🔰 #فقه
💠 تحلیل اشتباه از «ماهیت بیع»، در اثر تلقی اشتباه از حقیقت «اضافه»
👤 #استاد_فرحانی
در رابطه با «اباحۀ جمیع تصرفات» اختلاف نظری وجود دارد؛ شیخ انصاری آن را صحیح نمیداند. محقق خوئی معتقد است این به خاطر مبنای اشتباه شیخ در تحلیل بیع است. حضرت امام(ره) توأمان هم مدعای شیخ انصاری را نقد میکند، هم مدعای محقق خوئی را. ایشان مدعی هستند که محقق خوئی به خاطر تلقی نادرست از حقیقت اضافه، تحلیل نادرستی از حقیقت بیع ارائه کرده اند. تفصیل مطلب اینکه ...
📚 درس خارج فقه معاطات، سال تحصیلی 1401-1402، جلسات 32 تا34.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2760
#بیع
#اضافه
#اباحه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #فقه
💠علت ماندگاری شیخ طوسی و تآلیف ایشان
👤 #استاد_قائینی
بنده یک زمانی در حالات شیخ #طوسی تتبع کردم تا بفهمم علت ماندگاری و برکت تالیفات شیخ چیست؟! به این نتیجه رسیدم که تمام تالیفات شیخ طوسی برای این است که سد حاجات شیعه کند نه برای این که بگوید من کتاب نوشتم....
📚 درس خارج فقه، 18/09/1401
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2748
#العدّه
#الاستبصار
#المبسوط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 شبههٔ تنافی منجزیت امارات و قاعدهٔ قبح عقاب بلابیان
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
شبههای مطرح است که دو حرف اصولیها با هم نمیسازد: از یک طرف گفتهاند که اماره قائم مقام #قطع_طریقی میشود، لذا تکلیف را منجز میکند. در نتیجه عقوبت بر مخالفت اماره قبیح نیست؛ ولی از طرف دیگر #قاعده_قبح_عقاب_بلابیان را قبول کردهاند که معنایش این است که اگر مولا عبد را به خاطر مخالفت تکلیفی عقاب نماید که نسبت به آن قطع نداشته باشد، این عقوبت قبیح است. (مراد از بیان، خصوص قطع است؛ لذا قبح عقاب بلا بیان یعنی قبح عقاب بلا قطع). مجموعاً ۵ جواب به این شبهه داده شده است...
📚 درس خارج اصول، ۲۴ مهر ۱۴۰۱.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2771
#اماره
#قطع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #رجال
💠 روشی دقیق برای توثیق محمد بن یحیی الصیرفی
👤 #استاد_شهیدی
محمد بن یحیی الصیرفی توثیق خاصی ندارد ولی می شود وثاقت او را اثبات کرد چون در ثواب الاعمال صفحه 80 دارد محمد بن یحیی اخی مغلس الصیرفی معلوم میشود محمد بن یحیی صیرفی برادر مغلس است. این را بگذارید کنار کلام نجاشی که میگوید محمد بن یحیی الخثعمی اخو مغلس کوفی #ثقة...
📚 درس خارج فقه تاریخ ۲۵ دی ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2770
#محمد_بن_یحیی_الصیرفی
#توثیق
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 تفکیک انحلال ثبوتی از انحلال اثباتی و تاثیر آن در بحث خطابات قانونیه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 گاهی حکم به معنای اعتبار واقعی و اراده واقعی مولا در عالم ثبوت متعدد است.
وقتی شارع میگوید علما را اکرام کن به عدد افراد عالم اعتبار دارد و در بحث انحلال توضیح دادیم که در این نوع انحلال جعل واحد است اما مجعول متعدد است و اراده و تحریک به اکرام هر عالمی مستقل از عالم دیگر است در نتیجه عصیان یا اطاعت هرکدام مستقل از دیگری بوده و ارتباطی به یکدیگر ندارند. پس در انحلال ثبوتی حکم (در عموم استغراقی و امثال آن) در همه مراحلش اعم از مرحله حب و اعتبار و امتثال، انحلالی است اما همان طور که اشاره شد معنای این انحلال این نیست که انشائات و جعل های متعدد وجود دارد چون ممکن است با انشاء و جعل واحد منشأها و مجعولات متعدد را ایجاد کرد و در بحث انحلال این نکته را متذکر شدیم که برخی از نقضهایی که مرحوم امام به نظریه انحلال وارد کردند و در مقابلش نظریه خطابات قانونی را برگزیدند ناشی از خلط بین انحلال انشاء و انحلال منشاء می باشد یعنی ایشان تصور کرده نظریه انحلال مربوط به عالم جعل و انشا بوده لذا به آن اشکال نموده که واضح است که انشاء و جعل متعدد نیست در حالی که نظریه انحلال مربوط به عالم منشاء و مجعول است نه عالم جعل
انحلال در مقام اثبات..
📚 خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2761
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#فقه
چرا استحباب اذان و اقامه اختصاص به فرائض یومیه دارند؟
#استاد_گنجی
استاد گنجی فرمودند: اینجا دو بحث وجود دارد یکی بحث مقتضی نداشتن استحباب #اذان و #اقامه به غیر فرائض یومیه است و دیگری بحث مانع. از نظر استاد مقتضی استحباب وجود دارد و آن اطلاق لا صلاة الا باذان و اقامه. ولی تسالم و مویداتی وجود دارد که مانع برای استحباب هستند...
جلسه 53 تاریخ 20 اذر ماه 1401
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2769&pid=9624#pid9624
#یومیه
#نافله
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 عدم وحدت سیاق بین نماز و روزه در حدیث مروا صبیانکم بالصلاه
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 ما بیان کردیم که امر بعد از امر طریقی است و دلالت بر مشروعیت امر دوم می کند و بنابراین در روایت مروا صبیانکم بالصلاه، نماز صبی شرعی خواهد بود. اما برخی به این ثمره اشکال کرده اند که با توجه به سیاق روایت که روزه قطعا تمرینی است، نماز هم تمرینی خواهد بود که ما جواب دادیم که وحدت سیاق وجود ندارد؛ چون وحدت موضوع در اینجا نیست، علاوه بر اینکه شاهد بر شرعیت #عبادت_صبی داریم.
📚 درس خارج اصول (جلسه65، 1401/10/19)
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2759
#روزه
#صبی
#نماز
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 عدم صحت تقسیم مرتد فطری به معاند و اعتقادی
👤 #استاد_محمدجواد_فاضل
مطلبی که در زمان ما هم گاهی اوقات مطرح می شود، این بحث است که آیا تقسیم مرتد به مرتد معاند و مرتد اعتقادی درست است یا نه؟ آیا می توان از ادله استفاده کرد که #مرتد_فطری از روی عناد محکوم به این احکام است؟ در زمان ما برخی اعتقاد دارند که آن مرتد فطری که در این روایات احکام برایش ذکر شده، از قبیل قتل، تقسیم الاموال، بینونت مرائه از او، اینها در جایی است که از روی عناد ارتداد حاصل شده باشد، اما اگر یک کسی می گوید نه، من با اسلام عنادی ندارم، رفتم تحقیق کردم ادله و براهین را کنار هم گذاشتم، از حیث دلیل به این نتیجه رسیدم، از حیث فکر و اعتقاد به این نتیجه رسیدم، اسم این را می گذارند مرتد اعتقادی، می خواهند نتیجه بگیرند در زمان ما خیلی از کسانی که مرتد می شوند، مرتد اعتقادی هستند و مرتد اعتقادی محکوم به این احکام نیست، آنکه محکوم به این احکام است مرتد عِنادی است، در نتیجه اگر یک کسی عِناد ندارد، کارش پژوهش و تحقیق است این عنوان اعتقادی را دارد و مشمول این ادله نیست.
📚 درس خارج فقه 20 دی 1401
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2763
#مرتد
#معاند
#اعتقادی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸#اصول
💠مقتضای دلیل واجب موسع نسبت به وجوب بدار در فرض احتمال طرو مانع
👤#استاد_قائینی
آیا مکلفی که احتمال می دهد مانع از امتثال برای او ایجاد شود جایز است امتثال را تاخیر بیاندازد؟
اطلاق لفظی دلیل واجب موسع از بیان جواز تاخیر ساکت است؛زیرا دلیل فقط ناظر به ثبوت وکفایت امتثال متاخر است. اما مقتضای اطلاق مقامی جواز بدار است؛زیرا لزوم بدار از موارد مغفول نزد عرف است ونیاز به بیان شارع دارد وچون بیانی از شارع بر لزوم بدار نرسیده است، تاخیر جایز خواهد بود،کما اینکه مقتضای قاعده اشتغال ذمه به تکلیف یقینی لزوم بدار است ...
📚درس خارج اصول،18 دی 1401
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇🏽👇🏽👇🏽
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2755
#تاخیر
#موسع
#بدار
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 کیاست در گفتار و نوشتار
در قصه تنباکو که میرزا میخواست اقدام کند، سعی عمدهاش این بود که جهات مختلف در نظر گرفته شود.
یکی اینکه معتقد بوده است حتّی المقدور ناصرالدین شاه تضعیف نشود؛ حتّی شنیدم بعد از آنکه میرزا بالأخره به ناچار اقدام کرد، میفرمود که خوب نشد #شاه_شیعه را در مقابل دیگران تضعیف کردیم.
لذا فوری تصمیم نمیگرفت؛ چون بالأخره این پادشاه متظاهر به تشیّع است، علاقهمند هم بوده، و ممکن است با تضعیف او، عثمانی بخواهد ایران را قبضه کند. یک کمی خطر قبضه کردن هم بوده است و در بعضی جاها هم پیش میآمدند و میگرفتند. لذا با توجّه به این خطر، میرزا نسبت به صدور حکم دست نگه میداشت.
✅ #لوح_پژوهشی_ذکری 👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=14291/#ZJore
#میرزای_شیرازی #کیاست
#شاه_شیعه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 پاسخی جدید به یک سؤال تکراری: امکان اخذ قطع به حکم در موضوع همان حکم
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
یکی از سؤالاتی که در بحث قطع مطرح است، این است که آیا شارع میتواند بگوید شرب این مایع بر مکلفی حرام است که قطع به حرمت شرب آن داشته باشد؟
به نظر ما، اخذ #قطع به حکم در موضوع همان حکم کاملاً شدنی است ولی اخذ #علم به حکم در موضوع همان حکم -حتی اگر نشدنی باشد- اما شارع میتواند مسیری را طی کند که در عمل، نتیجه با نتیجهٔ اخذ علم در موضوع یکی شود.....
📚 درس خارج اصول، ۱ تا ۳ آبان ۱۴۰۱.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2778
#دور
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 بررسی لابشرط بودن موضوع نسبت به محمول
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 گفته می شود در قضیه (زید عالم) برای حمل نمودن عالم بر زید لازم است زید را نسبت به عالم لا بشرط در نظر بگیریم چون اگر بشرط شی باشد مفاد قضیه اینگونه میشود (زید العالم عالم) و این قضیه بشرط محمول بوده و فایده ای ندارد.
اگر بشرط لا باشد میشود (زید غیر العالم عالم) و این مستلزم تناقض است.
پس باید لا بشرط در نظر گرفته شود تا محذوری پیش نیاید.
اما این مطلب در قضایایی ...
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2762
#لابشرط
#صار
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa