eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
533 دنبال‌کننده
436 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
معرفی اثر نو انتشار کتاب الرهن؛ تقریرات درس میرزا حبیب‌الله رشتی با حضور: استاد سید مصطفی محقق داماد حجت‌الاسلام سیدعلی علوی قزوینی زمان: چهارشنبه ۲۴ فروردین ماه ۱۴٠۱ ساعت ۱۸ لینک ورود به اتاق مجازی نشست: http://vroom.ut.ac.ir/farabi39 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔸نرم‌افزار رساله «توضیح المسائل» آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی به‌روزرسانی شد این نرم‌افزار مطابق آخرین چاپ رساله عملیه معظم له (چاپ سی و یکم) ویرایش شده است و علاوه بر کتاب «توضیح المسائل» و دو جلد از کتاب «استفتائات»، کتاب «احکام کاربردی» را نیز در بردارد. این نرم‌افزار را می‌توانید از طریق اپلیکیشن «بازار» دریافت نمایید. 🔗لینک دانلود نرم‌افزار : https://cafebazaar.ir/app/ir.yasin.books.zanjaniapp.resale @zanjani_net
جذب مقاله دو فصلنامۀ پژوهشنامۀ فقه و اصول مقارن اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/b10685 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۲۷ ماه مبارک رمضان سالروز ارتحال علامه «محمدباقر مجلسی» (۱۱۱۰هـ.ق) مورد اعجاب فلاسفه و عرفای بزرگ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: گاهی بعضی متفلسفه‌ها به مرحوم مجلسی انتقاد و حمله می‌کنند ولی افرادی که از آنها انتظار نمی‌رود، به آثار مجلسی توجّه دارند. مثلاً از مرحوم آقا حاج میرزا عبدالله مجتهدی شنیدم: تقی زاده که از رجال سیاسی و علمی ایران است، می‌گفته: من سه مرتبه از اول تا آخر کتاب «السماء و العالم» بحار‌الأنوار را خوانده‌ام. این نشانۀ اعتنای آن‌ها به کتاب بحار الأنوار مجلسی است. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۲۵۵ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
❖ تسلیم در برابر حق به مناسبت 29ماه رمضان، سالروز وفات آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی(م1393ق) 🔻از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: مرحوم والد ویژگی‌های ممتازی داشت، از جمله این‌که در برابر حق کاملاً تسلیم بود. گاهی که در مباحثه با دیگران بحث به اوج می‌رسید و صداها بلند می‌شد، در آن وقت هم اگر می‌دید حق با طرف مقابل است، فوراً خاموش می‌شد و به راحتی تصدیق می‌کرد. اگر می‌دید عبارتی که خودش معنا کرده، دیگری بهتر معنا کرده است، بدون هیچ مشکلی اذعان می‌کرد و آن را ترجیح می‌داد. مرحوم والد بسیار خوش‌قلم بود و مطالب را نیز خوب می‌فهمید. ایشان تقریرات درس مرحوم حاج شیخ را نوشته بود. وقتی آقای حاج میرزا مهدی بروجردی تقریرات ایشان و آمیرزا محمود آشتیانی و چند نفر دیگر را گرفت و به حاج شیخ داد تا از آن استفاده کند، آقای حاج شیخ تقریرات آمیرزا محمود را ترجیح داد. حاج آقای ما این قضیه را به راحتی نقل می‌کرد و در این جهت هیچ مشکل نفسانی نداشت. ایشان تقدیم و تأخیر در مجالس را موهوماتی می‌دانست که برخی به آن مبتلایند ولی اگر کسی به این امور دلخوش بود، مانع نمی‌شد. ایشان به ما نیز سفارش می‌کرد که به فکر این موهومات نیفتیم و در وصیتنامه‌اش نیز بر این امر تأکید کرده است. @zanjani_net
🔸پیام تسلیت مرحوم امام خمینی برای رحلت مرحوم آیت الله زنجانی ▫️از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: آقای خمینی نامه‌ای به حاج آقای ما نوشته بود. بخشی از آن‌که فی الجمله عبارتش در ذهنم است، این است: "حضرت آیة الله زنجانی! اشتغال و گرفتاری به دنیا، دوستان را مانند قحط‌سالی دمشق از یاد یکدیگر برده. اکنون که شنیدم کسالت جناب‌عالی شدّت پیدا کرده، خواستم چند خطی – یا تا اندازه‌ای – انجام وظیفه کرده باشم. این‌جانب نیز با حوادث دورانی پیری دست به گریبانم و نفس‌های آخر عمر را با گرفتاری داخل و خارج می‌کشم. از جناب‌عالی درخواست دعا برای حسن عاقبت دارم." ایشان پس از وفات مرحوم والد برای من نوشته بود: «هیچ میل نداشتم که اوّل مکتوب من به جناب‌عالی درباره‌ی این مصیبت بزرگ باشد. از مرحوم مبرور معظم له خاطرات زیادی دارم که فراموش شدنی نیست و ایّامی که با ایشان گذرانیدم، از بهترین سنین عمرم بود. اکنون ایشان به ثواب الله شتافتند و إنّا إن شاءالله به لاحقون.» بعد هم مقداری به من اظهار لطف کرده بودند. فاصله‌ی سنّی ایشان با آقای خمینی دوازده سال بود. آقای خمینی در هجدهم جمادی الآخره‌ی ۱۳۲۰ متولد شده بودند و ایشان در چهارم صفر ۱۳۰۸؛ آقای خمینی به ایشان خیلی عشق می‌ورزیدند. در نامه‌اش که می‌گوید: «قحط‌سالی دمشق»، اشاره به این شعر است: چنان قحط سالی شد اندر دمشق که یاران فراموش کردند عشق حاج آقای ما هم به ایشان علاقه‌مند بود. یادم است در نامه‌ای که گویا آن را نفرستاده بودند – این‌که آن را فرستاده بودند یا نه، نمی‌دانم – چون نامه‌ای که در منزل بود خطاب به آقای خمینی نوشته بودند: اخیراً شعری را شنیده‌ام. می‌خواهم آن را به خرج شما بگذارم: در سینه دلم گم شد و تهمت به که گویم غیر از تو در این خانه کسی راه ندارد 🔺جرعه‌ای از دریا، ج۱، ص۵۹۷ @zanjani_net
۲۹ ماه مبارک رمضان سالروز ارتحال آیت‌‌الله حاج «سید احمد زنجانی» (۱۳۹۳هـ.ق) تألیفات ابتکاری آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: مرحوم والد در جهات علمی خیلی پخته و هر چه خوانده بود، عمیقاً فهمیده بود. غالب تألیفات ایشان ابتکاری است و خودش هم می‌فرمود: «کارهای زمین مانده نصیب من می‌شود». ▪️جرعه‌ای از دریا، ج ۲، ص ۶۲۱ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند : «ألا و إنَّ هذا اليَومَ يَومٌ جَعَلَهُ الله لَكُم عِيداً و جَعَلَكُم لَهُ أهلاً، فَاذكُرُوا الله يَذكُركُم وَ ادْعُوهُ يَستَجِب لَكُم» امروز روزی است كه خداوند، آن را برای شما عيد قرار داد و شما را نيز شايسته آن ساخت؛ پس به ياد خدا باشيد تا او نيز به ياد شما باشد و او را بخوانيد تا خواسته‏هايتان را اجابت كند. 🔺كتاب من لايحضره الفقيه، ج 1، ص 517 ✨خجسته عید سعید فطر، عید طاعت و بندگی خداوند مبارک باد✨ @zanjani_net
✅ عدّة الاصول شیخ طوسی آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: عدّه شیخ طوسی، کتاب مهمّی است. اخیرا این کتاب در دو جلد چاپ شده، ولی کما هو حقّه تحقیق نشده است. چاپ سنگی عدّه با حاشیه ملا خلیل قزوینی، خیلی حواشی خوب و دقیقی دارد و در برخی موارد در بحث‌های کلامی هم وارد شده است. ▪️منبع: جرعه‌ای از دریا، ج4، ص 358 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰 نقد و نظر ✅ ملازمۀ قصر صوم و صلوة بین روزه و نماز ارتباط مستقیمی وجود دارد. بر اساس احکام فقهی، در هر مکانی که روزه ماه رمضان بر مکلّف واجب نباشد، نماز نیز شکسته است؛ و هر کجا نماز شکسته باشد، روزه گرفتن نیز صحیح نیست. در صحیحۀ معاویة بن وهب از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است: «وقتی نمازت شکسته شد، افطار می‌کنی؛ و زمانی که افطار کردی، نمازت را شکسته می‌خوانی». البته این حکم دو استثناء نیز دارد: 1️⃣ اماکن چهارگانه در اماکن چهارگانۀ مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد کوفه و حائر حسینی اگر چه وجوب روزه از گردن مسافر برداشته می‌شود، ولی در مورد نماز مخیّر بین قصر و اتمام است. مشهور فقها قول به تخییر را پذیرفته‌اند 2️⃣ مسافری که برای صید تجاری مسافرت کرده است مشهور بین قدما دربارۀ شخصی که برای صید تجاری مسافرت نموده است، اتمام نماز و افطار روزه است. ابن ادریس می‌گوید: «تمام اصحاب ما روایت نموده‌اند که نماز تمام است و روزه افطار خواهد شد، چرا که اجماع بر این حکم اقامه شده است». عبارت شیخ طوسی در مبسوط نیز قریب به همین مضمون است. اما این قول در میان متأخرین پذیرفته نشده است . ✳️ تفصیل بحث و نتیجۀ آن را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/h06140 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: پس از شیخ طوسی نوعا از فتاوای او تبعیّت می‌شده و کم کم همان فقهی را که شیخ طراحی کرده بود، به عنوان فقه شیعه شناخته شد. در کتب سابقین مثل محقّق، علّامه و ابن ادریس فتوایی که اول ذکر می‌شود، فتوای شیخ طوسی بوده و گویا فتوای امامیه همین است زیرا دیگران فتوای خود را به عنوان حاشیه‌ای بر فتاوای شیخ محسوب می‌کرده‌اند. ▪️ منبع: جرعه‎ای از دریا، ج۳، ص۲۴۲ —------— 🔍 کانال «مرکز فقهی امام محمد باقر(ع)»: 👉@mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅تقسیم سه‌گانۀ اوامر و نواهی به مولوی، ارشادی و اعم از مولوی و ارشادی 🔹طبق آنچه بین محققین معروف است اوامر و نواهی، یا «مولوی» هستند یا «ارشادی»؛ ولی با دقت در برخی از اوامر و نواهی، شاهد انحلال آنها به «مولوی و ارشادی» هستیم. به عبارت بهتر به حسب مصادیقی که دارند منحل می‌شوند؛ و نسبت به برخی از مصادیق، مولوی محسوب شده، و طبق برخی دیگر از مصادیق، ارشادی محسوب می‌شوند. توضیح اینکه: 1️⃣ اوامر و نواهی مولوی، آن دسته اوامر و نواهی‌ای هستند که مخالفت آنها از آن جهت که مخالفت امر و نهی به شمار می‌رود، تعدی و ظلم به مولی است و هتک او به شمار می‌رود، و این خودش عقوبت می‌آورد. 2️⃣ اوامر و نواهی ارشادی، آن دسته اوامر و نواهی‌ای هستند که مخالفت آنها تعدی و ظلم به مولی نیست و هتک او به شمار نمی‌رود. 3️⃣ یک دسته از اوامر و نواهی هم قابل انحلال به مولوی و ارشادی هستند، مانند خطاب «ظلم نکنید» که دو مصداق دارد؛ یکی ظلم انسان به خودش که با مخالفت اوامر و نواهی مولوی حاصل می‌شود و بخاطر مخالفت آنها مستحق عقوبت می‌شود، نه مخالفت همین خطاب؛ لذا از این جهت، ارشادی به شمار می‌رود. و دیگری ظلم به اشخاص دیگر که با مخالفت همین خطاب مولی، استحقاق عقوبت می‌آید و مولی می‌تواند بگوید چرا با مخالفتت مرا هتک کردی؛ لذا از این جهت، این خطاب، مولوی به شمار می‌رود. ✳️ متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/x92705 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi