eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
3 ویدیو
35 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 جریان خطای در تطبیق در امور قصدیه 👤 آقای خویی می‌فرماید امور قصدیه قابلیت خطای در تطبیق ندارند. مثلا اگر کسی می‌خواست نماز واجب بخواند و اشتباهی نافله خواند علی القاعده باطل است. ولی مرحوم حکیم می‌فرماید امور قصدیه قابلیت خطای در تطبیق دارند.... 📚درس خارج فقه، جلسه۱۷، ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
۲۷ مهر ۱۴۰۲
❇️ مکرّر در مکرّر تجربه کردم! 🔺️ آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی رضوان الله تعالی علیه: به حضرت زهرا صلوات الله علیها و به امیرالمومنین صلوات الله علیه و لعن دشمنان اهلبیت علیهم السلام را مکرّر در مکرّر تجربه کردم. و هر بار نیز به واسطه این عمل، مشکلاتم به طور معجزه آسا برطرف گردید. 📚 ذکر محبوب، ص ۳۸۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
۲۸ مهر ۱۴۰۲
🔰 💠 معنای حصه توأمه و اشکال به آن 👤 محقق عراقی فرمودند: ما یک مبنایی در اصول داریم که با این مبنا خیلی از مشکلات را می‌‌خواهیم حل کنیم، نام این مبنا حصه توأمه است. حصه توأمه چیست؟ ما یک مثالی از فلسفه بزنیم بعد بیاییم سراغ علم اصول. در فلسفه گفتند حرارتی که از آتش صادر می‌‌شود نه حرارت مطلقه است و نه حرارت مقیده، حرارت مطلقه نیست که شامل آن حرارتی بشود که صادر از این آتش نباشد، حرارت با قید صدور از این آتش هم از این آتش صادر نمی‌شود، ذات حرارت از این آتش صادر می‌‌شود ولی یک ذات متضیقه است، یک ذاتی که تضیق قهری دارد، لاینطبق الا بر حرارت صادره از این آتش، پس نه مطلق است نه مقید، بلکه ذات متضیقه است. گاهی هم تعبیر می‌‌کنند به "قضیه حینیه"، یعنی در مقابل قضیه مشروطه و قضیه مطلقه، قضیه حینیه است. اشکال استاد شهیدی به مبنای حصه توأمه ..... 📚 درس خارج اصول، ۱ مهر ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3071 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
۲۹ مهر ۱۴۰۲
🔸 💠عدم مجعولیت صحت و فساد در عبادات و معاملات 👤 🔻 با توجه به اینکه صحت و فساد دو امر انتزاعی عقلی هستند که از مطابقت ماتی به با مامور به انتزاع می شوند و این انتزاع در حیطه تصرفات و جعل شارع نیست یعنی یا ماتی به مطابق با مامور به است که عقل صحت را انتزاع می کند و یا مطابق نیست که عقل فساد را انتزاع می کند و در این جهت فرقی بین احکام واقعی و ظاهری و همچنین واقعی اولی و ثانوی نیست؛ چون طبق خطابات قانونیه که طبیعت موضوع حکم است، بحث مطابقت و عدم مطابقت مربوط به مقام امتثال است و دخالتی در جعل ندارد علاوه بر اینکه گفته شد که صحت و فساد در اینجا انتزاع عقلی است و مجعول نیست. نکته: در معاملات هم گرچه مرحوم آخوند قائل به مجعول بودن صحت به خاطر امضای شارع شده است ولی این هم صحیح نیست؛ چون امضای شارع به معنای صحت نیست، بلکه به قول مرحوم امام و مرحوم نائینی امضای شارع موجب ترتب اثر است و صحت همان مطابقت ماتی به با مامور به مانند عبادات است و با ترتب اثر فرق می کند. 📚 درس خارج اصول (جلسه ۸، ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3049 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
۳۰ مهر ۱۴۰۲
🔰 💠 بررسی دلیل دوم از ادله عدم توریث اجازه در بیع فضولی و کلام مرحوم شیخ انصاری و محقق اصفهانی و مناقشه استاد 👤 📝 مرحوم شیخ اعظم در مقام طرح دلیل برای عدم تورّث اجازه کلامی دارند که به دو نحو قابل تفسیر است: اول: ارتکاز عرف، اجازه را مانند سائر تصرفات می‌بیند و لذا اگر قائل شویم اجازه به ارث می‌رسد لازم می‌آید بگوییم سائر تصرفات مالک ـ مانند بیع و اجاره و صلح و هبه ـ نیز از میت به ورثه منتقل می‌شود که کلامی باطل است زیرا عرف، موضوع جواز بیع و اجاره و غیره را سلطه مالک بر مال می‌داند نه ارث، بنابراین... 📚درس خارج فقه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3077 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
۱ آبان ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱ آبان ۱۴۰۲
🔸 💠 مروری بر مسلک اعتبار در تبیین حقیقت وضع 👤 🔻مسلک دومی که در کلام مرحوم شهید صدر وارد شده، مسلک اعتبار است. این مسلک به گونه ­های مختلفی تقریب شده است که مرحوم آقای صدر نیز گونه­ های مختلف آن را مورد بحث قرار داده­‌اند. ما قصد بحث تفصیلی از گونه­ های مختلف تقریب مسلک اعتبار نداریم و صرفاً به شکل گذرا این تقریبات را عنوان می­‌کنیم و سپس اشکال مشترکی که مرحوم آقای صدر به همۀ این تقریبات وارد می‌­کنند را طرح نموده و در موردش بحث می­‌کنیم. مسلک اعتبار، به لحاظ چیستیِ معتبر، به چند گونه قابل تقریب است ... 📚 درس خارج اصول، ۵ مهر ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
۲ آبان ۱۴۰۲
🔸 💠وجه جمع بین نهی از روزۀ روز عاشوراء و امر به آن 👤 اصولیین راه حلّ‌های متفاوتی در جمع بین نهی از روزۀ روز عاشوراء و امر به آن ارائه داده‌اند. استاد قائینی نیز بیان دیگری را ارائه داده‌اند که خلاصۀ آن در ذیل می‌آید: متعلق نهی، روزه ایست که به عنوان روز عاشورا قصد شود، اما اگر روز به این قصد نباشد، مامور به است؛ منشا نهی نیز دو چیز بوده است یکی جعل احادیث در فضیلت روزه روز عاشورا و دیگری عید قرار دادن آن توسط مخالفین اهل بیت علیهم السلام، لذا به این دو جهت روزه روز عاشورا مورد نهی واقع شده است و ائمه اطهار خواستند با این نهی بفهمانند که روزه روز عاشورا با سایر ایام تفاوتی ندارد و اینکه نباید به عنوان به مخالفین این روز را روزه گرفت. 📚درس خارج اصول، اول آبان۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3082 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
۳ آبان ۱۴۰۲
🔰 💠 نیت قطع صلات 👤 آیا نیت قطع صلات بدون این که کاری انجام دهد مبطل نماز است؟ ادعای شهرت و اجماع شده است که مبطل است. مهمترین دلیلی که آورده‌اند این است که در نماز هیئت اتصالیه معتبر است و نیت قطع مضر به هیئت اتصالیه است. اما استاد قبول ندارد که نیت قطع مبطل نماز باشد..... 📚درس خارج فقه، جلسه ۱۵، ۲۲ مهر ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
۴ آبان ۱۴۰۲
🔰 🔹️ آیت الله بهجت(ره): 🔺️ از آقا رحمه الله که عالم واقعی بود، نقل کرده‌اند؛ که در کودکی بعد از فوت پدرم، میرزای بزرگ، تکفل خانواده به عهده من بود.  🔺️ ایشان می‌گوید: پدرم را در خواب دیدم. از من پرسیدند: آقا سید عبدالهادی! حال شما چطور است؟ در جواب گفتم: خوب نیست. 🔺️ فرمود: «به بچه ها و اهل خانه سفارش کنید که نماز اول وقت بخوانند
،
تنگدستی شما رفع می‌شود».  📚 پاسخ های آیت الله بهجت(ره) به رازهای دین،ص۳۵.  ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
۵ آبان ۱۴۰۲
😍😍😍«جناح»😍😍😍 یه نرم افزار جذاب یه کار فرهنگی تمیز در قالب بازی نمی‌گم فقط خودت نصبش کن به عنوان یه کار تبلیغی به بقیه هم معرفیش کن دانلود ‏«جناح کوئیز» از بازار👇 http://mbparnian.ir/Share/CafeBazaar?referralCode=nelmld1peUatyf76t40ZGA دانلود «جناح کوئیز» از مایکت👇 http://mbparnian.ir/Share/Myket?referralCode=nelmld1peUatyf76t40ZGA کانال جناح کوئیز در ایتا @janahquiz
۶ آبان ۱۴۰۲
🔰 💠 رابطه شخص طبیعی و شخص حقوقی 👤 با اشاره به سه مطلب می‌توان به رابطه شخص طبیعی و شخص حقوقی دست یافت: مطلب اول این است که اشخاص حقیقیِ ایجاد کنندۀ اشخاص حقوقی، أعم از مؤسسات و شرکت‌ها و جمعیت‌ها هستند. در نتیجه اشخاص حقوقی، دست آورد اشخاص حقیقی هستند. مطلب دوم این است که با توجه به اینکه اشخاص حقوقی که ایجاد می‌شوند، فاقد ادراک و شعور هستند، لازم است فعالیت‌های شخص حقوقی از قبیل خرید و فروش، اجاره و سایر تصرفات توسط اشخاص حقیقی انجام شود که آن اشخاص حقیقی به نمایندگی از طرف شخص حقوقی این فعالیت را انجام می‌دهند و به لحاظ اینکه نمایندگان دارای شعور و ادراک هستند، تصرفات آنها نافذ خواهد بود. مطلب سوم در مورد اشخاص حقوقی این است که عادتاً حدود اختیارات شخص حقوقی توسط اشخاص حقیقی که آن را انشاء می‌کنند، تعیین می‌گردد و بیش از اختیاراتی که در اساسنامه وجود دارد، امکان فعالیت وجود نخواهد داشت. 📚 برگرفته از صفحه ۲۹ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
۷ آبان ۱۴۰۲