🔸 #اصول
💠 برهان آیت الله العظمی شبیری دام ظله بر نادرست بودن انصراف از فرد نادر
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻آیت الله والد برای اثبات دخالت تناسبات حکم و موضوع در انصراف و صحیح نبودن انصراف از فرد نادر، برهانی را ذکر نمودند، مبنی بر اینکه اگر قرار باشد مطلقات از فرد نادر منصرف باشند، به دلیل این که هر فردی یک سری خصوصیات شخصیه دارد، مطلق باید از هر فردی منصرف باشد و حال آن که ... .
📚 درس خارج اصول،۱۰ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#انصراف
#تناسبات
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 صوم بعض الیوم
👤 #استاد_مفیدی
مرحوم وحید بهبهانی فرمودند که صیام بعض الیوم معنی ندارد، ولی ما موارد متعددی داریم که شارع صیام بعضالیوم را هم صوم دانستهاست ...
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد مفیدی جلسه۲۵(شنبه۱۱آذر۱۴۰۲)
✅ ادامهی این مطلب، و مثالهای فقهیِ وقوعِ «صوم بعض الیوم» را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید:
👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3315
#صوم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/mobahathah_ir/1750
صوم بعض الیوم.mp3
5.15M
🔰 #فقه
💠 صوم بعض الیوم
👤 #استاد_مفیدی
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد مفیدی جلسه۲۵(شنبه۱۱آذر۱۴۰۲)
✅ مثالهای فقهیِ وقوعِ «صوم بعض الیوم» را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید:
👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3315
#صوم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/mobahathah_ir/1750
🔰#فقه
💠 معنای اهوی الی السجود
👤#استاد_گنجی
در بحث شک در جزء ما قبل یک روایتی مطرح میشود که تعبیر به اهوی الی السجود دارد. اختلاف شده که معنای اهوی چیست. مرحوم خویی میفرماید اهوی یعنی به سجده رسیده است. در حقیقت فرق است بین تعبیر به اهوی و یهوی. ولی استاد میفرماید با تتبع در موارد کلمه هوی به دست میآید که به معنای فرود آمدن است.....
📚درس خارج فقه، جلسه ۸۶، ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#اهوی
#فرود
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 دو ثمره مهم دلالت تنبیه
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻دو ثمره برای دلالت تنبیه ذکر می شود که در این موارد وجود دلالت تنبیه باعث ثمرات فراوانی در فقه می شود.
ثمره اول: اینکه در موارد اطلاقات مانند اوفوا بالعقود سلمنا که در مقام بیان ضابطه و قانون باشد گرچه منطوقا اطلاق افرادی دارد اما از منطوق اطلاق احوالی و ازمانی آن روشن نیست اما وقتی به این نکته توجه کنیم که بدون اطلاق احوالی و ازمانی قاعده و قانون معنی ندارد، و قاعده لغو می شود بنابراین باید اطلاق ازمانی و احوالی هم برای قاعده باشد. که این نکته گرچه بین بمعنی الاخص نیست ولی بین به معنی الاعم است و دلالت تنبیه به حساب می آید که کاربرد زیادی دارد.
ثمره دوم که در کلمات شهید صدر وجود دارد این است که پرداختن چندین بار به یک موضوع نشان می دهد که ادله بعدی باید نکته ای اضافه تر از ادله قبلی در بر داشته باشند مثلا ایشان مثال می زند که وقتی با توجه به وجود ادله تنجس جامد به صورت ویژه به ظروفی که سگ و خوک از آن چیز روان خورده اند، پرداخته می شود ، نشان می دهد که این دو علاوه بر متنجس بودن منجس هم هستند.
📚 درس خارج اصول، جلسه۷۴، ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3297
#سیاق
#تنبیه #دلالت #ثمره
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 حکم به بطلان معاملاتی که در دفاتر اسناد ثبت نشود
👤#استاد_علیدوست
آیا حاکم میتواند جعل حکم وضعی کند یا نه؟ مثلا میتواند بگوید معاملات غیر منقول باید در دفاتر ثبت اسناد ثبت شود به گونه ای که اگر نشود باطل است و نقل و انتقال صورت نمیگیرد. بعضی از فقها میگویند چون فقها ولایت تشریعی ندارند نمیتوانند. اما به نظر استاد اگر در موردی مصلحت عام اقتضا بکند میتواند جعل حکم وضعی بکند. کما این که مرحوم امام و مرحوم نراقی و شهید صدر چنین نظریه ای دارند....
📚جلسه سخنرانی (کانون سردفتران و دفتریاران استان قم)
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#حکم_وضعی
#حاکم #معاملات
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
❇️ #مرجعیت میرزای شیرازی(ره):
🔹️ استاد الفقهاء #شیخ_انصاری که دارای جایگاه بسیار بلند علمی و خلاقیت و ابتکار و قدرت علم و بیان و محاسن اخلاقی ممتاز بود، شاگردان بسیاری که تعداد آنها به #صدها_نفر میرسید تربیت کرد؛ که در میان آنها مجتهدان مسلم و رجال علم و فضیلت که هر یک چراغ روشنی برای اجتماع آن روز محسوب میشدند وجود داشت.
🔹️ شاگردان او پساز درگذشت شیخ در منزل عالم ربانی و استاد بافضیلت #میرزا_حبیبالله_رشتی بهمنظور تعیین #مرجع اجتماع کردند؛ در بین شاگردان، چند نفر:
۱. میرزاحسن شیرازی ۲.میرزا حبیبالله رشتی ۳. میرزا حسن آشتیانی ۴. آقا حسن تهرانی نجمآبادی ۵. میرزا عبدالرحیم نهاوندی.
دارای برجستگی و شایستگی بیشتری بودند.
🔹️ ایشان با توجه به اوضاع زمان و جهان و اوضاع مخصوص مسلمانان در آن روز و سبک و سنگین کردن شخصیتهای علمی و اجتماعی رجال علمی نجف اشرف #میرزای_شیرازی را بهخاطر #جامعیتی که داشت برای این منصب خطیر یعنی مرجعیت و #زعامت مسلمین برگزیدند؛ او هم به واسطه اصرار آنها درحالیکه اشک از چشمانش سرازیر بود و این موضوع را برای خود بار سنگین و امتحان بزرگی تلقی میکرد در این انتخاب صحّه گذاشت و قبول کرد. و از خداوند تبارک و تعالی با چشم گریان مسئلت کرد که خداوند به او توفیق بدهد تا بتواند به وظایفی که در این راستا متوجه او میشود عمل بکند و این بار سنگین را به منزل برساند.
📚 اسلام مجسم، ج۱، ص۷۷
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 خصائص و ویژگی های اشخاص اعتباری
👤 #الشخص_الاعتباری
مقصود از خصائص این است که همان طور که شخص حقیقی دارای ممیزاتی از قبیل نام، ملیت و ... است که از دیگران متمایز میشود، در اشخاص حقوقی هم ممیزاتی وجود دارد که یک شخص حقوقی را از شخص حقوقی دیگر تمییز میدهد. از این ممیّزات تعبیر به «خصائص» میشود.
در مورد اشخاص حقوقی سه ویژگی ذکر شده است که دو مورد از آنها مورد وفاق بوده و مورد سوم اختلافی است. این ویژگیها عبارتند از:
1- نام
2- موطن
3- تابعیت
📚 برگرفته از صفحه ۴۳
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠دو ظهور حال منشا حجیت ظهور
👤 #استاد_شهیدی
شهید صدر فرمودهاند: ظهور تصوری حجت بر کشف #مراد_استعمالی است و بعد از کشف مراد استعمالی، آن حجت بر کشف #مراد_جدی قرار داده میشود. یعنی دو موضوع برای حجیت وجود دارد «أنّ كلتا الدرجتين موضوع للحجيّة فإنّه لا بد أن تجري أوّلا أصالة المطابقة بين المدلول التصوّري و المدلول الاستعمالي، و ينقّح بذلك موضوع أصل ثان و هو أصالة المطابقة بين المدلول الاستعمالي و المدلول الجدّي، فيثبت بذلك المراد الجدّي للمولى.»
بیان این مطالب به عنوان تحلیل این که کلام چگونه کاشف است و ظهور دارد، اشکال ندارند. ظهور تصوری کاشف از مراد استعمالی است و ظاهر حال متکلم این است که ....
📚 درس خارج اصول، ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3325
#استعمالی
#جدی #ظهور #مراد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
جلسه 087= تاریخ 14021116.mp3
3.04M
🔰 #اصول
💠دو ظهور حال منشا حجیت ظهور
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3325
#مراد_استعمالی
#مراد_جدی #ظهور_حال
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 انصراف حاصل از تلفیق غلبه وجود و کثرت استعمال
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻غلبۀ وجود به تنهایی منشأ انصراف نیست بلکه غلبۀ وجود به علاوۀ کثرت استعمال منشأ انصراف خواهد شد. گفتنی است که مقصود از کثرت استعمال، کثرت استعمال مطلق و ارادۀ مقید از باب مجاز نیست؛ بلکه کثرت استعمال مطلق و ارادۀ مقیّد از باب تعدّد دالّ و مدلول است؛ خواه دالّ دیگر، لفظ باشد و خواه تناسبات حکم و موضوع باشد.
برای مثال لفظ انسان ولو از باب تعدّد دالّ و مدلول، معمولاً در انسانی به کار میرفته که جنبههای ... .
📚 درس خارج اصول، ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#انصراف #استعمال
#تناسبات #ندرت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa