eitaa logo
پاسخ به شبهات
361 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
❗️ اسوه بودن معصوم براي غير معصوم! ⁉️ در الگوپذيري بين انسان و الگوي مورد نظر بايد تناسب باشد؛ در حالي که بين پيامبران الهي و مردم تناسبي نيست! چرا که آنها معصوم مي باشند؛ با اين حال، چگونه مي توانند براي ما الگو و اسوه باشند؟ ✍️ پاسخ اجمالي: اولا: آياتي که پيامبران را بشر و از جنس مردم معرفي مي کند دليل عقلي روشني است بر اينکه بين مردم و پيامبران تناسب وجود دارد و انسان ها بايد انبياء الهي(ع) را اسوه و الگو قرار دهند. ثانيا: عصمت پيامبران به معناي سلب اختيار از آنها نيست و پيامبران با كمال اختيار و آزادي و به خاطر اطلاع از باطن پليد و آسيب زننده گناه، از ارتکاب آن خودداري مي کنند. ثالثا: عقلاً هيچ مانعي ندارد که تمامي انسانها که با فطرتي پاک و نهادي معصومانه، زاده مي شوند با علم و عمل صالح و جهاد با نفس به آن درجه از ايمان برسند که همچون پيامبران، باطن و حقيقت همه گناهان و معاصي را مشاهده کنند و از آنها اجتناب نمايند. رابعا: به همان نسبت كه پيامبران امتيازاتي دارند و مشمول مواهب الهى هستند و الگوي ديگران در کارهاي نيک مي باشند، مسئوليتشان نيز سنگين است و در معرض فتنه ها و خطرات بيشتر و تهديدکننده تري نيز هستند. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0418680 #پیامبر #امام #اسوه #الگو #معصوم #تناسب #بشر #کمال #عصمت ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
🌕 بیداری و آگاهی امت اسلامی در سایه ی قیام حسینی ✍️ متن اجمالی: مسلمانان در دوران بنى امیّه خصوصا در عصر حاکمیّت معاویه و یزید دشمن شناس نبودند و با بنى امیّه که کینه دیرینه اى از اسلام داشتند و در پی انتقام خون عزیزانشان در جنگ هاى بدر و احد و احزاب بودند بیعت می کردند، با این که پیامبر(ص) درباره خلافت آنها هشدار داده بودند. این جهل و نادانی در دوران یزید به اوج خود رسید و امام حسین(ع) براى بیدارى مردم راهی جز قیام نداشت تا این که خون پاک حضرت و یارانش موجب بیداری مردم و منتهى به سقوط بنى امیّه و ریشه کن شدن این درخت ناپاک شد. ✍️ متن تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0320047 ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❓ نقش مردم در اتّخاذ صلح و قیام از سوی حسنین(ع)؟ ✍️ متن اجمالی: یکی از علل قیام امام حسین(ع) را باید در بیدارى افکار عمومى و افزایش نفوذ دعوت شیعیان پس از صلح امام مجتبى(ع) جستجو کرد، زیرا جنبشى که پس از امضاى صلح، بر ضد حکومت اموى آغاز شده بود روز به روز در حال گسترش بود. حسین بن على(ع) در واقع دنباله برنامه برادر ارجمند خود را گرفت، زیرا حضرت مجتبى(ع) با کمال شهامت، خرده گیریهاى کوته فکران و عناصرافراطى را تحمل کرد و به تدریج زمینه انقلاب را فراهم ساخت، و در این هنگام حسین بن على (ع) ضربت قاطع را بر پیکر حکومت فاسد بنى امیه وارد ساخت. ✍️ متن تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0322988 #افکار_عمومی #هیهات_منا_الذله #بیداری #امام_حسین #سید_الشهدا #عاشورا #امام_حسن #صلح #کربلا #قیام ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❗️ پیامبران الهی و شفاعت مذموم! ⁉️ حضرت نوح(ع) به خاطر شفاعت از فرزند بی ایمانش با عتاب خداوند مواجه گشت و حضرت ابراهیم(ع) نیز وقتی برای عموی بت پرستش استغفار نمود و عرضه داشت: «وَاغْفِرْ لاِبی إِنَّهُ کانَ مِنَ الضّالِّین»، و یا وقتی با ملائک عذاب برای نجات قوم لوط مجادله کرد، از جانب خداوند توبیخ شد. آیا این موارد با عصمت و ایمان آنها سازگار است؟! ✍️ پاسخ اجمالي: اولا: لحن و سیاق آیاتی که این شفاعتها را بیان نموده به خوبی نشان می دهد پیامبران الهی اذن خدا را برای اجابت درخواستشان لحاظ کرده اند و درخواست خود را از روی ادب و تواضع بیان نموده اند و در پی طرفداری از افراد بی ایمان نبودند. ثانیا: حضرت نوح و حضرت ابراهیم هنوز یقین به عدم ایمان آنها و دشمنی آنها با خدا نداشتند و از روی رأفت و به امید اینکه هدایت خواهند شد شفاعت آنها را کردند، اما وقتی متوجه شدند آنها ایمان ندارند از آنها بیزاری جسته و از درخواست خود صرف نظر کردند. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0418685 #پیامبران #شفاعت #استغفار #عصمت #حضرت_ابراهیم #حضرت_نوح #قوم_لوط #پسر_نوح ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❓ عدالت هماهنگی قلب هاست؟ ⁉️ آیا تعریف حضرت زهرا(س) از عدل: «الْعَدْلَ تَنْسِيقاً لِلْقُلُوب» با تعریف امام علی(ع): «الْعَدْلُ یَضَعُ الاَمُورَ مَواضِعها» متفاوت نیست؟! ✍️ پاسخ اجمالي: این دو تعریف متفاوت نیست، زیرا اگر امور در جایگاه صحیح خود قرار گیرد موجب هماهنگی همه چیز، از جمله قلوب مردم نیز می گردد. نتیجه ظلم و تبعیض گسسته شدن نظام جامعه و رو در رویی طبقات مختلف مردم و حکومت هاست. نتیجه عدل، اعتماد تمامی افراد حکومت و ملت به یکدیگر و ارتباط عمومی و همبستگی اجتماعی و حسن تفاهم و در نتیجه هاهنگ و همساز شدن قلوب خواهد بود. بیان حضرت زهرا(س) که بخشی از خطبه فدکیه آن حضرت است کنایه به بی عدالتی ناشی از برکناری امام علی(ع) است که سبب تفرقه و ظلم در جامعه شد و انسجام شریعت را از هم گسیخت. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0418666 ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❓ آیا یزید از این که امام حسین(ع) را به قتل رسانده پشیمان بود؟ ✍️ پاسخ اجمالي: به يقين عقب نشينى يزيد و تغيير موضع سياسى او، بر اثر خطبه هاى افشاگرانه حضرت زينب(س) و امام سجاد(ع) در شام و بيدارى مردم بود، وگرنه هرگز يزيد با آن سابقه و آن كلمات مسرّت و کفر آميزى كه در آغاز بر زبان راند، از كار خود پشيمان نبود و از اين رو، پسر مرجانه و ديگر فاجعه آفرينان حادثه كربلا را هرگز محاكمه و مجازات نكرد و همچنان آنان را بر مناصبشان باقى گذاشت. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0323083 ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
🌕 قیام حسینی قیامی آگاهانه ✍️ متن اجمالی: با توجه به اسناد تاریخی مانند؛ نامه ها، خطبه ها و وصایای امام، به خوبى روشن مى شود که قیام امام حسین(ع) از مقوله قیام های دفعی و هیجانی نبود؛ بلکه آگاهانه و بر اساس احساس وظیفه و با توجه به تمام خطرات بوده است. ایشان نه تنها خود آگاهانه از شهادت استقبال کرد، بلکه برای انتخاب آگاهانه یارانش، شب عاشورا آنان را آزاد گذاشت که اگر خواستد، بروند، و اعلام کرد که هر کس تا فردا با او بماند، کشته خواهد شد. ✍️ متن تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0321366 ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
⁉️ دلالت آیات سوره کافرون بر پلورالیسم و آزادی تدیّن به هر آیینی؟! آیا سوره کافرون تاییدی بر پلورالیسم و آزادی تدیّن به هر آیینی حتی شرک و الحاد است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: مشرکان، پیشنهادی پلورالیستی و سازشکارانه داشتند که حاوی معامله و پذیرش متقابل عقیده و تدین به آیین شرک و توحید بود. این سوره پاسخی کوبنده به درخواست آنها و نفی هر گونه سازش است. این آیه ردّی بر قابل تبعیّت بودن هر نوع عقیده غیر از توحید است، نه پذیرش حقانیّت همه عقاید! اساسا روایات یکی از ویژگی های این سوره را «برائت و بیزاری از شرک» معرفی کرده اند؛ پس چگونه می توان پلورالیسم یا آزادی شرک و الحاد را از این سوره نتیجه گرفت! آیه شریفه در مقام این است که بفرماید: شما به دین من نخواهید گروید و من نیز به دین شما نخواهم گروید؛ نه اینکه شما آزادید هر آیینی حتی شرک داشته باشید. شاهد این ادّعا، شأن نزول سوره، روایات وارد شده درباره این سوره و محتوای کل قرآن است که به شدّت شرک و کفر را طرد می کند. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0418700 #پلورالیسم #کثرت_گرایی #حقانیت #رستگاری #سوره_کافرون #توحید #شرک #عقیده #آزادی #برائت #لکم_دینکم #و_لی_دین #الکافرون ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
⁉️ دلالت آيه «قُلْ يا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلى‌ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَکُمْ» بر پلوراليسم؟! آيا آيه 64 سوره آل عمران «قُلْ يا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلى‌ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَکُمْ»، تاييدي بر پلوراليسم است؟! معنای اين آيه اين است که اهل کتاب با حفظ اصول مشترک (توحيد و نفي شرک) مي توانند بر آيين خود باقي بمانند! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: در آيات قبل از آيه مورد بحث، جريان شرک تثليثي مسيحيان و دعوت به مباهله آمده و سپس حجت را تمام کرده و کسانی را که اعراض می کنند، مفسد ناميده است. دعوت به مباهله، نشانه بطلان عقايد آنان و حقانيت انحصاری اسلام محمدی(ص) است. ثانيا: قرآن در آيات ديگر اهل کتاب را براي ايمان نياوردنشان، به جنگ يا پرداخت جزيه تهديد مي کند: «قاتِلُوا الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ... مِنَ الَّذينَ أُوتُوا الْکِتابَ حَتَّى يُعْطُوا الْجِزْيَةَ...»؛ يعني همواره دستور به پذيرش اسلام وجود دارد و اين به معنای حقانيت انحصارِی اسلام و منسوخ بودن آيين های قبلی است. ثالثا: پس از آيات دعوت به مباهله و اتمام حجت، اين آيه به معنای دعوت به اصول مشترک همه شرايع الهی و مراعات توحيد و نفی شرک است؛ يعني اگر شريعت حق محمدی(ص) را نمي پذيريد، لااقل شايسته است مشرک نباشيد و عيسی(ع) را به مقام خدايی نخوانيد. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0418699 #اصول_مشترک #توحید #شرک #اسلام #پيامبر_اسلام #پلورالیسم #کثرت_گرایی #حقانیت #رستگاری #مسيحيان #کلمه_سواء #اتمام_حجت #مباهله ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❗️ مشروعیّت قتل حسین بن علی(ع) بنابر شریعت جدّش! ⁉️ آیا همانطور که قاضى ابوبكر بن عربى اندلسى مالكى گفته، قتل امام حسين(ع) به خاطر مضمون حدیث نبوی مبنی بر «قتل برهم زننده وحت امت اسلامی»، مشروع و موافق شريعت جدش بوده است!؟ ✍️ پاسخ اجمالی قاضى ابوبكر بن عربى اندلسى در حقیقت نخواسته تشخيص دهد كه عامل اصلى اين این فاجعه، خود يزيد بوده است؛ این عاملان يزيد بودند که در هر فرصتى می خواستند امام حسین(ع) را به قتل برسانند! لذا امام مجبور شدند از مدینه و سپس از مکه خارج شوند. در حقیقت زمینه قیام نظامی را یزید به وجود آورد . علاوه بر این حکومت یزید هم در مساله بیعت و هم در شیوه حکومت مشروع نبود و امام حسین(ع) به خاطر عمل به وظیفه دینی امر به معروف و نهی از منکر، قیام کرد. امّا قاضی فساد و جنایات یزید و احادیث امر به معروف را نخواسته ببیند! ✍️ پاسخ تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0407544 #امام_حسین #عاشورا #کربلا #شهادت #یزید #تکلیف #قیام #شریعت #وحدت #امر_به_معروف #نهی_از_منکر #امت #مشروعیت ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
🌕 ارزيابی سفر امام حسين(ع) به عراق از لحاظ سياسی ⁉️ با توچه به سوابق سیاسی و تاریخی اهل کوفه چرا امام حسین به عراق رفتند؟! آیا امام فریب کوفیان امام را خورد؟! ✍️ پاسخ اجمالی اولا: کمتر زمانی بوده که کار سیاسی توسط یک فرد انقلابی، با احتمال به موفقیت قطعی انجام شده باشد. از این رو صحیح نیست که فکر کنیم امام باید صد در صد در مورد پیروزی این سفر، اطمینان داشته باشد. امام اهدافی را در چند سطح در نظر داشت؛ دستیابی به هر یک از این اهداف عمل به وظیفه دینی و پیروزی بود و حجّت ظاهری را تمام می کرد. ثانیا: واقعیّت های تاریخی نشان می دهد که یزید اجازه نمی‌داد کسی چون امام حسین(ع) بدون بیعت با او، راحت زندگی کند و امام حسین(ع) نیز کسی نبود که به آرامی زندگی کند. سرزمینهایی مثل مدینه و مکّه در شرایطی نبود که در برابر خواست یزید مبنی بر کشتن امام، مقاومتی از خود نشان دهد. تنها عراق که کانون شیعیان امام بود می‌توانست مورد توجه قرار گیرد. ثالثا: امام بدون تحقیق و اتمام حجّت تسلیم نامه ها نشد. امام برای این که میزان حمایت مردم را بهتر بشناسد، نماینده مستقیم خود، یعنی مسلم بن عقیل را که فردی کاملاً مطمئن بود به کوفه فرستاد. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0412472 ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
🔶 جدیدترین مطالب جدیدترین مطالب ما را در سایت «آیین رحمت» مطالعه کنید. 💻 در سایت: maaref.makarem.ir 🔸 جواز معاشرت با اهل کتاب، تاییدی بر پلورالیسم! 🔸 هدایت عمومی و رحمت گسترده الهی، تاییدی بر پلورالیسم! 🔸 به رسمیت شناختن کتب آسمانی پیشین، تاییدی بر پلورالیسم! 🔸 حشر هر امت در قیامت با پیامبر و کتاب خودش، تاییدی بر پلورالیسم! 🔸 امکان ابقای اهل کتاب بر دین خود با پرداخت جزیه، تاییدی بر پلورالیسم! 📖 عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: https://maaref.makarem.ir/fa/category/articles/27961 ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
🌕 یاران کم امّا با وفای امام حسین(ع) ✍️ متن اجمالی: هر چند گروهى که همراه امام حسین(ع) در حادثه کربلا به شهادت رسیدند، جمعیّت اندکى بودند؛ ولى نگاهى گذرا به زندگى آنان و کلمات و رفتارهایى که از آن گروه به یادگار مانده است، نشان مى دهد که افرادى مؤمن، وفادار، فداکار و پاکباخته بوده اند. گواه روشن این حقیقت، سخن امام(ع) در شب عاشورا در وصف یاران خویش است که فرمود: «من یارانى بهتر از اصحاب خود سراغ ندارم و اهل بیتى نیکوکارتر و به وظیفه خویشاوندى پاى بندتر از اهل بیتم نمى شناسم». ✍️ متن تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0321913 #یاران_حسین #هیهات_منا_الذله #وفا #امام_حسین #گروه_اندک #عاشورا #شهدای_کربلا #اصحاب_امام_حسین ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❓ چرا محمد حنفیّه در قیام امام حسین(ع) شرکت نکرد؟ ✍️ پاسخ: امام حسین(ع) در گفتگوئی که با برادرش محمد حنفیّه داشت با ایشان فرمود: «برادرم! خداوند به تو پاداش نیکو دهد. خیرخواهى کردى و به راه درست اشاره کرده اى. من اکنون عازم مکّه هستم و خود و برادرانم و برادرزادگان و پیروانم را براى این سفر آماده کرده ام. برنامه و رأیشان همان برنامه و رأى من است. امّا تو اى برادرم! ماندن تو در مدینه ایرادى ندارد تا در میان آنان چشم من باشى و از تمام امورشان مرا با خبر ساز!». با توجه به این سند تاریخی ایشان با اجازه امام زمانشان به جهت پشتیبانی از ایشان در این قیام و رساندن اخبار به امام(ع) در مدینه مانده اند. 📖 مطالعه بیشتر درباره اصحاب امام حسین(ع): https://maaref.makarem.ir/fa/category/articles/27780 #یاران_حسین #هیهات_منا_الذله #امام_حسین #محمد_حنفیه #کربلا #مدینه #مکه #اصحاب_امام_حسین ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❓ دلایل انصراف «مسلم ابن عقیل» از ترور ابن زیاد ✍️ پاسخ اجمالی: بر اساس شواهد تاریخی، «مسلم بن عقیل» در لحظه آخر از «ترور» و قتل «ابن زیاد» خودداری کرد و دلیلش این بود که پیامبر(ص) از حیله و مکر نهی کرده بود و اینکه «ترور» با سیره مسلم سازگاری نداشت؛ از سویی مسلم وظیفه داشت از مردم «کوفه» برای حضرت بیعت بگیرد و...، در این حال «ترور» ابن زیاد سبب خروج مسلم از حیطه وظایفش می شد. از سوی دیگر مسلم وظیفه اش بیداری مردم بود و این هدف با قتل و «ترور» حاصل نمی شد. و در نهایت اینکه ابن زیاد در پناه «هانی بن عروه» بود؛ و اسلام در این شرایط از «ترور» و قتل نهی می کند، گرچه شخصی فاجر و فاسق باشد. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0409265 #امام_حسین #مسلم_بن_عقیل #ابن_زیاد #کربلا #کوفه #اصحاب_امام_حسین ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
🌕 آشنایی با صحیفه سجّادیّه و امام سجّاد(ع) ✍️ چکیده : امام على بن الحسین(ع) قبل از هرچیز امام است؛ یعنى کسى است که آیه تطهیر درباره اهل بیت او نازل شده است؛ کسى است که مودت او به حکم آیه ذوى القربى واجب است؛ کسى است که حدیث ثقلین، او را در بر مى ‌گیرد؛ کسى است که در یک کلمه صبح و شام در هر نماز بر او و پدران و فرزندان معصومش درود مى ‌فرستیم. آرى، او امامى است معصوم و پاک از هر پلیدى و مصون از هرگونه خطا و اشتباه؛ او از علم الکتاب و علم الهى و منابع معرفتى همچون کتاب على(ع) و کتاب حضرت فاطمه(س) و از هزار هزار باب علم و آگاهى از ظهر و بطن قرآن کریم برخوردار است و طبق احادیثى که در منابع معتبر آمده «محدَّث» است. صحیفه ایشان را باید به‌ عنوان بزرگ ‌ترین عمل اجتماعى متناسب با ضرورت مرحله‌ اى که مسئولیت رهبرى آن به عهده امام(ع) بود، معرفى کرد. علاوه بر آن، یگانه میراث فرهنگى الهى، یک منبع بزرگ مکتبى وی که مشعل هدایت ربانى و یک مدرسه اخلاق و تربیت اسلامى است که با گذشت روزگاران پایدار مى‌ ماند و انسانیت، پیوسته به این میراث محمدى و علوى نیازمند است. ✍️ متن تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0411712 📖 عناوین مباحث موجود در مقاله: 🔸 صحیفه سجادیه و امام سجاد(ع)را بهتر بشناسیم 🔸 شهرت آن حضرت نزد عام و خواص 🔸 پناهگاه امت در مشکلات 🔸 زهد وعبادت امام(ع) 🔸 بیان فلسفه احکام در کلمات آن حضرت 🔸 ایستادگى در مقابل دو خطر بزرگ ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❓ فرق بين معجزه و کرامت؟ ✍️ پاسخ اجمالی: کرامت امري است خارق العاده که خداوند به مقربان درگاهش عطا کرده، اما نه براي اثبات حق يا تحدي، اگر چه ممکن است حقي با آن اتفاقا ثابت شود. اما معجزه به امر خارق العاده اي مى گويند که همراه با تحدي و ادعاى نبوّت و يا امامت باشد. برخي امر خارق العاده اي که براي اثبات ادعاي منصبي از مناصب الهي صورت پذيرد را نيز معجزه دانسته اند، اما در اين فرض از معني اصطلاحي معجزه که طبق روايات اختصاص به انبيا و حجج الهي دارد، خارج شده اند. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0418664 #معجزه #اعجاز #کرامت #امام #نبی #نبوت #امامت #اولیاء #تحدی #خارق_العاده ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❓ تفاوت معجزه، با سحر ساحران و عمل مرتاضان؟ ✍️ پاسخ اجمالی: پیامبران علاوه بر معجزه، قرائن دیگری نیز مانند «محتوای دعوت شان» یا «خصوصیات فردی و اخلاقی والا» دارند که وقتی در کنار عمل خارق العاده قرار می گیرند نبوت پیامبران و معجزه بودن عمل آنها را تأیید می کند. سحر و عمل مرتاضان چند تفاوت با معجزه دارند: 1- کار مرتاضان و ساحران نتیجه مستقیم آموزش و تمرین است. 2- در کارهای ساحر و مرتاض تحدی و هماورد طلبی دیگران به تکرار آن اعمال خارق العاده نیست. 3- کار آنها محدود به قلمرو خاص و اعمال معین و غیر متنوع است. 4- وضع و صفات ساحران و مرتاضان الهی نیست. برخلاف پیامبران که کارشان بدون تمرین و همراه با تحدی و در همه زمینه ها می باشد و اهداف آنها الهی است. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0418773 #معجزه #اعجاز #سحر #ریاضت #ساحر #مرتاض #آموزش #تمرین #تحدی #خارق_العاده #انبیاء ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❗️ بی فایده و غیر عقلی بودن توسل به مردگان و شفاعت جستن از آنها! ⁉️ توسل به افرادی مثل رسول خدا(ص) و شفاعت جستن از آنها در هنگام حیاتشان یا در آخرت امری معقول است؛ امّا توسل به مرده و شفاعت جستن از او با توجّه به بیان الهی که می فرماید: «تو نمی توانی سخنت را به گوش مردگان برسانی»، چه فایده ای دارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی از نظر قرآن مردگان سخن ما را می شنوند و درود بر پيامبر در حال تشهد نیز به معنی امکان ارتباط با اموات است. شواهد تاریخی نیز می گوید پیامبر با اموات سخن می گفت. طبق تعالیم قرآن اساس وجود انسان روح اوست و روح بعد از مرگ جسم باقی است. همچنین مراد از نفى سماع(شنیدن) نفى انتفاع است كه از آن به كنايه تعبير به نفى سماع شده است؛ يعنى مشركان سخن پیامبر را مى شنوند، ولى از آن نفع نمى برند. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0407323 #توسل #شفاعت #مردگان #رسول_خدا #اموات #تشهد #شنیدن #انتفاع #مشرکان ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❗️ کفايت ايمان، تقوا و عمل صالح براي رستگاري، تأييدي بر پلوراليسم توسط قرآن! ❓ آيا طبق معيار هاي قرآني، صرف داشتن ايمان، تقوا و عمل صالح براي رستگاري و حقانيّت کافي است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: ايمان حقيقي به حق تعالي، مستلزم ايمان به همه پيامبران و همه کتاب هاي آسماني و از جمله پيامبر اسلام و قرآن کريم است؛ زيرا مومن حقيقي در برابر دستورات الهي تسليم است. رد کردن دعوت خاتم الانبياء(ص) عملي ناصالح و خلاف دستورات الهي است؛ نيز از نظر قرآن، يکي از ويژگي‌ هاي انسان هاي با تقوا ايمان به پيامبر اکرم(ص) است. صرف ايمان حقيقي و تقواي راستين و عمل صالح نيز ما را به سوي اسلام و قرآن مي کشاند و ادعاي پلوراليزم و حقانيت عموم شرايع را رد مي کند. بنابراين آن دسته از آيات قرآن که به سوي ايمان و تقوا و عمل صالح دعوت مي کنند در حقيقت به سوي اسلام و قرآن دعوت مي کنند، نه به سوي تاييد همه شرايع. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0418698 ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
🌕 توسل به اولیاء الله آموزه محکم وحیانی ⁉️ پیامبر(ص) به امیر المومنین(ع) فرمودند: «علی جان هرگاه دیدی که مردم برای رسیدن به حوائج و خواسته های خود به اشخاص متوسل می شوند، تو به درگاه خداوند رجوع کن». آیا این سخن توسل را نفی نمی کند؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در جواب از این شبهه باید گفت که نه این روایت - که روایتی مرسل و از لحاظ سندی قابل مناقشه است - و نه سایر روایاتی که به زهد و توجه به خدا توصیه کرده با توسل منافات ندارند. علاوه بر آن در توسّل، مخاطب خداست و چیزی جای او را نمی گیرد؛ یعنی توسل کننده خواسته خود را نه از توسل شونده، که مستقیما از خدا می خواهد و توجه او به آن معصوم مورد توسل، توجهی مستقل از اراده الهی نیست. توسّل طبق آیه «وابتغوا إليه الوسيلة»، دستوری قرآنی است. با توجه به عمومیّت كلمه «الوسيله»، «منزلت و دعای» پيامبران و اولياء الهى نیز از مصادیق وسیله هستند. از سیره پیامبر(ص) و مسلمین نیز چنین به دست می آید که توسل به انبیاء و اولیاء الهی، در میان آنها مرسوم بوده است؛ منابع اهل سنت نیز مشتمل بر موارد متعددی از پذیرش عملی و نظری توسل در میان بزرگان آنهاست. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0418665 #خدا #توسل #اولیاء #امام_علی #رسول_خدا #وسیله #منزلت #دعا #مسلمین #اهل_سنت ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
⁉️ حکمت و شرایط ثواب فراوان برای زیارات؟! ❓ پرسش: حکمت ثواب های زیاد برای یک عمل مستحبّی در روایات چیست؟ مثلا برای زیارت امام رضا(ع) گفته شده ثواب یک میلیون حج را دارد! با این اوصاف آیا کسی به حج می رود؟! ✍️ پاسخ اجمالي: اولا: ثواب عمل «واجب» به مراتب بیشتر از ثوابهایی است که به اعمال «مستحب» تعلق می گیرد و اگر کسی به جای واجبات مشغول عمل مستحبی شود، مشمول ثواب های آن نمی گردد. ثانیا: همه اعمال واجب و مستحب، با هر مقدار از ثواب و فضیلت، مشروط به رعایت «تقوا» شده و قرآن کریم می فرماید: «انَّما يَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ المُتَّقين»؛ ترک واجبات نیز بی تقوایی است. ثالثا: در بسیاری از روایات بیان کننده چنین ثوابی صریحا ذکر شده که این ثواب منوط به «معرفت» داشتن زائر از شأن و مقام امام(ع) است تا بدینوسیله معلمین واقعی دین شناخته شوند. رابعا: بر ثواب زیارت امام حسین(ع) و امام رضا(ع) تاکید ویژه شده است؛ چون آنها جایگاه بی بدیلی در احیای اسلام و حفظ هویت دینی و مذهبی شیعیان بواسطه اتفاقات تاریخی معاصرشان دارند. خامسا: امامان اهل بیت(ع) جایگاه ویژه ای در کسب فیوضات الهی دارند و ایشان مجرای وصول و جریان عنایات الهی هستند؛ از این جهت زیارت آنان یکی از ضروریات ارتباط با خداست. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0415977 ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❗️ اشتراک معنوی ادیان الهی در «تسلیم»، تاییدی بر پلورالیسم! ⁉️ آیا آیه 19 سوره آل عمران: «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ»، با توجّه به تفسیری که علامه طباطبایی از واژه «اسلام» دارند، تاییدی بر پلورالیسم نیست؟! ✍️ پاسخ اجمالي: اولا: واژه اسلام در همه جای قرآن به معنی تسلیم نیامده بلکه در آیه 3 سوره مائده «وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً»؛ به معنی شریعت محمدی(ص) آمده است. ثانیا: علامه طباطبایی اساسا قائل به تعدّد ادیان نیست؛ بلکه دین را امری واحد و ثابت و مشترک بین همه ی شرایع می ‌داند که در طول تاریخ نزول وحی در قالب شرایع متعدد ظهور کرده و در حال تکامل بوده است تا به آخرین و کاملترین شریعت یعنی اسلام محمدی(ص) رسیده است. ثالثا: ایشان با توجه به ادامه آیه، بیان می کنند که لازمه «حقیقت تسلیم»، پذیرفتن اسلام محمدی(ص) هست. رابعا: ایشان می افزاید آیه نه تنها در مقام تایید اسلام اهل کتاب نیست، بلکه در مقام تهدید آنان به عذاب اخروی است. ✍️ پاسخ تفصيلي: http://makarem.ir/l/0418798 #الاسلام #تسلیم #نجات_بخشی #صراط_های_مستقیم #اسلام_محمدی #پلورالیسم #کثرت_گرایی #رستگاری #قرآن #اسلام #خاتم_الانبياء #حقانیت ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❓ بوسيدن و لمس كردن در و ديوار و ضريح معصومين و امام زاده ها چه حكمي دارد؟ ✍️ پاسخ اجمالي: اين كار نه تنها بدعت و حرام نيست بلكه ريشه در رفتار پيامبران پيشين دارد. مانند: بوسيدن سنگ حجرالاسود و لمس كردن پيراهن يوسف(ع) و ماليدن آن بر چشم. آری بوسيدن قبور ائمه(ع) از روى «محبت» است نه از روى «عبوديت». آیا بوسيدن فرزند، یا عكس و وسائل يادگار او، شرك است؟! ضمن اينكه برخي از علماى اهل سنّت مثل عبداللَه فرزند احمد بن حنبل، رملی شافعی، محب الدین طبری و... نیز بوسيدن و تبرك جستن به قبر اولياء را جايز دانسته اند. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0325703 ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❗️ منافات بي تابی يعقوب(ع) در فراق يوسف(ع) با صبر جميل! ⁉️ آيا توصيف قرآن از حضرت يعقوب(ع) با عبارت «صبر جميل»، با گريه و بي تابي ايشان در فراق يوسف(ع) سازگار است؟! ✍️ پاسخ اجمالي: طبق روايات، صبر جميل، صبرى است كه با آن شكايت به مردم و ديگران، با ابراز کلمات زننده و سخنان برآمده از جزع و ناسپاسي نباشد و سخني كه خدا را به خشم آورد نيز بر زبان جاري نگردد، اما گريه بدون جزع و ناسپاسي اشکالي ندارد. گريه حضرت يعقوب در فراق حضرت يوسف به معني ناسپاسي نيست، بلکه از روي محبت بوده است؛ چراکه قلب مردان خدا كانون عواطف است. ضمن اينکه گاهي اشک و ناله بزرگان بخاطر مظلوميت و رنج و بلايي است که بر سر ولي خدا مي آيد و گريه بر مظلوم مي باشد، مثل گريه امام زمان(ع) بر مظلوميت امام حسين(ع)؛ چنين گريه اي نه تنها هيچ اشکالي ندارد بلکه ثواب اجر و ثواب فراواني نيز دارد. ✍️ پاسخ تفصيلي: http://makarem.ir/l/0418799 #فراق #محبت #اشک #صبر_جميل #حضرت_یوسف #حضرت_یعقوب #امام_زمان #امام_حسين ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
🌕 همراهی یاران امام حسین(ع) با ایشان، با علم به شهادت ✍️ متن اجمالی: امام حسین(ع) برای این که فقط یاران مخلص، همراه ایشان باشند، اقداماتی انجام دادند، از جمله ضمن خطبه ای که قبل از حرکت از مکه به سوی عراق ایراد فرمودند، درباره مرگ و لقاء خداوند سخن گفتند و فرمودند: «هر کس آماده است خون خود را در راه ما نثار کند و خود را آماده لقاى خداوند سازد، با ما رهسپار شود». همچنین در یکی از منزلگاه پس از اعلام خبر کشته شدن مسلم و هانی و عبدالله بن یقطر بیعت را از همراهان خود برداشتند، در نتیجه همه جز همان عدّه از یاران آن حضرت که از مدینه با او همراه بودند، رفتند. ✍️ متن تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0323225 #وفا #شهادت #یاران_حسین #هیهات_منا_الذله #امام_حسین #گروه_اندک #عاشورا #شهدای_کربلا #اصحاب_امام_حسین ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❗️ آمیختگی حق و باطل، دلیلی بر پذیرش پلورالیسم! ✍️ پاسخ اجمالي: اولا: آیا این اختلاط و آمیختگی و ناخالصی حتی در بدیهیات و ضروریات دینی هم جاری است؟ آمیختگی حق و باطل در بسیاری موارد، از جمله ضروریات دینی، مانند اصل وجود خدا و واجباتی مانند نماز و روزه جاری نیست. ثانیا: اختلاط حق و باطل تا قیامت، اصلا پلورالیسم دینی را اثبات نمی‌ کند، بلکه ثمره اش شکاکیت و نسبیت است. ولکن واضح است که همه معارف دینی مشکوک نیستند. ثالثا: اگر واقعاً اختلاط حق و باطل نازدودنی باشد، پس فلسفه بعثت پیامبران و فرستادن کتاب های آسمانی چیست؟! اساسا پیامبران آمده اند که در همین دنیا بین اختلافات داوری کنند و حق و باطل را جدا سازند. ✍️ پاسخ تفصيلي: http://makarem.ir/l/0418814 #نجات_بخشی #صراط_های_مستقیم #پلورالیسم #کثرت_گرایی #رستگاری #حق #باطل #اختلاط #حقانیت #شکاکیت ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❓ آخرین شهید کربلاء که بود؟ ✍️ پاسخ اجمالي: آخرین شهید کربلا، جناب سوید بن عمرو بود، او بزرگ مردی بود كه بسيار نماز مى خواند. او در ميدان جنگ چون شيرى شجاع مبارزه مى كرد، و پس از كارزارى دلاورانه با چهره خونين بر زمين افتاد و بيهوش شد. سپاه دشمن به گمان اینکه به شهادت رسیده او را رها کردند. او پس از شهادت امام حسين(ع) به هوش آمد، از جاى برخاسته، و با كاردى كه در ساق پا زير چكمه اش جاى داده بود به سوى دشمن حمله برد. سپاه ابن سعد او را محاصره كردند و به شهادت رساندند. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0323077 #شهادت #کربلا #سوید_بن_عمرو #یاران_امام_حسین #هیهات_منا_الذله #امام_حسین #گروه_اندک #عاشورا #شهدای_کربلا #اصحاب_امام_حسین #وفا ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❓ مشروعيت تبرّک به آثار اولياء؟ ✍️ پاسخ اجمالي: تبرّک يعني درخواست افاضه نعمت و افزايش برکت از آثار پيامبر(ص) و بندگان صالح. معناى تبرک آن نيست که انسان اسباب طبيعى را براى رسيدن به خواسته هايش به روى خود ببندد، بلکه در همان حال که به علل و اسباب طبيعى تکيه مى کند، راه تبرک را در برابر خود باز مى گذارد. قرآن کريم و روايات بر اين حقيقت تأکيد دارند و هيچ مانع عقلى نيست که آثار پيامبر و صالحان در اجابت خواسته انسان اثر گذار باشد. بر اين اساس، مسلمانان به آثار پيامبر اعظم(ص) مانند؛ موى شريف او، قطرات آب وضوى ايشان، جامه و ظرف حضرت، تبرک مى جستند. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0325963 #تبرک #زیارت #توسل #برکت #نعمت #اولياء #صالحان #رسول_خدا #پیامبر ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❓ جایگاه تکتف در سنّت رسول خدا(ص)؟ ✍️ چکیده : تکتّف در نماز سنّت رسول خدا(ص) نیست؛ چرا که احادیث تکتّف در منابع اهل سنّت، ضعیف و دارای اضطراب متنی و سندی هستند. در مقابل اکثر احادیثی که شیوه نماز را بدون تکتّف مطرح می کنند صحیح و بیشتر از احادیث دسته اوّل هستند. از طرفی اختلاف مذاهب اسلامی در حرام، مستحب و مکروه شمردن آن نشانه این است که این عمل نمی تواند سنّت مؤکّد رسول خدا(ص) بوده باشد. ضمن اینکه اصل در حالت دست ها آویختن است. شیوه عبادات، توقیفی و اختیارش به دست خدا و رسول اوست. لذا توجیه خاشعانه و متواضعانه بودن نماز با تکتّف نمی تواند سندی شرعی برای اضافه نمودن آن به نماز باشد. توجیه خشوع و خضوع از قاعده استحسان زاده شده است. عمل به استحسان می تواند باب بدعت در دین را بگشاید و آن را ضایع کند. در این مقاله قرار بر این است که جایگاه این عمل در سنّت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) با منطق علوم حدیث ، تاریخ و فقه بررسی و از سؤال فوق پاسخ گفته شود. ✍️ متن مقاله: https://maaref.makarem.ir/l/0418819 ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi