هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢كثرت اموال و وفور ثروت در «عصر ظهور» از چه راه هایى و به چه نحوی حاصل مى شود؟
🔸در مورد پاسخ به اين سؤال كه #كثرت_اموال در #عصر_ظهور از چه راهى حاصل مى شود؟ بايد گفت: چند احتمال وجود دارد:
1⃣اينكه #كثرت_اموال در دست مردم از راه معجزه و به بركت وجود #امام_زمان (عجل الله تعالى فرجه الشريف) در ميان مردم باشد. اين احتمال از جهاتى قابل مناقشه است: اولاً: اين نظريه، #خلافقانونمعجزات است؛ زيرا قرار نيست كه همه كارها با معجزه صورت پذيرد. #سعادت_انسان - كه عصر ظهور زمينه ساز آن است - در اين است كه از راه طبيعى به كمال خود برسد. ثانياً: سياق روايات در اين باب به تشكيل #نظاماقتصادىعادل اشاره دارد كه بشر مى تواند در پرتو آن #درآمد_كافى و وافر داشته باشد و اين معنا با اعجاز سازگارى ندارد.
2⃣اينكه #وفور_مال و #نعمتها به جهت گسترش زراعت و كشاورزى و #تجارت است، گرچه #الطافخداوندمتعال نيز در توفير اين گونه نعمت ها مؤثر است.
3⃣اينكه #توفير_مال بهجهت دسترسى و سيطره بر #بانكهای_بزرگ در عالم باشد، به جهت آن كه #بيشتر_اموالى كه در آنها نهفته اند #غصبى و #حرام و #نامشروع است، لذا #حكومتعدلجهانى آنها را به طور مساوات بين مردم تقسيم مى كند.
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، ۱۳۹۰ش، چاپ هفتم، ص ۶۲۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #ظهور
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️کلام نور
🔸«وَاتَّقُوا يَوْمًا لَا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئًا وَ لَا يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَ لَا يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَ لَا هُمْ يُنْصَرُونَ»
🔹و از روزی #پروا کنید که نه کسی از کسی #عذابی را دفع می کند، و نه از کسی #شفاعتی می پذیرند، و نه از کسی [در برابر گناهانش] #فدیه و عوضی می گیرند، و نه [برای رهایی از آتش دوزخ] یاری می شوند.
📕قرآن کریم، سوره مبارکه بقره، آیه ۴۸
#قرآن
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢وضعيت مردم در عصر ظهور از حيث «رفاه اقتصادى» چگونه است؟
🔹از جمله برنامه ها و اقدام هاى #امام_مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف)، پديد آوردن #رفاه_اقتصادى در سطح كل #جامعه_بشرى است. بخش عظيم و مهمى از #عقب_ماندگى و #وابستگى و كمبود مواد غذايى در دنیا به دو عامل بستگى دارد كه با يكديگر ارتباط دارند: ۱) نظام اقتصادى #استعمارگر حاكم بر جهان؛ ۲) نظام سياسى حاكم بر جامعه كه همواره به زيان ملت هاى خود گام بر مى دارند.
🔹در رستاخيز ظهور #امام_مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف)، اين بندها و دام ها از سر راه برداشته مى شود و #عوامل_سلطه بر فكر و فرهنگ و اقتصاد و سياست جهانى و كشورها نابود مى گردد. احاديث، درباره #رفاه_اقتصادىِ دوران ظهور، بسيار است و شايد از جمله مسائلى باشد كه بيشترين تاكيد بر روي آن شده است، و شايد پس از اصل #عدالت، دومين موضوعى باشد كه در آن دوران در جامعه پديد مى آيد و اين دو با يكديگر پيوندى ناگسستنى دارند؛
🔹زيرا كه اجراى عدالت براى از ميان بردن روابط #ظالمانه و #غاصبانه است، تا #قدرتمندان حق #ضعيفان را نخورند و آنان را محروم نسازند. بنابراين، #رفاه_اقتصادى براى همه با اجراى اصل #عدالت_اجتماعى امكان پذير است؛ بلكه #رفاه و بى نيازى، از ميوه هاى درخت تناور #عدل است و #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با تحقق بخشيدن به اصول دادگرى و #عدالت_اجتماعى، همگان را به زندگى درست و سازمان يافته مى رساند.
🔹امام صادق (عليه السلام) مى فرمايد: «إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها ... وَ يَطْلُبُ الرَّجُلُ مِنْكُمْ مَنْ يَصِلُهُ بِمَالِهِ وَ يَأْخُذُ مِنْهُ زَكَاتَهُ فَلَا يَجِدُ أَحَداً يَقْبَلُ مِنْهُ ذَلِكَ اسْتَغْنَى النَّاسُ بِمَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه». [۱] (هنگام رستاخيز #قائم ما، زمين با نور خدايى بدرخشد ... و شما به جست و جوى اشخاصى بر مى آييد كه مال يا زكات بگيرند و كسى را نمى يابيد كه از شما قبول كند و مردمان همه به فضل الهى بى نياز مى گردند). #پيامبر_اكرم (صلى الله عليه و آله) فرمود: «امت من در زمان #مهدى (عليه السلام) به #نعمت هايى دست می يابند كه پيش از آن و در هيچ دوره اى دست نيافته بودند. در آن روزگار، آسمان بارانِ فراوان دهد و زمين روييدنى را در دل خود نگاه ندارد». [۲]
🔹در حديثى ديگر #پيامبر_اكرم (صلى الله عليه و آله) فرمود: « ... خداوند براى #قائم (عليه السلام) گنج ها و معادن زمين را آشكار مى سازد ...». [۳] #امام_باقر (عليه السلام) فرمود: « ... تُطْوَى لَهُ الْأَرْضُ .... فَلَا يَبْقَى فِی الْأَرْضِ خَرَابٌ إِلَّا قَدْ عُمِر ... ». [۴] ( ... زمين براى #قائم ما در هم پيچيده مى شود و ... در زمين جاى ناآبادى باقى نمى ماند ...). همچنين #امام_باقر (عليه السلام) فرمود: «وَ تَظْهَرُ لَهُ الْكُنُوزُ ...». [۵] (براى او [قائم ما] گنج ها آشكار مى گردد ...).
پی نوشتها؛
[۱] الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، مفيد، كنگره شيخ مفيد، ۱۴۱۳ق، چ ۱، ج ۲، ص ۳۸۱
[۲] كشف الغمة فی معرفة الأئمة، اربلى، انتشارات بنى هاشمى، ۱۳۸۱ق، چ اول، ج ۲، ص ۴۸۸
[۳] إعلام الورى بأعلام الهدى، طبرسى، اسلاميه، ۱۳۹۰ق، چ سوم، ص ۴۴۰
[۴] كمال الدين و تمام النعمة، ابن بابويه، اسلاميه، ۱۳۹۵ق، چ دوم، ج ۱، ص ۳۳۱
[۵] همان
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، ۱۳۹۰ش، چاپ هفتم، ص ۶۲۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #ظهور
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️نهضت ایران، الگوی ملتهای مستضعف
🔹ملتی اگر #قیام کرد، با حفظ قدرت #ایمان، هیچ قدرتی در مقابل آن نمی تواند بایستد. تمام #قدرتها و #ابرقدرتها پشتیبانی از #شاه_مخلوع میکردند، و گاهی ما را تهدید میکردند؛ و لکن #قدرت_اسلام با تایید خداوند تعالی موجب شد که ما با دست خالی بر #قدرتهای_بزرگ غالب شویم؛ و من امیدوارم این #نهضت_ایران الگویی باشد برای سایر ملت های مستضعف، و امید است خداوند، دنیا را از دست #مستکبرین بگیرد و به دست #مستضعفین بسپارد.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۴/۲۵
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢از ديدگاه قرآن مجيد و روايات اسلامي، «عُجب» و «خودپسندى» چه آفاتی برای انسان به دنبال دارد؟
🔹#امام_علی (علیه السلام) در بخشی از نامه ۳۱ #نهج_البلاغه به فرزند دلبندش #امامحسنمجتبى (عليه السلام) میفرمايد: «وَ اعْلَمْ أَنَّ الْإِعْجَابَ ضِدُّ الصَّوَابِ، وَ آفَةُ الْأَلْبَابِ». ([پسرم] بدان كه #خودپسندى و #غرور، ضد راستى و درست انديشى، و آفت عقل هاست)؛ اشاره به اينكه #انسانِ_خودپسند، حقايق را درباره خويش و ديگران درك نمى كند و اين #صفت_زشت، حجابى بر عقل او مى افكند تا آنجا كه #عيوب_خويش را صفات برجسته، و #نقصها را كمال مى بيند،
🔹و گاه يك عمر در اين خطا و #اشتباه_بزرگ باقى مى ماند و با همان حال از دنيا مى رود. به گفته مرحوم مغنيه در «شرح نهج البلاغه» خود، عُجب و #خودپسندى همانند شراب است؛ هر دو انسان را #مست مى كند و انسان مست همچون ديوانگان است كه بايد از او فرار كرد. در #قرآن_مجيد و #روايات_اسلامى، در نكوهش عُجب و #خودپسندى نكته هاى فراوانى آمده است؛
🔹ازجمله در «آيه ۸ سورهفاطر» میخوانيم: «أَفَمَنْ زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً فَإِنَّ اللهَ يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي مَنْ يَشاءُ فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَراتٍ إِنَّ اللهَ عَليمٌ بِما يَصْنَعُونَ»؛ (آيا كسى كه #زشتی_عملش [بر اثر عُجب و خودپسندى و هواى نفس] براى او #آراسته شده و آن را زيبا مى بيند [همانند كسى است كه واقع را مى يابد]؟! خداوند هر كس را بخواهد [و سزاوار باشد] گمراه مى سازد و هر كس را بخواهد [و شايسته ببيند] هدايت مى كند پس جانت به سبب تأسف بر آنان از دست نرود؛ خداوند به آنچه انجام مى دهند داناست).
🔹در سخناناميرمؤمنان #امام_علی (عليه السلام) تعبيرات عجيبى درباره #عُجب و #خودپسندى ديده مى شود؛ در يكجا مى فرمايد: «العُجْبُ آفَةُ الشَرَفِ»؛ [۱] (#خودپسندى، آفت شرف انسان است). و در جاى ديگر مى فرمايد: «آفَةُ اللُّبِّ العُجْبُ»؛ [۲] (آفت عقل، #عُجب است). و باز مى فرمايد: «اَلعُجْبُ يُفْسِدُ العَقْلَ»؛ [۳] (#عُجب، عقل انسان را فاسد مى كند). و در جاى ديگر: «ثَمَرَةُ العُجْبِ البَغْضَاءُ»؛ [۴] (نتيجه #خودپسندى آن است كه مردم دشمن انسان مى شوند) و بالأخره مى فرمايد: «العُجْبُ رَأْسُ الحِمَاقَةِ»؛ [۵] (#خودپسندى، سرآغاز حماقت است).
پی نوشتها؛
[۱] غررالحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، محقق، رجائى، سيد مهدى، دار الكتاب الإسلامية، قم، ۱۴۱۰ق، چ دوم، ص ۵۲، حکمت ۹۸۳؛ [۲] همان، ص ۲۸۰، حکمت ۴۲؛ [۳] همان، ص ۴۴، حکمت ۷۷۶؛ [۴] همان، ص ۳۲۷، حکمت ۲۰؛ [۵] همان، ص ۳۰، حکمت ۴۰۳
📕پيام امام امير المؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۹، ص ۵۶۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#غرور #عجب #خودپسند
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️فرهنگ بسیجی پرهیز از کار نمایشی و ویترینی است
🔹#فرهنگ_بسیجی پرهیز از کار نمایشی و ویترینی است؛ کارهای بی محتوایی که فقط برای نمایش دادن خوب است. [بسیجی] اگر چیزی هم داخل جعبه آینه و ویترین می گذارد، یک چیز #بامعنا است، یک چیز #باحقیقت است؛ آنچه نشان می دهد، پشتش یک معنایی وجود دارد، یک حقیقتی وجود دارد. [بسیجی] کار نمایشی نمی کند؛ همّت می گمارد به #کار_واقعی، به حرکت واقعی.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای #بسیج
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢احترام خانه «حضرت زهرا» (سلام الله علیها) در قرآن و سنت چگونه بیان شده است؟
🔹محدّثان يادآور مى شوند، هنگامى كه آيه مباركه «فِى بُيُوت أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ» [۱] بر پيامبر (صلی الله علیه و آله) نازل شد، #پيامبر اين آيه را در مسجد تلاوت كرد:
🔹«قرأ رسول الله هذه الآية «فی بُيُوتِ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيها اِسْمُهُ» فقام إلَيْهِ رَجُلٌ: فَقالَ: أَيُّ بُيُوت هذِهِ يا رَسُولَ اللهِ (صلى الله عليه و آله)؟ قالَ: بُيُوتُ الأنْبِياءِ، فَقامَ إِلَيْهِ أَبُوبَكْرُ، فَقالَ يا رَسُولَ اللهِ (صلى الله عليه و آله) : أَهذَا الْبَيْتُ مِنْها، ـ مُشيراً إلى بَيْتِ عَلِىٍّ وَ فاطِمَةَ (عليهما السلام) ـ قالَ: نَعَمْ، مِنْ أَفاضِلِها». [۲] ([پس از تلاوت آیه توسط #پیامبر (ص)] شخصى برخاست و گفت: اى رسول خدا! مقصود از اين #بيوت [با اين اهميّت] كدام است؟ #پيامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: #خانههاىپيامبران! ابوبكر برخاست، در حالى كه به خانه #على و #فاطمه (عليهما السلام) اشاره مى كرد، گفت: آيا اين خانه از همان خانه ها است؟ #پيامبر (صلى الله عليه و آله) در پاسخ فرمود: بلى از #برجسته_ترين آنهاست).
🔹#پيامبر_اكرم (صلى الله عليه و آله) مدت نه ماه به در خانه دخترش مى آمد، بر او و همسر عزيزش سلام مى كرد [۳] و اين آيه را مى خواند: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً». [۴] آری #خانهاى كه #مركزنورالهى است و #خداوند به #ترفيع آن امر فرموده از احترام بسيار بالايى برخوردار است؛ و این کاملا واضح است خانه اى كه #اصحاب_كساء را در بر مى گيرد و خدا از آن با جلالت و عظمت ياد مى كند، بايد مورد احترام قاطبه مسلمانان باشد.
پی نوشتها؛
[۱] سوره نور، آيه ۳۶. «نور خدا» در خانه هايى است كه خدا رخصت داده كه قدر و منزلت آنان رفعت يابد و نامش در آنها ياد شود.
[۲] الدرالمنثور فى تفسير المأثور، سيوطى، كتابخانه آية الله مرعشى نجفى، قم، ۱۴۰۴ق، ج ۵، ص ۵۰؛ روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، آلوسى، دارالكتب العلميه، ۱۴۱۵ق، چ ۱ اول، ج ۹، ص ۳۶۷، سوره نور، آيات ۳۴ الى ۴۰
[۳] الدر المنثور فى تفسير المأثور، همان، ص ۱۹۹
[۴] سوره احزاب، آيه ۳۳
📕پيام امام امير المومنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ ۱، ج ۸، ص ۴۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#حضرت_فاطمه
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️حضرت فاطمه سلام الله علیها:
🔸اَبَوا هذِهِ الْأُمَّةِ مُحَمَّدٌ وَ عَلِىٌّ يُقيمانِ اَوَدَهُمْ وَ يُنْقِذانِهِمْ مِنَ الْعَذابِ الدّائِمِ اِنْ اَطاعُوهُما وَ يُبيحانِهِمُ النَّعيمَ الدّائِم اِنْ وافَقُوهُما.
🔹پدران اين امّت #محمد (صلى الله عليه و آله) ـ پيامبر خدا ـ و #على (عليه السلام) ـ ولى خدا ـ است. اگر از آن دو اطاعت كنند، كژى هاى آنان را #اصلاح مى كنند و از عذاب دردناكشان #نجات مى بخشند و همراهى با آن دو، #نعمت_جاودان ـ بهشت ـ را ارزانیشان مى دارد.
📕تفسير منسوب به امام حسن عسكرى عليه السلام ۳۳۰
#حضرت_فاطمه
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢نقل حادثه هتک حرمت خانه «حضرت زهرا» (علیها السلام) توسط «عمر» از سوی برخی «علمای اهل سنت»
💠«طبری»
🔹«محمد بن جرير طبرى» (م۳۱۰) در تاريخ خود رويداد #هتكحرمتخانهوحى را چنين بيان مى كند: «أتى عُمَرُ بنُ الْخَطّابِ مَنْزِلَ عَليٍّ وَ فيهِ طَلْحَةٌ وَ الزُّبَيْرُ وَ رِجالٌ مِنَ الْمُهاجِرِينَ، فَقالَ وَاللهِ لاَحْرِقَنَّ عَلَيْكُمْ أَوْ لَتَخْرُجَنَّ إلى الْبَيْعَةِ، فَخَرَج عَلَيْهِ الزُّبيرُ مُصْلِتاً بِالسَّيْفِ فَعَثَرَ فَسَقَطَ السَّيْفُ مِنْ يَدِهِ، فَوَثَبُوا عَلَيْهِ فَأَخَذُوهُ»؛ [۱] (#عمر_بن_خطّاب به خانه #على (ع) آمد در حالى كه گروهى از مهاجران در آنجا گرد آمده بودند. وى رو به آنان كرد و گفت: به خدا سوگند #خانه را به #آتش میكشم مگر اينكه براى #بيعت بيرون بياييد. زبير از خانه بيرون آمد در حالى كه شمشير كشيده بود، ناگهان پاى او لغزيد، شمشير از دستش افتاد و ديگران بر او هجوم آوردند و او را گرفتند).
🔹اين بخش از تاريخ حاكى از آن است كه #اخذ_بيعت براى #خليفه با #تهديد و #ارعاب صورت مى پذيرفت، امّا اينكه اينگونه بيعت چه ارزشى دارد؟ قضاوت آن با خوانندگان است.
💠بلاذری
🔹«احمدبنيحيىجابربغدادىبلاذری» (م۲۷۰) نويسنده معروف اهل سنت و صاحب تاريخ بزرگ، اين رويداد تاريخى را در كتاب «انساب الاشراف» به نحو ياد شده در زير نقل مى كند. «إِنَّ أَبابَكر أَرْسَلَ إلى عَليٍّ يُريدُ الْبَيْعَةَ فَلَمْ يُبايِعْ، فَجاءَ عُمَرُ وَ مَعَهُ فَتيلة! فَتَلَقَتْهُ فاطِمَةَ عَلَى الْبابِ. فَقالَتْ فاطِمَةُ: يَابْنَ الْخَطّاب، أَتَراكَ مُحْرِقاً عَليَّ بابي؟ قالَ: نَعَمْ، وَ ذلِكَ أَقْوى فيما جاءَ بِهِ اَبُوكِ...»؛ [۲] (#ابوبكر به دنبال #على (ع) فرستاد تا #بيعت كند؛ ولى #على (ع) از بيعت امتناع ورزيد. سپس #عمر همراه با #فتيله [آتش زا] حركت كرد، و با #فاطمه (س) در مقابل خانه روبه رو شد، #فاطمه (س) گفت: اى فرزند خطاب، مى بينم درصدد #سوزاندن_خانه من هستى؟! #عمر گفت: بلى، اين كار كمك به چيزى است كه پدرت براى آن مبعوث شده است!).
💠«ابن عبد ربه»
🔹شهاب الدين احمد معروف به «ابن عبد ربه اندلسى» مؤلف كتاب «العقد الفريد» (م۴۶۳) در كتاب خود بحثى مشروح درباره تاريخ سقيفه آورده است. وى تحت عنوان كسانى كه از بيعت «ابى بكر» تخلف جستند، مى نويسد:
🔹«فَأمّا عَليٌّ وَ الْعَبّاسُ وَ الزُّبَيرُ فَقَعَدُوا فِي بَيْتِ فاطِمَةَ حَتّى بَعَثَ إِلَيْهِمْ أَبُوبَكْرُ، عُمَرَ بْنَ الْخَطّابِ لِيُخْرِجَهُمْ مِنْ بَيْتِ فاطِمَةَ وَ قالَ لَهُ: إنْ أَبَوْا فَقاتِلْهُمْ، فَأَقْبَلَ بِقَبَس مِنْ نار أَنْ يُضرِمَ عَلَيْهِمُ الدّارَ، فَلَقِيَتْهُ فاطِمَةُ فَقالَ: يا ابْنَ الْخَطّابِ أَجِئْتَ لِتَحْرِقَ دارَنا؟! قالَ: نِعَمْ، أوْ تَدْخُلُوا فيما دَخَلَتْ فيهِ الأُمَّةُ!»؛ [۳] (#على (ع) و عباس و زبير در خانه فاطمه (س) نشسته بودند كه #ابوبكر #عمربنخطّاب را فرستاد تا آنان را از خانه #فاطمه (س) بيرون كند و به او گفت: اگر بيرون نيامدند، با آنان نبرد كن! #عمربنخطّاب با مقدارى #آتش به سوى #خانه_فاطمه (س) رهسپار شد تا خانه را بسوزاند، ناگاه با #فاطمه (س) روبه رو شد. دختر پيامبر گفت: اى #فرزند_خطاب آمده اى #خانه ما را بسوزانى؟ او در پاسخ گفت: بلى مگر اينكه در آنچه امّت وارد شدند، شما نيز وارد شويد!).
🔹او همچنین از «عبدالرحمن بن عوف» نقل مى كند: «من در بيمارى ابى بكر بر او وارد شدم تا از او عيادت كنم، او گفت: آرزو مى كنم كه اى كاش سه چيز را انجام نمى دادم و يكى از آن سه چيز اين است: «وَدَدْتُ أنّي لَمْ أكْشِفُ بَيْتَ فاطِمَةَ عَنْ شيء وَ إنْ كانُوا أَغْلَقُوهُ عَلَى الْحَرْبِ»؛ [۴] (اى كاش #خانه_فاطمه (س) را نمى گشودم، هر چند آنان براى نبرد درِ خانه را بسته بودند).
💠«ذهبی»
🔹ذهبى در كتاب «ميزان الاعتدال» از «محمّد بن احمد كوفى حافظ» نقل ميكند كه در محضر «احمد بن محمّد» معروف به «ابن ابى دارم»، محدّث كوفى (م۳۵۷)، اين خبر خوانده شد: «إنّ عُمَرَ رَفَسَ فاطِمَةَ حَتّى أسْقَطَتْ بِمُحْسِن»؛ [۵] (#عمر لگدى بر #فاطمه (س) زد و او فرزندى كه در رحم به نام #محسن داشت سقط كرد!).
پی نوشتها؛
[۱] تاريخ الأمم و الملوك (تاریخ طبری)، الطبری، محمد بن جرير، دار التراث، ۱۳۸۷ق، چ۲، ج۳، ص۲۰۲
[۲] كتاب جمل من انساب الأشراف، البلاذرى، دار الفكر، ۱۴۱۷ق، چ۱، ج۱، ص۵۸۶
[۳] العقد الفريد، ابن عبد ربه الأندلسي، دار الكتب العلمية، ۱۴۰۴ق، چ۱ اول، ج۵، ص۱۳
[۴] همان، ص۲۱
[۵] ميزان الاعتدال في نقد الرجال، الذهبی، دار الكتب العلمية، بيروت، ۱۹۹۵م، ج۱، ص ۲۸۳، ش۵۵۱
پيام امام امير المومنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ۱، ج۸، ص ۴۴ تا ۵۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#حضرت_فاطمه
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢سرلشکر سلامی: تا انتها از فلسطین حمایت میکنیم/ آمریکاییها در حال بستن چمدانها و ترک منطقه هستند
🔹🔸فرمانده کل سپاه در مراسم تشییع شهدای گمنام در تهران:
♦️امروز آمریکا و اسرائیل هرچه بیشتر در فلسطین تخریب میکنند میخهای بیشتری بر تابوت خود میزنند. تبدیل بیمارستانها به میدان جنگ هنر نیست بلکه جنایت است و اگر میتوانید مردانه در میدان بجنگید.
♦️مردمان فلسطین ایستادهاند و ما میدانیم شکست خوردگان آینده این جنگ آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و ما از فلسطین عزیز تا انتها حمایت میکنیم.
هدایت شده از mesaghمیثاق
💢بازداشت اعضای باند کلاهبرداری از خانوادههای بیماران بستری
🔹🔸دادستان تهران:
♦️شیوه کلاهبرداری از خانوادههای بیماران بستری به این صورت بوده است که متهمان طی تماس تلفنی با این خانوادهها، خود را به عنوان پزشک معالج معرفی کرده و اقدام به اخذ مشخصات بیماران میکردند و سپس به شیوه فریبکارانه با اخذ مبالغی از خانواده بیماران، وجوه نامشروع محصله از جرم را به طلا و ارز تبدیل میکردند.
♦️تاکنون ۳ نفر از این افراد و از جمله سر دسته باند مذکور شناسایی و با صدور قرار تأمین کیفری متناسب بازداشت شدهاند، ضمن اینکه یکی دیگر از متهمان پرونده نیز، متعاقب دستورات و نیابت قضائی صادره به یکی از شهرستانهای شمالی بازداشت و به شعبه هشتم بازپرسی دادسرای ناحیه ۶ تهران اعزام شده است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢قابهای متفاوتی از مراسم عزاداری شب شهادت حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها در حسینیه امام خمینی(ره). ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
هدایت شده از mesaghمیثاق
خطبه فدکیه - نسخه چاپ.pdf
645.5K
💢متن خطبه فدکیه
♦️خُطبه فدکیه یا خطبة لُمَّة سخنرانی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در مسجد النبی که در اعتراض به غصب فدک ایراد شد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فواز جرجیس، استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه لندن:
▪️واقعا شگفتآور است که حماس، قلبها و ذهنهای جهانیان را به تسخیر خود در آورده است!
▪️اسرائیل عمیقا گرفتار باتلاق غزه شده است؛ ارتش اسرائیل شکست خورده و این مسأله برای ژنرالهای اسرائیلی و نظریه پردازان آمریکایی غیر قابل انتظار بود!
#اختصاصی
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فواز جرجیس، استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه لندن:
▪️واقعا شگفتآور است که حماس، قلبها و ذهنهای جهانیان را به تسخیر خود در آورده است!
▪️اسرائیل عمیقا گرفتار باتلاق غزه شده است؛ ارتش اسرائیل شکست خورده و این مسأله برای ژنرالهای اسرائیلی و نظریه پردازان آمریکایی غیر قابل انتظار بود!
#اختصاصی
هدایت شده از mesaghمیثاق
#مستند
🎬مستند تلویزیونی غنچه پرپر یاس
🔰 وجود و شهادت حضرت محسن بن علی علیه السلام
📌تنها مستند تلویزیونی با موضوع شهادت حضرت محسن علیه السلام
🌐پخش شده از شبکه دو سیما
🔵 تهیه شده در:
موسسه پژوهشی رسانه ای ذوالفقار
با کارشناسی:
آیت الله نجم الدینی طبسی
حجت الاسلام والمسلمین دکتر جباری
حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی
✅لینک مشاهده:
https://youtu.be/f2EWbvOy2T4?si=h_e8a9D83UgfdohW
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آغاز پخش کلیپ های مستند یک حرف بس است در پاسخ به شبهات شبکه های وهابی در موضوع فاطمیه
کلیپ شماره ۹
شبهه مخالفین؛
چرا اصحاب از حضرت علی علیه السلام دفاع نکردند؟
پاسخ استاد شریفی را ببینید
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آغاز پخش کلیپ های مستند یک حرف بس است در پاسخ به شبهات شبکه های وهابی در موضوع فاطمیه
کلیپ شماره ۱۰
چرا شیعیان برای اثبات شهادت حضرت زهرا(س) به کتب اهل تسنن استدلال می کنند؟
چگونه است که اهل تسنن موضوع هجوم و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را در کتب خود ذکر کرده اند ولی خودشان این واقعه را قبول نمیکنند؟
پاسخ به این شبهه توسط استاد شریفی
هدایت شده از mesaghمیثاق
31.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آغاز پخش کلیپ های مستند یک حرف بس است در پاسخ به شبهات شبکه های وهابی در موضوع فاطمیه
کلیپ شماره۱۱
شبهه وهابیت: چگونه حضرت زهرا(س) با صدمات وارده توانایی دفاع از امیرالمومنین علیه السلام را داشت؟
پاسخ استاد شریفی به این شبهه
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آغاز پخش کلیپ های مستند یک حرف بس است در پاسخ به شبهات شبکه های وهابی در موضوع فاطمیه
کلیپ شماره ۱۳
آیا شیعه برای اثبات شهادت حضرت زهرا(س) روایت معتبر دارد؟
پاسخ استاد شریفی به این شبهه
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴دفـع یـک شـایـعـه...
➖سیاست نظام مقابل بیحجابی رعایت شریعت و اعمال قانون است یا مماشات و کوتاه آمدن؟
🔘 در پاسخ به این شبهه و شایعه که سیاست نظام بنابر مصالحی! مسامحه و سازش با پدیده بیحجابی و کشف حجاب عقبنشینی است!👇👇
▪️اولا باید بدانیم مقصود از نظام چیست.
از نگاه امامت انقلاب، نظام یعنی ولی فقیه و قانون اساسی
••ولی فقیه، به عنوان رهبر و امام انقلاب و روح و هویت و ذات نظام است
••و قانون اساسی، تجسم انقلاب و کالبد موقت نظام است و چارچوبی مورد اجماع
رهبر انقلاب در بیان رابطه انقلاب با نظام میفرمایند:
انقلاب ما که به پیروزى رسید، معناى پیروزیاش این بود که توانست این نظام را متولّد کند....تجسّم انقلاب، همین نظام جمهورى اسلامى است. ۶ تیر ۶۸
یعنی باید دانست که نظامی که مد نظر است کدام است؟
سوال دیگر این است که سیاست نظام در قبال بیحجابی در این مقطع یا مقاطع دیگر چیست؟
➖سیاست نظام در قبال مسائل گوناگون یک حالت آرمانی دارد و یک حداقل و کف.
رهبر انقلاب درباره اساس نظام(قانون اساسی) میفرمایند:
اساس نظام اسلامی بر اطاعت از خداوند است؛ این آن مایز اصلی است؛ «اطیعوا اللَّه و اطیعوا الرّسول»، «ان کنتم تحبّون اللَّه فاتّبعونی یحببکم اللَّه». بنابراین اساس نظام اسلامی، اطاعت از خدای متعال است.
۶ اسفند ۸۸
یا سخن دیگر معظمله:
نظام اسلامی هم یعنی آن نظامی که مبنی بر هندسهی الهی است برای جامعه؛ مبنی بر نقشهی خداست. در جامعه ۶ اسفند ۸۸
👆👆این همان تعریف حالت آرمانی نظام درباره احکام اسلام است که حجاب با این مبنا، واجب و بلکه ضروری دین است و امری ناشی از عوامل درونی مانند حیا و عفت است که مظهر و تجلی این حجاب را در بخش محجبه با حجاب کامل در جامعه مشاهده میکنیم.
➖اما سیاست حداقلی و مورد اجماع نظام چیست؟
این سیاست قطعا قانون است و قانون برای حداقل حجاب،حدود مشخص کرده و برای جرم کشف حجاب یا جرم تننمایی یا جرمهای گوناگون مربوط به حجاب، مجازات تعیین کرده است.
ولی فقیه هم مکرر و صریح فرمودهاند که مصلحتی بالاتر از قانون و رعایت قانون وجود ندارد.
رهبر انقلاب در اهمیت و پیامدهای رعایت حجاب میفرمایند:
قانون اساس کار است...ممکن است بنده یا جنابعالیاز قانون ناراضی هم باشیم - گاهی اینجوری است - اما وقتی انسان در مقابل قانونتمکین کرد، حل اختلاف میشود، فصلالخطاب میشود؛ این نعمت بزرگی است، این برکت بزرگی است. ۸ خرداد ۹۲
بنابراین، قانون مربوط به حجاب و پوشش، سیاست قطعی نظام است.
▪️حالا آیا این سیاست سال گذشته یا سالهای گذشته تغییر کرده یا موقتا تعطیل شده؟
پاسخ:
هر کس این ادعا را دارد باید سخن یا نوشتهای از رهبر انقلاب را ارائه دهد، در حالی که جالب است بدانید صراحت و شدت اصرار رهبر انقلاب در سالهای اخیر درباره رعایت قانون حجاب، بیشتر شده است.
▪️بنابراین کسانی که میگویند سیاست نظام به صورت دائم یا حتی موقت درباره حجاب، مسامحه و سازش است،
اولا مرتکب گناه کبیره تهمت به نظام شدهاند
ثانیا خواسته یا ناخواسته موجب تضعیف نظام شدهاند
ثالثا مرتکب استصغار و کوچکانگاری گناه بیحجابی یا بدحجابی شدهاند
رابعا مرتکب تحریف گفتمان انقلاب شدهاند
و اینکه به بانوان و جامعه، خیانت کردهاند.
➖حداقل این است که گوینده این سخن، ادعای خود را به خودش یا شخصی غیر از رهبر انقلاب منتسب کنند.
#شبهه_سیاست_مسامحه
حجت الاسلام رحمت الله معظمی
هدایت شده از mesaghمیثاق
📌جبهه باب المندب
همان طور که انتظار داشتیم و بیان کردیم شعاع تحولات منطقه ای در یک سطح تعیین کننده به دریای سرخ رسید
شرایط در باب المندب به نقطه بازدارندگی محسوس برای مقاومت منتهی شد.
فشار امنیتی ،اقتصادی و از همه مهم تر در اختیار داشتن ابتکار عمل در باب المندب و دریای سرخ و غلبه روانی بر مسیر کشتیرانی در دریای سرخ و سوئز نشان میدهد این تحولات بیش از جبهه جنوبی حزبالله لبنان اثرگذار است و باید آن را ادامه داد
شرکت های متعدد کشتیرانی از جمله شرکت Mearsk شرکت CMA شرکت CMS و شرکت آلمانی Hapag-Lloyd از قصد خود برای تغییر مسیر تجاری از دریای سرخ به سایر راه ها خبر دادند. این یعنی شوک به شریان اقتصادی اسرائیل.
دقیقا همان چیزی که انتظار داشتیم و میتواند منشاء اثر و تحول برای جبهه مقاومت در عرصه کلی تحولات منطقه ای باشد.
منطقه شاهد تقابل نظامی گسترده میان محور مقاومت و آمریکا و رژیم صهیونیستی است. طرفین در حال انتشار مولفه های بازدارنده خود در منطقه هستند.
جبهه های درگیری همان نقاط پیش بینی شده برای تنش های احتمالی میان ایران و آمریکا است(فلسطین،عراق،لبنان، یمن و دریای سرخ و تاحدودی سوریه) و این اتفاق به بهانه فلسطین در حال وقوع هست و نتایج آن بازتاب جهانی در تحولات منطقه ای و بین المللی دارد.
مقاومت باید با شرایط جنگ بلند مدت کنار بیاید.
آمریکایی ها از اهرم فشار یمنی ها خفگی را احساس کردند و نسبت به شرایط جدید در دریای سرخ که عملا وضعیت تجاری و اقتصادی اسرائیل را با خطر مستقیم روبه رو کرده نگران شدند.
برای همین بخشی از توان دریایی خود را به دریای سرخ اعزام کردند تا امنیت دریایی را برای شرکت های کشتیرانی تضمین کنند.
ابوقاسم
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔺مسکو و غزه، تغییر سیاست روسیه در خاورمیانه؟
🔸سفر پوتین شامل امارات متحده عربی و عربستان سعودی، دو تا از ثروتمندترین و تاثیرگذارترین کشورهای عربی از نظر اقتصادی بود. آنها، مانند روسیه، اعضای اوپک پلاس - بزرگترین و تأثیرگذارترین گروه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هستند.
در واقع، نوسانات قیمت نفت و دستیابی به اجماع اوپک پلاس در مورد سطح تولید، سالهاست…
مرکز: #juancole
نویسنده: #RAMZY_BAROUD
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۲
#ائتلاف_ها_و_نظم_های_منطقه_ای #سیاسی
لینک منبع اصلی؛
https://www.juancole.com/2023/12/moscow-russia-middle.html