🔰 #فقه
💠 اشکال اساسی تمسک به اطلاقات در موضوعات جدید
👤 #استاد_شهیدی
📝یکی از اشکالاتی که به تمسک به اطلاقات در موضوعات مستحدثه مطرح می شود این می باشد که انعقاد ظهور خطاب مطلق بلکه عام در کشف از عموم و اطلاق متوقف بر این است که مولی اگر نظرش به مطلق نبود امکان عرفی بیان مقید داشته باشد، اگر بیان مقید امکان عرفی نداشت ، از اطلاقگویی مولی نمی توانیم کشف بکنیم نظرش مطلق است و شامل همه مصادیق میشود.
پاسخ اشکال این است که: ...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2549&pid=9109#pid9109
#عقود_مستحدثه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 عدم امکان کشف ملاک در فرض تزاحم
👤 #استاد_قائینی
در ثمره بحث ضد اشکالی مطرح شده است که حتی اگر امر به شیء را مقتضی نهی از ضد هم ندانیم با این حال ضد عبادی باطل است چون امر ندارد.
مرحوم آخوند از این اشکال این طور پاسخ دادهاند که صحت ضد عبادی بر وجود امر متوقف نیست و وجود ملاک برای صحت آن کافی است.
اما به نظر این بیان ایشان ناتمام است...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2550
#نهی_از_ضد
#کشف_ملاک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#معرفی_مقاله
✅ موضوع: اجاره رحم
👤 نویسنده: علی مراد مهاجری
🔸 مجله: پژوهه های فقهی تا اجتهاد
🔻 توضیحات:
در مقاله...
در مقاله پیشرو به بررسی حکم فقهی یکی از اقسام متصوره اجاره رحم پرداخته شده است: اجاره بین زن اجنبیه و مرد اجنبی به این شکل که مرد منی خود را با تخمک آن زن داخل رحم همان زن تلقیح کند و زن، جنین حاصلشده را داخل رحم خود نگه داشته تا رشد کند و بعد از زایمان بچه را به مرد تحویل دهد.
از آنجا که برای حکم به صحت اجاره رحم پیشگفته دو شرط لازم است: 1. وجود شرایط صحت اجاره؛ 2. عدم نهی شارع.
در دو بخش وجود ایندو شرط بررسی و بطلان اجاره پیشگفته نتیجه گرفته شده است.
🔹 واژگان کلیدی: اجاره، اجاره رحم، ناباروری، تلقیح مصنوعی.
#دوفصلنامه_علمی_پژوهشی_پژوهههایفقهیتااجتهاد
🌐 لینک دانلود مقاله:
http://taejtehad.mfeb.ir/article_38680.html
🆔@taejtehad_mfeb
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
✅ #گزارش_علمی ۲٩
💠 موضوع : بررسی ترجیح به سماحت شرع در کلمات فقهاء
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین مهدی خسروبیگی
📆زمان: دوشنبه ٩ خرداد ماه ١۴٠٠ ساعت ١٣:٣٠
✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا
🆔️ @neshast_mfemb
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #حدیث
💠پرش چشم، از عوامل زیاده و نقیصه
🔻پرش چشم از یک کلمه به کلمه ی مشابه آن، می تواند موجب زیاده و یا نقیصه در سند یا متن حدیث شود. این امر گاهی باعث می شود که حتی یک حدیث کامل از نسخه سقط شود. توجه به حدود اندازه ی سطر در نسخ خطی، در شناخت این امر می تواند موثر باشد...
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2246&pid=9117#pid9117
#سقط
#زیاده
#تحریف
#تصحیف
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#نشست_علمی
شماره 52
نشست علمی با موضوع:
اموال غیر خصوصی و چالش های فقهی آن
🎤 ارائه توسط استاد معظم مسیح بروجردی
📆زمان: چهارشنبه 11 خرداد ماه
⏱ساعت 17:45
🔷مکان: خ صفائیه انتهای کوچه 19 سمت راست مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش آنلاین از طریق صفحه مدرسه فقهی در اینستاگرام
🆔 https://www.instagram.com/mfeb.ir
🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
🔰 #رجال
💠 وثاقت حسین بن علوان
👤 #استاد_شهیدی
📝در رجال نجاشی راجع به حسین بن علوان آمده است: "حسین بن علوان الکلبی کوفی عامی و اخوه الحسن یکنی ابامحمد ثقة و قال ابن عقدة ان الحسن کان اوثق من اخیه و احمد عند اصحابنا. "
آقای خوئی معتقد است که تعبیر "ثقه" مربوط به حسین بن علوان است و نه برادر او و لذا این عبارت دال بر توثیق اوست. در مقابل آقای زنجانی معتقدند این تعبیر به حسن بن علوان بر می گردد و همچنین تعبیر "اوثق" نیز دلالت بر وثاقت حسین بن علوان نمی کند. لذا وثاقت حسین بن علوان ثابت نمی شود.
استاد شهیدی معتقد است : ...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2548
#حسین_بن_علوان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 راهی برای حجیت ظن غیراطمینانی در غیر فرض انسداد
👤 #استاد_گنجی
📝در رسیدن به فتوا، الزاما نیازی به یقین نیست! حتی الزاما نیازی به اطمینان هم نیست بلکه با انضمام شواهد و ادله مختلف، دستیابی به یک ظن عقلایی نیز کفایت می کند
حجیت چنین ظنی از باب انسداد نیست بلکه عقلاء چنین سیره ای دارند که وقتی....
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2562
#حجیت_ظن
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 عدم تلازم طریقیت رویت با اجزاء تلسکوپ
👤 #استاد_مفیدی
🔻
در بحث رویت هلال مرحوم آقای حسینی طهرانی در مکاتباتی که با آقای خویی داشتند تا جایی پیش رفتند که برای رویت موضوعیت قائل شدند و معتقد شدند حتی اگر امام معصوم هم خبر بدهد که هلال در فلان منطقه وجود دارد باز ماه جدید برای اهالی آن بلد اثبات نمی شود چون حکم شرعی دائر مدار رویت است. مرحوم نائینی رویت را در بحث رویت هلال طریقی می دانند اما تلسکوپ را مجزی نمی دانند و معتقدند که رویت طریقیت دارد اما ذو الطریق آن فاصله ی خاص قمر از شمس می باشد وقتی با تلسکوپ به ماه نگاه شود آن فاصله طی نشده لذا حکم به اول ماه نمی شود بخلاف رویت اجنبیه با تلسکوپ که در آنجا نفس اجنبیه ذوالطریق است لذا نگاه حرام است.
به نظر ما.....
📚 ۱۴۰۱/۳/۲
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2565&pid=9130#pid9130
✅
#طریقیت_رویت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠جمع بندی نظر استاد شبیری درباره تفسیر قمی
🔻نسبت تفسیر موجود با تفسیر علی بن ابراهیم قمی، عموم من وجه است؛ نه تمام آنچه در این نسخه آمده از علی بن ابراهیم است و تمام آنچه در تفسیر قمی بوده در نسخه ی موجود آمده است....اما آیا منقولات این کتاب از تفسیر قمی معتبر است؟ با مقایسه ی آنچه در این کتاب از علی بن ابراهیم نقل شده با آنچه در مجمع البیان و تاویل الآیات از تفسیر قمی نقل شده، با اختلافاتی مواجه می شویم که فراتر از اختلاف نسخه است...به نظر می رسد که این منقولات، حجیت متوسط دارد...
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2563
#علی_بن_ابراهیم
#علی_بن_حاتم
#تفسیر_قمی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 تعلیق در مصدر، از عوامل افتادگی در سند
🔻در کتاب کافی مشاهده می شود که در اسناد متعددی، سند، تعلیق بر سند حدیث قبل شده است به این معنی که قسمتی در ابتدای سند، به جهت ذکر شدن در سند قبلی و به اعتماد بر آن، حذف شده است. حال اگر مثلا مرحوم شیخ در تالیف تهذیب این حدیث را از کافی نقل کنند و متوجه تعلیق نشوند، طبعا تصور می کنند که مرحوم کلینی این حدیث را مستقیما از نفر اول سند گرفته اند و قهرا در سندی که ارائه می کنند، افتادگی ای بین نام کلینی و نفر بعد، حاصل می شود....
📚تحقیق طلاب
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2569
#سند
#تعلیق
#سقط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
اموال غیر خصوصی و چالشهای فقهی آن.docx
31.5K
#نشست_علمی
#متن
شماره 52
نشست علمی با موضوع:
اموال غیر خصوصی و چالش های فقهی آن
🎤 ارائه توسط استاد معظم مسیح بروجردی
📆زمان: چهارشنبه 11 خرداد ماه
🔷مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🆔 @neshast_mfemb
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی
🔹️ رویدادهای پژوهشی
🔸️ نقد و نظر مباحث تالار
🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج
💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 بررسی شمول نفوذ حکم حاکم در کلام صاحب جواهر
👤 #استاد_شهیدی
📝مرحوم صاحب جواهر می فرماید :
«فلو ترافع شخصان على بيع شيء من المائعات و قد لاقى عرق الجنب من زنا مثلا عند من يرى طهارته فحكم بذلك كان طاهرا مملوكا للمحكوم عليه و إن كان مجتهدا يرى نجاسته أو مقلد مجتهد كذلك لإطلاق ما دل على وجوب قبول حكمه و أنه حكمهم (عليهم السلام) و الراد عليه راد عليهم، و يخرج حينئذ هذا الجزئي من كلي الفتوى بأن المائع الملاقي عرق الجنب نجس في حق ذلك المجتهد و مقلدته.»
استاد شهیدی در اشکال به ایشان می فرماید: ...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2572&pid=9141#pid9141
#حکم_حاکم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🌹#تبریک_عید
🌸آقای مهـربانِ دو دنیـا خوش آمــدی🍃ای نور چشمِ حضرٺ زهـرا خوش آمدی
💐 میلاد حضرت شمس الشموس ، انیس النفوس ، امام الرئوف، سلطان سریر ارتضا، امام علی بن موسی الرضـا المرتضی(عليهالسلام) بر تمامی شیعیان و محبین آن حضرت مــبـــارکــ بـــاد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 مانعیت قرائن ارتکازی از انعقاد اطلاق و راه به دست آوردن ارتکاز زمان صدور
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
مهمترین منبع در استنباط، دو متن است: متن قرآن و متن روایاتی که از معصومین به ما رسیده است. فهم این دو متن وابسته به فهم قرائن موجود در زمان صدور آنهاست. در بحث اطلاق، قرائن بر تقیید دو قسم هستند: قرائن لفظیه و
قرائن ارتکازیه:........
📚 درس خارج اصول، 7 خرداد 1401.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2575
#مطلق
#مقید
#قرائن_ارتکازیه
#تاریخ
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #حدیث
💠 نقد روش حدیثی قطب راوندی
🔻
تقطیع در احادیث یکی از مشکلات علم الحدیث است و این تقطیع اختصاصی به وسائل الشیعه ندارد.مرحوم علامه ی مجلسی معتقد است راوندی روشش اختصار روایات بوده است و این اختصار به حدی بوده که در موارد فراوانی بیش از سه چهارم متن روایتی را که مرحوم صدوق نقل کرده است حذف کرده است.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2573&pid=9144#pid9144
#قطب_راوندی
#تقطیع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
مجله_تااجتهاد
#معرفی_مقاله
✅ وقت شرعی نماز جمعه
✔ غلامرضا احسنی
🔹 توضیحات:
وقت شرعی نماز جمعه به معنای دو رکعت نماز از دو ناحیه ابتدا و انتهای وقت نیازمند بررسی است. در مقدمه بهعلت اهمیت چگونگی تعبیر از نماز جمعه در روایتها، تعبیرهای گوناگون بررسی و نتیجهگیری شده و استعمال صلاة الظهر برای نماز جمعه، مورد تردید است. در بدنه اصلی مقاله، دو بخش ابتدای وقت نماز جمعه و انتهای آن، جداگانه پیگیری و به واسطه اجماع و روایتهای گوناگون، اثبات شده است که اول وقت نماز جمعه زوال خورشید است. در بحث انتهای وقت نماز جمعه نیز، بعد از بیان شش نظر – به میزان زمان خطبهها و نماز جمعه، یک ساعت بعد از زوال، رسیدن سایه به اندازه جسم سایهدار، امتداد به میزان وقت ظهر، رسیدن سایه به دو قدم و تضییق مطلق – و بررسی جداگانه ادله هریک از اقوال، قول به تضییق عرفی وقت نماز جمعه بهعلت وجود روایتهای گوناگون دال بر تضییق و نبود شاهد واضحی بر هیچیک از تضییقات بیانشده، ترجیح داده شده است.
🔹 واژگان کلیدی: وقت نماز جمعه، ابتدای وقت نماز جمعه، انتهای وقت نماز جمعه، زوال، تضییق عرفی.
#فقهی
#معاونتپژوهشمرکزفقهیاماممحمدباقرعلیهالسلام
#دوفصلنامه_علمی_پژوهشی_پژوهههایفقهیتااجتهاد
#شماره_اول
🌐 لینک دانلود مقاله:
http://taejtehad.mfeb.ir/article_38682.html
🆔@taejtehad_mfeb
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠درج روایات راوی موسی بن قاسم در کتاب او
🔻در تهذیب، مرحوم شیخ روایاتی را از موسی بن قاسم نقل کرده اند که در سند آن ها، موسی بن قاسم از افرادی روایت کرده که معاصر موسی بن قاسم و یا حتی متاخر تر از او هستند و طبعا نمی توان روایت موسی بن قاسم از آن ها را پذیرفت. به نظر می رسد که روایاتی از راوی راوی موسی بن قاسم که نام او هم موسی بوده (موسی بن الحسن بن عامر) و کتابی در باب حج داشته، وارد کتاب موسی بن قاسم شده و اشتباها این روایات از موسی بن قاسم نقل شده است...
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2577
#موسی_بن_القاسم
#موسی_بن_الحسن
#شیخ_طوسی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 دعوای وکیل و ولی و وصی و قیم
👤 #استاد_قائینی
یکی از شرایط صحت دعوی این است که ادعای مدعی لنفسه باشد و ادعای للغیر مسموع نیست. از این کبری ادعای ولی و وکیل و وصی و قیم استثناء شده است از نظر حضرت استاد این موارد هیچ کدام استثنای از آن قاعده نیستند
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2580
#ادعای_وکیل
#ادعای_ولی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 تفاوت بین توریه عرفی و توریه ادبی(آرایه ایهام)
👤 #استاد_معتمدی
📝 ایهام یکی از صنایع ادبی است که یک لفظ یک معنای دور و یک معنای نزدیک دارد که شاعر گاهی معنای دور را اراده می کند و گاهی هر دو معنا را اراده می کند.
مرحوم شیخ محمدرضا اصفهانی در وقایة الاذهان(ص 88) بین توریه عرفیه و توریه بدیعیه(همان صنعت ایهام در زبان فارسی) فرق گذاشته شده است به این که در توریه عرفیه متکلم لفظ را القاء می کند تا مخاطب معنای نزدیک را بفهمد اما او معنای دور را قصد می کند تا جمله کاذب نباشد....
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2579
#توریه #ایهام #استعمال_لفظ_در_اکثر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#مجله_پژوهش_های_رجالی (شماره سوم)
💠 شماره جدید سالنامه علمی تخصصی"پژوهش های رجالی" منتشر گردید.
🔻در این شماره میخوانید:
1⃣ وثاقت مشایخ ابنابیعمیر، صفوان و بزنطی بر پایۀ توثیق عام طوسی در عدّه
نویسنده:سید موسی شبیری زنجانی
2⃣ دلالت منصب وکالت از معصوم بر وثاقت
نویسنده:سیدمحمدجواد شبیری زنجانی
3⃣ نگرشی نو به واقفۀ اصحاب امام کاظم (ع) در رجال طوسی
نویسنده: هادی صابری
4⃣ اسماعیلبنابیزیاد سکونی در منابع عامه: عناوین، مشایخ و روایات موازی
نویسنده: محمد قندهاری
5⃣ بررسی نسبت اسماعیلبنابیزیاد شامی و اسماعیلبنمسلم سکونی
نویسنده: علی عادلزاده
6⃣ واکاوی سبک کلینی در روایت از بصائر الدرجات و نقش آن در تعیین مؤلف کتاب و تصحیح روایات مشترک
نویسندگان: عمیدرضا اکبری، مجید جعفری ربانی
✅ جهت مشاهده و دانلود مقالات به سایت مجله مراجعه بفرمایید:
🆔 http://rejal.mfeb.ir/volume/8
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#نشست_علمی
شماره 53
موضوع: فتوای معیار در قانون گذاری
🎤 ارائه توسط استاد معظم محمد جواد ارسطا
📆زمان: یکشنبه 29 خرداد ماه
⏱ساعت 19
🔷مکان: خ صفائیه انتهای کوچه 19 سمت راست مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش آنلاین از طریق صفحه مدرسه فقهی در اینستاگرام
🆔 https://www.instagram.com/mfeb.ir
🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 صاحب سر بودن ابوبصیر یحیی الاسدی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻صاحب وسائل بر این عقیده است که ابی بصیری که عاصم بن حمید از او نقل می کند، ابی بصیر مرادی است. ایشان تعبیر «یعنی المرادی» یا «یعنی ابا بصیر المرادی» یا «یعنی لیثا» را در نقل راویانی مانند ابن مسکان، علی بن رئاب و عاصم بن حمید، اضافه کرده است.
ما دو ابی بصیر داریم: ابی بصیر لیث مرادی و ابی بصیر یحیی اسدی. از زمان علامه حلی تصور این بوده که ابی بصیر لیث مرادی ثقه است و ابو بصیر یحیی اسدی واقفی است و روایات او بنابر مبنای عدم پذیرش روایات واقفه، قابل اعتنا نیست. به همین دلیل سعی علما بر آن بوده که قرائنی بیابند که ابو بصیر، مرادی است تا روایات را تصحیح کنند.
مرحوم سید مهدی خوانساری رساله ای درباره ابی بصیر دارد که به "عدیمه النظیر فی احوال ابی بصیر" معروف شده است.
ایشان در این رساله متعرّض دو نکته شده است:
اولا: مراد از ابو بصیر در همه اسناد، ابو بصیر یحیی اسدی است حتی در روایات عاصم بن حمید، ابن مسکان و علی بن رئاب. تنها در روایات عبد الکریم بن عتبه هاشمی که روایات اندکی است، مراد از ابی بصیر لیث مرادی است.
ثانیا ...
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2582&pid=9169#pid9169
#اصحاب_سر_ابوبصیر_یحیی_الاسدی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 اطلاق ثبوتی و اطلاق اثباتی
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
در کلمات زیاد شنیده میشود که اطلاق ثبوتی و اطلاق اثباتی به کار میرود. «اطلاق ثبوتی» از قبیل «آدم برفی» است و اطلاق واقعی، اطلاق اثباتی است........
📚 درس خارج اصول، 8 خرداد 1401.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2581
#مطلق
#مقید
#اطلاق_ثبوتی
#اطلاق_اثباتی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 تبیین صحیح از نظریه ولایت مطلقه فقیه مرحوم امام
👤 #استاد_شهیدی
📝برخی معتقدند که مطابق با نظریه ولایت مطلقه فقیه مرحوم امام، ولی فقیه طبق مصلحت عامه می تواند واجبی را تعطیل کند. به عنوان مثال به بهانه کمبود ارز ، حج را تعطیل کند یا به بهانه افزایش تولید ، وجوب روزه را از گردن کارگرها بردارد.
و لکن تبیین صحیح از نظریه مرحوم امام چنین نتیجه های خلاف ضرورت فقه را در پی ندارد.
...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2576
#ولایت_مطلقه_فقیه
#ولایت_فقیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰یادداشت محقق
✅ عدم لزوم اتحاد جهت احتیاط در اقتدای محتاط به محتاط
🔹در بحث نماز جماعت بین فقها اتفاقی است که مأموم نمی تواند در نماز منجز خود، به نماز احتیاطی امام اقتدا کند؛ زیرا شاید امام مأموربه واقعی نبوده است و مأموم به کسی اقتدا کرده است که مأمور به نماز نبوده است. اما آیا مأموم در نماز احتیاطی خود می تواند به نماز احتیاطی امام اقتدا کند یا خیر؟
🔸مرحوم سید در این فرض فرموده است که: «يشكل اقتداء المحتاط بالمحتاط إلا إذا كان احتياطهما من جهة واحدة» و قریب به اتفاق محشین عروه این تفصیل را از ایشان پذیرفتهاند که اگر جهت احتیاط مأموم و امام یکی باشد اقتدای مأموم به إمام جایز است. برای مثال اگر هر دو از جهت اینکه از روی جهل، سوره را ترک کردهاند-بنابر وجوب سوره در نماز-، نماز را اعاده می کنند یا از این جهت که هر دو از روی غفلت، جلسه استراحت را ترک کردهاند نماز را اعاده می کنند، در این دو صورت، هر یک می تواند به دیگری اقتدا کند.
✅ ولی حق این است که «اتحاد جهت احتیاط» نمی تواند معیار صحیحی برای جواز اقتدای محتاط به محتاط باشد؛ زیرا می توان فروض متعددی بیان کرد که اتحاد جهت نیست، ولی اقتدا صحیح است.
✳️ ادامه بحث و متن کامل مقاله را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/q33294
#یادداشت_محقق
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqh
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
اموال غیر خصوصی و چالشهای فقهی آن.docx
31.5K
#نشست_علمی
#متن
شماره 52
نشست علمی با موضوع:
اموال غیر خصوصی و چالش های فقهی آن
🎤 ارائه توسط استاد معظم مسیح بروجردی
📆زمان: چهارشنبه 11 خرداد ماه
🔷مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🆔 @neshast_mfemb
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #کتاب_شناسی
💠 کتاب جامع احادیث الشیعه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻با وجود اینکه جامع الاحادیث کتاب خوبی است و جمع آوری گسترده تری از وسائل دارد، اما خوش سلیقه نیست و همین باعث شده جایگاه خودش را پیدا نکند. به عنوان نمونه...
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2588
#کتاب_جامع_احادیث_الشیعه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 نبود قدر متیقن در مقام تخاطب، شرط جداگانهای در مقدمات حکمت نیست
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
مرحوم آخوند گفته است که اگر قدر متیقن در مقام تخاطب در کلام وجود داشته باشد، ظهور در اطلاق منعقد نمیشود. در توضیح میتوان گفت گاهی احتمال داده نمیشود که برخی حصهها خصوصیت و برتریای نسبت به بقیه داشته باشند و گاهی ........
📚 درس خارج اصول، 7 خرداد 1401.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2578
#مطلق
#مقید
#مقدمات_حکمت
#قدر_متیقن_در_مقام_تخاطب
#قدر_متیقن_خارجی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir