🔸 #رجال
💠 فرق میان نقل با واسطه و بلا واسطه
یکی از مباحث شایانِ دقت در علم رجال، نکاتی است که پیرامون بررسی کیفیت انتخاب «مروی عنه» توسط «راوی» وجود دارد؛ نکاتی مانند این که راوی برای نقل روایت از شیخ روایی خود، چه خصوصیاتی را مدّ نظر دارد؛ چه زمانی اقدام به نقل بلاواسطه از وی خواهد نمود؛ به چه سبب از نقل مستقیم از وی ممانعت میکند یا چرا احیاناً با وجود خودداری از نقلِ مستقیم، از نقل غیر مستقیم چشمپوشی نمیکند. نوشته ی پیشِ رو در مورد یکی از مصادیق مطلب پیش گفته، به نقل روایت نجاشی از ابن عیاش جوهری پرداخته است.....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19524/#ZRejal
#نقل_با_واسطه
#نقل_بلا_واسطه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 بررسی شمول اخبار علاجیه در موارد جمع عرفی
👤 #استاد_شهیدی
📝مرحوم صاحب حدائق می فرماید : رجوع به مرجحات باب تعارض مختص به مواردی که امکان جمع عرفی ندارد، نیست. بلکه تعبیر "خبرين مختلفين" که در اخبار علاجیه آمده است ، اطلاق دارد و شامل مواردی که جمع عرفی هم دارند ، می شود.
استاد شهیدی در پاسخ از این اشکال می فرمایند : ...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2567
#اخبار_علاجیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 آیا به ظاهر روایات قطعی السند غیرفقهی می توان اخذ نمود؟
👤 #استاد_معتمدی
📝 حجیت در غیر احتجاجیات اساسا بی معناست. معمولا به مسئله عدم حجیت خبر واحد در ابواب غیرفقهی دقت می شود ولی به عدم حجیت ظواهر و جمع های عرفی در ابواب غیرفقهی توجه نمی شود. یعنی فرض کنید یک روایت قطعی السند داریم که خوردن عسل دوای هر بیماریست. آیا برای کسی که دنبال استفاده استحباب یا وجوب از این خطاب نیست و صرفا به دنبال واقع و علاج بیماری خود است، از این خطاب، واقع کشف شده است؟!....
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2543
#حجیت_ظواهر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#فقه
💠 ارزیابی تحقق موالات در معاملات اینترنتی
📝 از آنجا که کسب و کارهای نوپا (استارتاپها) و بنگاههای کسب درآمد بر بستر فناوری اطلاعات، فرآیند مورد نظر برای کسب درآمدشان را بر سامانههای خودکاری طراحی میکنند که از مباشرت انسانی بینیاز است، ممکن است برخی شرایط معتبر در عقد و معامله در آن رعایت نشود. یکی از این شرایط، «لزوم رعایت موالات در معامله» است که به عنوان یک اشکال جدی در این معاملات مطرح است. برای حل این اشکال، ابتدا دامنۀ اشتراط موالات را بررسی نموده و سپس تحقق آن را در مقام مورد مطالعه قرار میدهیم......
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19524/#ZFeqh
#موالات #موالات_در_معاملات
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
مجله_تااجتهاد:
#معرفی_مقاله
✅ نشر خبـر فحشا
✔ سیدعبدالحسین آلیاسین
🔹 توضیحات:
آنچه در مقاله پیشرو مطرحشده، بررسی حکم اشاعه فحشا - به معنای نشردادن خبر فحشا نه خود فحشا– بهصورت یک عنوان مستقل از دیگر عنوانهای محرمه است؛ بهگونهای که حتی اگر «نشر خبر فحشا» تحت ادله حرمت غیبت یا تهمت و ... نیز قرار نگیرد، بهعلت صدق همین عنوان یادشده حرام باشد و در اثنای بحثها، به برخی از مسائل دیگر نیز پرداخته شده است؛ از جمله: آیا «نقل خبر فحشا» بدون اینکه اشاعه و نشر بر آن صادق باشد نیز حرام میباشد؟
آیا نقل و بازگوکردن گناهانی که فاحشه ـ گناهی که قباحتش بیّن و آشکار است یا شدیدتر است از دیگر گناهانـ بر آنها صادق نیست نیز حرام است؟ از مجموع ادله بیانشده در مقاله به این نتیجه میرسیم که اشاعه فحشا (نقل و بازگوکردن و نشر اخبار فواحش) بهصورت یک عنوان مستقل حرام نیست؛ بلکه در صورتی حرام است که عنوان حرام دیگری بر آن صادق باشد؛ یعنی در قالب غیبت یا بهتان یا اذاعه سرّ مؤمن یا ایذای مؤمن یا تذلیل و تشویه چهره جامعه مؤمنان یا ترویج ابزار و آلت معصیت یا اعانه بر اثم یا پدیدساختن مفسدههایی مانند از بین رفتن حس اعتماد بین اشخاص و بدبینشدن به دین اسلام و ... قرار گیرد و البته با توجه به نتیجه پیشگفته، حکم حرمت «نقل خبر گناه» دائرمدار صدق «اشاعه» و صدق «فاحشه» نخواهد بود.
#دوفصلنامه_علمی_پژوهشی_پژوهههایفقهیتااجتهاد
🌐 لینک دانلود مقاله:
http://taejtehad.mfeb.ir/article_38681.html
🆔 @taejtehad_mfeb
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 جریان اشتغال در شک اصل تکلیف
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻شک در قدرت داشتن یا نداشتن به شک در اصل تکلیف باز می گردد ولی چنانچه اصل وجود ملاک معلوم باشد و شک در قابل استیفا بودن یا نبودنش داشته باشیم مجرای اشتغال است.
بله ...
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2651
#اشتغال_شک_در_قدرت_اصل_تکلیف
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 تفسیر جدید از حدیث لا تعاد
👤 #استاد_مفیدی
🔻عده ای از فقهاء جزئیت یک واجب را مقوم واجب می دانند و معتقدند طبق قاعده اگر مکلف یک جزء واجب را اتیان نکرده باشد باید عمل را دوباره اعاده کند مگر اینکه خود شارع اعاده را لازم نداند مثل حدیث لا تعاد که طبق آن مثلا تشهد که واجب است اگر سهوا اتیان نشود نماز نیازمند اعاده نیست.
به نظر ما .....
📚 درس خارج
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2555
✅
#حدیث_لاتعاد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 آیا «الفقیر» در «اکرم الفقیر العادل» مطلق است؟
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
اگر مولا به خادمش بگوید «اکرم الفقیر العادل» پرسیده میشود که آیا عنوان «الفقیر» مطلق است یا مقید؟ به نظر ما در این خطاب اصلاً عنوان «الفقیر» در خطاب نیامده است، بلکه........
📚 درس خارج اصول، 4 خرداد 1401.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2552
#مطلق
#مقید
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
💠 #نشست_علمی
شماره 54
نشست علمی با موضوع:
ظرفیت منطق های جدید و هوش مصنوعی در فرآیند استنباط
🎤 ارائه توسط استاد محترم علیرضا شهبازی
📆زمان: چهارشنبه 11 آبانماه
⏱ساعت 18:15
🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی)، مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 تذکر نکته ای در روش تصحیح و تفسیر متن
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که کتابهایی که ناظر به یکدیگر نوشته شده اند را بشناسیم.
توجه به نکته مذکور در دو جهت سودمند است:
1: گاهی در تفسیر یک عبارت دچار اشکال می شویم در اینجا با مراجعه به کتابهایی که ناظر به کتاب مورد نظر نگلشته شده اند احیانا می توانیم اشکالات مورد نظر را حل کنیم.
بطور مثال شهید اول...
2. گاهی برخی از کتب دارای عبارات ناسازگار و غلطهای نسخه ای هستند در این گونه موارد اگر کتابهای ناظر به این کتب را بشناسیم می توانبم بعنوان نسخه فرعی برای تصحیح نسخه کتاب مورد نظر استفاده کنیم.
بطور مثال تفسیر ابوالفتوح رازی یا فقه القرآن راوندی ...
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2650
#روش_تصحیح_تفسیر_متن
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_i
📌 شماره 93 #لوح_پژوهشی_ذکری
بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد.
http://fa.mfeb.ir/?p=19936
✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند.
🆔@mfebir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
06 Zekra 93 small size.pdf
1.81M
💠 نسخه نشر دیجیتال #لوح_پژوهشی_ذکری
🔸 شماره 93
✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس
🆔 @mfebir
ارسال بفرمایید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
05 Zekra 93 final2.rar
11.85M
💠 نسخه قابل چاپ #لوح_پژوهشی_ذکری
🔸 شماره 93
✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس
🆔 @mfebir
ارسال بفرمایید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
📌 شماره 94 #لوح_پژوهشی_ذکری
بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد.
http://fa.mfeb.ir/?p=19941
✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند.
🆔@mfebir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
05 Zekra 94 نسخه نشر دیجیتال.pdf
1.73M
💠 نسخه نشر دیجیتال #لوح_پژوهشی_ذکری
🔸 شماره 94
✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس
🆔 @mfebir
ارسال بفرمایید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
05 Zekra 94 نسخه چاپ.zip
13.39M
💠 نسخه قابل چاپ #لوح_پژوهشی_ذکری
🔸 شماره 94
✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس
🆔 @mfebir
ارسال بفرمایید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
Neshast Elmi54_401_08_11_Shahbazi.MP3
28.7M
#نشست_علمی
#صوت
شماره 54
نشست علمی با موضوع:
ظرفیت منطق های جدید و هوش مصنوعی در فرآیند استنباط
🎤 ارائه توسط استاد محترم علیرضا شهبازی
📆زمان: چهارشنبه 11 آبانماه
🔷مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🆔 @neshast_mfemb
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 واقعیت داشتن یا نداشتن مرحله فعلیت احکام
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻در مورد مرحله فعلیت دو مبنا وجود دارد:
1_ استاد شبیری به تبع قوم مرحله فعلیت را مرحله ای واقعی می دانند که بعد از تحقق مرحله جعل و تحقق موضوع محقق می شود. ایشان البته واقعیت را بر دو قسم می دانند واقعیت انتزاعی و غیر انتزاعی و مرحله فعلیت را واقعی انتزاع شده از مرحله جعل می پندارند. ایشان همچنین موضوع حکم عقل به لزوم امتثال را مرحله فعلیت می دانند.
2_ در مقابل مرحوم صدر هستند که موضوع حکم عقل به لزوم امتثال را تحقق مرحله جعل یا همان کبری بعلاوه تحقق موضوع که صغری است می دانند بی آنکه ... .
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2656
#مرحله_فعلیت
#واقعیت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔷 #اصول
💠 ثمرۀ بحث از حقیقت وضع
برخی دربارۀ ثمرۀ بحث وضع اشکال کرده و گفتهاند این بحث یک بحث عمیق زبانشناسی است که ثمرهای در شناخت معانی آیات و روایات ندارد و زائد است.
در پاسخ گفته میشود که اگرچه علمای علم اصول این بحث را به عنوان....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19524/#ZOsoul
#وضع #حقیقت_وضع
#ثمره_وضع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 جواز تمسک به عام در شبهات مصداقیه
👤استاد_شهیدی
اگر دو شرط در عام وجود داشته باشد میتوان در شبهه مصداقیه به عام تمسک کرد:
شرط اول این است که شان مولا در عام این باشد که خودش تمام غرضش را بر مصادیق تطبیق کند، یعنی تعیین صدق موضوع در خارج را نیز مولا به عهده گرفته باشد.
شرط دوم این است که از ظاهر مخصص برداشت نشود که مولا شان تطبیق را به مکلف واگذار کرده است.
برای احراز شرط اول عام یا باید قضیه خارجیه باشد مثل اکرم جیرانی، یا باید قضیه حقیقیه ای باشد که مصادیقش کلی باشند و شک در مصادیقش، شبهه حکمیه باشد.
برای احراز شرط دوم ...
📚 درس خارج اصول، ۱۱ آبان ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2657
#تمسک_به_عام_در_شبهه_مصداقیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
✅ #گزارش_علمی ٣٠
💠 موضوع : هویت حقوقی اعتبار و بازخوانی مفاهیم حق و حکم و ملک بر اساس آن
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین مجید دانشفر
📆زمان: دوشنبه ٢٣ آبانماه ساعت ١٨
✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، اتاق کنفرانس طبقه اول
🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا
🆔️ @neshast_mfemb
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#فقه
💠 وظیفه در دوران بین «درک یک رکعت با وضو» یا «درک تمام نماز با تیمم»
📝 یکی از قواعدی که در باب اوقات نماز در فقه، کاربرد بسیاری دارد قاعده ی «من أدرک» است. این قاعده از روایاتی با مضمون «من أدرک رکعة من الصلاة فقد أدرک الصلاة: هر کس رکعتی از نماز را در داخل وقت درک کند، گویا تمامی نماز را درک کرده است» استنباط شده است.
یکی از فروعاتی که بر این قاعده ی فقهی مترتب میشود، مسأله تعیین وظیفه ی مکلف در دوران بین «درک یک رکعت از نماز در وقت با وضو» یا «درک تمام نماز در وقت با تیمم» است. در این مختصر به بررسی این فرع فقهی و بیان اقوال در رابطه با آن میپردازیم.....
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19339/#ZFeqh
#قاعده_فقهی
#من_ادرک #رکعت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 موارد مرجعیت عرف در تشخیص مصداق
👤#استاد_شهیدی
این قاعده که عرف مرجع در تشخیص مصادیق نیست، و تشخیص مصداق کار عقل است، و عرف فقط مرجع در تشخیص مفاهیم میباشد، یک تبصره دارد.
اگر شک واقعا متمحض در مصداق باشد مثل اینکه بگویند: اذا تصورت شیئا موجودا فتصدق، و عرف عام، فرشته را شی موجود نداند، یا در گذشته جاذبه را شی موجود نمی دیدند، در این موارد تشخیص مصداق با عرف نیست و کار عقل است، زیرا بازگشت مسئله به کشف یک امر تکوینی میباشد و این بر عهده عقل است.
اما یک وقت تشخیص مصداق، بازگشتش به سعه و ضیق مفهوم است. مثل شک در مصداق دلیل الدم نجس....
در بحث استصحاب عدم ازلی هم همین مطلب می آید....
📚 درس خارج اصول، ۲۳ آبان ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2662
#مرجعیت_عرف_در_تشخیص_مصداق
#استصحاب_عدم_ازلی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 ملکیت اعتباری خداوند
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻ملکیت اعتباری خداوند
خداوند تکوینا مالک همه اشیا است اما ممکن تشریعا و اعتبارا نیز برای خداوند اعتبار مالکیت شود.
فان لله خمسه و لرسوله که در بحث خمس مطرح ات را برخی خواستند توجیه کنند ولی لزومی ندارد توجیه شود چون ممکن است خداوند برای خود اعتبار ملکیت کند.
نذر نیز ... .
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2664&pid=9353#pid9353
#ملکیت_اعتباری_خداوند
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #کتابشناسی
💠 منابع حکم شرعی از دیدگاه ابن ادریس حلی در سرائر
به نظر ابن ادریس، احکام فقهی را میتوان از چهار طریق کتاب، سنت متواتر، اجماع و عقل به دست آورد. البته طریق عقلی وقتی دلیل محسوب میشود که فقیه از سه طریق دیگر دلیلی نداشته باشد.
کتاب
استدلال به آیات الأحکام در سرائر جایگاه ویژهای دارد؛ چنانکه ابن ادریس در موارد فراوان در استنباط حکم شرعی به سراغ قرآن رفته و با استفاده از قواعد و ادبیات عرب....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19339/#ZKetabshenasi
#منابع_فقه #سرائر
#ابن_ادریس
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir