#چراغ_راه
رهبر معظم انقلاب:
اگر طلبه امروز ما به درس خواندن بیاعتنایی کند، یا به دیانت و تعبد و تلاش فردی اخلاقی خود بیاعتنا بماند، یا استعداد خود را به کار نیندازد، یا هدف را گُم کند - مثل کسی که به طرف مقصدی در حال حرکت است، اما وقتی وسط راه به قهوهخانه خوش آب و هوایی رسید، همانجا پیاده بشود و لنگر بیندازد و همانجا بماند - یا اگر در اثنای راه منظرهای به چشمش خورد، نشناخته و ندانسته به سمت آن راه بیفتد و از هدف غافل بشود، همه اینها آفات راه ماست. طلبه باید راه را با معرفت و علم و یقین انتخاب کند و با معرفت و علم و یقین هم آن راه را ادامه دهد.
🗓 ۱۳۷۰/۱۲/۰۱
#رهبر_حوزه
#هدایت_تحصیلی
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از اجتهاد
💢گزارشی خواندنی از ورود امام خمینی به عراق
✔️ ١٣ مهر سالروز تبعید امام به عراق؛
🔻روز سهشنبه ١٣ مهرماه ١٣۴۴ (٩ جمادى الثانى ١٣٨۵) هواپیماى حامل امام و حاج سید مصطفى خمینى از ترکیه به سوى عراق پرواز کرد. در ساعت ٢ بعدازظهر در باند فرودگاه بینالمللى بغداد بر زمین نشست و مسافرین پیاده شدند.
امام و حاج سید مصطفى به گمان آنکه مأموران عراقى براى تحویل گرفتن آنان و بردنشان به محل تحت نظر آمادهاند، دقایقى در سالن فرودگاه منتظر ماندند و چون به ظاهر از مأموران خبرى نشد از فرودگاه بیرون آمدند و با تاکسى راهى کاظمین شدند.
شهید سید مصطفى خمینى روایت مىکند «در فرودگاه بغداد، امام سر کرایه تاکسى چونه مىزد و سوار نمىشد، به شوخى به او گفتم: تا مأموران سر نرسیدهاند و ما را دستگیر نکردهاند بیا در ریم و او را وادار کردم که سوار شود!».
ساعتى بعد هر دو در مسافرخانه جمالى کاظمین اتاقى گرفته به استراحت پرداختند. امام پس از لحظهاى استراحت از جا برخاست و روانه حرم مطهر شد. شهید سید مصطفى در مقام تماس تلفنى با حاج شیخ نصرالله خلخالى در نجف برآمد تا ورودشان را خبر دهد؛ اما چون او را نتوانست بیابد به منزل آقاى خویى تلفن کرد و ورود امام و خود را به پیشکار منزل که در آن ساعت تنها در آنجا بود خبر داد و از او خواست که منزلى برایشان در نجف در نظر بگیرند.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/r99164
🆔 @ijtihad
#تلنگر‼️
#چراغ_راه
یکی دیگر از موجبات لغزش اندیشه، گرایش به شخصیتهاست. شخصیتهای بزرگ تاریخی یا معاصر از نظر عظمتی که در نفوس دارند بر روی فکر و اندیشه و تصمیم و اراده دیگران اثر میگذارند و در حقیقت، هم فکر و هم اراده دیگران را تسخیر میکنند. دیگران آنچنان میاندیشند که آنها میاندیشند و آنچنان تصمیم میگیرند که آنها میگیرند؛ دیگران در مقابل آنها استقلال فکر و اراده خود را از دست میدهند.
قرآن کریم ما را دعوت به استقلال فکری میکند و پیرویهای کورکورانه از اکابر و شخصیتها را موجب شقاوت ابدی میداند؛ لهذا از زبان مردمی که از این راه گمراه میشوند نقل میکند که در قیامت میگویند:
رَبَّنا إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ کبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِیلَا.
پروردگارا! ما بزرگان و اکابر خویش را پیروی و اطاعت کردیم و در نتیجه ما را گمراه ساختند.
📚مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی، ج 1، انسان و ایمان، ص69
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
بررسی کتاب الجامع بزنطی و منقولات آن در مستطرفات سرائر.pdf
8.41M
#كتابخانه
#رجال
#کتابشناسي
#اصول_اربعمائه
💠 بررسی کتاب الجامع بزنطی و منقولات آن در مستطرفات سرائر
✍️نویسنده:سید محمد صادق رضوی طوسی
🔸منبع: مطالعات اعتبار سنجي حديث/دوره 1، شماره 2، پاییز و زمستان 1398، صفحه 111-132
🔻چکیده:
احمد بن محمد بن أبی نصر بزنطی از راویان جلیل و پرکار معاصر امام کاظم، امام رضا، و امام جواد علیهم السلام است که نگارش های روایی متعدّدی دارد. از معروفترین آنها کتاب الجامع بوده که مورد اقبال محدّثین و فقها واقع شد، و منبع مهمّی برای نقل روایات به حساب می آمد.خوشبختانه، نقل های زیادی از این کتاب در میان کتب فقها بر جای مانده که می توان بر اساس آن ها دید کامل تری نسبت به محتویات این کتاب داشت.
از جمله افرادی که از کتاب الجامع نقل نموده اند، ابن ادریس حلّی است. وی در قسمت انتهایی سرائر که قسمتهایی از کتب قدما را گلچین کرده، بخشی را نیز به نقل منتخباتی از کتاب جامع بزنطی اختصاص داده است. در مورد نقل های قسمت مستطرفات سرائر گفتگو های زیادی شده و شواهد گوناگونی بر عدم دقت ابن ادریس و اشتباهاتی که در برخی نقل های وی در این قسمت رخ داده، اقامه کرده اند. در این نوشتار ضمن آشنایی با بزنطی و کتاب الجامع وی، نقل های ابن ادریس از این کتاب واکاوی شده و با قرائن مختلف نشان داده می شود که در این نقل ها اشتباهی رخ داده و قسمتهای نقل شده نمی تواند از کتاب الجامع بزنطی باشد.
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از اجتهاد
دفتر آیتالله سیستانی کشتار مسجد قندوز را به شدت محکوم کرد: کشورهای مسلمان و جامعه جهانی ملت بیپناه افغانستان را تنها گذاشتهاند
✔️در پی فاجعه انفجار مسجد قندوز و به شهادت رسیدن و مجروح شدن جمع کثیری از شیعیان، دفتر آیتالله سیستانی بیانیهای صادر کرد.
🔻 متن بیانیه به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
(إنا لله وإنا الیه راجعون)
مردم شریف و مظلوم افغانستان
السلام علیکم ورحمه الله و برکاته
با دلی آکنده از درد و اندوه ضمن محکوم نمودن جنایت دیروز مسجد مؤمنین قندوز، شهادت و زخمی شدن دهها تن از نمازگزاران بیگناه این مسجد را به شما عزیزان تسلیت عرض میکنیم و از خداوند متعال برای خانوادههای داغدار صبر و أجر و برای مصدومان شفای عاجل را مسألت داریم.
با کمال تأسف و ناباوری مشاهده میشود که کشورهای مسلمان و جامعه جهانی ملت بیپناه افغانستان را تنها گذاشته و عملاً اجازه دادهاند شمار بیشتری از مؤمنین بیگناه این کشور هدف حملات جنایتکارانه گروههای افراطی و بی رحم قرار گیرند.
در این شرایط دشوار از شما عزیزان دعوت میکنیم اتحاد و همبستگی ملی را بیش از پیش رعایت نموده و در جهت حمایت از غیر نظامیان در مقابل ظلم و جنایت گروههای تروریستی چارهای بیندیشید و برای جلو گیری از تکرار اینچنین فاجعهای در مساجد و اجتماعات عمومی اقدامات مناسبی را در نظر بگیرید.
دوام عزت و سربلندی ملت بزرگ افغانستان را از خداوند متعال خواستاریم.
۲ / ربیع الأول/ ۱۴۴۳ هـ. ق.
دفتر آیت الله سیستانی ــ نجف اشرف
🆔 @ijtihad
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام رهبر انقلاب اسلامی در پی حادثه مصیبتبار انفجار در مسجدی در استان قندوز افغانستان
▫️ در پی حادثه مصیبتبار انفجار در مسجدی در استان قندوز افغانستان و جانباختن تعداد زیادی از مردم نمازگزار، حضرت آیتالله خامنهای در پیامی بر مجازات عاملان این جنایت بزرگ و جلوگیری از تکرار چنین فجایعی تأکید کردند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
حادثهی تلخ و مصیبتبار انفجار در مسجد منطقه خانآباد استان قندوز که به جانباختن جمع زیادی از مؤمنان نمازگزار انجامید، ما را داغدار کرد. از مسئولان کشور همسایه و برادر افغانستان جداً انتظار میرود که عاملان خونخوار این جنایت بزرگ را به مجازات برسانند و با تدابیر لازم از تکرار چنین فجایعی جلوگیری کنند. از خداوند متعال رحمت و علوّ درجه برای شهیدان این حادثه و شفای عاجل برای آسیبدیدگان و صبر و سکینه برای کسان و بازماندگان آنها مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۱۷ مهر ۱۴۰۰
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🔹بیانیه آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی در محکومیت حمله تروریستی به نمازگزاران قندوز افغانستان
بسم اللّه الرحمن الرحیم
«وَٱتَّقُوا۟ فِتۡنَةࣰ لَّا تُصِیبَنَّ ٱلَّذِینَ ظَلَمُوا۟ مِنكُمۡ خَاۤصَّةࣰ وَٱعۡلَمُوۤا۟ أَنَّ ٱللَّهَ شَدِیدُ ٱلۡعِقَابِ»:
و بترسید از بلایی كه در میان شما تنها ستمكاران دچار آن نمیشوند [و همه شما از سکوت در مقابل ظلم آسیب خواهید دید]، و بدانيد كه کیفر خداوند سخت است (آیه ۲۵ سوره انفال).
بار دیگر مردم مظلوم و شریف افغانستان هدف توحش کورکورانه، غیر انسانی و ضد اسلامی گروهی جنایتکار قرار گرفتند و دهها نمازگزار بیگناه و بیدفاع قندوز به شهادت رسیدند. اینجانب این مصیبت دردناک را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، خانواده های عزادار و همه مردم مصیبتزده افغانستان تسلیت میگویم.
🔻مردم ستمدیده و رنجکشیده افغانستان سالهاست که قربانی باندبازی جنگطلبانه و اختلافات فرقهای و قبیلهای شده و رنگ آرامش و زندگی را به خود ندیدهاند. گروههای مختلفی با نام خدا و اسلام، دست به انواع جنایتها و رفتارهای خلاف شرع در این کشور زده و میزنند و خصوصا زنان و کودکان مصائب بسیاری متحمل شدهاند. اکنون نیز برای چندمین بار، گروهی در حال عبادت در مسجد، هدف حمله وحشیانه قرار گرفته و جان خود را از دست دادهاند.
🔺بر همه مسلمانان با هر مکتب و اندیشهای، خصوصا بر عالمان و دولتمردان مسلمان فرض است که رفتارهای وحشیانه این گروههای مدعی اسلام را محکوم کنند تا نام مقدس اسلام، این آیین رحمانی و انسانساز، بیش از این بدنام و آلوده به این توحشها نشود.
بر همه سازمانهای بینالمللی و دولتها نیز فرض است که تمام توان خود را برای جلوگیری از این ستمها و جنایتها به کار بگیرند. چنین رفتارهای وحشیانهای فقط به سود قدرتهایی است که سعی دارند حضور مداخلهگرانه در افغانستان داشته باشند و بر آلام این مردم بیپناه بیافزایند. نتیجه سکوت امروز، آینده تلختر و سیاهتر برای این مردم مظلوم و کل منطقه و جهان اسلام است.
«وَ سَیَعلمُ الذینَ ظَلموا أیَّ مُنقَلبٍ یَنقلِبونَ» (آیه ۲۲۷ سوره شعراء).
✍سید موسی شبیری زنجانی
@zanjani_net