🔰قسمت صد و هفتاد و چهارم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن
فصل اول
🔶 بدان اى عزيز كه عظمت هر كلام و کتابی:
📌یا به عظمت متکلّم و كاتب آن است؛
📌یا به عظمت مرسل اليه و حامل آن است؛
📌یا به عظمت حافظ ونگهبان آن است؛
📌یا به عظمت شارح و مبيّن آن است؛
📌و یا به عظمت وقت ارسال و کیفیت آن است.
4⃣ اما عظمت مرسلٌ إليه و محتمل آن:
🔸قلب تقیّ نقیّ احمدی احدی جمعی محمدی است که حق تعالی به جمیع شئون ذاتيه و صفاتیه و اسمائیه و افعالیه بر آن تجلّی نموده؛ دارای ختم نبوت و ولایت مطلقه است.
✅ أكرم بریّه و اعظم خليقه و خلاصه کون و جوهره وجود و عصاره دار تحقق و صاحب برزخیّت کبری و خلافت عظمی است.
5⃣ و اما حافظ و نگهبان آن:
🔸ذات مقدّس حق جلّ جلاله است چنانچه فرماید در کریمه مبارکه: "إنّا نَحنُ نَزَّلنا الذِّکرَ و إنّا لهُ لَحافِظون"
6⃣ و اما شارح و مبیِّن آن:
🔸ذوات مطهره معصومین از رسول خدا تا حجت عصر عجلَّ الله فرجه که مفاتیح وجود و مخازن کبریا و معادن حکمت و وحی و اصول معارف و عوارض و صاحبان مقام جمع و تفصیلند.
7⃣ و اما وقت وحی:
🔸ليلة القدر است كه أعظم ليالی و خیرٌ من ألف شهر و نوراني ترين ازمنه و فی الحقيقه وقت وصول ولی مطلق و رسول ختمی صلی الله علیه و آله و سلم است.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلوة| صفحه٢٠٣ و٢٠٤
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت چهارم
🔹 موقع انفاق، فطرت -آن مُدرِک عقلی- از این انفاق لذّت می برد.
امّا از یک جهت دیگر، اینکه این سو است می گوید:
این را خودت می خوردی! چرا ازش گذشتی؟!
✅ از این را تعبیر می کنند به اختلافِ به حسبِ اختلاف قوا،
به حسب اشیاء، شرّ و خیر و لذّت و ألم، تغییر می کند ⬅️ می تواند به حسب یکی لذّت باشد، به حسب دیگری الم.
✅ تمام آنچه که در شریعت می گوید گناه است -گناهانی که لذّت بخش است- از یک جهت، نفس امّاره دارد لذّت می برد،
از یک جهت شریعت می گوید انجام نده.
❓آن جهت چیست؟
آن فطرتی است که برایش ضربه می زند.
⬅️ پس آنچه پیش شهوت خیر است مثل خوراکِ ملائم و پوشاک مناسب است
⬅️ و آنچه پیش غضب خیر است مانند پیروزی و چیرگی است
⬅️و آنچه پیش عقل خیر است چیز دیگر است.
هر قوّه ای برای خود خیر و شرّی دارد.
❓ خیر شهوت در چیست؟
☑️در لباسِ خوب پوشیدن، در خوراکِ خوب خوردن.
(شهوت به معنای عام یعنی مطلقِ اشتها؛ در قرآن هم شهوت، به معنای مطلق آمده)
❓ خیر غضب در چیست؟
بنده خدایی که غضب می کند، همین که می رود یک مُشت می زند، احساس پیروزی می کند.
به خاطر غلبه ای که می کند احساس لذت می کند.
❓در غضب چه چیزی معیارِ لذّت بردن است؟ ملائمِ غضب چیست؟
غلبه، چیرگی، بتواند فائق شود و ضربه بزند،
❓در عقل چیست؟
عقل، لذّت ویژۀ خودش را دارد.
لذا یک چیز گاهی می تواند به حسب شهوت، لذّت باشد، امّا به حسب عقل، الم باشد.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه ششم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 گرچه دوریم به یاد تو سخن میگوییم
اربعین، همه مردم از داخل خانه اظهار ارادت کنیم.
زیارت اربعین را با حال، با توجّه بخوانند و شِکوه کنند پیش امام حسین (علیهالسلام) و بگوینـد یا سیّدالشّهداء، ما دلمان میخواست بیاییم، نشد.
۱۳۹۹/۶/۳۱
#رهبر_معظم_انقلاب
#اربعین
📚 کتاب اگه دوست نداری میتونی کرم بمونی
🖊 نویسنده: کبری فرجام پور
داستان این کتاب در مورد نرمو کرم ابریشمی است که دورانی را در تخمی کوچک گذرانده و پس از آن، متولد شده است. او که تازه از تنگنای تخم رهایی پیدا کرده، در برابر جهان بزرگی که با آن روبهرو میشود و لذتهای بیشمار آن، خود را مغلوب حس میکند. تا اینکه روزی متوجهِ آسمان میشود و آرزوی زیستن و پرواز در آسمان بزرگ و آبی به دلش میافتد. اما در مییابد که برای رسیدن به این آرزو، ناگزیر است بار دیگر تاریکی و تنگنای پیله را طی کند.
آیا او موفق خواهد شد یا لذتهایِ زندگی روی زمین، او را برای همیشه از آرزویش دور خواهد کرد؟
کنایه از زندگی انسان ها که همه ما نیز در زندگی خود با این مراحل روبهرو هستیم اما همگی بهطور یکسانی دست به انتخاب نمیزنیم.
اینکه پرواز را انتخاب کنیم یا زمین را، ادامهی مسیر و سرانجامِ آن را مشخص خواهد کرد.
#فلسفه_ترویجی
#امتداد_حکمت
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هفتاد و پنجم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن
فصل دوم
🔶 بدان که این کتاب شريف، كتاب هدايت و راه نمای سلوک انسانيت و مربی نفوس و شفای امراض قلبيه و نور بخش سير الى الله است.
🍀 خدای تبارک و تعالى به واسطه سعه رحمت بر بندگان این كتاب شريف را از مقام قرب و قدس خود نازل فرموده و به حسب تناسب عوالم تنزّل داده تا به این عالم ظلمانی و سجن طبیعت رسیده و به كسوهِ الفاظ و صورتِ حروف در آمده؛
برای ... وصول به مقام قرب و حصول مرتبه لقاء الله كه أعظم مقاصد و مطالب اهل الله است.
1⃣ یکی از مقاصد مهمه آن دعوت به معرفت الله و بیان معارف الهیه است از شئون ذاتيه و اسمائیه و افعالیه.
2⃣ دیگر از مقاصد و مطالب آن دعوت به تهذیب نفوس و تطهیر بواطن از ارجاس طبیعت و تحصیل سعادت(است).
3⃣ دیگر از مطالب این صحيفه الهیه، قصص انبیاء و اولیاء و حکماء است و کیفیت تربیتِ حق، آنها را و تربیت آنها خلق را، که در این قصص فوائد بی شماری و تعلیمات بسیار است.
✅ در آن قصص به قدری معارف الهیه و تعلیمات و تربیت های ربوبیه مذکور و مرموز است که عقل را متحیر کند سبحان الله و له الحمد و المنة.
💫كسي كه بخواهد تربیت و تعلیم و إنذار و تبشیر کند باید مقصد خود را با عبارات مختلفه و بیانات متشتته
🌱گاهی در ضمن قصه و حکایت؛
🌱و گاهی در ضمن تاریخ و نقل؛
🌱و گاهی به صراحت لهجه؛
🌱و گاهی به کنایه و امثال و رموز تزریق کند؛
👈تا نفوس مختلفه و قلوب متشتته هر یک بتواند از آن استفاده کنند.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلوة| صفحه ٢٠٤ تا ٢٠٧
هدایت شده از مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔰 اربعین، ختم تجلی توحیدی سیدالشهدا علیهالسلام
همه مقاطع زندگی انسانهای کامل، الهی و قابل زیارت است. اما برخی مقاطع، گنجایش بیشتری برای ظهور توحید داشته است.
اکنون حضرت سیدالشهدا علیهالسلام را در سه مقطع مورد توجه قرار دهید: روز عرفه، روز عاشورا و روز اربعین.
▪️در عرفه، حضرتْ یک تقاضای توحیدی والایی را مطرح مینماید و در فقرات دعای عرفه به نمایش میگذارد. این فعلا دعا و درخواست است. اما دعایی برخواسته از جان مبارک حضرت، که اقتضای وجودی اوست.
▪️در عاشورا این دعا، استجابت میشود و حوادثی پیش میآید که حضرت سیدالشهدا علیهالسلام را به اوج تجلی توحیدی میرساند. در اینجا، آنچه پیشتر دعا بود، ظهور نموده و حضرتْ مظهر آن واقع شده است.
▪️در اربعین این تجلی توحیدی به مقام ختمیت میرسد؛ زیرا پس از عاشورا حوادث و بلایای تلختری رخ داد که همان اسارت آل الله بود و سر مبارک حضرت که همراه این قافله بود، ناظر این قضایا بود. لذا این ابتلائات جدید، یک تجلیات عمیقتری میآورد که همان ختم تجلی توحیدی است.
لذا زیارت ایشان در روز اربعین اهمیت ویژهای دارد و از نشانههای مومن شناخته میشود. چرا که یوم اربعین روزی است که اوج توحید در حضرت نمودار شده است. لذا زیارت حضرت در این حال، آثار ویژهای خواهد داشت.
اینکه بیش از بیست میلیون نفر در چنین روزی، جذب این ساحت مقدس میشوند، بخاطر همین ختم در تجلی است که دلها را شیدا نموده است.
#استاد_امامی
#از_شاگردان_خاص_علامه_حسن_زاده
#اربعین
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نکاتی از دفتر علامه
▪️ قسمت چهاردهم
🌿 دوستم!
🔹 به «كتب الله له الرحمة» بينديشد؛
✖️ كه اگر كسى به دست خود چشمهايش را كور كرده است و به فرض در اين نشأه (دنیای مادی)، ابدى باشد در ظلمت نابينايى چه حالتى برايش خواهد بود!
✖️ آن كه در اينجا چشم دلش را به اتباع شهوات نفسانى كور
كرده است و ابدى كه در پيش دارد و آنهم از صفات رذيله خود و آتشهاى درونى خود در عذاب باشد و از كردههاى
خود در جهنم بسر ببرد چگونه خواهد بود!
اعاذنا الله من شرور انفسنا.
🔹 در آيه كريمه «و من كان فى هذه اعمى فهو فى
الاخرة أعمى و اضل سبيلا» درست تدبر كن!
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مبغوضترين حلال
❗️طلاق كه ويرانگر نظام خانواده است و در شرع اسلام از مبغوض ترين حلال ها میباشد، همواره مايه سلب آرامش اعضای خانواده مخصوصاً زن خواهد بود.
▪️برای تعديل آن ـ كه فقط در موارد ضرورت يعنی بعد از بی ثمر بودن نصايح اخلاقی و سودمند نبودن حكميّت افراد صالح از دو طرف انجام می پذيرد ـ راه علاجی پيش بينی شده است كه در برخی از آنها همان شروط ضمن عقد و كنترل كردن محدوده طلاق و رها ننمودن مرد در هر گونه تصميم گيری خام و ناروا بوده
✔️ و قسمت مهمّ آن در برقراری جاذبه عقلی نه غريزی و استوار كردن وِداد قلبی نه قالبی میباشد كه به طور لازم در بعضی از فصول گذشته بازگو شد.
يعنی تا:
🔸معنای آيه مباركه «... وجعل بينكم مودّةً و رحمةً»، جامه عمل نپوشد؛
🔹 و فضيلت اخلاق جايگاه خود را در تحكيم اصول خانوادگی باز نكند؛
🔸 و تا حيثيّت زن به عنوان حق اللَّه شناخته نشود؛
✖️ هرگز موادّ و تبصرههای حقوقی فراوان ضامن تحكيم اصول خانوادگی و نجات آن از غائله های طلاق نخواهد بود.
✔️ نشانه آن كشورهای به دور از اخلاق است كه با داشتن قانون كافی، در اثر فقدان فضائل اخلاقی و كمبود روح وِداد و رحمت الهی، شيرازه خانوادگی در آنها چندان دوامی ندارد.
ادامه دارد...
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
⚫️ چرا صفر نحس است؟
▪️ صفر، ماهی است که خاتم الانبیاء (ص) در آن رحلت میکند. ظرفی از زمان که جایگاه فقدان نبوت است. لذا نَحس و بلاخیز است.
✔️ هر جایگاهی که فاقد روح نبوت باشد، نحس و بلاخیز است.
▪️ البته زمان و مکان، به خودی خود، نه نحساند و نه سعد. اما اتفاقهایی که در آنها روی میدهد بدانها رنگ میدهد و سبب نحسی یا سعدی آندو میگردد.
مانند روز عاشورا و مکان کربلا که نقش ویژهای در تربیت نفوس دارد.
▪️ ماه صفر نیز جایگاه رحلت خاتم الانبیاء (ص) است. و هرجا که روح نبوت نباشد نحس خواهد بود. اما ربیعالاول (که جایگاه میلاد نبی است) سعد و موجب رشد آدمی است.
اینکه پیامبر (ص) فرمود: «هرکه مرا به خروج صفر بشارت دهد، او را به بهشت بشارت میدهم». مراد این است که هرکس از اقامت در صفر (فقدان روح نبوت) خارج شود، وارد بهشت شده است.
حرام و مکروه، «صفر» اند؛ یعنی فاقد روح نبوت هستند، و واجب و مستحب، «ربیع» اند؛ یعنی واجد روح نبوت هستند.
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴 صلوات خاصه امام رضا علیه السلام
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ.
#شهادت_امام_رضا علیهالسلام
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 با زبان خودتان با امام رضا علیه السلام حرف بزنید.
▪️سعی کنید درحرم امام رضا ولو دو دقیقه، ولو پنج دقیقه، دل را فارغ کنید از بقیّهی شاغلها و متّصل کنید به معنویّتی که در آنجا حضور دارد و حرفتان را بزنید.
▪️به زبان خودتان هم با امام رضا حرف بزنید. اشکال ندارد.
گفت:
گوش کن با لبِ خاموش سخن میگویم
پاسخم گو به نگاهی که زبان من و توست
#رهبر_معظم_انقلاب
#امام_رضا علیهالسلام
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab