eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
540 دنبال‌کننده
440 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فراخوان مقاله دوفصلنامه علمی تخصصی موضوع‌شناسی فقهی 🔹مبانی نظری موضوع‌شناسی: ضرورت موضوع‌شناسی/متصدیان شناخت موضوع/ منابع ابزارها و راه‌های شناخت و... 🔹روش شناخت موضوعات: روش شناخت موضوعات مستنبطه/ روش شناخت موضوعات عرفی منصوص و غیرمنصوص/ روش بهره برداری از سایر علوم در شناخت موضوعات و ... 🔹موضوعات فقه مضاف: اقتصادی،اخلاقی، اجتماعی، بنیادین، پزشکی، تغذیه، حقوقی، خانواده، سیاسی، کلامی، فرهنگی، هنری و ... 🔹به نویسندگان حق الزحمه پرداخت می‌شود 🔹ارسال مقاله https://www.mozooshenasimags.ir @Mozooshenasi1 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
واحد پژوهش کتابخانه علامه مجلسی (ره)؛ مرکز تحقیق و پژوهش میراث مکتوب شیعه برگزار می کند: سلسله نشست های میراث مکتوب شیعه(۲): تحقیق و تصحیح متون کهن حدیثی رسالت ها و چالش ها (با تأکید بر کتاب تهذیب الأحکام) استاد سید علیرضا حسینی شیرازی مکان: قم - خیابان فاطمی (دورشهر)، کنار مسجد امیر المؤمنین (علیه السلام)، پلاک ۴۴۳، سالن کتابخانه علامه مجلسی زمان: پنجشنبه ۱۲ بهمن ماه، از ساعت ۱۹ لغایت ۲۰/۳۰ تماس: ۰۹۹۱۹۴۴۹۵۵۲ پخش زنده از اینیستاگرام: majlesi_lib@
شماره 60 نشست علمی با موضوع: تبدیل امتثال و آثار فقهی آن 🎤 ارائه توسط استاد سید مصطفی حسینی نسب 📆زمان: یکشنبه 15 بهمن 1402 ⏱ساعت 13 🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد ارگ) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb
🔸«کتاب نکاح» به زودی منتشر می‌شود تقریرات درس خارج فقه آیت الله العظمی شبیری زنجانی (دام ظله) با موضوع نکاح، در مجموعه‌ای با عنوان «کتاب نکاح» به‌زودی منتشر می‌شود. این کتاب نخستین عنوان از مجموعه دروس فقهی معظم له است که با تلاش‌های مستمر و چندساله‌ی پژوهشگران مرکز فقهی امام محمدباقر عليه‌السلام، در ٢۵ جلد تحقیق و تدوین شده است که ١٢ جلد آن به زودی منتشر می‌شود. @mfeqhi
هدایت شده از استناد
💠 ترتیب مشیخه «کتاب من لا یحضره الفقیه» میان عناوین مختلف در مشیخه فقیه، هیچ ترتیب منطقی دیده نمی‌شود. با مقایسه دقیق بین متن فقیه و مشیخه، کشف می‌شود که ترتیب مشیخه، از ترتیب متن کتاب سرچشمه گرفته است؛ بدین ترتیب که شیخ صدوق، روایات کتاب را در نظر گرفته و نخستین باری که به نام خاصّی رسیده، طریق خویش به او را آورده است. 🔰 البتّه به علّتی نامعلوم، چند صفحه آغازین فقیه هنگام تنظیم مشیخه، مدّنظر مؤلّف نبوده و از روایت ۲۶، تنظیم مشیخه آغاز شده است. این ترتیب، در بسیاری از عناوین مشیخه رعایت شده، و تنها به ندرت، اندکی به هم خورده است، که در برابر توافق بسیار دقیق دیگر عناوین، قابل توجّه نیست و با اشتباه طبیعی هر مؤلّفی در چنین کاری، توجیه می‌شود. 🔸 کتاب استناد، ص۸۴ @ketabe_Estenad
🔸پیامبر اکرم «صلّی الله علیه وآله» فرمودند: سوگند به آن خدایی كه مرا به حق به پيامبرى برانگيخت، همانا مقام حسين بن على در آسمان بزرگتر و با عظمت‌تر از منزلت او در روی زمين است؛ همانا در سمت راست عرش خداوند نوشته شده است: «او چراغ هدايت و كشتى نجات و امامى سستى ناپذير ، با عزّت، افتخار آفرين، راهنما، و ذخيره‌اى گرانبها است. 🔺كمال الدين: 265/11 سالروز ولادت با سعادت سرور جوانان اهل بهشت، باب نجات امت، زینت آسمان و زمین، رحمت واسعه الهی حضرت أباعبدالله الحسین "علیه‌السلام" مبارک باد. @zanjani_net
39 💠اختصاص حدیث لاضرر به حقوق الناس 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام مسعود عطار منش 📆زمان: چهارشنبه 25 بهمن ماه ساعت 13 ✅ مکان: مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام، سالن همایش 🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb
مسألۀ امامت، سرّی از اسرار الهی* 🖌وکلای امام از اسرار امامت خبر داشته‎‌اند و امام هم آنها را از اسرار امامت باخبر می‌کرده است. زمانی که حضرت حجت(عج) متولد شدند امام به وکلا نامه نوشتند که حضرت متولد شده‌اند. 🖊«محمد بن علی بن بلال» که یکی از وکلای امام عسکری(ع) بوده است می‌گوید: «خرج اليّ من أبی محمد قبل مضیه بسنتین- یخبرنی بالخلف من بعده» ؛ دو سال قبل از دنیا رفتن حضرت عسکری(ع)، نامه رسید که خلف متولد شده است و چند روز قبل از اینکه امام از دنیا بروند باز هم نامه رسید که خلف چه کسی است. 📌در مورد احمد بن اسحاق قمی نیز همین‌طور آمده است: «لما ولد الخلف الصالح(ع) ورد عن مولای ابی محمد الحسن بن علی(ع) علی جدّی احمد بن اسحاق». راوی این داستان نوۀ احمد بن اسحاق، یعنی احمد بن حسن بن احمد بن اسحاق است. وی می‌گوید وقتی که خلف متولد شد: «ورد عن مولانا ابی محمد الحسن بن علی(ع) علی جدّی احمد بن اسحاق کتاب فاذا فیه مکتوب بخط یده(ع) الذی کان ترد به التوقیعات علیه». همان خط معروفی که توقیعات به آن خط می‌رسید و همان خطی که اعرفه و همان خطی که مشخص بود «و فیه ولد لنا مولود فلیکن عندک مستوراً و عن جمیع الناس مکتوماً...» مولود متولد شد اما سری است، و کسی نباید متوجه بشود؛ لذا تأکید می‌شود: «عن جمیع الناس مکتوماً». 👈بهتر است عرض شود که مسألۀ امامت بسیار سرّی بوده است و اصحاب یک امام به هیچ وجه امام بعدی را نمی‌شناختند و تنها اصحاب بسیار خاصی بوده‌اند که امام بعدی را می‌شناخته‌اند. امامت مسأله‌ای بوده که تنها به آن افراد بسیار خاص اطلاع داده می‌شده است؛ آن هم به شرطی که این مطلب را ذکر نکند. در روایت‌های ما آمده که این سرّی است که خدا در عرش به ملائکه گفته است و از ملائکه به فلان جا آمده است و بعد پیامبر آمده است شما این مطلب را در کوچه و بازار پخش می‌کنید! امامت یک سِر است. این بوده که وقتی که امام از دنیا می‌رفته، شیعیان مجبور بوده‌اند که بگردند تا متوجه شوند که امام بعدی چه کسی است؟ و علائم را ببینند. و این‌طور نبوده است که هر شخصی دوازده امام را بشناسد. 🖊و در روایت‌ها وارد شده است که امام وقتی که از دنیا می‌رفته‌اند، یک نفر را بفرستید تا تحقیق کند؛ «فلو لا نفر من کل فرقة طائفة لیتفقهوا فی الدین» یکی از موارد تفقه در دین تفقه در شناخت امام است. *. استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
💥به زودی منتشر می‌شود💥 📚تقریرات درس «خارج نکاح» حضرت آیت الله العظمی سیدموسی شبیری زنجانی (دامت برکاته) در مجموعه‌ای با عنوان «کتاب نکاح»؛ نخستین عنوان از مجموعه دروس فقهی معظم له ✨این مجموعه نفیس با تلاش‌های مستمر و چندساله‌ی پژوهشگران محترم مرکز فقهی امام محمدباقر عليه‌السلام وابسته به دفتر آیت الله العظمی شبیری‌زنجانی در ٢۵ جلد تحقیق و تدوین شده است که ١٢ جلد آن به زودی منتشر خواهد شد. ┄┅═══❀📚❀═══┅┄ 🆔@zanjanibooks 🔗https://m-feqhi.ir 🔗https://zanjani.ir 🌐http://appless.ir/new/T6p 📥ثبت سفارش: 🆔@hashemzirak
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔸 💠 ارتباط معنوی واژگان در زبان‌های مختلف 👤 🔻آیا «تاء» تأنیث در اصل پسوند نسبت _چیزی شبیه «رود و روده» یا «کمر و کمره» یا «دهان و دهانه» یا «پا و پایه»_ نبوده؟ اینها در عربی زیاد است و در فارسی «هاء» پسوند و شباهت داریم؛ آیا بین این دو ارتباط معنوی وجود دارد یا خیر؟ البته بین زبان فارسی و عربی تفاوت جوهری وجود دارد چون زبان فارسی از زبان‌های هنداروپایی است که عمدتاً بر نظام پیشوند و پسوند و میانوند استوار است بر خلاف زبان عربی که عمدتاً بر نظام اشتقاقی استوار است؛ ولی همین زبان عربی در خصوص «تاء» تأنیث جنبۀ پسوندی دارد. یعنی هر چند به طور کلی ... 📚 درس خارج اصول، ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
کتاب «ارج نامه آیت الله سید احمد مددی» منتشر شد. بخش‌های این اثر عبارتند از: بخش نخست: گفت‌وگوها بخش دوم: درآمدی تحلیلی بر برخی دیدگاه‌های استاد بخش سوم: آیت‎ الله مددی از نگاه منتقدان بخش چهارم: مقالات اهدایی متن کامل خبر را اینجا بخوانید: B2n.ir/z55026 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔴 دوره تخصصی حدیث‌ پژوهی 🔼 دوره‌ای جامع و کم‌نظیر در جهت آشنایی با دانش‌های حدیثی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه ⏱ ۳۰ جلسه ویژه ماه مبارک رمضان ۱۴۰۳ 📌 ویژگی‌های دوره: ✅ شرکت رایگان در دوره ✅ بیش از ۲۳ ساعت محتوا آموزشی ✅ دسترسی آنلاین و بدون محدودیت زمانی به محتوا ✅ اعطای گواهی معتبر 📆 شروع دوره از ۲۲ اسفند هر روز ساعت ۱۷:۰۰ 📎 برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به لینک زیر مراجعه کنید: https://hekmat.academy/courses/hadith-studies/ 🔶 آکادمی بین‌المللی حکمت https://eitaa.com/joinchat/1830879264C6fc532bd89