eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
535 دنبال‌کننده
436 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۳ جمادی الاولی وفات آیت الله العظمی سید محمد حجت کوه کمره‌ای سال ۱۳۷۲ه.ق مدفون مدرسه حجتیه قم آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: وقتی آقای حجّت از نجف به قم آمد و درس شروع کرد، هنوز تقریرات و نوشته‌های مرحوم اقای نایینی چاپ نشده بود. مرحوم آقای حجّت خیلی محیط بود و حافظه فوق العاده‌ای داشت. زحمت هم خیلی کشیده بود ولی آن مقدار که من در درس ایشان شرکت کردم، ابتکاری ندیدم. وی نوعا مطالب دیگران را خیلی زیبا بیان می‌کرد. ویژگی آقای حجّت که شاید امتیاز مهمّ وی هم باشد، روایت فهمی وی بود. آقای حجّت رجالی هم بود. وی شاگرد آسید ابوتراب خوانساری و در رجال، ملّای به قاعده‌ای بود. جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۴۶۰ --- 🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام @mfeqhi
۲۶ جمادی الاولی: وفات علامه میرزا محمد حسین نایینی سال ۱۳۵۵ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: معروف است که مرحوم آقای نائینی بیشتر درباره قواعد کلی به بحث و تدقیق می‌پرداختند. از این رو مرحوم آسید ابوالحسن اصفهانی در فهم روایات و جزئیات احکام بر ایشان تقدم داشت و ایشان در قواعد و کلیات مباحث فقهی بر مرحوم اصفهانی مقدم بود. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص ۴۹۳ --- 🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام @mfeqhi
🔰تطبیقات ✅ بررسی سند یک روایت در باب کراهت عزوبت 🔹متن روایت: حدّثنا هارون بن موسى قال حدّثنا محمّد بن عليّ بن معمّر الكوفيّ عن محمّد بن الحسين ابن أبي الخطّاب عن عليّ بن أسباط عن ابن فضّال عن الصّادق عن أبيه عن آبائه عليهم السلام عن النبيّ صلّى اللّه عليه و آله قال: شرار امّتى‏ عزّابها. (جامع أحاديث الشيعة (للبروجردي) ؛ ج‏۲۵ ؛ ص۹۸) 💠آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: 🔸در سند اين روايت تمام افراد از اجلاء ثقات هستند. البته «ابن فضال» فطحى ثقه است، مگر «محمد بن على بن معمر كوفى» كه توثيق صريح ندارد، ولى از آنجا كه از مشايخ اجازۀ «تلعكبرى»(هارون بن موسی) بوده، مى‌توان آن را علامت اعتبار دانسته، و وى را توثيق كرد. 🔸🔹البته در سند روايت سقط يا ارسالى رخ داده است، چرا كه مراد از «الصادق عليه السلام» امام ششم است نه مفهوم وصفى آن، و از آنجا که «ابن فضال» متوفى ۲۲۴هـ.ق بوده (يعنى ۷۶ سال بعد از وفات امام صادق عليه السلام) و آن حضرت را درك نكرده است، در سند روايت سقط يا ارسال وجود دارد. ✅ولى مضمون روايت از روايات ديگر هم استفاده می‌شود، و مجموعاً اطمينان به صدور آن مى‌باشد. 🔳كتاب نكاح (زنجانى)؛ ج۱، ص:۱۲-۱۴ --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام 👉@mfeqhi
۲۸ جمادی الاولی، آیت‌الله حاج سید رضا صدر دقت در تعبیر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: آقای حاج آقا رضا صدر می‌فرمود: برای نام بردنِ پیامبرِ خاتم حضرت محمد صلّی الله‌علیه و آله و سلّم از تعبیر رایج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مسشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان می‌دانند. بهتر است ما از تعابیری نظیرِ«خاتم الانبیاء»، «پیامبر خاتم»، «رسول خدا»، «رسول الله» و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص ۶۴۵ --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام 👉@mfeqhi
۸ جمادی الثانی؛ سالروز ارتحال آیت‌الله علامه سید عبدالحسین شرف الدین صاحب المراجعات (۱۳۷۷ه.ق) پرسش: آیا مناظرات المراجعات واقعی است؟ پاسخ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: مرحوم شرف الدین با شیخ سلیم بشری – شیخ الأزهر- درباره شیعه بحث داشته و به سؤالات او درباره تشیع پاسخ داده بود. این نوشته‌ها در ماجرای جنگ بین فرانوسوی‌ها و مسلمانان در لبنان از بین رفت و خسارات مهمّی به ایشان وارد شد، ولی مرحوم شرف الدین که دارای حافظه‌ای قوی بود، مضمون آن سؤال و جواب‌ها را مجدّدا نوشت، هر چند عین الفاظ شیخ الأزهر و عین پاسخ‌های خود او نبود. کتاب المراجعات مضمون آن سؤال و جواب‌ها است. --- 🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅آیا نکاح فضولی قبل از اجازه، آثار عقد اصیل را دارد؟ بخش اول 🔸اگر عقد ازدواج از جانب یک طرف، لازم _ چه از طرف اصیل و چه از طرف مُجیز که رضایت خود را ابراز کرده _ و از طرف دیگر فضولی باشد؛ در فرض حصول ردّ، به اتفاق فقها احکام مصاهره مترتّب نمی شود؛ مگر در خصوص ترویج مادر معقوده که شاید درباره آن ادّعای حرمت شود. این ادّعا در قواعد درباره عقد مادرِ دختری که «من له الإجازۀ»، عقد آن دختر را ردّ کرده، به صورت احتمال، با تعبیر «علی إشکال فی الأمّ» ذکر شده است. 🔹توجیه کلام علامه: وجود فرق بین تزویج مادر و تزویج دختر البته چنین اشکالی به علامه حلی وارد نیست و فارق در مسأله کلام مرحوم فخرالمحققین است که در توضیح کلام ایشان فرموده: «اگر فسخ، نقض عقد از زمان فسخ باشد عقد قبل از فسخ اثر خود -گرچه اثر حکمی- را داشته و پس از آن از اثر می‌افتد و در این صورت بین نکاح مادر و نکاح دختر فارق پیدا می‌شود». 👈توضیح کلام ایشان و ادامه مقاله را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/070567 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
هدایت شده از عصرانه علمی
جلسه عصرانه علمی37📚 طرح مسأله 🎤 🔹موضوع: آشنایی با دانش نسخه شناسی و تصحیح متن روایات 🔹با ارائه: استاد محمد باقر ملکیان حفظه‌الله 🔹زمان: دوشنبه 6 بهمن ۹۹ 📆 13 الی 14:30 ⏰ 🔹مکان: قم، میدان معلم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام جواد علیه السلام طبقه سوم، سالن فارسی @asranehelmi
🔹 با توجه به تصریح مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات واکسن های آمریکایی، هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه علمیه خراسان در نشستی علمی به بررسی ابعاد فقهی و پزشکی این موضوع می پردازد: ‌موضوع: «بررسی مبانی فقهی ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی» با حضور اساتید محترم: حجت الاسلام و المسلمین دکتر وحدتی شبیری (ریاست محترم دانشگاه علوم اسلامی رضوی) سرکار خانم دکتر مشکات (استاد و متخصص ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد) دبیر علمی: حجت‌الاسلام محمد ضیا روحانی زمان: پنجشنبه 99/11/9 ساعت 10 حضور در نشست با استفاده لینک زیر: https://www.skyroom.online/ch/kalamona/fegh-salamat لطفاً از مرورگر گوگل کروم استفاده و به عنوان مهمان وارد شوید. اخبار هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی را از طرق زیر دنبال کنید: سایت اینترنتی: www.salamngo.ir کانال ایتا: https://eitaa.com/salamngo کانال سروش: http://sapp.ir/salamngo صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/salam.ngo?r=nametag ✅ هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان ┈┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈┈
🔰تطبیقات ✅ نکاح مستحب تعبّدی است یا توصّلی؟ 🔸متن مسأله «المستحب هو الطبيعة اعم من أن يقصد به القربة أو لا؟ نعم عباديته و ترتب الثواب عليه و موقوفة على قصد القربة» (العروة الوثقی، ج۲، ص ۷۹۷) 💠آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: اینکه صاحب عروه مى‌فرمايند نكاح ذاتاً جزء مستحبات است، مستحب تعبدى نيست. بلكه مستحب توصلى است و قصد قربت يا عدم قصد قربت در تحقق غرضِ آن دخالت ندارد. مثل امر شارع مقدس به انفاق و دستگيرى از ضعفاء كه قصد قربت و يا عدم قصد قربت در تحقق غرض و مطلوبى كه شارع بخاطر آن غرض، اين اوامر را صادر كرده است، دخالت ندارد. 🔆البته در تمام توصليات اگر كسى قصد قربت كرد ثواب به او مى‌دهند. و اگر قصد‌ قربت نكرد و لو غرض حاصل است ولى ثواب نمى‌دهند. و اگر امر توصلى، شرط يك واجبى باشد با اتيان آن بدون قصد قربت، شرط حاصل است ولى براى حصول اين شرط ثواب نمى‌دهند. 🔹مراد از عبادت در تعبیر صاحب عروه عبادت اصطلاحات مختلف دارد ولى مراد از عبادت در اينجا به معناى خضوع خاص (عبادت ذاتيه) كه در مورد غير خدا شرك محسوب مى‌شود همانند به خاك افتادن و سجده كردن نيست، چون از جهت سنخ با هم فرق دارند و عبادت به اين معنى با قصد قربت حاصل نمى‌شود. 👈آنچه ايشان در اينجا اراده كرده است وظيفۀ عبد است كه عبد امتثال امر كند و مطابق دستور رفتار نمايد و متحرك به امر مولى شود، كه اينها احتياج به قصد قربت دارد. 🔳كتاب نكاح، ج۱، ص ۲۳ و ۲۴ --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام 👉@mfeqhi
🌟نکات و اشارات🌟 🔰مقایسه رجال آقای خوئی با جامع الرواة اردبیلی آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: 🔸يكى از امتيازات رجال آقاى خوئى بر جامع الرّواة اردبيلى، امانت زيادى است كه در نقل روايات و در نقل آدرس وجود دارد. 🔹موارد مختلفى در رجال آقاى خويى هست، كه به عين تعبيرى كه در خود اسانيد واقع شده است نقل مى‌كند و‌ آدرس مى‌دهد، ولى نقطۀ ضعف جامع الرّواة اين است كه در نقل اجتهاد مى‌كند. ✳️ مثلًا اگر «ابن فضّال» در سندى باشد و به نظرش برسد كه مقصود حسن بن فضّال است، در شرح حال حسن آن را نقل مى‌كند و مى‌گويد «عنه فلان»، درحالى‌كه ممكن است اين ابن فضّال غير از حسن باشد، مثلًا على يا برادرش احمد باشد، چون بنو فضّال زياد هستند. 👈 اين اجتهادات منشأ اشتباهاتى مى‌شود. ولى آقاى خويى در رجالش اين كار را نمى‌كند، اگر تعبير ابن فضّال بوده است، همان را نقل مى‌كند و تصرّفى در آن نمى‌كند. ▪️كتاب نكاح، ج۱، ص ۱۰۴ ____ 🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi
99_11_12_RefahiFard.MP3
18.59M
🔰 گزارش علمی 🔰 ✅ بررسی نحوه تعامل با نقل های متفاوت حدیث واحد 👤 توسط حجةالاسلام محمود رفاهی فرد 📆 تاریخ 1399/11/12 🏫مدرسه فقهی امام محمدباقر(علیه‌السلام)
🗓تقویم شیعه؛ • ۱۸جمادي‌الثاني سالروز وفات مرجع بزرگ شیعه، آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ مرتضی انصاری "قدّس سرّه" • کلام آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی درباره ایشان‌ 🔺 @zanjani_net