🔰 #رجال
💠 بررسی وثاقت طلحه بن زید النهدی
👤 #استاد_شهیدی
در مورد طلحه بن زید گفته اند: "کتابه معتمد".
آیت الله خوئی میفرمایند: این دلیل بر توثیق است.
آیت الله زنجانی فرمودند: بعضیها کتاب که مینویسند خوب و منضبط است، اما حرفهای معمولی که میزنند نامنضبط است. و شاید طلحه بن زید هم همینطور بود، کتابه معتمد، عامی هم بود، ممکن است وقتی صحبتهای عادی میکرد خیلی منضبط نبوده باشد.
ما هم تردید کردیم، شاید واقعا در وصفش اینجور گفتند. و لکن وثاقت طلحه ثابت است چون....
📚 درس خارج فقه، ۵ دی ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3253
#طلحه
#النهدی #وثاقت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
📌 شماره 103 #لوح_پژوهشی_ذکری
بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد.
http://fa.mfeb.ir/?p=20571
✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند.
🆔 @mfebir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
04 Zekra 103 - جهت نشر دیجیتال.pdf
972.4K
💠 نسخه نشر دیجیتال #لوح_پژوهشی_ذکری
🔸 شماره 103
✅ مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس
🆔 @mfebir
ارسال بفرمایید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 جایگاه نماینده شخص اعتباری در تحقق آن
👤 #الشخص_الاعتباری
از جمله اموری که در مورد اشخاص اعتباری لازم و ضروری دانسته شده، وجود ممثّل و نماینده از بین افراد طبیعی است؛ یعنی شخص حقوقی باید نمایندهای داشته باشد که فعالیتهای شرکت را به نام او انجام دهد.
در صورتی که مقصود از لزوم وجود نماینده برای شخص اعتباری این باشد که شخص اعتباری مانند بانک و... بدون وجود نماینده نمیتواند به فعالیت بپردازد، این مطلب صحیح است و اساساً جای انکار ندارد؛ چون شخص حقوقی فاقد ادراک و شعور است و نمیتواند فعالیت هایی از قبیل خرید و فروش داشته باشد و لذا وجود نماینده ضروری است.
اما در صورتی که مقصود از مقوم پنجم این باشد که شخص حقوقی بدون نماینده اساسا شکل نمیگیرد، ادعای باطلی است.
📚 برگرفته از صفحه ۴۸
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 مثال های واقعی استعمال لفظ در اکثر از معنا
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻بنابر تحقیق مدلول استعمالی میتواند متعدد باشد؛ یعنی استعمال لفظ در اکثر از معنا اشکالی ندارد و هر دو مدلول استعمالی میتواند مقصود تفهیمی متکلم باشد.
یکی از نمونههای استعمال لفظ در اکثر از معنا، مادّهتاریخ است. اساساً بسیاری از مادّهتاریخهای زیبا، بر پایۀ استعمال لفظ در اکثر از معنا استوار است. بلکه تمام مادّهتاریخها، از قبیل استعمال لفظ در اکثر از معنا به معنای عامش هستند.
مادّهتاریخ، عبارتی است که در تعیین زمان یک واقعه، به کار میرود ... .
📚 درس خارج اصول، ۲۲ مهر ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#استعمال
#اکثر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#حکایت_خوبان
❇️ #سیر_مراتب_علمی میرزای شیرازی؛
🔹️ میرزای شیرازی در سال ۱۲۳۰ قمری در #شیراز پا به عرصه این جهان گذاشت و چون از آغاز آثار نبوغ و ذکاوت سرشار در او پیدا بود، پدرش در سن ۴ سالگی او را به معلم سپرد و در ظرف دو سال #قرائت قرآن و #نوشتن خط را کاملاً یاد گرفت و در سن ۶ سالگی به فراگرفتن علوم ادب عربی مشغول شد. و با سرعت آن را یاد گرفت و به خواندن #فقه و #اصول روی آورد و با نبوغ و هوش خود در فقه و اصول مهارت پیدا کرد بهطوریکه تدریس کتاب فقهی را شروع کرد و در سن ۱۵ سالگی شرح لمعه را تدریس میکرد.
🔹️ تااینکه در سن تقریباً ۱۶ سالگی به #اصفهان مسافرت کرد و در حوزه درس عالم بزرگوار و استاد برجسته شیخ محمدتقی #صاحب_هدایه_المسترشدین حضور یافت و مورد توجه او قرار گرفت و مدتی در درس او شرکت داشت تا اینکه آن استاد بزرگوار به رحمت ایزدی پیوست و از آن پس از محضر برخی از اساتید دیگر تلمّذ کرد.
🔹️ در این ایام در سایهی نبوغ علمی و ذکاوت و استعداد و حافظهی قوی که داشت یکی از #مدرسان حوزه علمیه اصفهان بود که جمعی از افاضل حوزه در درس او حضور پیدا میکردند.
🔹️ در سال ۱۲۵۹ در سن ۲۹ سالگی برای تکمیل مراتب علمی خود به #نجفاشرف مسافرت کرد و در حوزه درسی پربرکت و عالمپرور شیخ الفقها #صاحب_جواهر شرکت کرد و بعد از اینکه رفتهرفته نبوغ و ذکاوت و مراتب علمی و فضیلت او بر استاد بزرگوارش صاحب جواهر روشن گردید صاحب جواهر به #اجتهاد او تصریح کرد و درضمن در درس عالم بزرگوار شیخ حسن آل کاشفالغطاء نیز حضور مییابد.
📚 اسلام مجسم، ص۷۶
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 مبنای مرحوم خویی در واجبات ارتباطیه و نقد استاد
👤#استاد_گنجی
مرحوم خویی: حقیقت ارتباطی یعنی اجزاء به هم مرتبط هستند مثل اینکه گفتند تکبیر واجب است و آن تکبیری است که به قرائت ملحق میشود و قرائتی واجب است که به قیام ملحق میشود و سپس به رکوع ملحق میشود. این واجبات به هم گره خوردند. استاد فرمود:این ادعا که در واجبات ارتباطیه چنین تقیداتی باشد، خلاف ارتکاز است
📚درس خارج فقه، جلسه ۸۱، ۹ بهمن ماه سال ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#واجبات_ارتباطیه
#خویی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 انگیزه های مختلف جعل
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻جعل علاوه بر مسائل عقیدتی و تقیه دلائل دیگری هم داشته است از جمله اینکه افراد قبیله به خاطر اینکه بزرگ عشیره خود را برتر جلوه دهند، برای تخریب رقیبش احادیثی جعل می کردند مانند روایاتی که آل اعین به زراره نسبت می دادند ولی زراره می گفت من چنین روایاتی نگفته ام یا اینکه برای افزایش تعداد احادیث خودشان برخی دست به جعل می زدند و برخی روایات ضابطه ای چون اعتبار بیشتری داشت جعل می کردند و برخی به دلیل اینکه مردم کمتر مرتکب گناه شوند حدیث جعل می کردند و ....
📚 درس خارج فقه، جلسه ۶۲، ۲۵دی ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3275
#جعل
#روایت #جعال #کذاب
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
انگیزه های مختلف جعل.mp3
4.18M
🔸 #فقه
💠 انگیزه های مختلف جعل
👤 #استاد_حسینی_نسب
📚 درس خارج فقه، جلسه ۶۲، ۲۵دی ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3275
#جعل
#روایت #جعال #کذاب
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 مشروط بودن تعبدیات و توصلیات به ولایت
👤#استاد_احمدی_شاهرودی
همان طور که تعبدیات مشروط به ولایت امیر المومنین علیه السلام هستند توصلیات هم مشروط هستند. لذا اگر غیر شیعه قتال انجام دهد متعلق امر به جهاد نیست. و از طرفی حفظ نفس واجب است و آن را ترک کرده، پس کار حرامی انجام داده است. دلیل بر این مطلب روایتی است که حضرت میفرماید خداوند مبغض اعمال غیر شیعه است. عمل مبغوض که نمیتواند متعلق امر قرار بگیرد.
📚 درس خارج اصول، ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#توصلیات
#مشروط #ولایت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#اصول
💠 بیان فرق دو مسئلۀ اصولی اجتماع امر و نهی و اقضاء النهی للفساد
👤#استاد_قائینی
گفته شده است مساله اجتماع امر و نهی در جایی است که نسبت بین متعلق امر و نهی عموم و خصوص من وجه است ولی مساله اقتضاء در جایی است که نسبت بین آنها عموم و خصوص مطلق است ولی این تفاوت یک تفاوت اصیل نیست بلکه مشیر به حقیقت تفاوت بین این دو مساله است. حقیقت تفاوت بین این دو مساله این است که در باب اجتماع امر و نهی به عناوینی تعلق گرفتهاند که هیچ کدام از آنها در عنوان دیگر دخالت ندارد مثلا نه نماز در ماهیتش متقوم به غصب است و نه غصب در ماهیتش متقوم به نماز است. درست است که در وجود واحد اجتماع پیدا میکنند اما حیث انطباق عنوان نماز بر آن فعل متفاوت با حیث انطباق عنوان غصب بر آن است....
📚درس خارج اصول، ۲۰ دی ۱۴۰۲
✅✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3262&pid=10791
#نواهی
#اقتضاء
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa