eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
537 دنبال‌کننده
436 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
کلام مرحوم آخوند مرحوم آخوند مي‌فرمايد كه اگر روزه در روز عاشورا ثواب داشته باشد و مبغوضيتي در كار باشد، اين نمي‌شود صحيح باشد كه انسان با مبغوض شارع قُرب پيدا كند، ايشان مي‌فرمايد اين نهي‌ها را اينطوري معنا مي‌كنيم كه هم فعل صوم و هم ترك صوم مصلحت دارد، منتها ترك صوم مصلحتش بيشتر است، اگر كسي صوم بجا آورد، چون مصلحت دارد، ثواب دارد، اگر ترك كرد آن هم ثواب دارد و ثواب بيشتر است، لذا شارع به خاطر آن ثواب بيشتر مي‌گويد اين كار را نكن، نهي براي اين نيست كه مفسده‌اي در نماز هست، مصلحت نقيضش بيشتر از مصلحت خودش است و قهراً شارع گفته اين را ترك كن، مرحوم آخوند اينطور دارد.[1] اشکال بر مرحوم آخوند ولي به نظر ما اين تصور درستي نيست. اگر يك مصلحتي نسبت به مولا ضروري الثبوت باشد، در آن هدفي كه مولا دارد، ضروري الثبوت است، منتها قلت و كثرتش تحت اختيار انسان است، مثلاً دو محصول دارد، آب به اختيار من نيست، اين آب مي‌آيد و سيراب مي‌كند و مقصودش هست، ولي من هم جلوگيري كنم، من عمداً اين آب را به طرفي منحرف كنم كه آن فايده بيشتري كه طبعاً عائد مولا مي‌شد، نشود، آب خود به خود به جائي كه بيشتر نفع مولا بود، مي‌آمد، من به جائي كه كمتر نفع مولا بشود، چرخاندم، اينجا قُرب هم برايم بياورد؟! قُرب در جائي است كه اصل آب طبعاً نمي‌آمد، گاهي انسان يك مقداري كم و گاهي زياد خدمت به مولا مي‌كند. روزه گرفتن روز پنج شنبه هم ثواب دارد و روز جمعه ثواب دارد، اشكالي ندارد، چون تحت اختيار من است، شقّ ثالث اين است كه روز پنج شنبه و روز جمعه روزه نگيرم، اين مانعي نيست، ولي چيزي كه ضروري الثبوت است، حتماً يك نفعي براي مولا هست، بالضروره محبوب مولا حاصل است منتها من كاري بكنم كه نفع كمتر براي مولا بيايد، اين هيچ وقت قرب نمي‌آورد، اگر كاري بكنم كه زياد براي مولا بيايد، قرب مي‌آورد، اگر مساوي باشد ضروري الثبوت است، ولي مساوي است قُرب نمي‌آورد و بُعد هم نمي‌آورد، اما اگر منحرف كنم و آن عملي را كه طبعاً يك نفع بيشتر و محبوبيت بيشتر دارد، آن را كاري بكنم كم بشود، اين قرب كه نمي‌آورد بعد هم مي‌آورد، به نظر مي‌رسد اين تصور درستي نيست. تحقیق در مساله ولي جواب مسئله به اين شكل نيست، يك مرتبه اين است كه نقيض فعل عبادي و ترك آن اين است كه چنين نباشد، چنين نباشد يعني تروكي بدون قصد قربت باشد يا افعالي حالا يا با قصد قربت يا بي قصد قربت باشد، اگر نقيضين باشد، اين چون ضروري الثبوت است، شيئي كه ضروري الثبوت است، ديگر نمي‌شود انسان احد النقيضين را كه كمتر است، انتخاب بكند و موجب قُرب هم باشد. ولي اينجا تصوّر ما اين است كه ضدّين تصور مي‌كنيم يعني حالا اسم آن عدم مقيّد را هم ضد بگذاريد يا هر چه مي‌خواهيد بگذاريد، صوم عبادي و ترك عبادي، اين دو قسم، صوم غير عبادي و ترك غير عبادي، دو قسم از اين ذي صلاح است، دو قسم از اين فاقد صلاح است، شخص مي‌توانسته آن دو قسم فاقد صلاح را انتخاب كند - نقيضين نيست، انسان كه نمي‌تواند خودش را از نقيضين خارج كند - اين كار را نكرد و اين دو را كه واجد صلاح است، انتخاب كرد، اينجا اگر آن را كه صلاح بيشتر دارد، انتخاب كرد، ثواب بيشتر دارد، و اگر آن را كه صلاح كمتر دارد، انتخاب كرد، ثواب كمتري دارد، مثل اينكه روز پنج شنبه و جمعه را مي‌توانست روزه بگيرد و مي‌توانست هم نگيرد، حالا آمد انتخاب كرد و روز پنج شنبه را روزه گرفت و روز جمعه را نگرفت، ثوابش به قدر روز جمعه نيست اما با كسي كه هيچكدام را روزه نگرفته يكي نيست. پس، اين را بايد تصور كنيم كه ترك در روز عاشورا به قصد قُربت ثمره و فايده دارد نه مطلق ترك، نه ترك صوم عبادي كه خود صوم هم اگر بي قصد قربت شد، آن هم صوم مشروع ترك شده، در اينها اثري ندارد، شخص يكي از اين دو قسمي كه ضروري الثبوت نيست، انتخاب مي‌كند و ثوابش هم كمتر است. به نظر مي‌رسد كه حلّش را با اين بايد حساب كرد نه نقيضين، ظاهر كفايه نقيضين فرض كرده، مي‌گويد نفس الترك كأنّه اگر كسي در روز عاشورا قصد قربت هم نكرده باشد و ترك كند، توصلي است و مطلوب شارع حاصل شده، اگر اينطوري باشد، نسبت به صوم اشكال پيدا مي‌كند، اگر دو قسم را فاقد صلاح ندانيم و نقيضين بدانيم، اشكال پيدا مي‌كند. از قديم اين مطلب در ذهنم بود، با عجله نگاه كردم همينطور چشمم خورد كه مرحوم حاج محمد حسين اصفهاني هم در حاشيه همينطور دارد، تصويرش را از نقيضين مي‌خواهد خارج كند كه شق ديگري داشته باشد[2] . [1] . كفاية الأصول ( با تعليقه زارعى سبزوارى )، ج‌2، ص: 40 فيكون الترك- كالفعل- ذا مصلحة موافقة للغرض، و إن كان مصلحة الترك أكثر. [2] . نهاية الدراية في شرح الكفاية، ج‌2، ص: 332 بأنّ المحال انتزاع مفهوم ثبوتي من العدم و العدمي‌. _ 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
Ghasde-Ghorbat-Soum-860807.mp3
633.5K
«تصویر قصد قربت در روزه» آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: ✅ بدون تردید، صوم از امور عبادی است و قصد قربت در آن معتبر است و اجماعی هم هست. علاوه بر این مفهوم عرفی صوم، قصد عنوان هم معتبر است؛ یعنی یک مرتبه این است که شخص تمام مفطرات را به قصد قربت ترک می‏کند ولی نه به عنوانی که یک موضوعی از موضوعات شرعی است و دارای احکام خاصی است، غذا نمی‏خورد و مباشرت نمی‏کند و ارتماس نمی‏کند، می‏گوید دکتر گفته این کار را نکن و اینها ضرر دارد، شارع مقدس هم ضرر را نهی کرده و برای خاطر همین نهی شرعی که خودش قصد قربت می‏آورد، اینها را ترک می‏کند، گاهی نذر کرده که دیگر غذا نخورد، برای نذرش ترک می‏کند، قصد قربت هست ولی نه به عنوان اینکه یک واحد ارتباطی، موضوع برای حکم شرعی واقع شده، در تروک قصد قربت کرده، ولی به این عرفاً صائم گفته نمی‏شود و صوم گفته نمی‏شود، یعنی معنائی که در شرع برای صوم آمده، به این گفته نمی‏شود. پس قصد عنوان هم معتبر است، 👈 کتاب الصوم، جلسۀ هفتم. _ 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔹قال رسول اللّه صلّی‌الله علیه وآله: «الْوَلَدُ الصَّالِحُ رَيْحَانَةٌ مِنَ اللَّهِ قَسَمَهَا بَيْنَ عِبَادِهِ وَ إِنَّ رَيْحَانَتَيَّ مِنَ الدُّنْيَا الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ» فرزند شايسته، دسته گلى از جانب خداوند است كه ميان بندگانش قسمت مى كند و همانا دو گل خوشبوی من از دنیا، حسن و حسين هستند. 🔺 الكافي، ج‏6، ص2، ح1 🔸فرخنده عید ولادت با سعادت کریم اهل‌بیت، سید جوانان اهل بهشت حضرت امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) را محضر مبارک امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) و همۀ موالیان و محبین خاندان عصمت (علیهم السلام) تبریک می‌گوییم. @zanjani_net
هدایت شده از قانتات
4_5992569943130899802.mp3
10.32M
🎙 و نشان دادن به فرزندان 🎈 مناسب برای کودکان و نوجوانان
Taabodi-Tavasoli_860808.mp3
488.6K
📌 تفاوت کلیدی واجب تعبدی و توصلی آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: تعبدی آن است که بدون قصد قربت غرض شارع حاصل نیست و توصلی این است که بدون قصد قربت آن غرض شارع حاصل است. منتها غیر از این ما به الامتیازی که ذکر شد، یک جهت ما به الاشتراک بین تعبدی و توصلی هست و آن این است که در توصلی هم اگر کسی قصد قربت کرد، ثواب داده می‏‌شود. 📝فرق بین توصلی و تعبدی در این نیست که با قصد قربت ثواب داده می‏‌شود یا نه، هر دو ثواب داده می‏‌شود، منتها یکی از اینها بی قصد قربت غرض شارع حاصل نیست و آن یکی حاصل است، مثلاً نجات مؤمنی از مرگ، مطلوب شارع است، اگر کسی به قصد قربت این کار را کرد ثواب اخروی هم دارد ولی اگر هیچ قصد قربتی در این کار نبود، غرض شارع حاصل است ولی این دیگر عملش ثواب ندارد، در توصلی هم با قصد قربت ثواب داده می‏‌شود منتها قصد قربت شرط حصول غرض مولا نیست. 👈 کتاب الصوم (تقریرات)، 86-87، جلسۀ 8 _ 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🏴 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللّٰهِ أَنْتَ أَوَّلُ مَظْلُومٍ وَأَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ ▪️مجلس عزای شهادت حضرت سید الأوصیاء امیرالمؤمنین علی علیه السلام ▪️سخنران: حجت‌الإسلام و المسلمین آقای نظری منفرد ▪️با مرثیه‌سرایی: آقای حاج عباس حیدرزاده 🔺شنبه ۱۱ فروردین (شب بیستم ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۲۱ 🔺 بلوار آیت‌الله حائری، کوچه۶، دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔸 در این شب‌ها علاوه بر قرائت دعاهای مأثور، برای سلامتی و تعجیل در فرج مبارک حضرت ولی‌عصر (سلام الله علیه) دعا کنیم و از خداوند -مطابق روایات- عافیت و خیر دنیا و آخرت را برای خود و دیگران بخواهیم. @zanjani_net
💥 فراخوان پنجمین جشنواره پژوهشی امام محمدباقر علیه السلام 🔻 آثار این دوره از جشنواره در دانش های فقه، اصول و رجال و در دو بخش زیر قابل ارائه می باشد: 1️⃣ بخش طلاب 🔸مقالات این بخش در ۳ سطح تقریری، علمی-ترویجی و علمی-پژوهشی پذیرش می گردد. ✅مقالات علمی- ترویجی طلاب سطح، در این دوره نیز به صورت بخشی مستقل داوری شده و از جوایز بهره مند خواهند شد. 2️⃣ بخش دانش آموختگان، اساتید و طلاب مقطع خارج مراکز مرتبط 🔸مقالات این بخش تنها در سطح علمی-پژوهشی قابل پذیرش است. ❗️ مراکزی که درخواست مشارکت در این بخش را دارند با دبیرخانه جشنواره هماهنگ بفرمایند. 🔻مراکز مرتبط تاکنون: ✅ مدرس و مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام ✅ مدرسه علمیه حضرت سیدالشهدا علیه السلام 📆 مهلت ارسال آثار: اول اردیبشهت تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ 🌐ثبت نام از طریق سایت جشنواره به آدرس: 🆔 https://taejtehad.mfeb.ir/p_jashnvareh ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐کانال جشنواره پژوهشی امام محمد باقر علیه السلام 🆔️ @jashnvare_mfeb
💠 جلسات علمی مدرس فقهی امام محمد باقر "علیه‌السلام" در ماه مبارک رمضان 📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهم‌السلام بر فقه عامه 🔹استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد شبیری 📆 ۲۴ الی ۲۹ ماه مبارک رمضان (۱۶ تا ۲۱ فروردین) ⏰ از ساعت ۱۷ 📍مدرس فقهی امام محمدباقر علیه السلام، مدرس یک ✔️ان شاءالله صوت جلسات در ایتا و تلگرام در کانال مدرس فقهی بارگزاری خواهد شد. @madras_emb
🔰یادداشت محقق ✅ بررسی اشکال اثباتی محقق نایینی در یک روایت 👈 محقق نائینی در «رسالة الصلاة في المشكوك» در بین روایات بطلان نماز در شعر حیواناتی که لحم آنها حرام است، روایت «لَا يَجُوزُ الصَّلَاةُ فِي شَعْرِ مَا لَا يُؤْكَلُ لَحْمُهُ لِأَنَّ أَكْثَرَهَا مُسُوخٌ‌» را نیز آورده و می گوید آن که از روایات استفاده می شود، ملاک تحریم سه امر است، یا اینکه حیوان از مسوخ باشد، یا اینکه از سباع باشد و یا اینکه از حشرات باشد. خوردن هر کدام از این عناوین سه‌گانه حرام است، لذا نماز در آنها نیز فاسد است، منتهی ظاهر این روایت این است که ملاک تحریم، منحصر در مسوخ بودن است، لذا باید به نحوی آن را توجیه کرد تا با آن دو ملاک دیگر قابل جمع باشد. ایشان در ادامه یک اشکال اثباتی و یک اشکال ثبوتی به تعلیل مذکور می کند. در این نوشتار درصدد بررسی اشکال اثباتی ایشان هستیم. 🖊 ایشان از ناحیه اثباتی، ظهور تعلیل در انحصار مناط بطلان نماز به مسوخ بودن و منشأیت آن برای جعل حرمت بر عموم حیوانات حرام گوشت را انکار می کند و انحصار مذکور در روایت را اینگونه توجیه می کند که غالب لباسهایی که محل ابتلای اشخاص در آن زمان بوده، از جنس شعر و جلد مسوخ بوده است و به صورت خیلی کم از حشرات و سباع در لباس استفاده می شده است، و از طرفی چون طبیعت مردم از مسوخ تنفر بیشتری دارد، حضرت فقط مسوخ را اختصاص به ذکر داده است؛ لذا این تعلیل ظهور در انحصار ملاک در مسوخ پیدا نمی کند. به بیان دیگر: شارع علت عدم جواز نماز در مسوخ را به جهت کثرت ابتلای مردم به شعر و جلد مسوخ بیان کرده و متعرض علت عدم جواز نماز در شعر و جلد سباع و حشرات نشده است. 📌 ولکن حق این است که اشکال اثباتی ایشان تمام نیست... دلیل ناتمام بودن این اشکال را اینجا بخوانید: B2n.ir/e07085 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
230323_1007.mp3
13.49M
💠 📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهم‌السلام بر فقه عامه 🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد 📆 پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ 📌جلسه اول @madras_emb
سید جواد جلسه دوم.mp3
25.73M
💠 📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهم‌السلام بر فقه عامه 🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد 📆 جمعه ۱7 فروردین ۱۴۰۳ 📌جلسه دوم @madras_emb