eitaa logo
دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
308 دنبال‌کننده
449 عکس
86 ویدیو
271 فایل
مقام معظم رهبري: «فقه خیلی اهمّیّت دارد؛ یک عدّه‌ای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است.» ●《الانوار الهادیه》مجله علمی مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام-اهواز
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ السَّلامُ عَلَیْک یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا زَوْجَةَ سَیّـِدِ الْمُرْسَلِینِ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاْنْبِیاءِ، وَ نَصَرَتْهُ مَااسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاْعْداءَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ، فَهَنِیئاً لَک بِما أَوْلاک اللهُ مِنْ فَضْل، وَالسَّلامُ عَلَیْک وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُه. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 رحلت جانگداز ام المومنین خدیجه کبری تسلیت باد. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2_5425105777218032711.pdf
14.97M
📚جلد اول •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
2_5425105777218032710.pdf
7.18M
📚جلد دوم •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
2_5425105777218032712.pdf
7.22M
📚جلد سوم •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری: 👈 هلال ماه شوال رؤیت نشد دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۳۰ رمضان المبارک است 🔺️ ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت رؤیت نشد و فردا دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ مطابق با ۳۰ رمضان المبارک ۱۴۴۳ هجری قمری خواهد بود. 🌙 @Khamenei_ir
🌙 أسعد الله أیامکم ونسئل الله القبول والعافیة، والانتصار بظهور وليه(ع) 🤲 عید سعید فطر مبارک باد 💐 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
صحبتهای اخلاقی استاد مروی.mp3
3.13M
💢نکته ايي مهم در موفقيت طلبه💢 💠عمل 💠 علم 🎙آيت الله جواد مروي •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌بخشي از کتب آيت الله شيخ محمدتقي شوشتري رضوان الله تعالی عليه: 📙النجعة في شرح الّلمعة - 11 جلدی: ⬇️http://shiabooks.net/library.php?id=12782 📕قاموس الرجال - 12 جلدي: ⬇️http://alfeker.net/library.php?id=5288 📘الأخبار الدخيلة -4 جلدي: ⬇️http://shiabooks.net/library.php?id=10578 📗قضاء أمير المؤمنين علي بن أبي طالب (عليهما السلام): ⬇️http://alfeker.net/library.php?id=5407 📓الأربعون حديثًا: ⬇️http://alfeker.net/library.php?id=5361 📙تواريخ أعلام الهداية، النبي وآله ص: ⬇️http://alfeker.net/library.php?id=2281 📔البدائع: ⬇️http://shiabooks.net/library.php?id=7684 📘الأوائل: ⬇️http://shiabooks.net/library.php?id=11818 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
•┈••✾••┈•مدیحه •┈••✾••┈• 🔸مع الفخر عش و انشر لوی المجد رافعا 🔹فمثلک أحری ان یعیش ممجدا 🔸شرحت لنا نهج البصاغه معجزا 🔹فصیرت صعب الامر فیها ممهدا 🔸بنیت فیها صرحا مع الفخر عالیا 🔹سیبقی علی کر الزمان مشیدا 🔸فراغیک عین الله عن کل آفه 🔹وحظلک منه العیش رغدا مویدا ✍سروده دکتر سید جعفر شهیدی در وصف شیخ شوشتری قدس سره. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💢اتحاد جعفر بن محمد بن مسرور با جعفربن محمد بن قولویه صاحب کامل الزیارات: 📌بيان ديدگاه : محقق شوشتري رحمه الله حکم قطعي بر عدم اتحاد دوعنوان می کند ایشان می‌فرمایدکه: جعفر بن محمد بن مسرور از مشایخ شیخ صدوق است، ولی شیخ صدوق از جعفربن محمد بن قولویه اصلاً روایتی ندارد، بلکه شیخ صدوق و ابن قولویه هر دو در یک طبقه هستند، صاحب قاموس الرجال برای اثبات وحدت طبقه شیخ صدوق و ابن قولویه این گونه استدلال می‌کند که هر دو از مشایخ شیخ مفید می‌باشند[1]. ❌نقد کلام قاموس الرجال: این سخن از جهات چندی مورد اشکال است. ⭕️اولاً: این که گفته شده که شیخ صدوق از ابن قولویه روایتی ندارد، مطلب صحیحی نیست، شیخ صدوق در کتاب فضائل رجب عمل ام داود را از جعفر بن محمد بن قولویه نقل می‌کند[2] . آری می‌توان چنین استدلال کرد که روایت شیخ صدوق از جعفر بن محمد بن قولویه نادر است و از جعفر بن محمد مسرور بسیار، بنابراین باید این دو، دو نفر باشند، ولی این کلام نیز ناتمام است. چه روایت شیخ صدوق با تعبیر «ابن قولویه» هر چند نادر است، ولی نمی‌توان گفت که روایت وی از صاحب کامل الزیارات و شخصی که واقعاً ابن قولویه بوده نادر است. چه اثبات این ادعاء منوط به اثبات عدم اتحاد ابن قولویه و ابن مسرور است، لذا با این امر نمی‌توان عدم اتحاد آن دو را اثبات کرد. آری این سوال پیش می‌آید که چرا شیخ صدوق، غالباً از وی با تعبیر ابن قولویه نام نمی‌برد بلکه با تعبیر ابن مسرور روایت می‌کند، پاسخ این سوال این است که لازم نیست تعبیر همه افراد از یک شخص یکسان باشد، درباره برخی افراد تعابیر مختلفی وجود دارد که هر کس با تعبیری از وی یاد می‌کند، مثلاً صاحب کتاب رجال معروف، هم به عنوان نجاشی متصف بوده و هم به عنوان ابن النجاشی، ممکن است کسی از وی با عبارت نجاشی یاد کند و دیگری با عبارت ابن النجاشی، یا درباره صاحب فهرست، کسی ندیم تعبیر کند و دیگری ابن الندیم یا در مورد صاحب کشف اللثام، یکی فاضل هندی تعبیر می‌کند و دیگری فاضل اصفهانی، خلاصه تعدد تعبیر دلیل بر تعدد معنونین به آن تعابیر نیست. ⭕️ثانیاً: مراجعه به عصر اساتید ابن قولویه و مقایسه آن با تاریخ تقریبی ولادت شیخ صدوق اختلاف طبقه آن دو را می‌رساند. ولادت تقریبی شیخ صدوق با توجه به ولادت وی با دعای امام عصر عجل الله تعالی فرجه در زمان صدارت حسین بن روح، حدود 306 یا 307 می‌باشد، ولی ابن قولویه از کسانی نقل می‌کند که در همین حدود باید در گذشته باشند همچون حسین بن محمد بن عامر، همچنین وی از سعد بن عبدالله (م حدود 300) روایاتی ـ هر چند اندک ـ دارد[3] ، و این می‌رساند که ابن قولویه لااقل 15 سال از شیخ صدوق بزرگ‌تر است. 🎙درس خارج فقه آیت الله شبیري|82/11/18 📚پي نوشت: [1]- قاموس الرجال، ج2، ص:422: و ايضا ابن قولويه فی طبقة الصدوق.... [2]-فضائل الأشهر الثلاثة، ص: 32: وَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُولَوَيْهِ. [3]- رجال نجاشي: 123/318، 178/467 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
مبناى شيخ شوشتري رحمه الله درقبول أخبار: 💢وكيف كان فعمل المشهور بما هو ضعيف سندا دليل على ان الأصل في الحجية هو العمل وأما سلامة السند ففرعه. 💢فإذا تعارض خبر ضعيف السند مشهور وخبر صحيح السند غير مشهور يقدم العمل بالأول، وإنما يترجح صحيح السند في ما اذا كانا متكافئين في العمل كما عليه قدماء الأصحاب( النجعه فی شرح اللمعه،ج۱،ص۶۵). ♻️پ.ن: شيخ شوشتري رحمه الله معتقد است که از برخورد قدماء با احاديث در می يابيم که در حجيت حديث عمل قدماء اصل وشاخص می باشد وصحت سند فرع آن می باشد. اين مدعی با بررسي کلمات قدماء اثبات می شود زيرا در کلمات قدماء مشاهده می شود که آنها ملتزم به قبول روايات ضعيف نيز شده اند واين درحالی است که اگر از ديد قدماء اصل در حجيت روايات سند باشد به روايات ضعيف عمل نمی کردند از اين رو در مي يابيم که اصل نزد قدماء سند روايت نيست. از اين قاعده مستفاد از کلمات قدماء می توانيم جايگاه شناسي درستي نسبت به بحث سندي داشته باشيم. زيرا با التزام به اين قاعده در صورت تعارض بين روايت صحيح السند وروايت ضعيف السندي که مشهور به آن عمل کرده اند ترجيح با روايت مشهور خواهد بود و حديث صحيح تنها در فرض تساوي دو روايت از جهت عمل در بين قدماء ميزان در حجيت خواهد بود. با توجه به آنچه ذکر شد روشن می شود که در فرايند حل مسأله فقهی بعد از گرد آوري روايات مسأله طي چند دو مرحله لازم خواهد بود: 🔰مرحله اول:مراجعه به کتب قدماء وتعيين قول مشهور می باشد. 🔰مرحله دوم: ❇️(الف)-در صورت احراز شهرت در جانب يک قول بايد روايات موافق مشهور از روايات مخالف جداسازي بشوند. ❇️(ب)-در صورت عدم احراز قول مشهور در اين مرحله پژوهشگر ملزم به بررسي سندي روايات خواهد بود تا صحيح از غير صحيح را تمييز بدهد. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi