eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 بررسی قاعده جمع بین صلاتین و اسقاط اذان از نماز دوم 👤 استاد گنجی فرموند: یک قاعده عامه مطرح است که هر جایی جمع بین صلاتین شد اذان از نماز دومی ساقط است یا مثلا شخص می خواهد چند نماز قضا بخواند، یک اذان برای اولی کافی است. این قاعده اختلافی است که مثل مرحوم خویی آن را قبول ندارند ولی استاد گنجی فرمودند ضمائمی وجود دارد که این قاعده اشکالی ندارد. 📚 درس خارج فقه جلسه ۷۹ (۲۸ دی ماه ۱۴۰۱) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2779 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠تبیین کلام مرحوم آخوند در تصویر تخییر بین اقلّ و اکثر 👤 مرحوم این عبارت «إنما يترتب[الغرض] عليه[الاقلّ] بشرط عدم الانضمام و معه كان مترتبا على الأكثر بالتمام» را در بیان تخییر بین و به کار برده است و باعث شده است تا به ایشان اشکال شود که این برگشت به متباینین و خروج از فرض است. استاد معتقد است که... 📚درس خارج اصول، ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ✅ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏽👇🏽 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2699 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 مراد از اعتبار گزاره‌های عقلی در اشکالات اخباری‌ها 👤 ، دلیلی است که در آن حداقل برخی از مقدمات از قضایای عقلی استفاده شده است. سؤالی مطرح شده که آیا اگر قضایای عقلیِ نظری و در نظرِ مستدل قطعی، در استنباط حکم شرعی استفاده شوند، آن استنباط اعتبار دارد یا نه؟ وجه طرح این سؤال این است که علمای دیده‌اند که بسیاری از مسائل علم اصول این ویژگی‌ها را دارند؛ ولی بین علمای اصول، فراوان است. بعد علما با این همه اختلاف از این مسائل در فقه استفاده کرده و حکم شرعی استنباط می‌کنند! لذا -به خاطر خطای بالا و اختلاف فراوان- گفتند که دلیل عقلی بی‌اعتبار است.... 📚 درس خارج اصول، ۸ آبان ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2807 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 وجه تمایز عرف و لسان دلیل در بحث تشخیص موضوع استصحاب 👤 🔻یکی از شرایط جریان استصحاب آن است که موضوع قضیه متیقنه با موضوع قضیه مشکوکه یکی باشد. مرحوم شیخ انصاری آغازگر این بحث شده است که معیار تشخیص موضوع چیست؟ ایشان سه احتمال در این زمینه مطرح نموده است که عبارتند از معیار بودن عقل، معیار بودن عرف، معیار بودن لسان دلیل. ایشان در نهایت معیار بودن عرف را میپذیرد. برخی از بزرگان به احتمالات سه گانه مرحوم شیخ اشکال نموده و گفته اند مطرح کردن لسان دلیل در مقابل عرف ناصحیح است چون فهم دلیل نیز به عرف واگذار شده اَست پس لسان دلیل نباید به عنوان معیاری در قبال عرف مطرح شود. اما این اشکال صحیح به نظر نمی رسد چون نگاه عرف به دلیل به دو شکل است. در مقام بیان نجاست آب متغیر دو گونه قضیه می توان بیان کرد: 1. الماء المتغیر نجس. 2. الماء نجس اذا تغیر. ممکن است عرف با لحاظ تناسبات حکم و موضوع بگوید در حکم ثبوتی شارع تفاوتی بین این دو قضیه نیست و موضوع در هر دو آب است و تغیر از حالات آب است لذا با زوال تغیر، موضوع عوض نمی شود. ولی در همین‌جا عرف بین این دو ... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۲/۲۳و١۴٠١/١٢/٢۴ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 در اطلاق گیری، مراد استعمالی ملاک است یا مراد جدی؟ 👤 🔻 در بین فقها اختلاف است که در اطلاق گیری از مجموع ادله، مراد جدی ملاک است یا مراد استعمالی؛ برخی مانند محقق نائینی قائلند که در اطلاق گیری باید مراد جدی را ملاک قرار داد بنابراین علاوه بر مخصص های متصل، باید مخصص های منفصل را هم لحاظ کرد. محقق نائینی این نظر را به شیخ انصاری در مطارح هم نسبت می دهد. گروهی دیگر مانند مرحوم آخوند در کفایه و مشهور قائلند که در اطلاق گیری مراد جدی ملاک نیست بلکه مراد استعمالی هم کفایت می کند زیرا .... 📚 درس خارج فقه، جلسه ۷۸، ۲ اسفند ۱۴۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2866 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 کسی که نمی‌تواند سوره‌ی حمد را صحیح بخواند، باید نماز را به جماعت بخواند؟ 👤 در مواردی که مکلف با وجود توانایی و فرصت بر تعلم، کوتاهی کند و خواندن صحیح سوره‌ی حمد را آموزش نبیند، آیا همان گونه که مرحوم آقای خویی فرموده باید در جماعت شرکت کند تا غرض ملزمه از او فوت نشود؟ به نظر ما همین که توبه کند کافی است، زیرا ..... 📚 درس خارج فقه تاریخ ۷ آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2775 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 اقسام شرایط در نماز و اثر ان 👤 شرایط نماز دو گونه هستند: شرایطی که در آنات متخلله هم شرط هستند که آقای خویی ان را شرایط صلات نامیده و بعضی از شرایط هم شرط اجزا هستند که آن را شرایط اجزا نامیده است.این اصطلاح دارای اثر است. مثلا قیام در نماز سه فرض دارد که طبق این اصطلاح بعضی از آنها شرط نماز نیستند مثلا قیام در تکبیر شرط جزء است و می‌تواند چیزی نگوید و مثلا چیزی از زمین بردارد..... 📚درس خارج فقه، جلسه ۱۳۷، ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 نادرست بودن قرائت قذر به شکل فعل در حدیث طهارت 👤 🔻 مرحوم آقای صدر به تبع برخی دیگر از بزرگان احتمال فعل بودن واژه قذر در حدیث کل شیء نظیف حتی تعلم انه قذر را مطرح نموده و از آن نتایجی گرفته اند. به عقیده ما مجموعه قرائنی که در مورد این حدیث وجود دارد منشا اطمینان به نادرست بودن این احتمال می باشد. یکی از شواهد نادرست بودن این احتمال آن است که هیچکس (جز عده اندکی همچون شهید صدر) چنین احتمالی را مطرح نکرده است که شاهد عرفی نبودن این احتمال است. شاهد دیگر ... 📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٣/٠٨ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 تلفظ صحیح ضاد 📝 در نماز و قرائت، تبدیل حروف به یکدیگر جائز نیست؛ اما در مورد چگونگی تلفظ ضاد و تفاوت آن با ظاء، خصوصاً بین اهل عراق با مصری‌ها، لبنانی‌ها و حجازی‌ها اختلافاتی وجود دارد؛ اهل عراق، ضاد را با کنارهٔ زبان و با رخوت بیان می‌کنند؛ ولی مصری‌ها، لبنانی‌ها و حجازی‌های امروزی، ضاد را به صورت دال مفخم و با شدت تلفظ می‌کنند؛ البته برخی عراقی‌های معاصر، ضاد را کاملاً مانند ظاء تلفظ می‌کنند که در این بحث مورد نظر نیست؛ زیرا هرچند از ابا عمر - که امام در لغت است - نقل شده که ضاد و ظاء یکی هستند و ادله و شواهدی نیز مطرح کرده‌اند؛ اما آیت الله سیستانی فرموده‌اند: «مسلم و اتفاقی است که ضاد و ظاء دو حرف هستند، آنچه محل نزاع است این است که آیا تبدیل هر کدام جای دیگری در تکلم جایز است یا خیر؟» بنابراین متمایز بودن این دو حرف، مورد اتفاق است. مصباح المنیر می‌گوید: برخی از عرب ضاد و ظاء را در جای یکدیگر استعمال می‌کند و این کار در لغت نقل شده و در تکلم جائز است؛ اما در قرائت قرآن این جواز نقل نشده است؛ لذا در قرآن نمی‌توان حرف ضاد را به ظاء یا بالعکس تبدیل کرد. ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=20296/#ZFeqh ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 عنوان‌های صحیح در بحث علم اجمالی 👤 بحث باید در دو مقام صورت بگیرد: به لحاظ و به لحاظ . مشهور به جای مخالفت قطعیه و احتمالیه، به سراغ قطعیه و احتمالیه رفته‌اند؛ ولی از لحاظ فنی باید روی مخالفت‌ها بحث شود؛ زیرا سؤال از منجزیت قطع اجمالی، یعنی آیا مخالفت مقطوع بالاجمال، می‌آورد یا نه؟ موافقت قطعی یا احتمالی لازمهٔ این بحث است. 📚 درس خارج اصول، ۲۸ آبان ۱۴۰۱. 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 احتمال صحت عمل مجوز اخذ اجرت در مقابل اعمالی که مباشرت در آن‌ها شرط است 👤 در بحث نیابت مرحوم خویی فرموده است اصل عدم مشروعیت است چرا که ظاهر خطابات در مباشرت است مگر این که دلیلی بر خلاف بیاید. طبق مقتضای اصل اولی اخذ اجرت در مقابل آن‌ها اکل مال به باطل است. استاد گنجی فرمودند هر چند ظاهر خطابات مباشرت است ولی معنای آن عدم مشروعیت نیست لذا شک می‌کنیم مشروعیت دارد یا نه، احتمال صحت برای اکل مال کفایت می‌کند و باطل نیست. شاهدش این است که اگر کسی برای نماز قضای احتمالی میت اجرت پرداخت کند صحیح است هر چند که ممکن است اصلا نماز قضایی نداشته باشد. 📚درس خارج فقه، جلسه ۱۳۰، ۱ خرداد ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 اشکال آیت الله سیستانی در پذیرش حکم حکومتی در کلام مرحوم امام در لا ضرر 👤 🔻 آیت الله سیستانی در کتاب لا ضرر متعرض کلام مرحوم امام در ذیل لاضرر شده است که ایشان با توجه به حکم حکومتی قائل به عدم ضمان در قضیه سمره شده اند. مقدمۀ‌ سخن آنکه در قضیۀ سمرة بن جندب، تزاحم، محدود به حکم تکلیفی است چرا که هر دو طرف پذیرفته‌اند که این درخت از سمرة‌ است و مطابق لایحل مال امرء مسلم الا بطیبة نفسه، نمی‌توان در درخت تصرف کرد، ولی چون مالک درخت می‌خواهد به صورت پیوسته به درخت رسیدگی کند، این عمل ، با آبروی انصاری، تزاحم پیدا می‌کند. تزاحم، با رفع حکم تکلیفی حرمت تصرف برداشته می‌شود؛ یعنی .... 📚 خارج اصول،جلسه ۴۸، ۷ آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2676 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir