🔰#فقه
💠 ثبت و ضبط سوء سابقهها
👤#استاد_عابدی
حکم ضبط و ثبت پروندههایی که در دادگاهها و دستگاههای اطلاعات نگهداری میکنند از دو جهت قابل بررسی است. چرا که یا پرونده منکراتی است و یا امثال ورشکستی و اینها است. اگر منکراتی باشد از باب اشاعه فحشا حرام است و اگر منکراتی نباشد از باب تعییر که در روایات آمده حرام است...
📚درس خارج فقه، جلسه ۱۳، ۷ مهر ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#سوء_سابقه
#تعییر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 مشکل تفسیر قمی کنونی
👤 #استاد_شهیدی
به نظر آقای زنجانی و آقای سیستانی - و همین طور خود ما (استاد شهیدی)- مشکل تفسیر قمی که الان موجود است این است که با آن تفسیر قمی اصلی مختلف است، سید علی حسینی استرآبادی کتابی دارد به نام تفسیر الآیات الظاهرة، تفسیر قمی را که نقل میکند با این تفسیر قمی اختلاف دارد، مجمع البیان هم که گاهی [از تفسیر قمی] نقل میکند با این تفسیر قمی اختلاف دارد.
آقای زنجانی معتقدند که علی بن حاتم قزوینی این تفسیر قمی را جمعآوری کرده، این مجموعهای از تفاسیر است.
[البته در تفسیر قمی موجود:] وقتی میگوید علی بن ابراهیم عن ابیه بعید نیست آدم مطمئن بشود، این روایت در تفسیر قمی بوده است.
📚 درس خارج فقه، ۳ دی ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3226
#قمی #تفسیر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
استاد شهیدی.mp3
2.28M
🔰 #رجال
💠 مشکل تفسیر قمی کنونی
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج فقه، ۳ دی ۱۴۰۲
✅ مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3226
#قمی #تفسیر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 حکم وضعی تعلق اجاره به تطفیف
👤#استاد_مروی
اگر خود تطفیف متعلق اجاره قرار بگیرد حکم وضعی آن چیست؟ این مساله دو صورت دارد. یکی این است که تطفیف به صورت شرط ذکر شود. این بحث داخل در افساد و عدم افساد شرط فاسد میشود. اگر نفس تطفیف متعلق اجاره باشد در این صورت عقد اجاره باطل است.....
📚درس خارج فقه. جلسه۳۶۵. ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#اجاره #تطفیف
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 تفاوت تعبیر «کتاب النوادر» و «کتاب نوادر»
👤#استاد_سیداحمد_مددی
در تعبیرات نجاشی در بعضی از موارد تعبیر به کتاب النوادر شده و در بعضی از موارد تعبیر به کتاب نوادر شده است. این دو تعبیر با هم تفاوت دارند....
📚درس خارج فقه، ۱۴ مهر ۱۳۸۸، جلسه ۷
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#النوادر #نوادر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 تصحیح روایات علی بن ابیحمزه بطائنی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
یکی از اسناد مشهور و پر تکرار سند زیر می باشد:
«الحسین بن سعید عن القاسم بن محمّد الجوهری عن علی بن أبیحمزة عن أبیبصیر»
مرحوم شیخ طوسی در کتاب «العدّة» بیان کرده است که طایفه امامیّه به روایات علی بن أبیحمزة، به شرط آنکه با فتاوای امامیّه و روایات امامیّه، تعارض نداشته باشد، عمل میکنند....
📚 درس خارج فقه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3237
#علی_بن_ابیحمزه
#واقفه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
استاد شبیری.mp3
2M
🔰 #رجال
💠 تصحیح روایات علی بن ابیحمزه بطائنی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
«الحسین بن سعید عن القاسم بن محمّد الجوهری عن علی بن أبیحمزة عن أبیبصیر»
📚 درس خارج فقه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3237
#علی_بن_ابیحمزه
#واقفه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#تسلیم در برابر حق
🔹️ از بیانات آیتالله #شبیری_زنجانی در مورد والدشان آیت الله #سید_احمد_زنجانی:
🔺️ مرحوم #والد، ویژگیهای ممتازی داشت، از جمله اینکه در برابر حق #کاملاً تسلیم بود. گاهی که در مباحثه با دیگران بحث به اوج میرسید و صداها بلند میشد، در آن وقت هم اگر میدید حق با طرف مقابل است، فوراً خاموش میشد و به راحتی تصدیق میکرد. اگر میدید عبارتی که خودش معنا کرده، دیگری بهتر معنا کرده است، بدون هیچ مشکلی اذعان میکرد و آن را ترجیح میداد.
🔺️ مرحوم والد بسیار #خوش_قلم بود و مطالب را نیز خوب میفهمید. ایشان تقریرات درس مرحوم #حاج_شیخ را نوشته بود. وقتی آقای حاج میرزا مهدی بروجردی تقریرات ایشان و آمیرزا محمود آشتیانی و چند نفر دیگر را گرفت و به حاج شیخ داد تا از آن استفاده کند، آقای حاج شیخ تقریرات آمیرزا محمود را ترجیح داد. حاج آقای ما این قضیه را به راحتی نقل میکرد و در این جهت هیچ مشکل نفسانی نداشت.
🔺️ ایشان تقدیم و تأخیر در مجالس را موهوماتی میدانست که برخی به آن مبتلایند ولی اگر کسی به این امور دلخوش بود، مانع نمیشد. ایشان به ما نیز سفارش میکرد که به فکر این موهومات نیفتیم و در وصیتنامهاش نیز بر این امر تأکید کرده است.
#آیت الله العظمی سید احمد زنجانی.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 استناد به مفهوم وصف فی الجمله در مکاسب
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻شیخ انصاری در مکاسب محرمه ذیل روایت ثمن الکلب الذی لا یصید سحتٌ نتیجه می گرفت که پس ثمن مطلق کلاب سحت نیست. این همان وصف فی الجملة است. یعنی وقتی شما وصف فی الجملة قائل بودید، درست است که سحت را به خصوص لایصید منحصر نمی کنید و ممکن است ثمن چند کلب دیگر هم باشد مانند کلب هراش. اما این که ثمن همه کلاب ها سحت باشند را نمی پذیرید.
لذا متوجه می شوید اشکالی که خیلی ها در مکاسب محرمه به شیخ می کنند که تو در مطارح الأنظار مفهوم وصف را انکار کردی پس چرا از "ثمن الکلب الذی لا یصید سحتٌ "نتیجه می گیری که ثمن همه کلاب ها سحت نیست، این اشکال وارد نیست؛ چون شیخ انصاری مفهوم بالجملة را انکار کرده است و آن چیزی که اینجا از آن استفاده می کند، مفهوم فی الجملة است و اینها منافاتی ندارند. پس مفهوم وصف فی الجملة اطلاق یا عموم را رد می کند اما انحصار را اثبات نمی کند و لذا این که حکم ما چند حصه دیگر از طبیعت را هم بگیرد اشکال ندارد.
📚 درس خارج اصول، جلسه ۵۳، ۱۱ دی ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3223
#مفهوم
#وصف #کلب #لایصید #ثمن
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 حقیقت تلفظ در قرائت نماز
👤#استاد_گنجی
در بحث قرائت اذکار نماز این بحث مطرح است که باید تلفظ صدق کند. سوال این است که حقیقت و قوام تلفظ چیست؟ بعضی میگویند ملاک تلفظ این است که خود مصلی تحقیقا یا تقدیرا بشنود ....
📚درس خارج فقه، جلسه ۴۶، ۱۱ آبان ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#تلفظ
#حقیقت #قرائت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 کلام آیت الله زنجانی در مورد سیره های مستحدث
👤 #استاد_شهیدی
بعضی مثل آیت الله زنجانی فرمودهاند: شارع نسبت به بناهای عقلائیه مستحدث نیز مسئولیت دارد و اگر میتواند نظر خود در مورد این سیرهها را به نحوی بیان کند که عرف آن زمان متوجه شود ولی سکوت کند از سکوت ایشان امضای این سیره و ارتکاز کشف میشود زیرا در صورتی که این ارتکاز مضر به اغراض شارع باشد سکوت از ردع آن نقص در ایفای مسئولیت است. زیرا وقتی گفته میشود دین اسلام جاودانی است و خاتم ادیان است و تا روز قیامت دین اسلام محکّم است و «حلال محمد حلال الی یوم القیامة و حرامه حرام الی یوم القیامة» وقتی که امام(ع) میدانند که مردم نیازهای مستحدثی دارند که خلاف اغراض شارع است اگر در مقابل آنها سکوت کند نقص در ایفای مسئولیت است.
به نظر ما این بیان تمام نیست....
📚 خارج اصول، ۱۷ دی ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3250
#سیره
#مستحدث
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir