eitaa logo
مسجد کنی
352 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
1.4هزار ویدیو
261 فایل
⚠️ من امروز باید بگویم که تکلیف است براى مسلمانهاحفظ مساجد امروز جزء امورى است که اسلام به او بسته است. ✍️صحیفه امام، ج‏۱۳، ص: ۲۱ ✅ارتباط با ادمین👇 @M_jalalyan @TohidDanesh
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله العظمی جوادی آملی: «ائمه اطهار سلام الله علیهم برای همگان منار هدایت، دلیل راه و علم اطاعت و عبودیت اند، لیکن تنها کسانی از این پرتو افکنی بهره مند می‌شوند که آن‌ها را مقتدای خویش قرار دهند، چنان که قرآن برای همگان هدایت است: «أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏» ولی بهره مندی از هدایت آن ویژه پرهیزکاران است:"هُديً لِلْمُتَّقينَ" 📚کتاب سلونی قبل ان تفقدونی(تحریر نهج البلاغه) جلد ١ صفحه ٢۶۴ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 با هر کسی با زبان مقتضی خودش صحبت کنید. ▫️بیانات در دیدار با جمعی از مسئولین سازمان تبلیغات اسلامی ۱۴۰۱٫۱۰٫۲۸ @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
💠 خطبه ۸۳ /بخش چهارم 🔘 مروری بر جلسه قبل: امام علیه‌السلام در توصیف دنیا و دل‌کندن بندگان از دنیا و زدودنِ محبتِ دنیا از دلهای عبادالله عباراتی را بیان می‌فرمایند. این از مواردی است که در سراسر نهج‌البلاغه به‌طور مشهود و صریح با عباراتی بی‌نظیر دیده می‌شود؛ چراکه حبّ دنیاست که مردم را از آخرت باز می‌دارد و به سمت انواع معاصی می‌کشاند. حبّ دنیا در نهج‌البلاغه، در یک دوز پایین (به اصطلاح پزشکان) تجویز شده و آن‌هم در حد وسیله و ابزار است. اگر کسی دنیا را به‌عنوان ابزار و وسیله و مَرکَبی برای رسیدن به آخرت بخواهد، خوب است؛ هم او می‌تواند از دنیا استفاده کند، و هم اینکه ممدوح بوده ، بد و ناپسند تلقی نمی‌شود. اما اگر به دنیا علاقه‌ای بیش‌از این داشته باشد، همان چیزی‌است که امیر علیه‌السلام از آن نهی فرموده و سعی می‌کنند مردم به این ورطه نیفتند. از آنجا که دنیا زرق‌و‌برق و جاذبه‌های زیاد دارد، طبعاً در برابر آن‌همه جاذبه این‌گونه سخن گفتن از دنیا لازم است؛ چون خیلی نافذ و همه‌گیر است. مثل یک بیماری همه‌گیر و سریع‌الانتقال و از پادَرآورنده است که باید سریع اطلاع‌رسانی شود و جهات منفی‌اش دائماً بازگو شود؛ والّا افراد به‌راحتی دست از آن برنمی‌دارند. لذا می‌فرمایند: این دنیا آبشخورش گل‌آلود است، به آب هم که می‌رسی، آب هم آلوده‌است. (ﻳُﻮﻧِﻖُ ﻣَﻨْﻈَﺮُﻫَﺎ) منظرِ زیبایی دارد؛ لکن وقتی کسی مجذوب دنیا بشود، به هلاکت می‌رسد. (ﻏُﺮُﻭﺭٌ ﺣَﺎﺋِﻞٌ) غرور و فریبی زودگذر است که وقتی انسان به آن مبتلاء شد، می‌بیند دوام و بقاء ندارد. مثل درخشش برقی که یک‌لحظه می‌جهد و محیط را روشن می‌کند و بلافاصله انسان را در خاموشی فرو می‌بَرَد. (ﻇِﻞٌّ ﺯَاﺋِﻞٌ) سایه‌ای که زود برچیده می‌شود و آفتاب سوزان جای آن را می‌گیرد و کسی در پناه او نمی‌آساید. (ﺳِﻨَﺎﺩٌ ﻣَﺎﺋِﻞٌ) تکیه‌گاهی که نمی‌شود به آن اعتماد کرد (کج و مایل است) 👈در ادامه امام علیه‌السلام یک تشبیه تمثیلی عجیبی دارند که سعی می‌کنیم ابتداءً تشبیه را عرض کنیم و بعد آن را با جملات نهج‌البلاغه مطابقت دهیم. ایشان در جملات بعدی، دنیا را به یک سوارکاری تشبیه می‌کنند که بر اسب خود سوار شده و صیاد (شکارچی) است؛ در حالی‌که همراه خودش تیر و کمان و کمند (ابزار شکار) هم دارد. برای شکار که شمشیر لازم نیست. از این رو شکارچی‌ها در قدیم با خودشان تیر و کمان برمی‌داشتند و گاهی که قصد داشتند حیوان را زنده شکار کنند، کمند هم با خود می‌بردند که البته استفاده از کمند مهارت زیادی می‌خواست. حالا فرض کنید این سوارکار وارد منطقه آهوان شده ، همان اول که وارد می‌شود آهوان می‌رَمَند. او خیلی باید حوصله کند، ساعتها آرام بر اسبِ خود بنشیند تا کم‌کم با او انس بگیرند و اعتماد کنند. نزدیک و نزدیک‌تر شوند تا حدی که فکر کنند بی‌خطر است. همینطور که آهویی نزدیک اسبِ شکارچی می‌شود، ناگهان اسب یک لگدی به سمت آهومی‌پَراند تا او را زخمی کند. طبعاً وقتی آهو می‌خواهد بگریزد، شکارچی از کمندش استفاده کرده و آهو که تلاش می‌کند رها شود، با پرتاب تیر یا تیرهایی به سمتش از پای در می‌آورد. در این حالت است که سوار می‌رود و طنابش را به گردن حیوان می‌اندازد و اسیرش می‌کند. عاقبتِ این آهوی اسیر و مجروح شده آتش است و اجاق گاز. امام علیه‌السلام می‌فرمایند: ✨ﺣَﺘَّﻲ ﺇِﺫَا ﺃَﻧِﺲَ ﻧَﺎﻓِﺮُﻫَﺎ✨ وقتی گریزان از دنیا با دنیا انس بگیرد. مثل همان سواری که رفته به شکار و آهوان از او می‌گریزند. کم‌کم مأنوس شده و نزدیک می‌آیند. کسی هم که از دنیا می‌گریخته و با دنیا ارتباطی نداشته کم‌کم انس می‌گیرد و دلخوش می‌شود و به جمع‌آوری دنیا مایل می‌شود. (نافر: کسی که گریزان و دورشونده، کسی که نفرت دارد) ✨ﻭَ اﻃْﻤَﺄَﻥَّ ﻧَﺎﻛِﺮُﻫَﺎ✨ کسی که دنیا برایش ناپسند بوده، اطمینان پیدا می‌کند به دنیا. خیلی از افراد هستند به‌خصوص برخی جوانان و نوجوانان که تمایل به استقلال‌طلبی نسبت به همه چیز و همه کس و به‌ویژه دنیا دارند. یعنی نوجوانان در حوالی سن بلوغ، نه فقط نسبت به والدینشان احساس استقلال می‌کنند، در همه چیز این حس استقلال‌طلبی را دارند. مثلاً وقتی می‌خواهد به سفری برود والدین گوشزد می‌کنند که ابزار و وسایلت را بردار و او می‌گوید نه لازم نیست، نیاز ندارم. اینها اینگونه‌اند و کم‌کم مأنوس می‌شوند به دنیا. ✨ﻗَﻤَﺼَﺖْ ﺑِﺄَﺭْﺟُﻠِﻬَﺎ ✨ وقتی به دنیا نزدیک شدند، دنیا به آنها لگد می‌زند . 🌴🌴🌴
ﻭَ ﻗَﻨَﺼَﺖْ ﺑِﺄَﺣْﺒُﻠِﻬَﺎ ✨ با کمندش می‌پیچد به دور آنها تا اسیرِشان بکند. (قَنص: شکار) ✨ﻭَ ﺃَﻗْﺼَﺪَﺕْ ﺑِﺄَﺳْﻬُﻤِﻬَﺎ ✨ آنها را هدف می‌گیرد با تیرهای خودش. وقتی بخواهند بگریزد، از تیرهای خودش استفاده می‌کند. وقتی تیری بر آنها پرتاب می‌کند و آن‌ها را از پای در می‌آورد. ✨ﻭَ ﺃَﻋْﻠَﻘَﺖِ اﻟْﻤَﺮْءَ ﺃَﻭْﻫَﺎﻕَ اﻟْﻤَﻨِﻴَّﺔِ✨ در این وقت مرگ طناب (کمند) خودش را بر گردن آنها می‌افکند. ✨ﻗَﺎﺋِﺪَﺓً ﻟَﻪُ ﺇِﻟَﻲ ﺿَﻨْﻚِ اﻟْﻤَﻀْﺠَﻊِ✨ درحالی‌که(قائد او می‌شود) کشان‌کشان او را می‌بَرد به مَضجعی(قبری) که کم‌جا و تنگ است. ✨ﻭَ ﻭَﺣْﺸَﺔِ اﻟْﻤَﺮْﺟِﻊِ ✨ و در تنهایی و وحشت آن محلی که باید برگردد. یعنی این برایش سرآغاز سفری جدید است. کسی که می‌میرد و شکار دنیا شده و دنیا او را به مَهلکه برده، دیگر باید در انتظار بازگشت به‌سوی خدا باشد. ✨ﻭَ ﻣُﻌَﺎﻳَﻨَﺔِ اﻟْﻤَﺤَﻞِّ ✨ (گویی در لحظه مرگ) جایگاه خود را می‌بیند. یعنی می‌بیند که مسیر آینده‌اش چیست؟ همان سوال و جوابی که از او می‌شود و دادگاه کوچکی که برگزار می‌گردد، به او نشان خواهد داد که پس از این در عالم برزخ چه جایگاهی خواهد داشت؛ در بهشت برزخی یا در دوزخ برزخی. ✨ﻭَ ﺛَﻮَاﺏِ اﻟْﻌَﻤَﻞِ✨ و اینکه جزای عملش را به او بدهند. اگر اعمالش خوب بوده، جزای نیک و اگر اعمالش بد بوده، جزای شر و بدی دارد. این برنامه دنیاست؛ یعنی انسان‌ها وقتی با دنیا انس می‌گیرند و به دنیا تکیه می‌کنند و امور خودشان را سروسامان می‌بخشند، این مسأله مشهود است. اگربیوگرافی افراد را به‌طور دقیق مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که عموم مردم در آغاز زندگیشان با چه تلاش و زحمتی سعی می‌کنند اسباب آسایش و آرامش را برای خودشان و خانواده‌شان آماده کنند، فرزندان را به سروسامان برسانند، امور را رَتق‌‌وفَتق کنند؛ تا جائیکه می‌بینید برخی افراد دیگر نیازی نمی‌بینند سرِکار بروند ، افرادی را دارند که به‌جای آنها کارها را انجام می‌دهند. نشسته‌اند و فقط با یک تلفن گزارش کارش را می‌گیرد، در نهایت هم سود وثمره کارِشان را می‌گیرند. او دیگر فارغ‌البال است. حتی برخی از این افراد فکر می‌کنند دیگر وقتش هست که با خیال آسوده به سفرهای کوتاه‌مدت و بلندمدت بپردازند؛ ولی چند صباحی نمی‌گذرد که علائم مرگ در آنها پدیدار می‌شود. فشار کهن‌سالی و ضعف و سستی بدن بر آنها زیاد می‌شود و مشکلات شروع می‌شود. در ابتدا افراد باور نمی‌کنند، ولی با یک چکاپ (check_up) معلوم می‌شود دیر هم شده‌است و باید بیشتر مراقب سلامتی خودشان باشند. از این به بعد دیگر در سرازیری قرار می‌گیرند؛ سرازیری پر شیبی هم هست. سربالایی را قدم‌به‌قدم ونفَس‌زنان آمدند، ولی در سرازیری باشتاب فراوان می‌روند. این خاصیت دنیاست و ما در همین مسیر قرار داریم. حالا باید چکارکنیم؟ ⬅️ راهکار : مسیر درست این‌است که از این دنیا دل بِکَند؛ یعنی وابستگی‌اش را کم‌کند. آنچه دست ماست، این نیست که پیر و کهنسال نشویم یا گرفتاری‌ها و مشکلات به ما روی نیاورند. باید از اول دلمان جای دیگری باشد و نگاهمان شکل دیگری داشته باشد. طبعاً با و نسبت‌ به دنیا آسیب‌پذیری ما کمتر می‌شود؛ یعنی اگر کسی خواست خودش را نسبت به دنیا بیمه کند که آسیب نبیند، باید دلش را جای دیگری بُرده و توجهش به سرای دیگری باشد. انسان باید این دنیا را مقدمه و محلی برای عبور ببیند و بداند که قرار است از این دالان و محوطه عبور کند. اینجاست که به او سخت نمی‌گذرد. حافظ می‌گوید: از این رِباط دودَر، چون ضرورت است رَحیل رِواق و طاقِ معیشت، چه سربلند و چه پست یعنی اگر فرض بگیرید در این‌کاروانسرا، از یک در وارد و از یک در خارج خواهیم شد، دیگر نباید نگران این باشیم که در یک شبی که اینجا هستیم کدام اتاق را به‌ما می‌دهند. امام علیه‌السلام به‌خوبی انسان را به این سمت می‌برند، و جالب این‌ است که شما بدانید فرق بین طبابت امیرالمؤمنین علیه‌السلام با طبابت اطباء دیگر این است که آنان وقتی نسخه می‌نویسند، شما باید نسخه را به داروخانه ببرید، داروها را تحویل بگیرید و طبق دستور پزشک یکی‌یکی عمل کنید تا ان‌شاء‌الله بهبود حاصل شود؛ ولی امیرالمؤمنین همین نسخه‌شان داروست. یعنی کافیست از روی این نسخه چندبار بخوانید. . متن نهج‌البلاغه را در مورد دنیا و مشکلات دیگر وقتی می‌خوانیم، همه چیز حل است و درمان حاصل می‌شود و تأثیر می‌گذارد. دلیلش هم بلاغت فوق‌العاده و نفوذ انکارناپذیر سخن امیرالمؤمنین علیه‌السلام است که چون از دل ایشان و عمق هستی برآمده، طبعاً بر دلهای آماده اثر می‌گذارد. 🌴🌴🌴
ﻭَ ﻛَﺬَﻟِﻚَ اﻟْﺨَﻠَﻒُ ﺑِﻌَﻘْﺐِ اﻟﺴَّﻠَﻒِ✨ این روندی بوده که آیندگان درپی پیشینیان طی می‌کنند. یعنی هرکس در این دنیا می‌آید، مسیر کلی‌ّاش همین است. ✨ﻻَ ﺗُﻘْﻠِﻊُ اﻟْﻤَﻨِﻴَّﺔُ اﺧْﺘِﺮَاﻣﺎً✨ مرگ دست‌بردار نیست، توقف نمی‌کند و از جان گرفتن بازنمی‌ایستد. ما باید نگاهمان را نسبت به مرگ و دنیا و آخرت اصلاح کنیم. امروزه یک گوشه‌هایی از این مسائل تحت عنوان ، یا را مطرح می‌کنند. مقالاتی در موضوع مرگ‌آگاهی نوشته شده که یک قطره‌ای از این آموزه‌ها در آنها پخش شده‌است؛ ولی به این حد هم نیست. می‌گویند هرکس مرگ‌آگاهی داشته باشد، سبب می‌شود از آسیب‌های ناشی از ترسِ مرگ در امان بماند. این همان مرگ‌آگاهی امیرالمؤمنین است که با دوز بالا و غنی از مطالب در نهج‌البلاغه بیان می‌فرمایند. ✨ﻭَ ﻻَ ﻳَﺮْﻋَﻮِﻱ اﻟْﺒَﺎﻗُﻮﻥَ اﺟْﺘِﺮَاﻣﺎً ✨ همچنان‌که مرگ کار خودش را می‌کند و هرازگاهی سراغ اشخاصی می‌رود، آنهایی هم که در دنیا باقی مانده‌اند، بازنمی‌ایستند از جرم و گناه. یعنی آنها هم به گناهان خودشان ادامه می‌دهند. ✨ﻳَﺤْﺘَﺬُﻭﻥَ ﻣِﺜَﺎﻻً ﻭَ ﻳَﻤْﻀُﻮﻥَ ﺃَﺭْﺳَﺎﻻً✨ از رفتار گذشتگان و پیشینیان الگو می‌گیرند (پدرم این مسیر را رفت،‌ من هم همین مسیر را طی می‌کنم) ولی باید بدانند که گروه گروه می‌آیند و می‌روند. همانطور که اطلاق می‌شود دهه هشتادی و دهه نودی، از دهه ده و بیست هم همه در حال رفتن هستند و بسا تعداد زیادی باقی نمانده باشد. گویی بساطشان برچیده شده است. ✨ ﺇِﻟَﻲ ﻏَﺎﻳَﺔِ اﻻِﻧْﺘِﻬَﺎءِ ﻭَ ﺻَﻴُّﻮﺭِ اﻟْﻔَﻨَﺎءِ✨ همه می‌روند به آنجایی که باید بروند. هدفی که خداوند برای آن خلقشان کرده است. قرار هم نبوده در این دنیا بمانند. (صَیّور: مسیر) یکی از برکات و آثار مشکلاتی که افراد در دنیا دارند، که البته این مشکلات بیشتر مخصوص اولیاء‌الله و احبّاء‌الله است، این است که دلشان از دنیا کنده می‌شود. مثلاً برخی افرادی را می‌بینیم که گرفتار برخی بیماری‌های صعب‌العلاج شدند، سنی از ایشان گذشته باید کم‌کم خانواده هایشان آماده رفتن آنها بشوند و این برکت است برای آنها؛ چراکه اگر یک‌مرتبه جان بدهند، اطرافیانشان آسیب می‌بینند. خداوند به همه بزرگترها طول عمربدهد که اینها ستون‌های خانواده‌ها هستند، ستون‌هایی که همه را حفظ می‌کنند . این بزرگواران (پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها) مایه برکتند و دعایشان مؤثر است. اینها ارکان خانواده‌ها هستند و باید خوب بدرقه‌شان کرد. اینطور نباشد که از آن‌ها دل بکنند. درعین حال که برای سلامتی‌ و طول عمرشان دعا می‌کنند و می‌کوشند وظیفه‌شان را انجام دهند، دنیا هم کار خودش را می‌کند. وقتی نگاه یک مقداری تصحیح بشود، آنوقت هرچقدر در زندگی، انسان نعمت داشته باشد، به همان دلخوش است و خداراشکر می‌کند. که امروز به خیروخوبی گذشت. دیشب هم به‌خیر و سلامتی سپری شد. که صبح توانستم از بستر برخیزم. ای بسا کسانی که امروز اصلاً از بستر بلند نشدند. کسانی که خواستند برخیزند، اما نتوانستند. 🌴🌴🌴
شوق معرفت خطبه ۸۳ بخ ۴ ۲۰-۱۰-۲۴۰۱.m4a
29.04M
📖 خطبه ۸۳ / بخش پنجم جلسه بیستم حضوری سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ 🎙جناب استاد شهاب الدین ذوفقاری https://eitaa.com/joinchat/3543859252Cf20d3b8609 splus.ir/nahj_98 📚📚📚
هدایت شده از Aminikhaah
آمادگی برای پرواز.mp3
15.37M
🔷 آمادگی برای پرواز 🔶 فصل توحید 📣 بخش اول 📌برگرفته از جلسات « مراقبات ماه رجب» 🔘برای دریافت صوت کامل این مبحث به لینک زیر مراجعه فرمایید https://aminikhaah.ir/?p=2254 @Aminikhaah
هدایت شده از عدالت پژوه
📗 کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) ص ۱۷۹ 📝 حدیث یازدهم : " فطرت " زراره گوید از حضرت صادق(ع) از فرموده خدای تعالی در قرآن پرسیدم (فِطْرَ‌تَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ‌ النَّاسَ عَلَیهَا)؛ فرمود:"مردم را همگی بر توحید آفرید." 📋 شرح خلاصه: فطرت به معنی خلقت است. مقصود از "فطرت الله"، حالت و هیئتی است که خَلق را بر آن قرار داده است. فطرتهای الهی، از الطافی است که خدای تعالی آن را از بین همه مخلوقات به انسان اختصاص داده است. در آیه شریفه، " دین " را عبارت از فطرت دانسته، و دین شامل توحید و دیگر معارف شود. ❇️ احکام فطرت ۱. فطرت اختصاص به طایفه ای خاص ندارد. ۲. چیزی فطرت را تغییر ندهد. ۳. احدی درباره فطر اختلاف ندارد. ۴. احکام فطرت از همه احکام بدیهی تر است. 💚 مصادیق احکام و لوازم فطرت اول : فطرت بر اصل وجود خدای تعالی است. دوم : فطرت بر توحید است. سوم : فطرت بر جمیع کمالات ذات الله است. چهار : فطرت بر روز معاد و رستاخیز است. پنجم : فطرت بر نبوت است. ششم : فطرت بر وجود ملائکه و ارواح و اِنزال کُتب و اعلام طریق هدایت است. ✅ نتیجه : ایمان به خدای تعالی و ملائکه و کُتب و رُسل و روز قیامت، همان دین محکمِ مستقیم حق است که در تمام دوره های زندگانی عائله بشریت جاری بوده و خواهد بود.