eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
32.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
384 ویدیو
136 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح اصول کافی ۱۴ .mp3
9.96M
🎧 استاد میرباقری | ، جلسه چهاردهم، ۱۰ آذر ۱۳‌۹۹ ⚡️ بازگشت حقیقت مصلحت و مفسده به امام حق و ائمه طاغوت / ضابطه دوم در صلاح و فساد: موازین قسط در مکیال و میزان / امام علیه السلام پایگاه و مبنای حقیقت قسط و حق https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374 ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 گسترش آموزش الکترونیک در دوران حکمرانی مجازی ممکن است بستر شکل‌گیری و مدارس مجازیِ بین‌المللی و حرکت به‌سمت برنامه‌ریزی بر محور اسناد بالادستی مانند گردد. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «در دوران ، آموزش الکترونیک به یک آموزش گسترده تبدیل می‌شود و ما هم در همین مسیر قرار گرفته‌ایم. این پدیده ممکن است سرآغاز شکل‌گیری و بشود که به‌شدت فضای داخل کشورها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و از جهتی، بستر حرکت به سمت برنامه‌ریزی بر محور اسناد بالادستی مانند و اسناد توسعه می‌شود و فضا را کاملاً در اختیار آنها قرار می‌دهد. امروز رقبای تمدنی ما یک گام بزرگ به سمت برمی‌دارند که تسلط خودشان در جهان را بیشتر کنند. ما هم باید یک گام بزرگ به سمت تمدن اسلامی برداریم و این یک رقابت بزرگ است.» ۱۳‌۹۹/۸/۲۸ ☑️ @mirbaqeri_ir
شرح اصول کافی ۱۵ .mp3
10.43M
🎧 استاد میرباقری | ، جلسه پانزدهم، ۱۱ آذر ۱۳‌۹۹ ⚡️ رعایت موازین قسط، ضابطه دوم در صلاح و فساد / بازگشت فساد به تغییر میزان یا عدم رعایت موازین حقه https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374 ☑️ @mirbaqeri_ir
جهاد با جهل .MP3
22.03M
🎧 استاد میرباقری | تحول در نظام تعلیم و تربیت 💥 اگر ما به قله‌های علم مدرن نرسیم حتما دولت اسلامی شکل نخواهد گرفت و اگر هم به قله‌ها برسیم ولی باز هم همین مسیر را ادامه بدهیم باز هم آورده‌ای برای ما ندارد؛ ما باید بتوانیم تحولی در مسیر علم ایجاد کنیم تا اندیشه در چهارچوبه‌های جدید شکل بگیرد و منتهی بشود به دانش اسلامی. 💥 گسترش آموزش الکترونیک در دوران حکمرانی مجازی ممکن است بستر شکل‌گیری دانشکده‌های مجازیِ بین‌المللی و مدارس مجازیِ بین‌المللی و حرکت به‌سمت برنامه‌ریزی بر محور اسناد بالادستی مانند سند 2030 گردد. ۱۳‌۹۹/۸/۲۸ ☑️ @mirbaqeri_ir
شرح اصول کافی ۱۶ .mp3
12.2M
🎧 استاد میرباقری | ، جلسه شانزدهم، ۱۲ آذر ۱۳‌۹۹ ⚡️ مروری بر مباحث گذشته در مصلحت و مفسده / بازگشت میزان به توحید/ عدم امکان تحقق قسط با تفرق اهواء و منافع متضاد/ اقامه میزان با منافع مشترکی که ذیل توحید محقق می‌شود https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374 ☑️ @mirbaqeri_ir
📺 برنامه مخاطب خاص، از کربلای معلی، با حضور استاد میرباقری، امشب حوالی ساعت ۲۳:۴۵ از شبکۀ سه سیما ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ حضرت زهرا سلام ‌الله علیها مصدر نزول ائمه اطهار علیهم السلام هستند. ☑️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3472
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ اهل بیت علیهم‌السلام چیزی جز ارادۀ خدا ندارند؛ عصمت مطلقه دارند. ☑️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3472
99-9-13.mp3
15.71M
🎧 استاد میرباقری | برنامه (از کربلای معلیٰ)، ۹۹/۹/۱۳ ⚡️ مقامات حضرت زهرا سلام الله علیها 📺 http://www.telewebion.com/episode/2441902 ☑️ @mirbaqeri_ir
خلقت صدیقۀ طاهره .mp3
15.07M
🎧 استاد میرباقری | قطعۀ صوتی درباره مراتب خلقت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و اهل بیت (علیهم السلام) بر اساس روایات ☑️ @mirbaqeri_ir
ای بهشتِ قربِ احمد .mp3
4.11M
🔊 استاد میرباقری | روضه فاطمیه ای بهشتِ قربِ احمد، فاطمه لیلة ُالقدرِ محمد، فاطمه ای خدا مشتاقِ یا رب یا رَبَت ای سلامِ انبیا بر زینبت عالَمِ خاکی محیطِ غربتت آفرینش گشته گم در تربتت کاروانِ دل روان در کوی تو قبلهٔ جانِ محمد روی تو مشعلِ شب‌های احیای علی نقشِ لبخندت مسیحای علی خانهٔ کوچک پناه عالمت عمر خلقت یک دم از عمر کَمَت... (صلوات الله علیهم اجمعین) ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در محضر آیت‌الله میرباقری
💥 انديشۀ استوارِ علامه سید منیرالدین حسینی اين بود که ما در حوزه‌هاي علمیه نیازمند سه رکنِ «حکمت حکو
⚡️ تفقه دینی باید باشد. تفقه دینی باید تکامل پیدا کند و حکمت حکومتی و حکمت‌های مضاف به علوم را پوشش دهد و استنباط کند. ⚡️ علم دینی بر اساس حکمت‌های مضاف تولید می‌شود نه فلسفه‌های مضاف. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔸 «اگر بخواهید حاكميت دين واقع بشود، بايد شما در حوزه تفقه ديني، امكان تفقه در مقياس پاسخ‌گويي به مسائل در حوزه علوم را به شما بدهد. الان تفقه شما ظرفيت پاسخ‌گويي به مسائل حکمت‌های مضاف را ندارد. اينكه زود ما مي‌رويم سراغ عقل و از عقل پاسخ مي‌خواهيم، به‌خاطر اين است كه ظرفيت تفقه ديني ما امكان پاسخ گويي به اين مسائل را ندارد؛ خود ما هم باور كرده‌ايم كه دين‌مان حداقلي است!» 🔸 «اگر می‌خواهيم علم دينی را از طريق فلسفه‌های مضاف درست كنيم، حکمت‌های مضاف بايد از متن دين استنباط بشود، نه از فلسفه. و اين می‌طلبد كه تفقه دينی تكامل پيدا كرده باشد، به طوری كه حكمت حكومتي، و همچنین اخلاق حکومتی و فقه حکومتی از دل آن استنباط بشود.» 🔸 «تفقه ديني، حكمت‌ساز است. حجيت حكمت هم در پایان به همين استناد بر می‌گردد. من به نظرم مي‌آيد آقايان هم حجيت حكمت را به همين مي‌دانند. اينكه ابن‌سينا از برهان نظرِ خودش در بحث معاد جسماني رفع‌يد مي‌كند، از اين جهت است كه حجيت تفكر خودش را به ايمانش مي‌داند منتها نفرموده. اين كه تفكرِ فيلسوفانه نيست! ما همين را مي‌گوييم که: مقننش كنيد. صدرالمتألهين عمده معارفش را مستند به نقل مي‌كند، منتها رنگ عقلي می‌دهد. حرف ما هم همين است: مي‌گوييم عقل بايد در خدمت هماهنگ‌سازی محصولات خودش مبتنی بر دین باشد.» 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398 ☑️ @mirbaqeri_ir
منظومۀ عقلانیت متعبّد .mp3
4.16M
💥 استاد میرباقری | حکمت‌های مضاف به‌جای فلسفه‌های مضاف ⚡️ تفقه جامع دینی شامل اخلاق، حکمت و فقه می‌شود (، و ). ⚡️ مهم‌ترین و مخاطره‌‌آمیزترین جایی که ممکن است برای حوزه‌‌های تفقه دینی لغزش اتفاق بیفتد، همین است که در حوزه تفقه دینی به کار گرفته شود. ⚡️ اگر روش تحقیق شما به‌‌گونه‌‌ای نباشد که دخالت دین در روش را بپذیرد، آیا می‌‌توانید محصول آن را به دین گره بزنید؟ برای اینکه به روش تحقیق برسیم، نیاز به فلسفه روش تحقیق داریم. ⚡️ در مقابل کسانی که معتقدند باید نظام سؤالات را (که به‌‌عنوان پیش‌‌فرض‌‌ها، پارادایم‌‌ها و چارچوب‌‌های اصلی علم هستند) از فلسفه‌‌های مضاف گرفت، ما معتقدیم این سؤالات باید از دین و گرفته شوند. ⚡️ گاهی فرهنگستان را متهم می‌‌کنند به اینکه چقدر کار را عمیق می‌‌کنید. بحث ما این است که شما چه‌‌کاری می‌‌خواهید انجام دهید؟ اگر می‌‌خواهید دانش غربی را با فقه دینی ترکیب کنید، یا اگر می‌‌خواهید الگوها و مدل‌‌ها را اسلامیزه کنید، این تأمل عمیق نمی‌‌خواهد؛ ولی اگر می‌‌خواهیم بشر را تسلیم وحی کنیم، باید ابتدا شدنش را پیدا کنیم و برای این کار باید تولید کنیم؛ [یعنی] اصول بنیادی روش تحقیق که روش تحقیق مبتنی بر تعبد را به ما می‌‌دهد و به ما می‌‌گوید چگونه مبتنی بر تعبد، منظومه روش تحقیمان را ایجاد کنیم و بعد هم طراحی مدیریت شبکه‌ای تحقیقات و بانک اطلاعات را انجام دهیم. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398 ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽🔘 روضه شام رحلت حضرت موسی ابن الجواد (موسی مبرقع) علیه السلام: ➖ سخنران: آیت الله میرباقری ➖ زمان: سه‌شنبه ۹۹/۹/۱۸، ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰ ➖ مکان: خیابان آذر، انتهای کوچه۹۰، سمت راست، بیت‌العباس (علیه السلام) برادران
📣 ان‌شاءالله ۱۸ آذر، از ساعت ۱۰ تا ۱۲، درس و با رعایت در مسجد آیت الله بهجت رضوان الله علیه برقرار خواهد بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 یادآوریِ سیر پرونده فلسفه: 1⃣ معرفی آثار فلسفۀ روش 2⃣ معرفی اجمالیِ روش تحقیق هماهنگ‌ساز 3⃣ توضیح نحوۀ هماهنگیِ روش‌های سه‌گانه 4⃣ تبیین چیستی (به‌عنوان خروجیِ روش استنباط) و تفاوتش با 👈 در ادامۀ پرونده، مطالب دیگری درباره هماهنگی روش‌ها و نیز درباره هم‌رسانی می‌شود و سپس مطالبی درباره (که حکمت، جزئی از مکتب است)، هم‌رسانی می‌شود (5⃣) و در پایان، مطالبی درباره محاسن و خلأهای (6⃣) تقدیم خواهد شد. 🔵 بعضی از عناوین پرونده، تا کنون: ➖ فلسفۀ شدن یا پشتیبان و پشتوانه‌ای است برای جریان یافتن مبانی دینی در علوم و دانش‌ها. ➖ هماهنگیِ بین «معرفت‌های دینی و معرفت‌های علمی»، نيازمند هماهنگیِ روش‌ها و متدلوژی‌های آنهاست، و هماهنگیِ روش‌ها نیازمند فلسفۀ روش. ➖ ، نظام روش تحقیق را به‌گونه‌ای بازطراحی می‌کند که حضور و نقش‌آفرینیِ دین را در ساحت علم بپذیرد. ➖ قبل از تولید ، ابتدا باید فلسفۀ روشِ تحقیق درست کنید. ➖ حکمت بايد زيرمجموعه وحی قرار بگيرد. نبايد يک دستگاه موازی با دستگاه انبيا به نام فلسفه در عالم داشته باشيم. ➖ زمینه‌سازِ دستيابی به «اخلاقِ حکومتی، و فقهِ حكومتی» است. ➖ فلسفه (حکمت) در طول وحی است، نه در عرض وحی. ➖ را پیش از استنباط، تولید می‌کنید و را پس از استنباط. ➖ باید دامنۀ گسترش پیدا کند تا بتواند را هم پوشش دهد. ➖ تفقه دینی باید باشد. تفقه دینی باید تکامل پیدا کند و حکمت حکومتی و حکمت‌های مضاف به علوم را پوشش دهد و استنباط کند. 🔗 متن کامل پرونده (در حال ): 🌐 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
صحتِ سه‌شاخصه‌‌ای .mp3
5.25M
🎧 استاد میرباقری | نقش در جریان دادنِ فقاهت در علم و برنامه ⚡️ ما چگونه باید مفاهیم فرانگرانه و متافیزیکی اسلام را به معادلۀ علمی و مدل اجرایی تبدیل کنیم؟ ⚡️ گاهی‌اوقات ما اهل تقوا و اهل نماز شب و تهجد و قرآن و نهج‌البلاغه هستیم، اما وقتی مثلاً به حوزه مدیریت اقتصاد ورود می‌کنیم به‌دنبال نظریه فریدمن و نظریه کینز می‌رویم؛ آن کتاب‌ها را می‌بوسیم می‌گذاریم زیر میز و این کتاب‌ها را می‌گذاریم روی میز! این نوع مدیریت و برنامه‌ریزی، اسلامی نیست. ⚡️ توصیه‌های اخلاقیِ منضم به این دانش‌ها هم، کار را حل نمی‌کند؛ ما باید خود محتوای دانش را دگرگون کنیم، به‌گونه‌ای که در محتوای دانش، آن سه ورودی [معرفت‌های دینی، نظری و تجربی] هماهنگ عمل کنند و به یک شبکه معرفتی تبدیل شوند. ⚡️ ما نیاز به یک داریم که بتواند تحقیق در حوزه معرفت دینی (یعنی و عرفان و فقه) را هماهنگ با مطالعات نظری و تجربی کند و هم مطالعات نظری و تجربی هماهنگ با حوزه معرفت دینی شوند. ⚡️ ما معتقدیم حتماً باید یک با سه متغیر و سه شاخصه داشته باشیم که هم معطوف به استناد به وحی باشد، هم معطوف به هماهنگی نظری باشد و هم معطوف به کاربرد عینی؛ یعنی معیار صحت باید هم در حوزه مطالعات معرفت دینی، هم معرفت‌های نظری و هم معرفت‌های تجربی، شود تا بتواند اینها را هماهنگ کند. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398 ☑️ @mirbaqeri_ir
شرح اصول کافی ۱۷ .mp3
11.99M
🎧 استاد میرباقری | ، جلسه هفده، ۱۸ آذر ۱۳‌۹۹ ⚡️ تبیین معنای ظاهری و حقیقت «بقاء و فناء» در این فراز روایت شریفه: «وَ مَا بِهِ بَقَاؤُهُمْ وَ فِي تَرْكِهِ فَنَاؤُهُم‏» https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374 ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از فلسفۀ روش تا فقاهت .mp3
12.25M
🎧 استاد میرباقری | تفاوت کارآمدیِ و کارآمدیِ و حکمت ⚡️ کار فرهنگستان علوم اسلامی طراحی بوده که سه روش تحویل می‌دهد: ۱. (روش طراحی شبکه تحقیقات)؛ ۲. (روش عام تحقیقات اجتماعی)؛ ۳. (روش تأسیس بانک اطلاعات). ⚡️ در گام بعد، حوزۀ علمیه باید حکمتِ حاکم بر علوم و برنامه‌ریزی‌ها را تفقه کند تا در گام دیگری، علوم و برنامه‌ریزی‌ها دینی شوند. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398 ☑️ @mirbaqeri_ir