ای بهشتِ قربِ احمد .mp3
4.11M
🔊 استاد میرباقری | روضه فاطمیه
ای بهشتِ قربِ احمد، فاطمه
لیلة ُالقدرِ محمد، فاطمه
ای خدا مشتاقِ یا رب یا رَبَت
ای سلامِ انبیا بر زینبت
عالَمِ خاکی محیطِ غربتت
آفرینش گشته گم در تربتت
کاروانِ دل روان در کوی تو
قبلهٔ جانِ محمد روی تو
مشعلِ شبهای احیای علی
نقشِ لبخندت مسیحای علی
خانهٔ کوچک پناه عالمت
عمر خلقت یک دم از عمر کَمَت...
(صلوات الله علیهم اجمعین)
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
💥 انديشۀ استوارِ علامه سید منیرالدین حسینی اين بود که ما در حوزههاي علمیه نیازمند سه رکنِ «حکمت حکو
⚡️ تفقه دینی باید #حکمتساز باشد. تفقه دینی باید تکامل پیدا کند و حکمت حکومتی و حکمتهای مضاف به علوم را پوشش دهد و استنباط کند.
⚡️ علم دینی بر اساس حکمتهای مضاف تولید میشود نه فلسفههای مضاف.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔸 «اگر بخواهید حاكميت دين واقع بشود، بايد #فلسفه_روش_تحقيقِ شما در حوزه تفقه ديني، امكان تفقه در مقياس پاسخگويي به مسائل #حکمتهای_مضاف در حوزه علوم را به شما بدهد. الان تفقه شما ظرفيت پاسخگويي به مسائل حکمتهای مضاف را ندارد. اينكه زود ما ميرويم سراغ عقل و از عقل پاسخ ميخواهيم، بهخاطر اين است كه ظرفيت تفقه ديني ما امكان پاسخ گويي به اين مسائل را ندارد؛ خود ما هم باور كردهايم كه دينمان حداقلي است!»
🔸 «اگر میخواهيم علم دينی را از طريق فلسفههای مضاف درست كنيم، حکمتهای مضاف بايد از متن دين استنباط بشود، نه از فلسفه. و اين میطلبد كه تفقه دينی تكامل پيدا كرده باشد، به طوری كه حكمت حكومتي، و همچنین اخلاق حکومتی و فقه حکومتی از دل آن استنباط بشود.»
🔸 «تفقه ديني، حكمتساز است. حجيت حكمت هم در پایان به همين استناد بر میگردد. من به نظرم ميآيد آقايان هم حجيت حكمت را به همين ميدانند. اينكه ابنسينا از برهان نظرِ خودش در بحث معاد جسماني رفعيد ميكند، از اين جهت است كه حجيت تفكر خودش را به ايمانش ميداند منتها نفرموده. اين كه تفكرِ فيلسوفانه نيست! ما همين را ميگوييم که: مقننش كنيد. صدرالمتألهين عمده معارفش را مستند به نقل ميكند، منتها رنگ عقلي میدهد. حرف ما هم همين است: ميگوييم عقل بايد در خدمت هماهنگسازی محصولات خودش مبتنی بر دین باشد.»
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
#حکمت_کاربردی
☑️ @mirbaqeri_ir
منظومۀ عقلانیت متعبّد .mp3
4.16M
💥 استاد میرباقری | حکمتهای مضاف بهجای فلسفههای مضاف
⚡️ تفقه جامع دینی شامل اخلاق، حکمت و فقه میشود (#ارزش، #توصیف و #تکلیف).
⚡️ مهمترین و مخاطرهآمیزترین جایی که ممکن است برای حوزههای تفقه دینی لغزش اتفاق بیفتد، همین است که #روش_تحقیق_غرب در حوزه تفقه دینی به کار گرفته شود.
⚡️ اگر روش تحقیق شما بهگونهای نباشد که دخالت دین در روش را بپذیرد، آیا میتوانید محصول آن را به دین گره بزنید؟
برای اینکه به روش تحقیق برسیم، نیاز به فلسفه روش تحقیق داریم.
⚡️ در مقابل کسانی که معتقدند باید نظام سؤالات را (که بهعنوان پیشفرضها، پارادایمها و چارچوبهای اصلی علم هستند) از فلسفههای مضاف گرفت، ما معتقدیم این سؤالات باید از دین و #حکمت_دینی گرفته شوند.
⚡️ گاهی فرهنگستان را متهم میکنند به اینکه چقدر کار را عمیق میکنید. بحث ما این است که شما چهکاری میخواهید انجام دهید؟ اگر میخواهید دانش غربی را با فقه دینی ترکیب کنید، یا اگر میخواهید الگوها و مدلها را اسلامیزه کنید، این تأمل عمیق نمیخواهد؛ ولی اگر میخواهیم #منظومه_عقلانیت بشر را تسلیم وحی کنیم، باید ابتدا #روش_تسلیم شدنش را پیدا کنیم و برای این کار باید #فلسفه_روش تولید کنیم؛ [یعنی] اصول بنیادی روش تحقیق که روش تحقیق مبتنی بر تعبد را به ما میدهد و به ما میگوید چگونه مبتنی بر تعبد، منظومه روش تحقیمان را ایجاد کنیم و بعد هم طراحی مدیریت شبکهای تحقیقات و بانک اطلاعات را انجام دهیم.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
#فلسفه_روش
#حکمت_کاربردی
☑️ @mirbaqeri_ir
📣 انشاءالله #سه_شنبه ۱۸ آذر، از ساعت ۱۰ تا ۱۲، درس #فقه و #حدیث با رعایت #نکات_بهداشتی در مسجد آیت الله بهجت رضوان الله علیه برقرار خواهد بود.
🔵 یادآوریِ سیر پرونده فلسفه:
1⃣ معرفی آثار فلسفۀ روش
2⃣ معرفی اجمالیِ روش تحقیق هماهنگساز
3⃣ توضیح نحوۀ هماهنگیِ روشهای سهگانه
4⃣ تبیین چیستی #حکمت (بهعنوان خروجیِ روش استنباط) و تفاوتش با #فلسفۀ_روش
👈 در ادامۀ پرونده، مطالب دیگری درباره هماهنگی روشها و نیز درباره #حکمت همرسانی میشود و سپس مطالبی درباره #مکتب (که حکمت، جزئی از مکتب است)، همرسانی میشود (5⃣) و در پایان، مطالبی درباره محاسن و خلأهای #حکمت_صدرایی (6⃣) تقدیم خواهد شد.
#ادمین
🔵 بعضی از عناوین پرونده، تا کنون:
➖ فلسفۀ شدن یا #فلسفه_روش پشتیبان و پشتوانهای است برای جریان یافتن مبانی دینی در علوم و دانشها.
➖ هماهنگیِ بین «معرفتهای دینی و معرفتهای علمی»، نيازمند هماهنگیِ روشها و متدلوژیهای آنهاست، و هماهنگیِ روشها نیازمند فلسفۀ روش.
➖ #فلسفۀ_روش، نظام روش تحقیق را بهگونهای بازطراحی میکند که حضور و نقشآفرینیِ دین را در ساحت علم بپذیرد.
➖ قبل از تولید #حکمتهای_مضاف، ابتدا باید فلسفۀ روشِ تحقیق درست کنید.
➖ حکمت بايد زيرمجموعه وحی قرار بگيرد. نبايد يک دستگاه موازی با دستگاه انبيا به نام فلسفه در عالم داشته باشيم.
➖ #فلسفهٔ_روش زمینهسازِ دستيابی به «اخلاقِ حکومتی، #حكمتِ_حكومتی و فقهِ حكومتی» است.
➖ فلسفه (حکمت) در طول وحی است، نه در عرض وحی.
➖ #فلسفۀ_روش را پیش از استنباط، تولید میکنید و #حکمت را پس از استنباط.
➖ باید دامنۀ #فقاهت گسترش پیدا کند تا بتواند #حکمت را هم پوشش دهد.
➖ تفقه دینی باید #حکمتساز باشد. تفقه دینی باید تکامل پیدا کند و حکمت حکومتی و حکمتهای مضاف به علوم را پوشش دهد و استنباط کند.
🔗 متن کامل پرونده (در حال #بهروزرسانی):
🌐 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
صحتِ سهشاخصهای .mp3
5.25M
🎧 استاد میرباقری | نقش #معیار_صحت در جریان دادنِ فقاهت در علم و برنامه
⚡️ ما چگونه باید مفاهیم فرانگرانه و متافیزیکی اسلام را به معادلۀ علمی و مدل اجرایی تبدیل کنیم؟
⚡️ گاهیاوقات ما اهل تقوا و اهل نماز شب و تهجد و قرآن و نهجالبلاغه هستیم، اما وقتی مثلاً به حوزه مدیریت اقتصاد ورود میکنیم بهدنبال نظریه فریدمن و نظریه کینز میرویم؛ آن کتابها را میبوسیم میگذاریم زیر میز و این کتابها را میگذاریم روی میز! این نوع مدیریت و برنامهریزی، اسلامی نیست.
⚡️ توصیههای اخلاقیِ منضم به این دانشها هم، کار را حل نمیکند؛ ما باید خود محتوای دانش را دگرگون کنیم، بهگونهای که در محتوای دانش، آن سه ورودی [معرفتهای دینی، نظری و تجربی] هماهنگ عمل کنند و به یک شبکه معرفتی تبدیل شوند.
⚡️ ما نیاز به یک #شبکه_نرمافزاری داریم که بتواند تحقیق در حوزه معرفت دینی (یعنی #حکمت و عرفان و فقه) را هماهنگ با مطالعات نظری و تجربی کند و هم مطالعات نظری و تجربی هماهنگ با حوزه معرفت دینی شوند.
⚡️ ما معتقدیم حتماً باید یک #معیار_صحتِ با سه متغیر و سه شاخصه داشته باشیم که هم معطوف به استناد به وحی باشد، هم معطوف به هماهنگی نظری باشد و هم معطوف به کاربرد عینی؛ یعنی معیار صحت باید هم در حوزه مطالعات معرفت دینی، هم معرفتهای نظری و هم معرفتهای تجربی، #سهشاخصهای شود تا بتواند اینها را هماهنگ کند.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
#حکمت_کاربردی
#معیار_صحت_ترکیبی
☑️ @mirbaqeri_ir
شرح اصول کافی ۱۷ .mp3
11.99M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه هفده، ۱۸ آذر ۱۳۹۹
⚡️ تبیین معنای ظاهری و حقیقت «بقاء و فناء» در این فراز روایت شریفه: «وَ مَا بِهِ بَقَاؤُهُمْ وَ فِي تَرْكِهِ فَنَاؤُهُم»
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374
☑️ @mirbaqeri_ir
از فلسفۀ روش تا فقاهت .mp3
12.25M
🎧 استاد میرباقری | تفاوت کارآمدیِ #فلسفۀ_روش و کارآمدیِ #تفقه_دینی و حکمت
⚡️ کار فرهنگستان علوم اسلامی طراحی #فلسفۀ_روش بوده که سه روش تحویل میدهد:
۱. #روش_شبکه (روش طراحی شبکه تحقیقات)؛
۲. #روش_تحقیق (روش عام تحقیقات اجتماعی)؛
۳. #روش_بانک (روش تأسیس بانک اطلاعات).
⚡️ در گام بعد، حوزۀ علمیه باید حکمتِ حاکم بر علوم و برنامهریزیها را تفقه کند تا در گام دیگری، علوم و برنامهریزیها دینی شوند.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
#کارآمدی_فلسفه_روش
#کارآمدی_حکمت
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت آیتالله محمد یزدی
▫️حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیتالله حاج شیخ محمد یزدی را تسلیت گفتند.
🔹 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیةالله آقای حاج شیخ محمد یزدی رضواناللهعلیه را به حوزهی علمیهی معظم قم و مراجع عظام و علمای عالیمقام و جامعهی محترم مدرسین و به شاگردان و دوستان و ارادتمندان آن مرحوم و بهطور ویژه به خاندان گرامی و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم. سوابق انقلابی و مبارزات دوران طاغوت در کنار حضور پیوسته و همیشگی در همهی دورانهای انقلاب و اشتغال به مسئولیتهای بزرگ در ادارهی کشور همچون ریاست قوهی قضاییه و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، و در کنار فعالیت علمی و فقهی، شخصیتی جامع و اثرگذار از این عالم جلیل پدید آورده بود. ایمان راسخ به مبانی انقلاب و استقامت در این راه و غیرت دینی و انقلابی، نشانههای بارز دیگری از این شخصیت مکرم بود. امید است این وزن سنگین ذخیرهی معنوی مایهی علو درجات ایشان باشد. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم.
سیدعلی خامنهای
۱۹ آذر ۱۳۹۹
💻 @khamenei_ir
🔅 توصیهٔ اخلاقیِ «آیتالله سید محمدرضا گلپایگانی» به «سید مُنیرُالدّین حسینیِ الهاشمی»
✔️ سید مُنیرالدّین حسینیِ الهاشمی:
"در پايان سمينار تأسيس فرهنگستان، كه آقايان رفتند و تشريفات هم تمام شد، وقتی میخواستم به خدمت آیتالله العظمی گلپايگانی برسم [و گزارش دهم]، حالت انفعال و دلشكستگی بر من مسلط شد.
به آیتالله گلپايگانی عرض کردم: «اين كار، هم لازم است و هم من نسبت به آن صِفرُالكَف هستم؛ نه تقوای لازم را دارم و نه علم لازم را؛ ولی این فهم را كه يك چنين چيزی ضروری است، خدای متعال عنايت كرده است.»
خدا ايشان را رحمت كند، با خنده فرمود: «نه لازم است علم داشته باشيد و نه تقوا؛ مانند صلوات بر پيغمبر(ص) است: شرط قبولی صلوات بر پيغمبر(ص) هم قابليت شما نيست، موضوعش، موضوعی است كه موردِعنايت خداست. شما میگوييد میخواهم راه پياده كردن اسلام را پيدا كنم. خدای متعال به اين كار كمك میكند.»" ۷۹/۱۰/۶
☑️ @mirbaqeri_ir
جهتداری معرفتشناسی .mp3
9.87M
🎧 استاد میرباقری | جهتداریِ معرفت و عقلانیت، ۱۳۸۷
💥 من تعجب میکنم که فیلسوفان و استادان بزرگواری در حوزه، معتقد به «علوم انسانی اسلامی و غیراسلامی» هستند، اما قائل به «معرفتشناسی اسلامی و غیراسلامی» نیستند!
💥 نظریه صدق را باید ترکیبی معنا کنیم که شامل «تعبد به وحی، تلائم نظری و کارآمدی عینی» بشود.
◀️ جهتداری معرفت و عقلانیت، حتماً در #منطق اثر میگذارد و یک رکن از منطق به #تعبد_به_وحی قید میخورد.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
#اختیار_و_آگاهی
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 «فلسفۀ_روش» غیر از «حکمت» است.
💥 #فلسفۀ_روش به ما #روش_تفلسف میدهد و روش تَفَلسُف به ما #حکمت میدهد.
💥 روش تولید حکمت، روش استناد است.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
"بايد از #فلسفۀ_روش شروع كرد. درواقع، نقطه شروع فلسفه، فلسفۀ روش است. بعد از فلسفه روش است كه شما میتوانید فلسفه داشته باشد؛
یعنی اول بايد معلوم شود که روش صحیح تفلسف چيست؟ بعد از آن ميگوييد ما داريم تفلسف ميكنيم.
بر این اساس میگوییم باید #حكمت_حكومتي مبتني بر استناد به وحي درست شود. وقتی وارد روش استناد ميشويد، ميگوييد مبتني بر روش استناد بايد #حكمت توليد شود (حكمت مستند به وحی). اين «فلسفهاي كه مستند توليد ميشود» غير از آن «فلسفه روش» است".
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
#فلسفۀ_روش
#روش_تفلسف
#حکمت
#روش_استنادی_تحلیلی
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 در حوزهها نیازمند تکامل فقاهت هستیم تا #حکمت_حکومتی و #عرفان_حکومتی و #فقه_حکومتی را پوشش دهد. (تفقه جامع)
💥 وقتی فقه جامع یا نظام استنباط شکل گرفت، بهتبع آن، نظام کارشناسی و نظام برنامهریزی هم متحول میشود.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«در حوزه، ما نيازمند به سه چيز هستيم؛ «حكمت حكومتي»، «فقه حكومتي» و «اخلاق حكومتي».
سخن اين نيست كه معارف دينياي كه ما داريم اصلا به عرصه احكام اجتماعي پا نگذاشته است؛ در فقه اسلامی پارهاي از احكام اجتماعي را ميبينيد ولي اين غير از فقهي است كه بتواند كنترل عينيت را به عهده بگيرد و برنامهريزي كلان و توسعه داشته باشد. يعني فقه ناظر به كلان اجتماعي و بالاتر، برنامهريزي تكامل و توسعه اجتماعي، فقه کاملتری است. نميخواهم بگويم «فقهي است مباين با اين فقه»!
بايد هماهنگيِ بين عرصههاي مختلف فقه و معارف ديني وجود داشته باشد، #تفقه_جامع در دين ميخواهيم ولي آنی كه ما الآن داريم اين است. در حوزه اخلاق هم همينطور است. اخلاقی كه ما تعريف كرديم، اخلاق فردی است. و همچنين حكمتمان. اين به معناي اين نيست كه دين، جامع نيست و ناظر به حكمت حكومتي و فقه حكومتي و اخلاق حكومتي نيست. جامعيت دين، غير از جامعيت معارف ديني است. هيچ عالم دينيای ادعاي برابري بين فهم خودش و دين را نکرده است، بلکه حجيت فهم خودش را به اثبات میرساند، میگويد «اين فهمی كه من دارم از دين، بين من و خدا، در عرصهاي كه من ميخواهم عمل كنم #حجت است». #حجيت، غير از برابري است. ادعاي برابري، هيچ عالم دينيای نميكند. حتي در فقه و احكام حقوقي كه مستندترين عرصه معارف ديني هستند، هيچ فقيه جامعالشرايطي ادعاي برابري نميكند، بلکه ادعاي حجيت در فهم ميكند.
بنابراين، ما مدعي #جامعيت_دين هستيم و به همين دليل ميگوييم كه بايد تفقه در دين، به شكل جامعتری انجام بگيرد و البته بر پايه يك روشی كه آن روش به حجيت رسيده باشد، نه بر پايه تكيه به عينيت. يعني از منظر تكامل ابزارْ به دين نگاه نكنيد، از منظر تكامل حجيتْ به فهم ديني نگاه بكنيد. و فرق بين تئوریهای هرمنوتیکی يا ديناميزم قرآن و امثال اينها با اين نظريه، همين است كه در اينجا از منظر تكامل حجيت، به تكامل معرفت ديني نگاه ميشود و بر محور #تكامل_معرفت_ديني، #تكامل_مفاهيم_كاربردي و #مفاهيم_اجرايي شكل ميگيرد. اما در آن نظریهها به عكس است، از منظر تكامل ابزار هست كه توسعه معرفت ديني اتفاق ميافتد؛ يعني تكامل نياز، با يك مكانيزم جبري پيش ميرود (با يك مكانيزمي كه تحت كنترل دين نيست)، اين تكامل نياز، تكامل ابزار و تكامل اطلاعات را ميآورد. اين تكامل ارتباطات، در يك ديالوگ و تعامل، به تكامل معرفت ديني ختم ميشود! لکن اين، تكامل معرفت نيست و معرفت را هم به حجيت نميرساند.
بر پايه حجيت، بايد #فهم_ديني تكامل پيدا كند تا اين سه عرصه را پوشش دهد؛
كما اينكه وقتي فهم ديني به اين سه عرصه راه پيدا كرد و نظام استنباط شکل گرفت، بايد #معارف_كاربردي و اجرايي هم بر محور اين #معارف_دينيِ_حداكثري شكل بگيرند. آنگاه هماهنگيِ بين اين حوزهها موجب ميشود كه شما يك #نظام_هماهنگ_اطلاعات تخصصي داشته باشید كه كاملاً همديگر را تاييد میكنند.»
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
#تکامل_تفقه
#فقه_جامع
#حکمت
#نظام_استنباط
#نظام_کارشناسی
#نظام_برنامهریزی
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 #حکمت، پرسشهای فلسفی را با روش #فقاهت پاسخ میدهد.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«دانش بالادستیِ فقه، «حكمت دینی» است كه همان حلوفصل مسائل كلانی است كه فیلسوفان ما به آن میپردازند، منتها با نگاه قاعدهمند و مستند به وحی (روش فقاهت)».
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
#حکمت
#فقاهت
☑️ @mirbaqeri_ir
🔰 حکمت و حکومت
💥 ما نمیتوانیم حکومت را فقط با فقه احکام، دینی کنیم؛
دینی شدن حکومت، قبل از اینکه با فقه احکام باشد، با «عرفان و حکمتِ مستنبط از دین» است.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«اگر میخواهیم برای حکومت دستورالعمل بدهیم، نمیتوانیم فقه حکومتی را فقط در #فقه_احکام منحصر كنیم. در ارائه احکام تناسبات، حتماً باید «عرفان حكومتی، حکمت حكومتی و فقه حكومتی» با هم باشند كه واحد مطالعه همه آنها سرپرستی جامعه است. این، #فقه_دین و #نظام_استنباط است.
فقه دین سه قسمت دارد: «احکام ارزشی، احکام توصیفی، احكام تکلیفی».
ما نمیتوانیم حکومت را فقط با فقه احکام، دینی کنیم.
دینی شدن حکومت قبل از اینکه با فقه احکام باشد با «عرفان و کلامِ مستنبط از دین» است. تا عرفان اجتماعیِ دینی و کلام اجتماعی دینی (یعنی همان حکمت) ارتقاء پیدا نکند حکومت دینی واقع نخواهد شد. حکومت دینی حکومتی است مبتنی بر «عرفان، کلام و فقه». به تعبیر دیگر، مبتنی است بر فقه دین، نه صرفاً مبتنی بر فقه مناسک.
البته همچنانكه یک نظام استنباط وجود دارد كه «عرفان، كلام و فقه» هر سه را دربرمیگیرد، نظام شاملتری هم وجود دارد كه «نظام استنباط، نظام کارشناسی و نظام برنامهریزی» را پوشش میدهد».
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
#فقه_دین
#حکمت_و_حکومت
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 «قرآن و عرفان و برهان» يکی هستند؛ به این معنا که عرفان و برهان باید برگرفته از قرآن باشد.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«در فرهنگ اسلام، "قرآن و عرفان و برهان" يکی هستند؛ نه به معناي اينکه آنچه در خارج _ از عرفان و برهان _ محقق شده است کاملاً عرفان و برهانِ قرآنی است، بلکه به معنای اينکه قرآن میتواند سرچشمهٔ عرفان و سرچشمهٔ برهان باشد.
برهان قرآنی همان #حکمت است و عرفان قرآنی همان شهود حق است.»
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
#حکمت
☑️ @mirbaqeri
شرح اصول کافی ۱۸ .mp3
11.46M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه هجده، ۲۴ آذر ۱۳۹۹
⚡️ کلام صدالمتالهین در تفسیر بقاء و فناء / تفسیر بقاء و فناء به محیط ولایت حق و باطل / رویکرد حکما به مواردی که بقاء و فناء آن مربوط به دین است / پیچیدگی حیات اجتماعی انسان و نیازمندی به انبیاء علیهم السلام در بقای در حیات اجتماعی
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374
☑️ @mirbaqeri_ir