eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
537 دنبال‌کننده
436 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از M.J.A
📣 اطلاعیه ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 💠 طرح رشد 🔸به فضل الهی و ذیل عنایات حضرات معصومین علیهم‌السلام؛ طرح رشد در راستای تعمیق دروس سطح برای ششمین دوره خود ثبت نام بعمل می‌آورد: دروس: روش شناسی اجتهاد مرحوم شیخ انصاری روش اثبات مسایل علم اصول، آشنایی با مفاهیم اساسی معاملات، رجال، عقاید 🔹شرایط: اتمام پایه ۶ ، دارا بودن پرونده فعال در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم 📆 زمان ثبت نام: اول تا دهم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ 📍مکان برگزاری کلاس‌ها: مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام ✅ جهت ثبت نام و آشنایی بیشتر با طرح و برنامه های آن، نام و نام خانوداگی و پایه تحصیلی خود را به شماره 09038658340 در پیام رسان ایتا ارسال نمایید. @madras_emb
001.mp3
2.08M
💠 توضیحات مدیر محترم طرح رشد پیرامون طرح رشد و برنامه آموزشی طرح 🎙استاد معظم آقای محمود رضا عصّاری
🔰یادداشت محقق ✅ توجیه روایت عدم ثبوت عده با دخول خصی 📌 در عقد نکاح با تعیین مهر و خواندن عقد، زن همه مهر را متزلزل مالک می شود، چنانچه زوج او را قبل از دخول طلاق دهد مهر نصف می شود و اگر زوجه مهر را تحویل گرفته باید به زوج برگرداند و نیاز نیست تا عده بگیرد، ولی اگر دخول شده باشد ملکیتش نسبت به همه مهر مستقر می شود و بعد از طلاق باید عده نگه دارد، مگر اینکه یائسه یا صغیره باشد. در مقام روایتی وجود دارد که برای زوجه مطلقه، در خارج از این سه فرض نیز عده را نفی کرده است، و آن جایی است که زوج خصی باشد. این نوشتار درصدد بررسی این روایت است که چطور با وجود مدخوله بودن زوجه و غیر صغیره و یائسه بودن او، نیاز به نگه داشتن عده نیست. 🖌 مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي نَصْرٍ قال: «سَأَلْتُ الرِّضَا ع عَنْ خَصِيٍّ تَزَوَّجَ امْرَأَةً عَلَى أَلْفِ دِرْهَمٍ ثُمَّ طَلَّقَهَا بَعْدَ مَا دَخَلَ بِهَا قَالَ لَهَا الْأَلْفُ الَّذِي أَخَذَتْ مِنْهُ وَ لَا عِدَّةَ عَلَيْهَا». 👈 همه راویانی که در طریق واقع شده‌اند از ثقات امامی هستند و روایت صحیحه است، و ظاهر «دخل بها» این است که به زوجه دخول شده است و این غیر از «دخل علیها» است که اعم از دخول و غیر دخول است، علاوه بر اینکه در روایت فرض شده که زوجه بعد از طلاق همه مهر را مالک شده است که این با دخول سازگار است. 📝 سه احتمال در جواب از این روایت می توان بیان کرد... این سه احتمال را اینجا بخوانید: B2n.ir/j90287 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqh
به مناسبت سیزدهم شوال سالروز ارتحال مرجع جهانی آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) —------— 🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام: 👉@mfeqhi
● ای کاش عمویم حمزه زنده بود! حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، دوران غصب حق خویش و تنهایی و مظلومیتش پس از رحلت رسول خدا «صلی الله علیه و آله» را چنین توصیف می‌فرماید: ❖ ...پس دیدم که به جز اهل‌‍بیتم، نه کمک کارى دارم و نه يارى‌دهنده‌ای؛ پس ایشان را از هلاکت نگاه داشتم؛ و اگر براى من پس از رسول خدا (ص) عمويم حمزه و برادرم جعفر مانده بودند با زور و اکراه بيعت نمى‌کردم؛ ولی من مبتلا به دو نفر تازه مسلمان شدم، عباس و عقيل؛ پس خواستم که خاندان خود را از نابودى حفظ کنم؛ چشم خود را با وجود خارِ در آن، بستم و آب دهانم را با وجود استخوان در گلو، فرو بردم و بر چيزى تلخ‌تر از علقم (گياهى تلخ) صبر کردم؛ و بر چيزى دردآورتر از بُرِش دشنه‌ها براى قلب، شکیبایی ورزیدم. ❖ «فَنَظَرْتُ فَإِذَا لَيْسَ‏ لِي‏ رَافِدٌ وَ لَا مَعِي مُسَاعِدٌ إِلَّا أَهْلُ بَيْتِي، فَضَنِنْتُ بِهِمْ عَنِ الْهَلَاكِ، وَ لَوْ كَانَ‏ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَمِّي حَمْزَةُ وَ أَخِي جَعْفَرٌ لَمْ أُبَايِعْ كَرْهاً، وَ لَكِنَّنِي مُنِيتُ بِرَجُلَيْنِ حَدِيثَيْ عَهْدٍ بِالْإِسْلَامِ، الْعَبَّاسِ‏ وَ عَقِيلٍ، فَضَنِنْتُ بِأَهْلِ بَيْتِي عَنِ الْهَلَاكِ، فَأَغْضَيْتُ عَيْنِي عَلَى الْقَذَى، وَ تَجَرَّعْتُ‏ رِيقِي عَلَى الشَّجَا، وَ صَبَرْتُ عَلَى أَمَرَّ مِنَ الْعَلْقَمِ، وَ آلَمَ لِلْقَلْبِ مِنْ حَزِّ الشِّفَار» 📚 بحارالأنوار، ج30، ص15 @zanjani_net
Kitab_Solaim-14030204.MP3
892.8K
آیا کتاب سلیم بن قیس را معتبر می‌دانید؟ استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی 👇👇👇
استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی: 📌نسبت به کتاب سلیم بن قیس به نظرم می‌رسد که پیگیری اعتبار یا عدم اعتبار این کتاب، ثمرۀ اساسی‌‌ای ندارد؛ چون نوع مضامینی که در این روایت هست، در روایت‌های دیگر هم آمده است. البته یکسری اشکالات از قدیم به این کتاب شده است؛ یعنی از زمان ابن غضائری. یکی از اینها اشکالی است که ابن غضائری می‌کند که کاملاً هم وارد هست. وی می‌گوید: شکی نیست که این کتاب «موضوع» هست و قراینی بر این مسئله هم هست. از جمله در این کتاب آمده ائمه پس از امیرالمؤمنین(ع) دوازده نفرند که با حضرت(ع) سیزده نفر می‌شوند. اما گاهی مراد از 12 بعد از امیرالمؤمنین یعنی 12 با امیرالمؤمنین که مسامحه در تعبیر شده است. ✳️اما اشکال دیگر ابن غضائری کاملاً وارد است که می‌گوید در روایتی آمده است که محمد بن ابی بکر، پدرش ابوبکر را نصیحت کرد که این قطعاً غلط است؛ زیرا این جزو مسلمات تاریخ است که محمد بن ابی بکر در حجة الوداع در بیداء به دنیا آمده است که بیداء اولِ مسجد شجره است. روایات معتبر بر این وارد شده است و جزو مسلمات و محکمات تاریخ است که نسبت به محمد بن ابی بکر وارد شده است که «نفثت أسماء بنت عمیس بالبیداء» که بیداء همان مسجد شجره است. ولی من تصور می‌کنم حتی همین هم قابل پاسخ است؛ ممکن است محمد بن ابی بکر با برادرش عبدالرحمن اشتباه شده باشد. 👈به هر تقدیر، اگرچه این ان قلت و قلت‌ها دربارۀ این کتاب هست، ولی من چندان نیاز به بررسی در این مورد ندیدم؛ زیرا قالب موارد مضامین موارد، روایت‌های دیگری هم در کنارش وجود دارد. وقتی مقالۀ شهادت حضرت زهرا(س) را می‌نوشتم، سعی می‌کردم نسبت به مضامینی که در کتاب سلیم بود از منبع دیگری هم آدرس بدهم که اگر کسی در این منبع اشکالی داشته باشد، منبع دیگر تکمیل کند. به هر حال چندان نسبت به او نمی‌توانم اظهارنظر جدی کنم. --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqh
🔰یادداشت محقق ✅ جمع بین روایات تنصیف مهر در عین مهر و در قیمت آن 📌 برخی روایات فقهی در جوامع احادیثی وارد شده است که در نگاه نخست معارض به نظر می رسند، ولی در کتب فقهی به درستی به آنها پرداخته نشده و تعارض باقی مانده است. از جمله این روایات، روایاتی است که می گوید زوج مهریه را وصیف یا غنم یا امثال آنها قرار داده و قبل از دخول، همسر خود را طلاق داده است و باید مهر نصف شود، اما در اینکه چه چیزی باید نصف شود، با هم اختلاف دارند؛ برخی گفته‌اند قیمت زمان عقد را باید لحاظ، و آن را تنصیف کرد؛ برخی دیگر نیز عین را لحاظ کرده‌اند که قهرا شرکت حاصل می شود. در این نوشتار درصدد جمع بین این روایات هستیم. 1️⃣در دسته اول، دو روایت است که به شکل سه روایت ذکر شده است؛ یکی روایت العمرکی از حضرت موسی بن جعفر(علیه‌السلام) و یکی هم روایت سکونی از امام صادق(علیه‌السلام). 2️⃣ در مقابل این دسته از روایات، دو قسم روایت است که در دو باب ذکر شده است. 🔆 متن روایات و جمع این دو دسته را اینجا بخوانید: B2n.ir/h86232 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqh
🔔 پذیرش مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر علیه السلام در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ 📆 زمان آزمون: پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۹ صبح ❗️ مهلت ثبت نام: ۱۱ اردیبهشت ◻️ثبت‌نام و اطلاع از شرایط: 🌐 https://paziresh.ismc.ir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال معاونت پژوهش 🆔️ @pajoohesh_mfeb