eitaa logo
دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
308 دنبال‌کننده
449 عکس
86 ویدیو
271 فایل
مقام معظم رهبري: «فقه خیلی اهمّیّت دارد؛ یک عدّه‌ای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است.» ●《الانوار الهادیه》مجله علمی مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام-اهواز
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 تیزر | گفت‌وگوی علمی آیت‌الله علوی بروجردی و استاد خسروپناه دزفولی ➖➖ آیت‌الله علوی بروجردی از اساتید حوزه علمیه قم در گفت‌وگویی مطالبی پیرامون اقتصاد اسلامی مطرح کرده بود که واکنش‌هایی در حوزه علمیه داشت که از جمله حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه از اساتید حوزه بود که سخنان استاد علوی بروجردی را رد و از وی درخواست گفت‌وگو و مناظره علمی نموده بود که در چند روز اخیر این گفت و گوی علمی بین این دو استاد حوزه برگزار گردید. ‌ 📄 متن گفت‌وگوی علمی آیت الله علوی بروجردی و استاد خسروپناه دزفولی👇 hawzahnews.com/news/946803 📹 فیلم کامل این گفت‌وگو:👇 hawzahnews.com/xb4n9 📸 تصاویر: hawzahnews.com/xb4nr •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
اهمیت حوزه‌های علمیه فقط در تبلیغ دین نیست، گرچه این رشته از وظایف مهم حوزه‌ها است ولی از این مهم‌تر آموزش علمی و فنی معارف اسلامی است. حال، در این زمینه چه مباحثی را باید اصل دانست؟ ریشه‌های اصلی در حوزه‌ها، فقه و کلام و فلسفه است. فقه، ستون فقرات حوزه‌ها و علم کلام، از پایه‌های مهم حوزه علمیه و فلسفه هم از لوازم حتمی است. البته در کنار اینها، علوم دیگری هم باید باشد؛ مثل تفسیر، حدیث، رجال و غیره که مقدمات فهم کتاب و سنّت است، و علم اصول که در کنار فقه، به عنوان مقدمۀ آن حتماً لازم است. 💠(جلسه اول خارج فقه،قصاص) 🗓۱۳۷۸/۶/۲۸ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📜اجازه اجتهاد شیخ محمد حسین کاشف الغطاء قدس سره به آیت الله مکارم شیرازی دام عزه. 📍پ.ن: آیت الله مکارم در آن زمان۲۴سال داشته است. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💠روس بیانات منتشر شده مرجع عالیقدر جهان تشیع آیت الله سیستانی حفظه الله: 🔰بیان چالش ظلم،فقر،عدم آزادی،تروریست،تحریم اقتصادی در منطقه خاور میانه بخصوص در فلسطین اشغالی. 🔰بیان قدرت تاثیر رهبران دینی در حل مشکلات مذکور. 🔰بیان اهمیت زندگی مسالمت آمیز بار عایت حقوق شهروندی واحترام متقابل تمام ادیان. https://www.sistani.org/arabic/statement/26506/ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
💠روس بیانات منتشر شده مرجع عالیقدر جهان تشیع آیت الله سیستانی حفظه الله: 🔰بیان چالش ظلم،فقر،عدم آزا
🔹در این بیانیه افزوده که آیت الله سیستانی در این دیدار به رنج های بسیاری انسان ها در سرزمین های گوناگون و ظلم و سرکوب و فقر و سرکوب دینی و فکری و محرومیت از آزادی های اصلی و نبود عدالت اجتماعی به خصوص در منطقه ما که دچار جنگ و خشونت و تحریم های اقتصادی و آوارگی های اجباری است به خصوص در سرزمین فلسطین پرداخته است. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
بسم الله الرحمن الرحیم 📣 فراخوان مقاله 📗فصلنامه تخصصی مفتاح الفقاهه ✔️حضرت امام خمینی ره : «این جانب معتقد به فقه سنّتی و اجتهاد جواهری هستم و تخلّف از آن را جایز نمی دانم. اجتهاد به همان سبک صحیح است, ولی این بدان معنا نیست که فقه اسلام پویا نیست. زمان و مکان, دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند. مسأله ای که در قدیم, دارای حکمی بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام, ممکن است حکم جدیدی پیدا کند.... مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد.» 👈مدیریت حوزه علمیه استان خوزستان در راستای انجام رسالت حوزوی خود در زمینه گسترش پژوهش های فقهی اقدام به راه اندازی مجله علمی تخصصی در زمینه فقه و اصول و رجال تحت عنوان «مفتاح الفقاهۀ» نموده است. از اینرو طی این فراخوان آمادگی خود را برای پذیرش آثار پژوهشگران فاضل استان خوزستان اعلام می نماید: 🔰موضوع مقالات: 📝کلیه پژوهش هایی فقهی، اصولی و رجالی که به روش استدلالی و در قالب مقاله علمی مطابق با شرایط مذکور در شیوه نامه مربوطه تدوین شده باشد. تبصره: 📝مقاله می تواند بخشی از پایان نامه سطح 3 یا 4 و یا کتابی باشد که قبلاً توسط پژوهشگر نگاشته شده است. 🔰اولویت های مقالات: 1️⃣ مسائل مورد نیاز جامعه و نظام اسلامی. 2️⃣ مسائل مورد بحث در دروس خارج فقه واصول حوزه علمیه استان خوزستان. 🔰شرایط مقاله 1️⃣رعایت شیوه نامه نگارش مقالات فراخوان (پیوست شماره یک) 2️⃣ مقالات ارسالی نباید قبلاً در مجله یا مجموعه دیگری چاپ شده یا زیر چاپ باشند. 3️⃣ فصلنامه در تلخیص، اصلاح و ویرایش مقالات رسیده جهت انتشار آزاد است. 4️⃣ در صورت پذیرش مقاله، تا پایان ارزیابی و اعلام نتایج، پژوهشگر بدون هماهنگی با مرکز، اجازه انتشار و ارائه مقاله در نشریات دیگر را ندارد. 🔰شرایط پژوهشگر ⬅️ صلاحیت علمی: ⏺اساتید و فضلای محترمی که امتحانات کتبی پایه 10 خود را به اتمام رسانده باشند. ⏺ اشتغال به فعالیت دراستان خوزستان. تبصره: منظور از فعالیت، تدریس، تحصیل در دروس خارج یا اشتغال در شئون مختلف مربوط به روحانیت در محدوده استان خوزستان است. ⭕️مهلت ارسال متن کامل مقالات: 🗓 30 اردیبهشت ماه 1400 📤ارسال مقالات: از طریق نام کاربری(ID): «@Mfegh1400» در پیام رسان ایتا به آدرس: https://eitaa.com/mfegh1400 . ✳️حمایت ها و امتیازات: ۱. ارائه مشاوره در طول مدت پژوهش و نگارش مقاله ۲. انتشار مقالات برگزیده در فصلنامه ۳. فراهم نمودن زمینه ارائه مقاله در قالب کنفرانس و همایش ۴. معرفی به مراکز پژوهشی و اولویت بکارگیری در فعالیت های پژوهشی به عنوان پژوهشگر و همکار. ۵ تقدیر مادی از مقالات برگزیده به شرح ذیل: الف: مقالات حائز رتبه «مقاله برتر» : ب: مقالات حائز رتبه «مقاله شایسته تقدیر»: ج: مقالات بعدی حائز رتبه «قابل نشر»: 💠از تمامی نویسندگان مقالات ارسالی برگزیده بر اساس رتبه کسب شده تقدیر ویژه صورت خواهد گرفت. ♻️جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال معاونت پژوهش مدیرت حوزه خوزستان در پیام رسان ایتا 🌐 به آدرس: https://eitaa.com/pajooheshkhozestan . مراجعه نمایید. 📞شماره تماس مستقیم: 09106483775 از ساعت10:30 تا 12:30 📞شماره تماس ثابت : 35510015 داخلی 143 🔳معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان- امور واحد های پژوهشی ونشریات
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 سخنان تکان‌دهنده آیت‌الله بروجردی در واپسین روزهای حیات 🎥 شهید مطهری 🔸 من به شخص آیت‌الله بروجردی اعتقاد داشتم؛ هرچند عده‌ای به دستگاه ایشان انتقاد داشتند که خود من هم انتقاد داشتم. ولی ایشان را یک مرد روحانی واقعی می‌دیدم؛ یک مرد کاملا مؤمن و معتقد و خداترس. 🔹 ایشان در واپسین روزهای حیات (کسالت قلبی منجر به فوت) گفتند: من خیلی ناراحتم از اینکه کاری نکردم و می‌روم. 📌 ادامه را از بیان شهید مطهری بشنوید... @Manahejj
⚫️اَلسَلامُ عَلَی الْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ السُّجُونِ وَظُلَمِ الْمَطَامِير ِ ⚫️اَلسَلامُ عَلَیک یا مُوسِی بنِ جَعفَر(ع) 🏴شهادت امام کاظم(ع)باب الحوائج تسلیت باد🏴 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از حوزه نیوز خوزستان
🔅 راه‌اندازی دفتر واحدهای پژوهشی و نشریات در معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان حوزه| حجت‌الاسلام مهدی آریاخاکی، معاون پژوهش حوزه علمیه خوزستان، در گفتگو با خبرنگار «حوزه» اظهارداشت: ▫️ یکی از خلاء های معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان نبود دفتری جهت پیگیری امور واحدهای پژوهشی و منشورات است. ▫️واحدهای پژوهشی اعم از پژوهش سرا، مرکز پژوهشی، پژوهشکده، موسسه و پژوهشگاه، که رسالتشان کار پژوهش محور است، باید در کنار واحدهای آموزشی در حوزه استان رشد کنند. ▫️یکی از ثمرات گسترش واحدهای پژوهشی در استان جلوگیری از مهاجرات طلاب مستعد و فضلای نخبه استان است که طبق برنامه‌ریزی اولیه بناست در سه‌نقطه از استان تأسیس شود. ◀️ مشروح مصاحبه؛ hawzahnews.com/xb4Ry 🌐خبرگزاری حوزه در خوزستان eitaa.com/joinchat/1139933203Ced8a13e413
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢الزامات فقه پویا در جهت تحقق اهداف انبیاء 📹 آیت الله کعبی در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش اول): 🔷 «اگر بخواهیم فقه متحرک باشد و اهداف و مکتب انبیاء را در ساحت عمل محقق کند مجموعه الزاماتی دارد که نیاز است فقیه به آن ها پایبند باشد و این موارد در استنباط، محتوا، ساختار، نتایج و خروجی سیستم موثر است: اول...» ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢الزامات فقه پویا در جهت تحقق اهداف انبیاء 📹 آیت الله کعبی در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش اول): 🔷 «اگر بخواهیم فقه متحرک باشد و اهداف و مکتب انبیاء را در ساحت عمل محقق کند مجموعه الزاماتی دارد که نیاز است فقیه به آن ها پایبند باشد و این موارد در استنباط، محتوا، ساختار، نتایج و خروجی سیستم موثر است: اول...» ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔸این عَلَمی که بلند شده، نباید بیفتد🔸 📝 دکتر علی حائری از ملاقات با 🕌 پس از استقرارمان در هتل نجف، پدر غسل زیارت کرد و دشداشۀ سفیدِ بلندی پوشید و به جای عمامه یک دستار سفید به سر کشید. عصا به دست، با آن محاسن سفید، هیبت دلربایی پیدا کرده بودند. به مزاح گفتم: بسان حضرت موسی شدید! لبخند زدند و گفتند: با این هیبت قابل شناسایی ام؟ سری به انکار و لبخند تکان دادم و به سمت حرم راه افتادیم. 🕌 به محض ورود در حرم، پاها را برهنه کردند. سرشان کاملاً پایین بود. چیزی را با صدای بی جوهری تند تند زمزمه می‌کردند و اشکشان متصل جاری بود. حال عجیبی پیدا کرده بودند. این حال و این حجم از تواضع را نه در حرم رضوی و نه حتی در کربلای معلی ندیده بودم. گویی هیبت امیر مؤمنان را به تمامه درک می‌کردند. گوشۀ حیاط حرم در آفتاب سوزان نشستند و شروع به خواندن زیارت کردند. به نظرم زیارت جامعه کبیره بود. نمی‌دانم، هرچه بود، طولانی بود. زیارت که تمام شد، باز با تواضعی زائدالوصف به سمت حرم راه افتادیم. هر دیوار یا دری را که می‌دیدند گونه ها را متواضعانه به آن می مالیدند. صورت یکسره تَر بود و اشک، دائم سرازیر. سرشان پایین بود و یک لحظه هم سر را بلند نکردند. بوسه ای کوتاه به گوشه ضریح و زیارتی مختصر. بدون آنکه روی برگردانند، سر به زیر و آرام آرام عقب رفتند. حالشان طبیعی نبود. گویا اتفاقی رخ داده بود که من از درک آن عاجز بودم. نماز ظهر را هم همانجا خواندیم. 🕌 در مسیر بازگشت، درست در ورودی، یک فردی که روی ولیچر بود -یک انسان هیکل مندِ نورانی، با جای مهر روی پیشانی بلندش و یک لباس سفید - حال معنوی پدر را که دید، دست پدر را محکم گرفت و بصورت چسباند. می‌بوسد و می گریست و فریاد می‌زد: یا ابا صالح مددی! ... یا انصار دین الله مددی! پدر که متوجه حال غریب او شده بودند، آرام دستشان به قلبش کشیدند و پیشانی اش را بوسیدند و گفتند: «یا اخی! سیأتی قريباً، اطمئن، اطمئن، نحن أيضاً ننتظره ...» آرام شد و دست پدر را بوسید و رها کرد. این مواجهه توجه برخی را به ما جلب کرد؛ مِن جمله، سید جوانی که متوجه شدم دارد پشت سر ما به سمت هتل می‌آید. در ورودی هتل، خودش را به ما رساند. به من با ته لهجۀ عربی گفت: «آقای حائری شیرازی هستند؟» بدون آنکه جواب مشخصی بدهم گفتم: «مطلبی هست؟» گفت از طرف آیت الله سیستانی است و برای ترتیب ملاقات آمده. یکه خوردیم، گویا پس از دیدار پدر با عبدالمهدی کربلایی (امام جمعۀ کربلا)، ایشان زمان مراجعت ما را به نجف، به دفتر آیت الله اطلاع داده و ایشان آمادگی این دیدار را داشتند. البته شاید کسی از همراهان ما این تقاضا را از عبدالمهدی کرده باشد که من مطلع نبودم. 🕌 بگذریم. به پدر در راه گفتم. ایشان هم کمی غافلگیر شدند. ... بنا شد کسی از دفتر برای راهنمایی بیاید. یک پیرمرد سیه چرده عینکی آمد. فاصلۀ هتل و دفتر آیت الله را پیاده راه افتادیم. جلو کوچه، گیت بازرسی بود. چیزی به عربی گفت، زنجیر را برداشتند و وارد دفتر شدیم. ما که چند نفری بودیم را در اتاق انتظار جای دادند و پدر را بردند. چند دقیقه بعد، دنبال من هم آمدند. گویا پدر سفارش کرده بود. قبل از ورود، کسی به من فهماند که فقط مصافحه کنم. اینجا دست بوسی قدغن است. خیلی ساده، دو زانو در اتاق بزرگی که با موکت پوشیده شده بود، کنار میزی کوچک روی ملحفه ای سفید نشسته بودند. خیلی لاغرتر از آن چیزی که تصور می‌کردم. پیشانی را بوسیدم و سلام کردم. گویا در خلال صحبت با پدر بودند. پاسخ سلام را دادند. فارسی را روان صحبت می‌کردند اما با ته لهجۀ غلیظ عربی. 🕌 از مرحوم پدر بزرگ ما -شیخ عبدالحسین حائری- گفتند که ایشان را ندیده بودند، اما به عنوان یک فقیه زاهد متقی در کربلا معروف بودند. بعد، از پدر گفت که مطالب شما را مدتیست پیگیری می کنم. از طرح «فلاحت در فراغت» خبر داشت. می گفت ورود در اینگونه مسائل، روحانیت را واقع بین می‌کند. از نظریات اقتصادی پدر مطلع بود و می‌گفت هر چند شاید قابلیت اجرا نداشته باشد اما تحقیقات در این رابطه را برای اسلام مفید می دانم و قائلم از وجوهات می‌توان در آن خرج کرد و حمایت خواهند کرد. بعد گفتند: «با این همه، که برای شما قائلم، بیشتر به خاطر و حضور فعالتان در است (این دیدار در سال 89 واقع شده بود [و منظور ایشان، فتنۀ سال 88 است]). اندکی تأمل کردند، بعد ادامه دادند: «این ، حالا که بلند شده، . اگر افتاد دیگر هیچ کس نمی‌تواند آنرا بلند کند. البته که مسائلی هست که باید بیان شود که حفظ این عَلَم و بیان آن مسائل، مانعة الجمع نیست. شما در شرایطی که مسئولیتی نداشتید و شاید بی مهری هایی دیده باشید، نقش ممتازی ایفا کردید» (ادامه دارد) ... منبع: (@dralihaeri در تلگرام) @haerishirazi
ادامه ... 🕌 پدر که گویا یکّه خورده باشد، سرش را بلند کرد. نگاهی به آیت الله انداخت و بعد نگاهی به من کرد. گویا مایل نبودند برخی مسائل را در حضور من بیان کنند. گفتند چند نفری میهمان داریم. با اجازۀ شما، علی برود ایشان را بیاورد تا از زیارت شما محروم نباشند. به اتفاق یکی از اعضای دفتر، به اتاق انتظار رفتیم و بعد از چند دقیقه به سالن برگشتیم. همان شخص این بار بالای سر آیت الله ایستاده بود و تکرار می‌کرد: «فقط مصافحه، دستبوسی ممنوع». گرد ایشان نشستیم. گفتند: «عزیزان همه شیرازی هستید؟» همه پاسخ دادند. گفتند: «اولاً قدر این حاج آقا که همراهش به دیدن من آمدید را بدانید. انسان وارسته ای است و برخی اوصافش کم نظیر است». بعد گفتند: «دو گوهر در شهر شما زندگی می‌کنند که تا هستند، از وجودشان مستفیض شوید. اینها نورند! یکی آیت الله آشیخ محمد رضا حدائق و دیگری آیت الله پاکدل». بعد نگاهی به من کردند و گفتند: «اهل زیارت قبر حافظ هستی؟» گفتم بله. گفتند: «از جانب من برو و بالای سر قبر حافظ فاتحه بخوان». بعد اندکی سکوت کردند و گفتند: «به مسئولین سلام مرا برسان و بگو: حافظ، سینه سوخته بوده. اهل معنا بوده. وصیت کرده قبرش زیارتگاه باشد. ترتیبی دهند از این حالت که هرکس تفریحی که جای دیگری نمی‌تواند بکند، می رود آنجا انجام می دهد، در بیاید! زیارتگاه، جای قلیان و قهوه خانه نیست. جای ادب است. آدم باید آنجا به یاد خدا بیفتد، نه به یاد خلق خدا که دخترها و پسرها قرارشان را آنجا می‌گذارند [با خنده].» 🕌 همه از اشراف آیت الله به جزئیات امور شهرمان مبهوت بودیم. کسی را صدا زدند که برای میهمان ها دُرّ نجف بیاورید. با دستشان هدیه ها را بدستمان کردند و گفتند تا هر وقت که مایل بودید در نجف بمانید، اسبابش را فراهم می‌کنند و متواضعانه جمع را ترک کردند و من هنوز در فکر اِشراف آیت الله به امور بودم. منبع: (@dralihaeri در تلگرام) @haerishirazi
🔅لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنينَ إِذ بَعَثَ فيهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ🔅 🚩🚩عید مبعث نبی اکرم(صلی الله علیه و آله)بر تمامی مسلمانان مبارک باد. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
مواضع حکیمانه آیت‌الله سیستانی در دیدار پاپ «محسن قمی» معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری: 🔹مواضع حکیمانه آیت‌الله سیستانی در دیدار رهبرکاتولیک‌های جهان مایه عزت اسلام شد. 🔹تأکیدات آیت‌الله سیستانی در این دیدار تاریخی بر مسائل مهم بین‌المللی از جمله اشغالی خواندن قدس شریف، خط بطلانی بر توطئه عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس بود. 🔹ابراز نارضایتی آیت‌الله سیستانی از وضعیت فقر، محرومیت، تبعیض و نیزتحریم و تأکید بر اینکه رهبران دینی باید به مسئولیت خود عمل کنند، می تواند مصداق بارز آموزه قرآنی «کلمه سواء» میان پیروان و رهبران ادیان ابراهیمی باشد که باید منتظرنتایج آن باشیم. @TasnimNews
هدايت تحصيلي عليدوست.mp3
17.11M
🎙استاد أبو القاسم عليدوست[حفظه الله] 🔸أهميت فقه وأصول 🔹ضرورت تحصيل رسائل ومکاسب 🔸روش شناسي تحصيل رسائل ومکاسب 💥 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
امروز ۲۲ اسفند (سال ۱۳۷۷) برابر است با ۲۲ دومین سالگرد رحلت بزرگمردی با اخلاص و با تواضع ، مؤلف کتب ارزشمند و کم نظیر : منتهی الدرایة في شرح الكفاية ، هدی الطالب في شرح المكاسب ، ینابیع الفقه و... مرحوم حضرت آیت الله حاج سیّد محمّدجعفر مروّج جزائری ، از علمای بزرگ خوزستان و قم ، و یکی از شاگردان حضرات آیات : شیخ ضیاءالدین عراقی ، سید ابوالحسن اصفهانی ، سید محسن طباطبائی حکیم ، سید محمود شاهرودی ، و دیگر علمای نجف اشرف بود . 💢شادي روح فقيه عاليقدر آيت الله مروج قدس سره صلوات💢 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💥 گزيده ايي از مصاحبه مجله"حوزه" با آيت الله مروج قد سره. 🗓تاريخ إنتشار: سال 1379 🔖شماره:98 ⬇️⬇️⬇️
⭕️از چه زمانى شروع به تحصیل کردید و در چه حوزه اى مشغول به فراگیرى دانشهاى دینى شدید؟ ✅13 ـ 14 ساله بودم که به تشویق مرحوم والد در زادگاهم شهرستان شوشتر مشغول تحصیل شدم. جامع المقدمات را خدمت مرحوم والد و برخى دیگر از دروس عربى را نزد علماى دیگر شوشتر فرا گرفتم. پس از مقدمات عربى فقه و اصول را نیز در محضر مرحوم والد شروع کردم. معالم و مقدارى از لمعه و شرایع را نزد ایشان خواندم. در حدود 21 ساله بودم که براى ادامه تحصیل به نجف اشرف مشرف شدم. مکاسب را خدمت مرحوم آقا سیّد على نورى و بخشى از رسائل را خدمت مرحوم آیت اللّه شاهرودى و بخش دیگر آن را خدمت دیگر علما به صورت متفرقه خواندم. پس از به پایان بردن سطح به درس خارج رفتم. اوّلین درس خارجى که شرکت کردم درس مرحوم آقا ضیاء عراقى بود که هم فقه و هم اصول را خدمت ایشان فرا گرفتم. پس از مدتى مسافرتى به ایران پیش آمد. به خوزستان رفتم. آن جا بودم که آقا ضیاء به رحمت خدا رفت. پس از بازگشت به نجف به درس آیت اللّه شاهرودى و آیت اللّه حکیم مى رفتم. البته مختصرى هم درس مرحوم آقا سیّد ابوالحسن اصفهانى رفتم که خارج مکاسب مى گفت. و مدتى هم درس اصول مرحوم آقا شیخ حسین حلّى حاضر شدم. ولى عمده درس خارج در محضر آقاى شاهرودى بود هم فقه و هم اصول و آقاى حکیم که تنها فقه بود; چون ایشان آن زمان اصول نمى گفت. حدود 22 سال در حوزه نجف بودم و به تحصیل و تدریس مشغول بودم; تا آن که حکومت عراق ما را دستگیر و از عراق بیرون کرد. به اهواز آمدیم و چون بیش تر بستگان در اهواز بودند در آن جا رحل اقامت افکندیم; به امید آن که هر چه زودتر به نجف اشرف برگردیم که متأسفانه میسّر نشد. تا چند ماه پس از جنگ هم در اهواز ماندم سپس به قم آمدم; به امید آن که دوباره برگردم که این هم مقدور نشد و ماندگار شدم. حوزه: شوشتر از جمله شهرستانهایى است که همواره عالمان بزرگى از حوزه برخاسته اند و حوزه علمیه آن از دیرینه ترین حوزه هاى شهرستانى است. حال از محضر حضرت عالى مى خواهم که ویژگیهاى این حوزه را بویژه در دورانى که شما در آن تحصیل مى کرده اید بیان کنید. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
⭕️فرمودید بیش تر فقه و اصول را در محضر حضرات آیات: شاهرودى و حکیم فرا گرفته اید اگر ممکن است درباره ویژگیهاى آن دو بویژه روشهاى درسى آنان مطالبى را بیان کنید؟ ✅مرحوم آیت اللّه شاهرودى آدم ملایى بود; ولى بیان نداشت لذا مطالب را منظم نمى فرمود تکرار زیاد داشت ولى از نظر دقت و تسلط خیلى خوب بود نظیر آقا سیّد ابوالحسن بود.ایشان هم با این که فقیه توانایى بود; ولى قدرت بیان نداشت. روزى مرحوم سیّد بحث قبلى که داشته به پایان مى رسید همان جا سر درس از شاگردان براى موضوع بحث بعدى نظرخواهى مى کند. شاگردان اختلاف مى کنند و دست آخر بیش تر موضوع حج را پیشنهاد مى کنند. ایشان همان جا بالبداهة شروع مى کند و حدود سه ربع ساعت درباره موضوع جدید بحث علمى و فقهى مى کند همانند کسى که ساعتها مطالعه کرده باشد.این نشان دهنده قدرت علمى و تسلطى بود که ایشان بر فقه داشت. فضلاء و اهل نظر مى گفتند اگر مطالب آقاسیّد ابوالحسن را به مرحوم آقا ضیاء عراقى که از بیان فوق العاده اى برخوردار بود بدهند و او آنها را تقریر کند گویا مطالب از عرش نازل شده است. ⭕️وضع زندگى مرحوم آیت الله شاهرودى چگونه بود؟ ✅وضع زندگى ایشان بسیار ساده بود. یک وقتى خدمت ایشان بودم تا نزدیک ظهر طول کشید خواستم بروم فرمود: نهار پیش ما بمان. من هم پذیرفتم. با خود فکر مى کردم امروز یک پلویى خواهیم خورد; ولى نماز که خوانده شد نهار آوردند یک کاسه ماست ترش براى من و یکى هم براى خودشان همین! البته بسیار خوشمزه بود و با صفا. ییک وقتى در محضر ایشان بودم یکى از علماى شاهرود میهمان ایشان بود. آقاى شاهرودى به شوخى فرمود: این شیخ هر جا مى رود مى گوید: آقاى شاهرودى از ما خوب پذیرایى نمى کند همه اش ماست ترش مى دهد. بى انصاف بگو: یک بار هم پلو داد! •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
⭕️اگر ممکن است از ویژگیهاى درسى روش تدریس و از توجه ایشان به تهذیب نفس و مسائل اخلاقى طلاب مطالبى را بیان کنید؟ ✅مرحوم آقاى حکیم افزون بر ملایى و توانایى علمى برخلاف آقاى شاهرودى خوش بیان بود با عربى فصیح درس مى گفت. خیلى منظم و مرتب درس را ارائه مى داد به طورى که اگر همان نوشته درس ایشان را کسى چاپ مى کرد قابل نشر بود. نمونه آن همین مستمسک عروة الوثقى است. ویژگى دیگر درس ایشان این بود که مدتى ایشان مقید شده بود آخر درس چند دقیقه اى اخلاق مى گفت که خیلى مؤثر و مفید بود; ولى متأسفانه ادامه پیدا نکرد و ایشان تذکرات اخلاقى را ترک کرد. یک وقتى بنده به ایشان عرض کردم: آقا! چرا تذکرات اخلاقى را دیگر نمى فرمایید براى ما بسیار مفید بود. با این که ایشان به بنده عنایت خاصى داشت فرمود: صلاح نیست و توضیحى نفرمود. بعدها متوجه شدم عده اى از کسانى که به ظاهر اهل علم بودند گفته بودند: بله فلانى مطلبى براى گفتن ندارد مى خواهد وقت افراد را با این مطالب پر کند و به طور معمول آنانى که سواد کافى ندارند به این گونه مطالب اخلاقى متمسک مى شوند تا آن ضعف را بپوشانند و از این نوع حرفها! متأسفانه همین حرفها باعث شده بود که ایشان موعظه ها و پند و اندرزهاى اخلاقى را که بسیار بسیار براى طلبه ها مفیید بود ترک کند. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
⭕️حضرت عالى از چه زمانى و چه دروسى را تدریس کرده اید؟ ✅از همان ابتداى تحصیل تدریس هم داشتم. یادم هست در شوشتر که بودم در کنار فراگیرى مقدمات منطق کبرى را درس مى گفتم. به نجف هم که مشرف شدم زمانى که سطح را مى خواندم معالم و قوانین را درس مى گفتم. در درس خارج که شرکت کردم درسها را پس از درس مطابق معمول براى عده اى تقریر مى کردم. فقه آقاى حکیم و اصول و فقه آقاى شاهرودى جزء درسهایى بود که به تقریر آنها مى پرداختم. پس از تقریر به منزل مى آمدم و آنچه را تقریر کرده بودم مى نوشتم. روزهاى تعطیل هم برابر معمول حوزه دروس متفرقه اى را تدریس مى کردم: قاعده فراغ قاعده من بلغ اعمال صبى درایه و… که این گونه درسها به دروس ایام تعطیل معروف شد. بعد هم که به ایران آمدم و بنا شد در اهواز بمانم به خواست عده اى از فضلا درس خارج فقه و اصول را بر مبناى مکاسب و کفایه تدریس مى کردم تا این که جنگ شروع شد و دروس به خودى خود تعطیل شد. ⭕️در حوزه هاى علمیه رسم بر این بوده که شاگردان از استادان و برجستگان حوزه اجازه اجتهاد مى گرفته اند آیا حضرت عالى نیز از استادان فقه و اصول خویش اجازه اجتهاد دریافت کرده اید؟ ✅بله از آقا سیّد ابوالحسن آقا ضیاء و آقاى شاهرودى هم اجازه اجتهاد و هم اجازه روایت دارم. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
⭕️حضرت عالى از عمر با برکتى برخوردار بوده اید و تجربه ها اندوخته اید و راهها پیموده و به توفیقهایى دست یافته اید به عنوان حُسن ختام خواهشمندیم ما و خوانندگان را راهنمایى بفرمایید و از پندها و اندرزهاى خود ما را بهره مند سازید. ✅بنده کوچک تر از آن هستم که بخواهم توصیه اى داشته باشم; ولى آنچه را که دیگران به ما گفته اند همان را به شما مى گوییم. داشتن اخلاص در عمل براى همگان خوب است; ولى طالب علم و روحانى به داشتن آن سزاوارتر است. سعى کنیم هدفمان از طلب علم فقط خدا باشد و رضایت او. مقصدها و هدفهاى مادى و دنیوى را کنار بزنیم. سعى کنیم خودمان را از این قیدهاى مادى برهانیم. دین نیاز به تزکیه نفس و مجاهده با هواى نفسانى دارد اگر خداى نکرده انسان از حُب ریاست و مقام و دنیا رهایى نیابد ممکن است همان لحظه هاى آخر خیالها و اوهام مادى و هواهاى نفسانى او را رها نکند نکته بسیار لطیفى را از مرحوم آقا جمال گلپایگانى شنیدم که خیلى تکان دهنده است. ییک وقتى آقا سید على اکبر پدر آقاى خویى مشرف شده بود نجف. ما هم رفته بودیم منزل آقاى خویى دیدن ایشان. جمعى از بزرگان از جمله آقا جمال گلپایگانى هم حضور داشتند. صحبت از حساب سنّ به میان آمد. آقا جمال گفت: (سن ها زیاد شده است ولى مغزها هنوز جوان است. سن بالاست ولى هنوز به فکر این است کى از همه بالاتر بشوم رئیس بشوم و… ولى نمى گوید: کى مى میرم). ✅ما سهم امام مصرف مى کنیم ما عائله امام زمان(عج) هستیم همه عائله آن حضرت هستند: (بیمنه رزق الورى); ولى ما اهل علم به ایشان نزدیک تریم به همین نسبت باید در تحصیل رضاى ایشان که رضایت خداوند است بیش تر کوشش کنیم. ✅نکته دیگر ضرورت درس اخلاق در حوزه هاست. علم اخلاق براى همه لازم است بخصوص اهل علم. علم اخلاق است که انسان را آشنا به وظیفه مى کند و علم را با عمل همراه مى سازد. در سابق اخلاق در حوزه نجف درس رسمى حوزه بود. کسانى مانند مرحوم آقاى حاج سیّد على قاضى تدریس مى کردند و کسانى همانند: آقاى شاهرودى و حکیم و… شرکت مى جستند. این درسها بسیار مؤثر بود. ما باید کارى کنیم که درس اخلاق در حوزه رسمیت پیدا کند تا حوزه ها افراد مهذّب و شایسته تحویل جامعه دهند. اینان اگر خوب بودند مى توانند افراد جامعه را نیز خوب تربیت کنند. نمونه اى از این افراد تربیت شده الآن به ذهنم آمد برایتان نقل کنم. مرحوم آقا شیخ محمد حسین اصفهانى معروف به کمپانى را مى شناسید از فضل و دانش ایشان باخبرید. البته بنده توفیق حضور درس ایشان را نداشتم ولى چند جلسه اى در منزل مرحوم آقا میرزا على آقا شیرازى پسر مرحوم میرزاى بزرگ خدمت ایشان رسیدم. در یکى از روزها که گمان مى کنم روز عیدى بود و ایشان به همین مناسبت تشریف آورده منزل آقا میرزا على آقا. چیز شگفتى که ما دیدیم وقتى وارد شد در حضور جمع دست آقا میرزا على آقا را بوسید! این کمال تواضع ایشان بود. و نمونه اى از آن تربیت که عرض کردم. خودم یک وقتى داخل صحن به ایشان برخوردم سلام کردم. ایشان هم جواب داد; ولى چند قدمى رفته دو مرتبه برگشت و با صداى بلند فرمود: آقا سلام علیکم. گویا احتمال داده بود جواب سلام مرا نداده یا شاید طورى بوده است که من نشنیده ام. در هر صورت با این که من یک بچه طلبه اى بیش تر نبودم ولى شیخ با آن عظمت برگشت و جواب سلام مرا آن طور که خودش مى خواست داد که من خجالت کشیدم. بنده به ایشان خیلى ارادت داشتم. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi