eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.2هزار دنبال‌کننده
992 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 بیان مختار استاد در موارد تزاحم در صورتی که احدالمتزاحمین بالخصوص محتمل الأهمية باشد 👤 ⬅️ در موارد تزاحم در صورتی که أحد المتزاحمين بالخصوص محتمل الأهمية باشد، مرحوم آقای و آقای قائل به لزوم تقدیم محتمل الأهمية هستند مطلقا اما استاد احمدی شاهرودی قائل به تفصیل بوده و می فرمایند: این مسئله دو صورت دارد چرا که گاهی ما دليل لفظی همچون اطلاق و یا عموم مبنی بر وجوب محتمل الأهمية داريم و اخری دليل لفظی نداریم؛ اگر چنانچه اطلاق و یا عمومی مبنی بر وجوب محتمل الأهمية داشتيم در این فرض ... 📚 درس خارج اصول، ۲ اسفند ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2884 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 بررسی قاعدهٔ ملازمه: ملازمه بین حسن و قبح عقلائی با وجوب و حرمت شرعی 👤 بنا بر پذیرش ، اگر عملی مثل رد امانت نزد عقلاء واجب باشد، آیا نزد شارع هم واجب است؟ مشهور علما بین حکم عقلایی و حکم شرعی را منکر شده‌اند؛ اما مرحوم این ملازمه را ثابت دانسته است؛ زیرا در نظر ایشان شارع مقدس خودش یکی از ، بلکه سید العقلاست؛ اما استدلال ایشان حداقل سه اشکال دارد.... 📚 درس خارج اصول، ۱۵ آبان ۱۴۰۱. ✅برای مشاهده ادامه مطلب و مباحثه در این موضوع، روی لینک تالار علمی فقاهت بزنید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🔰 💠 تصویر درست مبحث «إجزاء» 👤 حضرت امام(ره) پس از اشکال به نظریۀ مشهور در مبحث ، و ریشه یابی اشکال آنان، مبحث إجزاء را به صورتی روان و بدون پیچیدگی های قبل، ترسیم می کنند. بدین صورت که شارع مقدس فقط یک امر به «» کرده است، بعد از تعلق امر به جامع، شارع برایش اجزاء و شرایط اعتبار می کند. تغییر شرایط و اجزاء، خللی به جامع نمی زند، لذا نیازی نیست برای توجیه تغییر اجزاء و شرایط، قائل به تعدد امر شویم... نتیجه اینکه در شرایط اضطراری «صلاة بدون سوره» مامور به است و اگر اضطرار ولو در وقت برطرف شود، هیچ نیازی به اعاده یا قضا نیست، حتی بالاتر از این ها، اگر حین عمل اضطرار برطرف شود... 📚 درس خارج فقه خلل الصلاة، جلسه ۲۹ و ۳۰( ۲۱ و ۲۶ آذر) ✅ برای مشاهده ادامه مطلب ومباحثه در این موضوع، روی لینک تالار علمی فقاهت بزنید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 مناجات شعبانیه 🔻کار شما جوانهای عزیز آسان‌تر از ما است. جوانها با دلهای پاکشان، با دلهای صافشان، با عدم آلودگی‌هایی که در طول زمان برای انسان به وجود می‌آید، بیشتر آمادگی دارند؛ و قدر بدانند این آمادگی را، این دعاهای ماه مبارک شعبان را، بخصوص این مناجات [شعبانیّه] را؛ مناجات معروفی که از ائمّه (علیهم‌السّلام) نقل شده است. بنده یک‌وقتی از امام بزرگوار سؤال کردم که در بین این دعاهای مأثور از اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)، شما بیشتر دلبسته‌ی کدام دعا هستید و به آن اُنس دارید؛ فرمودند مناجات شعبانیّه و دعای کمیل. ایشان، این مرد عارفِ پخته‌ی عمل‌کننده‌ی در راه خدا، به این دو دعا توجّه داشتند. 📚 بیانات رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم. ۱۳۹۶/۰۲/۲۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 قبول توبه مرتد فطری در دیدگاه فقها و راه های جمع بین ادله 👤 در بحث اقوال در قبول توبه مرتد فطری مجموعا ۵ قول در مسئله وجود دارد که عبارت است از: قول اول منسوب به مشهور فقها مبنی بر عدم قبول توبه او در ظاهر و باطن قول دوم منسوب به ابن جنید مبنی بر قبول توبه او در ظاهر و باطن قول سوم که تفصیل بین قبول توبه مرتد فطری در باطن و عدم قبول آن در ظاهر است که سه تفسیر از آن شده است که مراد از ظاهر آیا احکام دنیویه او مانند قتل و جدایی از زوجه او است؟ و یا قبول نکردن توبه در دنیا؟ و یا نجاست او است؟ و مراد از باطن نیز آیا سرای آخرت؟ یا پاک شدن در ادامه زندگی دنیا؟ و یا رابطه او با خداوند در دنیا است؟ در ادامه به بیان روایات متعارض در مسئله پرداخته و دو روش جمع عرفی بین ادله مطرح می شود... 📚 درس خارج فقه، ١٨ بهمن ۱۴۰۱، جلسه ۷۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠ملاک حجیّت علوم نظری،تجربی،کاربردی 👤 پایگاه حجیت علوم بازگشت به ندارد که مرحوم شهید صدر در اسس المنطقیه دنبال کرده‌اند، بلکه حجیت علوم به این است که تابع باشند؛ لذا وقتی رفتار اجتماعی پیدا می‌کند که همه علوم تابع وحی شده و از این طریق به حجیت رسیده باشد. به عبارت دیگر محاسبات علمی در ساخت مسکن و شهر و سایر امور تا به حجیت نرسد قابل اعتماد نیست و وقتی حجیت پیدا می‌کند که وحی در آنها جریان پیدا کرده باشد. لذا همانطور که در باید یقین مستند به تولی ایجاد شود تا به حجیت برسد، در سایر علوم هم یقینی حجیت دارد که مستند باشد... 📚درس خارج فلسفه اصول، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 موارد حجیّت قول غیر ثقه و عدم حجیّت قول ثقه 👤 در برخی موارد، قول ثقه نزد عقلا حجت نیست. و همچنین در برخی موارد قول غیر ثقه نزد عقلا حجت تلقی می‌گردد. تشخیص این موارد وابسته به تشخیص ملاک حجیّت خبر ثقه نزد عقلاست. ملاک حجیت خبر ثقه در یک موضوع خاص، صدق کلام او در نوع موارد است. صدق در نوع موارد، نزد عقلا قرینه بر صدق او در خصوص این خبر است. در برخی از اخبار، خصوصیاتی وجود دارد که باعث می‌شود عقلا به این قرینه نوعیه اعتماد نکنند. برخی از این موارد عبارتند از: .... 📚 درس خارج فقه، ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 ارکان اربعۀ یک عالِم ارکان اربعۀ یک عالِم - که اگر در او جمع شوند، صلاحیّت مرجعیّت دارد -، در میرزا وجود داشته: علمیّتش در درجۀ اول، تقوایش در درجۀ اول، اخلاقش در درجۀ اول، عقلش هم در درجۀ اول بوده. این چهار چیز در میرزا در حدّ اعلا بوده و هیچ نباید کسی شک در علمیّت میرزا بکند و اگر هیچ شاهدی نبود جز همین شاگرد‌ها، همین که هر چه ملّای متفکّر می‌بینیم، تربیت‌شده اویند، کافی بود؛ مثل وحید بهبهانی که شاگردانی همانند بحر‌العلوم، صاحب ریاض، کاشف الغطاء، میرزا مهدی شهرستانی، سید محسن اعرجی و ملا مهدی نراقی نشان‌دهندۀ موقعیت علمی ممتاز اوست. دو نفر ملّا هست در تاریخ شیعه که شاگرد‌های آن‌ها مهم‌ترین شاگرد‌های اعصارند: یکی وحید بهبهانی است و دیگری میرزای شیرازی. ✅ 👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=15223/#ZJore ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 علامتهای تشخیص نقل به لفظ و نقل به معنی در روایات 👤 🔻 در روایات یکی از مسائل مهم توجه به این نکته است که روایت نقل به لفظ است یا نقل به معنی است و برای تشخیص این مساله باید به نکاتی مانند داب راوی، خصوصیات راوی مانند عرب اصیل بودن ، ادیب بودن و در روایات فقهی فقیه بودن یا خصوصیات روایت مانند توقیع و مکاتبه بودن، املایی بودن، بیان حال بودن، خانواده احادیث و غیره و همچنین باید به کیفیت تحمل حدیث هم توجه شود... 📚 برگرفته از صوت نقل به لفظ و نقل به معنی در موسسه امام خمینی 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 مستحب نبودن جهر به بسم الله در نماز برای زنان 👤 استحباب بلند گفتن بسم الله برای زنان دلیلی ندارد و روایاتی مانند(الجهر ببسم الله فی جمیع الصلوات سنه) با توجه به مستحب نبودن جهر در نمازهای جهری برای زنان، اطلاقی ندارند روایت علامات المومن هم در این مورد اطلاق ندارد، زیرا... 📚 درس خارج فقه تاریخ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
هدایت شده از جناح کوئیز
📣 برای اولین بار در علوم حوزوی ⚜️مسابقات آنلاین علمی جناح کوییز⚜️ 📚#نحو و... دانسته های تخصصی خودت رو تو رقابت های به چالش بکش و تقویت کن. رقابت کن🥇،آموزش ببین🧠، جایزه بگیر🏆 شما هم 🏆 باشید مسابقه بزرگ جناح کوییز به مناسبت نیمه شعبان همراه با : (با حمایت مالی بنیاد خیرین حوزه های علمیه) 🥇نفر اول ۲۰میلیون ریال 🥈نفر دوم ۱۵میلیون ریال 🥉نفر سوم ۱۰میلیون ریال و به یک کاربر از ۵۰ نفر اول به قید قرعه ۵ میلیون ریال اهداء می گردد. زمان شروع رقابت: المعظم از ساعت ۰۰:۰۰ روز چهارشنبه لغایت ۲۴:۰۰ ایده،مدیریت ساخت و تولید سوال توسط برخی طلاب درس خارج فقه و اصول قم، با مجوز رسمی از سازمان تبلیغات. 🏃‍♂ اطلاعات بیشتر و دریافت نرم افزار از کانال 🀄️ @janahquiz
🔰 💠 نظریات در مورد نحوه وجود اشخاص حقوقی 👤 یکی از مباحث مرتبط با اشخاص حقوقی، تحلیل نحوه وجود آن است. نظریه اول برای تحلیل وجود شخص حقوقی، وجود فرضی و مجازی آن است. مقصود از نظریه وجود فرضی و مجازی این است که در خارج صرفاً اشخاص حقیقی وجود دارند، اما بالعرض و المجاز، وجود و همچنین حقوق و تکالیفی که برای شخص حقیقی است، به شخص اعتباری نیز نسبت داده می‌شود. طبق این نظریه نسبت دادن وجود به شخص حقوقی همانند نسبت دادن جریان به میزاب است. عمده اشکال در این نظریه این است که حق و تکلیف را منوط به اراده و شعور دانسته است،‌ در حالی که چنین شرطیتی وجود ندارد. 📚 برگرفته از صفحه ۴۹ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠نقد کلام محقق خوئی و شهید صدر در تحریر محل نزاع اجتماع امر و نهی 👤 محقق فرموده است محل نزاع در اجتماع امر ونهی، برگشت می کند به یک نزاع صغروی به معنای اینکه آیا تعدد عنوان موجب تعدد معنون می شود یا نه؟ به عبارت دیگر آیا ترکیب بین دو عنوان اتحادی است یا انضمامی؟ شهید صدر نزاع را صغروی و کبروی دانسته است و فرموده است: دو نزاع کشف تعدد عنوان از تعدد معنون و برفرض عدم کشف مصحح بودنِ تعدد عنوان برای جواز اجتماع امر ونهی، محل بحث است. به نظر استاد مساله جواز اجتماع امر و نهی در جایی که تعدد عنوان موجب تعدد معنون باشد؛ اصلا محل اختلاف و نزاع نیست. یعنی اگر عناوین متعلقات احکام از قبیل عناوین حقیقی باشند که تعدد آنها موجب تعدد معنون است در جواز اجتماع تردیدی نیست و اصلا محل بحث نیست و لذا حق به نظر ما این است که همان طور که مرحوم آخوند فرمودند یک نزاع بیشتر در این مساله وجود ندارد و آن یک نزاع هم نزاع کبروی است و اینکه در موارد ترکیب اتحادی، اجتماع امر و نهی جایز است یا نه؟ 📚درس خارج اصول، ۹ اسفند ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 ثمره عملی نداشتن بین قول به علیت تامه داشتن و یا اقتضا داشتن علم اجمالی برای وجوب احتیاط 👤 در بحث علم اجمالی یک بحثی است که آیا علم اجمالی علیت تامه دارد برای وجوب احتیاط یا اقتضا دارد. استاد فرمود: بین این دو نظریه از جهت عملی تفاوتی نیست و در حقیقت فقط ثمره علمی دارد. در نتیجه مواردی که شارع ترخیص داده است قائلین به علت تامه بودن علم اجمالی می گویند کشف بدل می شود ولی اقتضائی ها می گویند بدون جعل بدل این ترخیص رخ داده است. 📚درس خارج اصول، جلسه ۱۰۷، ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 پاسخ استاد از اشکال مرحوم آقای خویی به اراده تشریعیه 👤 مرحوم آقای فرمایش مبنی بر اینکه مراد از فعلیت حکم، تعلق اراده مولا به فعل عبد است را نفی کرده و فرموده است: ما چیزی به نام اراده تشریعیه تصویر نمی کنیم چرا که تعلق اراده خداوند به فعل عبد از دو حال خارج نیست: يا اراده او «بما أنه خالق و قادر علی کل شيئ» به أفعال عباد تعلق می گیرد که در این تقدير تعلق اراده به فعل عبد مستلزم جبر است و یا اینکه اراده خداوند به فعل عبد «بما أنه مولی من الموالي» تعلق گرفته که در این فرض تعلق اراده به فعل عبد مستلزم این است که اراده به فعل غير مقدور تعلق بگیرد. استاد در پاسخ از این کلام مرحوم آقای خویی، یک جواب نقضی و یک جواب حلی داده اند اما این است که ... 📚 درس خارج اصول، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 تفاوت ترک استفصال با ترک استیضاح 👤 ترک استفصال در مورد یک قضیه‌ است که حضرت در مقام پاسخ از سوال، بین حصص مختلف تفصیل نداده‌اند. ترک استیضاح در مورد یک لفظ است که چند معنی در آن محتمل است و امام در مقام پاسخ، از سائل توضیح نخواسته‌اند و حکم را به صورت بیان نموده‌اند. 📚 درس خارج فقه، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 ظاهر نهی از اتباع رأی، نهی از بی‌ضابطه بودن استدلال است 👤 در بحث حجیت یکی از مباحثی که مطرح است این است که آیا شارع می‌تواند از عمل به قطع‌ ردع نماید؟ به علمای نسبت داده شده که آنها مدعی هستند شارع از تبعیت از قطع حاصل از ردع کرده است. یکی از ادله ایشان روایات نهی از اتباع رأی است. جواب مختار این است که ظاهر کلمۀ رأی این است که از روی و قاعده صحبت نشده باشد. 📚 درس خارج اصول، ۱۶ آبان ۱۴۰۱. 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 دعا برای فرج دوستان آن حضرت عج الله تعالی فرجه الشریف باید دو مطلب را رعایت کنند: یکی اینکه در شداید برای فرج کنند، که خود همین مژده ای است برای اینکه شداید به متصل است. دیگر اینکه، دعا کنند که ظهور آن حضرت برای اهل ایمان، همراه با عافیت باشد، و تا وقت ظهور با وجود بلاها و شداید، ثابت قدم و استوار در دین و عامل به تکلیف باشند. 📗کتاب حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف ص ۲۴۲ (مجموعه بیانات آیت الله بهجت ره پیرامون حضرت ولی عصر علیه السلام) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 شمول موضوع لزوم تحصیل حجت نسبت به صبی ممیز 👤 مرحوم شیخ در ابتدای بحث مقسم حجج را، «مکلف» و صاحب کفایه «البالغ الذی وضع علیه القلم» قرار داده اند. اما اختصاص بحث به صحیح نیست بلکه شامل ممیزی که احتمال تکلیف در حق خود می دهد نیز می شود. ان قلت: ضرورت فقه بر عدم تکلیف غیر بالغ است. قلت: ضرورت فقه تنها بر عدم عقاب اخروی غیر بالغ است که اطلاق آن هم باید بررسی شود. در برخی از موارد شرط تحصیل حجت به معنای معذر و منجز بلوغ نیست: از جمله در احکام عقلیۀ مبتنی بر قاعده ... 📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تشخیص علت از حکمت 👤 🔻 در روایات ابتدا باید قرینه خاصه یعنی فضای صدور روایات را بررسی کنیم تا ببینیم که در دوران حضور و ملحق به حضور تا پایان غیبت صغری آیا بین این حکم و این خصوصیت تفکیک شده است یا تفکیک نشده است که اگر مانند اختلاط میاه نسبت به حکم عده تفکیک شده است آن خصوصیت حکمت حکم است و علت نیست اما اگر بین خصوصیت و حکم تفکیک نشده است مانند زمان جنگ نسبت به حرمت فروش سلاح و حکم با آمدن خصوصیت آمده است و با رفتن خصوصیت رفته است، خصوصیت علت است. اما اگر قرینه خاص ای نبود سراغ قرائن عامه مانند توجه به استفاده علت یا حکمت از وضع یا اطلاق می رویم و اگر هیچ قرینه ای ثابت نشد، حکم به اجمال می شود... 📚 درس خارج فقه جلسه ۸۱، ۹ اسفند ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تقدیم روایت ضعیف السند مطابق قرآن بر روایت متعارضِ صحیح السند 👤 در بحث تعارض بین روایات استاد فاضل قائل به تقدیم روایت مطابق با قرآن با وجود ضعف سندی بر روایت صحیح السند می باشند. در بحث مرتد فطری نیز ایشان این روش را به عنوان یکی از راه های جمع بین روایات متعارض بیان می کنند. ایشان در مقام اشکال به مسلک رجالی مرحوم آیت الله می فرمایند: اگر روایتی اجمال داشت یا دو روایت با هم تعارض کنند، روایتی که مطابق با قرآن است اخذ می‌کنیم. در زمان ما بر اساس مسلک رجالی محقق خویی بسیاری از روایات از کتب روایی ما حذف می‌شود. وقتی دو روایت با هم تعارض می‌کنند، در خود روایات وارد شده که ببینید،کدام یک مطابق با است، نمی‌گوید ببینید سند کدام صحیح و کدام ضعیف است؟! 📚 درس خارج فقه، ۲ اسفند ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 نظریات در مورد نحوه وجود اشخاص حقوقی 👤 🔻یکی از مباحث مرتبط با اشخاص حقوقی، تحلیل نحوه وجود آن است. یکی از نظریات این است که شخص حقوقی همانند اشخاص طبیعی دارای وجود حقیقی در خارج است که این وجود از طریق به رسمیت شناختن آن از سوی قانون اعطاء نمی‌شود، بلکه وجودی است که قبل از قانون نیز محقق است و صرفاً توسط عقلاء کشف شده و اجازه فعالیت پیدا کرده است. طبق این نظریه، شخص حقوقی همانند شخص حقیقی است؛ چون وقتی به فرد حقیقی به رسمیت شناخته می‌شود، این امر وجود آن را ایجاد نمی‌کند، بلکه به فعالیت‌های انجام شده از سوی او رسمیت می‌بخشد. شخص حقوقی نیز چنین است. در تبیین نظریه وجود حقیقی، تقریب‌های مختلفی مطرح شده است که در این مجال به دو نظریه اساسی و مهم اشاره می‌شود: الف: عضویت ب: اراده 📚 برگرفته از صفحه ۵۹ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 شرطیت اسلام در مؤذن 👤 در بحث اذان یک بحثی مطرح است که آیا اسلام در مؤذن شرط است؟ ادله ای برای شرطیت اسلام ذکر شده است: ۱- قصد قربت از کافر متمشی نمی شود. ۲- کفار مکلف به فروع نیستند و اذان برای آنها تشریع نشده است. ۳- وجود شهادتین در فصول اذان استاد در ادله مناقشه می کند و مستمسک خود را مطرح می کند. 📚درس خارج فقه، جلسه ۱۰۸، ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir