Taabodi-Tavasoli_860808.mp3
488.6K
📌 تفاوت کلیدی واجب تعبدی و توصلی
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
تعبدی آن است که بدون قصد قربت غرض شارع حاصل نیست و توصلی این است که بدون قصد قربت آن غرض شارع حاصل است. منتها غیر از این ما به الامتیازی که ذکر شد، یک جهت ما به الاشتراک بین تعبدی و توصلی هست و آن این است که در توصلی هم اگر کسی قصد قربت کرد، ثواب داده میشود.
📝فرق بین توصلی و تعبدی در این نیست که با قصد قربت ثواب داده میشود یا نه، هر دو ثواب داده میشود، منتها یکی از اینها بی قصد قربت غرض شارع حاصل نیست و آن یکی حاصل است، مثلاً نجات مؤمنی از مرگ، مطلوب شارع است، اگر کسی به قصد قربت این کار را کرد ثواب اخروی هم دارد ولی اگر هیچ قصد قربتی در این کار نبود، غرض شارع حاصل است ولی این دیگر عملش ثواب ندارد، در توصلی هم با قصد قربت ثواب داده میشود منتها قصد قربت شرط حصول غرض مولا نیست.
👈 کتاب الصوم (تقریرات)، 86-87، جلسۀ 8
#بازخوانی
#نکات_اشارات
#صوم
_
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🏴 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللّٰهِ أَنْتَ أَوَّلُ مَظْلُومٍ وَأَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ
▪️مجلس عزای شهادت حضرت سید الأوصیاء امیرالمؤمنین علی علیه السلام
▪️سخنران: حجتالإسلام و المسلمین آقای نظری منفرد
▪️با مرثیهسرایی: آقای حاج عباس حیدرزاده
🔺شنبه ۱۱ فروردین (شب بیستم ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۲۱
🔺 بلوار آیتالله حائری، کوچه۶، دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
@zanjani_net
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
#شبهای_احیا
آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
🔸 در این شبها علاوه بر قرائت دعاهای مأثور، برای سلامتی و تعجیل در فرج مبارک حضرت ولیعصر (سلام الله علیه) دعا کنیم و از خداوند -مطابق روایات- عافیت و خیر دنیا و آخرت را برای خود و دیگران بخواهیم.
@zanjani_net
هدایت شده از جشنواره پژوهشی امام محمد باقر علیه السلام
💥 فراخوان پنجمین جشنواره پژوهشی امام محمدباقر علیه السلام
🔻 آثار این دوره از جشنواره در دانش های فقه، اصول و رجال و در دو بخش زیر قابل ارائه می باشد:
1️⃣ بخش طلاب
🔸مقالات این بخش در ۳ سطح
تقریری، علمی-ترویجی و علمی-پژوهشی پذیرش می گردد.
✅مقالات علمی- ترویجی طلاب سطح، در این دوره نیز به صورت بخشی مستقل داوری شده و از جوایز بهره مند خواهند شد.
2️⃣ بخش دانش آموختگان، اساتید و طلاب مقطع خارج مراکز مرتبط
🔸مقالات این بخش تنها در سطح علمی-پژوهشی قابل پذیرش است.
❗️ مراکزی که درخواست مشارکت در این بخش را دارند با دبیرخانه جشنواره هماهنگ بفرمایند.
🔻مراکز مرتبط تاکنون:
✅ مدرس و مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
✅ مدرسه علمیه حضرت سیدالشهدا علیه السلام
📆 مهلت ارسال آثار: اول اردیبشهت تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
🌐ثبت نام از طریق سایت جشنواره به آدرس:
🆔 https://taejtehad.mfeb.ir/p_jashnvareh
#فراخوان_جشنواره
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐کانال جشنواره پژوهشی
امام محمد باقر علیه السلام
🆔️ @jashnvare_mfeb
💠 جلسات علمی مدرس فقهی امام محمد باقر "علیهالسلام" در ماه مبارک رمضان
📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
🔹استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد شبیری
📆 ۲۴ الی ۲۹ ماه مبارک رمضان (۱۶ تا ۲۱ فروردین)
⏰ از ساعت ۱۷
📍مدرس فقهی امام محمدباقر علیه السلام، مدرس یک
✔️ان شاءالله صوت جلسات در ایتا و تلگرام در کانال مدرس فقهی بارگزاری خواهد شد.
@madras_emb
🔰یادداشت محقق
✅ بررسی اشکال اثباتی محقق نایینی در یک روایت
👈 محقق نائینی در «رسالة الصلاة في المشكوك» در بین روایات بطلان نماز در شعر حیواناتی که لحم آنها حرام است، روایت «لَا يَجُوزُ الصَّلَاةُ فِي شَعْرِ مَا لَا يُؤْكَلُ لَحْمُهُ لِأَنَّ أَكْثَرَهَا مُسُوخٌ» را نیز آورده و می گوید آن که از روایات استفاده می شود، ملاک تحریم سه امر است، یا اینکه حیوان از مسوخ باشد، یا اینکه از سباع باشد و یا اینکه از حشرات باشد. خوردن هر کدام از این عناوین سهگانه حرام است، لذا نماز در آنها نیز فاسد است، منتهی ظاهر این روایت این است که ملاک تحریم، منحصر در مسوخ بودن است، لذا باید به نحوی آن را توجیه کرد تا با آن دو ملاک دیگر قابل جمع باشد. ایشان در ادامه یک اشکال اثباتی و یک اشکال ثبوتی به تعلیل مذکور می کند. در این نوشتار درصدد بررسی اشکال اثباتی ایشان هستیم.
🖊 ایشان از ناحیه اثباتی، ظهور تعلیل در انحصار مناط بطلان نماز به مسوخ بودن و منشأیت آن برای جعل حرمت بر عموم حیوانات حرام گوشت را انکار می کند و انحصار مذکور در روایت را اینگونه توجیه می کند که غالب لباسهایی که محل ابتلای اشخاص در آن زمان بوده، از جنس شعر و جلد مسوخ بوده است و به صورت خیلی کم از حشرات و سباع در لباس استفاده می شده است، و از طرفی چون طبیعت مردم از مسوخ تنفر بیشتری دارد، حضرت فقط مسوخ را اختصاص به ذکر داده است؛ لذا این تعلیل ظهور در انحصار ملاک در مسوخ پیدا نمی کند. به بیان دیگر: شارع علت عدم جواز نماز در مسوخ را به جهت کثرت ابتلای مردم به شعر و جلد مسوخ بیان کرده و متعرض علت عدم جواز نماز در شعر و جلد سباع و حشرات نشده است.
📌 ولکن حق این است که اشکال اثباتی ایشان تمام نیست...
دلیل ناتمام بودن این اشکال را اینجا بخوانید:
B2n.ir/e07085
#یادداشت_محقق
#صلوة
#سید_یزدی
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
هدایت شده از مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
230323_1007.mp3
13.49M
💠 #جلسه_علمی
📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد #شبیری
📆 پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
📌جلسه اول
@madras_emb
سید جواد جلسه دوم.mp3
25.73M
💠 #جلسه_علمی
📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد #شبیری
📆 جمعه ۱7 فروردین ۱۴۰۳
📌جلسه دوم
@madras_emb
سید جواد جلسه سوم.mp3
28.63M
💠 #جلسه_علمی
📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد #شبیری
📆 شنبه ۱8 فروردین ۱۴۰۳
📌جلسه سوم
@madras_emb
هدایت شده از مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
سید جواد جلسه چهارم.MP3
27.92M
💠 #جلسه_علمی
📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد #شبیری
📆 یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
📌جلسه چهارم
@madras_emb
📌 ۲۹ رمضان المبارک، سالروز ارتحال آیتالله حاج سید احمد حسینی زنجانی(ره)
از راست: حضرات آیات حاج شیخ مرتضی حائری یزدی، سید محمد محقق داماد، سید احمد حسینی زنجانی، عبدالنبی اراکی نجفی (عبدالنبی مجتهد عراقی) و سید شهاب الدین حسینی مرعشی نجفی
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
📌 ۲۹ رمضان المبارک، سالروز ارتحال آیتالله حاج سید احمد حسینی زنجانی(ره)
از راست: حضرات آیات سید موسی شبیری زنجانی - حاج سید احمد حسینی زنجانی
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi