eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 طرح خبر ظنی الصدور مخالف با خبر قطعی الصدور 👤 آقای خوئی نظرشان این است که خبر الصدور مخالف خبر الصدور و لو اجمالا (تواتر اجمالی یا استفاضه اجمالیه)، به دلیل شمول روایاتی مثل «خذ بما وافق الکتاب و السنة و دع ما خالف الکتاب و السنة» و «ما خالف السنة فهو مردود یا دع ما خالف الکتاب و السنة» طرح می‌شود. ما نیز در اصول بیان کرده‌ایم: روایاتی که بر مردود بودن خبر مخالف کتاب دلالت دارد، با الغاء خصوصیت عرفی از کتاب، شامل کلام قطعی الصدور امام معصوم نیز می‌شود؛ زیرا کتاب که خصوصیّت ندارد بلکه از این حیث که خبر، مخالف کتاب است، و کتاب کلام قطعی الصدور من الله است، و احتمال تقیه هم در آن نیست- در حالی که قطعی الدلالة‌ نیست-مردود است. حال اگر خبر از معصوم علیه السلام قطعی السند و قطعی الجهة باشد، عرف از کتاب الغاء خصوصیت می‌‌کند و مخالفت سنت قطعیّۀ معصوم را نیز مردود می‌شمرد. برای تشخیص حق و باطل، فرقی بین کلام الهی و کلام امام معصوم ع که دارای وصف «ما ینطق عن الهوی» نیست. کلام قطعی الصدور و قطعی الجهة از امام معصوم، معیار تشخیص حق و باطل می‌‌شود... 📚 درس خارج فقه، جلسه ۱۳۹، ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ✅ برای مشاهده ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع روی لینک تالار مباحثه فقاهت بزنید ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 نقد معیار بیان شده در جزء و شرط معمولا معیار جزء و شرط را این گونه بیان میکنند:جزء آن است که هم تقید و هم قیدش داخل واجب باشد و مولف و مشکّل واجب باشد. به خلاف شرط که واجب به آن وابسته است ولی جزء آن نیست و تقیدش داخل است و خود قید خارج است.استاد فرمودند این تحلیل درست نیست. 📚درس خارج فقه، جلسه ۱۳۷، ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸# اصول 💠کفایت امتثال به نحو فرد مردد 👤 مرحوم آخوند تعلق علم به فرد مردد را ممکن دانستند بلکه تعلق حکم به آن را نیز ممکن میدانند اما از نظر ایشان بعث و تحریک به فرد مردد امکان ندارد و نتیجه آن این است که وقوع امتثال به فرد مردد ممکن نیست اما به نظر استاد... 📚درس خارج اصول، ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇🏽👇🏽👇🏽 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2713 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تحلیل مختار از منجزیت قطع اجمالی نسبت به مخالفت قطعیه 👤 در بحث کسی نیست که قطع اجمالی را در حد نسبت به , منجز نداند. تمام بحث در این است که منجِّز این تکلیف فعلی چیست؟ در این نوشته بعد از اشاره به دو مبنای مطرح در مورد منجزیت قطع اجمالی و سه مسلک در توضیح مبنای مشهور، نظر استاد در تبیین مبنای مشهور در این دوره -که نظری ابتکاری است- توضیح داده می‌شود. 📚 درس خارج اصول، ۱۸ تا ۲۲ آبان ۱۴۰۱. 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال"مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 کاربرد تواتر اجمالی و تفاوت آن با مذاق 👤 🔻 در تواتر اجمالی علاوه بر اینکه مشکل صدور حل می شود نکته دیگری که وجود دارد چون تواتر است و اطمینان به صدور وجود دارد اگر روایتی مخالفت تباینی با آن داشته باشد چون مخالفت با سند قطعیه است، حجت نخواهد بود یعنی تواتر اجمالی ممیز حجت از لا حجت است. در مورد تفاوت آن با مذاق هم این نکته وجود دارد که قدر مشترک مجموع ادله است و باید اطمینان به صدورش باشد در حالی که در مذاق که برداشت عرفی از روایات است اطمینان به صدور لازم نیست و همینکه روایات حجت باشند کافی است... 📚 درس خارج فقه جلسه ۸۶، ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 💠 وجه تقدیم اصل سببی در کلام مرحوم آقای روحانی 👤 🔻 مرحوم آقای روحانی می فرمایند اصل سببی بر اصل مسببی وارد است و این دیدگاه را مبتنی بر بحثی نموده اند که سابقا در تقدیم اماره بر استصحاب مطرح کرده اند مبنی بر اینکه یقین و شک در دلیل استصحاب، به معنای بود و نبود صفت نفسانی یقین نیست بلکه یقین به معنای مطلق حجت و شک به معنای نبود مطلق حجت است. ایشان با عنایت به نکته مذکور می فرمایند اصل سببی حجت را برای مورد اصل مسببی فراهم نموده و باعث می شود موضوع اصل مسببی مرتفع شود. در مورد فرمایش آقای روحانی این پرسش مطرح است ... 📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٣/٠١ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 در قرائت نماز، ملک یوم الدین بخوانیم یا مالک یوم الدین، کفوا یا کفؤا...؟؟ 👤 در اختلافات مثل ملک و مالک یا کفوا و کفؤا روایتی یا دلیل خاصی بر تعیین یا تخییر نداریم و مقتضای قاعده احتیاط است اما سیره در عصر ائمه بر این بوده که قرائات رائجه را در نماز می خواندند، بنابراین... 📚 درس خارج فقه تاریخ ۲۷ دی ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2776 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 بررسی قاعده جمع بین صلاتین و اسقاط اذان از نماز دوم 👤 استاد گنجی فرموند: یک قاعده عامه مطرح است که هر جایی جمع بین صلاتین شد اذان از نماز دومی ساقط است یا مثلا شخص می خواهد چند نماز قضا بخواند، یک اذان برای اولی کافی است. این قاعده اختلافی است که مثل مرحوم خویی آن را قبول ندارند ولی استاد گنجی فرمودند ضمائمی وجود دارد که این قاعده اشکالی ندارد. 📚 درس خارج فقه جلسه ۷۹ (۲۸ دی ماه ۱۴۰۱) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2779 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠تبیین کلام مرحوم آخوند در تصویر تخییر بین اقلّ و اکثر 👤 مرحوم این عبارت «إنما يترتب[الغرض] عليه[الاقلّ] بشرط عدم الانضمام و معه كان مترتبا على الأكثر بالتمام» را در بیان تخییر بین و به کار برده است و باعث شده است تا به ایشان اشکال شود که این برگشت به متباینین و خروج از فرض است. استاد معتقد است که... 📚درس خارج اصول، ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ✅ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏽👇🏽 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2699 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 مراد از اعتبار گزاره‌های عقلی در اشکالات اخباری‌ها 👤 ، دلیلی است که در آن حداقل برخی از مقدمات از قضایای عقلی استفاده شده است. سؤالی مطرح شده که آیا اگر قضایای عقلیِ نظری و در نظرِ مستدل قطعی، در استنباط حکم شرعی استفاده شوند، آن استنباط اعتبار دارد یا نه؟ وجه طرح این سؤال این است که علمای دیده‌اند که بسیاری از مسائل علم اصول این ویژگی‌ها را دارند؛ ولی بین علمای اصول، فراوان است. بعد علما با این همه اختلاف از این مسائل در فقه استفاده کرده و حکم شرعی استنباط می‌کنند! لذا -به خاطر خطای بالا و اختلاف فراوان- گفتند که دلیل عقلی بی‌اعتبار است.... 📚 درس خارج اصول، ۸ آبان ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2807 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa