eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
94 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰قسمت صد و هشتادم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن فصل چهارم 🔶 یکی دیگر از حجب که مانع از فهم قرآن شريف و استفاده از معارف و مواعظ این کتاب آسمانی است: 4⃣ حجاب معاصی و کدورات حاصله از طغیان و سرکشی نسبت به ساحت قدس پروردگار عالمیان است که قلب را حاجب شود از ادراک حقایق. 💠 چنانچه برای هر یک از اعمال صالحه یا سیئه در عالم ملکوت صورتی است مناسب با آن؛ در ملکوت نفس نیز صورتی است که به واسطه آن در باطن ملکوت نفس: 🔸 یا نورانیت حاصل شود و قلب مطهّر و منوّر گردد؛ 🔸و یا ملکوت نفس ظلمانی و پلید شود. ❌ در این صورت قلب چون آئینه زنگارزده و چرکین گردد که حصول معارف الهیه و حقایق غیبیه در آن عکس نیفکند و چون قلب در این صورت کم کم در تحت سلطه شیطان واقع شود و متصرف مملکت روح، ابليس گردد؛⬅️ 📍سمع و بصر و سایر قوا نیز به تصرّف آن پلید درآید؛ 📍و سمع از معارف و مواعظ الهی به کلی بسته شود؛ 📍و چشم، آيات باهره الهیه را نبیند و از حق و آثار و آيات او کور گردد؛ 📍و دل تفقّه در دین نکند و از تفکّر در آيات و بیّنات و تذکّر حق و اسماء و صفات محروم گردد. 5⃣ حجابِ حبّ دنیا است. که بواسطه آن: 🔹قلب تمام همّ خود را صرف آن کند؛ 🔹 وجهه قلب یکسره دنیاوی شود؛ 🔹 قلب بواسطه این محبت از ذکر خدا غافل شود؛ 🔹 از ذکر و مذکور اعراض کند. ✅ شاید قفل های قلب که در آیه شریفه است " أفَلا یَتَدَبّرون‌َ القُرآنَ أم عَلَی قُلوبٍ أقفالُها " همین قفل و بندهای علایق دنیوی باشد. 📚آداب الصلوة| صفحه ۲۲۲ و۲۲۳
✅ لقاء خداوند تبارک و تعالی یعنی این که توحید را می فهمد و متوجه می شود و به حقیقت قریب و ولی می شود این عبارت از لقاء حقیقت است ✅ بعد که ملاقات کرد کم کم حقیقت معبود و مسجود او می شود. ⭕️ اما اگر حقیقت را پیدا نکرد هوای نفس او معبود او می شود:«أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ» (جاثیه۲۳) 🔆 لقاء و عبادت دو روی یک سکه هستند و هر دو کمال هستند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت نهم 🔹لذّت قوّۀ عاقله چیست؟ بوعلی می گوید دو عقل داریم؛ عقل نظری و عقل عملی. ❓ لذت عقل نظری چیست؟ رسیدنِ به حقایق است. ❓پس خیرش چیست؟ آن حق و حقایق⬅️ چه حق عملی، چه حق نظری. یعنی به حقیقت می رسد، خداوند سبحان را می یابد. ❓این یافتن چگونه است؟ ▫️خواه به ایمان باشد ▫️خواه به استدلال فلسفی و کار عقلی، ▫️خواه به شهود. ❗️هر چند برتری اش با شهود است. ✅ در فرهنگ دینی آمده است ایمان و عمل صالح دو چیزی که موجب کمال انسان است. 🔅"إنَّ الإنسانَ لَفی خُسر * إلّا الّذین امَنوا و عَمِلوا الصّالِحات... ایمان، این بخش حق است، ❓خیر انسان چیست؟ همین حقایق را ایمان بیاورد. ❓ایمان چه نحوه است؟ در سه نوع ایمان، کار عقلی و کار شهودی، ✅در فرهنگ دینی هر سه، سه نوع ایمان است. ❓در فرهنگ دینی چرا ایمان است؟ ▫️چون خداوند، کسانی که با شهود خدا را می یابند، می گوید این ها ایمانِ برترند، ▫️کسی کار فلسفی و استدلال می کند⬅️ می گویند، ایمانِ همراهِ علم دارد؛ عالِم است. 🔅"إنَّ الإنسانَ لَفی خُسر إلّا الّذین امَنوا" آنقدر گسترده است [که] شامل آن ایمانِ صرف که در آن نه کار عقلی و نه کار شهودی است [می شود] [و] شامل کار عقلی و شامل کار شهودی [هم] می شود، ⬅️ یعنی همه اینها می شود اعتقاد پاک و همه اش لذّت بخش است. ▫️ایمان صرف هم لذّت بخش است، ▫️کار عقلی لذّت بخش تر، ▫️و به لحاظ عقل نظری، کار شهودی از همه لذّت بخش تر است. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مراسم شهادت ۸_۸_۱۴۰۲استادیزدان پناه۴۰۲.mp3
9.41M
🏴 فاطمه معصومه سلام الله علیها، سرآمد در معنویت 🎙 بیانات حضرت استاد یزدان پناه به مناسبت وفات حضرت معصومه سلام الله علیها در جمع خواهران مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🕌 مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
recording-20241013-171329.mp3
23.64M
🎙 بیانات استاد شاکری، شب شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها در جمع خواهران مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🕌 مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 همایش ملی علامه ذوالفنون، سالک توحیدی حضرت آیت الله حسن زاده آملی ره 🎙 سخنرانان 🔸 آیت الله علیرضا اعرافی 🔸 دکتر غلامعلی حداد عادل ◾️میزگرد تخصصی 🔹 آیت الله حسن رمضانی 🔹 آیت الله سید یدالله یزدان پناه ◽️دبیر علمی: حجه الاسلام و المسلمین دکتر علی شیروانی 🕌 مکان: دانشگاه قم، سالن شیخ مفید ره 🗓 پنجشنبه، ٢۶ مهر ١۴٠٣ از ساعت ٨:٣٠ صبح 💢 مؤسسهٔ آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
✅ ظهور هر ظاهری عبارت از جلال و جمال اوست. 🔸منتهی این جلال و جمال را کسی ادراک می کند که توحید داشته باشد و کسی مثل آدم جلال و جمال را ادراک نمی کند مگر اینکه بنیه آدمی داشته باشد ⬅️ پس فقط بنیه آدمی است که جلال و جمال را ادراک می کند. جمال عبارت از بدن است و جلال عبارت از جان است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت دهم 🔹ایمان در سه نوع ایمان، کار عقلی و کار شهودی است. ✅اینها را دین گفته است؛ چقدر این بعد نظری در کار اثر دارد! 🔅"یَهدیهِم ربُّهُم بِایمانِهم"[یونس: 9] علّامه طباطبایی در المیزان [می گوید] اصل هدایت، با ایمان است، نه با عمل صالح. عمل صالح موجب رفعت است، 🔅"إلَیه یَصعَدُ الکلم الطَّیب و العملُ الصّالح یَرفَعه"[فاطر: 10]؛ علّامه می فرمایند اصل صعود ⬅️مالِ این کلمۀ طیِّب و اعتقادِ پاک است. پس از آن، عمل. عمل صالح تازه موجبِ رفعت این می شود⬅️ یعنی اصل، ایمان است. ✅این همان است که در متن های دینی ما آمده است [که]اوّل ایمان معیارِ نجات است و بعد عمل صالح. ▫️"ایمانِ صرف" که مثلاً متن دینی را می خواند، خدا گفته، باور می کند و همراهی می کند و سِلمْ محض است. ☑️بعضی از متدیّنین را دیده ام، هیچ کار علمی ای نکرده اند فقط چون خدا گفته است و تجربه های سلوکیِ در حدّ ایمان خودش؛ دارد قرآن را می خواند، می بیند همه اش همین هاست، ❗️عجب! همه اش همین هاست که در درون خودم هست. اینها را که می خواند، بعد باور دارد، همراهی می کند، سِلمِ محض است؛ مثلاً [خدا گفت] ملائکه ای هست⬅️ می گوید ملائکه هست. فرموده مثلاً، نبی ای هست⬅️ می گوید نبی هست. گفته عوالم و خزائنی هست، قضا و قدری هست⬅️ می گوید همین جور هست. همین ها را که صحّه می گذارد، همین را ادامه می دهند، بعد از مدّتی، به سرعت، تبدیل می شود به شهود. ✅سلم محض باشد زمینه را خیلی خوب آماده می کند. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مرگ طبیعی و مرگ ارادی ▪️قسمت دوم ✔️ بنابراين گروه سوم كسانی هستند كه با حُسن اختيار، مرده اند و با مرگ ارادي از عالم حيواني و نباتي چشم پوشيده اند. چه اين كه گاهي انسان با سوء اختيار خود مي ميرد. 🔸نظير آياتي كه كافران را مرده مي‌داند. 🔸 و يا وجود مبارك حضرت امير ـ سلام اللَّه عليه ـ درباره عالم بي عمل مي‌فرمايد: ✨ «ذلك ميّت الأحياء» (نهج البلاغه صبحي صالح، كلمات قصار ۳۷۴.) يعني داناي بي عمل در بين زنده ها، يك جنازه عمودي است. 🍂 فرق او با ساير اموات در اين است كه آنها جنازه افقي روي زمين هستند و اين، جنازه عمودي روي زمين است و گرنه هر دو مرده اند. عالم بي عمل، مرداري چون ساير مرده ها است. ↩️ و در انتخاب هر يك از اين دو مسير زن‌ها و مردها مختارند؛ ⬅️ هر كسي كه راه بهتر را انتخاب كند و زودتر طي كند، موفق تر خواهد بود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📚 نام کتاب: مراقب باش خاموش نشی. 🖊 نویسنده: اعظم اختری این کتاب یکی از کتاب‌های مجموعه ی انسان شناسی برای کودکان است که سعی دارد ذهن کودک را متوجه یکی از عمیق ترین و در عین حال پایه ای ترین مفاهیم انسان شناسی کند؛ ✔️ مفهومی که از آن با عنوان «قلب سلیم یاد می‌کنیم. 🔹 در این مبحث کودک می آموزد که سلامت قلب تنها دارایی انسان برای ورود به جهان آخرت است و او در دنیا وظیفه‌ای جز کسب خصوصیات اخلاقی خوب و تبدیل کردن آنها به دارایی قلبش ندارد. 🔹 سلامت قلب ما و کیفیت این سلامتی میزان هماهنگی ما با ویژگی های بسیار پیشرفته ابدیت و بهره برداری از آن را مشخص می‌کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab