eitaa logo
دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
308 دنبال‌کننده
449 عکس
86 ویدیو
271 فایل
مقام معظم رهبري: «فقه خیلی اهمّیّت دارد؛ یک عدّه‌ای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است.» ●《الانوار الهادیه》مجله علمی مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام-اهواز
مشاهده در ایتا
دانلود
20101102155105-64.pdf
522.5K
💠 کتابی بسیار سودمند در فقه شیعه. ✍️نویسنده:احمد عابدی 🔸منبع: آیینه پژوهش 1370 شماره 7 🔻نگاهی به کتاب النجعه فی شرح اللمعه حضرت آیت الله شیخ محمد تقی شوشتری. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💢اتحاد جعفر بن محمد بن مسرور با جعفربن محمد بن قولویه صاحب کامل الزیارات: 📌بيان ديدگاه : محقق شوشتري رحمه الله حکم قطعي بر عدم اتحاد دوعنوان می کند ایشان می‌فرمایدکه: جعفر بن محمد بن مسرور از مشایخ شیخ صدوق است، ولی شیخ صدوق از جعفربن محمد بن قولویه اصلاً روایتی ندارد، بلکه شیخ صدوق و ابن قولویه هر دو در یک طبقه هستند، صاحب قاموس الرجال برای اثبات وحدت طبقه شیخ صدوق و ابن قولویه این گونه استدلال می‌کند که هر دو از مشایخ شیخ مفید می‌باشند[1]. ❌نقد کلام قاموس الرجال: این سخن از جهات چندی مورد اشکال است. ⭕️اولاً: این که گفته شده که شیخ صدوق از ابن قولویه روایتی ندارد، مطلب صحیحی نیست، شیخ صدوق در کتاب فضائل رجب عمل ام داود را از جعفر بن محمد بن قولویه نقل می‌کند[2] . آری می‌توان چنین استدلال کرد که روایت شیخ صدوق از جعفر بن محمد بن قولویه نادر است و از جعفر بن محمد مسرور بسیار، بنابراین باید این دو، دو نفر باشند، ولی این کلام نیز ناتمام است. چه روایت شیخ صدوق با تعبیر «ابن قولویه» هر چند نادر است، ولی نمی‌توان گفت که روایت وی از صاحب کامل الزیارات و شخصی که واقعاً ابن قولویه بوده نادر است. چه اثبات این ادعاء منوط به اثبات عدم اتحاد ابن قولویه و ابن مسرور است، لذا با این امر نمی‌توان عدم اتحاد آن دو را اثبات کرد. آری این سوال پیش می‌آید که چرا شیخ صدوق، غالباً از وی با تعبیر ابن قولویه نام نمی‌برد بلکه با تعبیر ابن مسرور روایت می‌کند، پاسخ این سوال این است که لازم نیست تعبیر همه افراد از یک شخص یکسان باشد، درباره برخی افراد تعابیر مختلفی وجود دارد که هر کس با تعبیری از وی یاد می‌کند، مثلاً صاحب کتاب رجال معروف، هم به عنوان نجاشی متصف بوده و هم به عنوان ابن النجاشی، ممکن است کسی از وی با عبارت نجاشی یاد کند و دیگری با عبارت ابن النجاشی، یا درباره صاحب فهرست، کسی ندیم تعبیر کند و دیگری ابن الندیم یا در مورد صاحب کشف اللثام، یکی فاضل هندی تعبیر می‌کند و دیگری فاضل اصفهانی، خلاصه تعدد تعبیر دلیل بر تعدد معنونین به آن تعابیر نیست. ⭕️ثانیاً: مراجعه به عصر اساتید ابن قولویه و مقایسه آن با تاریخ تقریبی ولادت شیخ صدوق اختلاف طبقه آن دو را می‌رساند. ولادت تقریبی شیخ صدوق با توجه به ولادت وی با دعای امام عصر عجل الله تعالی فرجه در زمان صدارت حسین بن روح، حدود 306 یا 307 می‌باشد، ولی ابن قولویه از کسانی نقل می‌کند که در همین حدود باید در گذشته باشند همچون حسین بن محمد بن عامر، همچنین وی از سعد بن عبدالله (م حدود 300) روایاتی ـ هر چند اندک ـ دارد[3] ، و این می‌رساند که ابن قولویه لااقل 15 سال از شیخ صدوق بزرگ‌تر است. 🎙درس خارج فقه آیت الله شبیري|82/11/18 📚پي نوشت: [1]- قاموس الرجال، ج2، ص:422: و ايضا ابن قولويه فی طبقة الصدوق.... [2]-فضائل الأشهر الثلاثة، ص: 32: وَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُولَوَيْهِ. [3]- رجال نجاشي: 123/318، 178/467 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
الحروف الجارة عند جمهور النحاة و عند العلامة البهبهاني.pdf
677.9K
💠 الحروف الجارة عند جمهور النحاة و عند العلامة البهبهاني ✍️نویسنده:سيد محمدرضا ابن الرسول|حبيب عسکري 🔸منبع: بحوث فی العربيه وآدابها دوره ششم بهار و تابستان 1391شماره4 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💠چکيده فارسي: علامه بهبهاني از علماي بزرگ اماميه معاصر و از صاحب نظران در فقه و اصول و بلاغت است. وي در بسياري از نظرات خويش غير مستقيم تحت تاثير علامه شيخ هادي تهراني بوده که از شاگرد برجسته او آيه اله سيدمحسن کوه کمره اي به او رسيده است. علامه بهبهاني نظرات نوين و آثار ارزشمندي در علوم ذکر شده دارد و نظريات حاکم بر محافل علمي در اين سه دانش را به چالش کشيده و رد کرده است. توجه به نظريات وي سبب تغييرات اساسي در اين دانش ها مي شود. مقاله حاضر مي کوشد ديدگاه وي درباره حروف جار و نظر عامه نحويان در اين زمينه را بررسي کند. علامه معتقد است که وضع در حروف آلي است نه استقلالي و در اسم و فعل همانند آيينه است. حروف، معاني مابازائي ندارد تا بر آنها دلالت کنند، بلکه حروف در اسم و فعل، ويژگي هاي استعمال و انواع آن را ايجاد مي کنند، چنان که اين معني را در هيات هاي اشتقاقي و ترکيبي مشاهده مي کنيم. حروف و هيات هاي اشتقاقي و ترکيبي نازل منزله حروف نقشي مهم در جملات و کلام دارند، به گونه اي که کلام بدون اينها منعقد نمي شود. اين نظريه خلاف ديدگاه عامه نحويان است که معتقدند وضع در اسم و فعل و حرف به يک شکل يعني همان آيينه وار بودن است، اما معني در اسم و فعل به طور استقلال و در حرف به طور غير مستقل لحاظ مي شود و حرف هيچ برتري بر آن دو ندارد. علامه بهبهاني معتقد است التزام به در نظر گرفتن فعل يا معناي فعلي براي حروف جر، التزامي بي دليل است. نيز معتقد است که حروف جر اگر متعلق به فعل باشند، به معناي حرفي مستفاد از هيات فعل متعلقند و نه به معناي اسمي. وي همچنين بر آن است که هيچ حرفي به معناي حرف ديگر نيست. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
أَخي لَن تَنالَ العِلمَ إِلّا بِسِتَّةٍ سَأُنبيكَ عَن تَفصيلِها بِبَيانِ ذَكاءٌ وَحِرصٌ وَاِجتِهادٌ وَبُلغَةٌ وَصُحبَةُ أُستاذٍ وَطولُ زَمانِ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📸تصويري از درس آيت الله العظمي شيخ محمد کرمي قدس سره •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
انديشه های حديثي در کتاب النجعه.pdf
750.3K
💠 انديشه هاي حديثي در کتاب النجعه ✍️نویسنده:محمد حسين بهرامي 🔸منبع: علوم حدیث بهار 1383 شماره 31 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
⭕️ديدگاه ميرزاي قمی در ارتبا با تمسک به اطلاقات وعمومات در مسائل مستحدثه: و عموم «أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» و امثال آن نيز محمول است بر عقود معهوده در زمان شارع، نه هر چه هر كس خواهد اختراع كند. و آن چه به فهم حقير رسيده در معنى مثل «أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» و امثال آن، وجوب وفا به مقتضى است، اگر وجوب و لزوم است بر سبيل وجوب، مثل بيع و اجاره، و اگر نه بر سبيل جواز شركت و مضاربه، نه آن كه واجب باشد وفا به هر عقدى الا ما اخرجه الدليل و تحقيق آن را در بعضى رسايل كرده‌ام. 📚جامع الشتات،ج2،ص41 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💠 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 سالروز میلاد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و امام جعفر صادق علیه السلام را به تمام شیعیان تبریک و تهنیت عرض می نماییم. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 💠 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی: مسئولین از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات جامعه غافل نشوند/ رضایت جامعه و توجه به مردم در همه امور مورد توجه باشد حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی مرجع تقلید شیعیان شامگاه جمعه در دیدار با آقای علی محمد زنگانه استاندار جدید گلستان که در دفتر معظم له برگزار شد، اظهار داشتند: باید از افراد مومن و با تقوا در مسئولیت های مختلف بهره ببرید و کارها را انجام دهید. ایشان با بیان اینکه باید در زندگی به گونه ای باشیم که همواره به وظایف خود عمل کرده و رضای الهی مدنظرمان باشد، افزودند: یکی از عزیزان خدمت آیت الله میلانی رسید و گفت خواهشی دارم و گفت برای من دعا کنید شهید شوم، ایت الله میلانی فرمود : دعامی کنم به وظیفه ات عمل کنی، شهادتی که همراه با وظیفه باشد اجر عظیمی دارد. مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اهداف شوم دشمن برای اختلاف افکنی میان مسلمانان بیان کردند: دشمن تلاش می کند بین شیعیان و اهل سنت اختلاف افکنی کند لذا باید مراقب بود اقدامی نشود که سبب پشیمانی شود. معظم له عنوان کردند: باید همواره در خط مستقیم گام برداشت، خداوند در قرآن کریم می فرماید راه خدا و حقیقت همیشه مستقیم است و از راه های دیگر هیچ گاه پیروی نکنید. آیت الله العظمی علوی گرگانی رفع مشکلات جامعه را مورد توجه قرار داد و تصریح کردند: تا جایی که ممکن است باید مردم را از خود راضی نگه داشت و در راه رفع مشکلات جامعه اقدام کرد. 🆔https://eitaa.com/alavigorgani
💥 📚الفقه الفهرستی؛ عرض و استدلال لاحکام المیاه 🔻این کتاب که به کوشش جناب آقای خدامیان نوشته شده، گامی است در راستای کاربردی کردن تحلیل فهرستی. تحلیل فهرستی در نگاه پذیرندگانش ، مبتنی بر بحث از منابع مکتوب است و نه نقل‌های شفاهی؛ به همین دلیل بر تحلیل رجالی برتری دارد. کتاب یادشده، این روش را عملیاتی کرده و احادیث احکام آب‌ها را بر این مدار به اعتبارسنجی می‌نشیند. علاوه بر این محور که محور اصلی است، بحث‌های رجالی و مضمونی احادیث نیز فروگذار نشده است. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
4_6030503300447603555.pdf
3.98M
⬆️دانلود کتاب⬆️ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi