۱۰ صفر سالروز ارتحال آیتالله العظمی سید عبدالهادی شیرازی (م. ۱۳۸۲هـ.ق)
ملاک فقاهت
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
از آسید علی بهشتی (از علمای نجف اشرف) پرسیدم: در احتیاطات آقای بروجردی به چه کسی مراجعه کنم؟ گفت: آقای آسید عبدالهادی شیرازی؛ ولو آقای خویی در بعضی جهات بر ایشان ترجیح دارد.
گفتم: مراد شما از بعضی جهات چیست؟ گفت: از نظر فهم.
آقای خویی از نظر سرعت انتقال و فهم ترجیح دارد، ولی ملاک فقاهت را در آسید عبدالهادی بیشتر میبینم.
▪️جرعهای از دریا، ج ۲، ص ۵۸۵
#پوستر
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
#خبرنامه_پژوهشی
«نهمین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در فقه، حقوق و علوم انسانی»
متن کامل خبر را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/g55476
—
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
۱۵ صفر
سالروز ارتحال ابن غضائری
از علمای رجالی شیعه (م. ۴۱۱ یا ۴۸۵
ه.ق)
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
ابن غضائری علاوه بر کتاب «الضعفاء»، کتاب «الثقات» نیز داشته، ولی چون به دست ما نرسیده و فقط جرحهای او به دست ما رسیده، به جرّاح بودن معروف شده است. نسبت او با سایر رجالیون در جرح و تعدیل، عامّین من وجه است؛ یعنی در برخی موارد که دیگران تعدیل کردهاند، جرح کرده و در مواردی هم بر خلاف دیگران، تعدیل کرده است.
(جرعهای از دریا، ج۴، ص ۳۵۵)
#پوستر
#ابن_غضائری
---
🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
@mfeqhi
🔰یادداشت محقق
✅ حکم نکاح با تغییر دین زوجه کافر- بخش اول
🔸انتقال زوجه از دینی به دین دیگر، خواه زوج مسلمان باشد یا کافر ذمّی صور مختلفی دارد:
۱. انتقال از اسلام به کفر،
۲. از کفر به اسلام،
۳. از کفر به کفر.
🔹صورت سوم در کتب سابقین کمتر مطرح گردیده، و پیش از شرایع، تنها در خلاف، مبسوط و اصباح کیدری به این مسأله پرداخته شده است و بقیۀ کتب، مسائل انتقال از کفر به کفر را مسکوت عنه گذاشتهاند.
🔸اصل کفر هم، آن گونه که در بحث جهاد مطرح شده دو قسم است: کفری که «لا يُقرُّ علیه اهله» و کفری که « يُقرُّ علیه اهله»؛ قسم اول (لا يُقرُّ علیه اهله) کفری است که از نظر حکومت اسلام، بقاء بر آن جایز نبوده و پیروان آن ناگزیرند از آن عدول کنند و در صورت خودداری، محکوم به قتل خواهند بود؛ مثل بت پرستی و وثنیت.
🔸قسم دوم (يُقرُّ علیه اهله) عبارت از کفری است که اگر کسی ذاتاً و ابتداءً به آن معتقد بود، متعرض او نمیشوند و حکومت اسلام به او اجازه میدهد که بر اعتقاد باطل خود باقی بماند؛ مثل یهودیت، نصرانیت و مجوسیت.
🔹 اکنون فرض مسأله اینگونه است که ازدواجى واقع شده بین دو نفر و آن ازدواج هم به حسب خود آن دين صحيح بوده و اسلام نيز با «لکل قوم نکاح» آن را صحيح دانسته، ولی زن تغيير دين داده، و از کفری به کفر دیگر منتقل شده است.
👈نظر به اینکه درباره هیچ یک از صور چهارگانه، روایتی به ما نرسیده است، برای یافتن حکم مسئله در هر یک از صور، باید بر اساس قواعد مشی کرد.
✳️متن کامل بخش اول مقاله را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/h43478
—
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
۲۷ صفر
سالروز ارتحال ابوالمعالی کلباسی اصفهانی ، فقیه اصولی(م ۱۳۱۵ه.ق):
میرزا ابوالمعالی کلباسی اصفهانی میگفته: در جوانی که من در نجف مشغول تحصیل بودم، کور شدم. ایشان به حرم حضرت امیر علیه السلام میرود و توسّل پیدا میکند. به حضرت میگوید که چشم، نعمتی از نعمتهای است و خداوند صلاح ندانسته و از من گرفته است؛ ولی چنین به نظر میآید که ما مطرود دستگاه الهی هستیم؛ چون خداوند نمیخواهد به دست من خدمتی به شرع بشود؛ زیرا روحانی بدون چشم نمیتواند برای مردم کاری بکند. معلوم میشود که ما چنین لیاقتی نداریم که به دست ما چنین خدمتی بشود و از این ناحیه خیلی ناراحتیم. ایشان گریه میکند و توسل پیدا میکند. همان جا به او القا میشود که معالجهات دست تو است. حس میکند که ریگی در دستش است. آن ریگ را به چشمش میکشد و چشمش باز میشود. میبیند: دُرّی است اهدایی حضرت. این درّ را نگین انگشت میکند و برای شفا و برای همه چیزها از آن استفاده میکند.
(جرعهای از دریا، ج۱، ص ۵۱۳)
#پوستر
---
@mfeqhi
✳️ فراخوان مقاله علمی پژوهشی با موضوع «فقه شهر»
🔅 فراخوان مقاله علمی پژوهشی فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی با موضوع «فقه شهر» ویژه همایش الهیات شهر از سوی مرکز تخصصی آخوند خراسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ۲۱ محور منتشر شد.
✅ محورها و نحوه ارسال مقالات را اینجا ببینید: https://b2n.ir/b30106
#خبرنامه_پژوهشی
—
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
✳️ یکصد و هفتمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» منتشر شد.
☀️عناوین و خلاصه مقالات را اینجا ببینید:
https://b2n.ir/q11572
#خبرنامه_پژوهشی
—
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔰یادداشت محقق
✅ چگونگی استفاده حکم ارث دو دختر از آیۀ ۱۱ سورۀ نساء - بخش اول
🔸در آیه شریفۀ «يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلاَدِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ فَإِنْ كُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ وَ إِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ» سهم ارث تک دختر و سه دختر و بالاتر به روشنی قابل استفاده است.
🔹هرچند بین فقها و مفسرین اتفاقی است که سهم ارث دو دختر مانند سه دختر و بالاتر است، ولی در استفاده آن از این آیه شریفه و آیات دیگر اختلاف وجود ندارد. برخی آن را خارج از مدلول این آیه دانستهاند و برخی آن را مستفاد از همین آیه دانسته، منتهی وجوهی برای این استفاده اختیار کردهاند که از یکدیگر متفاوت است. در این نوشتار درصدد تبیین و نقد و بررسی این وجوه هستیم.
1️⃣ وجه اول: استفاده از فراز «لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْن»
2️⃣ وجه دوم: اکتفا به فراز «وَ إِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ»
3️⃣ وجه سوم: استفاده از آیۀ «فَإِنْ كَانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهُمَا الثُّلُثَانِ مِمَّا تَرَكَ»
✳️ متن کامل بخش اول مقاله را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/d03089
#یادداشت_محقق
#فقه
#ارث
—
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
#تازه_های_نشر
📙 کتاب ارزشمند «آراء الإمامیّه» اثر مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی برای نخستین بار توسط انتشارات #مرکز_فقهی امام محمد باقر (ع) (m-feqhi.ir) چاپ و منتشر شد.
🔻درباره کتاب:
مرحوم آیتاللّه زنجانی، پس از توصیۀ مرحوم آیتاللّه سیّدصدرالدین صدر، تعلیقاتی ارزشمند بر کتاب «الفقه علی المذاهب الأربعة» نگاشت و کوشید آراء مشهور امامیّه را در کنار فتاوای مذاهب چهارگانۀ عامّه، ذکر کند و بدینگونه آراء امامیه را در مجامع علمی جهان اسلام، بیشتر مطرح نماید.
این تعلیقات که کتاب «آراء الإمامیّة» یا «الفقه علی المذاهب الخمسة» نام گرفت -با توجه به حُسن سلیقه و احاطۀ علمی ایشان در ابواب مختلف فقهی- از ارزندهترینِ کتابهای فقه مقارن است که پیش از دیگر تعلیقاتِ بر کتاب «الفقه علی المذاهب الأربعة» نگاشته شدهاست.
❖ مراکز پخش:🔻
• انتشارات مرکز فقهی امام محمد باقر (ع)، 02537743869
• انتشارات دار زینالعابدین، قم، خ ارم، پاساژ قدس، واحد36؛ (02537732631)
@zanjani_net
🌟نکات و اشارات🌟
🔰اشتراط ایمان در اعتکاف
آیا اجماع دلیل بر اشتراط ایمان در اعتکاف است؟
آیتالله العظمی شبیری زنجانی: آقای حکیم، هم در بحث اعتکاف و هم در بحث صوم بر اشتراط ایمان در صحت عبادت ادعای اجماع میکنند.۱
🔸ما اجماع را ما نفهمیدیم چه نوع اجماعی است! البته فرصت نشد استقراء کنیم، چون احتیاجی به استقراء نداشت؛ ولی در همین دو کتابی که محل مراجعه همه ما است، یعنی شرایع۲ و کتابهای شهیدین ـ شرح لمعه۳ و دروس۴ ـ چنین چیزی نیست.
🔹اینها میگویند: شرط برای اعتکاف و صوم عبارت است از اسلام، و در تفسیر اسلام، ایمان را داخل اسلام نمیکنند. بلکه در تفسیری که در همین کتابها هست، مقابل اسلام خوارج و غلات و امثال اینها را ذکر میکنند، نه فرق منحرفه دیگر از اسلام را.
🔸 هیچکدام از آنها را داخل در فاقد اسلام نمیدانند؛ پس ایشان از کجا این دعوای اجماع را کردهاند؟ ما وجهش را نمیفهمیم. با این که این کتابها دم دست خود ایشان بوده است و این کتابها مخفی نبوده است.
البته بعضی کتابهای دیگر مثل جواهر۵ و مثل مدارک۶ فتوایشان این است که ایمان شرط است؛ اما نه این که دعوای اجماع کرده باشند بلکه رای خودشان این طور است.
✅ خلاصه از ناحیه اجماع نمیشود این مطلب را اثبات کرد. من حدس میزنم اصلاً شهرت هم در کار نباشد. پس از نظر اجماع مطلب تمام نیست.
——
۱. مستمسک العروة الوثقی، ج۸، ص ۵۳۹.
۲. شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج۱، ص ۱۹۲.
۳. الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة (المحشی - کلانتر)، ج۲، ص ۱۴۹.
۴. الدروس الشرعیة فی فقه الإمامیة، ج۱، ص ۲۹۸.
۵. جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، ج۱۷، ص ۱۶۱.
۶. مدارک الأحکام فی شرح عبادات شرائع الإسلام، ج۶، ص ۳۱۰.
◀️ منبع: دروس خارج فقه، کتاب الاعتکاف، جلسه ۵. قابل دسترسی در نرم افزار آثار آیتالله العظمی شبیری زنجانی
#نکات_اشارات
#اجماع
#فقه
#اعتکاف
____
🌐 کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
🔰یادداشت محقق
✅ چگونگی استفاده حکم ارث دو دختر از آیۀ ۱۱ سورۀ نساء - بخش دوم
🔸در نوشتار پیشین برای استفاده حکم ارث دو دختر به عنوان فرض الله از منطوق یا مفهوم آیه «يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلاَدِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ فَإِنْ كُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ وَ إِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ» و یا از آیات دیگر سه وجه بیان و بررسی شد. در این نوشتار به سه وجه دیگر و وجه مختار اشاره میشود.
4️⃣ وجه چهارم: الحاق دو دختر به بیش از دو دختر، از باب الحاق سنت به فریضه
5️⃣ وجه پنجم: اراده اثنتین فما فوقها
6️⃣ وجه ششم: استعمال «فوق» به عنوان رابط
🔆وجه مختار: استعمال «فوق» به معنای «شامل»
گاهی از معنای «فوق»، شمولیت و در مقابلش از کلمه «تحت» مشمول بودن اراده میشود. مانند اینکه گفته شود فلان فرد تحت فلان عام است. یعنی آن فرد مشمول عام است و عام شامل آن است. یا مثلاً درباره طبیعت گفته میشود که فوق مصادیقش است و مصادیقش تحت آن است که از آن اراده شده که طبیعت همه مصادیقش را شامل است. آیه شریفه «فَإِنْ كُنَّ نِساءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ» هم درصدد بیان این است که اگر ورثه زنانی باشند که شامل دو نفر باشند دو سوم سهم دارند، لذا زنانی که شامل دو باشند هم دو دختر را شامل میشود و هم بیش از دو دختر را.
✨روایت «لا تسافر المرأة سفرا فوق ثلاثة أيام إلا و معها زوجها أو ذو محرم لها، و معناه لا تسافر سفرا ثلاثة أيام فما فوقها» که از مجمع البیان برای وجه پنجم ذکر شد بر همین معنا قابل حمل است که زوجه سفری که مشتمل بر سه روز و بیشتر است نرود مگر اینکه همسر یا یکی از محارمش همراه او باشد.
✳️ متن کامل بخش دوم مقاله را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/a96144
#یادداشت_محقق
#فقه
#ارث
—
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
#تبریک #ولادت
🔸حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام:
"خصلتان ليس فوقهما شيء الإيمان بالله و نفع الإخوان"
دو خصلت است كه بالاتر از آن دو، چيزى نیست:
ايمان به خدا و نفع رساندن به برادران دینی.
🔺تحفالعقول، ص489
✨ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام را محضر مبارک فرزند گرامیشان حضرت ولیعصر «عجلالله فرجه الشریف» و همه موالیان و محبین آن حضرت تبریک و تهنیت میگوییم.
@zanjani_net