eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 توقف صدق مخالفت با کتاب بر وجود اقتضای دلالی در آیه 👤 🔻بیان شد: مراد از مخالفت کتاب در باب تراجیح، مخالفت به نحوی است که خبر با آیه جمع عرفی دارد. اما این نحوه مخالفت نیز متوقف بر وجود اقتضای دلالی در آیه شریفه است. برای توضیح این مطلب ... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۸/۲۹ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2610 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 حدود ولایت وضعیه پیامبر اکرم (ص) 👤 📝بنابر آنچه از ادله استفاده می شود ، پیامبر اکرم دو ولایت داشته اند: یک : ولایت تکلیفیه، بدین معنا که اگر در شؤون عامه امر و نهی بکنند ، اطاعتشان واجب است. دو: ولایت وضعیه، بدین معنا که اگر مصلحت عامه اقتضاء کند و ایشان در اموال و نفوس مردم تصرف بکنند ، تصرفشان نافذ است. اما این به آن معنا نیست که بدون سبب شرعی این کار را بکنند ، بلکه ظاهر این است ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2600&pid=9214#pid9214 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 اشکال به قطعیت صدور تمام روایات کافی 🔻 مرحوم آیت الله خویی در مقدمه ی معجم رجال در مقام رد کسانی که تمام روایات کتب اربعه را قطعی الصدور می دانند فرموده برخی روایات در کافی هست که صدور آن از امام صحیح نیست عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ إِنَّهُ‏ لَذِكْرٌ لَكَ‏ وَ لِقَوْمِكَ‏ وَ سَوْفَ تُسْئَلُونَ‏ فَرَسُولُ اللَّهِ ص الذِّكْرُ وَ أَهْلُ بَيْتِهِ ع الْمَسْئُولُونَ وَ هُمْ أَهْلُ الذِّكْرِ کافی ج۱ص۲۱۱ طبق این روایت اگر ذکر خود رسول الله باشد مخاطب آیه کیست؟مراد از ضمیر لک و لقومک چیست؟الترازم به حجیت صدور این روایت صحیح نیست چه برسد به ادعای قطع به صدور ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت پیگیری کنید👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2618 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 شرط حجیت اجماع مرکب 👤 🔻زمانی که اجماع مرکّب به اجماع بسیط بازگشت نکند، معتبر نیست. در مورد زکات غلات یتیم و زکات مواشی یتیم، معلوم نیست در زمان معصومین علیهم السلام ... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2620 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی شمول نفوذ حکم حاکم در کلام صاحب جواهر 👤 📝مرحوم صاحب جواهر می فرماید :اگر حکم حاکم علم وجدانی به خلافش باشد نافذ نیست، ولی اگر حکم حاکم بر خلاف حجت شرعیه باشد، حکم حاکم نافذ است. ایشان می فرماید : اگر کسی روغن حیوانی به شما فروخت ، بعد اختلاف پیدا کردید، شما به بایع گفتی یک قطره عرق جنب از حرام افتاد در این روغن حیوانی، من هم عرق جنب از حرام را نجس می‌‌دانم، ‌تو روغن نجس به من فروختی. بایع هم تصدیق می کند ولکن می گوید عرق جنب از حرام نجس نیست، فقط مانع از نماز است. برای رفع تنازع به ‌حاکم شرع رجوع می کنند. حاکم شرع هم اتفاقا کسی است که طهارت عرق جنب از حرام را قائل است و حق را به بایع داد. صاحب جواهر می‌‌گوید: ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2572&pid=9141#pid9141 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تفسیر روایت محمد بن مسلم ذیل آیه ی فاسئلوا اهل الذکر 👤 🔻 ذیل آیه ی شریفه ی «و ما ارسلنا قبلک الا رجالا نوحی الیهم فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون.» انبیاء/۷و نحل/۴۳ روایتی از محمد بن مسلم وجود دارد:مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِينٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَ‏ مَنْ‏ عِنْدَنَا يَزْعُمُونَ‏ أَنَّ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ‏ أَنَّهُمُ الْيَهُودُ وَ النَّصَارَى قَالَ إِذاً يَدْعُونَكُمْ إِلَى دِينِهِمْ قَالَ قَالَ بِيَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ‏نَحْنُ أَهْلُ الذِّكْرِ وَ نَحْنُ الْمَسْئُولُونَ.(کافی.ج۱ص۲۱۱) این که چگونه اهل بیت را علاوه بر اهل کتاب داخل اهل الذکر بدانیم بحث خود را می طلبد اما سوال این است که می توان طبق این روایت اهل کتاب را از اهل الذکر خارج کرد یا خیر؟......... .http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2622 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 حقیقی نبودن استغفار معصومین علیهم السلام 👤 🔻ظهور استغفار، در ارتکاب گناه است. حقیقت استغفار به حمل شایع، طلب غفران است و این اختصاص به کسی دارد که گناه کرده باشد. استغفار مطرح شده در پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نیز حقیقت استغفار نیست. چنانچه در روایات آمده که ... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۱۰/۲۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2624 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_i
💠 دلالت روایت محمد بن قیس برای صحت بیع فضولی، اشکالات و پاسخ‌ها 📝 یکی از روایاتی که برای صحت بیع فضولی بعد از اجازه، مورد استدلال قرار گرفته است، صحیحهٔ محمد بن قیس است که مشایخ ثلاث آن را نقل کرده‌اند و سند آن نیز تمام است: «محمّد بن قيس گويد: امام باقر عليه السّلام فرمود: امير مؤمنان عليه السّلام در مورد كنيزكى كه فرزند صاحبش او را بدون اجازه و در نبودن پدرش فروخته بود و مشترى با وى همبستر گشته و پسرى آورده بود، سپس صاحب اوّل كنيز با خريدار به منازعه پرداخته، اظهار مى‏داشت كه پسرم بدون اجازهٔ من اين كنيز را فروخته است، حكم فرمود: كه كنيز و فرزندش از آن صاحب اوّل است و او برگيرد. خريدار سوگند ياد كرد كه حقّ من پايمال شد و از حقيقت خبر نداشتم. امام بدو فرمود: تو نيز فرزند او را گروگان گير (چون او باعث اين خسارت تو شده است) و بگو فرزندت را رها نمى‏كنم مگر آنكه فرزندم را رها كنى. مرد چون چنين ديد، معاملهٔ فرزند را امضا كرد و فروش كنيز را پذيرفت». ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19426/#ZFeqh ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی 🔹️ رویدادهای پژوهشی 🔸️ نقد و نظر مباحث تالار 🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج 💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 شرعیت مرحله جعل و عقلی بودن مرحله فعلیت 👤 🔻 باید دانست آنچه شارع مقدس ایجاد می کند یک قضیۀ شرطیه است مبنی بر این که «اگر مکلف مستطیع شد، حج بر او واجب می شود» و این که بعد از تحقق خارجی استطاعت، حکمِ وجوب حج فعلی می شود یک امر عقلی است نه شرعی چون آنچه شارع ایجاد می کند حکم کلی وجوب حج بر مستطیع است اعم از این که خارجا استطاعت محقق بشود یا نشود و این عقل است که... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۳/۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2627 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 بررسی وثاقت نوفلی و سکونی یکی از اسناد مشهور و مهم در کتاب کافی سند مشهور «علی بن ابراهیم عن ابیه عن النوفلی عن السکونی» می باشد. درباره‌ی وثاقت و جلالت «علی بن ابراهیم» تردیدی نیست و «ابراهیم بن هاشم» نیز توسط متأخران توثیق شده است و قدمای اصحاب نیز حداقل قائل به حسن او هستند. اما درباره دو نفر دیگر یعنی نوفلی و سکونی بحث‌های جدی‌تری صورت گرفته است.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19426/#ZRejal ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تفصیل در سرایت حکم از کلی به فرد 👤 🔻سرایت حکم از کلی به فرد تنها در مواردی صحیح است که کلی به نحو مطلق الوجود ملاحظه شده باشد و الا اگر کلی به نحو صرف الوجود ملاحظه شده باشد اتحادی با افراد ندارد تا موجب سرایت حکم از کلی به فرد شود. یک وقت شارع مقدس می گوید اکرم العالم در این صورت به عدد افراد عالم وجوب اکرام داریم و این به معنای این است که کلی عالم به نحو مطلق الوجود ملاحظه شده است که در این صورت ... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۳/۰۷ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2633 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir