eitaa logo
مکتب وحی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
547 ویدیو
10 فایل
برای برقراری ارتباط با مدیر کانال بر روی لینک زیر کلیک فرمایید. @maktabevahy_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌕 اعتنا و اتّکای بر مسائل ظاهر، برای ما غیر از اتلاف وقت و عَبَث و بیهودگیِ عمر، نتیجه‌ای به بار نخواهد آورد!.. 🔸تنها کاری که ما می‌توانیم انجام بدهیم این است که از خدا بخواهیم این پرده‌های جهل و این مسائلی را که باعث شده است آن حقیقتِ ولایت در خفا و در عماء بماند و چشم ما به‌جای توجّه به باطن فقط ظاهری را ببیند، کنار بزند 🔸و ما را از این مسائلِ ظاهر گذر بدهد و حقیقت ولایت را برای ما جلوه‌گر کند که با جلوه‌گری آن ولایت، دیگر چشمِ ما به جایی و به مظهری و به آنچه مردم با آنها دست به گریبان هستند نظر ندارد!.. 🔸آن بزرگانی که راه را می‌بینند و مسیر را تشخیص می‌دهند، چقدر بر ما حقِّ نعمت دارند و چقدر برای ما راه‌گشا هستند! اگر ما در این وادی و در این مسیر نبودیم، آیا ما هم یکی از سایرِ آن افراد نبودیم که یا به‌واسطۀ خلأ و نبودنِ آن حقیقتی که بتواند ما را پُر کند، به‌دنبال بعضی از مسائلِ دیگر می‌رفتیم و یا خدای‌نکرده به‌واسطۀ اهواء و اغراض، آلوده می‌شدیم؟! 📝 حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 👇ادامه... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ، ص 32، 33 و 34 @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
مکتب وحی
🌕 اعتنا و اتّکای بر مسائل ظاهر، برای ما غیر از اتلاف وقت و عَبَث و بیهودگیِ عمر، نتیجه‌ای به بار نخو
🔸اینها آمدند و کار ما را راحت کردند و گفتند: «آقا، شما بیایید این مسیر را انتخاب کنید، به بقیه‌اش چه‌کار دارید؟! جوابِ روز قیامت با ما! مسائلی که اتفاق می‌افتد بر عهدۀ ما! اگر خصوصیاتی انجام بشود، بر عهدۀ ما! ما حاضریم در مقابل خدا جواب بدهیم! ما حاضریم که اگر شما در روز قیامت به ما اعتراض کردید، بیاییم بایستیم و جواب بدهیم! ما حاضریم که اگر در این زمینه باری بر دوش شما است آن را برداریم!» 🔸ولی ما به‌دنبال کار خودمان می‌رویم، یک‌خُرده‌اش را قبول می‌کنیم و یک‌خُرده‌اش را قبول نمی‌کنیم! 🔸آن کسی که به آن باطن و حقیقتِ امر اطّلاع دارد، می‌داند اوضاع چه خبر است. آن کسی که به عالمِ غیب احاطه دارد، می‌داند چه مسائلی در پشت پرده است. مَنی که می‌خواهم فقط از روی کتاب تکلیفم را بفهمم، از آن مسائلِ پشت پرده خبر ندارم؛ و نه‌تنها خودم، بلکه همۀ افراد را هم گمراه می‌کنم و این مسائل به‌وجود می‌آید. ضَلّوا و أضلّوا! 🔸تمام اینها به‌خاطر این است که ما می‌خواهیم احکام خدا را از روی کتاب بفهمیم؛ و ای کاش از روی کتاب درست می‌فهمیدیم و ای کاش به همۀ موارد توجّه می‌کردیم! 📝 حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ، ص 32، 33 و 34 @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
🔹ویژگی حرف حق در سخنان اولیای‌الهی! @Maktabe_Vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
🌕 دفاع از حق، بدون هیچ شائبه‌ای! 🔸آیا ما در برابر حق ـ هرچه می‌خواهد باشد ـ تسلیم هستیم، یا اینکه توان و تحمّلِ ما نسبت به تلقّیِ حق، محدودیّت دارد و هر حقّی را نمی‌توانیم قبول کنیم؟ 🔸هر کسی در آن ظرفیّت و سِعۀ وجودیِ خود، در مواجهه با حق و تلقّیِ آن، محدودیّتی دارد که اگر بخواهد از آن مقدار بالاتر برود، عقب‌نشینی می‌کند! 🔸تا وقتی که مسئله مربوط به دیگران است، خیلی خوب از حق دفاع می‌کنیم و خیلی خوب نسبت به مسائل، بررسی و تفحّص و تفتیش می‌کنیم و خیلی خوب مسائل را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم؛ اما همین‌که این قضیه می‌خواهد در عائله و خانوادۀ ما بیاید و با مسائلِ خانواده و عائلۀ ما ارتباط پیدا کند، می‌بینیم که دیگر صحبت‌ها کمرنگ می‌شوند و آن دفاعی را که دیروز می‌کردیم، دیگر امروز نمی‌کنیم و مسئله را کمرنگ تلقّی می‌کنیم و نسبت به قضایا حسّاسیت نشان نمی‌دهیم؛ چون این قضیه با خودِ ما و منافعِ ما، دارد اصطکاک پیدا می‌کند.. اینجا است که آیۀ قرآن می‌فرماید: ﴿وَلَا يَخشَوۡنَ أَحَدًا إِلَّا ٱللَهَ﴾ 🔸در مقابل حق نباید از کسی ترسید، بلکه باید صریح و بدون هیچ‌گونه مسامحه‌ای گفت. یا اصلاً نباید گفت، نه قبل و نه در یک‌هم‌چنین موقعیتی؛ و یا اگر می‌گوییم، در همۀ موارد باید بگوییم! 🔸در قضاوت‌هایی که می‌خواهیم بکنیم وقتی می‌بینیم که با بعضی از مصالح خودمان در تعارض است، کوتاه نیاییم! یعنی این‌طور نباشد که یک روز کوتاه بیاییم و یک روز سفت بگیریم، بلکه در هر دو مورد باید محکم بایستیم! 📝 حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ، ص 43 @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دل شکستن هنر نمی‌باشد! 🎥 | 🎙 حضرت آیت‌الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🎞 | مجلس ۱۸۸ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 @Maktabe_Vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
💠 ای بسا کفّار را سودای دین! 🔸نکتۀ خیلی عجیب این است که ما هیچ‌وقت در نگرش به افراد، نباید به دینِ آنها نگاه کنیم. 🔸گويند شيخ ابوالحسن خَرَقانى بر سردرِ خانقاهِ خويش نوشته بود: «آن كس كه بدين سراى درآيد نان و آبش دهيد و از ايمانش نپرسيد، چون آن كس كه به درگاه خداى باري‌تعالى به جان ارزد، البته در خوانِ ابوالحسن به نان ارزد.» 🔸باید آن حقیقت واقعیِ او، که انسانیتِ اوست را ابتدائاً مدّ نظر قرار داد. انبیاء و رُسُل همیشه به آن حقیقت نگاه می‌کردند و سپس به دنبالِ دعوت برای هدایت مردم بودند. 🔸نگاه نمی‌کردند به ظاهرِ شخص کافر! اگر می‌خواستند به ظاهرِ افراد نگاه کنند، می‌بایست از اول در خانه می‌نشستند و از خانه، بیرون نمی‌آمدند. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔉. ، (اسفار اربعه) جلسه 728؛ منقّح. @maktabe_vahy 🌕.🌕.🌕.🌕
🔉 بیانات شب های پنج‌شنبۀ سال1417 هـ.ق صوت و متن سخنرانی های آیت الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی - رضوان الله علیه - 📷 | 🔉 | شنیدن و دریافت سخنرانی 📌 @Maktabe_Vahy
💠 📖 کتاب «عنوان بصری جلد ششم» منتشر شد. ✒️این اثر شریف، دربرگیرنده بیانات حضرت آیت الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی - رضوان الله علیه - در شرح حدیث عنوان بصری است که به شرح و تفسیر فقره «ولا یُدبّر العبدُ لنفسه تدبیراً» و موضوع تدبیر در امور اجتماعی و حکومت اختصاص یافته است. 📷 |     📖 | مطالعه و دریافت کتاب 📌 @Maktabe_Vahy| @MaktabeVahyOrg_Gallery
🔹وقتی عقل کنار رفت... @Maktabe_Vahy 🌸🌸🌸🌸
🌕 محوریّت توحید عملی در تدابیر اجتماعی 1️⃣ 🔸در نظام مکاتب الهی و در نظام اسلام، تمام مسائل زندگی ما ـ مسائل اجتماعی، مسائل شخصی، مسائل سلوکی، مسائل عبادی، مسائل تجاری و معاملات ـ در تحت یک محوریّت و در تحت یک قانون شکل می‌گیرد، آن محوریّت عبارت است از محوریّت توحید! 🔸اگر ما این ملاک را که توحید است، در اختیار داشته باشیم، هم سعادت دنیا و آخرت را برای خود تحصیل کرده‌ایم و هم به جامعه و به تمدّن هدیه داده‌ایم! 🔸تمام مسائل و مصائبی که الآن بر بشریّت به‌طور مطلق می‌رود و خواهد رفت، همه برای این جهت است که این مسئلۀ محوریّت توحید را کنار گذاشته‌اند؛ این شخص می‌خواهد به آن نفع برسد و برای رسیدن به آن نفع طبعاً باید عدّه‌ای را کنار بگذارد، آن شخص هم متقابلاً می‌خواهد همین عمل را انجام بدهد و طبعاً بین این دو اصطکاک خواهد شد. 📝 حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🔺 ادامه 👇 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ، ج 6، ص 70. @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
مکتب وحی
🌕 محوریّت توحید عملی در تدابیر اجتماعی 1️⃣ 🔸در نظام مکاتب الهی و در نظام اسلام، تمام مسائل زندگی ما
🌕 محوریّت توحید عملی در تدابیر اجتماعی 2️⃣ 🔸در مکاتب الهی، پایه و اصل و اساس در مسائل و حرکت سیاسی، براساس توحید است؛ البتّه نه این توحید لفظی که ما داریم می‌گوییم و همه می‌گویند؛ بلکه توحید عملی! 🔸توحید عملی یعنی محور را «اللَه» قرار دادن و «خود» را از این محوریّت بیرون آوردن! ما محور را خودمان قرار می‌دهیم و «اللَه» را واسطه و وسیله برای خود قرار می‌دهیم، پیغمبران را وسیله قرار می‌دهیم. 🔸یک اشتباه انجام می‌دهیم و بعد می‌گوییم: «در زمان امیرالمؤمنین هم فلان شخص اشتباه می‌کرد!» یک اشتباه انجام می‌دهیم و بعد می‌گوییم: «اشکالی ندارد، امام هم اشتباه می‌کند، لازم نیست که حتماً در همۀ مسائل معصوم باشد!» یک کار غلطی از من سر می‌زند، بعد می‌گویم: «مسئله‌ای نیست، اشکالی ندارد، در همۀ زمان‌ها این‌طور بوده است؛ در زمان رسول خدا راجع به مسائل معاملات، عبادات و مسائل شخصی، این‌طور بوده، در زمان امیرالمؤمنین این‌طور بوده، مشکلی نیست!» 🔸آقا جان من! یک عثمان‌بن‌حُنیف در بصره به مجلس اطعامِ ثروتمندان حاضر شد، ببینید که امیرالمؤمنین در نهج البلاغه او را به سیخ و صلاّبه می‌کشاند! 🔸یک کار انجام داد، نه مال کسی را خورد، نه مال کسی را بُرد، نه زنا کرد، نه دزدی کرد، نه تهمت زد، نه کنار زد، نه آبروی افراد را در این‌طرف و آن‌طرف بُرد و نه بر علیهِ این و آن کتاب نوشت، بلکه فقط یک مجلس ثروتمندان و بزرگان را شرکت کرد! ببینید امیرالمؤمنین در نهج البلاغه چه‌کار کرده است: «تو نمایندۀ من هستی؟! تو وکیل من هستی؟! تو حاکم از طرف من هستی؟! [آنوقت در چنین سفره‌ای حاضر می‌شوی!]» 📝 حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ، ج 6، ص 70. @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
💠 برکات زیارت حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام 📌 @Maktabe_Vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مراقبه چیست؟ 🎥 | 🎙 حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🎞 ، ص ۱۶۳ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 رحمه‌الله @Maktabe_Vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ثواب حج یا پرستاری از همسر؟! 🎥 | 🎙 حضرت آیت‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🔉 ، ص ۱۶۳ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 @Maktabe_Vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
⭕️ هر عملی که انسان انجام بدهد، یک «ظاهر و پیکر خارجی» و یک «باطن و جانی» دارد. میزان ارزش عمل از نقطه‌نظر عالم اعتبار [و مردم دنیا] همین پیکرهای خارجی است، و پیکر عمل هرچه بزرگ‌تر و چشم‌گیرتر باشد می‌گویند: «آن عمل بهتر است!» هرچه جمعیّت زیادتر باشد، می‌گویند: «این عمل بهتر است!» 🔹انسانی که شب‌ها تا به صبح عبادت کند، مثل ربیع بن خُثَیم که شب‌ها تا به صبح بیدار بود،می‌گویند: «این عمل، خیلی خیلی مهم است!» 🔹امّا اگر ظاهر عمل کم باشد [در نظر این ظاهرگرایان] قدر و قیمتی ندارد! بارگاه امیرالمؤمنین قیمتی ندارد، چون بارگاه نداشت و خود حضرت دوتا طِمر کهنه¹ بر تنش بود! مالک اشتر قیمتی نداشت و مردم آشغالِ سبزی به صورتِ او پراندند، چون در ظاهر پیکری نداشت! 🔹امّا دستگاه معاویه بارگاه داشت، سفره داشت، غذاهای متنوّع داشت، پول‌ها می‌داد، چشم‌گیر بود و خیلی مهم بود! طوری بود که اگر کسی می‌خواست از آن منظره تجاوز کند، مشکل بود! اصلاً [ذهن و قلب را] می‌ربود! 🔹در مجلس او حاضر می‌شدند و هنگام ظهر یک سفره کشیده می‌شد که انواع و اقسام غذاها در آن بود. غذاهایی بود که از روغنِ مغزِ سرِ بعضی از پرندگانِ خاص با عسل خاص و زعفران خاص تهیّه می‌کردند. هر کسی حاضر است، سرِ این سفره بیاید و بهره‌مند شود! 📝 علامه طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ادامه 👇 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ، ج 2، ص 35 ۱. طمر: جامهٔ کهنه @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
مکتب وحی
⭕️ هر عملی که انسان انجام بدهد، یک «ظاهر و پیکر خارجی» و یک «باطن و جانی» دارد. میزان ارزش عمل از نق
⭕️ امّا در دستگاه امیرالمؤمنین این سفره نبود. أنبان خشکیده‌ای بود که مهر آن را می‌شکافت و درِ آن را باز می‌کرد و از آن می‌خورد! مردم جاهل به این توجّه نمی‌کنند و به آن توجّه می‌کنند! 🔹امّا باطنی در این هست! باطن را همه نمی‌فهمند؛ افراد درّاک¹ می‌فهمند که قضیّه چیست! مسئله، خیلی مهم است! 🔹انسان باید درک کند که این سفره‌ای که درست می‌شود، از کجا درست شده است؟ برای کیست؟ برای کدام پیر زن است؟ برای کدام شخص یتیم است؟ این برای بیت‌المال مسلمین است و باید صرف مسلمین بشود، امّا تبدیل به این صورت شده است! وضع این سفره براساس باطل و ظلم است، و گسترش آن خلاف عدل است! 🔹این سفره برای صید کردن ارواح مردم است، تا مردم را به‌سوی جهنّم صید کند و برُباید! اینها دقّت‌هایی است که باید در معنا به‌کار برود تا «روحیّۀ این سفره» معلوم بشود! امّا این نظرها نیست؛ مردم می‌آیند و سر سفره می‌نشینند و می‌روند، و بر روح معاویه صلوات هم می‌فرستند و تمام می‌شود و می‌رود! 🔹امّا آن کسانی که دیدِ بیدار دارند، تمام این مُداقّه‌ها² را می‌کنند و لب نمی‌زنند و یک قدم هم نزدیک نمی‌شوند و می‌گویند: «اینجا شرک است، بت‌پرستی است، خُدعه است! اینها شیرینی نیست؛ زهر است! اینها غذای لذیذ نیست؛ اینها آتش جهنّم است، اینها چرک است، اینها صدید³ است، اینها حمیم است و امثال اینها!» 🔺اینها خوب درک می‌کنند! 📝 علامه طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ، ج 2، ص 36 1. درّاک: خیلی با فهم و درایت 2. مداقّه: دقّت‌ورزی 3. صدید: چرکین و متعفّن و پلید @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
🔹دنیای سالک... @Maktabe_Vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
🔲 مکتب شعار نیست! 🔹شعیان امام صادق علیه السلام با شعار حرکت نمی‌کنند، با عقل و حقیقت حرکت می‌کنند! 🔹مکتب شعار: - مکتبِ «چشم و گوش بستن بر حقایق»، - مکتبِ «نفهمیدن»، - مکتبِ «بعداً می‌فهمی»، - مکتبِ «به تو چه مربوط است!»، و مکتبِ «تو را چه سِزَد که در کار بزرگان دخالت کنی» است. 🎙حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــ 🔈. 1428 علیه السلام @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
32.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 عنایت حضرت امام صادق علیه‌السلام به جناب بایزید بسطامی رضوان‌الله‌علیه 🎥 | 🎙 حضرت آیت‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🔉 | سال ۱۴۳۰ | جلسه ۷ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 علیه‌السلام @Maktabe_Vahy 🌑.🌑.🌑.🌑
🔹عرشیان دسته‌ای از خاک نشینان تواند فرشیان از همه سو، دست به دامان تواند 🔹علم از روز ازل، سائلِ دیرینۀ تو است آنچه در سینۀ خلق است در آیینۀ تو است 🏴 غروب جانگدازِ ششمین خورشید آسمان احدیّ، تجلّیِ عقل نبوی و رئیس مذهب علویّ، حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام بر جمیع حق پویان عالم تسلیت باد. ــــــــــــــــــــــــــــ 📌 علیه‌السلام @Maktabe_Vahy 🌑.🌑.🌑.🌑
🔘 مسْتَشار عبد‌الحليم جندى، مردِ سنّى مذهبِ مصرى، كتابى به نام «الإمام جعفر الصّادق» می‌‏نويسد؛ كتابِ 388 صفحه‌اى! و به قدرى دقيق و گسترده بحث می‌‏كند كه حقّاً انسان در شگفت می‌‏ماند كه اين مرد، سنّى مذهب بوده است! 🔘 وى درباره حضرت صادق عليه‌السّلام اثبات می‌‏كند كه نه تنها تشيّع، مرهونِ علم و خدمت حضرت امام صادق؛ بلكه جميع اسلام وابسته و پيوسته بدان امام می‌‏باشد 🔘و بلكه عالَمِ بشريّت و جهانِ علم و حقيقت، امروزه متّكى به علوم جعفرى می‌‏باشد. اين است امام‏ صادق! 📝 علامه طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ، ج 14 ص 384 علیه‌السلام علیهم‌السلام @maktabe_vahy 🌑.🌑.🌑.🌑
🔹دین حقیقی را نشان داد! علیه‌السلام @Maktabe_Vahy 🌑.🌑.🌑.🌑
🔶 تغذیهٔ روح! 🔹روح و نفس انسان برای تحصیل و رسیدن به مرتبه كمال، چه نسبت به علوم ظاهری و چه نسبت به علوم باطنی به غذا و ممارست احتیاج دارد و در این راستا اگر موانعی برای او پیش آید، طبعاً در رسیدن به آن هدف ناكام است. 🔹ابن‌‏سينا در كلامى بسيار منطقى و حكيمانه مى‏‌فرمايد: «مزاج انسان زمانى در مرحلۀ اعتدال و به‏‌دور از افراط و تفريط قرار دارد كه هيچ‏گاه ميل و طلب علم در او از بين نرود.» 🔹هروقت احساس كرديد طالبِ علم نيستيد، يا نسبت به فراگيرىِ علوم كسالت داريد، بدانيد مزاجِ شما مريض است. 🔹ممكن است انسان از نظر مادى، و شكل و شمايل، هيچ‏گونه عيب و نقصى نداشته باشد و تمام فرمول‏هاى صحّت و سلامتِ بدنِ او در نقطۀ اعتدال قرار داشته باشد، اما چون از نظر روحى و معنوى، ميل به علم و رسيدن‏ به كمال در او وجود ندارد، بيمار است. 📝 حضرت آیة‌الله حاج سید محمد‌محسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــ 📚 جلسه ۱۴ رحمه‌الله @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
29.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مرد اگر هست به‌جز عالم ربّانی نیست! 🎥 | 🎙 حضرت آیت‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🔉 | ماه رمضان ۱۴۳۴ ه.ق | جلسه ۶ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 @Maktabe_Vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
⭕️ این مسئله، بسیار مسئلۀ مهمی است که چطور انسان ندانسته با کارهای خودش، ظلمی را تثبیت و ابقاء می‌کند! می‌گوید: «خب من کاری نکردم که آمدم این کار را انجام دادم!» 🔸فرض کنید شخصی هست که آدم منحرفی است. شما که می‌خواهید چیزی بخرید، می‌روید از مغازۀ این شخص می‌خرید. نفس رفتن در این مغازه، تأیید آن ظلم است! چرا؟ 🔸چون آنچه موجب می‌شود یک شخص در ظلم باقی بماند و در آن استمرار پیدا کند، عبارت است از آن «کیفیت تعلّقیۀ نفسِ شخص منحرف» که آن کیفیت، «احساس عدم اعتراض از ناحیۀ دیگران» است و اقبال دیگران به او. یعنی دیگران به او اقبال کنند و این احساس عدم اعتراض دیگران، او را پیش می‌برد و حرکت می‌دهد. 🔸اما اگر اعتراض و ابتعاد مردم از خودش را احساس کند، مشخص است که به کارش ادامه نمی‌دهد...ما می‌گوییم: «آقا، ما یک نفر هستیم! یک نفر که اشکالی ندارد، یک نفر که مهم نیست، یک نفر که مسئله‌ای نیست! حالا به جایی نمی‌رسد! حالا ما این کار را بکنیم مسئله‌ای پیدا نمی‌شود!» 🔸نه آقاجان! همین یک‌نفر یک‌نفرها، کم‌کم جمع می‌شود و آن شخص ظالم را در عالم تخیّلات و موهومات فرو می‌برد، و نسبت به موقعیت خودش تثبیت می‌کند. 🔸[با خود می‌گوید:]«حرفی هم که می‌زنیم و کاری هم که انجام می‌دهیم این‌طور نیست که موجب دوری از مردم بشویم بلکه مردم به ما اقبال می‌کنند و به طرف ما می‌آیند و از ما دور نمی‌شوند!» همین در نفس موجب تثبیت می‌شود، وقتی که در نفس موجب تثبیت شد، می‌بینیم در خارج هم کارش را انجام می‌دهد. 🔸بنابراین گناهی که ذَنْب لا یُغفَر [نابخشودنی] است این است که انسان از نظر عمل خارجی، کاری انجام بدهد که ظالم و آن شخص منحرف، در آن مسئلۀ نفسیِ خودش تثبیت شود! 🔺همان گناه را به این می‌دهند، هیچ تفاوتی نمی‌کند! 🎙 حضرت آیة الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ـــــــــــــــــــــــــــ 🔉. (موسیقی)، جلسه 1. @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸