معراج می برد و معراجش است که باقی است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم 🌱به همراه‌‌ همان ابر که باران آورد 🌱مهربانی خدا در زد و مهمان آورد 🌱باز یک نامه بی‌واژه به کنعان آورد 🌱بوی پیراهنی از سوی خراسان آورد 🌱به سر شعر هوای غزلی زیبا زد 🌱دختر حضرت موسی به دل دریا زد 🌱چادرش دست نوازش به سر دشت کشید 🌱باز هم دفتر شعر من و باران شدید 🌱چه بگویم که بیابان به بیابان چه کشید 🌱من به وصف سفرش هیچ به ذهنم نرسید 🌱باور این سفر از درک من و ما دور است 🌱شاعرانه غزلی راهی «بیت النور» است 🌱آمد این گونه ولی هرچه که آمد نرسید 🌱عشق همواره به مقصود و به مقصد نرسید 🌱که اویس قرنی هم به محمد (ص) نرسید 🌱عاقبت حضرت معصومه (س) به مشهد نرسید 🌱آه بانو چه کشیدید نفس تازه کنید 🌱خسته از راه رسیدید نفس تازه کنید 🌱دل این شهر گرفته ست شما می‌دانید 🌱تشنه آمدن است و شما بارانید 🌱و کویر دل قم رحل و شما قرآنید 🌱به دل شعر من افتاده شما می‌مانید 🌱 قم کویر است کویری که تلاطم دارد 🌱چادرت را بتکان قصد تیمم دارد سلام‌الله‌علیها https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت هشتم 🔹اگر مانعی و شاغلی پیش بیاید، برای مدرک، که به لحاظ وجودی یک کششی دارد، ❌[دیگر لذت نمی برد.] ☑️ مثلاً چشایی که به سمت شیرینی کشش دارد، اگر یک مانع و شاغلی پیش بیاید⬅️ شاید شیرینی را تلخ بیابد. ❓این موقع دیگر لذّت دارد؟ ندارد. ❓"شاغل" چه هست؟ ☑️مثلاً تب کرده است؛ فرد که تب کرده، همین شیرینی در کامش، تلخ است. اینجا دیگر لذّت نمی برد. اگر به حال خود بود، شاغلی نبود [از] شیرینی لذّت می برد، ☑️ الان اگر دست را ببُرند، معمولاً باید آدم احساسِ درد کند ⬅️ یعنی گفتیم به لحاظ وجودی هست، همین جوری حق است، ولی اگر تخدیر شود، شما بیایید مادّه ای را اضافه می کنید به بدن که بی حسی ایجاد کند الان در عمل ها معمولاً آمپول بی حسی می زنند [و] می برند، ❓ [آیا] شخص احساس درد می کند؟ خیر. ❓چرا احساس درد نمی کند؟ چون این احساس، یعنی ادراک و شعور از او گرفته شده است؛ ⬅️ مانع پیش آمده؛ ولی اگر ادراک می کرد، درد داشت. لذا همین که این ماده تخدیری، اثرش ردّ بشود، می گوید خیلی درد دارد. ❌ اگر مانع و شاغلی به لحاظ وجودی پیش بیاید (نه به لحاظ تصوّر، بحث تصوّر و مفهوم نیست،) او احساس لذّت نمی کند. ✅لذّت یا ألم برای آنجایی است که مانع و شاغل پیش نیاید. 🗂 جلسه هشتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 فإن حزب الله هم الغالبون ان‌شاءالله حزب الله پیروز است. برای حفظ و نصرت نیروهای جبهه مقاومت ، مخصوصا سید مقاومت آیت الله سید حسن نصرالله دست به دعا برمی‌داریم. 🔻 دعای هفتم صحیفه سجادیه 🔻 دعای سیفی صغیر 🔻 دعای سریع الاجابه امیر المومنین در ملحقات مفاتیح الجنان
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 پیام حضرت استاد یزدان پناه در پی شهادت دبیر کل حزب الله لبنان بسم الله الرحمن الرحیم إنّا لله و إنّا إلیه راجعون دیروز بزرگ مجاهد مقاومت، رهبر حزب‌الله، سید حسن نصرالله به یاران و سرداران شهیدش و به سردار سلیمانی پیوست و عهد خود با خدایش را به طور شایسته وفا کرد. همه خواهند دید شهادتش آزادی قدس عزیز و نابودی کامل رژیم صهیونیستی را سرعت خواهد بخشید. دست خدا بالای همه دست‌هاست و همه عالم جنود اوست و وعده خدا محقق خواهد شد. وجودش خار چشم آمریکا و اسرائیل غاصب بود و شهادتش ان‌شاءالله برای این ددمنشان و شروران بسیار دردآورتر خواهد بود. امروز همان‌گونه که رهبر کبیر و حکیم انقلاب فرمودند، می‌بایست همه در کنار مردم لبنان و حزب الله سرافراز بایستند و با تمام وجود با رژیم صهیونیستی خبیث بجنگند. پیام ضعف، امروزه دیگر پذیرفته نیست و جفا به مقاومت و انقلاب اسلامی است. مردم انقلابی ایران می‌بایست با تبعیت کامل و موبه‌مو از فرامین رهبر معظم انقلاب مدّظلّه‌العالی در این صحنه‌های حساس، راه مقاومت و آزادی قدس شریف را بیش از پیش هموار کنند و به وظیفه الهی و شرعی خود عمل نمایند. شهادت این بزرگ مجاهد حزب‌الله را خدمت حضرت ولی عصر عجل‌الله‌تعالی‌ فرجه‌الشریف و رهبر معظم انقلاب و مسلمانان و شیعیان به ویژه شیعیان لبنان تبریک و تسلیت عرض می‌نماییم و از خداوند عزیز منتقم خواهان انتقامی سخت هستیم که دل همه مومنان را شاد کند و این وقایع را مقدمه ظهور مولایمان امام زمان سلام الله علیه قرار دهد. إنا إن شاء الله به لاحقون سید یدالله یزدان پناه ۱۴۰۳.۷.۷ / ۲۴ ربیع الاول ۱۴۴۶ شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
📚 کتاب هانی و راز بزرگ 🖊 نویسنده: زهرا مقدس زاده این کتاب در مورد کودکی به نام هانی است. در این داستان هانی جسم‌های حشره‌هایی را که از مرحله اول زندگیشان عبور کردند، جمع‌آوری می‌کند و درون شیشه قرار می‌دهد. هانی به دنبال کشف راز بزرگ است. آخرین رازی که می‌تواند کتابچه جستجوهای عجیب و غریب را کامل کند، اما حیف که پدربزرگ نمی‌تواند همراهیش کند. پدربزرگ هانی مریض است و به نظر می‌رسد حال خوشی ندارد، حالا ماجرا چطور ادامه پیدا می‌کند؟ 🥀 از دست دادن عزیزان یکی از ناگوارترین اتفاقاتی است که ممکنه برای کودکان رخ بدهد، نحوه برخورد و اطلاعاتی که ما به فرزندانمان درباره مرگ می‌دهیم به حدی حساس است که به راحتی می‌تواند تمام آینده آن ها را تحت الشعاع قرار بده. رویکرد منفعل و واپس‌گرایانه بسیاری از بزرگسالان در قبال زندگی هم از برداشت اشتباه نسبت به این اتفاق نشات می‌گیرد. ✔️ «هانی و راز بزرگ» یک کتاب امن است که بچه‌ها را با مفهوم زندگی و تولد آشنا می‌کند و آن ها را از این گذرگاه لغزنده به سلامتی عبور می‌دهد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 ‏نَصرٌ مِنَ الله و فَتحٌ قرِيب... ▫️ توییت دقایقی پیش حساب دفتر رهبر انقلاب اسلامی (KHAMENEI‌.IR) همزمان با حملات موشکی سنگین جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونی 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از استاد یزدان‌پناه
بیانات استاد یزدان‌پناه پیرامون شهادت سید حسن نصرالله.mp3
16.32M
🎧 بیانات استاد یزدان‌پناه پیرامون شهادت مجاهد کبیر سید حسن نصرالله رضوان‌الله‌علیه - وجود مومنانی چون سیدحسن نصرالله همه را به خضوع وا داشته است - ان شاء الله خدای جابر، جبران این ضایعه را بکند و این شهادت باعث رونق ایمان بشود - وظیفه در برابر این شهادت حرکت جامعه شیعه است و عملیات های موفقیت آمیز جبهه مقاوت چون عملیات وعده صادق ۲ -سنت الهی است که جنگ میان حق و باطل باید رخ دهد تا باطل از بین برود و اگر مومنین بر ایمان و عهدهایشان بایستند، خداوند نصر مومنین را وعده داده است. - وظیفه ما در این راه استواری بر سختی ها و ابتلائات است و ماندن بر سر ایمان ها و عهدهای مان - شهادت سیدحسن نصرالله ، تسریع آزادسازی قدس را ان شاء الله به همراه دارد. - همان طور که رهبری فرمودند حرکت و اقدامی از همه مومنان لازم است که رضایت خداوند را به همراه داشته باشد و نتیجه آن نصر الهی است. - کمک ها به هرنحوی که از ما بر می آید (مالی ، جانی ، تبیینی } باید باشد و اگر از وظایف مان غفلت کنیم، مواخذه می شویم. - پیام ضعف دادن در این شرایط جز خذلان به همراه ندارد و وظیفه همه است که این حرکت را تایید، تهییج، ترویج و تقویت کنیم چرا که این مقاومت سرنوشت منطقه و جهان را مشخص می کند. - جوهره ناب دینی ما در این صحنه ها باید بروز پیدا کند و ما اصلا برای همین به این عالم آمده است و ان شاء الله که این حرکت های ما باعث خشنودی این شهید شود، که خشنودی این شهید، خشنودی خداست. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه @ostad_yazdanpanah
🔰 مقدمه حضرت علامه حسن زاده آملی ره بر کتاب چهار خیابان باغ فردوس ▪️قسمت اول 🌱بسم الله الرحمن الرحيم🌱 قوله سبحانه: ✨ كلا ان كتاب الابرار لفى عليين و ما أدريك ما عليون كتاب مرقوم يشهده المقربون (مطففين/۲۲_۱۹) 📚 اين كتاب كريم كه روح و ريحان و جنت نعيم است، مأدبه اى روحانى، مشحون به الوان عطاياى رحمت رحيميه خداوند رحيم است. 📚 كتاب مستطابى كه ناظم آن قديس قدوسى است و در سخن‌دانى و حماسه‌ سرايى هم مشرب با حكيم ابوالقاسم فردوسى طوسى است. 📚 حبذا كتابى كه و آفرين و هزاران آفرين بر كلك هنرى كه واقعه جان گداز قيام زن و مرد و خردسالان و كودكان سلحشور كفر ستيز قافله الهى را در برابر سپاه سياه اندرون ستم و تباهى در قُرب سى هزار بيت به گونه اى شيوا و شيرين و رسا و دلنشين به رشته حماسه غراء درآورده است كه هر دانشور گوهر سخن شناس را مورد تحسين و تمجيد بى اندازه و قياس است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مرگ طبيعی و مرگ ارادی ▪️ قسمت اول 🔸 انسان يك زندگی و مرگ طبيعی دارد كه در آن، با حيوانات و گياهان شريك است؛ مانند حركت، تخيّل، توهّم، تغذيه، نموّ و... است. 🔸 بودن اين‌ها دليل بر حيات طبيعی و از نبود آنها تعبير به مرگ طبيعی می‌شود. اين‌ها نشانه كمال نيست مگر در حد كمال گياهی يا كمال حيوانی. 🔹برای انسان مرگ و زندگی ديگری نيز وجود دارد كه در اختيار خود اوست. انسان می‌تواند با سوء اختيار و انتخاب بد، خود را بميراند و يا با حُسنِ اختيار و انتخاب نيك، خود را زنده كند. 🔹 قرآن كريم از كسانی كه با سوء اختيار، خود را می‌ميرانند به عنوان كافر ياد می‌كند؛ يعنی كسی كه: ✖️ حيات معنوی را از دست داده ✖️ يا در جهت فراهم كردن حيات معنوی گامی برنداشته ✖️ يا در مقام دفع و رفع آن برآمده ✖️يا بعد از دسترسی به آن، سقوط كرده است؛ نظير آنها كه معاذاللَّه بعد از اسلام مرتدّ می‌شوند. اينها مرگ هايي در اثر سوء اختيار است. ✔️ گاهی نيز انسان قبل از اين كه بميرد با انتخابی نيك، خود را می‌ميراند. آن كه می‌گويد: بار ديگر من از انسانيت می‌ميرم و از فرشته شدن سر برمی‌آورم، ناظر به مرگ اختياری است كه انسان به حسن اختيار می‌ميرد. ↩️ اين گونه از مرگ‌ها زمانی تحقق می‌يابد كه انسان: ✔️ بتواند غرايز خودخواه و خودكام را بميراند ✔️و خوی درندگی و منّيت طلبی را در هم بكوبد ↩️ و چنانچه اين خوی غرور و خودخواهی را درهم كوبيد و با حسن اختيارِ خود، از چنگال حيوانيت نجات يافت، مرگ نيكی كه با اين كيفيت به دست آمده، موت ارادی نام دارد...
🏴 فان حزب الله هم الغالبون 🏴 🥀 مراسم بزرگداشت سید مقاومت و یاران شهیدشان 🎙با حضور ارزشمند بانو السماوی ( از خواهران جبهه مقاومت لبنان) 📆 دوشنبه: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ 🕑 ساعت ۱۴ 🕌 مکان: مسجد آیت الله جوادی آملی https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📚 کتاب من توی آینه جا نمی‌شم 🖊شاعر: فائزه زرافشان 🔸 بندانگشتی حالا وارد دنیا شده و ذهنش پر شده و از سوال و حیرت سوال‌هایی که رسیدن به جواب هرکدوم از اونها ممکنه سال‌ها مارو مشغول کنه. 🔸اما جواب نهایی یکیه و اگه ما یاد بگیریم از توالی جواب‌هامون به سوالات کوچیک زندگی پاسخ‌های بزرگ رو پیدا کنیم، راهمون خیلی کمتر میشه و کارمون خیلی آسون‌تر. ↩️این کتاب شعر برای همین نوشته شده. ✔️ برای اینکه لذت کشف پاسخ رو بچشیم و جواب بعضی از سوالامونم پیدا کنیم. 📚 این کتاب یه جلد دیگه هم داره کتاب شعر «خانۀ قبلی، خانۀ بعدی» جلد اول این کتاب هست که قبلاً معرفی شد. 🖇 پیشنهاد ما اینه که همراه بندانگشتی این سفر پرماجرا رو شروع کنین. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هشتادم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن فصل چهارم 🔶 یکی دیگر از حجب که مانع از فهم قرآن شريف و استفاده از معارف و مواعظ این کتاب آسمانی است: 4⃣ حجاب معاصی و کدورات حاصله از طغیان و سرکشی نسبت به ساحت قدس پروردگار عالمیان است که قلب را حاجب شود از ادراک حقایق. 💠 چنانچه برای هر یک از اعمال صالحه یا سیئه در عالم ملکوت صورتی است مناسب با آن؛ در ملکوت نفس نیز صورتی است که به واسطه آن در باطن ملکوت نفس: 🔸 یا نورانیت حاصل شود و قلب مطهّر و منوّر گردد؛ 🔸و یا ملکوت نفس ظلمانی و پلید شود. ❌ در این صورت قلب چون آئینه زنگارزده و چرکین گردد که حصول معارف الهیه و حقایق غیبیه در آن عکس نیفکند و چون قلب در این صورت کم کم در تحت سلطه شیطان واقع شود و متصرف مملکت روح، ابليس گردد؛⬅️ 📍سمع و بصر و سایر قوا نیز به تصرّف آن پلید درآید؛ 📍و سمع از معارف و مواعظ الهی به کلی بسته شود؛ 📍و چشم، آيات باهره الهیه را نبیند و از حق و آثار و آيات او کور گردد؛ 📍و دل تفقّه در دین نکند و از تفکّر در آيات و بیّنات و تذکّر حق و اسماء و صفات محروم گردد. 5⃣ حجابِ حبّ دنیا است. که بواسطه آن: 🔹قلب تمام همّ خود را صرف آن کند؛ 🔹 وجهه قلب یکسره دنیاوی شود؛ 🔹 قلب بواسطه این محبت از ذکر خدا غافل شود؛ 🔹 از ذکر و مذکور اعراض کند. ✅ شاید قفل های قلب که در آیه شریفه است " أفَلا یَتَدَبّرون‌َ القُرآنَ أم عَلَی قُلوبٍ أقفالُها " همین قفل و بندهای علایق دنیوی باشد. 📚آداب الصلوة| صفحه ۲۲۲ و۲۲۳
✅ لقاء خداوند تبارک و تعالی یعنی این که توحید را می فهمد و متوجه می شود و به حقیقت قریب و ولی می شود این عبارت از لقاء حقیقت است ✅ بعد که ملاقات کرد کم کم حقیقت معبود و مسجود او می شود. ⭕️ اما اگر حقیقت را پیدا نکرد هوای نفس او معبود او می شود:«أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ» (جاثیه۲۳) 🔆 لقاء و عبادت دو روی یک سکه هستند و هر دو کمال هستند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت نهم 🔹لذّت قوّۀ عاقله چیست؟ بوعلی می گوید دو عقل داریم؛ عقل نظری و عقل عملی. ❓ لذت عقل نظری چیست؟ رسیدنِ به حقایق است. ❓پس خیرش چیست؟ آن حق و حقایق⬅️ چه حق عملی، چه حق نظری. یعنی به حقیقت می رسد، خداوند سبحان را می یابد. ❓این یافتن چگونه است؟ ▫️خواه به ایمان باشد ▫️خواه به استدلال فلسفی و کار عقلی، ▫️خواه به شهود. ❗️هر چند برتری اش با شهود است. ✅ در فرهنگ دینی آمده است ایمان و عمل صالح دو چیزی که موجب کمال انسان است. 🔅"إنَّ الإنسانَ لَفی خُسر * إلّا الّذین امَنوا و عَمِلوا الصّالِحات... ایمان، این بخش حق است، ❓خیر انسان چیست؟ همین حقایق را ایمان بیاورد. ❓ایمان چه نحوه است؟ در سه نوع ایمان، کار عقلی و کار شهودی، ✅در فرهنگ دینی هر سه، سه نوع ایمان است. ❓در فرهنگ دینی چرا ایمان است؟ ▫️چون خداوند، کسانی که با شهود خدا را می یابند، می گوید این ها ایمانِ برترند، ▫️کسی کار فلسفی و استدلال می کند⬅️ می گویند، ایمانِ همراهِ علم دارد؛ عالِم است. 🔅"إنَّ الإنسانَ لَفی خُسر إلّا الّذین امَنوا" آنقدر گسترده است [که] شامل آن ایمانِ صرف که در آن نه کار عقلی و نه کار شهودی است [می شود] [و] شامل کار عقلی و شامل کار شهودی [هم] می شود، ⬅️ یعنی همه اینها می شود اعتقاد پاک و همه اش لذّت بخش است. ▫️ایمان صرف هم لذّت بخش است، ▫️کار عقلی لذّت بخش تر، ▫️و به لحاظ عقل نظری، کار شهودی از همه لذّت بخش تر است. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مراسم شهادت ۸_۸_۱۴۰۲استادیزدان پناه۴۰۲.mp3
9.41M
🏴 فاطمه معصومه سلام الله علیها، سرآمد در معنویت 🎙 بیانات حضرت استاد یزدان پناه به مناسبت وفات حضرت معصومه سلام الله علیها در جمع خواهران مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🕌 مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
recording-20241013-171329.mp3
23.64M
🎙 بیانات استاد شاکری، شب شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها در جمع خواهران مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🕌 مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 همایش ملی علامه ذوالفنون، سالک توحیدی حضرت آیت الله حسن زاده آملی ره 🎙 سخنرانان 🔸 آیت الله علیرضا اعرافی 🔸 دکتر غلامعلی حداد عادل ◾️میزگرد تخصصی 🔹 آیت الله حسن رمضانی 🔹 آیت الله سید یدالله یزدان پناه ◽️دبیر علمی: حجه الاسلام و المسلمین دکتر علی شیروانی 🕌 مکان: دانشگاه قم، سالن شیخ مفید ره 🗓 پنجشنبه، ٢۶ مهر ١۴٠٣ از ساعت ٨:٣٠ صبح 💢 مؤسسهٔ آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
✅ ظهور هر ظاهری عبارت از جلال و جمال اوست. 🔸منتهی این جلال و جمال را کسی ادراک می کند که توحید داشته باشد و کسی مثل آدم جلال و جمال را ادراک نمی کند مگر اینکه بنیه آدمی داشته باشد ⬅️ پس فقط بنیه آدمی است که جلال و جمال را ادراک می کند. جمال عبارت از بدن است و جلال عبارت از جان است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت دهم 🔹ایمان در سه نوع ایمان، کار عقلی و کار شهودی است. ✅اینها را دین گفته است؛ چقدر این بعد نظری در کار اثر دارد! 🔅"یَهدیهِم ربُّهُم بِایمانِهم"[یونس: 9] علّامه طباطبایی در المیزان [می گوید] اصل هدایت، با ایمان است، نه با عمل صالح. عمل صالح موجب رفعت است، 🔅"إلَیه یَصعَدُ الکلم الطَّیب و العملُ الصّالح یَرفَعه"[فاطر: 10]؛ علّامه می فرمایند اصل صعود ⬅️مالِ این کلمۀ طیِّب و اعتقادِ پاک است. پس از آن، عمل. عمل صالح تازه موجبِ رفعت این می شود⬅️ یعنی اصل، ایمان است. ✅این همان است که در متن های دینی ما آمده است [که]اوّل ایمان معیارِ نجات است و بعد عمل صالح. ▫️"ایمانِ صرف" که مثلاً متن دینی را می خواند، خدا گفته، باور می کند و همراهی می کند و سِلمْ محض است. ☑️بعضی از متدیّنین را دیده ام، هیچ کار علمی ای نکرده اند فقط چون خدا گفته است و تجربه های سلوکیِ در حدّ ایمان خودش؛ دارد قرآن را می خواند، می بیند همه اش همین هاست، ❗️عجب! همه اش همین هاست که در درون خودم هست. اینها را که می خواند، بعد باور دارد، همراهی می کند، سِلمِ محض است؛ مثلاً [خدا گفت] ملائکه ای هست⬅️ می گوید ملائکه هست. فرموده مثلاً، نبی ای هست⬅️ می گوید نبی هست. گفته عوالم و خزائنی هست، قضا و قدری هست⬅️ می گوید همین جور هست. همین ها را که صحّه می گذارد، همین را ادامه می دهند، بعد از مدّتی، به سرعت، تبدیل می شود به شهود. ✅سلم محض باشد زمینه را خیلی خوب آماده می کند. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab